Kurbanlığın, kurbanın bulunduğu ülke dışına taşınması
Kurbanlığın, kurbanın bulunduğu ülke dışına
taşınması
Süleyman Alwan
Bismillahirrahmanirahim
Konunun görüntüsü: Kurban
kesen kişinin, kurbanını kendi ülkesinden veya başka bir ülkeden başka bir
ülkeye, kesilmek üzere nakletmesinin hükmü. Çünkü orada Müslümanlar var.
Bu ülkelerde kendi
ülkesindeki Müslümanlardan daha fazla kurban etine ihtiyaç var diyorsunuz?
Alemlerin Rabbi olan Allah'a
hamd, O'nun Resûlüne salat ve selam olsun, Allah'ın salat ve selamı O'na, tüm
ailesine ve ashabına olsun ve sonra:
Bil ki, muhterem sorucu,
İslam hukukunun ilgilendiği en büyük menfaatlerden biri ve en büyük
amaçlarından biri, faizleri sağlamak, ihtiyaç sahibi ve fakir Müslümanları
gözetmektir ve bu konuda ulaşılan menfaatler arasında, KURBAN KESEN KİŞİNİN
ÜLKESİNDEN BAŞKA BİR ÜLKEYE NAKLEDİLMESİNİN CAİZ OLMASI, ÖZELLİKLE ALLAH'IN BİR
KİTABINDA OLMAMASI VE Rasulünün -Allah ona salat ve selam olsun- sünnetinde
bunu engelleyen veya engelleyen hiçbir şeyin bulunmaması. İttifakla farz olan
zekâtın, faiz ve ihtiyaç için bir ülkeden diğerine nakledilmesi caiz ise, o
zaman tavsiye edilen kurban ne olacak?!
Bazı alimler bunu
yasaklamıştır; Cenab-ı Hakk, bu ritüelin açıklanmadığını belirterek şöyle
buyurmuştur: "Ve biz sizin için bedeni Allah'ın ibadetlerinden kıldık,
bunda sizin için bir hayır vardır, öyleyse onun üzerine Allah'ın adını
satırlarla anın ve eğer farz olursa." Sonra onu gevşetin.” Ondan yiyin, kanaatkârları
ve rahatına düşkünleri doyurun. Böylece onu, şükredesiniz diye size boyun
eğdirdik.” (Hac Suresi, 36. ayet)
Bu ayetten iki şekilde
çıkarım yapılabilir:
BİRİNCİ TARAF:
Bütün insanlar kurbanlarını
kendi ülkeleri dışında kesme konusunda hemfikir değiller.
Daha doğrusu, kendi ülkelerinde kurban kesen bazıları var, dolayısıyla ritüelin
bu bağlamdaki tezahürü mevcut.
İKİNCİ TARAF:
Kurbanlarını ülke dışında
herkesin kestiğini varsayarsak, ritüelin ortaya çıkışının kökeni değişmeden
kalır, kurbanı kesen ülkede görünümü zayıf olsa da başka bir ülkede ortaya
çıkar ve güçlenir. Bu ihtiyaç ve ilgiden kaynaklanmaktadır.
Kurban kesmenin amacı her
ülkede ritüeli sergilemek ve fakir Müslümanlara fayda sağlamaktır. Cenâb-ı Hak
buyuruyor ki: "Allah onların etlerine ve kanlarına asla kavuşamaz; ancak
Allah sizden takvayı elde edecektir." (Hac Suresi, 37. ayet) Yezid ibn Ebî
Ubeyd'in, Seleme ibn el-Ekva'dan (Allah ondan razı olsun) rivayet ettiğine göre
o şöyle demiştir: Resûlullah şöyle buyurdu: Allah -Allah'ın salat ve selamı
onun üzerine olsun-: "Sizden kim olursa olsun. Üçüncü sabahtan sonra
evinde hiçbir şey kalmasın, dediler ki: Ey Allah'ın Resulü, geçen sene
yaptığımızın aynısını yapalım mı? O yıl insanlar baskı altındaydı, bu yüzden
senin yardım etmeni istedim.”
Kanun koyucu, halkın
yoksulluğunu görünce, onları üç günden fazla tasarruf etmekten men etmiş, bu
sebep ortadan kalkınca da yasak kalkmıştır.
O halde Müslümanların ihtiyacı gerektirdiği takdirde kurbanın bir ülkeden diğerine nakledilmesine izin veren fetvada bir yanlış bulmuyoruz. Çünkü çok sayıda Müslüman yerde uyuyor ve gökyüzünü örtüyor. Dayanılmaz acılar çekiyorlar, hatta açlıktan ölebilirler, onların yanında olmak, zekat ve zekat konusunda onlara yardım etmek, kurbanları ülkelerine taşımak gerekiyor, çünkü kurban ülkenin yerini belirtmez. Kurban kesen kişinin sünneti ve kurbandan yemenin sünneti geçtiğinde, fakir ve muhtaç Müslümanlara yardım etmenin ve onların ihtiyaçlarını karşılamanın faydası kaçırılmaz, en iyisini Allah bilir, Allah'ın salat ve selamı Peygamberimiz Muhammed'e olsun. ailesine ve tüm ashabına.
نقل الأضحية خارج بلد المضحي
بسم الله الرحمن الرحيم
الحمد لله رب العالمين والصلاة والسلام على رسوله الكريم صلوات الله وسلامه عليه وعلى آله وصحبه أجمعين، وبعد :
الوجه الأول :
أن الناس لا يتفقون كلهم على ذبح ضحاياهم خارج بلادهم ، بل يبقى منهم من يضحي في بلده، فيبقى إظهار الشعيرة من هذا الوجه موجوداً .
الوجه الثاني :
Not: Bazen Büyük Dosyaları tarayıcı açmayabilir...İndirerek okumaya Çalışınız.
Yorumlar