Print Friendly and PDF

Kurbanlığın, kurbanın bulunduğu ülke dışına taşınması

Bunlarada Bakarsınız


Kurbanlığın, kurbanın bulunduğu ülke dışına taşınması

Süleyman Alwan

Bismillahirrahmanirahim

 

Konunun görüntüsü: Kurban kesen kişinin, kurbanını kendi ülkesinden veya başka bir ülkeden başka bir ülkeye, kesilmek üzere nakletmesinin hükmü. Çünkü orada Müslümanlar var.

Bu ülkelerde kendi ülkesindeki Müslümanlardan daha fazla kurban etine ihtiyaç var diyorsunuz?

Alemlerin Rabbi olan Allah'a hamd, O'nun Resûlüne salat ve selam olsun, Allah'ın salat ve selamı O'na, tüm ailesine ve ashabına olsun ve sonra:

 

Bil ki, muhterem sorucu, İslam hukukunun ilgilendiği en büyük menfaatlerden biri ve en büyük amaçlarından biri, faizleri sağlamak, ihtiyaç sahibi ve fakir Müslümanları gözetmektir ve bu konuda ulaşılan menfaatler arasında, KURBAN KESEN KİŞİNİN ÜLKESİNDEN BAŞKA BİR ÜLKEYE NAKLEDİLMESİNİN CAİZ OLMASI, ÖZELLİKLE ALLAH'IN BİR KİTABINDA OLMAMASI VE Rasulünün -Allah ona salat ve selam olsun- sünnetinde bunu engelleyen veya engelleyen hiçbir şeyin bulunmaması. İttifakla farz olan zekâtın, faiz ve ihtiyaç için bir ülkeden diğerine nakledilmesi caiz ise, o zaman tavsiye edilen kurban ne olacak?!

Bazı alimler bunu yasaklamıştır; Cenab-ı Hakk, bu ritüelin açıklanmadığını belirterek şöyle buyurmuştur: "Ve biz sizin için bedeni Allah'ın ibadetlerinden kıldık, bunda sizin için bir hayır vardır, öyleyse onun üzerine Allah'ın adını satırlarla anın ve eğer farz olursa." Sonra onu gevşetin.” Ondan yiyin, kanaatkârları ve rahatına düşkünleri doyurun. Böylece onu, şükredesiniz diye size boyun eğdirdik.” (Hac Suresi, 36. ayet)

Bu ayetten iki şekilde çıkarım yapılabilir:

BİRİNCİ TARAF:

Bütün insanlar kurbanlarını kendi ülkeleri dışında kesme konusunda hemfikir değiller. Daha doğrusu, kendi ülkelerinde kurban kesen bazıları var, dolayısıyla ritüelin bu bağlamdaki tezahürü mevcut.

 

İKİNCİ TARAF:

 

Kurbanlarını ülke dışında herkesin kestiğini varsayarsak, ritüelin ortaya çıkışının kökeni değişmeden kalır, kurbanı kesen ülkede görünümü zayıf olsa da başka bir ülkede ortaya çıkar ve güçlenir. Bu ihtiyaç ve ilgiden kaynaklanmaktadır.

Kurban kesmenin amacı her ülkede ritüeli sergilemek ve fakir Müslümanlara fayda sağlamaktır. Cenâb-ı Hak buyuruyor ki: "Allah onların etlerine ve kanlarına asla kavuşamaz; ancak Allah sizden takvayı elde edecektir." (Hac Suresi, 37. ayet) Yezid ibn Ebî Ubeyd'in, Seleme ibn el-Ekva'dan (Allah ondan razı olsun) rivayet ettiğine göre o şöyle demiştir: Resûlullah şöyle buyurdu: Allah -Allah'ın salat ve selamı onun üzerine olsun-: "Sizden kim olursa olsun. Üçüncü sabahtan sonra evinde hiçbir şey kalmasın, dediler ki: Ey Allah'ın Resulü, geçen sene yaptığımızın aynısını yapalım mı? O yıl insanlar baskı altındaydı, bu yüzden senin yardım etmeni istedim.”

Kanun koyucu, halkın yoksulluğunu görünce, onları üç günden fazla tasarruf etmekten men etmiş, bu sebep ortadan kalkınca da yasak kalkmıştır.

O halde Müslümanların ihtiyacı gerektirdiği takdirde kurbanın bir ülkeden diğerine nakledilmesine izin veren fetvada bir yanlış bulmuyoruz. Çünkü çok sayıda Müslüman yerde uyuyor ve gökyüzünü örtüyor. Dayanılmaz acılar çekiyorlar, hatta açlıktan ölebilirler, onların yanında olmak, zekat ve zekat konusunda onlara yardım etmek, kurbanları ülkelerine taşımak gerekiyor, çünkü kurban ülkenin yerini belirtmez. Kurban kesen kişinin sünneti ve kurbandan yemenin sünneti geçtiğinde, fakir ve muhtaç Müslümanlara yardım etmenin ve onların ihtiyaçlarını karşılamanın faydası kaçırılmaz, en iyisini Allah bilir, Allah'ın salat ve selamı Peygamberimiz Muhammed'e olsun. ailesine ve tüm ashabına. 

نقل الأضحية خارج بلد المضحي

بسم الله الرحمن الرحيم

صورة المسألة :حكم نقل المضحي أضحيته لتذبح في بلد غير بلده ،سواء أ كان داخل دولته،أم في دولة أخرى ؛ نظراً لوجود مسلمين
في تلك البلدان أشد حاجة إلى لحوم الأضاحي من المسلمين في بلده

الحمد لله رب العالمين والصلاة والسلام على رسوله الكريم صلوات الله وسلامه عليه وعلى آله وصحبه أجمعين، وبعد :

اعلم أيها السائل الكريم أن من المصالح الكبرى التي عنيت بها الشريعة الإسلامية ، وكانت أحد مقاصدها العظمى ، تقديم المصالح، والعناية بذوي الحاجات والفقراء من المسلمين ، وإن من المصالح المحققة في هذا الباب جواز نقل الأضحية من بلد المضحي إلى بلد آخر ، لاسيما وليس في كتاب الله ولا في سنة رسوله _صلى الله عليه وسلم_ ما يمنع ذلك ويدفعه ، والأصل في ذلك الجواز ، فإذا كانت الزكاة وهي واجبة بالإجماع يجوز نقلها من بلد إلى بلد للمصلحة والحاجة ، فكيف بالأضحية المستحبة ؟!
وقد منع بعض أهل العلم من ذلك؛ مستدلاً بفوات إظهار الشعيرة ، وقد قال _تعالى_: " وَالْبُدْنَ جَعَلْنَاهَا لَكُمْ مِنْ شَعَائِرِ اللَّهِ لَكُمْ فِيهَا خَيْر،ٌ فَاذْكُرُوا اسْمَ اللَّهِ عَلَيْهَا صَوَافَّ، فَإِذَا وَجَبَتْ جُنُوبُهَا فَكُلُوا مِنْهَا وَأَطْعِمُوا الْقَانِعَ وَالْمُعْتَرَّ، كَذَلِكَ سَخَّرْنَاهَا لَكُمْ لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُون" ( سورة الحج آية-36) .
وفي الاستدلال بهذه الآية نظر من وجهين :

الوجه الأول :

أن الناس لا يتفقون كلهم على ذبح ضحاياهم خارج بلادهم ، بل يبقى منهم من يضحي في بلده، فيبقى إظهار الشعيرة من هذا الوجه موجوداً .

الوجه الثاني :

على فرض أن الناس جميعاً يذبحون ضحاياهم خارج البلد ، فإن أصل إظهار الشعيرة باق غير منتف ، فهو يظهر ويقوى ظهوره في بلد آخر ، وإن ضعف ظهوره في بلد المضحي؛ وذلك للحاجة والمصلحة .
كما أن القصد من الأضاحي إظهار الشعيرة في كل بلد ، ونفع الفقراء من المسلمين ؛ يقول الله _عز وجل_:" لَنْ يَنَالَ اللَّهَ لُحُومُهَا وَلا دِمَاؤُهَا وَلَكِنْ يَنَالُهُ التَّقْوَى مِنْكُمْ" (سورة الحج آية -37 ) ،وقد جاء في الصحيحين من طريق أبي عاصم ، عن يزيد بن أبي عبيد عن سلمة بن الأكوع _رضي الله عنه_ قال : قال رسول الله _صلى الله عليه وسلم_ :"من ضحى منكم فلا يصبحن بعد ثالثة وفي بيته شيء، فلما كان العام المقبل قالوا: يا رسول الله نفعل كما فعلنا العام الماضي؟ قال : كلوا وأطعموا وادخروا ، فإن ذلك العام كان بالناس جهد فأردت أن تعينوا فيها" .
فالشارع لما نظر إلى فاقة الناس حرَّم عليهم الادخار فوق ثلاثة أيام، فلما زالت تلك العلة زال النهي .
وحينئذٍ لا نجد حرجاً من الفتوى بجواز نقل الأضحية من بلد إلى آخر،إذا دعت حاجة المسلمين لذلك، فإن أعداداً كبيرة من المسلمين يفترشون الأرض ويلتحفون السماء، ويعانون مسغبة ، وقد يموتون جوعاً، والحاجة داعية إلى الوقوف معهم ، وإغاثتهم بالزكوات والصدقات ، ونقل الأضاحي إلى بلادهم ، فإنه لا يتعين في الأضحية مكان بلد المضحي ، وحين تفوت سنية الأكل من الأضحية فلا تفوت مصلحة إغاثة الفقراء والمساكين من المسلمين وسد حاجتهم ، والله أعلم ،وصلى الله وسلم على نبينا محمد وعلى آله وصحبه أجمعين .


Kaynak Tıkla

Not: Bazen Büyük Dosyaları tarayıcı açmayabilir...İndirerek okumaya Çalışınız.

Benzer Yazılar

Yorumlar