Ne Mutlu Namazında Sehvedenlere
Ebû
Hureyre (radiyallâhü anh) den mervidir, demiştir
Resûlullâhın ashabından bir gurub
insan Nebiyyi Ekrem (salla'llâhu aleyhi ve sellem) e geldi ve ondan sordular :
Biz, birimizin söylemesini
büyük (günah, veya küfür ve kötü) gördüğü şeyi nefislerimizde (nefislerimizin
vesvese ve iğvâsında) buluyoruz!
— Bunun üzerine Hz. Rasûlü'llâh
salla'llâhu aleyhi ve sellem buyurdu
«Siz, bunu buluyormusunuz?»
— Ashabı kiram : «Evet» dediler.
— Hz. Rasûlü'llâh salla'llâhu
aleyhi ve sellem de :
«İşte bu îmanın sarihidir.» buyurdu.
Sahihi Müslim
İZAHAT
Hadîsi şerifde beyan edildiği
üzere, bir kısım cemaatın kalblerine gelen kötü vesvese ve vehimlerin
âkiberinin ne olacağı ve bu kalbe gelmenin iyimi, yoksa kötümü olduğu
sorulunca, mübarek pyeğmaberimiz, «İşte bu (kalblere gelen vesvese), îmanın
sarihidir.» buyuruyor.
Evet kalbleri don yağı gibi
donub, katılaşanlar pek makbul kişilerden değillerdi. Müşrik ve kâfirler
gönüllerine yerleştirdikleri şirk ve küfür sebebiyle, onların gönüllerine
şeytanın sokacağı bir şey kalmamıştır. Onun iste diği çirk ve fenâlıkların en
eşeddi yerleşmiştir. Artık vesvese ve şüpheler sokmaya veya sokmak için çapaya
luzum kalmamıştır.
Fakat gönlünde îmanı olan müminin
îmanını, kirletmek veya çalmak için bütün gayretini sarf ediyor. Her türlü
çâreye baş vuruyor. Çünkü onun kalbinde en büyük sermâye olan îman cevheri
vardır. Bütün gâyesi o cevheri çalmaktır.
jMetekim, mal, eşya, para ve
emsali şeylerle dolu olan bir eve veya oda ya, hırsız girib çalmak için bütün
gayretini sarf eder.
Şâyet odada, ev veya dükkanda hiç
bir şey olmazsa, hırsız iltifat etmez. İçeriye girmek dahî istemez.
İşte müminin kalbine gelen
vesvese ve acâib vehimlerin çeşitleri, müminin kalbindeki îmanının mükemmel ve
sağlam olduğuna delâlet eder. Zira şeytan o îmanı kirletmek için vesvese
veriyor. Müminde bu vesvese ile mücâdele ediyor. En kemallı cihadı nefsi ile
yapmış oluyor.
Hz. Ali (keremâllahu veche radiyallâhü
anh) de şöyle demiştir.
«Bir namaz ki, onda vesvese olmazsa, işte o namaz ancak Yahûdî ve Hıristiyanların namazıdır.»
Mirkatülmefatih,
114
İslam hukukunun hükümlerini beyan
eden fıkıh kitablarında «sehvi sec-de babı» başlığı ile yazılan hükümleri
okumalı ondan sonra bu hadîsi şerif ve îzahı ile bb İrtibat kurmaya
çalışılmalıdır.
Kaynak: İzahlı Mişkâtül -
Mesabîh Tercümesi, Tercüme: Mustafa
UYSAL, Uysal Yayınları- 7, Birinci Cild sh:190-191
Not: Bazen Büyük Dosyaları tarayıcı açmayabilir...İndirerek okumaya Çalışınız.
Yorumlar