Print Friendly and PDF

Gün İşi Karışık...Şüpheli Amellerden...Uzak Durun

Bunlarada Bakarsınız


gün sistemi girmeyin bu gün sistemlerine 

neden girmeyelim hocam faize giriyor 

hocam gün yapıyoruz bunun neresinde faiz 

var 

sana menfaat getiren her bir borç vermek 

faizdir e siz buradan bugüne niye 

girdiniz menfaatlenmek için yoksa o adam 

sana borç vermez ha o güne girdiğin 

kimselerden borç isti vermezler 

sen oradan faiz celb ediyorsun faiz bir 

tek ziyadelikli olmaz ki 



Altın, Dolar vs. Günü Yapmak Caiz Midir?

Değerli kardeşim, altın günü ismi altında gün tertip etmek son zamanlarda ortaya çıkmış bir şeydir. Günümüz âlimleri altın gününün ne olduğu hususunda ihtilaf etmişlerdir. Bugünkü uygulanışı ile altın günü bir yardımlaşma organizasyonu mudur yoksa borç vermek midir? Bazıları bunun bir yardımlaşma organizasyonu olduğunu söylemektedirler. Halbuki yardımlaşma allah rızası için ve karşılıksız yapılır. Şarta bağlı bir yardımlaşma ise menfaata dayalı bir anlaşmadır. Yâni sen bana yardım edersen ben de sana yardım ederim demektir. Böyle bir yardımlaşma ise caiz değildir.

Yukarda da belirttiğim gibi, bu mesele asrımızda cereyan eden yeni bir muamele olup bu muamele türüne caiz diyenler olduğu gibi, haram diyenler de olmuştur. Bu görüşleri ve müeyyidelerini aşağıda zikredip tercih ettiğimiz görüşü de belirteceğiz, inşaallah) 

Birinci görüş: Böyle bir organizasyon caizdir.

1- Altın vs. günü yapan gruptaki herkes toplanan altından eşit olarak faydalanmaktadır. Çünkü her bir şahıs sırası geldiğinde diğer arkadaşlarının aldığı miktarda altın almaktadır. Böylelikle gruptaki her bir kimsenin elde ettiği fayda diğerlerininkinden fazla olmamaktadır. Herkes eşit olunca da böyle bir yardımlaşma türü caiz olmaktadır.

2- Bu organizasyonda kişi borç almış olmaktadır. Mesela; on kişi altın günü yapmak üzere anlaşsalar, her ayın birinde de her bir kimse bir altın getirse ve aralarında belirledikleri bir kişiye de bunu verseler, altınları alan kişiye diğer arkadaşları bunu borç olarak vermiş olurlar.

3- Böyle bir organizasyon, iyilik ve takva üzere yardımlaşmadan ibarettir. On kişi arasında yapılan altın gününde bir kişinin ilk toplantıda hemen on altın alması, altınları en son alacak kimsenin ise on ay sonra alması “menfaat celbeden bir borç akdi” değildir. Bu durum, başkalarından borç alan kimsenin meblağın tamamını alıp istifade etmesi ve alacaklılara da taksitle ödemesinden ibarettir. Bu da her insanın en doğal hakkıdır. Böyle bir borç verme şeklinde “menfaat celbetme” olmayıp, müslüman kardeşinin ihtiyacını görmesi için yardımlaşma vardır.

4- Bu gibi bir organizasyon, insanları, gerek kredi kartı, gerek direk kredi almak yoluyla bankayla muameleye girmekten muhafaza etmektedir. Mesela; kredi kartına on ay taksitle bir eşya alacak olan kimse, altın vs. gününe girerek altın alma sırası kendisine geldiğinde alacağı eşyayı peşin olarak alır ve aldığı altınları da tekrar arkadaşlarına birer birer öder. Böylelikle bankayla muameleye girmemiş olur.

İkinci görüş: Böyle bir organizasyon haramdır.

Böyle bir organizasyona haram diyenler de şu sebepleri saymışlardır:

1- Böyle bir muamele, borç muamelesi olup, gruptaki her bir kimse borç olarak vereceği altını, gruptaki diğer kimselerin de ona borç vermesi karşılığında vermektedir. Karşıdaki insanın borç vermesi şartıyla borç vermek ise “menfaat celbeden” bir borç verme şeklidir. Bir menfaat karşılığında borç alıp-vermek ise haramdır.

2- Bu şekil organizasyon, bir borç akdidir. Ama akit yapılırken, diğer bir borç akdinin yapılması şart koşulmaktadır. Çünkü kişi, böyle bir organizasyonda diğer arkadaşlarının da kendisine vermeleri şartıyla borç verir. Mesela; böyle bir gruptaki kimse, bir altını arkadaşına borç olarak verirken, sırası gelince o arkadaşının da kendisine bir altın borç vermesi üzere akitleşmiş olurlar. Böylece akit yapılırken diğer bir akdin yapılması şart koşulmuş olur ki, bu da şer’an nehyedilmiş bir muamele şeklidir. Çünkü bir akit içerisinde iki akit olmaz. Bir kimsenin evini satarken, evini sattığı kimsenin de kendisine arabasını satmasını şart koşması gibi.

3- Bu şekil bir organizasyonun sonunda husumet ve niza tehlikesi vardır. Çünkü katılımcılardan herhangi birinin ölümü, iflas etmesi, işten atılması gibi sebeplerden dolayı maddi yönden üzerine düşen yükümlülüğü yerine getirememe durumunda diğer kimselerin hakkı zayi olacak veya haklarını elde etmeleri zora girecektir. Bu da niza ve husumete sebep olacaktır.

4- Bu organizasyonda kura ilk kime çıktıysa, o kimse toplanan meblağı alıp istifade edecektir. Mesela; katılımcılar toplam on kişi iseler, en son kura çıkan kimse ile ilk kimse arasında on ay fark olacaktır. Kendisine en son kura çıkan kimse ile ilk kimse arasındaki bu on aylık süreden doğan istifade fazlalığı ise faiz olacaktır. 

Dinimiz bize şüpheli şeylerden uzak durmamızı, şüpheli şeylerden uzak duranların dinlerini korumuş olacağını beyan eder. Eğer bir mesele İslam âlimleri arasında ihtilaflı ise, bazıları bir mesele hakkında câizdir derken diğerleri aynı mesele hakkında câiz değildir diyorlarsa o işte bir şüphe var demektir. Bize düşen de şüpheli şeylerden uzak durmaktır. Bundan dolayı ben altın günü tertip edilmesini tasvip etmiyorum. Selam ve duâ ile.



 bir seyircimiz sormuş hocam demiş ki 

kadınların kendi aralarında gün 

yapmaları altın günü dedikleri günü 

yapmaları caiz midir demiş öncelikle 

hayırlı yayınlar diliyorum inşallah 

Muhammed hocam hayırlı akşamlar 

diliyorum rabbim inşallah eee bu 

programları gerçekten çok zirve eylesin 

istifadesi yüksek eylesin inşallah şimdi 

kadınların gün yapma meselesi tabii bu 

illa ifadede soruda söylendiği gibi 

altın olması şart değil yani parayla da 

yapılabiliyor bunda şöyle eee bir olay 

var kadınlar işte ayın belirli 

günlerinde bir araya geliyorlar ne 

yapıyorlar işte 3 kişi 5 kişi 10 kişi 

artık kaç kişilerse ortaya bir miktar 

işte para olabiliyor bir miktar altın 

olabiliyor koyuyorlar ve bu şekilde de 

her ay bir kişiye vermek şartıyla da 

böyle bir şey yapıyorlar bundaki şey şu 

iki şart aranıyor bunda deniliyor ki 

birinci şart eee her ay konulan miktarın 

aynı olması lazım yani bu altın veya şey 

neyse artık para miktarı neyse aynı aynı 

yani değişmemesi lazım ikinci şart da bu 

güne giren kişilerin bayanlar bu illa 

bayan olması da şart değil tabii 

erkekler de yapıyor bunu eee bu 

bayanların yapmış olduğu bu gündeki şey 

de ikinci şart da şu eee mecbur 

tutulmaması lazım yani mesela diyelim ki 

3 kişiyle başlandı illa 3 kişi devam 

edecek 5 kişiyle başlandı 5 kişi devam 

edecek yani isteyen istediği şekilde 

çıkma hakkına sahip olması lazım çünkü 

öyle olmazsa o zaman ona fetva 

verilmiyor çünkü bu bir nevi ne olarak 

yani caiz olmasının yani fetva 

verilmesindeki şey nedir işte bir nevi 

yardımlaşma deniliyor bir nevi işte borç 

verme deniliyor bir nevi hibe etme 

deniliyor ama bu saymış olduğumuz 

şeylerde karşılığının olmaması lazım 

mesela hibe diyorsunuz o zaman 

karşılığının da olmaması lazım 

yardımlaşma diyorsunuz karşılığında 

olmaması lazım yani istediği gibi 

istediği zamanında çıkma hakkı yani o 

güne başlayan kişilerin çıkma hakkı 

bulunma şartıyla beraber buna fetva 

veriliyor h 




her gün yapmak ya da güne katılmak haram 

mıdır 

ve Sen bununla alakalı Hani fıkrası 

diyor ki bir akit meclisinde Eğer bir 

menfaat borç hakkında söz konusu olursa 

bu caiz olmaz burada kerahat var 

diyenler mekruh look var diyenler var 

Caiz olmaz diyenler var efendimiz 

sallallahu aleyhi ve sellem buyuruyor ki 

küllük aradığın cerran favori ben yani 

eğer bir boş vermede menfaat söz konusu 

olursa borç verenin menfaatlerine söz 

konusu olursa bu caiz olmaz veya mekruh 

olur diyenler var ama biz caiz olmaz 

Bunu alalım ve ki burada durum nedir 

Siz 10 kişi bir araya geliyorsunuz 

herkes 100 lira veriyor Ben bu A yüz 

verdim gelecek al bin lira alıyor 

boşverdiklerim de bin lira almış oldu 

yani o paraya ihtiyacım vardı eğer Akit 

meclisinde bu şart koşulur sadece imam 

keyfi A olmaz a bu koşul madı Bu şekilde 

bir işlem yapsalar Olur mu olur O halde 

doğrusu nedir bu kardeşlerimiz nasıl 

yapsınlar gelecek ay şuna veriyoruz 

sonrakinde buna veriyoruz diye 

yapmasınlar desinler ki Biz bir araya 

gidelim 

Herkes bir kardeşimize bin lira yardım 

yaz UV Vay sana bin lira yapalım 

bu Gölcük ay ona yapalım herkes arayüz 

lira koysun ya Yani yardıma Niye 

tersinde bu ay sana bir sonra sonra 

sonra 10 kişi var On kişi bin yardım 

ediyoruz yani bu şekilde yaparlarsa caiz 

olur ama bu ay 100 veriyorum gelecek al 

ben bin alacağım sonraki al sen bin 

alacaksın bunu bu şekilde borç Akti gibi 

yaparlar ise bu şekilde de bir menfaat 

tam olursa caiz olmaz ama hepimiz 

verelim ya bu ay işte 

fatıma'ya gelecek ay Zeynep'e sonra 

Hatice'ye bu şekilde yardım ediyoruz 

sisteme bağlarsa caiz olur 



bu Önümüzdeki bugün yapmayı düşünmedim 

yani gün günümüzde alakalı değil gün her 

zaman olmuştur tarih boyunca insanlar 

birbirlerine dayanışmak için imeceler 

yapmışlardır yani İmece dediğimiz 

yapılacak bir işte insanlar dayanışma 

içerisinde Efendim bir elin nesi var iki 

elin sesi var birlikte başarmışlardır 

İşte bu Mimar üzerinde insanlar diyor ki 

ya ben paramı biriktiremiyorum bu 

durumda 10 kişi bir araya gelelim 

Efendim 150 lira toplayalım ve bu parayı 

kura çekelim Kimin ne zaman alacağı 

belli olsun bu şekilde birbirimize 

Efendim bir birikim elde edilmiş olsun 

Ha kendisi her ay oraya 100 lira koymuş 

Efendim onay sonra bin lira olmuş 

da insanlar birbirlerine bu şekilde 

dayanışma olmuştur burada şöyle bir 

sıkıntı var yani borç verildiğinde 

karşısından bir menfaat elde edilme 

meselesinde sıkıntı çıkar yani ben bu 

adama borç verirsem O da işte birbirine 

yemek yedirme ler oluyor değerli Ahmet 

bunu konuşmak lazım bu durumda ne oluyor 

mesela ya biz bu böyle bir güne girersek 

işte filanca iyi bir ziyafet hazırlar 

bizi yedirip içilir yani orada da 

menfaat elde edilmiş olacak yani borçta 

Kulu Cardin Ceren'e santrali Ben usul 

kaygısı vardır Bu rivayet çok mühim bir 

ibadettir Kulu Cardin her bir borç ki 

Ceren'e fan bir fayda meydana getiriyor 

sıfır very Bella faize dönüştürür yani 

fayda ne olabilir 10 kişi 150 lira verdi 

bin lira oldu 3 ay sonra ben bin lira mı 

2000 lira mı aldım şey görünmüyor Yani 

netice itibariyle bir esnaf ne yapıyor 

Efendim kendisinden borç isteyenlere 

cebinde parası vardır biner lira 

istemişti Tamam benim param kenarda 

duruyor al size binerdi o da istedi ona 

da verdi ya üç ay sonra paramı getirin 

herkes üç ay sonra bin lirayı getirdin 

Tekrar 11'de kendi parasıydı bunları 

verdi kullandı Yani bu zaten kendi 

parası veriyor Efendim üç ay sonra beş 

ay sonra değilse tekrar o para kendisine 

geliyor burada bir borçla şma gibi 

oluyor ancak Yani ben filan diye borç 

verirsem o bana şöyle bir fail iyilik 

Yapar veya iyilik demeyelim iyilik Çünkü 

karşılıksızdır İşte o yemek yedirme 

lerde böyle sıkıntılar olur yani Birisi 

orada efendim iyi bir ya Ben buna borç 

verirsem bana dönüşü çok iyi olur 

bilirsin menfaat Hadi İmam Azam 

Efendimizden bahsedilir 

bu borç vermiştir verdiği borcu günü 

geldiğinde kendisi gıda işi yapıyordu 

Bir de kumaş bezzaz işi yapıyordu 

Efendim oradan elde ettiği paraları da 

okuttuğu fıkıhta eğitim verdiği 4000 e 

yakın fukaha yetiştirdi okuttu Yani 

bunların takribi 60-70 tanesi fıkıhta 

Zirve oldu bayağı bir kısmı da yani 

fıkra tazir oldu derken müçtehit oldular 

yani ki İmam Muhammed Muhammed Ebu Yusuf 

İmam züfer ve rahmetullahi ve zemin 

hazırladı gibi mutlak müşteri dolanlarda 

oldu Ancak ondan içerisinde Mesela bu 

şekilde fıkra ilerleyenler de oldu 

onlara mesela harçlık verir diye namaza 

gitti adamın kapısına Efendim güneşin 

altında duruyor adamda Biraz gecikti 

Baktı ki koca Efe Üstat şeyde Yılmaz an 

dışarıda duruyor dedi ki niye böyle 

yapıyorsun de diğer Buyur Saydın ya bu 

çardakta duraydın gölgede edelim ki bu 

gölgelik 

Ben senden alacak buldum şimdi istifade 

oluyor Onun için burada böyle bir böyle 

girmeyeyim meselesi anlatılır bu mesele 

ciddidir Yani borçta bir karşılık bir 

menfaat elde edilmemeli veya 

beklenmemeli böyle bir şey olmamalı 

ancak Sonuç olarak söyleyeyim Herkes 

birbirinin 150 verirler alacaklar günü 

belli olur herkes binlerle resmini alır 

Bu bir Efendim borç alıp borç vermektir 

Mesela bu şekilde netleşir 

 




o gün sistemi hakkında farklı 
değerlendirmeler söz konusu caiz 
olmamasının sebebi nedir acaba 
Ne oldu billahi mineşşeytanirracim 
Bismillahirrahmanirrahim Elhamdülillah 
sıhhat vesselamü Ala rasulillahi 
Sallallahu teala Aleyhi ve Sellem ve 
vardı tabi Öncelikle Bu sistemin nasıl 
işlediğini bilmemiz gerekir özellikle 
kadınlara Nispet edilen altın günü veya 
da para günü daha önce lerinden işte 
havlu günü tarzında yapılan bir işlem 
Tabi daha Sonraları bu referans alınarak 
birtakım emtia alım satımlarında da 
birtakım kurumların firmaların ticari 
firmaların bu tarzda alışveriş 
yaptıklarında bilmekteyiz görmekteyiz s 
Peki nedir bu sistem ve bu sistemde 
kişiler bir araya geliyor var haftalık 
veya aylık olarak anlaştıkları belli 
günlerde konuştukları rakamı o gün kimin 
kurası çıkmış 
bu ve önceden ihtiyaca göre belirlemiş 
oldukları sıralama doğrultusunda o 
kişiye bunu boş namiyle veriyorlar daha 
sonraki haftalarda ise ikinci kime 
çıktığı Sonra veriyor 3. kime çıktığı 
Sonra veriyor bu şekilde döndü 
tamamlanana kadar bu sistem devam ediyor 
Bir Peki bu bu şekilde uygulamak bir 
yardımlaşma gibi görülerek direkmen 
caizdir mi dememiz lazım yoksa buranın 
arkasında yatan bir takım phuket'te 
deliklerden dolayı farklı mütalaaları 
tabi tutulabilir mi mi Her şeyden önce 
İslam fıkhında borç Müessesesi ayrı ve 
özel bir durum ifade etmiş çok kutsal 
bir niteliğe haiz olmuş Hatta o derece 
ki Enes bin mâlik Radıyallahu anh'den 
rivayet edilen bir hadis-i şerifte İbni 
mace rivayet ediyor Hz Peygamber 
aleyhissalâtü vesselam 
bu Miraç gecesinde cennetin kapısında 
yazılı olan bir yazıdan haber veriyor ki 
O yazıda mal olarak bak Allah rızası 
için verilen sadakaya on kat Sebep 
olarak geri dönülmesi ama Allah için 
verilen borca ise 18 Kat Sebep olarak 
geri dönmesinden bahsediyorum Hatta bu 
sebepten dolayı fahad Erk Nafile sadaka 
vermekten daha faziletlidir karz-ı Hasen 
borç vermek bu derece önemli bir 
müessese iki yine Kuranı Kerim'de 
malumunuz verilen borcu Allah'a borç 
vermek olarak nitelendiriliyor ki bu da 
boş vermenin ne derece Fazilet olduğu ne 
derece üstünlük olduğunu bir nevi 
göstergesi ki bunun daha bir çok etkeni 
de vardır Çünkü bir insan Nafile sadaka 
verdiği zaman ve 
ve görmüş olduğu o Sağdaki karşılıksız 
olduğundan dolayıp gurur ve saire gibi 
birtakım durumlar söz konusu olabilir 
ama borç vermede karşı tarafı ezmiyor 
sunuz Çünkü Neticede borç aldım 
ödeyeceğim diyor ama diğer taraftan onun 
ihtiyacını görüyorsunuz Bu bağlamda 
hakikaten bir yardımlaşma Müessesesi ve 
çok güzel olan İslam'da kutsal bir 
üniversitesidir Ama bu kutsallığın dan 
dolayı peygamber aleyhissalâtü 
vesselâm'ın da ifade ettiği üzere ki 
daha sonradan fuka bunu Kural niteliği 
olarak kabul etmiştir borç veren kimse 
vermiş olduğu borcu Yalı Allah için 
vermesi bundan herhangi bir menfaat göz 
etmemesi esastır Hatta bir menfaat 
gözetecek olursa ve leko menfaat 
kendisine ulaştım veya ulaşması bu 
boşvermeyi xeriba olarak faiz olarak 
nitelendirmiştir İslam fıkhı küllü 
Kargın Ceren'e fandı lariba her borç 
12 bir menfaat Cerbe diyorsa borç veren 
kimseye bu faizdir vardır Peki gün 
sistemini nasıl değerlendirmemiz gerekir 
kül sistemini iki şekilde düşünebiliriz 
birinci düşündüğümüz işte katılımcılar 
belli aralıklarla borç veriyorlar ama bu 
katılımcılar belli aralıklarla haftalık 
aylık ne zaman toplanacak sa borç 
verebildiği gibi Belli bir zaman sonra 
ben vermiyorum deme hakkına sahip olmalı 
ve yaz sahip ise keza alacağı kendisine 
geleceği günden önce istediği zaman 
talep edebilme hakkına sahip ise ve bu 
konuda herhangi bir Baskıda görmüyor ise 
bunun caiz olmayacağını söylemek mümkün 
değil gerçek anlamda bir yardımlaşmadır 
Müslümanlar arasında olması gereken bir 
ta gündür Allah rızası için 
abone olunuz gerekirse boş oluyorsunuz 
ama ikinci sistem olarak Eğer bu bir 
vaat leşme bir aktifleşme tarzında 
olursa yani eee periyodik olarak her 
hafta veya her ay boş vereceksin vermeme 
gibi bir durumun söz konusu olmamalı 
belki çıktığın zaman maddi olarak bir 
yaptırım uygulanamıyor lar resmi olarak 
bir uygulama yapılamıyor ama levm 
ediliyorsa Mahalle baskısı varsa bizim 
halk tabiriyle O zaman bugün evi Akit 
tarzında bir anlaşma tarzında olacağı 
için o zaman bu menfaati celbeden Yani 
ben bir boş veriyorum ama verdiğim boş 
Aslında Allah rızası için değil bir 
dahaki hafta veya bir dahaki ay Herkes 
bana Borç verecek diye ben boş veriyorum 
Bu şekilde bir menfaat gözetildiğinde 
dolayı biraz önce bahsettiğimiz hadisi 
şerif mucebince bunun caiz olduğunu 
söylemek mümkün olmaz çünkü dediğimiz 
gibi borç vermedeki arano kutsallık o 
hali 
var yani Hulusi lüks Allah için olması 
has bir olmasına bir hal söz konusu 
olmuş oluyor o yüzden burada yapan 
kişiler Eğer şuurlu bir şekilde 
yaparlarsa Yani bizim gayemiz kimse 
ihbar etmek değil isteyen vermeyebilir 
vermeyen kimse dövme edilmez kötü len 
mez kınamaz Hatta alacağın istediği 
zaman talep edebilir bunu talep etti 
diye de bizim nazarımızda bir kötü gözle 
de bakılmaz Gerçekten bunu yazdı 
biliyorlarsa O Allah rızası için 
boşalmak boşvermek bu caiz olacak ama 
günümüzde maalesef olduğu gibi bir 
aktifleşme tarzında oluyorsa ki bunu Biz 
evdeki işte kadınlardan hanımlardan 
duyabiliriz Hatta o derece ki işte biri 
günden çıktığı zaman bir daha onu günü 
almayacağız Bir daha oraya gidilmeyecek 
bir de onunla görüşmeyecek şekilde bir 
takım yaptırımlardan bile bahsedilebilir 
ki bu da biraz önce söylediğimiz 
menfaati celbeden bir boş ver 
var bunun caiz olmadığını söylemektedir 
siz bana deseydin 


Not: Bazen Büyük Dosyaları tarayıcı açmayabilir...İndirerek okumaya Çalışınız.

Benzer Yazılar

Yorumlar