Gün İşi Karışık...Şüpheli Amellerden...Uzak Durun
gün sistemi girmeyin bu gün sistemlerine
neden girmeyelim hocam faize giriyor
hocam gün yapıyoruz bunun neresinde faiz
var
sana menfaat getiren her bir borç vermek
faizdir e siz buradan bugüne niye
girdiniz menfaatlenmek için yoksa o adam
sana borç vermez ha o güne girdiğin
kimselerden borç isti vermezler
sen oradan faiz celb ediyorsun faiz bir
tek ziyadelikli olmaz ki
Altın, Dolar vs. Günü Yapmak Caiz Midir?
Değerli kardeşim, altın günü ismi altında gün tertip etmek son zamanlarda ortaya çıkmış bir şeydir. Günümüz âlimleri altın gününün ne olduğu hususunda ihtilaf etmişlerdir. Bugünkü uygulanışı ile altın günü bir yardımlaşma organizasyonu mudur yoksa borç vermek midir? Bazıları bunun bir yardımlaşma organizasyonu olduğunu söylemektedirler. Halbuki yardımlaşma allah rızası için ve karşılıksız yapılır. Şarta bağlı bir yardımlaşma ise menfaata dayalı bir anlaşmadır. Yâni sen bana yardım edersen ben de sana yardım ederim demektir. Böyle bir yardımlaşma ise caiz değildir.
Yukarda da belirttiğim gibi, bu mesele asrımızda cereyan eden yeni bir muamele olup bu muamele türüne caiz diyenler olduğu gibi, haram diyenler de olmuştur. Bu görüşleri ve müeyyidelerini aşağıda zikredip tercih ettiğimiz görüşü de belirteceğiz, inşaallah)
Birinci görüş: Böyle bir organizasyon caizdir.
1- Altın vs. günü yapan gruptaki herkes toplanan altından eşit olarak faydalanmaktadır. Çünkü her bir şahıs sırası geldiğinde diğer arkadaşlarının aldığı miktarda altın almaktadır. Böylelikle gruptaki her bir kimsenin elde ettiği fayda diğerlerininkinden fazla olmamaktadır. Herkes eşit olunca da böyle bir yardımlaşma türü caiz olmaktadır.
2- Bu organizasyonda kişi borç almış olmaktadır. Mesela; on kişi altın günü yapmak üzere anlaşsalar, her ayın birinde de her bir kimse bir altın getirse ve aralarında belirledikleri bir kişiye de bunu verseler, altınları alan kişiye diğer arkadaşları bunu borç olarak vermiş olurlar.
3- Böyle bir organizasyon, iyilik ve takva üzere yardımlaşmadan ibarettir. On kişi arasında yapılan altın gününde bir kişinin ilk toplantıda hemen on altın alması, altınları en son alacak kimsenin ise on ay sonra alması “menfaat celbeden bir borç akdi” değildir. Bu durum, başkalarından borç alan kimsenin meblağın tamamını alıp istifade etmesi ve alacaklılara da taksitle ödemesinden ibarettir. Bu da her insanın en doğal hakkıdır. Böyle bir borç verme şeklinde “menfaat celbetme” olmayıp, müslüman kardeşinin ihtiyacını görmesi için yardımlaşma vardır.
4- Bu gibi bir organizasyon, insanları, gerek kredi kartı, gerek direk kredi almak yoluyla bankayla muameleye girmekten muhafaza etmektedir. Mesela; kredi kartına on ay taksitle bir eşya alacak olan kimse, altın vs. gününe girerek altın alma sırası kendisine geldiğinde alacağı eşyayı peşin olarak alır ve aldığı altınları da tekrar arkadaşlarına birer birer öder. Böylelikle bankayla muameleye girmemiş olur.
İkinci görüş: Böyle bir organizasyon haramdır.
Böyle bir organizasyona haram diyenler de şu sebepleri saymışlardır:
1- Böyle bir muamele, borç muamelesi olup, gruptaki her bir kimse borç olarak vereceği altını, gruptaki diğer kimselerin de ona borç vermesi karşılığında vermektedir. Karşıdaki insanın borç vermesi şartıyla borç vermek ise “menfaat celbeden” bir borç verme şeklidir. Bir menfaat karşılığında borç alıp-vermek ise haramdır.
2- Bu şekil organizasyon, bir borç akdidir. Ama akit yapılırken, diğer bir borç akdinin yapılması şart koşulmaktadır. Çünkü kişi, böyle bir organizasyonda diğer arkadaşlarının da kendisine vermeleri şartıyla borç verir. Mesela; böyle bir gruptaki kimse, bir altını arkadaşına borç olarak verirken, sırası gelince o arkadaşının da kendisine bir altın borç vermesi üzere akitleşmiş olurlar. Böylece akit yapılırken diğer bir akdin yapılması şart koşulmuş olur ki, bu da şer’an nehyedilmiş bir muamele şeklidir. Çünkü bir akit içerisinde iki akit olmaz. Bir kimsenin evini satarken, evini sattığı kimsenin de kendisine arabasını satmasını şart koşması gibi.
3- Bu şekil bir organizasyonun sonunda husumet ve niza tehlikesi vardır. Çünkü katılımcılardan herhangi birinin ölümü, iflas etmesi, işten atılması gibi sebeplerden dolayı maddi yönden üzerine düşen yükümlülüğü yerine getirememe durumunda diğer kimselerin hakkı zayi olacak veya haklarını elde etmeleri zora girecektir. Bu da niza ve husumete sebep olacaktır.
4- Bu organizasyonda kura ilk kime çıktıysa, o kimse toplanan meblağı alıp istifade edecektir. Mesela; katılımcılar toplam on kişi iseler, en son kura çıkan kimse ile ilk kimse arasında on ay fark olacaktır. Kendisine en son kura çıkan kimse ile ilk kimse arasındaki bu on aylık süreden doğan istifade fazlalığı ise faiz olacaktır.
Dinimiz bize şüpheli şeylerden uzak durmamızı, şüpheli şeylerden uzak duranların dinlerini korumuş olacağını beyan eder. Eğer bir mesele İslam âlimleri arasında ihtilaflı ise, bazıları bir mesele hakkında câizdir derken diğerleri aynı mesele hakkında câiz değildir diyorlarsa o işte bir şüphe var demektir. Bize düşen de şüpheli şeylerden uzak durmaktır. Bundan dolayı ben altın günü tertip edilmesini tasvip etmiyorum. Selam ve duâ ile.
bir seyircimiz sormuş hocam demiş ki
kadınların kendi aralarında gün
yapmaları altın günü dedikleri günü
yapmaları caiz midir demiş öncelikle
hayırlı yayınlar diliyorum inşallah
Muhammed hocam hayırlı akşamlar
diliyorum rabbim inşallah eee bu
programları gerçekten çok zirve eylesin
istifadesi yüksek eylesin inşallah şimdi
kadınların gün yapma meselesi tabii bu
illa ifadede soruda söylendiği gibi
altın olması şart değil yani parayla da
yapılabiliyor bunda şöyle eee bir olay
var kadınlar işte ayın belirli
günlerinde bir araya geliyorlar ne
yapıyorlar işte 3 kişi 5 kişi 10 kişi
artık kaç kişilerse ortaya bir miktar
işte para olabiliyor bir miktar altın
olabiliyor koyuyorlar ve bu şekilde de
her ay bir kişiye vermek şartıyla da
böyle bir şey yapıyorlar bundaki şey şu
iki şart aranıyor bunda deniliyor ki
birinci şart eee her ay konulan miktarın
aynı olması lazım yani bu altın veya şey
neyse artık para miktarı neyse aynı aynı
yani değişmemesi lazım ikinci şart da bu
güne giren kişilerin bayanlar bu illa
bayan olması da şart değil tabii
erkekler de yapıyor bunu eee bu
bayanların yapmış olduğu bu gündeki şey
de ikinci şart da şu eee mecbur
tutulmaması lazım yani mesela diyelim ki
3 kişiyle başlandı illa 3 kişi devam
edecek 5 kişiyle başlandı 5 kişi devam
edecek yani isteyen istediği şekilde
çıkma hakkına sahip olması lazım çünkü
öyle olmazsa o zaman ona fetva
verilmiyor çünkü bu bir nevi ne olarak
yani caiz olmasının yani fetva
verilmesindeki şey nedir işte bir nevi
yardımlaşma deniliyor bir nevi işte borç
verme deniliyor bir nevi hibe etme
deniliyor ama bu saymış olduğumuz
şeylerde karşılığının olmaması lazım
mesela hibe diyorsunuz o zaman
karşılığının da olmaması lazım
yardımlaşma diyorsunuz karşılığında
olmaması lazım yani istediği gibi
istediği zamanında çıkma hakkı yani o
güne başlayan kişilerin çıkma hakkı
bulunma şartıyla beraber buna fetva
veriliyor h
her gün yapmak ya da güne katılmak haram
mıdır
ve Sen bununla alakalı Hani fıkrası
diyor ki bir akit meclisinde Eğer bir
menfaat borç hakkında söz konusu olursa
bu caiz olmaz burada kerahat var
diyenler mekruh look var diyenler var
Caiz olmaz diyenler var efendimiz
sallallahu aleyhi ve sellem buyuruyor ki
küllük aradığın cerran favori ben yani
eğer bir boş vermede menfaat söz konusu
olursa borç verenin menfaatlerine söz
konusu olursa bu caiz olmaz veya mekruh
olur diyenler var ama biz caiz olmaz
Bunu alalım ve ki burada durum nedir
Siz 10 kişi bir araya geliyorsunuz
herkes 100 lira veriyor Ben bu A yüz
verdim gelecek al bin lira alıyor
boşverdiklerim de bin lira almış oldu
yani o paraya ihtiyacım vardı eğer Akit
meclisinde bu şart koşulur sadece imam
keyfi A olmaz a bu koşul madı Bu şekilde
bir işlem yapsalar Olur mu olur O halde
doğrusu nedir bu kardeşlerimiz nasıl
yapsınlar gelecek ay şuna veriyoruz
sonrakinde buna veriyoruz diye
yapmasınlar desinler ki Biz bir araya
gidelim
Herkes bir kardeşimize bin lira yardım
yaz UV Vay sana bin lira yapalım
bu Gölcük ay ona yapalım herkes arayüz
lira koysun ya Yani yardıma Niye
tersinde bu ay sana bir sonra sonra
sonra 10 kişi var On kişi bin yardım
ediyoruz yani bu şekilde yaparlarsa caiz
olur ama bu ay 100 veriyorum gelecek al
ben bin alacağım sonraki al sen bin
alacaksın bunu bu şekilde borç Akti gibi
yaparlar ise bu şekilde de bir menfaat
tam olursa caiz olmaz ama hepimiz
verelim ya bu ay işte
fatıma'ya gelecek ay Zeynep'e sonra
Hatice'ye bu şekilde yardım ediyoruz
sisteme bağlarsa caiz olur
bu Önümüzdeki bugün yapmayı düşünmedim
yani gün günümüzde alakalı değil gün her
zaman olmuştur tarih boyunca insanlar
birbirlerine dayanışmak için imeceler
yapmışlardır yani İmece dediğimiz
yapılacak bir işte insanlar dayanışma
içerisinde Efendim bir elin nesi var iki
elin sesi var birlikte başarmışlardır
İşte bu Mimar üzerinde insanlar diyor ki
ya ben paramı biriktiremiyorum bu
durumda 10 kişi bir araya gelelim
Efendim 150 lira toplayalım ve bu parayı
kura çekelim Kimin ne zaman alacağı
belli olsun bu şekilde birbirimize
Efendim bir birikim elde edilmiş olsun
Ha kendisi her ay oraya 100 lira koymuş
Efendim onay sonra bin lira olmuş
da insanlar birbirlerine bu şekilde
dayanışma olmuştur burada şöyle bir
sıkıntı var yani borç verildiğinde
karşısından bir menfaat elde edilme
meselesinde sıkıntı çıkar yani ben bu
adama borç verirsem O da işte birbirine
yemek yedirme ler oluyor değerli Ahmet
bunu konuşmak lazım bu durumda ne oluyor
mesela ya biz bu böyle bir güne girersek
işte filanca iyi bir ziyafet hazırlar
bizi yedirip içilir yani orada da
menfaat elde edilmiş olacak yani borçta
Kulu Cardin Ceren'e santrali Ben usul
kaygısı vardır Bu rivayet çok mühim bir
ibadettir Kulu Cardin her bir borç ki
Ceren'e fan bir fayda meydana getiriyor
sıfır very Bella faize dönüştürür yani
fayda ne olabilir 10 kişi 150 lira verdi
bin lira oldu 3 ay sonra ben bin lira mı
2000 lira mı aldım şey görünmüyor Yani
netice itibariyle bir esnaf ne yapıyor
Efendim kendisinden borç isteyenlere
cebinde parası vardır biner lira
istemişti Tamam benim param kenarda
duruyor al size binerdi o da istedi ona
da verdi ya üç ay sonra paramı getirin
herkes üç ay sonra bin lirayı getirdin
Tekrar 11'de kendi parasıydı bunları
verdi kullandı Yani bu zaten kendi
parası veriyor Efendim üç ay sonra beş
ay sonra değilse tekrar o para kendisine
geliyor burada bir borçla şma gibi
oluyor ancak Yani ben filan diye borç
verirsem o bana şöyle bir fail iyilik
Yapar veya iyilik demeyelim iyilik Çünkü
karşılıksızdır İşte o yemek yedirme
lerde böyle sıkıntılar olur yani Birisi
orada efendim iyi bir ya Ben buna borç
verirsem bana dönüşü çok iyi olur
bilirsin menfaat Hadi İmam Azam
Efendimizden bahsedilir
bu borç vermiştir verdiği borcu günü
geldiğinde kendisi gıda işi yapıyordu
Bir de kumaş bezzaz işi yapıyordu
Efendim oradan elde ettiği paraları da
okuttuğu fıkıhta eğitim verdiği 4000 e
yakın fukaha yetiştirdi okuttu Yani
bunların takribi 60-70 tanesi fıkıhta
Zirve oldu bayağı bir kısmı da yani
fıkra tazir oldu derken müçtehit oldular
yani ki İmam Muhammed Muhammed Ebu Yusuf
İmam züfer ve rahmetullahi ve zemin
hazırladı gibi mutlak müşteri dolanlarda
oldu Ancak ondan içerisinde Mesela bu
şekilde fıkra ilerleyenler de oldu
onlara mesela harçlık verir diye namaza
gitti adamın kapısına Efendim güneşin
altında duruyor adamda Biraz gecikti
Baktı ki koca Efe Üstat şeyde Yılmaz an
dışarıda duruyor dedi ki niye böyle
yapıyorsun de diğer Buyur Saydın ya bu
çardakta duraydın gölgede edelim ki bu
gölgelik
Ben senden alacak buldum şimdi istifade
oluyor Onun için burada böyle bir böyle
girmeyeyim meselesi anlatılır bu mesele
ciddidir Yani borçta bir karşılık bir
menfaat elde edilmemeli veya
beklenmemeli böyle bir şey olmamalı
ancak Sonuç olarak söyleyeyim Herkes
birbirinin 150 verirler alacaklar günü
belli olur herkes binlerle resmini alır
Bu bir Efendim borç alıp borç vermektir
Mesela bu şekilde netleşir
Not: Bazen Büyük Dosyaları tarayıcı açmayabilir...İndirerek okumaya Çalışınız.
Yorumlar
Yorum Gönder