FİTRE (Fıtır Sadakası) ÜZERİNDEKİ SİNSİ OYUN
“İnsanlara
zekatı bıraktırdılar.
Şimdi de “fitre verme ibadetini” de yok etmeye çalışıyorlar?
Şimdi de “fitre verme ibadetini” de yok etmeye çalışıyorlar?
İşlerin
garip olduğu zamanları yaşıyoruz. Eskiden camiler kapısında fitre için yazılan
ilanları hatırlıyorum da, bizim din de bir şeyler değişti demek ki…
Doğru
bildiğimiz fıtır sadakası buğday, arpa, hurma ve kuru üzüm olmak üzere dört
nevi gıda maddesinden verilirdi. Şimdiki haberlerde bir kurulun tespit ettiği
yerden [kurdan-standart] veriliyor.
Sadaka-i
fıtrın baz alınan miktarı her yıl değişmez. Bir kişinin ramazan ayı fitresi
olarak her gün için değil, bir ay için yarım sa’ buğday veya un, yahut bir sa’
arpa, hurma veya kuru üzüm verilmesi gerekir..
Yarım
sa’ ölçek, ihtiyatlı olarak 1750 gramdır.
1750
gram buğday veya un yahut 3500 gram arpa, kuru üzüm veya hurma verilir.
Ya
bu ürünlerden birini veya tutarını vermek gerekir.
Her
sene, (Bu yıl fitre kaç lira?) diye sormaya lüzum yoktur.
Ekseri
ulema zenginler için, altın veya gümüş vermelidir rivayetleri vardır.
Bunları
vermek yani altın olarak fakire güç oluyorsa, başka maldan veya yarım sâ’, yani
[1750 gram] buğday veya un vermelidir. Buğday, un vermek de güç olursa,
bunların kıymeti kadar, ekmek veya mısır verilebilir.
Şimdi
günümüz fiyatlarına bakalım.
BUĞDAY
DİĞER KIRMIZI (1.DERECE)
KG 24.04.2017
10:29 1.072 1.072 tl
ARPA BEYAZ
(2.GRUP) KG
06.03.2017 10:47 0.929 tl
İRAN HURMA kg
(ucuz)
9,75 tl
ÇEKİRDEKSİZ KURU ÜZÜM
kg
3,500 4,000tl
Not: Diyanet Fitre
ilanlarında hepsi ayrı ayrı yazılırdı. Ve fitre haberleri bu şekilde çıkardı.
Reformist
düşünce mi dersiniz, yoksa uzun vadeli bir komplo tezgahı mı siz karar verin
her şeyimizi etkilediği gibi fitrenin de canına okuyor.
Bir
kurum çıkmış fitreyi şu miktardan vereceksiniz diyor.
Neymiş,
nedenmiş demeden…
Bir
yerde insanların ceplerindeki paradan nasıl sadaka vereceğinizi de biz
belirleyeceğiz.
İslam’da
bu şekilde bir uygulama yoktur. İslam en ilkel şartlarda dahi yaşanacak bir
düzen üzerine kuruludur.
Birileri
sizin vereceğiniz miktarı tespit ettik, deme hakkı yoktur.
Bu
bir dönem toplumu soyan cemaat ve grupların tezgahlarından başka bir şey
değildir.… Eğer Hz. Osman -Allah razı olsun- zekat toplamayı devlet
tekelinden çıkarmasaydı, şimdi aramızda boynunda binlerce zekat borçlusu
yaftası olan insanlar olacaktı.
Kişilerin
uygulamasındaki dini hayat, Allah Teâlâ korkusunun ve vicdanının
paylaşımdan ortaya çıkan bir eylemidir.
İnsanların kazançları farklı olduğuna göre bir insan
buğdaydan fitre vermesine kimse engel koyamaz. Bu tür bir zorlama
da yoktur. Şu şekilde verceksin diye…
Eğer bir insan asgari ücretle çalışıyorsa hurmanın konulduğu
bir ortalama sepetten fitre vermesini isteniyorsa, bu verene zulüm ve baskı
yapılıyor, demektir.
Eğer
Hz. Rasûlu’llâh salla’llâhu aleyhi ve sellem bugün halimizi görseydi. “Siz
hangi din mensubusunuz” diye sorardı, diye düşünüyorum.
Dinimiz
din(i)darların elinden ne zaman kurtulacak merak ediyorum.
Şu
hikmetli olayı hatırlayalım.
“Biz
bir defa Hz. Rasûlu’llâh salla’llâhu aleyhi ve sellem’in huzurunda otururken
bir adam geldil ve
“Ey
Allah’ın Elçisi, helak oldum”
diye
halinden yakındı. Hz. Rasûlu’llâh salla’llâhu aleyhi ve sellem
“Seni
helak eden nedir?” dedi. O kimse,
“Ramazanda
oruçlu iken eşime yaklaştım” dedi. Bunun
üzerine Hz. Rasûlu’llâh salla’llâhu aleyhi ve sellem ,
“Bir
köle azat edebilir misin?” buyurdu. Adam
“Hayır” dedi.
“İki
ay ara vermeden oruç tutabilir misin?” sorusuna
“Hayır” dedi.
Hz. Peygamber salla’llâhu aleyhi ve sellem,
“O
halde, altmış yoksulu doyurabilir misin?” dedi.
“Buna
da güç yetiremem Ya Rasûlu’llâh!”
karşılığını
verdi. Bu arada Hz. Peygamber’e içerisinde hurma dolu büyük bir sepet
getirildi.
Hz.
Rasûlu’llâh salla’llâhu aleyhi ve sellem
“o
mesele soran nerede?” buyurdu. O zat,
“Benim” (diyerek
ayağa kalktı).
Hz.
Rasûlu’llâh salla’llâhu aleyhi ve sellem
“Al
bunu tasadduk et.” buyurdu. O kişi
“Benden
daha fakirine mi? Seni hakikat üzere gönderen Allah’ a yemin ederim ki, siyah
taşlı şu Medine şehrinin içinde benden/benim ailemden daha muhtaç kimse
yoktur’; dedi. Hz. Rasûlu’llâh salla’llâhu aleyhi ve sellem yan
dişleri görülünceye kadar güldü ve
“Haydi
bunu al ve ailene yedir.” buyurdu.
(Buhari,
Savm 30-31, Nafakat 13, Edeb 68, 95, Kefaret, 2-4, Hibe 20; Buhfui,
et-Tarihu’l-Keb’ir, l,
56
Buhari, et-Tar’ihu’s-Sağ’ir, 1,290.)
Fitre
belirleme hakkı hiçbir kurum ve kişinin tekelinde değildir.
Din
bellidir.
Hüküm
koyucusu Allah Teâlâ ve Hz. Rasûlu’llâh salla’llâhu aleyhi ve sellemdir.
Dini
yaşamaya çalışan garip insanlara, aşağıdaki haberler servis
edilip vicdan azabı çeksinler diye bir art düşünceyi sezebiliyorum.
Her sene artan fitre parası on – yirmi yıl sonra daha ödemeyin sınıfına düşecektir.
Her sene artan fitre parası on – yirmi yıl sonra daha ödemeyin sınıfına düşecektir.
Gariban
müslümanların bir fitresi kaldı.
O da
birkaç sene sonra artık dini hayatımızdan zekat gibi çıkıp gidecek.
Bunun
vebalini kim çekmeli?
Dini
bilen diye geçinenler neden susuyorsunuz?
2017 YILI FİTRE MİKTARI
BELİRLENDİ
Din
İşleri Yüksek Kurulu, 26/04/2017 tarihinde Din İşleri Yüksek Kurulu Başkanı Dr.
Ekrem KELEŞ’in başkanlığında toplandı. 2017 yılı Sadaka-ı Fıtır miktarı konusu
görüşüldü. Yapılan değerlendirmeler neticesinde fıtır sadakasının,
Müslüman toplumların neredeyse tamamına yakın bir kesimi tarafından veriliyor
olması dikkate alınarak, mevcut sosyo-ekonomik hayat şartları ve bir kişinin
günlük asgari gıda ihtiyacı göz önünde bulundurularak 2017 yılı Ramazan ayının
başlangıcından 2018 yılı Ramazan ayının başlangıcına kadar olan sürede 16,00 TL
olarak belirlenmesine karar verildi.
“Aşağıdaki
metin fitreyi alan açısından korurken, veren açısından büyük bir sorumluluğa
itmektedir. Dini yaşamın Hz. Peygamber Efendimizin zamanındaki uygulamadan daha
doğru olacağını kim söyleyebilir.?”
Fıtır sadakası ile ilgili hadislerde Hz. Peygamber zamanında
bu malî mükellefiyetin hurma, arpa, kuru üzüm gibi o dönemin yaygın gıda
maddelerinden 1 sâ` (ölçek) olarak ödendiği belirtilmekle beraber, yine bu
devirde buğdaydan da 1/2 sâ` olmak üzere fitre verildiğini gösteren hadisler
vardır.
Abdullah b. Sa`lebe’den rivayet edilen bir hadiste Hz. Peygamber’in buğdaydan 1/2 sâ` fıtır sadakası vermeyi emrettiği ifade olunmuştur (bk. Ebû Dâvûd, “Zekât”, 20).
Ayrıca Abdullah b. Abbas, Basra Camii minberinde ramazanın son günü okuduğu bir hutbede Basralılar’a Hz. Peygamber’in fıtır sadakası uygulamasını öğretirken, Rasûlullah’ın hurmadan 1 sâ`, buğdaydan 1/2 sâ` takdir etmiş olduğunu bildirmiştir (bk. Ebû Dâvûd, “Zekât”, 20).
Buğdaydan verilecek fitre miktarının, fitre verilecek maddelere ve miktarlarına ilişkin hadislerde belirtilmesinin yanı sıra, bu miktarın Muâviye zamanında tesbit edilmiş olduğunu bildiren rivayetler de vardır. Bu hususta Ebû Saîd el-Hudrî’den gelen bir rivayet şöyledir:
“Biz fıtır sadakasını Hz. Peygamber zamanında taamdan 1 sâ`, hurmadan 1 sâ`, arpadan 1 sâ` ve kuru üzümden 1 sâ` olarak verirdik. Muâviye zamanına kadar bu böyle devam etti. Muâviye halifeliği zamanında hacca geldi, minbere çıkarak bir konuşma yaptı ve şöyle dedi: `Ben iki müd (1/2 sâ`) Şam buğdayının, 1 sâ` hurmaya eşit olduğunu görüyorum‘. Bundan sonra insanlar onun görüşünü kabul ederek, buğdaydan fıtır sadakasını 1/2 sâ` olarak vermeye başladılar” (bk. Buhârî, “Zekât”, 76).
Bu hadis ve haberleri değerlendiren fakihler fıtır
sadakasının cins ve miktarlarını aşağıdaki şekilde tesbit etmişlerdir:
Hanefîler’e göre fıtır sadakası buğday, arpa, hurma ve kuru üzüm olmak üzere dört nevi gıda maddesinden verilir. Bunlar içinde buğdaydan (buna buğday unu ve kavut da dahildir) 1/2 sâ`, diğerlerinden 1 sâ` fitre verilir.
Şâfiîler’e göre fitre her çeşit hububattan, hurma ve kuru
üzümden 1 sâ` olarak verilir. Ancak fitre ülkede veya mükellefin bulunduğu
bölgede en çok tüketilen gıda maddelerinden biri olarak ödenmelidir.
Mâlikîler’e göre fitre buğday, arpa, darı, hurma, kuru üzüm, keş gibi gıda maddelerinden olmak şartıyla, bunların ülkede en çok tüketileninden 1 sâ` olarak verilir.
Hanbelîler’e göre ise fitre, naslarda zikredilen buğday, arpa, hurma, kuru üzüm ve keşten 1 sâ` olarak verilir. Bu maddeler bulunmaz ise diğer hububat ve meyve türlerinden verilebilir.
Görüldüğü gibi fitre fakihlerin çoğunluğuna göre, buğday
dahil yukarıda sayılan bütün gıda maddelerinden 1 sâ` olarak verilmektedir.
Hanefîler’e göre diğerlerinde aynı olsa da buğdaydan 1/2 sâ` verilmektedir.
Sâ`, bir hacim ölçüsü birimi olup 2.75 litredir.
Klasik fıkıh kaynaklarındaki bilgi ve ölçüler böyledir. Ancak, Hz. Peygamber dönemindeki uygulamalar dikkatlice izlendiğinde ve fıtır sadakasının mahiyeti ve gayesi de göz önünde bulundurulduğunda, günümüzde fitrenin bu gıda maddelerinden biriyle ve bu ölçülere göre ödenmesinin yeterli, hatta doğru olmayacağı söylenebilir. Çünkü rivayetler, o dönemde bu gıda maddelerinin toplumun temel tüketim maddeleri olduğunu ve miktarlar arasında da denkliğin bulunduğunu göstermektedir. Öte yandan fitre ile, bir fakirin içinde yaşadığı toplumun hayat standardına göre bir günlük yiyeceğinin karşılanması ve onun da müslüman toplumun üyesi olmanın hazzına ve bayram sevincine iştirak ettirilmesi hedeflenmiş olmalıdır. Bu ve benzeri mülâhazalardan hareketle günümüz İslâm bilginleri, fıtır sadakasının tesbiti konusunda iki ölçüden birinin esas alınması gerektiği görüşündedir:
1. Hadislerde geçen gıda maddelerinin 1’er sâ`ının para cinsinden ortalamasının alınması. Bu uygulama ile, ramazan ayında kuru üzüm, hurma, buğday ve arpa gibi maddelerin çeşitli kalitelerine göre belirlenmiş birbirinden çok farklı birçok rakamın ortaya çıkması ve müslümanların bu durum karşısında tereddüde düşmesi önlenmiş olacaktır.????
2. Fitre miktarı olarak, bir şahsın bir günlük normal yiyeceğini sağlayacak miktarın ölçü alınması. Bu miktarın hadislerde zikredilen gıda maddelerinden en ucuzunun bedelinden daha düşük olmaması da gerekir. Bu usul benimsendiğinde fitre verilecek fakirin hayat şartlarına göre bir günlük gıda ihtiyacı değil fitre veren kimsenin kendi günlük gıda tüketim ortalamasının ölçü alınması, fitrenin mâna ve gayesine daha uygundur. Kur’an’da yemin kefâretiyle ilgili olarak “Ailenize yedirdiğiniz yemeğin orta hallisinden on fakire yedirmek” (el-Mâide 5/89) ifadesi böyle bir ölçünün alınmasını haklı ve gerekli kılmaktadır. İmam Şâfiî’nin ictihadı da, herkesin ortalama olarak tükettiği yiyecek maddelerinden fitre vermesi gerektiği şeklindedir (Şâfiî, el-Ümm, II, 59).
Not:
-Evet, Ramazan için kişi başına bir fitre veriliyor. Ancak
oruç tutamayan bir asgari ücretli bir insanın 30 günlük fitresini vermede hangi
standartı getireceğiz.
O zaman buğday hesabı mı yapacağız.
Olmaz bu hesaplar… uydurma ile din yaşanmaz.
O zaman buğday hesabı mı yapacağız.
Olmaz bu hesaplar… uydurma ile din yaşanmaz.
Not: Bazen Büyük Dosyaları tarayıcı açmayabilir...İndirerek okumaya Çalışınız.
Yorumlar