HACAMAT
HAYAT SÜNNETLE BAŞLAR
Hacamatla, kılcal damarlardaki tıkanıklıklar açılır. Kandaki ve
dokulardaki gaz ve toksinlerin hacamatla atılması, hacamat yapılan bölgeye
bağlı damarlardaki kan akımını canlandırır. Hacamat, dokuların beslenmesi ve oksijenlenmesini
arttırır, sertlikleri ve ödemleri gözer.
Hacamat kan üretimiyle görevli organları (kemik iliği, karaciğer, dalak)
uyarır, bağışıklık sistemini kuvvetlendirir, vücuda direnç kazandırır, ağrıları
giderir, hastalıkları önler. Kansızlık, bel tutulması, eklem ağrıları, baş
ağrıları, bel, boyun fıtığına ve kireçlenmesine bağlı ağrılar, dalak, karaciğer
hastalıkları, enfeksiyonlar, sinirsel, psikolojik ve türlü hastalığın
tedavisinde, iç kanamayı durdurmada büyük yardımcıdır.
Ne
yazık ki, ülkemizde hacamat, kupa çekme, ebelik ve sülük tedavisi yıllarca
horlanmış, aşağılanmış, yasaklanmış, sonunda bu meslekler yok olma tehlikesiyle
karşı karşıya kalmıştır. Amerika ve Avrupa’da su sanatlar üzerine araştırmalar
yapılmaktadır ve bu uygulamalar, ‘modern tıbbın yeni uygulamaları’ olarak
anavatanına geri dönmek üzeredir.
İnşallah, yabancı markalar altında sunulan kendi değerlerimize, hiç
olmazsa bu yolla kavuşmuş olacağız.
Hacamatın yasaklanmasının yüzeysel sebeplerinden biri ‘bulaşıcı
hastalıkların çoğalması’ korkusudur. Halbuki bu metot kusursuz ve mükemmel bir
metottur. Hastalığın bulaşmasına da imkan yoktur, çünkü kan dışarı sızarken,
bulaşıcı mikroplar hiçbir şekilde içeri giremez. Neşter veya kavanozda bulaşıcı
veya zehirli madde olsa ve vücuda girmeye çalışsa bile, kan onu dışarı atar.
Hacamat bittikten sonra kesiklere dokunmadan, kanın durmasını ve kurumasını
beklemek gerekir. Kanı silmeye, kesiklere antiseptik kullanmaya, merhem sürmeye
veya bantla maya gerek yoktur. Çünkü taze kesikler için kandan daha iyi
temizleyici, kapatıcı, enfeksiyondan koruyucu ve iyileştirici bir ilaç yoktur.
Kesikler üzerinde kandan oluşan kabukları kaldırmamak, enfeksiyona yol açmamak
gerekir.
Kaynak
: Dr. Aidin Salih, Gerçek Tıp Kitabı, Yazı Yayınları 2008.
Peygamber Efendimiz (Sallallahü aleyhi ve sellem), Hadis-i Şerifte "Mirac'dan
inerken hangi Melek cemaatine rastlasam. Ey Muhammed (Sallallahü aleyhi ve
sellem)! Ümmetine hacamat olmalarını emret! dediler." buyurmuştur.
Peygamber Efendimiz (Sallallahü aleyhi ve sellem) hayber'de zehirli
koyun buduyla zehirlenildiği zaman, Cebrail Aleyhisselâm kendisine hemen
kafasının arkasından hacamat yaptırmasını söylemiştir.
"Hacamat
her hastalığa faydalıdır, uyanık olun hacamat olun."
İki omuz arasından, sırttan, başın arka tarafından yahut vücudun
herhangi bir yerinden tedavi maksadıyla bardak, şişe veya boynuzla kan aldırma.
Peygamberimizin (sallallâhü aleyhi ve sellem) sağlıkla ilgili tavsiyelerinden
ve bizzat tatbik ettiği sünnetlerindendir. Hacamat, sebebi belli bir hastalığın
tedavisi olmaktan ziyade kan fazlalığının vücutta meydana getirdiği
rahatsızlıkları gidermek için kullanılan genel bir tedavi usûlüdür.
Eskiden yaygın olarak "hacamat bıçağı" veya "hacamat
zembereği" denilen bir aletle tatbik edilen bu usûl, bugün yerini enjektörle
kan almaya bırakmıştır. Hacamat bıçağı, tarak biçiminde, vücutta bir sıra çizik
meydana getiren bir alettir. Bir yüzünde birçok yarık bulunan bakır bir kutu
içinde tetikli bir zembereğe bağlı olan bıçaklar, düğmesi basılınca zembereğin
boşalmasıyla yarıklardan dışarı fırlar ve vücutta çizikler meydana getirir.
Bardak vb. bir şeyle çizikler üzerinden kan çekilir. Bir cins sülük de bu iş
için kullanılmaktadır. Sülük vücudun ağrıyan bölgelerine konularak kanı emmesi
sağlanır.
Hangi araç ve metotla olursa olsun önemli olan kan aldırmaktır. Uzman
bir hekimin muayenesi ve tavsiyesiyle yaptırılan hacamat faydalı ve Islâm'da
caiz olan bir tedavi usûlüdür. Ameller niyetlere göre değer kazanır. Sünnete
uymak niyetiyle ve bize emanet olan vücudumuzun sağlığına kavuşması için
yaptırdığımız hacamat bir ibadet değeri taşır. Çünkü ibadetlerimizi ve diğer
görevlerimizi ancak sağlıklı bir bedenle tam olarak yerine getirebiliriz.
Peygamberimizin (sallallâhü aleyhi ve sellem) yaptığı ve yapılmasını
tavsiye ettiği işlerin şüphesiz bir anlamı ve hikmeti vardır. Onun hayatı bizim
için örnektir: "Andolsun Allah'ın Resulü'nde sizin için Allah'ı ve ahireti arzu
eden ve Allah'ı çok anan kimseler için (uyulacak) en güzel bir örnek
vardır" (el-Ahzâb, 33/21).
Miraç gecesinde yanından geçtiği bir melek grubunun Peygamberimize: "ümmetine
hacamatı emret!" diye söylediğini Abdullah b. Abbâs (radiyallâhü anh) rivayet
etmektedir (Ali Nâsıf, et-Tâc, III, 203).
Hz. Peygamber (Sallallâhü aleyhi ve sellem) bizzat kendisi Ebû Tay be
adında bir Haccâm'a hacamat yaptırmış ve başından kan aldırıp haccâma ücretini
ödemiş ve şöyle buyurmuştur: "Kan
aldırma yollarının en güzeli hacamattır, (yahut hacamat sizin en iyi tedavi
yollarınızdır)"(Buhâri,
Tıb 13; Müslim, Musakat 62, 63; Ebû Dâvûd Nikâh 26, Tıb 3).
Hz. Peygamber (sallallâhü aleyhi ve sellem) ihramlı iken hacamat
yaptırmıştır (Buhârî, Savm, 22; Müslim, Hac 87, 88; Ebû Dâvûd Menâsik 35).
İhramlı iken saç kestirmemek şartıyla hacamatın caiz olduğu hususunda âlimler
arasında görüş birliği vardır. Aynı şekilde Hz. Peygamber (sallallâhü aleyhi ve
sellem) oruçlu iken de hacamat yaptırmıştır. Yani kan aldırmıştır (Buhârî, Tıb
II; Ebû Dâvûd, Siyâm 29). Nâfi'den (radiyallâhü anh) rivayet edildiğine göre
İbn Ömer (radiyallâhü anh) (Kendisine): Nâfi, kan (fazlalaşmak suretiyle) beni
yedi. Bunun için sen bana bir hacamatçı getir ve genç bir hacamatçı seç. Ne
yaşlı ne de çocuk hacamatçı seçme demiştir.
Nâfi derki; İbn Ömer (radiyallâhü anh) şöyle dedi: Ben, Resûlullah'dan (sallallâhü
aleyhi ve sellem) şu buyruğu işittim: "Hacamat olmak aç karnına daha
faydalıdır. Hacamat olmak aklı ve hıfzetme (ezberleme) gücünü arttırır. Hâfız
olanın da hıfzetmek kabiliyetini kuvvetlendirir. Artık kim hacamat olmak
isterse Allah'ın ismini anarak perşembe günü hacamat olsun " (İbn
Mâce, Kitâbu't-Tıb, 22). İbn Hacer Buhârî şerhindeki Hacamat bölümünde özetle
şu bilgiyi verir: Buhârî, Sahihinde "Hangi saat hacamat olur"
başlığı altında bir bâb açmış ve burada Ebû Mûsa'nın geceleyin hacamat olduğuna
dair bir eseri ile Hz. Peygamberin (sallallâhü aleyhi ve sellem) oruçlu iken
hacamat olduğuna dair İbn Abbâs'ın (radiyallâhü anh) bir hadîsini rivayet
etmiştir.
İbn Hacer bununla ilgili olarak şöyle der: Hacamat olmak için uygun vakitler
hakkında birkaç hadis vârit olmuş ise de hiçbiri Buhârî'nin söz konusu ettiği
şarta uygun değildi. Bana öyle geliyor ki: Buhârî hacamat işinin ihtiyaç olduğu
zaman yapılabileceğine ve bunun belirli bir vakte bağlı olmadığına işaret etmek
istemiştir. Çünkü hacamat işinin geceleyin yapıldığını ve Hz. Peygamberin (sallallâhü
aleyhi ve sellem) oruçlu iken hacamat olduğuna dair hadîsi rivayet etmiştir.
Hacamatın yani kan aldırmanın insan sağlığına birçok katkıda bulunduğu tıbbî
bir gerçeğe dayanır. Özellikle bazı deri hastalıklarının tedavisinde hacamatın
faydası görülmüştür.
KAN
ALDIRMAK
Tıbbı Nebevi ‘de kan aldırma işlemi alınan kanın bir başka hastaya
verilmesi ile değil tamamen sağlık amaçlı olarak yapılmaktadır. Kan aldırma
işlemine hacamat denir. Kan vücuttan çıktığında yerine plazma adı verilen bir
vücut sıvısı geçecek ve kanın sulanması sağlanmış olacaktır. Akışkanlık
özelliği artan kanın aynı zamanda çevredeki, beyin ve karaciğerdeki dolaşımı da
düzelmiş olacaktır.
Kanın Alınma Şekilleri
Deri hafifçe bir neşter ile çizilir ve üzerine ağzı geniş bir cam
kavanoz (eskiden bu işlem için boynuz kullanılırmış) kapatılarak emici gücün
etkisi oluşturulur ve kirli kan vücuttan çıkarılır. Bu yöntem vücudun değişik
yerlerine uygulanılmakta ve hasta organa yakın yerler özellikle tercih
edilmektedir. Örneğin peygamberimiz baş ağrısından dolayı alnının her iki
yanından zehirlenmeden dolayı her iki omuz başı arasından, topuğundaki bir
incinmeden dolayı da ayağının üzerinden kan aldırmıştır. (E.
Davud Tıp H. 3859. 3860, Tirmizi Tıp H. 2052, İ. Mace Tıp H. 3484. 3484 Kan
Aldırmanın Faydaları
İkinci kan aldırma yöntemi ise ön kolun üst kısmından girilerek direkt
damardan alınmasıdır. Genel kan dolaşımından alınan bu kan derin vücut
dokularındaki kirlenmiş kanın dışarıya çıkmasını sağlamaktadır.
Peygamber Efendimiz (Sallallahü aleyhi ve sellem) Hadis-i Şerif'de
"Mirac'dan inerken hangi Melek cemaatine rastlasam. Ey Muhammed
(Sallallahü aleyhi ve sellem)! Ümmetine hacamat olmalarını emret!
dediler." buyurmuştur.
Peygamber Efendimiz (Sallallahü aleyhi ve sellem) hayber'de zehirli
koyun buduyla zehirlenildiği zaman, Cebrail Aleyhisselâm kendisine hemen
kafasının arkasından hacamat yaptırmasını söylemiştir.
"Hacamat her hastalığa
faydalıdır, uyanık olun hacamat olun."
Kafadan hacamat olmak; delilik, cüzzam, gece körlüğü, alaca, başağrısı,
diş, göz, kulak gibi hastalıklara ve daha birçok hastalığa şifadır. "Kafadan hacamat olmak her hastalığın ilacıdır"
Hadis-i Şerif
Hacamat
70 hastalığa şifadır.
Bunlardan bazıları; Kanser, cüzzam, delilik, alaca hastalığı,kısırlık
ve daha bir çok hastalık. Kanser olup ameliyat olması gereken bir kişide,
hacamattan sonra kanser kütlesinin yok olduğu görülmüştür. Hacamatta kanserden
kısırlığa kadar birçok hastalığa şifa vardır.
Hacamat iki türlü
amaç için olur bunlar; 1-Korunma 2-Tedavi (Tedavi amaçlı olduğu zaman,mevsim ve
ayın günleri gözetilmez, ancak haftanın günleri gözetilmeye çalışılır.)
Hacamatın faydası akılla bilinebilecek bir şey değildir, nakille
bilinir. Hacamatın faydalı olduğu yaşlar, 2 yaş ile 60 yaş arasıdır.
Kadınların adet nedeniyle hacamata ihtiyacı yoktur görüşü yanlıştır.
Adet şifayı gerektirmez, şifa için hacamat olmaları gerekmektedir. Efendimiz'in
(Sallallahü aleyhi ve sellem) hanımları hacamat olmuşlardır. Kendilerine cin
musallat olan kadınlara hacamat yapıldığı takdirde 6 ay cinler yaklaşamıyor.
Ayın 11 sinde hacamat olmanın 1 senelik şifası. Hacamatta derinin
altındaki uyuşuk kan alınıyor. Damardan kan vermekte faydalıdır ancak
Efendimiz(Sallallahü aleyhi ve sellem) ve Selef bunu yapmamışlardır.
Büyük alimler 3 ayda bir hacamat olurlardı. Hacamat 1 inden 14 üne
kadar mekruh olur(faydasız).Hacamat yapılmadan önce kiraz
yenilmemelidir.(Mümkünse bir ay evvelden itibaren)Hacamat açken yapılacak.
Hacamattan evvel en az 8 saat bir şey yenmeyecek... Ayın 17 nci günü Salı
gününe denk gelirse hacamat olunabilir bu da çok faydalıdır. (Alimler
yapılabileceğini uygun görmüşler)
Hacamat esnasında Ayet-el Kûrsi'nin olunması, hacamatın
faydasını iki katına çıkarır. (7 kere okunması gerektiğini söyleyenler vardır.)
Şeytanın vesveselerine karşı kalbin arkasından yapılan hacamat çok
faydalıdır. 50 senelik kökleşmiş büyünün, hacamatla kaldırıldığı rivayeti
vardır.
Çift uzuvlarda hacamat faydalıdır.(İki diz, iki ayak gibi...)
Kansızlık, şeker ve kan hastalıklarından birisi bulunan kişiler
doktorun izniyle ve usta bir hacamatçıya en uygun yerden en fazla 1 kere
hacamat olmalı...
Bir insan bünyesine, dayanıklılığına ve vücudunun kan oranının azlığına
yada çokluğuna göre 1 yerinden, 8 yerine kadar aynı anda hacamat olabilir.
Bir kere hacamat olan bir kişi bir daha hacamat olması için en az 1 ay,
ortalama 3 ay geçmesi gerekir. Hacamattan sonra tuzlu, süt ürünleri ve hayvani
şeyler yememeli, 1 gün önce 3 gün sonrasına kadar cimâ yapılmamalıdır.Hacamat
gününe ve şartlarına uyulmazsa şifa değil hastalığa sebep olur...Hacamatçı
işini ehli olmalı ve Hacamat yapılacak yerleri çok iyi bilmelidir.Hangi
hastalık için nereden hacamat olunacağını hacamatçı bilmeyebilir. Bunu
açıklayan kitaplar vardır, o kitaplara bakarak öğrenilmeli ve oralardan hacamat
olunmalıdır.
Hacamat yaptırırken başta Sünneti Seniyye sonra da mesela şifasını
istediğiniz hastalığa şifa yada zahiri ve Batıni hastalıklardan korunma
niyetiyle yapılırsa daha iyi olur.
EN FAYDALI YERLER
-En faydalı yerKâhildir (İki kürek arasının 10 cm üstü).
-Sonra Ehdeayn (2 kulak arkası).
-Sonra kalbin arkasıdır
En Uygun Zaman
Hacamat sıcaklar bastırdığı zaman yapılır. Sıcaklar bastırdığı zaman
ilkbaharın sonu, kiraz çıktığı zaman Mayıs-Haziran aylarıdır. (Hacamat oluncaya
kadar kiraz yenilmemelidir.Bir ay evvelden hacamat yapılacak zamana kadar
yenilmese iyi olur.) "Sıcak şiddetlendiği zaman zaman hacamat ile yardım
isteyin" Hadis-i Şerif
AYIN HANGİ GÜNLERİNDE YAPILMALI:
(Hacamat Hicri ayın günlerine göre yapılır) Her ayda hacamat
olabileceğin 4 gün vardır o geçti mi, diğer ay beklenecek. Hacamat gökteki ayın
(HİCRİ) 17-19-21-15 nci günlerinde yapılmalıdır. En faydalısı 17 nci gündür.
Hacamat ayın ilk günlerinden 14'üne kadar(gökteki ayın büyüme günlerinde)
faydalı değildir. 15 inden 21 ine kadar(Hicri ve tek günlerde) günlerde
faydalıdır. 22 sinden 30 una kadar ay küçük olduğu için bedenler zayıf olur ve
çıkarı kan az olacağından faydası az olur(Bunun içindir ki ameliyatlar mümkünse
ayın 14 ünden sonra yapılmalıdır.Bunun için denilmiştir ki; Kesilmesi istenen
bir iş, ay küçülürken, yani 14 ünden 30 una kadar yapılmalı-Devam etmesi istenen
bir iş de ay büyürken yani 1 inden 14 üne kadar yapılmalı. Mümkünse devam
etmesi istenen bir işe ayın ilk çarşambası başlanmalı.-Bununla beraber ayın 1
inde ortasından ve sonunda bir işe başlama- Marifetname). Hadis-i Şeriflerde,
tekli günler tavsiye edilmiştir. Bu günler içinde en çok faydalı olduğu gün
ayın (Hicri) 17 nci günüdür. Ondan sonra (Hicri) 19, ondan sonra (Hicri)21,
ondan sonra (Hicri) 15 nci gündür.
HAFTANIN HANGİ GÜNLERİNDE
YAPILMALI
Hacamat PAZARTESİ günü yapılmalıdır. Hakkında teşvik olup yasak olmayan
tek gün pazartesidir. Haftanın üç günü hakkında hem teşvik edici, hem de
yasaklayıcı Hadis-i Şerifler vardır. Eğer Pazartesi günü mümkün olmazsa, bu üç
günde hacamat olunabilir. Bu günler; PAZAR, SALI, PERŞEMBE (Salı günü ayın,
hicri 17'nci gününe gelirse hacamat için çok uygundur.)
Haftanın üç günü hakkında teşvik olmayıp sadece yasaklayıcı Hadis-i
Şerifler vardır. Bu üç günde yasak günlerdir; ÇARŞAMBA, CUMA, CUMARTESİ (Bu
günlerde ameliyat, mümkünse yapılmamalıdır.) BU GÜNLERDE KESİNLİKLE HACAMAT
OLMAMALIDIR. Hadis-i Şerifte "Kim Çarşamba veya Cumartesi günü hacamat
olurda bedeninde alaca hastalığı görürse, sadece kendini kınasın.",
"Cuma günü bir saat vardır, kim o saatte hacamat olursa mutlaka
ölür.", "Cuma, Cumartesi, Pazar günleri hacamat olmaktan
kaçının."
ŞÜPHELİ GÜNLER
Haftanın üç günü ise hem yasaklanmış, hem teşvik edilmiştir. Bunlar;
PAZAR, SALI, PERŞEMBE günleridir. Eğer Pazartesi(Pazartesi en faydalı gündür)
hacamat olmak mümkün olmaz ise bu günlerde olunabilir. Hadis-i Şerifler;
"Kim Perşembe günü Hacamat olurda o gün hastalanırsa,o hastalıkta
ölür.", "Salı günü kan günüdür, o günde bir saat vardır ki o saatte
kanama kesilmez."
GÜNÜN HANGİ SAATİNDE YAPILMALI
En faydalısı güneş doğduktan 1 saat geçtikten sonraki 2 saattir(bu 2 saatten
sonrada öğlen kerahet vaktine kadarda hacamat yapılabilir), bu mümkün olmazsa
öğlen ikindi arası. Bazı bilim adamlarına göre Ay ‘ın çekim kuvveti sadece med
ve cezir (gei-git) hadisesi ile sulara değil; ay m zamanda insanlara,
hayvanlara, meyvelere, ağ açla ra topraklara, hatta madenlere dahi tesir
etmektedir. ‘“Güneşin tesiri harareti ile, ayın tesiri ise rutubeti iledir. ”
[K. Ummal 10/28126 (Benzarve E. Nuaym’dan naklen), İ. Sina Kanun 1/212;
Ali Rıza Karabulut Tıbb-ı Nebevi sh. 377]
Ayın ilk yarısında vücutta kan miktarı artmaktadır. Kan miktarının
artmış olduğu bu dönemde insanlar kendilerini güçlü ve sağlıklı hissederler.
İkinci yarısında ise kan miktarı azalır. Bu dönemde ise zayıflık hisseden
insanların ağrıları artar. Daha geç iyileşirler. Kan dolaşımları ve bağışıklık
sistemleri zayıflamıştır.
“ Ayın ilk yarısında (Dolunay halinde) hararetle, rutubetin artmasından
dolayı, damarlardaki kan çoğalır. Ayrıca dolaşımdaki kanın hızında da artma
meydana gelir. Cinsel istekte kuvvetlenme olur. Yapılan araştırmalara göre bu
dönemde ayın 11-21. günlerinde işlenen suçlar ve cinayetlerde belirgin artışlar
olduğu tespit edilmiştir. Bu günlerde ayın cazibesi vücuttaki kanın
hareketlenmesine ve vücudun dinç olmasına tesir ettiğinden dolayı kişiyi suç
işlemeye müsait bir hale getirdiği gibi, sinir sistemine de tesir etmektedir
(14)
Eğer insan vücudundaki kan hücreleri yanyana dizilecek olsaydı, 96.500
km'lik bir şerit oluşturacaklardı, yani dünyanın çevresini 2 kez dolaşmaya
yeterli bir uzunlukta olacaklardı. Minik bir kan damlasının %50'sinde, 5 milyon
alyuvar, 10 bin akyuvar ve 250 bin trombosit vardır. Diğer yarısını ise plazma
teşkil eder.
Bir akyuvarın kalbinizden başınıza gidip gelmesi yaklaşık 10 sn, ayak
baş parmağınıza gidip gelmesi ise yaklaşık 1 dakika sürer. Bir gün içinde bu
akyuvar vücutta binden fazla tur yapar. Akyuvarlar saniyede 1.2 milyon tane
olmak üzere kemik iliğinde yaratılır. Bir ömür boyunca buralarda yaklaşık yarım
ton akyuvar yaratılır.
Eskiden beri hacamatın her türlü rahatsızlığa iyi geldiği
düşünülmektedir. Frederick, savaşlarda sinirlerini yumuşatmak için hacamat
yaptırırdı. XIII. Louis ise 6 ay içinde 47 hacamat yaptırmıştı. "Ölüm
hariç her hastalığın ilacı vardır"
İlaç üç türlüdür:
Birinci kısm ilaçların tesiri, faydası katidir, meydandadır. Ekmeğin
açlığı, suyun susuzluğu gidermesi böyledir. Ölmeyecek kadar ve namazı ayakda
kılabilecek kadar yemek, içmek farzdır. Bu kadar yememek büyük günahdır.
Faydası kat'i olan ilaçları kullanmak farz olmaktadır. Tesiri kati olan
sebeblere yapışmanın vacib bunları kullanmayıp zarar görmek günahtır. Tesiri
muhakkak olan bu gibi ilaçları kullanmamak tevekkül değil, ahmaklıktır ve
haramtır.
İkinci kısım ilaçların tesiri kati olmadığı gibi, zan ile de değildir.
Fayda ihtimali vardır. Fen yolu ile tecrübe edilmemiş maddeler ve Kur'an-ı
kerimden olmayan, manasız yazılar kullanmak ve ateşle dağlamak ve uğurlu
sanarak kullanılan şeyler böyledir. Tevekkül etmek için, bunları kullanmamak
lazımdır. Peygamber efendimiz, bunları kullanmak, sebeblere fazla düşkün olmak
alametidir, buyurdu.
Üçüncü kısım ilaçlar, birinci ve ikinci kısm arasında olanlardır.
Bunların faydaları hadisle sabittir, Damardan kan alma, deriden hacamat yapmak,
müshil almak, Bazan bunları kullanmamak daha iyi olur. Peygamberimiz,
"Arabi ayın onyedinci veya ondokuzuncu veya yirmibirinci günleri hacamat
olunuz ki, kan artarsa (ya'ni tansiyon yükselirse), ölüme sebeb olur"
buyurdu. Bir defasında da "Allahü teâlânın ölüme sebeb yapdığı
hastalıklardan birisi, kanın artmasıdır" buyurdu.
Peygamberimiz, Sa'd bin Mu'az için, fasd yani damardan kan aldırmasını
emir buyurmuştu. Hazret-i Alinin mübarek gözü ağrıdığı zaman da, taze hurma
yememesini, pancar yaprağı, yoğurt ve pişmiş arpa yemesini söyledi.
Peygamberimiz, her gece sürme sürerdi. Her ay hacamat olurdu. Vahy geldiği
zaman, mübarek başı ağrırdı. Mübarek başına kına bağlardı. Bir yeri yara olsa,
oraya kına kordu. Bir şey bulunmadığı zaman, temiz toprak tozu ekerdi. Daha
nice ilaç kullanmıştır.
Hacamat, eskiden nasıl yapılıyordu?
Kağıtlar yakılıyor. Neşterle çizikler atılıyor. Bardaklar bel yada başa
vakumlanıyor. Binlerce yıldır kullanılan bir tedavi yöntemi... Alternatif tıpta
geniş bir yer bulan bu tedavinin adı: Hacamat
Hacamat İslam ülkelerinde çok yaygın. Ama Çin’den Almanya’ya -
Malezya’dan Kanada ve Avustralya’ya kadar bütün dünyada kullanılan alternatif
bir tedavi yöntemi... Hacamat genellikle kulak arkası ve sırta yapılıyor.
Tedavinin ilk aşaması traş... Traşın ardından işlem başlıyor. Devreye, ateş,
bardak ve neşter giriyor. Hacamat tedavisinin Medine’de kullanımıyla ilgili
bilgiler veren Dr. Mehmet Kocabaş, “hacamat”yani kan alma hadisesinin Medine’de
çok popüler olduğunu, en aliminden en cahiline kadar her hastalıklarını
genellikle “hacamat” yöntemiyle tedavi ettirdiklerini söylüyor.
Türkiye’de bu tedavi yöntemi Sağlık Bakanlığı tarafından tanınmadığı
için ehil olmayan kişiler tarafından sağlıksız ortamlarda yapılıyor.
Önce, bardak vb. den oluşan kupa kan alınacak yere vuruluyor, orayı
havasız bırakıp uyuşturuluyor. Aynı yeri neşterle et ile deri arasını 2 veya 3
milim çiziliyor. Sonra kupayı neşterlenen yere tekrar vuruluyor. Kılcal
damarlardan kan gelmeye başlıyor. Bunu genellikle üç defa tekrarlanıyor. Tedavi
20-25 dakika sürüyor. Ortalama 300-350 gram kadar kan çıkarılıyor.
Hacamat kan ile alakalı bir işlem olduğu için kan da insan bir bölgeye
tesir etme imkanı vardır. Bununla beraber vücuttaki kirli kanı almakla kandaki
toksinler, kolestrol ve kullandığımız ilaçlardan dolayı kanda bulunan ve bize
zarar veren maddeler tehlikesiz bir şekilde vücuttan uzaklaştırılır.
Hacamat ile insanlar; anında tesir gösteren, emin, tehlikesiz, yan
tesirsiz ve ucuz bir şekilde tedavi olma imkanı bulurlar.
Bununla beraber hacamatla tedavi olunan hastalıkların bazıları
şunlardır.
*Baş ağrısı, yarım baş ağrısı ve sinuzit,
*Tembellik, uyku fazlalığı,
*Yüksek tansiyon ve şeker hastalığı,
*Prostat ve cinsel zayıflık,
*Sırt ağrısı, bel ağrısı (lumbago), işiaz, diz ağrısı, yanlarda
uyuşukluk,
*Hormon bozzukluğu,
*Yumurtalık hastalıkları,
*Buna benzer bir çok kadın hastalığı.
Hacamat hangi hallerde yapılmaz
*Hacamat çok ihtiyar ve zayıf kişilerde,
*Kalp Yetmezliği olanlarda,
*Bir yeri kesildiğinde kanı durmayan kişilerde,
*Hamilelerde,
*Aşırı kansız kişilerde *AİDS HİV
*Tansiyonu çok düşük olan kişilerde *Küçük çocuklarda
*Çok hassas ve korkan kişilerde kanlı hacamat yapılmamamasın tavsiye
olunur, duruma göre kansız hacamat tatbik olunur
****************
HİCAM TEDAVİSİ VE İLAÇTA UYGULANIŞI
Kamoliddin Otamurodovich Pardaev
Semerkant Devlet Tıp Enstitüsü
Hacamat, çeşitli hastalıkları tedavi
etmenin en eski yöntemlerinden biri olan ve çağımızdan önce bile bilinen bir
kan alma tedavisidir.
Anahtar kelimeler: hacamat, kan alma, kan, işlem ve teknik.
HAMAM TEDAVİSİ VE İLAÇTA UYGULANIŞI
Hacamat, çeşitli hastalıkları tedavi
etmenin en eski yöntemlerinden biri olan ve çağımızdan önce bile bilinen bir
kan alma tedavisidir.
Anahtar Kelimeler: hacamat, kan alma, kan, işlem ve teknik.
Günümüzde tıbbın aktif gelişimi,
çeşitli hastalıkları tedavi etme pratiğinde yenilikçi yöntemlerin ve modern
ekipmanların kullanılmasını mümkün kılmaktadır. Bununla birlikte, yüzyıllar
önce icat edilmiş ve alaka düzeyini hala kaybetmemiş teknikler de vardır.
Bunlardan biri de kirli kanı vücuttan
uzaklaştırarak birçok hastalıktan kurtulmanın çok basit ve etkili bir yolu olan
hacamattır. Kan akıtma yoluyla bu tür bir tedavi, çağımızdan önce bile
biliniyordu. O zaman bile kanın insan vücudunun en önemli unsurlarından biri
olduğu ve en önemli süreçlere katıldığı biliniyordu: oksijenin, hormonların ve
besinlerin hücrelere taşınması; su-tuz dengesinin termoregülasyon ve bakımı.
Bununla birlikte, herkes kanın
durgunlaşma eğiliminde olduğunu bilmez: vücuttaki tüm kanın yalnızca bir kısmı
insan damarlarından akar. Geri kalanlar, acil durum beklentisiyle özel
rezervlerde kalır - yoğun çalışma, hipoksi, kanama vb. Uzun süre hareketsiz
kalan kan yaşlanır: niteliklerini kaybeder ve yetersiz beslenme, stres, kirli
su ve havanın tüm olumsuz sonuçlarını emer.Böyle bir durumda kan akıtmak
(hacamat) durgunluktan kurtulmanın mükemmel bir yolu olur. Kan, generali
iyileştir, ona kaliteli, sağlıklı bir yaşam için güç ver.
Metodoloji
Bu teknikte çeşitli cihazlar
kullanılır: örneğin, kan toplamak için hacamat kavanozları. Aynı zamanda, kanın
bunlara giren kısmı vücutta stresli bir duruma neden olur, onu yedek kurtarma
mekanizmalarını açmaya ve bir kişinin genel durumunu iyileştirebilecek ve onu
birçok hastalıktan iyileştirebilecek yeni saf kan üretmeye zorlar.
Diğer bir kan alma yöntemi ise sülük
kullanımıdır. Sadece kirli kanı emmekle kalmaz, aynı zamanda vücudu insan
durumu üzerinde olumlu etkisi olan yararlı enzimlerle doyururlar. Bununla
birlikte, hacamattan farklı olarak, bu tekniğin bir takım kontrendikasyonları
vardır ve alerjik reaksiyona neden olabilir.
Kan alma verimliliği
Hacamat eğitimi,
yüksek etkinliği nedeniyle prostatit, hemoroid, diyabet, romatizma, hepatitin
yanı sıra boyun, sırt, baş, omuz, kas ağrılarının önlenmesine ve tedavisine
izin verdiği için tıp pratisyenleri arasında artık çok popüler. ve daha bir çok
hastalık.. Bu kadar geniş bir hacamat kapsamıyla bağlantılı olarak , kitap
tıpla ilgisi olmayan sıradan insanlar
için bile özellikle ilgi çekicidir. Birçoğu, bu tekniğin ilkelerini daha
derinlemesine incelemek için özel web kaynaklarındaki hacamat videolarını da
izliyor.
Hacamat, ağrı uyarılarının beyne
iletilmesinden sorumlu hücre iltihabının bir ürünü olan prostaglandinlerin
salınmasına neden olur. Hacamat ile birlikte prostaglandinler kana geçer ve
aynı zamanda hastanın ağrı hissi azalır. Kimyasal ağrı kesicilerin çoğu, ağrı
uyarılarının beyne iletimini azaltmak için prostaglandinlerin üretimini bloke
ederek çalışır. Hacamatın herhangi bir yan etkisinin olmadığı, NSAID'lerin
(ibuprofen, peroksitler, diklofenak vb.) ve kortizonun steroid türevleri) mide
ve böbrekler üzerinde yan etkileri olduğu belirtilmelidir. Bu da böbrek
yetmezliğine yol açabilmekte ve metabolik ürünlerin kandan atılımında azalma,
kemik iliği aktivitesinde ve kırmızı kan hücresi üretiminde azalma, mide
bulantısı ve iştahta azalmaya neden olabilmektedir.
Hacamatın neden olduğu hafif ağrı, ağrı
dürtülerini beyne ileten acil durum yolunu tutmadığından, Hacamat ağrıyı
azaltır. Beyne ağrı yerine başka bir dürtü veya başka bir his girdiğinde, ana
ağrı dürtüsünü bloke eder, bu nedenle hasta ağrı hissetmeyi bırakır. Cilt
ısısını lokal olarak artıran yamaların ve antiromatizmal merhemlerin etkisinin
temeli budur Hacamat aynı zamanda ağrı hissini azaltan maddeler olan anrofin ve
ankalofin üretimini de aktive eder. Bu maddeler, hacamat işlemi sırasında emme
ve neşter yaralanmasından kaynaklanan hafif ağrı nedeniyle salınır.
Hacamat aynı zamanda ağrı hissini
azaltan maddeler olan anrofin ve ankalofin üretimini de harekete geçirir. Bu
maddeler, hacamat işlemi sırasında emme ve neşter yaralanmasından kaynaklanan
hafif ağrı nedeniyle salınır.
Ağrıyı azaltma mekanizmasını anlamak
için ağrının kan dolaşımındaki azalma ile ilişkisini açıklamak gerekir. Ağrı,
etkilenen eklemin sınırlı hareketliliğine ve hastanın bir bütün olarak
hareketliliğine yol açar. Hareket kabiliyetinin azalması, kan dolaşımının
azalmasına ve etkilenen organda kanın durmasına neden olarak ağrıya da neden
olur. Hacamat, etkilenen bölgede ve kan dolaşımının azaldığı yerde bu kısır
döngüyü kırarak kan dolaşımını harekete geçirir ve kas spazmlarının eşlik
ettiği çeşitli ağrıları giderir.
Hacamat, ağrı mekanizmasında rol
oynayan kimyasalları uzaklaştırır. Bunlar, bradikinin ve histamin gibi
iltihaplanma ve hücre parçalanması ürünleridir. Bu maddelerin çıkarılması
sadece ağrıyı azaltmakla kalmaz, aynı zamanda etkilenen bölgedeki
iltihaplanmayı da azaltır. Histamin, bronşlarda vazodilatasyona ve düz kas
spazmına neden olan, astım ve diğer akciğer hastalıklarında ortaya çıkan nefes
darlığına neden olan inflamatuar bir üründür. Hacamat sırasında histamin
salgılandığı için bronşlar genişler. Histamin ayrıca kırmızı deri lekeleri ve
belirli gıda türlerine alerji, gözlerin şişmesi ve kan basıncının düşürülmesi
gibi çeşitli alerji ve iltihaplanma türlerine neden olmada önemli bir rol
oynar. Ayrıca hacamat ile birlikte kaslarda güçsüzlük ve ağrıya neden olan
laktik asit atılır.
Vücut
tarafından arginin metabolizması yoluyla üretilen bir gazdır. Nobel Fizyoloji
veya Tıp Ödülü sahibi Luis Ignarro, nitrik oksit molekülünün kalp krizlerini ve
felçleri birçok ilaçtan çok daha etkili bir şekilde önleyebileceğini savundu.
Nitrik oksit damar endotelinde üretilir
.
Nitrik oksitin olumlu etkileri: Vücudun
bağışıklık sistemine yardımcı olur, uykuyu iyileştirir, vücuttaki
iltihaplanmayı azaltır, kan basıncını düşürmeye yardımcı olur, enerji ve kas
gücünü artırır, kan damarlarını genişleterek vitamin, mineral ve oksijenin
hızlı bir şekilde sağlanmasına ve iyileşmesine kaslara. katkıda bulunur.
Hacamat, vücuttaki manyetik ve termal
enerji yollarını dikkate alarak Çin akupunkturunun aynı prensipleri üzerinde
çalışır.Bu tür 14 yol vardır ve her biri vücudun bir veya daha fazla iç
organında uzmanlaşmıştır. Bu yolların, yollardaki ve bir bütün olarak vücuttaki
enerji seviyesini düzenleyebileceğiniz belirli noktaları vardır.
Bu noktalara parmak baskısı, iğne, ısı,
elektrik uyaranları veya çentikli veya çentiksiz bir Çin iğnesi ucuna hacamat
kutuları yerleştirilerek uyarılabilir.
Alman doktor Johan Ebilli, akupunktur
noktalarının hacamat kutuları ile uyarılmasının iğne hareketinden birkaç kat
daha üstün olduğunu kanıtladı. Hastalıklar, bu enerjiyi azaltmak için
"kanlı" bir hacamata ihtiyaç duyan belirli yollardaki enerji
artışıyla veya aynı seviyede enerjiyle ve enerjiyi artırmak için
"kuru" bir hacamat veya hacamat masajına ihtiyaç duymayla
ilişkilendirilebilir.
1.
Terapötik bir klinikte genel bakım / Ed. V.N. Oslopova. -
M.: MEDpress-inform, 2002. - S. 66-67, 70. - 168 s.
2.
Kadife P.A. Genel
hasta bakımı. - M. - L /. Belirtmek, bildirmek. bal. Yayınevi, 1931. -
S. 164.-206 s.
3.
Oxford, Chaptal. Hasta bakımı. - 2. baskı -M.-L.: Devlet Yayınevi, 1929. - S. 85-86. —
382 s.
4.
Kan Alma // Brockhaus ve Efron'un Ansiklopedik Sözlüğü: 86
ciltte (82 cilt ve 4 ek). - St.Petersburg, 1890-1907.
5.
Eliis, Harold. Flebotomi
: [İngilizce] // Perioperatif uygulama dergisi. — 2018.
Not: Bazen Büyük Dosyaları tarayıcı açmayabilir...İndirerek okumaya Çalışınız.
Yorumlar