Print Friendly and PDF

Vecihi Hürkuş'a Yıllarca Güldürdüler...

Bunlarada Bakarsınız




Vecihi'ye filmde halkımız gülerken, birileri, kıskıs milletimize gülüyor muydu?

 Bu film ve daha birçok benzeriyle  değerlerimizle kendi kedimize alay eder gibi gülmüşüz.

Bu filmi hazırlayanlar nasıl bir zihniyet sahibi,  yoksa  Türk Milletinden intikam mı alıyorlardı...

Bu filmi ve benzerlerini gösterimden kaldırmak lazım...

Sanat değil bunlar, düpedüz milletimize karşı yapılmış hakaret.

İnanıyorum ki, Vecihi Hürkuş bu filmi görseydi, milletimize karşı duygularını düşünmek istemiyorum...

Gülen Gözler filminde masumane duygular arkasına gizlenmiş muhteşem bir insan için zayıf bir tiplemeyle sunuyorlar; 
Şunu söyleyenler olabilir, ya isim benzerliği, cevaben denilmeli ki,
ikinci bir "Vecihi" ismini duyduğunuz film hatırlayamazsınız.

Binaenaleyh;
Filmde, yeriyorlar mı, övüyorlar mı anlamak zor olduğu gibi, iyi düşünceleri var demek biraz saflık oluyor. 
Ancak cahilliğimizin boyutu çok ileri boyutta bu bir gerçek...










Gülen Gözler, yönetmenlik koltuğunda Ertem Eğilmez'in oturduğu, yapımcılığını Nahit Ataman'ın yaptığı, senaryosunu ise Sadık Şendil'in yazdığı 1977 yapımı dram-komedi türündeki sinema filmi. Oyuncu kadrosunda Münir Özkul, Adile Naşit, Şener Şen, Müjde Ar, Ayşen Gruda, Halit Akçatepe ve Şevket Altuğ gibi isimlerin yer aldığı film, İstanbul'un Bakırköy ilçesine bağlı Yeşilköy semtinde çekildi. Filmin orijinal müziklerini Melih Kibar besteledi.



Vecihi Hürkuş

Erişim: https://tr.wikipedia.org/wiki/Vecihi_H%C3%BCrku%C5%9F

Vecihi Hürkuş

Hurkus.jpg

Doğum

6 Ocak 1896
İstanbul

Ölüm

16 Temmuz 1969 (73 yaşında)
Ankara

Bağlılığı

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/8/8e/Flag_of_the_Ottoman_Empire_%281844%E2%80%931922%29.svg/23px-Flag_of_the_Ottoman_Empire_%281844%E2%80%931922%29.svg.png Osmanlı (1912-1920)
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/b/b4/Flag_of_Turkey.svg/23px-Flag_of_Turkey.svg.png Türkiye (1920-1925)

Hizmet yılları

1912-1925

Rütbesi

Pilot Astsubay Başçavuş[1]

Çatışma/savaşları

Balkan Savaşları
I. Dünya Savaşı
Türk Kurtuluş Savaşı

Ödülleri

Mecidiye Nişanı Osmaniye Nişanı Harp Madalyası Kırmızı şeritli İstiklâl Madalyası

Ailesi

Eşi

Hadiye Hürkuş


https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/4/45/Tayyareci_Vecihi_H%C3%BCrku%C5%9F_-_Vecihi_XIV.jpg/250px-Tayyareci_Vecihi_H%C3%BCrku%C5%9F_-_Vecihi_XIV.jpg

Tayyareci Vecihi uçağının yanında

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/7/70/1930_10_15_Havacilik_ve_Spor_Vecihi_Bey.jpg/251px-1930_10_15_Havacilik_ve_Spor_Vecihi_Bey.jpg

15 Ekim 1930 tarihli Havacılık ve Spor dergisinde Vecihi Hürkuş uçağının yanında.

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/9/9f/Milliyet_1930_eylul_29_Vecihi_Hurkus.jpg/250px-Milliyet_1930_eylul_29_Vecihi_Hurkus.jpg

29 Eyül 1930 tarihli Milliyet gazetesinde Vecihi Hürkuş.

Vecihi Hürkuş (6 Ocak 1896, İstanbul - 16 Temmuz 1969), Türk pilotmühendis ve girişimcidir. Türk havacılık tarihinin en önemli isimlerinden biridir, Türkiye'nin ilk uçak tasarımcısı ve üreticisidir, Türkiye'nin ilk yerli uçağını üretmiştir.[2] 

Hayatı 

6 Ocak 1896 tarihinde İstanbul'da doğdu. I. Dünya Savaşı'na katıldı. Yaralanınca İstanbul'a dönerek Yeşilköy'deki Tayyare Mektebi'ne girerek pilot olarak mezun oldu. Birinci Dünya Savaşı sırasında pilot brövesi alarak 7. Tayyare Bölüğü'nde Ruslara karşı harekâta katılan Vecihi Bey, başarılı keşif ve bombardıman uçuşları yapmış ve bu arada girdiği bir hava muharebesinde bir Rus uçağını indirmiştir. Vecihi Hürkuş, uçak düşüren ilk Türk tayyarecisidir.[3] Daha sonra Ruslara esir düşen Vecihi Bey, Hazar Denizi'nin Azerbaycan kısmında bulunan Nargin Adası'ndan yüzerek İran üzerinden kaçmayı başarmış ve yurda dönerek 1918 yılı yaz başında Yeşilköy'de konuşlanmış bulunan 9. Harp Tayyare Bölüğü'nde görev almıştır.

Bu bölükte görevli iken bir av uçağı tasarımı yapan Vecihi Bey'in bu projesi Mondros Ateşkes Antlaşması'nın imzalanması ile yarım kalmıştır. Türk Kurtuluş Savaşı'na katılan Vecihi Bey, özellikle İnönü ve Sakarya Meydan Muharebesi sırasında çok başarılı keşif ve destek uçuşları yaptığı gibi bir Yunan uçağını da indirmiştir. Kurtuluş Savaşı'nın ilk ve son uçuşunu yapan pilottur. İzmir (Gaziemir - Seydiköy) hava meydanına ilk giren ve işgâlden kurtarmaya ilk çalışan kişi olmuştur.

Vecihi Bey'e kırmızı şeritli İstiklal Madalyası verilmiştir. Ayrıca T.B.M.M. tarafından üç kez takdirname verilen tek kişidir.

Savaştan sonra İzmir'de yeni tayyarecileri eğitmeye başlar. Edirne'ye yanlışlıkla inen bir yolcu uçağını almakla görevlendirilir. Hizmeti karşılığı uçağa "VECİHİ" adı verilince uçak inşa etmek düşünceleri canlanır. İzmir Seydiköy Hava Mektebi'nde -bugünkü Gaziemir Hava Teknik Okullar Komutanlığı- uçak yapımı projesine devam eder. 1923'te ganimet olarak Yunanlılardan ele geçen motorlardan yararlanarak ilk Türk uçağını imal eder. 28 Ocak 1925'te "VECİHİ K-VI" adını verdiği uçağını uçurur, ancak ödül yerine onu ceza beklemektedir. Vecihi Hürkuş'un ödül beklerken ceza almasının nedeni, havacılıktan anlayan kimsenin bulunmamasıydı. İzin verecek mercî olmadığı için izinsiz havalanmış, bu yüzden de cezalandırılmıştır.

Daha sonra askerî havacılıktan ayrılarak uçak tasarımı ve yapımı çalışmalarına devam etmiştir. Havacılığa gönül veren Tayyareci Vecihi Hürkuş da sadece Türk havacılık tarihinin değil, belki de tüm Türkiye tarihinin en ilginç simalarından birisiydi.

1930'da Kadıköy'de bir keresteci dükkânını kiralayarak üç ay içinde ilk Türk sivil uçağını, aslında ikinci uçağı VECİHİ XIV'ü inşa etti. İlk uçuşunu 27 Eylül 1930'da Kadıköy Fikirtepe'de büyük bir kalabalık ve basın topluluğu karşısında yapmıştır. Bu uçuştan sonra VECİHİ XIV ile önce Yeşilköy'e, sonra Ankara'ya uçmuştur. Uçabilirlik Sertifikası için İktisat Bakanlığı'na başvurmuş, 14 Ekim 1930'da “Tayyarenin teknik vasıflarını tespit edecek kimse bulunmadığından gereken vesika verilmemiştir” cevabını almıştır. Hürkuş, bunun üzerine bakanlık nezdinde yapılan girişimler sonucu uçağa istenen belgenin alınması amacıyla uçağı sökerek demiryollarından kiraladığı vagonla Çekoslovakya’ya gönderilmesi için müsaade almıştır. Hürkuş, 6 Aralık 1930’da Prag’a geldiğinde henüz tayyare gelmemişti. Tayyareye ait statik raporu gibi resmî evrak önce Çek diline çevrilmiş, uçak gelince tekrar monte edilerek uçağın malzemeleri ve her türlü teknik kontrolü yapıldıktan sonra uçuşu istenmiş, her türlü uçuş şekilleri ile uçuşun kontrolü tamamlanmıştır.

Hürkuş, 23 Nisan 1931'de Çekoslovakyalı yetkililer tarafından civardaki bir gazinoda düzenlenen bir törenle başköşesinde “Yaşasın Türk Tayyareciliği” yazılı bir pankartla onurlandırılarak uçuş müsaadesini almıştır. 25 Nisan 1931'de Çekoslovakya’dan uçarak Türkiye'ye gelmek için yola çıkarak 5 Mayıs 1931’de Türkiye'ye gelmiştir.

Vecihi Hürkuş, 1931 yılında TTaC (Türk Tayyare Cemiyeti) yararına Türkiye turu yaptı.

Birinci Tur 

(02.09.1931): AnkaraKızılcahamamGeredeBoluEreğliZonguldakCideSinopSamsunTrabzonOfRizeGümüşhaneBayburtSuşehriZaraHafikSivasŞarkışlaAkdağmadeniSorgunYozgatSungurluKalecikAnkara.

İkinci Tur 

(09.11.1931): AnkaraGölbaşıBağlaŞereflikoçhisarAksarayKonyaBeyşehirSeydişehirAlanyaManavgatAntalyaFethiyeKöyceğizMuğlaGöktepeKaleTavasKaracasuBabadağDenizliÇalÇivrilKarahallıUlubeyUşakKütahyaEskişehirÇukurhisarİnönüBozüyükKaraköySöğütGeyveAdapazarıİzmitİstanbul.

1932'de Vecihi Hürkuş,l Sivil Tayyare Mektebi isimli ilk Türk Sivil Havacılık Okulu'nu açmıştır. Okulda ilk Türk kadın pilotu olan Bedriye Gökmen ile birlikte 12 pilot yetiştirmiştir. İstanbul Kalamış-Kadıköy'de Türkiye'nin ilk sivil uçağı VECİHİ XIV, ilk eğitim ve spor uçağı VECİHİ XV, 160 beygirlik Mercedes uçak motorlu deniz kızağı VECİHİ SK-X üretilmiştir. Nuri Demirağ, bir tayyare yapımı için 5.000 TL vermiş, böylece 1933'te Vecihi Hürkuş tarafından NURİ BEY adı verilen VECİHİ XVI kabin uçağı yapılmıştır. Vecihi Bey, zor koşullarda eğitim yaparken bâzı kurumların, örneğin TEKEL İdaresi'nin ve Türkiye İş Bankası'nın reklâmlarını yapmış, bâzı vatansever yetkili kuruluşların da yardımları oldu.

1937 yılında Türk Hava Kurumu, Hürkuş'u mühendislik eğitimi alması için Almanya'daki bir mühendislik okuluna gönderdi. 1939 yılında mezun olarak ülkesine dönen Vecihi Hürkuş'a iki yılda mühendis olunmasının imkânsızlığı gerekçesiyle uçak mühedisi ruhsatı verilmedi.

1954 yılında ilk sivil havayolu şirketi olan Hürkuş Hava Yolları'nı kurmuş, ancak kazalar, kaçırılmalar ve sabotajlar gibi sebeblerle şirket, uçuştan men edilmiştir.

Türk havacılık tarihinin en üretken ve girişimci kişilerinden olan Vecihi Hürkuş, Ankara'da 16 Temmuz 1969 tarihinde Gülhane Askerî Tıp Akademisi Hastanesi'nde ölmüştür.

Kaynakça 

  • Vecihi Hürkuş, Havalarda, 1915-1925, İstanbul, Kanaat Kitabevi, 1942.

  • Vecihi Hürkuş, Bir Tayyarecinin Anıları: Yaşantı, İstanbul, YKY, 2000 ISBN 978-9-75-080219-5[4]

  • Mehmet Gürbüz Gürer, Vecihi Hürkuş "Göklerin Korkusuz Adamı", İstanbul, 2001.

  • M. Bahattin Adigüzel, Türk Havaciliğinda İz Birakanlar, Ankara, 2001.

  • Vecihi Hürkuş, Havada, 1915-1925ISBN 978-605-5816-00-1 İstanbul 2008, Tayyareci Vecihi Hürkuş Müzesi Derneği Yayını No:1,

  • Mehmet Gürbüz Gürer, Vecihi Hürkuş "Göklerin Korkusuz Adamı" ISBN 978-605-5816-01-8, İstanbul, 2008 2.Basım Tayyareci Vecihi Hürkuş Müzesi Derneği Yayını No:2

  • Sunay Akın-Ay Hırsızı (Vecihi Hürkuş)

  • İsmail Yavuz, "Mustafa Kemal'in Uçakları" ISBN 978-605-360-901-8, İstanbul, 2013.

  • http://bilincliyim.blogspot.com/2015/02/vecihi-hurkus-ucak-dusuren-ilk-turk.html


Not: Bazen Büyük Dosyaları tarayıcı açmayabilir...İndirerek okumaya Çalışınız.

Benzer Yazılar

Yorumlar