Print Friendly and PDF

ORTAÇAĞ İSLAM'DA DOĞA, İNSAN VE TANRI





İSLAM FELSEFESİ
İLAHİ VE BİLİM

Metinler ve Çalışmalar

TARAFINDAN DÜZENLENDİ

H. DA1BER ve D. PINGREE

HACİM XLV

ORTAÇAĞ İSLAM'DA DOĞA, İNSAN VE TANRI

* ABD ALLAH BAYDAVVTs metni
Tawcdi'ul-Enwar min Matali' al-Enzar

İLE BİRLİKTE

MAHMUD ISFAHANI'nin yorumu

Matali' el-Anzar, Şerh Tawali' el-Envar

DÜZENLENMİŞ VE ÇEVİRİLMİŞ

İLE

EDWIN E. CALVERLEY ve JAMES W. POLLOCK

BİRİNCİ CİLT

BRILL

LEIDEN - BOSTON • KÔLN

2002

Bu kitap asitsiz kağıda basılmıştır

Kongre Kütüphanesi Yayın Verilerini Kataloglama

Beydavi, Abdullah ibn Ömer, d. 1286 mı?

[Tevâli el-envar min matali el-ayuar. İngilizce |

Ortaçağ İslam'ında doğa, insan ve Tanrı: *Abd Allah Bavdawi'nin metni, l awali 4 al-enwar min matali' al-anzar> ile birlikte Mahmud İsfahani'nin şerhi, Matali' al-enzar, şerh Tawali 4 al-enwar / düzenlenmiş ve tercüme edilmiştir Edwin E. Calvrriey ve James VV tarafından. Pollock.

P. santimetre. — (İslam felsefesi teolojisi ve bilimi, ISSN 0169-8729; v. 45)

Bibliyografik icfcrcnccs ve indeksi içerir.

ISBN 9004121021 (ayar: alkali kağıt)

I. İslam- Doktrinler. 2. Felsefe; İslami. I. İsfahan), Mahmud ibn 'Abd al-Rahman, 1275 veya 6-1348 veya 9. Matali 4 al-anzar. İngilizce. II. Calvericy, Edwin Elliott, 1882-1971. MERHABA. Pollock, James W. James Wilson), 1922-IV. Gelgit.

 

 

Die Deutsche Bibliothrk — CIP-Einheitsaufhahme

Ortaçağ İslam'ında Doğa, İnan ve Tanrı / cd. ve transi. kaydeden Edwin E.

Cah'crley ve James W. Pollock. - Ix?idcn; Boston; Köln : Brill, 2001 (İslam felsefesi, teoloji ve bilim; Cilt 45)  

BİRİNCİ CİLT İÇERİĞİ

Teşekkür  xv

Çevirmenlerin Girişi  xvii

Çeviri, basım ve revizyon üzerine bir not  xvii

'Abdullah Beydavi [d. 1316?]  xxvi

.Mahmud İsfahani fl276 1348 üzerine bir not]  xxxviii

ÇEVİRİ

Mahmud İsfahani'nin Şerhinin Önsözü  3

Konu Metnine Önsöz - Abdullah Beydavi ....  9

İsfahani'nin Beydavi'nin Metnine Şerhi  10'da başlıyor

AI; TH ( ) RS' IN I -ROIMJCT1
MANTIK AKIL AÇMA ÇALIŞMALARI ÜZERİNE

Bölüm 1: Epistemolojinin İlkeleri  28

1 .  Bilmenin iki aşaması: bir değişim

arasında. ve b  28

a .  Ne olduğuna ilişkin kavram oluşumu

algılanan  28

b .  özelliklerine yargısal onay veya muhalefet

konsept oluşturuluyor  28

c .  Her aşama ya sezgiyle ya da rasyonel olarak

bilgi edinme  28

2 .  Mantıksal akıl yürütme, böyle bir kazanımın araçları  42

Bölüm 2: Açıklayıcı ifadeler  48

1 .  Bir tanımı yöneten koşullar  48

2 .  Tanım sınıfları  60

Razi'nin itirazları  64

Baydawi'nin Razi  68'e cevabı

3 .  Tanımlanabilir ve kesin gerçeklikler  78

Vi  BİRİNCİ CİLT İÇERİĞİ

Bölüm 3: Tartışma  82

1 .  Tartışma türleri   82

Analojik çıkarım  82

Araştırmacı tümevarım   82

Açıklayıcı analojik çıkarım  82

2 .  Kıyasta  analojik çıkarım  ve türleri  88

Varsayımsal istisnai kıyas  94

Kategorik bağlayıcı kıyas ve dört rakam  98

Şekil 1, 2, 3, 4; Rakamların ve ruh hallerinin özeti  100

3 .  Tartışmanın öncül materyalleri  123

Rasyonalite kanıtı, retorik, yanılgı üzerine yapılandırılmış argümanlar  123

Otoriter gelenek üzerine yapılandırılmış argümanlar  133

Bölüm 4: Sağlam mantıksal akıl yürütmenin ayırt edici özellikleri  137

1 .  Sağlam mantıksal akıl yürütme bilgi sağlar  137

Budistlerin İtirazları  139

Geometricilerin İtirazları  147

Bilgi veriminin sonuçları  151

2 .  Bilgi için sağlam mantıksal akıl yürütme yeterlidir

Tanrı'nın  158

3 .  Bilgi için sağlam mantıksal akıl yürütme zorunludur

Tanrı'nın  161

BİRİNCİ KİTAP

GERÇEK! 1 MÜMKÜN

Bölüm I: Evrenseller

Bölüm I: Bilinen şeylerin sınıflandırılması  171

1 .  Asha'irah ve Mu'tezile'ye göre  171

2 .  Filozoflara ve Mütekellirnun'a göre  176

Bölüm 2: Varlık ve Yokluk  180

1 .  Varlık anlayışı sezgiseldir  180

2 .  Varlık, tüm varlıklar arasında ortaktır  187

Olumsuzlamadan bir kanıt  189

3 .  Varoluş, mahiyetlere bir ilavedir  191

 

CONTENTS OF VOLUME ONE

VU

 

Eş'ari'nin değişken argümanı  %1

Gerekli varlığın özel durumu  198

Filozofların değişken argümanı  209

Sonuç  211

4 .  Dışarıdan var olmayan kesin değildir  213

Mu'tezile'nin yokluk hakkındaki iddiası  217

5 .  Öznitelik durumu hariç tutulacaktır  221

Bölüm 3: Mahremiyet  229

1 .  Mahiyetin kendisi hakkında  229

2 .  Mahiyet sınıfları  234

Basit mahiyete ilişkin sonuç  239

Ayırt edilebilir parçalara sahip bileşik mahiyete ilişkin sonuç  241

İç içe geçen parçalarla kompozit mahiyete ilişkin sonuç  242

3 .  Bireyleşme  243

Bireyleşmenin varoluşsal olup olmadığı  247

Ben filozofların doğal sonucu  250

Bölüm 4: Gereklilik ve olasılık, sonsuzluk ve zamansallık  255

1 .  Bu özneler hiçbir fikri olmayan entelektüel varlıklardır.

dış varoluş  255

2 .  Zorunluluğun ayırt edici özellikleri  261

3 .  Olasılığın ayırt edici özellikleri'  266

Olasılık, olası bir gerçekliğin bir nedene ihtiyaç duymasını sağlar  266

Olası bir gerçekliğin hiçbir durumunun önceliği yoktur'  281

Olası bir gerçekliğin varlığı etkili bir nedene bağlıdır  283

Olası bir gerçeklik var olduğu sürece fiili nedene ihtiyaç duyar  284

4 .  Etcrnitv  287

5 .  Geçicilik  290

Zincir 5: Tekillik ve Çoğulluk  300

1 .  Tekillik ve Çoğulluğun Gerçek Doğası Üzerine  300

Tekillik özü itibarıyla çoğulluğun karşıtı değildir  304

2 .  Tekillik sınıfları  307

Vlii  BİRİNCİ CİLT İÇERİĞİ

3 .  Çoğulluk sınıfları  310

Siyah/beyaz kontrastına ilişkin itirazlar  319

Bazı sonuçlar iU1M   320

Bölüm 6: Sebep ve Sonuç  326

1 .  Sebep sınıfları  326

2 .  Çoklu nedenler ve sonuçlar  329

3 .  'Amacın etkili tavası ile arasındaki fark

sınırlayıcı koşulu  336

4 .  Bir şeyin hem alıcı hem de aracı olup olamayacağı

nedensellik aynı anda  336

Bölüm 2: Kazalar

Bölüm 1: Genel konular  341

1 .  Çeşitli tesadüfi nitelikler  341

2 .  arasında geçiş yaparken kazaların imkansızlığı

alt tabakalar  346

3 .  Bir kazanın başka bir kazada devam edip edemeyeceği

kaza  .  348

4 .  Kazaların kalıcı sürekliliği olup olmadığı  351

5 .  Bir kazanın iki kazada yaşanmasının imkansızlığı

alt tabakaları aynı anda  355

Bölüm 2: Miktar  360

1 .  Miktar sınıfları  360

2 .  Özünde ve tesadüfi olarak nicelik  363

3 .  Büyüklüklerin Varolmayan Doğası Üzerine  365

4 .  Zaman süresi  372

'Zaman süresinin dış varlığı:  372'ye karşı argümanlar

Zaman süresinin dış varlığı: .... için argümanlar 373

Zaman süresinin doğasına ilişkin teoriler  381

5 .  Yerleştir ve geçersiz kıl  387

Yer teorileri  387

Bölüm 3: Kalite  405

1 .  Duyusal nitelikler  405

niteliklerin  sınıfları 405

BİRİNCİ  CİLT İÇERİĞİ ix

Dokunma duyumları  408

Sıcaklık: ısı  408

Sıcaklık: soğuk  411

Nem  412

Ağırlık  413

Doku  416

Görme duyumları  418

Renk gücü  421

Işığın doğası  422

İşitme duyumları  427

Tat duyuları  431

Koku duyuları  433

2 .  Psişik nitelikler  434

Yaşayan doğa [ya da yaşam ve onun yokluğu]   434

Algı ve bilgi  439

Zihinsel formun sonuçları  457

Rasyonel ruhun entelektüel gelişiminin dört aşaması  460

Özerk eylemin gücü ve istekli doğa  463

Zevk ve acı apaçık kavramlardır  469

Sağlık, hastalık ve ilgili duygular  471

3 .  Büyüklüklere özgü nitelikler  ,  476

4 .  Yatkınlığın nitelikleri  477

Bölüm 4: İlişki Kazaları  479

1 .  Dış varoluşta görünüp görünmedikleri     179

2 .  'Placc-nerede' vakası  482

Nicelik, nitelik, konum ve konumdaki kademeli hareket değişimi  488

Kademeli hareket değişiminde zorunlu olarak yer alan genel faktörler  498

Kademeli hareket değişikliğini gerekli kılmak için gereken kuvvet türleri  506

Düz çizgi hareketi yön değiştirdiğinde sükunetin oluşup oluşmadığı  510

3 .  Birleşik ilişki durumu  512

Birleşik ilişkide öncelik  518

BİRİNCİ CİLT İÇERİĞİ

Bölüm 3: Maddeler

Bölüm 1: Cesetler  523

1 .  Bir 'beden'in tanımı  523

2 .  Vücudun bölümlerine ilişkin önde gelen doktrinsel teoriler  533

Bir cismin bölünmez atomlardan oluşan bir bileşik olduğu yönündeki Kelâmcıların delili  534

Filozofların atomlardan oluşan cisimlerin bileşimine karşı argümanları  546

Filozoflar bedenin kendi içinde bir süreklilik olduğunu ve sınırsızca bölünebileceğini söylüyorlar  553

Filozofların cisim öğretisinin sonuçları  558

3 .  Vücut sınıfları  571

Basit gövdeli gök küreleri  571

Kürelerin varlığının sonuçları: onların ruhani doğası  585

Kürelerin varlığının sonuçları: dairesel dönüşte hareket  589

Basit gövdeli gök küreleri kürelere sabitlenmiştir  592

Basit gövdeli elementler: ateş, hava, toprak, su  593

599 elementinden yapılır

4 .  Zamansal fenomen olarak Bixlies  603

Filozofların kozmogoni teorileri  603

Bedenlerin zamansal doğasına ilişkin argümanlar  611

Bedenler geçmişteki sonsuzlukta mevcut olsalardı hareketsiz kalırlardı  611

Bedenler olası gerçekliklerdir ve arkın neden olduğu  620

Bedenler zamansal olgulardan ayrılamaz  624

Bedenlerin zamansal doğasına karşı argümanlar  625

5 .  Sınırlı kuruluşlar olarak kuruluşlar  639

Bölüm 2: Maddi olmayan önemli varlıklar  644

1 .  Maddi olmayan maddi varlıkların sınıfları  644

2 .  Göksel sistemin akılları  648

Göksel sistemin akılları maddenin sınırlarını aşar  659

3 .  Göksel sistemin ruhları  661

4 .  İnsan 'akılcı ruhlarının' maddi olmayan doğası  666

 

CONTENTS OF VOLUME ONE

XI

 

Akıl, rasyonel ruhun maddi olmayan doğasına dair kanıt sağlar  667

Rasyonel ruhun Tanrı hakkındaki bilgisi

madde olarak bölünebilir  667

Rasyonel ruhlar zıtlıkları aynı anda algılayabilir  672

Maddi bedenler olarak tasarlanan rasyonel ruhlar özgürce düşünemezlerdi  673

sınırsızca  kavrayabilirler 677

Maddi bedenler olarak tasarlanan rasyonel ruhlar tümelleri algılayamıyordu  679

Gelenek, rasyonel ruhun maddi olmayan doğasına dair kanıt sağlar  681

5 .  Radonal ruhların  zamansal doğası  684

6 .  Rasyonel ruhun bedenle bağlantısı ve

içindeki yönetim      690

Dış algının güçleri  693

Görüş  693

İşitme  697

697 kokusu

Lezzet  698

öğesine dokunun  .  698

İç algının güçleri  699

Koordinasyon  699

Hayal Gücü  701

Tahmin  702

Mcmory r  703

Yürütme .....  704

İsteğe bağlı ve seçmeli vücut hareket değişikliği yetkileri  707

Doğal olarak otonomik olan vücut hareket değişimi güçleri  709

7 .  Rasyonel ruhun kalıcı olarak hayatta kalması

cesedin ölümü  716

İKİNCİ CİLT İÇERİĞİ

KİTAP İLAHİ
GERÇEKLER

Bölüm I: Tanrı'nın özü

Bölüm 1: Tanrı hakkında kapsamlı bilgi  727

1 .  Dairesel ve sonsuz tarama argümanlarının geçersiz kılınması  727

2 .  Gerekli Varlığın Varlığının Kanıtı  740

3 .  Tanrı'nın özüne ilişkin deneyimsel bilgi  744

Bölüm 2: Tanrı'ya tam olarak atfedilemeyen nitelikler  749

1 .  Allah'ın hakikati ile hakikati arasındaki benzerliğin dışlanması

başkası  749

2 .  Bedenselliğin ve bölgeselliğin hariç tutulması  755

Tin- bedenselcilerin tartışması  758

3 .  Birliğin ve bedenlenmiş ikametin dışlanması  761

4 .  Zamansal olayların varoluştan dışlanması

Tanrı'da  767

5 .  Duyusal niteliklerin  hariç tutulması 778

Bölüm 3: İlahi tekillik doktrini  784

1 .  Müslüman Filozofların ve Kelâmcıların Argümanları  784

Bölüm 2: Tanrı'nın sıfatları

Bölüm I: Yerleşik nitelikler, Tanrı'nın fiillerinin temeli .... 803

1 .  Özerk eylemde Tanrı'nın her şeye gücü yetmesi  803

Mantığın bazı problemleriyle ilgili ilahi her şeye gücü yetme .... 812

Tanrı'nın özerk eylemdeki her şeye gücü yetmesi her şeyin üzerindedir

olası gerçekler  821

2 .  Tanrı'nın her zaman mevcut olan her şeyi bilmesi  829

Farklı bir argüman  839

Sonuç I: Tanrı tüm akledilirleri kuşatır  842

Sonuç 2: Tanrı'nın 'bilgisi' ve 'gücü' Kendisinden farklı varlıklardır  848

İÇİNDEKİLERVOLUMETWO  XÜi

3 .  Clod'un  yaşayan  doğası   867

4 .  Tanrı'nın  isteği   868

Tanrı'nın  iradesi  geçici  bir  olgu  değildir  875 _

Bölüm 2: Tanrı'nın fiillerinin temeli olmayan diğer nitelikler ....  879

1 .  Allah'ın işitmesi ve görmesi  879

2 .  Tanrı'nın konuşması  884

Tanrı'nın söylediği söz doğrudur  886

3 .  Tanrı'nın ölümsüzlüğü  887

4 .  Eş'arî'nin vasıf olarak adlandırdığı diğer vasıflar  890

5 .  Tanrı'nın  892 olma üretimi

6 .  Allah'ın ahirette müminler için güzel görünürlüğü  896

Mu'tezile'nin ihtilaflı delilleri  906

Bölüm 3: Tanrı'nın eylemleri ve insanlığın eylemleri [konulara göre]

1 .  İnsanlığın Eylemleri Üzerine  915

Mu'tezile doktrini, insan fiillerinde ''Özerklik''  921

Asha'irah doktrini, insan fiillerinde “Zorlama”  929

2 .  Tanrı, ahlaki olguları irade eden kurumdur.

tüm yaratıklar  931

3 .  İyiyi ve kötüyü tahmin etme üzerine  941

4 .  Tanrı'nın hiçbir yükümlülüğü yoktur  945

5 .  Gcxi'nin eylemleri gizli amaçlara dayanmıyor  948

6 .  Yüklenen yükümlülükler Allah'ın insanlığa bir uyarısıdır

nihai yaşam değerlendirmesinin  952

ÜÇÜNCÜ KİTAP
GERÇEKLER KAHRAMAN

Bölüm 1: Peygamberlik [konulara göre]

1 .  İnsanlığın Peygambere İhtiyacı  959

2 .  Mucizelerin olasılığı (psikoloji ve dinde) ....  968

3 .  Hz.Muhammed'in Peygamberliği  984

Brahmanların akıl hakkındaki doktrininin reddedilmesi ....  995

Yahudilerin Mozaik I aw  1000 hakkındaki doktrininin çürütülmesi

4 .  Peygamberlerin Suçları  1003

Suçlama kötülüğü önleyen psişik bir ele geçirilmedir  1014

5 .  Peygamberler meleklerden üstündür  1017

 

XlV

CONTFATS OF VOLUME TWO

 

6 .  İlahi lütuf işaretleri [azizlere ve peygamberlere verilen]  1023

Bölüm 2: Yeniden yapılanma toplantısı ve ücret [konulara göre]

1 .  Yok olanın restorasyonu  1027

2 .  Diriliş. İnsan bedenlerinin birleştirilmesi  1036

Vücudun atomik salkımlarının gerçekten yok edilip edilmeyeceği ve ardından  1042'ye geri getirilip getirilmeyeceği

3 Bahçe ve Ateş  1043

Bahçe ve İrlanda yaratılmış varlıklardır  1048

4a. Mükâfat ve ceza hakkında Mu'tezile  1052

4a. Ödül ve ceza hakkında Aşa'irah  1064

5  Bağışlama ve şefaat lor tlio.se suçlu

korkunç büyük günahlar  1073

6  Kabir azabı mutlaka kazanılmıştır  . 1078

7  Diğer geleneksel doktrinler  1080

8  'İnanç' ve delilsel uygulama' terimleri

dini kod  1081

Bölüm 3: Müslüman topluluğunun üst düzey liderliği [konulara göre:

1 Dini bir lider atama yükümlülüğü hakkında  1089

İnsan geleneğinin Sünni Asha'irah argümanı

sorumluluk  1089

İlahi hayırseverliğin İmamiye argümanı .... 1093

2 .  Bir İmamın Nitelikleri  1095

Suçsuzluk bir önkoşul değil  1098

3 İmam atanırken aranacak kriterler  1101

4a. Gerçek İmam, Peygamberi değiştirmiştir: Ebu Bekir

Sünni doktrini    1104

4b. Peygamber'den sonra hak olan imam: 'Ali in Slii'ah

doktrin  1112

5 1'Sahabenin  fazileti  1133

Romanizasyon Tablosu  1137

Sözlük ve  1139

Kitap I, Bölüm  3  1149'a ilişkin resimler

Kaynakça  1157

Dizin  1163

ACKN( )VVLE1X;M ENTS

İşiten, onaylayan ve böylece alan herkesle dost olan nazik Yaratıcıya ,

Ve yazan ve dua eden Edwin ve Eleanor Calverley'e,
Konuşan ve emanet eden Elmer ve Eva Douglas'a,

Ve imanla ve gençlerin yardımıyla cesaretlendiren Rachel Pollock'a da,
"Size şükranlarını sunanların arasındayız."

Bloomington'daki Indiana Üniversitesi'ndeki kütüphaneci ve öğretim elemanlarının mutlu ortamını da her zaman aklımızda tutuyoruz. Bunlardan biri, başlangıçta mevcut kelime işlemci fikrine zihinsel olarak dokunarak şunu söyledi: "Bu olmadan, o kitap projesi mümkün değil!" Oradaki diğerleri, iki kaynak basılı baskının çalışma fotokopilerinin yapılmasına ve Princeton Üniversitesi Kütüphanesi koleksiyonlarından satın alınan mikrofilm üzerine dört el yazmasının aynı kullanım için büyütülmüş halinin basılmasına yardımcı oldular. Ve diğer kütüphaneciler bu amaca az ya da çok hizmet ettiler. .

Aynı şekilde, başlangıçta bazı bölümleri okuyup destekleyici tavsiyeler veren Iowa Üniversitesi Din Okulu'ndan Profesör James C. Spalding'e, editoryal format ve üslup konusunda nazik rehberlikleri için kuzenler Max ve Dorothy Davidson'a ve birader John C.'ye içten teşekkürler. Sözdizimsel perspektifin zamanında düzeltici ayarlanması için Pollock ­. Aslında bu çeviriyle konuşan herkes, onun geliştirilmesini amaçlamış olacaktır.

Pek çok başka ruh da orada,
Genişleyen ilgi çemberleri içinde—

Nominal çevrelerin, dünya çapında, tüm zamanların ötesinde -
“Fa-nahnu lakum min al-shâkirïn”,

Çeviride, yukarıda.

James W. Pollock

Bu sayfa bilerek boş bırakılmıştır

TRANSI ATO RS'İN GİRİŞİ

Çeviri, Baskı ve Revizyon Üzerine Bir Not

Edwin Elliott Calverley (1882 1971), Mahmud el-İsfahani'nin Matai ? el-enzar. Şerh Tevâli'l-envar, konu metniyle birlikte ­'Abdullah el-Beydâvî'nin Tevâli? el-envar min matai? El Enzar.

Bu iki eser, önce 1305/1887'de İstanbul'da litografi ile, burada ­'L' olarak belirtilen, daha sonra 1323/1902'de Kahire'de burada ­'T' ile gösterilen dizgi ile matbaalarda çok nüsha halinde birlikte basılmıştır . Bu iki basılı baskıda, el-Beydavi'nin kısa metninde yaptığı her bölümü , İsfahani'nin o bölüm hakkındaki şerhinin sunumu takip ediyordu . ­T'nin editörleri, metni mevcut metinlerle kontrol ederken çalışmalarını L.'ye dayandırdılar ­. L'nin yazım hatalarının çoğunu düzelttiler ancak süreçte bazı yazım hatalarını da eklediler.

Calverley, İsfahan'ın mükemmel bir el yazması kopyasını satın aldı! Görevlendirdiği bir temsilci aracılığıyla İstanbul'dan gelen bir şerh ve kendisi belirlemiştir (taslağındaki kendi el yazması “MS 875”, tamamlandığı Hicri tarihten itibaren, a.ii. 875/MS 1470. Editörün başka bir metni kullanması nedeniyle). MS ayrıca 875 tarihli, Calvcrlcy'nin el yazması burada sadece 'MS' olarak adlandırılmıştır. L ve T ile birlikte 'MS'ye bir çeviri kaynağı olarak yakından bakılmıştır. Lilly Kütüphanesi, Indiana Üniversitesi, Bloomington'da okunabilir.

Müslüman Dünyası'nda yayınlanan bir makalede eserinin bir özetini ve satın aldığı el yazmasının bir açıklamasını yazdı ve burada eserinin bir an önce yayına hazır olacağı umudunu dile getirdi. Calverley'in materyallerindeki tarihlerden hareketle, bu çift metin üzerindeki çalışması yaklaşık 1930'ların ortasından (çeviri ms. 168'de "5 Ağustos 1937") 1960'ların başlarına kadar uzanıyordu (I. s. 88'de "24 4 63") ). “Çevirinin Sonu, 20 Eylül 1962 EEC” diye yazdı:

1 “Al-Beydawi'nin .Vftv&lt* al-Anzar, a Systematic Theology of Islam\ Muslim Wwld r Si (1963; [293]-297.

xvni


Not: Bazen Büyük Dosyaları tarayıcı açmayabilir...İndirerek okumaya Çalışınız.

Benzer Yazılar

Yorumlar