Zikr - ı - Qalbi
İle :
Hazret - ül - Alâam
Moulana Allah Yaar Khan ( RA
)
Yayımcı :
Idarah Nakşibendiye AwaisiaR
Zikr -ay- Qalbi Pas - Anfas
Başlangıç :
İnsanoğlunun sadece bir
beden adı olmayıp , hem ruh hem de bedenin birleşimi olduğu ancak
birbirlerinden ayrı oldukları gerçeğinin herkes farkındadır . Gövde kilden
yapılmış betondur . _ Ruh derin bir gerçekliktir ve Allah'ın mucizelerinin (
Sübhane Huve Ta'ala ) bir örneğidir .
Tasavvuf alimlerine göre
insan , on şeyin toplamıdır . Beşinin bu dünyanın yaratılış âlemiyle
bağlantıları var , diğer beşinin ise Emir Alemiyle bağlantıları var . İnsan
bedeni yeryüzünde ateş , su , kil ve hava olmak üzere dört elementten
yaratılmıştır . Bu unsurların birleşmesiyle gerçekliği madde olan ama Lateef
olan 5. nefs ( Nefs ) yaratılmıştır . _ _ _ Gözünüzle göremediğiniz , elinizle
tutamadığınız şeye Lateef denir örneğin çiçek kokusu . Ruh , beş Lataif'ten
oluşan Emir Alemindendir . Bunlara daha sonra değinilecektir .
Nasıl ki insan vücudunun
sağlığı için maddi beslenme gerekliyse , aynı şekilde Allah'ı anmak da ruhun
bir gereğidir . İnsan bedeninin gıdası maddidir çünkü maddi elementlerden
oluşmuştur , ruhun gıdası ise alem tarafından bahşedilen ilahi ışıklardır .
Nasıl ki güneş maddi gıdanın üretimi için bir kaynak olarak atfediliyorsa ,
manevi olarak da aynı statü , Kur'an'ın şöyle bahsettiği Hz . Muhammed (
Sallallahu aleyhi ve Sellem ) ' e bahşedilir .
al" , Parlak Lamba (
33:46 ) .
Her ne kadar maddi gıda ana
element olarak topraktan oluşsa da su , hava ve sıcaklık kirle birleşerek insan
vücuduna gıda ve ilaç görevi gören farklı şeyler üretir . Böyle bir sistem de
manevidir . Asıl bereket/bereketler Hz. Muhammed (salla’llâhü aleyhi ve
sellem)' dendir , oysa diğer Yüce Peygamberler ruha ilahi ışıklar sağlayan
kaynaklardır . Bu Büyük Peygamberler, bu ilahi ışıkları başlangıçta Hz .
Muhammed (salla'llâhü aleyhi ve sellem)' den alırlar .
İnsan bedeninin hayati
organları kalp , beyin , akciğer , karaciğer ve böbrek olduğu gibi , insan
ruhunun hayati organları da Latife kelimesinin çoğulu olan Lataif'tir (
görünmeyen şey ) . Sufi alimleri , Kur'an ve Hadislerin emirlerine göre insan
vücudundaki bu gerçeğin doğruluğunu tasdik etmişlerdir . Nakşibendi Owaisia
tarikatı bunları şu şekilde tanımlıyor :
LATAIF
1. Kalb (İnce Kalp) : Bu
ruhsal yetenek , fiziksel kalple ilişkilidir ; kalp atışı hepimizin bildiği bir
şeydir .
2. Rooh: Bu , kalbin sağ
tarafında , aynı çizgidedir .
3. Siri : Sol tarafta ,
Kalp'in dört parmak üstündedir .
4. Khafi : Bu Siri'nin sağ
tarafında , yani sadece 4 parmak
Lateefah Rooh'un üstünde .
5. Akhfa: Dört Lataif'in de
merkezinde yer alır .
6. Nefs : Burası secde
yaptığımız yer olan alın bölgesidir . _ _
Salat (Namaz ) sırasında .
7. Sultan- ül-Azkaar :
Vücudun tamamını kaplar .
Allah'ın zikri bedenin her
hücresinden yayılır .
Beş büyük Peygamber vardır :
1 ) Hz. Muhammed (salla’llâhü aleyhi ve sellem) , 2) Hz. İbrahim ( Aleyhisselam
) , 3 ) Hz. Musa (aleyhisselâm ), 4 ) Hz. Nuh (aleyhisselâm ), 5 ) Hz. İsa
(aleyhisselâm ). Her ne kadar Hz . Adem (aleyhisselâm)insanlığın öncüsü olsa da
. Bu Büyük Şahsiyetler Lataiflerle bu şekilde akrabadır .
• İlk Lateefah'ta Hz. Adem
(aleyhisselâm)aracılığıyla bereket ve ilahi ışıklar alınır . İkinci Lateefah,
Hz. Nuh (aleyhisselâm) ve Hz.İbrahim (aleyhisselâm)' den gelmektedir . Üçüncü
Latife Hz. Musa (aleyhisselâm)'tan , dördüncü Latife Hz. İsa (aleyhisselâm )'
tan ve beşinci Latife ise En Büyük Peygamber Hz. Muhammed (salla’llâhü aleyhi
ve sellem)' dendir .
Altıncı ve yedinci Latife'de
zuhur eden ilahi nurların rengi, ruh hali ve şekli , şimşek çakması gibi
sürekliliğine hükmedilemez . Genellikle renksiz ve kasvetlidirler .
Zikir Prosedürü _
Nakşibendi Owaisia
tarikatının uyguladığı zikrin adı Zikr - ay - Qalbi olup , bu zikir yöntemine
Pas- AnFas ( nefes al/ nefes ver ) adı verilmektedir . İslam alimleri
Kur'an'dan birçok ayet nakletmişlerdir ; bunlardan biri şudur : - _
وَاذْكُر
رَبَّكَ فِي نَفْسِكَ تَضَرُّعًا وَخِيفَةً وَدُونَ الْجَهْرِ مِنَ الْقَوْلِ
بِالْغُد ُوِّ وَالْأَصَالِ وَلَا تَكُنْ مِّنَ الْغَفِلِينِ
(ve Rabbini , kalbinden
yalvararak , ondan korkarak ve öyle bir ses tonuyla an ki ,
arıyor . Sabah ve akşamları
ihmal etmeyin . ) _
Zikr -ay - Kalbi'nin fazilet
ve bereketi, Hazreti Aişe Sıddıka'nın (radiya’llâhü anha . ) rivayet ettiği
hadislerle daha da belirgindir :
عن
رسول الله صلى الله عليه وسلم قال : الذكر الذي لا تسمعه الحفظة يزيد
على… رواه البيهقي
Gerçek şu ki
Gerçek Zaman
الذكر.
Peygamber Efendimiz
(salla’llâhü aleyhi ve sellem) ' in " Zikr , Kiramen - Katbeen
dinlemedikleri , dinledikleri Zikr'den yetmiş kat daha üstündür : Bu Zikr - ay
- Hafi'dir " buyurduğunu anlattı .
Zikir sırasında kişi
nefesini öyle korur ki , Allah'ın zikri olmadan hiçbir nefes boş kalmaz .
Bu zikir yöntemi üç güçten
oluşur: -
1 ) Konsantrasyon Gücü
2) Solunum Gücü
3 ) Beden Gücü
Şimdi yüzünü kıbleye
çevirerek otur , dikkatler Allah'a çevrilsin ve aşağıdaki tesbihleri ( Tesbih )
oku .
سُبْحَانَ
اللَّهِ وَالْحَمْدُ لِلَّهِ وَلَا إِلَهَ إِلا اللَّهُ وَاللَّهُ أَكْبَرُ وَلَا
حَوْلَ وَلا قُوَّةَ إِلا بِاللَّهِ العَلِي العَظِيمِ
أَعوذُ
بِالله مِنَ الشَّيْطَانِ الرَّجِيمِ
بسم
الله الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
Gözleri ve ağzı kapalı ,
Allah'a odaklanmış ,
üç defa ve ( Allah ) Allah,
( الله ) Allah ,( Allah) Allah’ı çağır
ardından Lateefah Qalb'dan
başlamak için " Huu " ( *) . Zikre öyle başlayın ki , nefes alırken
dikkatler tamamen Latife Kalp'e çevrilsin .
kalbin derinliklerine inmek
. Bu (الله ) kelimesi Allah
Allah isminin kalbe Latife-Kalb'e doğru geçmesi
anlamına gelir . Aynı nefes , nefes verirken kalbe " Hoo " ( 4)
sesiyle karşılık verir . Lateefah Qalb'e makul bir süre kadar saldırıldıktan
sonra aynı işlem diğer lataifler yani Rooh, Siri , Khafi , Akhfa, Nafs ve
Sultan- ül- Azkar ile tekrarlanır ve ardından tekrar Qalb'e dönülür . Zikir
boyunca nefes almanın hızlı ve güçlü olması gerekir .
Yedi Lataif'in hepsinin Pas
- Anfas'ından (nefes alma/ nefes verme) sonra , tekrar Qalb'e konsantre
olduğunuzda , bilinçli olarak nefes almayı bir süreliğine bırakın . Beden
hakkında düşünmeyi tamamen bırakın ve nefes almanın her zamanki gibi devam
etmesine izin verin . Her nefesinizi öyle koruyun ki , kalpte zikir süreci
devam etsin .
Bu yöntemin kendi kendine
devam etmediğini unutmayın . Manevi bir Şeyhe ihtiyacı vardır çünkü tüm bu
nitelikler yansıma ve tezahür yoluyla dağıtılır. Bu tıpkı Peygamber Efendimiz
(salla’llâhü aleyhi ve sellem) ' e hizmet ederek Sahabi yüceliğini kazanan
kişiye , Sahabe'ye sahabe olmaya Ta'abi , onlara hizmet etmeye de Taba Ta'abi
denilmesi gibidir . _
Büyük Şeyhler, bu nadide
hazineyi nesilden nesile , göğüsten göğüse intikal eden bu Şahsiyetlerden elde
etmişlerdir . Kıyamete kadar Mü'minler ( 4 ) faydalanmaya devam edeceklerdir .
_
Bu zenginliğe bütün
Müslümanların ulaşabileceğini unutmayın .
Erkek ya da kadın , alim ya
da alim olmayan , zengin ya da fakir . İnsanın sadece inanca , samimiyete ve
başarılı bir Şeyh'e ihtiyacı vardır . Meşru bir şeyh olsa bile , eğer kişinin
kalbinde bir şüphe veya belirsizlik varsa , bu zenginlik kaybolur .
İhtiyaç ve Yararlılık
Ancak Zikr- Ullah'ın
ihtiyacı ve faydasının öyle olduğu söylenebilir ki , o olmadan insan
kişiliğinin yeniden şekillenmesi imkansızdır. Peygamber'in ( Tezkiye , 4 )
nimetlerinin bir göğüsten diğerine aktarıldığını unutmayın , bu nedenle arınma
insanlığın, özellikle de Müslümanların asıl ve sürekli ihtiyacıdır ve onsuz hiç
kimse günahtan iyiliğe geçemez . Duygular samimi değilse ve sadece bir iddiadan
ibaretse , o zaman pratik yaşam olumlu etkilerden ziyade olumsuz etkilerle
karşı karşıya kalacaktır .
Murakabeler
Üçlü Murakabelar
Muraqba Ahadiyat : Allah'tan
gelen ilahi ışıklara ulaşmak için , Allah'ın vizyonuyla kalpte tam
konsantrasyona Murakabe denir . _ _ Bu Murakabelardan ilkine " Muraqba
Ahadiyat " denir . _ _ Bu Murakabe sırasında sözlü okuma
وخالد
لا شريك لك يا الله وإلهكم إله واحداً إِلَهَ إِلَّا هُوَ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
Bu Murakabeun sağlamlığı,
Murakabe yapan kişinin hayatına öyle bir etki yapar ki , kişi her türlü şirke
karşı nefret geliştirir , ancak Allah'ın birliği kalbe kazınır .
Muraqba Maiyat (Yoldaşlık ):
Bu Murakabe sırasında , Murakabe yapan kişide Allah'ın (cc ) dostluğunun
farkındalığı sağlamlaşır . Okuma _
وَهُوَ
مَعَكُمْ أَيْنَمَا كُذَّم الله ، حاضري الله ناظري ، الله معي
çünkü öyle
evet ,
, bu okuyuştan dolayı لا تحرن إِنَّ اللَّهَ مَعَذَا Sonra oku
Murakabe yapan kişi pratik
hayatta Allah'ın varlığını her yerde hisseder ve bu duygudan dolayı günah
işlemekten utanç duyar .
• Muraqba Aqrab'iyat ( Aşırı
yakınlık ) : _
ونَحْنُ
أَقْرَبُ إِلَيْهِ مِن حبل الوريد bu murâkbe için okunuş
•
Bu Murakabeun sürekliliği
ile Murakabe yapan kişi, Kur'an'ın " Sibghat Allah " ( ) olarak
aktardığı Allah'ın yakınlığında renklenir .
Bu üç Murakbaat'ı sırasıyla
Murakba Kabe ziyareti , Murakba Roza - ay - Esher ve Murakba Mescid - i Nebvi
(salla'llâhü aleyhi ve sellem) takip ediyor . Manevi Baiyat'tan sonra aşağıdaki
Murakabelar da yapılabilir .
Üçlü Daireler
Sevgi Çemberi ( ilk ): Bu
Murakabe sırasında
يُحبَّهُم
ويُحبُّونَهُ meditatör aşağıdaki duayı okur
Murakabe yapan kişi ruhsal
olarak Akrabiyat noktasında durur ve ruhunun alnının etrafında bir ışık çemberi
hayal eder . Bu Murakabeun sonucu Murakabe yapan kişide öyle olur ki , kişi
Allah sevgisini geliştirir .
Sevgi Çemberi (İkinci ):
Bunun için okunan kıraat de
ve bu Murakabe sırasında
Murakabe yapan kişi يُحِبُّهُمْ وَيُحِبُّونَهُ
birincisinin etrafında,
birincisinden daha büyük ve Allah sevgisini daha da yücelten ikinci bir daire
tasavvur eder .
Sevgi Çemberi ( Üçüncü ):
Bunun için okunuş da
Bu üçüncü daha büyük ve en
parlak dairedir يُحبَّهُم وَيُحبُّونَهُ
birinci ve ikincinin
etrafında . Nimetler nedeniyle
Bu üç daire bir Müslümanın
Allah sevgisine olan tutkusunu güçlendirir .
Aşk çemberlerinden sonra
İsmay - Zahir - val - Batin Murakabeu yapılır. Murakabe için okunuş şu
şekildedir :
هو
الأول والآخر وَالظَّاهرُ وَالْبَاطِنُ وَهُوَ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ
Bu okuma sırasında üç sevgi
çemberinin ilahi ışıkları Murakabe yapan kişinin ruhunu sarar ve tüm iç ruhu
aydınlatır .
Murakba Sair- ay- Kabe :
Bu Murakabe Talbeeh ile
başlar : -
لَبَيْكَ
اللَّهُمَّ لَبَّيْكَ ، لَبَيْكَ لَا شَريكَ لَكَ لَبَيْكَ، إِنَّ الْح و
النَّْمَةَ لَكَ وَالْ مُلْكَ لا شَرِيكَ لَكَ
ve وَلْيَطُوفُوا
بِالْبَيْتِ الْعَتِيقِ Sonra şu ayeti oku
Meditatörün ruhu yedi defa
Kabe'yi dolaşmaya başlar , dili dua etmeye devam eder ve Murakabe bitene kadar
bir süreliğine mültezimde durur .
مراقبہ
روضہ اطہر ﷺ (ذکر قلبی) Muraqba Roza Athar ﷺ (Zikr-e-Qalbi):
Murakabe yapan kişi ruhsal
olarak Ravzai Mutahhara önünde tam bir saygı ve gönül kırıklığıyla durur ,
aşağıya bakar ve sürekli olarak şu Salavat Şerifini okur: -
اللَّهُمَّ
صَلَّ عَلَى مُحمَّدِ النّبي الأمي واله وصحبه وبارك وسلّمُ
Murakba Mescidi Nebevi
(salla’llâhü aleyhi ve sellem) :
Bu Murakabe sırasında
Murakabecu son derece saygılı ve mecnun yüreklilikle durur ,
Mescid - i Nebevî'de
Peygamber Efendimiz'in (salla’llâhü aleyhi ve sellem) minberinin önünde bulunur
ve yukarıda sözü edilen Salavatı Şerif'i okur.
Rohani Yemi (Bağlılık
Yemini):
Tüm bu Murakabelar
tamamlandığında ve Murakabe yapanın pratik hayatı Peygamber'in (salla’llâhü
aleyhi ve sellem) sünnetlerinin kalıbına oturtulduğunda , o zaman kendisine
Peygamber'in (salla’llâhü aleyhi ve sellem) kutsal ellerine manevi Yem verme
şerefi bahşedilir . onun Şeyhi . Bu , her Müslümanın hayat amacı olması gereken
tarikatın en yüksek vasıflarından biridir .
وما
تَوْفِيقِي إِلا بِاللهِ
Zikr-ay- Kaseer:
Allah'ın Zikri hasta
kalplerin ilacı , sağlıklı kalplerin gıdasıdır . _ _ Allah şöyle buyuruyor :
çok güzel” ,
Ey inananlar! Hatırla "
" يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اذْكُرُوا
اللَّهَ ذِكْرًا كَثِيرًا
Allah'ı sık sık " (
Ahzab 41 ) . Eğer bunu sadece dilimizle sınırlandırırsak , Allah'ın Zikrini
uykuda , günlük dünya meselelerinde veya necis olduğumuz zamanlarda yapamayız .
Ancak doğru usulü kendimize öğretirsek . _ _ _ _ _ _ _ _ _ pas - anfeslerle
Zikr - i kalp'i yapmak , o zaman her bakımdan Allah'ın ismi kalbimizde sürekli bir okunuş haline
gelir . Bu duygunun devamlılığı Kur'an'ın emirlerine göredir - pratik bir yorum
.
Not: Kadınlar belirli
günlerde dahi Zikr-Ullah yapabilirler.
.
Not
Herhangi bir sıkıntı ,
felaket veya zorlukla karşılaşırsanız , şafak vaktinden önce , normal Zikr -
Ullah rutininden sonra , Nakşibendiye Vaisiye Tarikatı Şemasını okuyun ve tüm
kalbinizle Allah'a dua edin . İnşaAllah dilekleriniz gerçekleşir ve Allah'ın
izniyle İman'la son bulursunuz . _ _ _ _ _ _
Nakşibendiye Düzeninin Günlük Azkaar'ı
1. Mescidde Günlük Beş Vakit
Cemaatle Namaz .
2. Teheccüd ve Evvabin
namazlarından sonra Zikr-i Kalbi .
3. Mümkün olduğu kadar
günlük Kur'an okunması .
4. Günlük Minimum 100 Defa
Tekrarlanması ,
66
استغفر
الله الذى لا اله الا هو الحى القيوم ve اتوب اليه
5. Günlük 500 kez
tekrarlanması ,
44
ولا
حَوْل ولا قوة الا بالله العلي العظيم
34 " الحمد لله " kere 33 " سبحان الله " Günlük 33 defa .6
ve 3 defa آیت الکرسی ve 1 defa “ الله
أكبر " defa
Salavat ay Ibrahime .
7. İlk Kalime'nin günlük
1000 defa tekrarı ,
||
لا
إله إلا الله محمد رسول الله
75
8. Günlük Minimum 300 Defa
Salatu Şerif Tekrarı
Allah'ın izniyle _ _ _ _ _ _
_
Kur'an'da Zikr Ullah
Allah'ın izniyle قُلُوبُ _ _ _ _ _ _
( ۲۸:۱۳)
Onlar , iman eden ve
kalpleri Allah'ı anmakla huzura kavuşan kimselerdir . Kalpler Allah'ı anmakla huzur bulur . (
13:28)
واصبر
نَفْسَكَ مَعَ الَّذِينَ دِل ونربَّهُم بِالْعَدُوةَ وَالْعَشِيِّ يُرِيد ون
وَجَهَا ۖ وَلَا قَدُ عَيْنَاكَ عَنْهُمْ وَيدُ زِينَةَ الْحَيَاوة النْيَا وَلا
طَعْ من أَغْفَلْنَا قَلْبَا عن ذكرنا واتَّبَعَ هَونَهُ وَكَانَ أَمْرُهُ فَرُطًا
( ۲۸:۱۸
)
Sen de sabah akşam Rablerine
O'nun rızasını dileyerek dua edenlerle birlikte sabret, dünya hayatının süsünü
arayarak gözlerini onlardan ayırma ve kalbini yarattığımız kimseye itaat etme .
Bizim zikrimizi ihmal eden , şehvetine uyan ve işi haddini aşan kimsedir . (
18:28 )
Hadislerde Zikr Ullah _
1. Abdullah Bin Abbas ( RA )
, Rasûlullah'ın (salla’llâhü aleyhi ve sellem) şöyle buyurduğunu rivayet
etmiştir : " Şeytan , Adem çocuğunun kalbine yapışır . Allah'ı zikrettiği
zaman ( Şeytan ) ondan kaçar . Adem çocuğu Allah'ın zikrinden gafil olur ,
şeytan onun kalbine vesvese ( kötü telkinler) sokmaya başlar . ( Buhari )
2. Muaz bin Cebel (RA),
Rasûlullah'ın (salla’llâhü aleyhi ve sellem) şöyle buyurduğunu rivayet etmiştir
: " Cennet ehli, yalnızca Allah'ın zikrinin boş olduğu o ana pişman
olacaklardır . " ( Beyhaki ) +
Not: Bazen Büyük Dosyaları tarayıcı açmayabilir...İndirerek okumaya Çalışınız.
Yorumlar