printfriendly-pdf-button-nobg-md

Katoliklerin peçe takması

Bunlarada Bakarsınız

 

[Günün sorusu]: Katolikler için peçe takmak neden zorunlu değil?

Papa'nın Kasım 2015'teki gezisi sırasında Uganda'nın Namugongo kentindeki Hristiyan şehitleri onuruna düzenlenen ayin sırasında dua eden Afrikalı bir rahibe. / ServizioFotograficoOR/CPP/CIRIC

19 Eylül 2019

Dakar'daki bir Katolik okulunda başörtüsü takmanın yasaklanmasıyla ilgili uzun süredir devam eden tartışma, La Croix Africa dergisinin bir okuyucusunun, Katolik Kilisesi'nde başörtüsünün neden zorunlu olmadığı sorusunu sormasına ve rahibelerin durumundan da kısaca bahsetmesine yol açtı.

Dakar piskoposluğunun rahibi Peder Roger Gomis bu soruya bazı yanıtlar veriyor.

Kadınların örtünmesinin tarihi, pek çok tarihçinin ifadesine göre vahiy dinlerinden önceye dayanmaktadır. Ve daha sonra ibadetle bağlantılı bir dinsel sembol olarak kadınlara dayatılsa da, peçe yavaş yavaş birçok laik kadının başından kaldırılarak sadece rahibelerin başına konuldu. Ancak İkinci Vatikan Konsili'nden bu yana birçok kadın dini cemaati, bunu kutsamanın ayırt edici bir işareti olarak kullanmayı reddetti.

Kadınların örtünme geleneğinin tam tarihini tespit edebilmek çok akıllıca bir davranıştır. Odon Vallet gibi tarihçilere göre, MÖ 1000 civarında, özgür erkeklerin kızları, eşleri ve cariyeleri ile evli kutsal fahişeler için zorunluydu. Örtülü kadınlara dokunulmazdı, örtüsüz kadınların (köleler, dinsiz veya evlenmemiş fahişeler) ise bedenleri için hiçbir koruma yoktu.

İncil zamanlarında, kültürel geleneklerine göre örtünmeyi zaten benimsemiş olan Yahudi kadınları, Tevrat'ın bunu zorunlu kılan herhangi bir dini baskısına maruz kalmıyorlardı. Ve Hıristiyanlığın ortaya çıkışından uzun süre sonra bile, ister dindar ister laik olsun, kadınlar başlarını örtmeye devam ettiler.

Aziz Paul

Hıristiyanların örtünme zorunluluğu, Aziz Pavlus'un teşvikiyle dinsel çağrışımlar içeren nedenlere dayanıyordu. Pavlus, kadınların dua ederken veya peygamberlik ederken başlarını örtmeleri gerektiğini vurgular (1 Korintliler 11:3-15). İbadet meclisinde örtünmek zorundadır; bu sembolle, Hıristiyan onurunun onu kocasına olan bağımlılığından ve resmi öğretide hâlâ işgal ettiği ikinci sıradan kurtarmadığını ifade eder: Kiliseye "konuşmamalı", yani öğretemez (1. Korintliler 14:34; 1. Timoteyus 2:12); Bu, Pavlus'un aldığı "Rabbin emri"dir (1 Korintliler 14:37).

Oku: [Günün sorusu]: Kardinal nedir?

Aziz Pavlus'un ardından, bazı Kilise Babaları, özellikle Tertullianus, kadınların örtünmesi konusunu ele almışlardır. 213'te "De Virginibus velandis" (Bakirelerin Örtüsü Üzerine) adlı şiirinde genç kızlardan evli kadınlar gibi evlerinin dışında da örtü takmalarını ister. Ve ekler: “Kadın, sen her zaman yas tutmalısın, paçavralara bürünmelisin ve tövbe içinde tükenmelisin ki, insan ırkını kaybetmenin suçunu telafi edebilesin. »

67 yılı civarında Papa Linus, kadınların başları açık bir şekilde ayine katılmasını resmen yasakladı. Birkaç yüzyıl sonra 1917 tarihli Kilise Hukuku Kanunu ile teyit edilecek zorunlu bir önlem: "Kutsal törenlere, özellikle ayine, ister kilisede ister kilise dışında katılınca, erkekler örtünmemelidir, aksi bir durum olmadıkça veya gelenek örtülü kalmalarını gerektirmedikçe; kadınlar ise başlarını örtmeli ve özellikle kutsal sofraya yaklaştıklarında mütevazı giyinmelidirler" (bkz. Kanun 1262 § 2).

Örtünme zorunluluğu ibadethanelerle sınırlı tutuldu

Başörtüsü takma zorunluluğunun sadece ibadethanelerle sınırlı olduğu unutulmamalıdır. Kadınlar, ayin bittikten sonra kiliseden çıktıklarında örtülerini çıkarırlar ve kamusal alanlarda örtülerini takmazlardı.

İkinci Vatikan Konsili ile kadınların kiliseye peçesiz girebilmelerine izin verildi. Halen yürürlükte olan 1983 tarihli Din Hukuku Kanunu'nda başlarını örtme zorunluluğu artık yer almıyor.

Peki rahibelerin örtüsü ne olacak?

Rahibeler arasındaki örtü, Hıristiyan manastır geleneğine dayanmaktadır. Papa I. Leo (440-461), rahibelere ancak kırk yaşına kadar bakire kaldıktan sonra kutsal örtünün verileceğini kararlaştırdı.

Geçmişte, bir kadının dini hayata bağlılığını belirtmek için "örtü takmak"tan bahsetmiştik. Bu örtü, onun Tanrı ile daha yakın bir ilişki kurmak için dünyadan ayrıldığını ifade eder. Bu, onun Mesih'i giyme ve O'na ait olma arzusunun bir işaretidir. Rahibenin kutsanmasının bir işareti olan örtü, aynı zamanda rahibenin Hz. İsa'nın gelini olduğunu da ifade eder.

Ancak İkinci Vatikan Konsili'nden bu yana, dinsel yaşamın yenilenmesi ve uyarlanması hakkındaki "Perfectae Caritatis" kararnamesi aracılığıyla Katolik Kilisesi, dinî cemaatleri, dinî giyimi (örtü dahil) "sağlık gereklerine, zaman ve mekanın koşullarına ve havariliğin ihtiyaçlarına uygun" bir kutsama işareti olarak uyarlamaya teşvik etmiştir (bkz. Perfectae Caritate, 17). Birçok kadın cemaati, dini kıyafetlerini bu şekilde modernize etti ve birçoğu için artık örtünme zorunluluğu ortadan kalktı.

Peder Roger Gomis

Not: Bazen Büyük Dosyaları tarayıcı açmayabilir...İndirerek okumaya Çalışınız.

Benzer Yazılar

Yorumlar