Print Friendly and PDF

Diyalogcu Yosef Karo

Bunlarada Bakarsınız



Not: Katoliklerle Dinlerarası diyaloğu savunuyordu. Sonra Katolikler ya bizden olursunuz ya da gidersiniz dediler. İspanyadan sürüldüler. Bunun peşinede Endülüs Emevleri de aynı kaderi yaşadılar. Diyalogculuğun sonu bu olmalı

 

 

Yosef Karo



Doğum

1488
Toledoİspanya

Ölüm

24 Mart 1575
SafedOsmanlı İmparatorluğu

Meslek

Rabbi, Yazar, Filozof, Kabalist

Tanınma nedeni

Şulhan Aruh

Din

Yahudi

İmza



Yosef Karo veya Yosef ben Efraim Karo'nun (d. 1488, Toledo; ö. 24 Mart 1575, Safed), 1488'de İspanya'nın Toledo şehrinde doğduğuna inanılmaktadır. Bir varsayıma göre ailesi Elhamra Kararnamesi'nin ardından Portekiz'e kaçmasıyla bu ülkede doğmuştur.[1] 1497'te Portekiz'den gelen Yahudi göçmenlerle birlikte İstanbul'a gelen Karo, bir süre Niğbolu, Selanik ve Edirne'de de yaşamıştır. 1575'te Safed'te öldü.

Tanıştığı sahte mesih Şlomo Molho'nun yanı sıra, Yosef Taitatzak ve Salomon ben Moses ha-Levi, kendisi üzerinde iz bırakan önemli şahsiyetlerdir.[2]

Niğbolu'daki Plevne Sinagogu'nda hahamlık unvanı alan Karo, Edirne'ye yerleşip burada birçok Talmud üstadı yetiştirdi.[3] Yeşiva ve Bet-Din'in başkanlığını yürüten Karo, dev yapıtı olan Beit Yosef'i Edirne'de yazmaya başladı; 1536'da Safed'e yerleşti ve yirmi yıl sonra bu eserini Safed'de tamamladı.[2] Bu eseri, "sadece bilginlerin istifadesi için" hazırlayan Yosef Karo, "herkesin faydalanabilmesi, neleri yapıp neleri yapamayacağını bilmesini sağlamak" için Şulhan Aruh'u yazdı.[4]

**********

1488'de İspanya'da doğan Joseph Karo, ailesiyle birlikte Türkiye'ye taşındı. Parlak bir Yahudi bilgin oldu, ama aynı zamanda Yahudi mistisizmi Kabala ile ilgilenmeye başladı . Solomon Alkabetz ile tanıştı ve ondan çok etkilendi . Birlikte, ayinini yarattı Tikkun Leil Shavuot , üzerinde bütün gece kalma gelenek Shavuot akşamı. Bütün gece bu ritüellerden birinde, Karo ilk kez bir melek olan kurtçuk tarafından ziyaret edildi.omzuna tünemiş ve Yahudi kanununu ağzına öpmüş.

Bu mistisizm ve Halachah kombinasyonundan esinlenen Joseph Karo, 1522'de büyük eseri Beit Yosef'i yazmaya başladı. Tamamlanması yirmi yıl sürdü. Daha önceki bir kod olan Tur'a hacimli bir yorum olarak yazılan Beit Yosef, Joseph Karo'nun tüm Yahudi yasalarını kodlama girişimiydi. Bu büyük bir girişimdi çünkü Karo , her belirleyici karara varmadan önce tüm Halachic kararlarının kökenlerini kanununda göstermeye çalıştı . O uygulamalı Talmud , alfasi, Rambam bireyin Mishneh Tevrat ,Adret 'ın responsa ve diğer post-Tur hukuki kararların bir lejyon. Tüm büyük hukukçulara aşinalık gösterdi ve çeşitli topluluk geleneklerini dahil etti.

Karo daha sonra Beit Yosef'te çok kapsamlı bir şekilde ele aldığı tüm yasaların kısa bir özetini yazdı. Genç öğrenciler için basit bir rehber olması amaçlanan bu özet, İbranice'de bir Yahudinin hayatın her koşulunda yapması gerekeni listeledi . Karo , önceki bilgeler anlaşmazlık içindeyken Halachah'ın ne olduğunu ilan etmek için bir formül izlemeye çalıştı , ancak RaMBaM gibi , kararlarıyla tartışma yarattı.

Basit hukuki kararlar rehberine Hazırlanmış Masa, Shulchan Aruch adını verdi çünkü bu, Halachah'ı en basit Yahudi için bile ulaşılabilir kılıyordu .

Karo, hukuki tartışmalar okyanusunu isteyen akademik okuyucunun Beit Yosef'e atıfta bulunacağını varsaydı. Bu nedenle, Shulchan Aruch'u daha akademik çalışmasıyla aynı formatta yazdı . Onu kolayca bulunabilen bölümlere ve paragraflara ayırdı. İki eserinin birlikte okunmasını amaçladığı açıktır. Doğru zamanda doğru yerde olmak planını bozdu.

Şulhan Aruh devrimci yeni buluş, baskı makinesinde basılacak ilk kod çünkü, belirtilen kuralların basit özeti, Musevi dünyasında müthiş etkili oldu. Joseph Karo , İsrail'deki Yahudi mistisizmi şehri Tzfat'a taşınmıştı . Tzfat'ın bir matbaası vardı ve Shulchan Aruch , en eski girişimlerinden biriydi. 1565'te basıldı ve Yahudi dünyasına dağıtıldı. Bu, Shulchan Aruch'un daha birçok basılı nüshasının mevcut olduğu anlamına geliyordu. el yazması biçiminde yazılmış diğer kodlardan daha fazla.

Bununla birlikte, Joseph Karo'nun Sefarad geçmişi nedeniyle Shulchan Aruch , Aşkenazic ve Polonya geleneklerini içermiyordu. Bu nedenle, metin onlara açık olmasına rağmen, Aşkenazik Yahudiler yasayı yetkili olarak kabul etmek istemiyorlardı.

Büyük bir Polonyalı haham olan Moses Isserles , Shulchan Aruch'a Aşkenazik geleneklerin bir yorumunu ekledi. İlk olarak 1569'da yayınlanan Isserles'in Mappah'ı Tablecloth, Shulchan Aruch'un, yani Hazırlanan Masa'nın büyük bir yasal çalışma olarak kabul edilmesinden sorumluydu.

Shulchan Aruch Yahudi hukukunun kanunu haline gelmeden önce birkaç yorum ve baskı daha aldı. Bununla birlikte, bugün geleneksel Yahudiler, Joseph Karo'nun Shulchan Aruch'unu ve Isserles'in Mappah'ını Yahudi hukuku için kabul edilen yetkili başlangıç ​​noktaları olarak görüyorlar. Halahahı modern cevaplar ve makaleler aracılığıyla açıklama ve büyütme süreci bugün de devam ediyor. Bununla birlikte, bir olay Shulchan Aruch'u 17. yüzyıl Yahudi dünyası için somutlaştırdı.

Tzfat'tayken Karo, Berav'ın Semichah tartışmasına karıştı. O, tayin edilen hahamlardan biriydi.

Yahudi tarihiyle çok az ilgisi olmasına rağmen Joseph Karo'nun (beşinci) karısını 81 yaşındayken hamile bıraktığı unutulmamalıdır.


Şulhan Aruh

Ana madde: Şulhan Aruh

"Herkesin faydalanabilmesi için" yazdığı Şulhan Aruh'un ilk baskısı, 1564-65'te Venedik'te yapıldı ve yöredeki cemaatlerce benimsendi.[4] Kitabın ilk bölümü olan Orah Hayyim'de ibadet, Şabat ve bayramlar ile ilgili kurallar yer alır. İkinci bölüm olan Yore Dea'da, gıdafaiz ve temizlik konularındaki yasaklar bulunur. Üçüncü bölüm olan Eben Ezer'de boşanma ile ilgili hukuk yer almaktadır.

Başlıca eserlerinden bazıları şunlardır:

·        Beit Yosef

·        Şulhan Aruh

·        Kesef Mişne (Rambam'ın Mişna Tora eserinin kısmi yorumu)

·        Kalalei ha-Talmud

·        Halikhot Olam

·        Bedek ha-Bait (Beit Yosef'e ek ve düzeltmeler)

Not: Bazen Büyük Dosyaları tarayıcı açmayabilir...İndirerek okumaya Çalışınız.

Benzer Yazılar

Yorumlar