printfriendly-pdf-button-nobg-md

MYTHOLOGY and SYMBOLS "Symbols of Goddess and Fertility”

 

ÖNSÖZ

Sanatın tarihi onu üreten insanların tarihidir. Bu çalışmamızda, sembol üreten insanların tarihi evrelerini ve Anatanrıça kültünün odak noktasını oluşturan kadının tarihteki rolünü kısaca izlemeye çalıştık. Ust paleolitik çağlarda ortaya çıkan ve Apatanrıça etrafında toplanan doğum ve doğurganlık sembolleri ısrarlı bir şekilde neslin yitip gitmemesi, yeniden üreyebilmesi teması çerçevesinde kurgulanmış olduklarını gördük.Tüm bunları da, bize çok karmaşıkmış gibi görünse de, kendi­lerine özgü bir ifade tarzıyla gerçekleştirmişlerdir. r

Eldeki veriler değerlendirildiğinde ilkel sembolizmde çok yönlü bir ifade türü kullanılmış olduğu anlaşılmaktadır. Dünyadaki ve evrendeki her şeyi.negatif-pozitif ilişki temeline bağlamışlar ve bu düşünüş biçimi­ni sembolik kurgularına yansıtmışlardır.Söz konusu sembolik göstergelerin ardlanna gizlenip son dönemlere dek sürekli tekrarlanarak gelen bu bilgilerin neler oldukları ve bunların ilk kaynaklarının hangi zamana dayandığı gibi sorular araştırmamızı yönlendiren asıl neden oldu.Bu çalışma süresince sembollerin mitolojilerin resme dönüşmüş şekillen olduğunu ve mitolojilerle semboller arasında sıkı bağlar olduğunu,aynı şekilde mitolojik söylemler eşliğinde gerçekleştirilen ritüellerin de grift ilişkiler içinde olduğunu gözlemledik.

Bu nedenle,sembol sözlüklerinde toplanmış mitolojik bilgilerin durağan anlamlarını yeniden bir araya getirmek yerine bu sembollerin niçin bu anlamlan içerdiklerini araştırmaya ağırlık verdik.Günümüzde de yapıldığı gibi, sembolü mitolojiden vj ritüelden, soyutlayarak,birbirinden bağımsızmış gibi ele alıp inpelemekî ve aralarındaki bağlan görmezden gelmek oldukça sakıncalı bir yöntâVn olduğundan adı geçen sembolik öğeleri bir bütün içinde incelemeyi h^defledik.Ancak ilk çağ insanlarının yaşam ve düşünüş biçimlerinin, ^seçtiğimiz yöntemle incelenmesi, konusu, araştırma alanımızın ne dejpli ürkütücü boyutlarda olduğunu da ortaya çıkardı.

Mitolojik çıkışlı sanatsal üretilerin-mitolojik anlamın tespit haricinde herhangi bir yoruma açık olmaması nedeniyle-günümüzür “modern sanat irdeleme metodları “ yardımıyla 30.000 yıl evvelki eser­lerinin yorumlaması konusundaki sakıncalar göz önüne alınarak kişise yorumlar yerine “tarihi kaynaklan” konuşturmayı amaçladık.

Ayrıca bu araştırmamızda, günümüzde hâlâ aynı değerlerle yaşam­larını sürdüren toplulukların mitolojik-sembolik değerlerini,mitoloji, ritüel,arkeoloji, antropoloji vs.gibi bilim dallarının birikimlerini yenider biraraya getirmeye .böylece mitolojik söylemlerle onları yansıtmaya yönelik sembolik davranışları (ri&elleri) bir bütün içinde irdeleyen biı metodu benimsedik.

Sonuç olarak,mitoloji ve sembolün ilk üretilmiş olabileceği tarih ve mekânın kayıp olduğunu göz önünde bulundurarak dünyanın değişik yörelerinden aldığımız örneklerle konuya yaklaşmaya ve dağılmış, yağ- malanmış ya da tarihin tahribatıyla tek bir yerde bir bütün halinde barı- namamış bir yapbozun bulunan parçalarını biraraya getirmeye çalıştık.

Mehmet Ateş

İstanbul 2001





Not: Bazen Büyük Dosyaları tarayıcı açmayabilir...İndirerek okumaya Çalışınız.

Benzer Yazılar

Yorumlar