MYTHOLOGY and SYMBOLS "Symbols of Goddess and Fertility”
ÖNSÖZ
Sanatın tarihi onu üreten insanların
tarihidir. Bu çalışmamızda, sembol üreten insanların tarihi evrelerini ve
Anatanrıça kültünün odak noktasını oluşturan kadının tarihteki rolünü kısaca
izlemeye çalıştık. Ust paleolitik çağlarda ortaya çıkan ve Apatanrıça etrafında
toplanan doğum ve doğurganlık sembolleri ısrarlı bir şekilde neslin yitip
gitmemesi, yeniden üreyebilmesi teması çerçevesinde kurgulanmış olduklarını
gördük.Tüm bunları da, bize çok karmaşıkmış gibi görünse de, kendilerine özgü
bir ifade tarzıyla gerçekleştirmişlerdir. r
Eldeki veriler değerlendirildiğinde ilkel
sembolizmde çok yönlü bir ifade türü kullanılmış olduğu anlaşılmaktadır.
Dünyadaki ve evrendeki her şeyi.negatif-pozitif ilişki temeline bağlamışlar ve
bu düşünüş biçimini sembolik kurgularına yansıtmışlardır.Söz konusu sembolik
göstergelerin ardlanna gizlenip son dönemlere dek sürekli tekrarlanarak gelen
bu bilgilerin neler oldukları ve bunların ilk kaynaklarının hangi zamana
dayandığı gibi sorular araştırmamızı yönlendiren asıl neden oldu.Bu çalışma
süresince sembollerin mitolojilerin resme dönüşmüş şekillen olduğunu ve
mitolojilerle semboller arasında sıkı bağlar olduğunu,aynı şekilde mitolojik
söylemler eşliğinde gerçekleştirilen ritüellerin de grift ilişkiler içinde
olduğunu gözlemledik.
Bu nedenle,sembol
sözlüklerinde toplanmış mitolojik bilgilerin durağan anlamlarını yeniden bir
araya getirmek yerine bu sembollerin niçin bu anlamlan içerdiklerini
araştırmaya ağırlık verdik.Günümüzde de yapıldığı gibi, sembolü mitolojiden vj
ritüelden, soyutlayarak,birbirinden bağımsızmış gibi ele alıp inpelemekî ve
aralarındaki bağlan görmezden gelmek oldukça sakıncalı bir yöntâVn olduğundan
adı geçen sembolik öğeleri bir bütün içinde incelemeyi h^defledik.Ancak ilk çağ
insanlarının yaşam ve düşünüş biçimlerinin, ^seçtiğimiz yöntemle incelenmesi,
konusu, araştırma alanımızın ne dejpli ürkütücü boyutlarda olduğunu da ortaya
çıkardı.
Mitolojik çıkışlı sanatsal
üretilerin-mitolojik anlamın tespit haricinde herhangi bir yoruma açık olmaması
nedeniyle-günümüzür “modern sanat irdeleme metodları “ yardımıyla 30.000 yıl
evvelki eserlerinin yorumlaması konusundaki sakıncalar göz önüne alınarak
kişise yorumlar yerine “tarihi kaynaklan” konuşturmayı amaçladık.
Ayrıca bu
araştırmamızda, günümüzde hâlâ aynı değerlerle yaşamlarını sürdüren
toplulukların mitolojik-sembolik değerlerini,mitoloji, ritüel,arkeoloji,
antropoloji vs.gibi bilim dallarının birikimlerini yenider biraraya getirmeye
.böylece mitolojik söylemlerle onları yansıtmaya yönelik sembolik davranışları
(ri&elleri) bir bütün içinde irdeleyen biı metodu benimsedik.
Sonuç olarak,mitoloji ve sembolün ilk
üretilmiş olabileceği tarih ve mekânın kayıp olduğunu göz önünde bulundurarak
dünyanın değişik yörelerinden aldığımız örneklerle konuya yaklaşmaya ve
dağılmış, yağ- malanmış ya da tarihin tahribatıyla tek bir yerde bir bütün
halinde barı- namamış bir yapbozun bulunan parçalarını biraraya getirmeye
çalıştık.
Mehmet Ateş
İstanbul 2001
Not: Bazen Büyük Dosyaları tarayıcı açmayabilir...İndirerek okumaya Çalışınız.
Yorumlar
Yorum Gönder