Ebced İlmi
Ebced (Ebucâd, Abcad, Ebiced, Abucad da denir), Arap
alfabesindeki harflerin kolaylıkla ezberlenmesi için harflerin
birleştirilmesiyle meydana getirilmiş sekiz anlamsız kelimenin ilkidir. Ebced,
bu ilk kelimenin adı olduğu gibi, aynı zamanda alfabeyi oluşturan diğer yedi
kelimenin tümünün de adıdır. Bir başka ifadeyle, ebced eski alfabeye verilen
isimdir.
Ebced sisteminde her harfin bir sayı değeri
vardır; bu sayısal değere dayanılarak yapılan işlemlere "Ebced
Hesabı" veya "Hisâb-ı Cümel" (Cümlelerin Hesabı)
denir.
Tarihi Gelişimi
Ebced sisteminin İbrânîce ve Ârâmîce
dillerinin etkisiyle Nabatîce'den Arapça'ya geçtiği kabul edilmektedir. Arap
alfabesindeki harflerin sayısal karşılığının İbrânîce ve Ârâmîce'nin
harfleriyle aynı değerde olması, bu görüşü desteklemektedir.
Menşei ve Harf Dizilimi:
Ebced formülünde yer alan kelimeler şunlardır: ebced
(أبجد), hevvez (هوز),
huttî (حط), kelemen (كلمن), sa‘fes (سعفص),
karaşet (قرشت), sehaz (ثخذ) ve dazağ (ضظغ) (zazığlen).
- Mağrib müslümanları ise bu sıralamada sa‘fes, karaşet ve dazağ
kelimelerini sa‘faz (صعفض),
karaset (قرست) ve zağaş
(ظغش) şeklinde söylerler.
- Arapça köklere dayanmayışı ve kelimelerin belirli bir anlamının
olmayışı, Araplar'ın bunu başka dillerden almış olabileceği fikrini
güçlendirir.
Ebced'in Manalandırılmasına Yönelik Rivayetler:
- Ebced'in ilk altı kelimesinin, Medyen ülkesinin şahları olan altı
kişinin adı olduğuna dair rivayetler vardır.
- Bir diğer inanışa göre, ebced düzenindeki ilk altı kelime altı
şeytanın adıdır.
- Başka bir rivayette ise
Ebced kelimeleri, Hz. Adem'in Cennet'ten ayrılışı ve tevbesine kadar
olan safhalarla tefsir edilmiştir. Örneğin,
"Ebced" Cenab-ı Hakk'ın meleklere Adem'in önünde eğilme emri,
"Hevvez" ise Adem ve Havva'nın itaatleri ve yasak ağaçtan
yemeleridir.
- Hz. Ali'den (kerrma'llâhu vecheh radiyallâhu anh) gelen bir rivayette
ise, "Ebced
kaidelerini, rakamlarını ve kullanış usullerini öğreniniz. Çünkü onlarla birçok
acaibi esrar meydana gelir" buyrulmuştur.
- Ebced, başlangıçta sadece rakam gibi kullanılmakta iken, harf ve
rakamların zamanla bazı sırlara ve fevkalâde özelliklere sahip
oldukları inancı yaygınlaşmıştır.
Ebced Hesap Türleri:
Ebced hesabındaki harflerin sayı değerleri,
hesaplanış farklılıklarına göre tasnif edilmiştir. Bunlar: el-cümelü’l-kebîr
(Büyük Ebced), el-cümelü’l-ekber (En Büyük Ebced), el-cümelü’s-sagīr
(Küçük Ebced) ve el-cümelü’l-asgar (En Küçük Ebced) olarak adlandırılır.
- Asıl Ebced / Küçük Ebced (Cümel-i Sağir): En
yaygın kullanılan sistemdir. Bu sistemde rakamlar (1) birden (10) ona
kadar birer birer; ondan (10) yüze (100) kadar onar onar; yüzden (100)
bine (1000) kadar yüzer yüzer artar.
- En Küçük Ebced (Cümel-i Asğar): Büyük
Ebced'deki her harfin adedinden onikişer (12) çıkarılıp, geriye kalan
rakamın o harfin karşılığı olmasıyla yapılır.
Bugünkü Kullanımı ve Temsilcileri
Ebced hesabı, İslâm kültür zemininde geniş bir
uygulama alanı bulmuştur.
Temel Kullanım Alanları:
- Tarih Düşürme Sanatı (Edebî Sanat): Ebced,
klâsik edebiyatın en çok ilgi gören türlerinden biri olan "tarih
düşürme sanatı"nda kullanılır. Bu sanat, bir olayla ilgili tarihi
rakamın söylendiği kelimeleri, harflerin sayı değerlerini toplayarak
anlamlı bir biçimde yan yana getirme becerisidir. Tarih düşürme,
padişahların tahta çıkmalarından önemli olayların tarihlerinin
belirlenmesine kadar geniş bir alana yayılmıştır.
- Ruhani ve Ezoterik İlimler (İlm-i Huruf ve
Cifr):
- Ebced, harflerin rakamsal
değerlerini esas alan Cifr ve İlm-i Hurûf gibi ilimlerde kullanılır.
Ebced, gerçekleşmiş olanın ilmi olarak görülürken, Cefr ise gerçekleşmesi
muhtemel olanın ilmi olarak kabul edilir.
- Vefkler ve Havas Amelleri: Ebced,
harflerin, rakamların, isimlerin ve günlerin sihrî özelliklerinden
faydalanılarak kare veya dikdörtgen kutucuklar içine sayı veya harflerin
yazıldığı vefklerin düzenlenmesinde temeldir. Bu vefkler Esma-i Hüsna'nın
adetleriyle de yapılabilir. Bu yöntemler muhabbet, celb, tefrik, cin
daveti, hastalık tedavisi ve manileri iptal etme gibi pek çok amaç için
kullanılır.
- Melek İsimlerinin Adetleri: Harflere ait Ulvi (Ayil
ile biten) ve Süfli (Tışin ile biten) meleklerin isimleri, vefk veya
azimet hazırlarken ebced hesaplarına göre kullanılır.
Diğer Kullanım Alanları:
- Mimari: Mimar
Koca Sinan, yaptığı camilerde Esma’ü’l-Hüsnâ’dan veya dinî kavramlardan
seçtiği isimlerin sayı değerlerini, boyutların belirlenmesinde
kullanmıştır.
- Hukuki ve İdari Kayıtlar: Vakıf
kayıtlarında ve devlet sayımlarında rakamların değiştirilmesini önlemek
için ebced tertibindeki kelimelerle ifade edildiği bilinmektedir.
- Kültürel/Kişisel: Kültürlü
babalar, çocuklarına isim verirken, ismin ebced sayı değerinin çocuğun
doğum tarihini vermesine dikkat ederek ebced kütükleri oluşturmuşlardır.
Önemli Temsilciler ve İlgili İsimler:
Kaynaklarda adı geçen veya ebced ve havas ilmiyle
ilgili eserleri bulunan bazı isimler şunlardır:
- Edebiyat ve Tarih Düşürme Alanında: Sürûrî
Seyyid Osman, bu sanatın edebiyat tarihimizdeki en büyük ismi olarak
anılır. Ayrıca Hafız Şirazi ve IV. Murat da tarih düşürme örnekleriyle
ilişkilendirilmiştir.
- Ruhani ve Havas İlimlerinde:
- Hz. Ali (kerrma’llâhu
vecheh radiyallâhu anh) (Ebced'in esrarı hakkında buyruğu vardır).
- İbnil Hac Tilmisanil Mağribi (Şumusul
envar ve künüzül esrar isimli eserin müellifi).
- Ahmed bin Ali Buni (Menbeu
usulul hikmeh, El-Lulu vel mercan fi teshiri mulukul can gibi eserlerin
müellifi).
- Ahmed Şerif r.a. hazretleri (Dua
tertip etmiştir).
- Ca‘fer es-Sâdık (Cefr
ilminin kurucusu veya bu ilimle ilişkilendirilen isim).
- Mimar Koca Sinan
(Mimaride ebced hesabını kullanmıştır).
- İmam Şemseddin el Behnesavi (Esma-i
Berhetiyye Kasemini tertip etmiştir).
Ebced sistemi, Latince, Fransız ve Yunan
alfabeleri gibi yeryüzündeki hemen hemen her alfabedeki harflerin aynı zamanda
birer rakam olarak kullanıldığı genel bir mefhum olarak da değerlendirilebilir.
Ebced'in aksine, cifr ile geleceğe yönelik tarih
düşürmenin (kehanetin) ise, bazı akademisyenlerce tevhidin özüne aykırı olduğu
ve bilgi değeri taşımadığı sonucuna varılmıştır.
Temel Ebced Hesap Sistemleri
Ebced hesabı, harflerin sayısal değerlerini
kullanarak çeşitli amaçlar için yapılan matematiksel ve mistik işlemler
bütünüdür. Bu işleme aynı zamanda "Hisâb-ı Cümel" (Cümlelerin
Hesabı) veya "Hisâb-ı Cümmel" de denir.
İslâm kültür zemininde geniş bir uygulama alanı
bulan bu yöntem, esas olarak harflerin birer rakama tekabül etmesi özelliğinden
faydalanır.
Ebced hesabının yapılış teknikleri, kullanılan
sisteme ve amaca (tarih düşürme, vefk hazırlama, ruhani davet vb.) göre
çeşitlilik gösterir.
1. Temel Ebced Hesap
Sistemleri (Harflere Sayı Değeri Atama)
Ebced hesabında harflerin sayı değerleri,
hesaplanış farklılıklarına göre dört temel tasnife ayrılır.
A. Asıl Ebced
/ Ebced-i Kebir (Büyük Ebced / Cümel-i Sağir)
Bu sistem, en yaygın kullanılan ana ebced
biçimidir. Bu hesapta rakamlar şu şekilde artar:
- Birler (Âhâd): Harfler
(Elif'ten Tı'ya kadar) 1'den 9'a kadar birer birer artar.
- Onlar (Aşerât): Sonraki
harfler (Ye'den Sad'a kadar) 10'dan 90'a kadar onar onar artar.
- Yüzler (Miât): Sonraki
harfler (Kaf'tan Gayın'a kadar) 100'den 1000'e kadar yüzer yüzer artar.
B. Ebced-i
Cümelil Kebir (Büyük Ebced)
Bu hesap türü, harflerin kendi adlarının sayı
değerlerine göre hesaplanmasıdır.
- Örneğin: Cim harfinin adı Cim (Jim + Ye + Mim) olup, bu üç harfin sayı
değerleri (3 + 10 + 40) toplanarak Cim'in Büyük Ebced değeri olan 53
bulunur.
- Örneğin: Kaf harfinin adı Kaf (Kaf + Elif + Fe) olup, sayı değerleri
(100 + 1 + 80) toplanarak 181 bulunur.
C. Ebced-i
Sağir (Küçük Ebced)
Bu hesap, Ebced-i Kebir'den çıkarılmıştır.
- İşlem: Ebced-i
Kebir'deki her harfin adedinden on ikişer (12) çıkarılır ve kalan
rakam o harfin karşılığı olur.
- Bu sistemde Sin, Şın, Hı ve Zı harfleri sakıt (düşmüş) kabul edilir,
çünkü bu işlem sonucunda geriye sıfır kalır.
- Not: Bazı
kaynaklarda "asıl ebced" için "cümel-i sağir" tabiri
kullanılmıştır.
D. En Küçük
Ebced (Cümel-i Asğar)
Bu hesapta, Küçük Ebced'deki sayılar 12'ye
bölündükten sonra kalan sayı Ebced harflerine karşılıktır.
2. İleri Hesaplama Teknikleri (İlm-i Huruf ve
Vefk)
Ebced hesabı, harf ve sayıların ezoterik
anlamlarını inceleyen İlm-i Huruf ve Cifr gibi ilimlerde,
harflerin ve kelimelerin sırlarını ortaya çıkarmak için karmaşık tekniklerle
kullanılır.
A. Bast (Açma)
ve İstintak (Çıkarma)
Harflerin sayı değerlerini harflere veya isimlere
dönüştürme işlemidir:
- Birinci Bast: Bir
harfin adedi (Cümelil Kebir'deki değeri) hesaplanır, buna harfin adedi
eklenir ve toplam sayı tekrar harflere çevrilir (İstintak).
- İkinci, Üçüncü, Dördüncü ve Beşinci Bastlar: Bu
işlemler, aynı tertip üzere tekrar edilerek yapılır.
- Galip Anasırın Tespiti: Yapılan
amelde (örneğin muhabbet) harflerin Anasır-ı Erbaa'ya (ateş,
toprak, hava, su) göre tabiatlarına bakılır. Hangi unsurun harfleri fazla
geliyorsa, o unsur galip kabul edilir ve Bast işleminde bu galip unsurun
harf adedi kullanılır.
- Esma Çıkarma: Bast
işleminden çıkan harfler, belli kurallara göre (çift ise dörder harften,
tek ise beşer harften) Esma-i Kitabet veya Esma-i Kasem gibi
isimlere bağlanır. Bu isimlerin sonuna, hayır amellerinde Ayil
(ulvî ervahlar), şer amellerinde ise Tışin (süflî ervahlar)
kelimeleri eklenir.
B. Vefk (Kare)
Hazırlama Teknikleri
Ebced sayıları ve harfleri, kare veya dikdörtgen
kutucuklar içine özel bir düzende yerleştirilerek vefkler (tablolar)
oluşturulur.
- Gezegen ve Vefk Mensubiyeti: Her
vefk, yedi gezegenden birine mensuptur ve ilgili gezegenin
saatinde/gününde hazırlanır.
- Üçlü Vefk: Zühal gezegenine
mensuptur.
- Dörtlü Vefk: Müşteri
gezegenine mensuptur.
- Beşli Vefk: Merih gezegenine
mensuptur.
- Altılı Vefk: Şems gezegenine
mensuptur.
- Yedili Vefk: Zühre gezegenine
mensuptur.
- Sayı Yerleştirme (Kesir Durumları):
- Kesirsiz Durumlar (Kural 1): Sayı,
vefkin miftah (birinci) hanesine yazılır ve birer artırılarak
vefkin son hanesi tamamlanır.
- Kesirli Durumlar (Kural 2 -
Üçlü Vefk Örneği): Eğer bölündüğünde kesir
kalırsa, sayı hiç bozulmadan beşinci (orta) haneye yazılır. Birer
eksilterek birinci haneye kadar inilir. Birer zamla (arttırılarak)
altıncı haneden dokuzuncu haneye kadar çıkılır.
- Mürekkep Seçimi: Hayır
amellerinde misk, zaferan ve gülsuyu karışımı mürekkep kullanılır. Şer
amellerinde ise mur, sabır, çivit ve siyah mürekkep karışımı kullanılır.
- Harf ve Sayı Seçimi (Dileğe Göre): Dilek
hayır içinse çift olan sayılar (müzevvecât) veya onların karşılığı
harfler karenin dört köşesine yazılır. Amaç kötülük yapmaksa tekler
(müfredât) kullanılır.
3. Hesaplama Kuralları ve İmlâya Dair Teknikler
Ebced hesabı yapılırken, özellikle tarih düşürme
sanatında, harflerin yazılışı ve okunuşuyla ilgili hassas kurallar mevcuttur:
- İtibar Edilen Yöntem (Hatt): Tarih
hesaplamalarında, telaffuza değil dolma hatta (yazılışa) itibar
olunur. Yani harfin yazılışı esastır.
- Şeddeli Harfler: Şeddeli
harfler, üzerinde şedde yokmuş gibi tek harf olarak hesaplanır.
- Lafza-i Celal İstisnası: Allah
(Lafza-i Celal) kelimesi istisnadır. Bu kelimede lâm (ل) harfi hem çift yazıldığı hem de şeddelendiği için çift
hesaplanır.
- Yazılıp Okunmayan Harfler: Bazı
kelimelerde (örneğin Hoca, Da’vâ, Fu’âd gibi) yazılıp
okunmadığı halde, Ye (ی) veya Vav (و) harfleri hesaba dahil edilir.
Yapılışı
Ebced hesabı, harflerin sayısal karşılıklarını
bir matematik denklemi gibi kullanarak, karmaşık sırları çözmek ve evrensel
düzenin şifrelerine ulaşmak için kullanılan kadim bir araç seti gibidir.
Hesaplamalar, harflerin temel sayısal değerlerinden başlayıp, harflerin
isimlerinin hesaplanmasına, hatta harflerin ait olduğu unsurlara göre
farklılaşan ileri bast ve vefk tekniklerine kadar uzanır. Bu
teknikler, bir nevi "sayıların simyası" olarak görülebilir..
Ebced hesabı, Arap alfabesindeki her harfe bir
sayı değeri atanmasıyla yapılan işlemlere verilen isimdir ve bu hesap türleri
farklı amaçlar için geliştirilmiştir. Temel olarak sorgunuzda geçen Ebced-i
Kebir ve Ebced-i Sağir olmak üzere çeşitli tasnifleri mevcuttur.
Kaynaklar, Ebced-i Kebir ve Ebced-i
Sağir terimlerini kullanırken zaman zaman bir terminoloji farklılığı
olduğunu göstermektedir:
- Asıl Ebced (yaygın
olarak kullanılan 1-10-100 sistemi) bazı kaynaklarda Ebced-i Kebir
(Büyük Ebced) olarak adlandırılırken, diğer ileri hesap türlerine nispeten
Cümel-i Sağir (Küçük Cümel Hesabı) olarak da anılır.
- Ebced-i Sağir (Küçük
Ebced) ise genellikle Ebced-i Kebir’den türetilen ve 12 çıkarma
kuralına dayanan özel sistemi ifade eder.
İstenen bu iki temel sistemin tanımı, hesaplaması
ve örneklemesi aşağıda açıklanmıştır:
1. Ebced-i Kebir (Büyük Ebced veya Cümel-i Sağir)
Bu sistem, ebcedin asıl ve ana şeklidir ve
klasik edebiyattaki tarih düşürme sanatında tek sistem olarak
benimsenmiştir.
Tanımı ve Hesaplama Tekniği
Ebced-i Kebir’de harflerin sayı değerleri belirli
bir artış kuralına uyar:
- Birler (1-9): İlk
dokuz harf (Elif, Be, Cim, Dal, He, Vav, Ze, Ha, Tı) birden (1) ona
(10) kadar birer birer artar.
- Onlar (10-90): Sonraki
dokuz harf (Ye, Kef, Lam, Mim, Nun, Sin, Ayın, Fe, Sad) ondan (10) yüze
(100) kadar onar onar artar.
- Yüzler (100-900): Sonraki
dokuz harf (Kaf, Ra, Şın, Te, Se, Hı, Zel, Dat, Zı) yüzden (100) bine
(1000) kadar yüzer yüzer artar.
- Binler: Geriye
kalan Gayın (غ) harfi ise 1000
değerini gösterir.
|
Harf |
Okunuşu |
Değeri |
Harf |
Okunuşu |
Değeri |
Harf |
Okunuşu |
Değeri |
|
ا |
Elif |
1 |
ي |
Ye |
10 |
ق |
Kaf |
100 |
|
ب |
Be |
2 |
ك |
Kef |
20 |
ر |
Ra |
200 |
|
ج |
Cim |
3 |
ل |
Lam |
30 |
ش |
Şın |
300 |
|
د |
Dal |
4 |
م |
Mim |
40 |
ت |
Te |
400 |
|
ه |
He |
5 |
ن |
Nun |
50 |
ث |
Se |
500 |
|
و |
Vav |
6 |
س |
Sin |
60 |
خ |
Hı |
600 |
|
ز |
Ze |
7 |
ع |
Ayın |
70 |
ذ |
Zel |
700 |
|
ح |
Ha |
8 |
ف |
Fe |
80 |
ض |
Dat |
800 |
|
ط |
Tı |
9 |
ص |
Sad |
90 |
ظ |
Zı |
900 |
|
غ |
Gayın |
1000 |
Not: Tablodaki harf ve değerler kaynaklardaki
dökümlere uygundur.
Ebced-i Kebir Hesaplama Örneği
Bir kelimenin Ebced-i Kebir değeri, onu oluşturan
harflerin sayı değerlerinin toplanmasıyla bulunur.
Örnek 1: ELMUİZZÜ (المعز)
İsmi Şerifi
- Elif (ا) = 1
- Lam (ل) = 30
- Mim (م) = 40
- Ayın (ع) = 70
- Ze (ز) = 7
- Ze (ز) = 7 (Şeddeli harfler
tek sayılır, ancak kaynak metinlerde ismi şerifin adedinin genellikle vaki
olan adetle verildiği görülmektedir, örneğin El-Muizzü isminin adedi
verilmemiştir. Eğer bu bir ism-i şerifin adedi ise, toplamı kaynaktan
kontrol etmek gerekir.)
Örnek 2: ERRAFİU (الرافع)
İsmi Şerifi
Kaynak, bu ismin adedini 351 olarak verir.
Hesaplama ile kontrol edersek:
- Elif (ا) = 1
- Lam (ل) = 30
- Ra (ر) = 200
- Elif (ا) = 1
- Fe (ف) = 80
- Ayın (ع) = 70
(Ancak ismi şeriflerdeki harf imlası ve okunuşu farklılık gösterebilir, bu
nedenle toplam 351'e uymayabilir. Burada verilen 351 adedi esas
alınmalıdır.
Örnek 3: ELHAFID (الحافد)
İsmi Şerifi
Kaynak, bu ismin adedini 1481 olarak
verir.
2. Ebced-i Sağir (Küçük Ebced)
Bu hesaplama yöntemi, Büyük Ebced'den (Ebced-i
Kebir) türetilmiştir.
Tanımı ve Hesaplama Tekniği
Ebced-i Kebir'deki her harfin adedinden onikişer
(12) çıkarılarak, geriye kalan rakam o harfin karşılığı olarak kabul
edilir.
Bu sistemde bazı harfler sâkıt (düşmüş)
kabul edilir, çünkü bu çıkarma işlemi sonucunda geriye sıfır kalır. Kaynaklara
göre sâkıt (düşmüş) olan bu dört harf Sin (س),
Şın (ش), Hı (خ)
ve Zı (ظ) harfleridir.
Ebced-i Sağir Hesaplama Örnekleri
Ebced-i Sağir değerini bulmak için, Ebced-i
Kebir'deki harf değeri 12'ye bölünür ve kalan rakam kullanılır.
|
Harf |
Ebced-i Kebir Değeri |
Hesaplama (12 çıkarılır) |
Ebced-i Sağir Değeri |
Kaynak |
|
Lam (ل) |
30 |
30 - 12 - 12 = 6 |
6 |
|
|
Mim (م) |
40 |
40 - 12 - 12 - 12 = 4 |
4 |
|
|
Ra (ر) |
200 |
200 / 12 = (16 tam, kalan) 8 |
8 |
|
|
Dat (ض) |
800 |
800 / 12 = (66 tam, kalan) 8 |
8 |
|
|
Sin (س) |
60 |
60 - (5 x 12) = 0 |
Sâkıt (0) |
Ebced-i Sağir'deki harflerin tam dökümü, harf
tablosunda gösterilmiştir. Örneğin, Ye (y) harfinin değeri 10, Kef (k) harfinin
değeri 8, Be (b) harfinin değeri 2'dir.
Ek Bilgi: Ebced-i Cümelil Kebir
Ebced-i Kebir (Büyük Ebced) terimi bazen de Ebced-i
Cümelil Kebir'i ifade eder. Bu sistemde hesaplama, harflerin kendi
adlarının sayı değerlerine göre yapılır.
Ebced-i Cümelil Kebir Hesaplama Örnekleri:
- Cim (ج): Cim
harfinin adı Cim (ج + ي + م) olup, bu üç
harfin sayı değerleri toplanır: 3 + 10 + 40 = 53.
- Kaf (ق): Kaf
harfinin adı Kaf (ق + ا + ف) olup: 100 + 1 +
80 = 181.
- Ayın (ع): Ayın (ع + ي + ن): 70 + 10 + 50
= 130.
Ebced çeşitlerinin çoğu (Ebced-i Kebir
hariç) İlm-i Huruf ve Cifr ilimlerinde kullanılır. Ebced
hesapları, sadece tarih düşürme gibi edebi sanatlar için değil, aynı zamanda
vefklerin düzenlenmesinde, sihir iptali, cin davetleri ve çeşitli manevi
amellerde de temel teşkil eder.
Ebced hesap sistemlerini, alfabedeki harflerin
temel piyasa değerlerini belirleyen iki farklı kura listesine benzetebiliriz:
Ebced-i Kebir (Büyük Ebced), bir döviz
kur listesi gibidir; her harf, sırasına göre 1, 10, 100 gibi katlanarak artan
net bir değere sahiptir. Bu, en yaygın ve standart kullanım şeklidir.
Ebced-i Sağir (Küçük Ebced) ise bu temel
listeye uygulanan özel bir "vergi" veya "indirimi" gibidir;
her harfin değerinden 12 birimlik bir "kdv" düşülür ve bu kalanı,
harfin mistik hesaplamalardaki yeni işlem değeri olur. Bu işlem, bazı harflerin
(toplam değeri 12'ye tam bölünenlerin) değerini sıfırlayarak onları özel
(sâkıt) kılar.
Ebced hesabını (Harflerin sayısal değerlerini)
referans alarak çalışmalar yapmış veya bu ilimlerle ilişkilendirilmiş birçok
alim, üstat ve şahsiyet bulunmaktadır.
Kaynaklarda adı geçen ve Ebced/Cifr/Havas
ilimleriyle doğrudan ilişkilendirilen önemli isimler şunlardır:
1. İslam Alimleri ve Tasavvuf Ehli
- Hz. Ali (Kerremallahu Vechehu): Ebced
konusundaki önemli sözlerinden dolayı bu ilimle ilişkilendirilir. Hz.
Ali'nin (kerrma’llâhu vecheh radiyallâhu anh) şöyle buyurduğu
aktarılmıştır: "Ebced kaidelerini, rakamlarını ve kullanış
usullerini öğreniniz. Çünkü onlarla birçok acaibi esrar meydana
gelir". Ayrıca, üçlü vefkin (Gazzâlî'ye nisbet edilen vekfin)
daha sonraları Ali bin Ebu Talib'e (kerrma'llâhu vecheh radiyallâhu anh)
geçtiği söylenmiştir. Şiî kaynaklı olup kökenleri geleneksel
medeniyetlere dayanan harf sembolizmiyle ilgilenenler arasında yer alır.
el-Cefr ve el-Câmiʿa adlı eserlerin Hz. Peygamber soyundan gelenlerin
geçmiş ve gelecekle ilgili gizli bilgileri içerdiği ve bu eserlerin ancak
Ehl-i beyt’e mensup imamlarca çözülebilecek rumuzlarla dolu olduğu rivayet
edilir.
- Ca‘fer es-Sâdık: Cefr
ilminin kurucusu veya bu ilimle ilişkilendirilen isimlerin başında gelir.
Cefr, havas ve tılsım gibi gizli ilimlerin ve gaybı bilme ile ilgili bazı
olağanüstü yeteneklerin ona nisbet edilmesi, özellikle son dönem
mutasavvıfları için ilgi çekici olmuştur. "el-Cefrü'l-ahmer"
ve "el-Cefrü'l-ebyaz" şeklinde iki cefr ona nisbet
edilmekte olup, bu kitapların geçmiş peygamberlere verilen kitapların
özünü ve kıyamete kadar gerçekleşecek olayların çözüm yollarını içerdiği
iddia edilir. Yine, el-Ḫâfiyetü’l-Caʿferiyye (Kitâbü’l-Cefr) adlı
eser Ebced sisteminin bir türü olan harf ve isimlerle yapılan vefk
sistemleriyle ilgilenenlere atfedilir.
- Muhyiddin İbnü’l-Arabî: Ebced
harfleriyle ilgili harf sembolizmiyle ilgilenenlerin başında gelir ve
eserlerinde bu konuya dair geniş açıklamalar bulunur.
- İsmâil Hakkı Bursevî: XVII.
yüzyıl mutasavvıflarından olup, tasavvuf ehli arasında ebced harfleriyle
ilgili yapılan izahları Esrârü’l-hurûf adlı eserinde toplamıştır.
- İmam Şemseddin el Behnesavi (r.a.): Esma-i
Berhetiyye ile ilgili Kasemlerin rivayetlerinde en doğrusunun ona ait
olduğu belirtilmiştir.
- Şeyh Abdülkadir Gavs-ı Geylanî (k.s.a.):
Besmele-i şerifin mübarek hizbini tertip ettiği belirtilmiştir.
- İmam Malik: "Muvatta"
isimli Hadis kitabı mevcuttur ve İbnil Hac Tilmisanil Mağribi bu kitabı
Hafız Takiyyüdin Ubeyd bin Si’ridi'den dinlemiştir.
2. Havas ve Gizli İlimler Müellifleri
Ebced hesabını Havas İlmi (İlm-i Huruf,
Cifr) alanında eserler yazarak veya uygulamalar yaparak kullanan önemli
müellifler şunlardır:
- İbnil Hac Tilmisanil Mağribi (Hicri 737): "Şumusul
envar ve künuzul esrar" adlı eserin müellifidir. Bu eserde
Allah'ın isimlerinin (Elmütekebbir, Elhaliku, Elmusavvir, Elgaffar,
Elhafıd, Errafi'u, Elmüizzü, Elhakem, Eladl, Elhalim, Elazim, Elmukitü,
Elhasib, Elkerim, Errakib, Elkaviyyü, Elmetin, Elveliyyü, Elhamid, Elahad,
Essamed, Elkadir, Elmuktedir, Elmüntakim, Elmuhsi, Elvali, Elbediu,
Elbaki, Elvaris, Essabur gibi) üzerine vaki olan adetlerle (Ebced
değerleriyle) nasıl zikredileceği ve bu zikirlerin havassı (özellikleri)
detaylı olarak anlatılmıştır.
- Ahmed bin Ali Buni (Hicri 622): "Menbeu
usulul hikmeh" ve "Ellü'lü' vel mercân fîteshî ri mülükil
cân" gibi eserlerin müellifidir. Bu kitaplarda Berhetiyye
isimlerinin (Mezcelin, Bezcelin, Hutirin, Kazmezin, Enğalelitin,
Şemhahirin, Beşarişin gibi) Arapça karşılıkları olan Esma-i Şerifler ve
bunların havassı (özellikleri) ile ilgili geniş açıklamalar yer
almaktadır. Ayrıca, "Halhalatul Heva ve Fetkul Ceva Kasemi"
gibi risaleleri de rivayet edilmiştir. Bûnî’nin eserlerinde dört hâneli
vefkler hâkimdir ve vefklerdeki kutucuklara yazılan rakamların artması
gibi yenilikler bulunur.
- Ebul Kasım Necruzi Şah Simavi (Hicri 580): "Simya
ilmi" (Mütercim: İdris Çelebi) ve "Uyunul hakaik"
adlı eserlerin müellifidir. Bu eserlerde Simya, uyutma, cin daveti, tılsım
ve harflerin esrarı konuları işlenmiştir.
- Süleyman ibni Davud (a.s.) veziri Asaf ibni
Berhiya: Bazı ileri hesaplama tekniklerini (Üçlü
vefk, Halhalatül Heva ve Fetkul Ceva) kullandığı ve bu ilimlerden istifade
ettiği zikredilmiştir.
- Seyyid Süleyman el-Hüseynî:
Kenzü’l-havâss adlı eserinde özellikle esmâ-i hüsnâ ile yapılan vefk
örnekleri yer almaktadır.
- Şeyh Ali Zeyril Kusayri: "Elmustetabul
mensuh fi ilmir ruhani" adlı eserin müellifidir.
- Firdevsi Tavil (Hicri 893): "Davetname"
adlı eseri sadeleştirilmiştir.
3. Edebiyat ve Sanat Alanındaki Temsilciler
Ebced hesabını sanatsal amaçlarla (Tarih Düşürme)
kullanan isimler:
- Sürûrî Seyyid Osman:
**"Ebced ile tarih düşürme sanatı"**nın edebiyat tarihimizdeki en
büyük ismi olarak kabul edilir. Kuvvetli gözlem ve mizah yeteneği ile
hem önemli olaylara hem de kedisinin ölümü gibi önemsiz konulara tarih
düşürmüştür.
- Hafız Şirazi: Ölümü
için düşürülen tarih mısraları ebced kullanımına örnek olarak verilmiştir.
- IV. Murat: Feth-i
Bağdat için düşürdüğü tarih mısraı ebced kullanımına örnek verilmiştir.
- Mimar Koca Sinan: Ebced
hesabını mimaride, yaptığı cami gibi eserlerde, Esma’ü’l-Hüsnâ’dan veya
dinî kavramlardan seçtiği isimlerin sayı değerlerini, modüler düzenin
belirlenmesinde ve boyutların ölçülerinin tespitinde kullanmıştır.
4. Eleştirel Yaklaşım Sergileyenler
Bazı alimler ise Ebced hesabının kehanet amacıyla
kullanımına karşı çıkmıştır:
- Ebu Yasir b. Ahtab ve Hayy b. Ahtab: Bu
Yahudi alimler, harflerin ebced hesabıyla ümmetin ömrünü tayin ettiğini
iddia etmişlerdir.
- İmam Nevevî ve İmam Ahmed bin Hanbel:
Ebced/Cifr'in sihir ve hurafeyle ilişkilendirilmesine dair hadisler
aktarmışlardır.
- İbn Haldun:
Harflerin muayyen sayıları ifade etmesinin akla veya tabiata
dayanmadığını, bunun sonradan icat edilmiş "cümmel hesabı"
esaslarına dayandığını belirtmiştir.
- Subhi es-Salih: Ebced
hesabına dayalı neticelere "Ebî Câd hesabı" dendiğini ve
âlimlerin şiddetle buna karşı çıktığını söylemiştir.
- Mütercim Âsım:
Kamus’ül-Muhit adlı eserinde Ebced'in şarihine göre "asıl adının
ebucad" olduğunu belirtmiştir.
Bu şahsiyetler, Ebced'in hem edebi ve mimari bir
sanat aracı, hem de derin mistik/ezoterik ilimlerin (Cifr, Havas) temeli olarak
kullanıldığını göstermektedir.
İyi Yönleri ve Meşru Kullanımları
Ebced hesabı (Hisâb-ı Cümel), Arap alfabesindeki
harflere sayısal değerler atayarak yapılan mistik ve matematiksel bir
yöntemdir. Kaynaklar, bu yöntemin hem kültür ve sanatta kabul gören meşru
kullanımlarını hem de ezoterik ilimlerdeki (Havas ve Cifr) tehlikeli veya
eleştirilen yönlerini detaylandırmaktadır.
İşte Ebced sisteminin iyi yönleri, kötüye
kullanımları ve hakkındaki eleştiriler:
I. İyi Yönleri ve Meşru Kullanımları
Ebced, özellikle İslâm medeniyetinde, büyük bir edebî
sanat olarak kabul görmüş ve kültürel/tarihi kayıt aracı olarak
kullanılmıştır.
A. Edebî ve Sanatsal Faydaları (Tarih Düşürme)
- Tarih Kaydı: Ebced,
bir olayı tarihlendirmek için kullanılan, rakamları harften ibaret olan
hesap şeklidir. Bu metotla yazılan ibare, hem bir anlam ifade eder hem de
olayla ilgili tarihi belirtir. Bu, olmuş olaylara tarih düşürmede edebi
bir sanat olarak görülür.
- Üstün Edebi Yetenek: Tarih
düşürme sanatı, sanıldığı kadar kolay bir iş olmayıp ustalık gerektirir.
Nazmın genel kuralları (vezin ve kafiye) arasında düşürülmek istenen
tarihin tam çıkarılması, kelime ve harf seçiminde doğallığın sağlanması, son
derece üstün bir yetenek gerektirir.
- Hafıza ve Külliyat: Ebced,
şimdiye kadar düşürülen tarihler hakkında bir külliyat olması
açısından kaynak niteliği taşır ve bu sayede mazideki önemli olayların
tarihlerinin bulunmasına yardımcı olur.
- Günlük Kullanım ve Mizah: Ebced
ustaları (Sürûrî Seyyid Osman gibi), padişahların tahta çıkması gibi
önemli olayların yanı sıra, kedisinin ölümü gibi günlük ve mizahî olaylara
bile tarih düşürmüşlerdir.
B. Kültürel, Mimarî ve Hukukî Kullanımlar
- Mimarlıkta Kullanım: Mimar
Koca Sinan gibi büyük mimarlar, eserlerine (özellikle camilere) Esmaü’l-Hüsnâ’dan
veya dinî kavramlardan seçtiği isimlerin sayı değerlerini, modüler
düzenin belirlenmesinde ve boyutların ölçülerinin tespitinde kullanmıştır.
- Kayıt Tutma ve Şifreleme: Vakıf
kayıtlarında ve devlet sayımlarında ortaya çıkan rakamların değiştirilmesini
önlemek için ebced tertibindeki kelimelerle ifade edildiği
bilinmektedir. Ayrıca ebced, "şifre alfabeleri" denilen
çeşitli sistemlerin düzenlenmesinde esas alınmıştır.
- Kişisel Gelenek: Kültürlü
babalar, çocuklarına isim verirken, ismin ebced sayı değerlerinin
çocuğunun doğum tarihini vermesine dikkat ederek ebced kütükleri
oluşturmuştur.
C. Manevi ve Hayır Amaçlı Kullanımlar
Ebced, özellikle Esmaü'l-Hüsnâ'nın adetlerinin
(sayısal karşılıklarının) zikredilmesi, vefklerin hazırlanması veya ayetlerle
şifa aranması gibi hayır amellerinde kullanılmıştır:
- Korunma ve Rızık: Kötülük
ve fenalık yapmaktan muhafaza olmak için Elğaffar isminin adedi
zikredilir. Elvaris ismini okuyan kimseye uzun ömür, bol mal mülk, yüksek
şan ve şeref ihsan edilir. Elvali ismini zikreden lider, halka sevdirilir.
Rızık ve müşteri celbi için vefkler ve isimler kullanılır.
- Muhabbet ve İtaat: Elhalim
isminin zikredilmesiyle karı kocaya itaatkar olur ve aralarında muhabbet
oluşur. Elmuhit ismini yazıp taşıyan herkesin sevgisini kazanır.
Düşmanların kin ve adavetini söndürmek için Elmuksıt ismi zikredilir.
- Şifa ve İptal: Sihrin
tedavisi ve bozulması yazı ile (ayetlerle) yapılır. Hastalıkların
giderilmesi, Cin ve sara gibi arızların tedavisi için Ayet-i Kerimeler ve
dualar kullanılır.
II. Kötüye Kullanımı, Riskli Yönleri ve Amaç Dışı
Uygulamaları
Ebced ve Cefr ilmi, harflerin ve sayıların gizli
güçlerinden yararlanıldığı Havas ilmi çerçevesinde, şer ve tasallut
amacıyla da kullanılmıştır. Bu ameller genellikle süflî ervahlar
(Cinler, İfritler, Şeytanlar) vasıtasıyla yapılır.
A. Şer ve Tahrip Amaçlı Kullanımlar
- Bağlama ve İptal Etme:
Erkekliği bağlama (cinsel ilişkiyi engelleme), uykuyu bağlama, bevlini
bağlama, bir kimsenin kârını ve kazancını bağlama gibi kahriye amelleri
yapılır.
- Tefrik ve Nefret: İki
kişiyi (karı koca dahil) birbirinden ayırmak, nefret ettirmek veya evleri
harab etmek için vefkler veya Ayetler ters olarak yazılıp gömülür/saçılır.
- Hastalık ve Ölüm: Düşmana
hastalık (örneğin sıtma tasallut etme) veya sürekli kan akıtma (zalim
erkek veya günahkar kadın için) gibi ameller yapılır. Düşmanının şeklini
(heykelini) yapıp uzvunu kesmek suretiyle o azasını iptal etmek, hatta
başını keserek düşmanı öldürmek dahi mümkündür; ancak bu amelde bile "Allah
Teala'dan kork!" ikazı yapılır.
- Cin ve İfrit Amelleri: Cinlerin
sultanı Tavis'i davet ederek hazineleri açma ve define arama, zina eden
kadının zinadan bağlama, zina eden erkeği bir kadından uzaklaştırma ve
ruhaniyetleri birine musallat etme gibi işlemler yapılır.
B. Ezoterik İddialar ve Maddi Dönüşüm
- Gayb ve Kehanet: Ebced, gerçekleşmiş
olanın ilmi olarak görülürken, Cifr ise gerçekleşmesi muhtemel
olanın ilmi olarak kabul edilir. Melik Bercil'in kürsinin yanındaki
rakam ilmini bildiği ve kapalı olan şeyleri açıp acaib ve ğaraib olan
şeyleri ortaya çıkardığı iddia edilir. Bazı Esmaü'l-Hüsnâ'yı zikredenin
kainatta olacak şeylerden önceden haber alacağı iddia edilir.
- Maddi Dönüşüm ve İmkansızlıklar: Kağıdı
gümüşe veya altına çevirme, hayvan suretine çevirme, Tayyıl ard (bir anda
uzun yol kat etme), havada uçma, suda yürüme, taamların, içeceklerin ve
dinarların celbi gibi iddialar bu ilimle ilişkilendirilmiştir.
- İllüzyon: Bir
topluluğa birbirlerinin yüzlerini eşek gibi göstermek veya başsız olarak
göstermek gibi simya/illüzyon amelleri de Ebced ilmiyle ilgili kaynaklarda
geçmektedir.
C. Uygulayıcıya Yönelik Riskler
- Büyük Zarar Riski: Bu
amelleri riyazat ehli olmayan kişilerin yapmaması gerektiği, aksi takdirde
okuyanın büyük zarar göreceği belirtilmiştir. İzinsiz (icazet
almadan) yapılırsa fayda görülmediği gibi büyük zarara uğranacağı da ifade
edilmiştir.
- Amelin Bozulması: Amel
yaparken düşüncelerden (aile, mal, sevinç, korku, üzüntü) ve vesveselerden
uzak durulması gerektiği, aksi takdirde huşu'nun gideceği ve amelin
neticelenmeyeceği belirtilmiştir.
III. Akademik ve Dini Eleştiriler
Ebced ve Cifr yöntemleri, özellikle gaybı
bilme (kehanet) iddiası üzerinden hem din bilginleri hem de tarihçiler
tarafından eleştirilmiştir.
- Tevhidin Özüne Aykırılık ve İddia: Ebced ve
Cefr ile geleceğe yönelik tarih düşürmenin (kehanetin), tevhidin özüne
aykırı olduğu sonucuna varılmıştır. Vahiy sona erdiği ve tebliğ
tamamlandığı için, Cefr ile geleceğe ilişkin kesin bilgiler ortaya koyma
düşüncesinin iddiadan öte bir anlam taşımadığı ifade edilmiştir.
- İlahi Kaynak Yerine Tılsımcılık: İbn
Haldûn, harf ilminin dayandığı sırların ancak ilâhî ilhamla
keşfedilebileceğini, akıl veya hesapla yapılan tahlillerin tılsımcılıktan
öteye geçmeyeceğini vurgulamıştır.
- İlmî ve Tutarlı Dayanak Yokluğu:
Harflerin belli anlamlar ve sayısal değerler ifade ettiği konusunda hiçbir
tutarlı ve ilmî delil yoktur. İbn Haldun'a göre, harflerin muayyen
sayıları ifade etmesi akla veya tabiata dayanmaz, bu durum hesap ve Cifr
ilimleriyle uğraşanların "cümmel hesabı" dedikleri sonradan
icat edilmiş bir esasa dayanır.
- Tesadüf ve Yanılgı: Ebced
hesaplamalarının bazı yerlerde tesadüfen tutsa da, genel bir kural
olmadığı, bir iki yerde kural bozulsa mu’cizelik kalmayacağı, böyle
tesadüflerin sıradan sözlerde de olabileceği belirtilmiştir.
- Yakıştırma ve İstismar: Cefr
işlemlerinde kullanılan metinlerin ilmî kurallara dayanmaktan uzak ve bilmece
niteliğinde olduğu belirtilmiştir. Ebced risalelerindeki bilgilerin
çoğunun yakıştırma olmaktan ileri geçmeyen izah tarzları olduğu
ileri sürülmüştür. Ca‘fer es-Sâdık’a isnat edilen görüş ve eserlerin
çoğunun, onun saygın kişiliğini istismar etmek üzere ona izâfe
edilen, sonraki Şiî-Bâtınî zümrelere ait olduğu iddia edilmiştir.
- Cümmel Hesabının Kökeni: Bazı
alimler, Arapların ebced hesabını bilmediklerini, bunun Yahudi kaynaklı
olduğunu ileri sürer; bu hesabı Yahudilerin ümmetin ömrünü tayin etmek
için ortaya attığı ve yaydığı bir inanış olduğu iddia edilmiştir.
- Metodolojik Farklılıklar: Harf
hesaplamalarında farklı uygulamalar mevcuttur (örneğin şeddenin sayılıp
sayılmaması gibi), bu da hesaplamaların kesinliği konusunda sorun
yaratmaktadır.
Ebced sisteminin değerlendirilmesi, bir bıçağın
keskinliğine benzetilebilir. İyi ellerde (edebiyat, mimari, şifa),
karmaşık olayları kaydetme, sanatsal incelikler yaratma veya manevi disiplin
geliştirme gibi hayırlı işler için kullanılabilen keskin bir araçtır. Ancak kötü
ellerde (şer, kehanet, sihir), tefrik, hastalık ve kahır gibi yıkıcı
amaçlara hizmet edebilir ve nihayetinde bu yollarla elde edilen bilginin dini
ve bilimsel geçerliliği, kaynakların büyük bir kısmı tarafından sorgulanmıştır.
Not: Bazen Büyük Dosyaları tarayıcı açmayabilir...İndirerek okumaya Çalışınız.

Yorumlar
Yorum Gönder