Bisiklet Tekrar Hayatımızın Genel Biniti Olacak
Koronavirüs: Salgın Avrupa’da Bisiklet Devrimini Nasıl
Tetikledi?
Koronavirüs salgını. Bükreş'ten Brüksel'e ve Lizbon'dan Lyon'a Avrupa'da bisiklete yönelik yatırımların benzeri görülmemiş bir şekilde artmasına neden oldu. Sakın başladığından bu yana bisikletle i|glh altyapıya I milyar Euro'dan fazla harcandı ve 2 bin 300 km yeni bisiklet yolu kullanıma açıldı.Brüksel merkezli Avrupa Bisiklet Federasyonundan İlil Warren. salgının en büyük kazançlarından birisinin "bisiklete binmek" olduğunu söylüyor: "Bu zaman dilimi bisikletin hayatlarımızı ve şehirlerimizi değiştirmedeki potansiyelini bir kez daha gösterdi."
Peki bu kadar para neye harcandı? Ve bu yatırımın uzun
vadeli etkileri ne olabilir? Dört büyük şehrin neler yaptığına bakalım.
Milano yön değiştirdi
Milano'nun Kentsel Planlama. Yeşil Alanlar ve Tarımdan
Sorumlu Belediye Başkan Yardımcısı Plerfrancesco Maran. daha önce de bisiklet
yolları inşa etmeye çalıştıklarını, ancak araba sürücülerinin bu durumu
protesto ettiğini söylüyor: "Biri bana şöyle dedi: 'Burada bisikletlileri
tanıtmak İçin koronavirüse ihtiyacınız vardı!"'
Kuzey İtalya'daki bu sanayi merkezi, insanların yeniden
hareket et-mesini sağlamak İçin bisiklete yatırım yapan Avrupa'daki ilk
şehirlerden biriydi. Bunların çoğu geçici olmasına rağmen, artık 35 km'hk yeni
bisiklet yolları var. Maran, "Bisiklet kullanan çoğu insan daha önce toplu
taşıma kullanıyordu. Covld 19'la beraber bir alternatife ihtiyaç duydular"
diyor ve ekliyor: ’Covld'den önce ana alışveriş caddesinde bin bisikletçimiz vardı,
şimdi İse bu sayı 7 bin oldu." Ancak bisikletin popüler hale gelmesi, pek
çok bisiklet üreticisinin de mesailerini artırdı. 92 yıllık bisiklet üreticisi
Pepino Drali'de genç bir çırak olan Ales- sandro. işlerinin Mayıs ayı
başlarında yeniden açıldığını söylüyor. Dükkanın önündeki manzarayı.
"Eline bisikletini alan geldi. Dükkanın önünde oluşan sıra sokağın
köşesine kadar uzandı" diye anlatıyor. Bisiklet üretiminin biraz
zorlaştığını aktaran Alessandro. koronavirüs sebebiyle çoğu zaman parça
bulmakta zorlandıklarını söylüyor. İşletmelerin artmasına rağmen, herkes mutlu
değil. Birçoğu, değişikliklerin yeterince başarıya ulaşmadığını düşünüyor.
Çevre avukatı Arına Ger- motta. 'İnşa edilmiş birkaç şerit bisiklet yolu var.
Ancak bu şehrin ihtiyacı ve insanların iradesi ile karşılaştırıldığında, bunlar
gerçekten okyanusta bir damla" diyor. Germotta, şehirlerin yeninden inşası
İçin bu durumu bir fırsat olarak görüyor: "Koronavirüs, politikacılara
kendi şehirlerini değiştirebilmek için iyi fırsatlar sundu. Ancak değişim cesareti
göstermemek gerçekten bir felakete neden olabilir."
Milano'da yerel yönetim, bisiklet sürmeyi teşvik etmek
için 115 milyon Euro harcadı. Hükümet, insanları toplu taşıma araçlarından uzak
tutmak amacıyla, vatandaşların yeni bir bisiklet veya e-scooter satın almak
İstemeleri halinde 500 Euro'ya kadar sübvansiyon sözü verdi.
Paris: Bisiklet devrimi
Paris Belediye Başkan Yardımcısı Davfd Belhard,
pandeminin başlan-gıcından bu yana 20 milyon euroluk yatırımla Fransız
başkentinde büyük bir dönüşümden bahsediyor. 800 km'den fazla bisiklet yolu
için ''devrim gibi’ benzetmesini yapıyor: "En ikonlk değişiklik, doğudan
batıya doğru uzanan trafiğin meşhur olduğu Rivoh Caddesl'nde. Bu yolun bazı
bölümleri artık tamamen arabasız. Bisikletlere ne kadar çok yer verirseniz, o
kadar çok kullanılır."
Kentte bisiklete binme seviyeleri geçen yılın aynı
dönemine göre yüzde 27 arttı. Bunda en büyük etkenlerden birL hükümetin
bisiklet ona-ranları için 50 euroluk sübvansiyon ödemesi. Paris şehir merkezindeki
bisiklet tamircisi R$my Dunoyer durumundan çok memnun: "Burası benim İçin
artık cennet gibi. Bisiklet gerçekten çok popüler hale geliyor."
Sokağa çıkma kısıtlamaları boyunca tamirhanesi açık kalan
Dunoyer, tamirat işleri için daha fazla işçi almak zorunda kaldığını söylüyor.
Hü-kümet Paris'te bir bisiklet kültürü oluşturmak için ücretsiz bisiklet dersleri
de veriyor. Seme Nehri kıyısındaki Maison du Veto'd a bisiklet dersleri veren
Joel Slck, "Normalde, her yıl bisiklet kullanmayı öğrenen yaklaşık 150
yetişkin olurdu. Şimdi İse iki katına çıktı" diye konuşuyor.
Brüksel'de zorlu bir savaş
Daha kuzeyde Brüksel'de, şehrin en işlek yollarından bazıları boyunca 40 kmllk bisiklet şeritleri kuruldu. Kentte sosyal mesafe kurallarına uvulabilmesi için, yayaların ve bisikletlilerin arabalara göre öncelikli olduğu bir bölge var. Ayrıca şehrin tamamında hız İlmiden de yeniden oluşturuldu. Nisan ayında, bölgenin Ulaştırma Bakanı Elke Van den Brandt, bölge sakinlerine toplu taşımadan uzak durmalarını isteyen açık bir mektup yazdı. Van den Brandt. ‘Yoğun saatlerde otobüslere binilmesi kesinlikle istediğimiz şey değil" dedi ve ekledi: ‘Tek alternatif, insanlardan arabaya binmelerini istemek. Bu bir çözüm değil." Ve görünen o kİ son önlemler de insanları bisiklete binmeye teşvik etti. Bisiklet kullanımı geçen yıla göre yüzde 44 arttı. Bir tamirhanenin önünde kuyrukta bekleyen Diana, "Artık herkesin bir bisikleti var. Salgından önce bir bisikletim vardı. Şimdi her gün kullanıyorum" diyor. Ancak artan bu yoğunluk bisiklet satın almayı da güçleştirdi.
Brüksel'de ikamet eden Vesselina Foteva, "Bir
bisiklet sipariş vermek istedim, ancak en az iki ay beklemem gerektiğini
söylediler" diyerek durumu özetliyor. Pandeminin başlamasından iki hafta
önce Brüksel’e taşındığını ifade eden Foteva. şehrin gözlerinin önünde
değiştiğini söylüyor: "Sağlıklı kalmak ve toplu taşıma araçlarından
kaçınmak için elimden gelen tüm önlemleri almaya karar verdim."
Yeni bir bisiklete binemeyen Foteva. aboneliğe dayalı
bisiklet servisi Svvapfiets’i kullanmaya başladı. Şirketin kurucusu Richard
Burger, "Kısıt-lamalar sırasında Brüksel'de işletmemiz yüzde 60
büyüdü" diyor. Burger sözlerine şöyle devam ediyor:”Milano ve Paris bu
süre zarfında altyapıya büyük yatırım yaptı, bu yüzden şimdi mağazalar
açacağız.’
Amsterdam'da bisiklete binenlerin sayısı artıyor
Çoğu büvük şehrin aksine Amsterdam, pandemiden çok önce
zaten bir bisiklet altyapısına sahipti. Hollanda'nın başkentinde insanlardan
daha fazla bisiklet ve 767 km'llk Ivl yapılandırılmış bisiklet yollan var.
Ancak koronavirüsun kentsel hareketlilik üzerindeki etkisi çok geniş kapsamlı
ve burada hala etkisi var. Elektrikli bisiklet markası Van Mooftan Taco Carhle,
satışlarındaki artışı "önümüzdeki 10 yıl içinde olacağını düşündüğümüz şeyin
aniden üç ila altı ay içinde gerçekleşeceğini görmek çılgınca oldu"
sözleriyle açıklıyor. Şirket, 2020'nin ilk dört ayında önceki İKİ yıla göre
daha fazh bisiklet sattı. Carhle. "İnsanlar şehirlerinin ne kadar güzel
olabileceğini ve daha fazla bisiklet ve daha az araba ile ne kadar yaşanabilir
olacağını gördüler" diyor ve ekliyor:
"Şimdi geri dönmek istemiyorlar."
E-bisiklet şu anda Hollanda'da en çok satılan bisiklet
türü. Salgın başladığından bu yana kargo bisikleti satışları da yüzde 53 arttı.
Ju- dlth ve Johan Hartog. kargo bisikletlerini tam salgın başlangıcında satın
almıştı. Judith. "Artık toplu taşıma ile gitmek doğru gelmiyordu ve bu
yüzden aslında bir kargo bisikleti almak İçin doğru zaman gelmişti’ diyor.
Çift, ailelerini toplu taşıma araçlarının yarattığı risklerden korumak
istediklerini söylüyor. Peki bu değişim devam edecek mİ? Birçok şehir belirsiz
bir geleceğe hazırlanıyor. Eski yaşam tarzının tekrar mümkün olup olmayacağını
kimse bilmiyor. Avrupa Bisiklet Federasyonundan Jill VVarren, *Bir pandemi
zihniyetleri gerçekten ne kadar da hızlı değiştiriyor" diyor. Bisiklet
giderek daha fazla İnsan İçin bir çözüm olduğunu kanıtlıyor. Ancak akıllardaki
soru şu: Koronavirüs korkusu yatıştıktan sonra bisiklete İlgi devam edecek mİ?
VVarren. "Siyasi irade gerektirir, yatırım gerektirir, bunu isteyen
vatandaşların aktivizmi gerekir" diyor ve değişiklikleri kalıcı kılmak
için politikacıların cesaretine ihtiyaç duyulacağını söylüyor.
KATE VANDY, BBC BRÜKSEL MUHABİRİ - 3 EKİM 2020
Turque diplomatique Ekim 2020, yıl: 12, sayı: 138
Not: Bazen Büyük Dosyaları tarayıcı açmayabilir...İndirerek okumaya Çalışınız.
Yorumlar