Osmanlı Vatanseveri: Haim Nahum'un Türkiye Cumhuriyeti'nin Şafağındaki Diplomatik Hamleleri
Giriş: İmparatorlukların ve
İdeolojilerin Kesişim Noktasında Bir Figür
Bu rapor, Haim Nahum'u 20. yüzyılın
başlarındaki derin dönüşümleri kendi kişiliğinde somutlaştıran merkezi bir
aktör olarak ele almaktadır. O, yalnızca çevresel bir figür değil, üç rakip
modernleşme gücünün bir ürünüdür: Alliance Israélite Universelle'in (AIU)
Fransız-cumhuriyetçi evrenselciliği, İttihat ve Terakki Cemiyeti'nin (İTC)
devlet merkezli milliyetçiliği ve Siyonist hareketin etno-milliyetçiliği.
Nahum'un hayatı, bu üç güçten ilk ikisini üçüncüsüne karşı bilinçli bir şekilde
savunmak üzere yaptığı hesaplanmış bir seçimi temsil eder. Bu çalışma, Nahum'un
siyasi kariyerini, özellikle de 1923'te Lozan'daki kilit rolünü, uluslararası
ve özellikle Fransızca kaynaklara dayanarak yeniden değerlendirmeyi
amaçlamaktadır.
Bu analizin metodolojisi, ulusal
mitolojileri aşan bir anlatı inşa etmek için, başta Esther Benbassa tarafından
incelenen AIU yazışmaları olmak üzere, Türkçe dışındaki arşivlere
dayanmaktadır.1 Rapor, Nahum'un akademik portresi ile Türk İslamcı
söyleminde onun nüfuzuna dair süregelen komplo teorileri arasındaki tarih
yazımı sorununu açıkça ele alacaktır.4 Bu çalışma, Nahum'u, en büyük başarısı Lozan
Konferansı'nda Türk davasına yaptığı katkı olan stratejik bir diplomat olarak
konumlandıracaktır. Raporun her bir bölümü, bu tezi destekleyen kanıtları
sunarak ilerleyecektir.
Bölüm 1: Bir Franko-Osmanlı
Aracısının Yetişmesi
Haim Nahum'un benzersiz eğitimi ve
ideolojik formasyonu, onun daha sonraki siyasi kariyerinin temelini
oluşturmuştur. Bu süreç, onu Osmanlı devleti ile Batılı güçler arasında
mükemmel bir aracı olacak şekilde bilinçli olarak şekillendirmiştir. Onun kişiliği,
sadece zamanının bir ürünü değil, aynı zamanda AIU ve İTC'nin stratejik
çıkarlarının kesişim noktasında tasarlanmış ideal bir figürdür.
1.1 Sentezci Bir Eğitim
Nahum'un eğitim hayatı, ona farklı
kültürel ve hukuki alanlarda meşruiyet ve akıcılık kazandıran bilinçli bir
yörünge izlemiştir. Geleneksel Yahudi eğitimini Taberiye'deki bir yeşivada
almış 7, ardından Manisa'da Türkçe, Arapça
ve Fransızca'da ustalaşmıştır.7 İstanbul'da İslam Hukuku alanında bir derece elde
ettikten sonra 9, eğitimini Paris'teki hahamlık
seminerinde tamamlamış ve bu süreçte École Pratique des Hautes Études ve École
Spéciale des Langues Orientales Vivantes'tan diplomalar almıştır.7 Bu eşsiz birikim, onun Osmanlı uleması, İttihat ve Terakki'nin laik
kadroları ve Avrupalı diplomatlar ile aynı derecede etkili bir iletişim
kurmasını sağlamıştır. Bu, tesadüfi bir gelişim değil, hem kendisinin hem de
hamilerinin onu nihai köprü figürü olarak inşa etme çabasının bir sonucudur.
1.2 Alliance Israélite
Universelle'in (AIU) Himayesindeki İsim
Haim Nahum'un kariyeri, Paris'te
eğitim görmesi için ona burs sağlayan AIU tarafından başlatılmış ve
desteklenmiştir.7 Onun AIU ile olan kapsamlı
yazışmaları, siyasi manevralarını anlamamızın bel kemiğini oluşturur.2 AIU'nun stratejik hedefi, Fransız dili ve laik kültürünün yayılması
yoluyla Yahudilerin "özgürleşmesi ve ahlaki ilerlemesi" idi.10 Bu "uygarlık misyonu" (mission civilisatrice),
Yahudileri içinde yaşadıkları devletlere entegre olmuş modern vatandaşlar
haline getirmeyi amaçlıyordu ve Nahum bu felsefeyi tamamen benimsemişti.10 1907'de Etiyopya'daki Falaşaları incelemek üzere AIU adına üstlendiği
misyon gibi görevler, onu bu güçlü ulusötesi Yahudi örgütünün güvenilir bir
temsilcisi olarak konumlandırmıştır.7
1.3 Jön Türkler (İttihat ve Terakki
Cemiyeti) ile İlişkilerin Kurulması
Nahum, Paris'te geçirdiği yıllarda
Jön Türk hareketinin sürgündeki üyeleriyle kritik ilişkiler kurmuştur.7 İstanbul'a döndüğünde, bu bağları Mühendishane-i Berrî-i Hümâyûn'da (École
Supérieure du Génie et de l'Artillerie) öğretmenlik yaparak pekiştirmiş ve
burada İTC'nin gelecekteki liderlerinden Selim Sırrı (Tarcan) Bey gibi
isimlerle dostluk kurmuştur.7 Bu ilişki karşılıklı çıkara
dayanıyordu: İTC, Nahum'da Avrupalı güçler ve Yahudi örgütleriyle güvenilir bir
aracı olarak hareket edebilecek, Batı eğitimi almış sofistike bir figür
görüyordu.12 Nahum ise İTC'yi, Osmanlı
Yahudileri için eşit vatandaşlar olarak bir gelecek güvencesi sunabilecek
modernleştirici bir güç olarak değerlendiriyordu. Bu vizyon, AIU'nun
entegrasyonist ideolojisiyle mükemmel bir uyum içindeydi. Bu stratejik
yakınlaşma, Nahum'un neden 1909'da daha geleneksel adaylar yerine Hahambaşı
olarak seçildiğini de açıklamaktadır.7 Onun kariyeri, AIU'nun siyasi
felsefesinin geç Osmanlı İmparatorluğu'nun özel bağlamındaki pratik bir
uygulaması olarak görülebilir.
Bölüm 2: Hahambaşılık: Siyonizm'e Karşı Osmanlıcılığı Savunmak (1909-1920)
Haim Nahum'un Hahambaşı olarak
görev yaptığı dönem, Yahudi milletinin Osmanlı devletine olan sadakatini
pekiştirmeyi amaçlayan siyasi bir proje olarak analiz edilmelidir. Bu projenin
önündeki en büyük ideolojik meydan okuma, filizlenmekte olan Siyonist hareketten
geliyordu. Nahum'un
Siyonizm'e karşı tutumu, öncelikle Yahudi teolojisinden değil, Osmanlı
vatanseverliğinden kaynaklanan siyasi bir duruştu.
2.1 Osmanlıcılık Siyaseti
Nahum'un 1909'da kendi
kayınpederini yenerek seçilmesi, Osmanlı Yahudiliğinin modernist, İTC yanlısı
ve AIU ile aynı çizgideki kanadının bir zaferiydi.7 O, Hahamhane Nizamnamesi'nin öngördüğü tam demokratik
süreçle seçilen ilk ve tek Hahambaşı olmuştur.7 Görev süresi boyunca temel politikası, "Osmanlıcılık" (Ottomanization) olmuştur.9 Balkan Savaşları ve
Birinci Dünya Savaşı sırasında Yahudileri imparatorluğun savunmasında aktif rol
almaya teşvik ederek devlete olan sadakatlerini göstermelerini istemiştir.16 Ona göre, Osmanlı Yahudilerinin geleceği, devletin hayatta kalması ve
modernleşmesiyle ayrılmaz bir şekilde bağlantılıydı.
2.2 Siyasi Siyonizm'e Karşı
İdeolojik Savaş
Nahum, siyasi Siyonizm'i kendi
projesine yönelik doğrudan bir tehdit olarak görüyordu. Bu hareketin, tüm
Yahudilerin sadakati üzerine şüphe düşürecek ve onların imparatorluk içindeki
güvenlik ve statülerini tehlikeye atacak ayrılıkçı bir akım olduğuna inanıyordu.9 Makamının gücünü ve AIU'nun desteğini kullanarak Siyonist etkinin
yayılmasını engellemek için aktif olarak çalıştı.16 Bu durum, cemaat içinde şiddetli çatışmalara yol açtı; Siyonist yayınlar
ve örgütler onun "Alyansçı ve reformist eğilimlerini" eleştirdi.7 Bu çatışma o kadar yoğunlaştı ki, 1920'de istifa etmesinin başlıca
nedenlerinden biri haline geldi.7
Nahum'un bu duruşu, Osmanlı devlet adamı perspektifinden bakıldığında daha
net anlaşılır. Onun için Siyonizm, imparatorluğu parçalayan Ermeni, Rum veya
Arap milliyetçilikleriyle yapısal olarak aynı olan bir milliyetçi ayrılıkçı
hareketti. Siyonizm'i düşman bir yabancı güç olan Büyük Britanya ile aynı
hizaya getiren Balfour Deklarasyonu, onun en kötü korkularını doğrulamış
olmalıdır.18 Dolayısıyla, Nahum'un Siyonizm
karşıtlığı, devletin toprak bütünlüğünü ve siyasi istikrarını tehdit eden
herhangi bir milliyetçi harekete karşı çıkan sadık bir Osmanlı yetkilisinin
duruşuyla aynıydı. Bu, onun pozisyonunu sadece "Siyonizm karşıtı"
olmaktan çıkarıp temelde "Osmanlı yanlısı" olarak yeniden çerçeveler.
Aşağıdaki tablo, Haim Nahum'un
faaliyet gösterdiği karmaşık siyasi ortamı ve Osmanlı Yahudiliği için rekabet
eden farklı gündemleri özetlemektedir.
Tablo 2.1: Osmanlı Yahudiliği için Rekabet Eden Gündemler
(yak. 1910)
Fraksiyon |
Birincil Hedef |
Arzulanan Yahudi Kimliği |
Kilit Strateji / Araçlar |
İttihat ve Terakki Cemiyeti (İTC) |
Osmanlı İmparatorluğu'nu
korumak ve modernleştirmek. |
Sadık, entegre olmuş Osmanlı
vatandaşları (Osmanlı). |
Merkezileşme, laikleşme,
birleşik bir Osmanlı kimliğini teşvik etme. |
Alliance Israélite Universelle
(AIU) |
Dünya çapındaki Yahudileri
özgürleştirmek ve "yeniden canlandırmak". |
Modern, Fransız kültürlü,
kendi uluslarına sadık vatandaşlar. |
Eğitim (Fransızca okullar),
diplomatik lobi faaliyetleri, entegrasyonu teşvik etme. |
Dünya Siyonist Örgütü (WZO) |
Filistin'de Yahudi halkı için
kamusal ve yasal olarak güvence altına alınmış bir yurt kurmak. |
Ev sahibi uluslardan ayrı,
belirgin bir Yahudi milliyeti. |
Siyasi müzakere (Herzl),
pratik yerleşim (Aliyah), İbranicenin
canlandırılması. |
2.3 Filistin'de Pragmatik Bir Duruş
Siyasi Siyonizm'e olan şiddetli
muhalefetine rağmen Nahum, Filistin'deki Yahudi cemaatlerini korumak için
pragmatik bir aracı olarak hareket etmiştir. Osmanlı yetkilileri tarafından
Yahudi göçü ve toprak alımlarına getirilen kısıtlamaları hafifletmek için İTC
nezdinde müdahalelerde bulunmuştur.3 Savaş sırasında Filistin
Yahudilerine karşı daha sert önlemler alınmasını engelleyerek, "karanlıkta
Siyonizm'e en ateşli Siyonistlerden daha büyük hizmetlerde bulunduğunu"
iddia etmiştir.12 Bu, onun düşüncesinde Yahudileri
birey olarak korumak ile Siyonizm'e bir siyasi hareket olarak karşı çıkmak
arasında yaptığı önemli ayrımı göstermektedir.
Bölüm 3: Lozan'ın Mimarı mı? Nahum'un Kilit Rolünün Yeniden
Değerlendirilmesi (1922-1923)
Bu bölüm, Haim Nahum'un Lozan
Konferansı'ndaki rolünü inceleyerek, onun komplo teorilerindeki gizli bir kukla
ustası olmadığını, ancak diplomatik danışman olarak Türk heyetinin uluslararası
meşruiyet ve lehte şartlar elde etmesindeki başarısı için kritik bir işlev
gördüğünü savunmaktadır.
3.1 Resmi Danışman: Türk
Egemenliğinin Güvence Altına Alınması
Nahum, 1920-1922 yılları arasında Türkiye'nin Washington D.C.'deki
gayriresmi temsilcisi olarak diplomatik kimliğini pekiştirdikten sonra, Türkiye
Büyük Millet Meclisi tarafından İsmet İnönü başkanlığındaki heyete danışman
olarak resmen davet edilmiştir.7 Temel görevi, başta Fransa ve Batılı Yahudi örgütleri olmak üzere geniş
uluslararası ağını Türk pozisyonunu savunmak için kullanmaktı.16 Kapitülasyonların kaldırılması ve tam egemenliğin tesisi gibi Türk
taleplerine destek oluşturmak için "kulislerde, büyük otel salonlarında
veya koridorlarda" perde arkası çalışmalar yürütmüştür.20 Onun varlığı, Ankara heyetine kozmopolit bir görünüm ve azınlıkları
kapsayıcılık imajı kazandırarak, Müttefiklerin Türk hoşgörüsüzlüğü hakkındaki
anlatılarına karşı bir denge unsuru olmuştur.
3.2 Azınlık Haklarının Müzakeresi:
Millet Sisteminin Sonu
Nahum, Antlaşma'nın azınlıkların
korunmasına ilişkin maddelerinin (37-44. Maddeler) müzakerelerinde kilit bir
rol oynamıştır.21 Nahum'un da desteklediği Türk
stratejisi, bu uluslararası garantili hakları antlaşmayı güvence altına almak
için geçici bir önlem olarak kabul etmek ve nihayetinde bunları evrensel laik
vatandaşlık sistemiyle değiştirmekti.
Bu noktada Nahum'un rolü derin bir paradoks içermektedir. Tüm kariyeri, tanınmış bir azınlık (millet) lideri
olarak konumuna dayanıyordu. Lozan'da, bu azınlık statüsünü uluslararası hukuk
altında kodlayan bir çerçevenin (37-44. Maddeler) müzakeresine yardımcı oldu.23 Ancak, hizmet ettiği
Kemalist hareketin nihai hedefi, bu tür özel statülerin tek bir Türk sivil
kimliği lehine ortadan kaldırılacağı üniter bir ulus-devlet yaratmaktı.
Yahudi cemaatinin 1926'da bu haklardan "gönüllü" olarak feragat
etmesi 23, Lozan'da başlatılan sürecin
mantıksal sonucuydu. Nahum, kendi gücünü tanımlayan Osmanlı dünyasının yasal
sonunu müzakere ederek, cemaatinin yeni Türkiye Cumhuriyeti'nde bir yer
edinmesini sağlamak için, bildiği anlamda bir siyasi azınlık lideri kavramını
geçersiz kılacak bir siyasi sistemin yaratılmasına yardım ediyordu.
3.3 Lozan Komplosunun Yapısökümü:
Mit ve Gerçeklik
Bu bölüm, Türk İslamcı çevrelerinde yaygın olan ve Haim Nahum'un, İsmet
İnönü'yü İngilizler (Lord Curzon tarafından temsil edilen) ve dünya Yahudiliği
ile gizli bir anlaşma yaparak Halifeliği kaldırmaya ikna ettiği yönündeki
inançla doğrudan yüzleşmektedir.4 Bu anlatı, Türkiye
Cumhuriyeti'nin laik temellerini yabancı/Yahudi bir komploya atfederek
gayrimeşru kılmak için sonradan uydurulmuş bir komplo teorisi olarak
sunulacaktır.6 Analiz, Halifeliğin kaldırılmasının, Kemalistlerin ulusal egemenlik
ideolojisinden kaynaklanan bir iç siyasi karar olduğunu ve İngiliz, Fransız
veya diğer yabancı diplomatik arşivlerde Nahum'un böyle bir anlaşmaya dahil
olduğuna dair hiçbir kanıt bulunmadığını gösterecektir.6 Onun belgelenmiş rolü teoloji değil, egemenlik, kapitülasyonlar ve azınlık
statüsü üzerine odaklanmıştır.
Bölüm 4: Sonrası: Mısır ve Kalıcı
Bir Miras
Nahum'un sonraki kariyeri, onun
siyasi ilkelerinin yeni ve daha da zorlu bir bağlamda tutarlılığını
göstermektedir. Bu dönem, onun Osmanlıcı entegrasyon modelinin, yükselen ve
birbirini dışlayan etno-milliyetçilikler çağındaki trajik sınırlarını da ortaya
koymaktadır.
4.1 Mısır Hahambaşılığı (1925-1960)
Kahire'ye taşınması, Kral I. Fuad
tarafından onaylanan Hahambaşılığı ve ardından Mısır Senatosu ile Kraliyet Arap
Dili Akademisi'ne atanması, onun üst düzey bir siyasi ve entelektüel figür
olarak statüsünü sürdürdüğünü göstermektedir.9 Bu dönemde, Mısır
Yahudilerini giderek daha istikrarsız bir konuma sokan hem Arap
milliyetçiliğinin hem de Siyonizm'in yükselişiyle başa çıkma gibi muazzam bir
zorlukla karşı karşıya kalmıştır.7
Tepkisi geçmişiyle tutarlıydı:
cemaatini Mısır devletine sadakat yoluyla korumaya çalıştı. Mısırlı yetkililer
tarafından Siyonizm'i alenen kınaması için baskı gördü; bunu isteksizce ve
muğlak ifadelerle yaparken, 1948'de İsrail'e karşı Mısır'ın zaferi için dua
etme gibi ilkelerini ihlal eden doğrudan emirleri reddetti.7
4.2 Bir Devlet Adamlığı Mirası
Nahum, liderliğini yaptığı Mısır
Yahudi cemaatinin gerilemesine ve nihayetinde dağılmasına tanık oldu.9 Bu, tüm hayatı boyunca Osmanlı Yahudiliği için önlemeye çalıştığı bir
kaderdi. Onun Mısır'daki kariyeri, sadık bir vatandaşlık ve devlete entegrasyon
modelinin, rakip milliyetçiliklerin hakim olduğu bir dünyada ne kadar kırılgan
olabileceğini göstermiştir.
Sonuç: Haim Nahum'un 20. Yüzyıl
Diplomasisindeki Yeri
Bu raporun bulguları, Haim Nahum'un
kimliğini sadık bir Osmanlı ve Türk vatanseveri olarak yeniden teyit
etmektedir. O, siyasete bulaşan bir dini lider olarak değil, Hahambaşılık
platformunu kullanarak faaliyet gösteren bir siyasi aktör ve diplomat olarak
anlaşılmalıdır. Ulusötesi kimliğini ve AIU ağını, Türk devletinin çıkarlarına
hizmet etmek için ustalıkla kullanan bir "kulis" diplomasisi
ustasıydı.20
Lozan'daki rolü, kariyerinin zirvesiydi: Yahudi cemaatinin geleceğinin en
iyi ve tek garantörü olduğuna inandığı egemen, laik bir Türkiye Cumhuriyeti'nin
doğuşuna yardım etti. Komplo teorileri onun etkisini
büyük ölçüde çarpıtsa da, onu çok etnikli bir imparatorluktan modern bir
ulus-devlete geçişte muazzam sembolik öneme sahip bir figür olarak doğru bir
şekilde tanımlamaktadırlar. Nihayetinde Haim Nahum, son büyük Osmanlı devlet
adamlarından ve yeni Türkiye'nin ilk diplomatlarından biriydi.
Kaynaklar
goodreads.com
Haim Nahum: A Sephardic Chief Rabbi in
Politics, 1892-1923 - Goodreads
muse.jhu.edu
Haim Nahum: A Sephardic Chief Rabbi in
Politics, 1892-1923 (review)
books.openedition.org
L'Alliance israélite universelle et les
projets juifs en Palestine - CNRS Éditions
jcpa.org
Present-Day Anti-Semitism in Turkey
isgap.org
THE ISGAP PAPERS ANTISEMITISM IN
COMPARATIVE ...
thelausanneproject.com
The Treaty of Lausanne at 100 – The
Lausanne Project
referenceworks.brill.com
Nahoum (Nahum), Haim (Ḥayyim) - Brill Reference Works
sephardicstudies.org
Haim Nahum Effendi (1872-1960)
en.wikipedia.org
Chaim Nahum - Wikipedia
en.wikipedia.org
Alliance Israélite Universelle - Wikipedia
encyclopedia.com
Alliance Israélite Universelle (AIU) -
Encyclopedia.com
muse.jhu.edu
Project MUSE - <i>Haim Nahum: A
Sephardic Chief Rabbi in Politics ...
opendata.uni-halle.de
Les Jeunes-Turcs et le sionisme
europenowjournal.org
Jewish Salonica: Between the Ottoman
Empire and Modern Greece by Devin E. Naar
jewishstudies.washington.edu
From the Collection: Medjlis umumi, Jewish
elections in the Ottoman ...
salom.com.tr
Chief Rabbi Haim Nahum 'Effendi' - Şalom
Gazetesi
palestine.beehiiv.com
A brief history of Jewish anti-Zionism -
Palestine, in your Inbox
meforum.org
Turks and Arabs Welcomed the Balfour
Declaration - Middle East Forum
en.wikipedia.org
Lausanne Conference of 1922–1923 -
Wikipedia
cambridge.org
A Protracted Conference: Redefining
Turkey, Western Realpolitik ...
en.wikipedia.org
Treaty of Lausanne - Wikipedia
lu.edu.qa
The Treaty of Lausanne 1923-1922 and Its
Impact on the Ottoman Empire
jta.org
Turkish Jews Renounce National Minority
Rights; Reject Claim to ...
uni-muenster.de
Programme & Book of Abstracts -
Universität Münster
Okunan ancak raporda kullanılmayan
kaynaklar
jewishvirtuallibrary.org
Haim Nahoum - Jewish Virtual Library
sephardicheritagemuseum.com
Alliance Israelite Universelle Archives -
Sephardic Heritage Museum
aiu.org
Disparition de deux amis de l'Alliance :
Haïm-Vidal Sephiha, Henri Nahum. | AIU
nli.org.il
Archives of the Chief Rabbinate (Sephardi
Community) in Istanbul - Microfilm Collection
abebooks.com
Haim Nahum: A Sephardic Chief Rabbi in
Politics, 1892-1923 (Judaic Studies... (Soft cover)
iris.unito.it
GROSSMAN STUDIES The Legacy of a
Contemporary Classic
archive.org
Haim Nahum : a Sephardic chief rabbi in
politics, 1892-1923 - Internet Archive
books.google.com
Haim Nahum: A Sephardic Chief Rabbi in
Politics ... - Google Books
bibliovault.org
Haim Nahum: A Sephardic Chief Rabbi in
Politics, 1892-1923 - BiblioVault
dokumen.pub
Histories of the Modern Middle East: New
Directions 9781588269867 - DOKUMEN.PUB
fr.wikipedia.org
Chaim Nahum - Wikipédia
theses.fr
Haim nahum efendi, dernier grand rabbin de
l'empire ottoman (1908-1920) : son role politique et diplomatique | Theses.fr
shs.cairn.info
Chapitre IX. Les Juifs du Yémen sous la
deuxième domination turque (1872-1918) - Cairn
en.wikipedia.org
Israeli Declaration of Independence -
Wikipedia
fr.wikipedia.org
Histoire des Juifs en Turquie - Wikipédia
sepharadesdulevant.fr
La tolérance dans l'administration de
l'Empire ottoman (site tetedeturc.com) - Sépharades du Levant
digitalcommons.unl.edu
The Young Turk Revolution: Its Impact on
Religious Politics of Jerusalem (1908-1912) - UNL Digital Commons
digitalcommons.usf.edu
The Jewish Trail of Tears The Evian
Conference of July 1938 - Digital Commons @ USF - University of South Florida
en.wikipedia.org
Mandatory Palestine - Wikipedia
larryjhs.fastmail.fm.user.fm
The Birth of the Palestinian Refugee
Problem Revisited [2nd Edition]
electronicintifada.net
Row over UK lawmaker's "Jewish"
comments a reminder that Zionism is anti-Semitism
digifindingaids.cjh.org
Collection: Simon Dubnow Papers | The
Center for Jewish History ArchivesSpace
en.wikipedia.org
Manya Shochat - Wikipedia
en.wikipedia.org
Nahum Sokolow - Wikipedia
tandfonline.com
Full article: Memorial essay Feroz Ahmad's
contribution to Turkish studies
un.org
Question of Palestine/Partition
recommendation - UN Special Committee on Palestine (UNSCOP) - Report Addendum 1
(Annexes, Appendix and Maps) - the United Nations
target.com
The Jews of France - by Esther Benbassa
(Paperback) - Target
researchgate.net
Citizenship and Minorities: A Historical
Overview of Turkey's Jewish Minority - ResearchGate
encyclopedia.com
Benbassa, Esther | Encyclopedia.com
jta.org
Chief Rabbi Haim Nahum of Egypt Dies in
Cairo; Esteemed by Moslems
abebooks.com
Haim Nahum: A Sephardic Chief Rabbi in
Politics, 1892-1923 (Judaic Studies Series)
ebay.com
Haim Nahum: A Sephardic Chief Rabbi in
Politics, 1892-1923 (Judaic Studies Serie - eBay
geni.com
Rabbi Haim Nahum (Nahoum) (1873 - 1960) -
Genealogy - Geni
goodreads.com
Books by Esther Benbassa (Author of
Sephardi Jewry) - Goodreads
isamveri.org
EMPIRE - isamveri.org
en.wikipedia.org
Types of Zionism - Wikipedia
en.wikipedia.org
Mapam - Wikipedia
en.wikipedia.org
Want of Matter - Wikipedia
journals.openedition.org
Arab Jewish Voices in Ottoman Palestine:
Caught between the Sephardim and Palestinians
freedomarchives.net
Freedom Archives Search Engine
d-scholarship.pitt.edu
turkey and the rescue of jews during the
nazi era: a reappraisal of two cases; german - D-Scholarship@Pitt
israeled.org
Volume XV of the Letters of Chaim Weizmann
opens with the Zionist leader in an ambiguous situation
en.wikipedia.org
Jewish insurgency in Mandatory Palestine -
Wikipedia
israeled.org
The present volume of the Letters and
Papers of Chaim Weizmann begins with the Allied victory in Europe and ends in
the investig - Center for Israel Education
s3-ap-southeast-2.amazonaws.com
The San Remo Conference 1920: its meaning
and ... - Amazon S3
nli.org.il
excerpts from his historic statements,
writings, and addresses; a biography / With introductions by Nahum Goldmann,
Moshe Sharett [and] Rose L. Halprin | Book | Chaim Weizmann 1874-1952 | The
National Library of Israel
discovery.ucl.ac.uk
Nationalism, Discourse and Imagination:
British Policy towards the Zionist Movement during the First World War - UCL
Discovery
dokumen.pub
Mandate: The Palestine Crucible, 1919-1939
1912676672, 9781912676675, 9781912676682 - DOKUMEN.PUB
rahs-open-lid.com
CHAIM WEIZMANN - Rah's Open Lid
pure.royalholloway.ac.uk
ABSTRACT The thesis discusses how the
management of information available to the Asquith and Lloyd George Governments
on Palesti
assets.cambridge.org
www.cambridge.org © Cambridge University
Press Cambridge
eu.wikipedia.org
1922-1923ko Lausanako Konferentzia -
Wikipedia, entziklopedia askea.
books.google.com
The Letters and Papers of Chaim Weizmann:
January 1922-July 1923: editor, Bernard Wasserstein - Google Books
commons.wikimedia.org
Category:Conference of Lausanne -
Wikimedia Commons
rahs-open-lid.com
Abandonment of Illusions: Zionist
Political Attitudes Toward Palestinian Arab Nationalism, 1936-1939 - Rah's Open
Lid
en.wikipedia.org
Zionism - Wikipedia
researchgate.net
British Policy Towards the Ottoman Empire
1908-1914 - ResearchGate
walmart.com
British Policy Towards the Ottoman Empire
on the Eve of the First World War (1910-1914) (Paperback) - Walmart
etd.lib.metu.edu.tr
the ottoman policy towards jewish
immigration and settlement in palestine: 1882-1920 - Middle East Technical
University
history.state.gov
Papers Relating to the Foreign Relations
of the United States, 1924, Volume II - Historical Documents - Office of the
Historian
en.wikipedia.org
History of Zionism - Wikipedia
routledge.com
British Policy Towards the Ottoman Empire
1908-1914 - 1st Edition - Jo - Routledge
palestinenexus.com
The forgotten history of Jewish
anti-Zionism - Palestine Nexus
goodwillbooks.com
British Policy Towards the Ottoman Empire
on the Eve of the First World War (1910-1914)
api.pageplace.de
BRITISH POLICY TOWARDS THE OTTOMAN EMPIRE,
1908–1914
jewishvirtuallibrary.org
Alliance Israelite Universelle - Jewish
Virtual Library
apps.dtic.mil
The Failure of Great Britain's Ottoman
Empire Policy, 1914 - DTIC
jewishencyclopedia.com
ALLIANCE ISRAÉLITE UNIVERSELLE -
JewishEncyclopedia.com
opil.ouplaw.com
Lausanne Peace Treaty (1923) - Oxford
Public International Law
austriaca.at
Greece, Turkey, the Eastern Question and
the Treaty of Lausanne 1923
naasr.org
Committee of Union and Progress, The:
Founders, Ideology, and Structur - NAASR
brill.com
10 A Non-territorial Ethnic Network and
the Making of Human Rights Law: The Case of the Alliance Israélite Universelle
- Brill
Düşünceler
Not: Bazen Büyük Dosyaları tarayıcı açmayabilir...İndirerek okumaya Çalışınız.
Yorumlar
Yorum Gönder