Print Friendly and PDF

Yayınlar


Kurgusal Eserlerde Ezoterizm ve İdeoloji

Bunlarada Bakarsınız

 

"Kaynaklarımızda kurgusal eserlerin, ezoterik ve parapsikolojik kavramların aktarımı, ideolojik propaganda aracı olarak kullanımı veya metafizik fenomenlerin popüler kültürdeki yansımaları bağlamında geniş bir yer tuttuğu görülmektedir." Bu eserler, sadece eğlence amacı gütmeyip, yazarların felsefi görüşlerini veya belirli bir öğretinin pratiklerini hikayeleştirerek sundukları araçlar olarak ele alınmıştır. Eldeki veriler ışığında, kaynaklarda geçen romanlar, filmler ve bunların içerdiği temel temalar aşağıda detaylandırılmıştır.

1. Temel Kaynak Olarak Yer Alan Romanlar

Eldeki metinlerin önemli bir kısmı, doğrudan iki spesifik romanın tam metinlerinden veya geniş özetlerinden oluşmaktadır. Bu eserler, simya ve telepati gibi metafizik kavramları kurgu yoluyla işlemektedir.

A. Simyacı / The Alchemist (Paulo Coelho)

Kaynaklarda geniş yer tutan bu eser, Endülüslü çoban Santiago'nun "Kişisel Menkıbe"sini / Personal Legend gerçekleştirme yolculuğunu anlatır.

  • Konusu: Santiago, gördüğü bir rüya üzerine Mısır Piramitleri'nin yakınında gömülü bir hazineyi aramak için sürüsünü ve ülkesini terk eder. Yolculuğu sırasında bir Kral (Melkisedek), bir Billuriye Tüccarı, bir İngiliz ve nihayetinde bir Simyacı ile karşılaşır.
  • Temel Argümanlar:
    • Evrenin Dili: Tüm varlıkların (kum, rüzgar, güneş) konuştuğu ortak bir dil vardır. "Her şey bir ve tek şeydir" ilkesi işlenir [Coelho, 2219].
    • Kişisel Menkıbe: Kişinin yeryüzünde bulunma amacıdır. Evren, bunu gerçekleştirmek isteyen kişiyle işbirliği yapar: "Bir şeyi gerçekten istediğin zaman, bütün evren onu gerçekleştirmen için işbirliği yapar" [Coelho, 2219].
    • Hazine ve Dönüşüm: Romanın sonunda Santiago, hazinenin aslında yola çıktığı yerde, İspanya'daki yıkık kilisenin (firavuninciri ağacının altı) dibinde olduğunu anlar. Gerçek hazine, yolculuğun kendisi ve bu süreçte edinilen bilgeliktir. Simyacı, kurşunu altına çevirmekten ziyade, insanın kendi tekamülünü tamamlamasını (kamil insan olmasını) hedefler [Coelho, 2203, 2320].
  • İçindeki Hikayeler: Romanda, bir kaşıkta iki damla yağı dökmeden sarayı gezmesi istenen gencin hikayesi (denge) ve İmparator Tiberius döneminde yaşayan bir adamın rüyasında oğlunun sözlerinin (şair olanın değil, asker olanın sözlerinin) yüzyıllar sonra hatırlanacağını görmesi gibi alt metinler de yer alır [Coelho, 2224, 2911].

B. Telepati / Telepathy (Luca Rossi)

Kaynaklarda yer alan bir diğer önemli kurgusal metin, "Çoklu Evren" / Multiverse ve boyutlararası iletişim temasını işleyen Telepati romanıdır.

  • Konusu: Milano'da yaşayan Alex Loria ve Melbourne'de yaşayan Jenny Graver adlı iki gencin zihinsel (telepatik) bağlantısını anlatır. Alex, Jenny ile zihninde konuşmaya başlar, ancak kendi gerçekliğinde Jenny'nin yıllar önce ölmüş olduğunu öğrenir. Jenny, paralel bir evrende yaşamaktadır [Rossi, 3014, 3032].
  • Temel Argümanlar:
    • Paralel Evrenler: Roman, farklı kararların ve olayların farklı gerçeklikler yarattığı (örneğin bir evrende Alex'in arkadaşı Marco sakatken, diğerinde sağlıklıdır) tezini işler. "Zihinleriniz anahtardır" temasıyla, bilincin boyutlar arası bir köprü olduğu vurgulanır [Rossi, 3828].
    • Kıyamet Senaryosu: Her iki evren de dünyaya yaklaşmakta olan dev bir göktaşının tehdidi altındadır. Hükümetler panik çıkmaması için interneti keser. Alex ve Jenny, "Memoria" adı verilen, yok oluştan sonra hayatta kalınabilecek tek boyuta (veya zihinsel sığınağa) geçmeye çalışırlar [Rossi, 3031, 3892].
    • Popüler Kültür Referansı: Romanda, Alex bir video kaset izlerken ekranda Geleceğe Dönüş / Back to the Future filminin karakteri Marty McFly'ı görür. Bu, zaman yolculuğu ve geçmişe mesaj bırakma temasına bir göndermedir [Rossi, 3017, 3767].

2. İdeolojik ve Ezoterik Referanslı Eserler

Nicholas Goodrick-Clarke'ın Kara Güneş adlı eserinde ve Aytunç Altındal'ın metinlerinde, roman ve filmlerin, radikal ideolojileri yaymak veya ezoterik mitleri canlandırmak için nasıl kullanıldığı detaylandırılır.

  • Turner Günlükleri / The Turner Diaries: Amerikan aşırı sağının ve ırkçı grupların (Hıristiyan Kimliği hareketi vb.) başucu kitabı olarak tanımlanır. Roman, beyaz ırkçıların Amerikan hükümetine ("Sistem") karşı başlattığı kanlı bir devrimi ve nükleer savaşı anlatır. Eserdeki kurgusal eylemler, Oklahoma City bombalaması gibi gerçek terör olaylarına ilham kaynağı olmuştur. "Lidersiz direniş" kavramı bu eserle yayılmıştır [Goodrick-Clarke, 2125, 2127].
  • Thule'ye Karşı Putlar / Götzen gegen Thule: Wilhelm Landig'in yazdığı bu roman, Nazi Almanyası'nın yenilgisinden sonra SS'lerin kutup bölgesindeki gizli bir üsse ("Point 103") çekildiğini ve "Kara Güneş" / Black Sun sembolü altında teknolojik (UFO'lar) ve ruhsal bir hazırlık yaptıklarını anlatır. Roman, kurgu kisvesi altında ezoterik Nazi mitolojisini canlı tutmayı amaçlar [Goodrick-Clarke, 2136].
  • Şeytan Yükseliyor / Lucifer Rising: Yönetmen Kenneth Anger'ın, İngiliz okültist Aleister Crowley'den esinlenerek çektiği bu film, neo-faşist ve pagan estetiğin modern alt kültürlerdeki (black metal vb.) yansımalarını inceleyen bölümlerde bir referans noktası olarak geçer [Goodrick-Clarke, 2139].
  • Demir Rüya / The Iron Dream: Norman Spinrad'ın bu romanı, Hitler'in Almanya'ya gitmeyip Amerika'ya göç ettiği ve orada bir bilimkurgu yazarı olduğu alternatif bir tarihi anlatır. Hitler'in yazdığı kurgusal romanın adı "Gamalı Haçın Efendisi"dir [Goodrick-Clarke, 2139].
  • Gül ve Haç Kardeşliği: (Önceki yazılarımızda) bahsedilen Aytunç Altındal'ın eserlerinde, Gül ve Haç örgütünün 17. yüzyılda yayınladığı Fama Fraternitatis gibi manifestoların, aslında kurgusal bir hikaye (Christian Rosenkreutz'un seyahatleri) üzerinden bir "bilgi reformu" ve ezoterik bir uyanış başlattığı belirtilir [Altındal, 355].

3. Parapsikoloji ve Kehanet Bağlamında Referanslar

Psişik gelişim, kehanet ve kıyamet senaryoları üzerine yazılan metinlerde (Sylvia Browne, Mari Silva), karmaşık kavramları açıklamak için popüler filmlere ve kitaplara sıkça atıfta bulunulur.

  • Taht Oyunları / Game of Thrones: Mari Silva'nın Psişik Gelişim kitabında, "Piromansi" / Pyromancy (ateşe bakarak kehanette bulunma) yeteneğini açıklamak için dizideki "Kızıl Kadın" (Melisandre) karakteri örnek gösterilir. Ateşin içine bakarak vizyon görme sanatı bu karakter üzerinden somutlaştırılır [Silva, 2102].
  • Harry Potter ve Yüzüklerin Efendisi: Kehanet yöntemlerinden biri olan "Scrying" (suya veya kristale bakma) anlatılırken, Harry Potter serisindeki "Düşünsel" / Pensieve (anıları suda izleme) ve Yüzüklerin Efendisi'ndeki "Palantir" (gören taşlar) örnek olarak verilir. Ayrıca Pamuk Prenses / Snow White masalındaki "Sihirli Ayna" da bu bağlamda anılır [Silva, 1681].
  • Oz Büyücüsü / The Wizard of Oz: Batının Kötü Cadısı'nın kristal küre kullanarak uzaktaki olayları izlemesi, "kristal küre okuma" / crystal gazing sanatının popüler kültürdeki en bilinen örneği olarak sunulur [Silva, 1681].
  • Geride Kalanlar / Left Behind: Hıristiyan eskatolojisi (Ahir Zaman bilimi) ile ilgili bölümde, Tim LaHaye ve Jerry Jenkins'in yazdığı bu seri, İsa'nın ikinci gelişi ve inananların göğe alınması (Rapture) inancının popüler kültürdeki en güçlü temsili olarak anılır. Seri, 65 milyondan fazla satarak bu teolojik görüşü kitlelere yaymıştır [Browne, 3545].
  • Dr. Jekyll ve Mr. Hyde: Dion Fortune'un Sağlıklı Okültizm kitabında, insanın içindeki "iyi" ve "kötü" (veya bilinç ve gölge) ayrışmasının tehlikelerini ve insanın kendini parçalara ayıramayacağını anlatmak için bu klasik roman kullanılır [Fortune, 2465].
  • İnanılmaz Yolculuk / The Incredible Journey (veya Homeward Bound): Hayvanlardaki psişik yetenekleri (özellikle "eve dönüş" / homing içgüdüsünü) anlatmak için Sheila Burnford'un romanı ve ondan uyarlanan Disney filmleri referans gösterilir. Bu eserlerde, sahiplerini bulmak için vahşi doğayı geçen evcil hayvanların hikayesi, hayvanların "morfik alanlar" yoluyla yön bulabildiği teorisiyle ilişkilendirilir [Austin/Silva, 1701].

Hikaye: Kaşıktaki Yağ ve Dengenin Sırrı

(Paulo Coelho'nun Simyacı romanından alıntılanan bir kıssa) Bir tüccar, oğlunu Mutluluğun Gizi'ni öğrenmesi için en büyük bilgeye gönderir. Delikanlı, bilgenin sarayına vardığında, bilge ona hemen sırrı vermez. Elini bir kaşık verir, içine iki damla yağ koyar ve "Sarayımı dolaş ama bu yağı dökme" der. Delikanlı sarayı gezer, gözü hep kaşıktadır. Döndüğünde yağı dökmemiştir ama sarayın güzelliklerini (Acem halılarını, bahçeleri) hiç görmemiştir. Bilge, "Git ve evimin harikalarını tanı" diyerek onu tekrar gönderir. Delikanlı bu kez etrafı hayranlıkla izler ama döndüğünde kaşıktaki yağın döküldüğünü görür. Bilgeler Bilgesi şöyle der: "Mutluluğun gizi, dünyanın bütün harikalarını görmektir, ama kaşıktaki iki damla yağı unutmadan." [Coelho, 2224].

Kıssadan Hisse: Bu hikaye, hem dünyevi zevklerin ve güzelliklerin farkında olmayı hem de asli görevimizi (ruhsal özümüzü/sorumluluklarımızı) korumayı öğütler. Denge, ne dünyadan tamamen kopmak ne de dünyevi zevkler içinde kaybolmaktır; her ikisini de aynı anda yönetebilmektir.

Günümüze Bakan Yüzü: Modern insan, ya tamamen kariyere ve maddi başarıya odaklanıp hayatın güzelliklerini kaçırmakta (yağı dökmeyen ama kör olan genç) ya da sadece eğlence ve tüketime dalıp içsel değerlerini kaybetmektedir (güzellikleri gören ama yağı döken genç). Simyacı'nın dersi, günümüzün "iş-yaşam dengesi" veya "madde-mana dengesi" arayışına ışık tutmaktadır.

Kaynakça

  • Altındal, A. (2002). Vatikan ve Tapınak Şövalyeleri. Alfa Yayıncılık.
  • Austin, J. P. (2008). ESP, Psychokinesis, and Psychics. Facts on File.
  • Browne, S. (2008). Prophecy: What the Future Holds for You. Dutton.
  • Coelho, P. (2010). Simyacı. Can Yayınları.
  • Fortune, D. (2010). Sağlıklı Okültizm. Hermes Yayınları.
  • Goodrick-Clarke, N. (2013). Kara Güneş. Kırmızı Kedi Yayınevi.
  • Rossi, L. (Tarihsiz). Telepati.
  • Silva, M. (2021). Psychic Development.

 

Not: Bazen Büyük Dosyaları tarayıcı açmayabilir...İndirerek okumaya Çalışınız.

Benzer Yazılar

Yorumlar