Print Friendly and PDF

Şizofren teşhisi kondu…Ne Olacak Şimdi

 


Svetlana Kartinina: psikolog

Bir uzman için soru

2011 yılında akut psikoz tanısı ile bir psikiyatri hastanesine yatırıldı ve ardından hastalığı ilerlemeye başladı. Yakın zamanda kocamdan boşandım ve çocuğum yok. Bu yıl işitsel ve görsel halüsinasyonlar görmeye başladım. Kendi başıma baş edemedim, saldırıyı haplarla durdurmak zorunda kaldım. Manik şizofreni teşhisi kondu. Hastaneden sonraki gün halüsinasyonlar durdu. Şimdi hap alıyorum. Kendi çaresizliğimden dolayı bunalımdayım, hasta olduğum için utanıyorum, bunu yeni bir işte öğreneceklerinden korkuyorum. Bununla yaşamayı nasıl öğreneceğimi bilmiyorum. Ben güçlü ve iradeli bir insanım, ama ne zaman ilaç alsam, bunun artık sonsuza kadar benimle olacağı konusunda cesaretim kırılıyor.

Natalya, 35 yaşında

Natalia, ne yazık ki, sağlıklı ya da hasta olmayı seçmiyoruz. Bazı hastalıklar hayatımıza giriyor ve senin teşhisin bunun kanıtı. Hiçbir şey için suçlanamazsınız - dikkatsiz olduğunuzdan veya bir hata yaptığınızdan değil. Bu özelliğe doğuştan sahipsiniz ve bu teşhisle nasıl yaşayacağınızı öğrenmeniz gerekiyor.

sonsuza kadar mı?

 Yalan söylemeyeceğim - evet. Kritik kalmanız ve başınıza gelen her şeyi kontrol edebilmeniz önemlidir. Asıl göreviniz doktorunuzla iletişim halinde olmak ve ilaç almaktır.

Durum, ortamınızdaki destek eksikliği nedeniyle karmaşık olabilir. Zor durumlarda destek ve yardım edebilecek kişilerin olması önemlidir. Mümkünse kendinizi bu tür insanlarla çevrelemeye çalışın.

Şizofreni: Ne zaman endişelenmeye başlamalı?

Sen iradeli bir insansın, ama bazen hastalık bizim irademizden daha güçlüdür. Bununla birlikte, farkındalık hayatınızdaki zor zamanlarda size yardımcı olabilir. Olumlu ve kendinden emin mesaj “Ben halledebilirim!” sevdiklerinizin desteği ve kişisel bir doktorla birleştiğinde olumlu sonuçlar verecektir.

Psikolojide, kişiliğin sağlıklı bir kısmına güveniriz ve bir kişiyi zor bir yaşam durumundan çekeriz. Psikoterapide önce kişiliğin güvenebileceğimiz kısmını ilaçlarla güçlendirir, ardından zorluklarla baş etmesine yardımcı oluruz. Şizofreni bir teşhistir ve doyurucu bir yaşam sürmenize yardımcı olmak için sağlıklı yönünüzü ilaçlarla desteklemeniz gerekir.

**

"Kızım Şizofreni Hastası"

Vladimir Dashevski:Psikoterapist

Çocuklar kaç yaşında olursa olsun, ciddi bir hastalığın üstesinden gelmelerine yardımcı olmak için mümkün olan her şeyi yapmak istiyoruz. Ebeveynler için hastalığın tedavi edilemez olduğu gerçeğini kabul etmek zordur, ancak kendi deneyimleriyle başa çıkmak daha da zordur. Sürekli endişe duymayı nasıl durdurabilirim ve durumu nasıl kabul edebilirim?

 Moskova'dan bir yönetici olan 49 yaşındaki Natalya, bu soruyla psikoterapist Vladimir Dashevsky ile ilk seansa geldi.

Natalia: İki yıl önce 22 yaşındaki kızım Ira akut psikoz nedeniyle hastaneye kaldırıldı. Bipolar bozuklukla kombine şizofreni tanısıyla taburcu edildi. O zamandan beri ailemizin hayatı bir kabusa dönüştü: kızım sıklıkla halüsinasyonlar görüyor, onu düzenli olarak hastaneye yatırıyoruz. Ya da polisten bir telefon alıyoruz: Ira, duygularını ve davranışlarını kontrol edemediği için arkadaşlarıyla yürüyüşe çıktığında hoş olmayan durumlara girmeyi başarıyor.

Hayatında uyuşturucular, rastgele seks ve kavgalar vardı. Aynı zamanda ona “Bunu yapamazsın!” deyin. işe yaramaz, durumu nedeniyle bunu anlamıyor. Doktorlar tedavisi yok diyor. Ve her yıl Ira ve biz, akrabaları daha da kötüleşeceğiz: Böyle bir bozukluğu olan bir kişi, bir kişi olarak yavaş yavaş aşağılanıyor.

Vladimir Dashevsky: Natalya, sana gerçekten sempati duyuyorum.

“Sevgili kızınızın sadece hastalanmakla kalmayıp delirdiği duygusuyla yaşamak korkutucu. Bunu tek başıma yapamazdım. Tanrıya şükür, benim gibi, Ira'nın işini kolaylaştırmak için her şeyi yapan hassas, anlayışlı bir kocam var. İyileşme umudu yok ve zaman zaman beni “örtüyor”: Parlak bir gelecek olmayacağını anlıyorum.

- Seni en çok ne korkutur?

- Ira'nın yalnız bırakılacağını. Örneğin, doğum yapabileceğinden şüpheliyim. Kızım hasta bir insan. Ve onun gerçekten mutlu olmasını istiyorum! Böylece sadece kendine hizmet edebilsin, bensiz geçimini sağlayabilsin.

- Natalya, "hasta" kelimesini "özel" kelimesiyle değiştirmeni öneririm.

- Yapabilirsin, evet.

İşten ayrıldım ve kızımla birlikte olmak için evime yakın bir mağazada iş buldum.

- Korkularınız, çocuğu hasta olsun ya da olmasın, herhangi bir ebeveynin korkularıdır. Bir süjem vardı - korkunç bir kazada ciddi bir kafa travması ve omurilik yaralanması geçiren genç bir kadın. Ailesi - o zamanlar zaten çok yaşlıydı - hayatlarının geri kalanını onu rehabilite etmeye adadı. Onunla çalışmaya komadan yeni çıktığında başladım.

Ona uyuyormuş gibi geldi, uyandırılmak istedi. Onu transa sokmak zorunda kaldım ve yarı bilinçli bir halde onunla konuştuk. Altı ay sonra bilinci yerine geldi ve birkaç yıl daha çalıştık. Hem onunla hem de ailesiyle birlikte, daha az psikoterapiye ihtiyaçları yoktu. Şimdi bu aile yurtdışında yaşıyor. Müvekkilimin sosyal medyadaki gönderilerini düzenli olarak görüyorum. Bazı metinleri tercüme ediyor, yani geçimini sağlayabiliyor.

"Kızımın da uyum sağlayabilmesini istiyorum. Ve bunun için bir umut var - iyi günlerde, kızıl saçtan başka hiçbir şey onunla ilgili bir sorun olduğunu ele vermez. Doğru, düzenli olarak ellerini yıkamayı unutuyor, ancak teşhisi olan insanların davranışları böyle ...

- Genellikle bunlar, başkalarının görmediği güzelliği görebilen ince, yetenekli insanlardır.

- Evet, evet, Ira aynen böyle. Çok ince, yetenekli, diller için harika yeteneklere sahip ...

— Eminim bunu günlük hayata uyarlamak için her şeyi yapıyorsunuzdur. Ama bir gün öleceksin... Bundan korkuyor musun?

 Kızının yalnızlığından bahsetmişken, ölümünü kastetmiştin, değil mi?

- Nasıl denir…

"Hiçbirimiz ne zaman öleceğimizi bilmiyoruz. Ani, aniden vb. olabilir. Bu süreç üzerinde hiçbir kontrolünüz yok. Ama düşüncelerinizin gidişatını kontrol edebilirsiniz. Dinle, evren böyle emretti - nedense bu çocuk sana ulaştı ...

Evet ve bu konuda ne yapacağımı bilmiyorum. Belki de hiçbir şey yapılmasına gerek yok, sadece düşük frekanslarda için için için için içini boşaltsın...

Genel olarak hiçbir şeyden sorumlu olmadığımıza ve hayatlarımızı tamamen yönetemeyeceğimize derin inancım var.

Size bir hikaye daha anlatayım. Birkaç yıl önce Taoizm ile ilgilenmeye başladım ve Çin'deki kutsal Taoist dağlardan birine tırmanmaya karar verdim. Dağ 6.000 basamaklı dev bir merdivendi. Üstelik sadece 20 adım önünüzü ve ardından bir dönüşü göreceğiniz şekilde düzenlenmiştir. Yukarı çıkıyorsunuz, arkanızı dönüyorsunuz ve 20 tane daha görüyorsunuz.

Sonunda, ortasında tapınağın bulunduğu büyük bir gözlem güvertesine tırmandık. Ve burada olduğumuzu düşündük. Ama sonra daha da ileri giden bir yol gördük, dağın zirvesine ve orada da bir tapınak vardı ... Natalya, bu doğru - virajın etrafında ne olacağını bilmeden yol boyunca yürüyoruz. Zirvenin nerede olduğunu ve oraya nasıl ulaşacağımızı bilmeden dağa tırmanıyoruz. Belki de kızınıza neler oluyor, bir nedenden dolayı geçmeniz gerekiyor.

- Böyle düşüncelerim vardı. Bunu genellikle bir test olarak alıyorum... Ben de bir hikaye anlatabilir miyim?

 Biyoloji alanında doktora yapan bir arkadaşım var, çok parlak, özgün bir insan. İki yıl önce, küçük oğlu bir karaciğer tümörü olan kansere yakalandı. Ve arkadaşımın teşhisi öğrendikten sonra yaptığı şey bana büyük bir başarı gibi görünüyor. Kelimenin tam anlamıyla ertesi gün, tanıdığı herkese “Ne tavsiye edersiniz?”  Sorusunu yazdı. İsrail vatandaşlığı aldım, oğlumla oraya gittim, Avrupa'nın en profesyonel çocuk cerrahisi ekibini buldum.

İki seçenek vardı - ya karaciğer nakli ya da rezeksiyon, ancak tümörün kan damarlarına çok yakın olması nedeniyle operasyon, hayati bir risk taşıyordu. Her şey mükemmel yapıldı. Bir biyokimyacı olarak arkadaşım her şeyi araştırdı, tüm süreci kontrol etti. Bunun için gücü nereden buldu, anlamıyorum. Çocuk artık sağlıklı. Ve babası benim için sadece bir kahraman.

Neden sana bir kahraman gibi görünüyor?

 Onda olup sende olmayan ne var?

- Her şeyi bir anda değiştirmek için çok fazla kararlılığım yok ... Yine de hayır, öyle değil. Düşünmek gerek.

- Teklif edebilirim. Durum üzerindeki kontrolüne hayran olduğunu sanıyordum. Bu sürece ne kadar bilgiç bir şekilde yaklaşabildiğini.

“Benim için kontrol, cesaretin diğer yüzüdür. Arkadaşım pes etmedi ama çok zor bir problemi çözmeyi başardı.

“Kontrolün cesaretin diğer yüzü olduğuna katılmıyorum. Aksine, kaygının diğer yüzüdür. Korku olduğunda, birçok insan onunla başa çıkmak için durumu kontrol altına almaya çalışır. Görünüşe göre daha fazla kontrol, daha az korku. Ama bu bir illüzyon. Kontrol sadece kaygıyı artırır. Çünkü zaten her şeyi asla kontrol edemezsiniz.

Dünyada tek bir kişi bile başka bir kişinin akıl hastalığı hakkında bir şey yapamaz - annenin, babanın, en havalı psikiyatristin değil. Size öyle geliyor ki bir şey yapmıyorsunuz, bir şekilde kızınıza yeterince hizmet etmiyorsunuz. Ama öyle ya da böyle, endişeniz kontrol eksikliği ile ilgilidir. Arkadaşlarıyla yürüyüşe çıkmasına izin verdiğinizde "maymun" a girdiğini söylüyorsunuz. “Dizginleri gevşetmek” istiyorsunuz ama aynı zamanda kontrolü nasıl daha da güçlendireceğinizi düşünüyorsunuz…

- Evet, hatta işi bıraktım ve evime yakın bir mağazada iş buldum, böylece gerekirse her dakika Ira ile birlikte olabilirim ...

"Hedef ile sonuç arasındaki farkı anladığını sanmıyorum. Örneğin, St. Petersburg'a gitmek istiyorum, ancak bir bilet aldığım için sürücüye ve sağduyuya tamamen güveniyorum. Evraklarımı evde unutabilirim, geç kalabilirim, kar yağışı nedeniyle tren durabilir, yanlışlıkla Bologoye'de kalabilirim ve daha yüzlerce seçenek. Amaç, Neva'daki şehre ulaşmak ve sonuç, yolun ortasında bir platform. Kızınızın tatmin edici bir hayat yaşamasını sağlamak için mümkün olan her şeyi yapıyorsunuz. Ve sonuçtan sorumlu olduğunuzu düşünüyorsunuz.

Bu arada ne kendi doğumumuzdan, ne çocuklarımızın doğumundan ne de sağlıklarından sorumlu değiliz. Ölümümüzden sorumlu değiliz. Genel olarak hiçbir şeyden sorumlu olmadığımıza ve hayatlarımızı tamamen yönetemeyeceğimize derin inancım var. Bu durumda bize göründüğü gibi yapılması gereken her şeyi yapabiliriz, ancak sonucu evrenin merhametine vermek zorunda kalırız.

"Bu düşünce hiç aklımdan geçmedi.

- Sonucu kontrol etmek anlamsız. Ancak şu anda hayatımızı ilginç, parlak, anlamlı, bilinçli, enerjiyle dolu vb. kılan şeyleri yapmanın çok büyük bir anlamı var. Ve biliyorsun, seni hayatından çıkarırdım.

- Açıklamak.

- Muhtemelen kendinize sorduğunuz “Bunu neden aldım?”  sorusunda çok fazla “ben” var. Bu kelimeyi sorudan çıkarırsanız, on kat daha kolay hale gelecektir.

- Anlamıyorum.

- Küresel olarak, kızınızın hastalığı sizin probleminiz değil. Tabii ki bu senin hayatınla ilgili. Hayatını değiştirir. Onsuz yapamayacağınız bazı hareketleri başlatır. Ama bunu değiştiremeyeceğin gerçeğini kabul etmelisin.

"Yani sakinleşmek zorunda mısın?

- Değil. Diğer gezegenlerle etkileşim halinde olan evrende küçük bir gezegen gibi hissedin. Örneğin, bu Evrende sizin bilmediğiniz başka görevleri olan kızınızın gezegeniyle. Onunla bir şekilde etkileşime girebilir, çarpışabilir, alışabilirsiniz, ancak genel olarak, bu geniş dünyadaki hareketini hiçbir şekilde etkileyemezsiniz. Bize öyle geliyor ki, dağları, hastalığı, başka bir insanı fethedebiliriz. Ama aslında, yapabileceğimiz tek şey, kendi hayatımızı onurlu ve mutlu bir şekilde, sevdiğimiz şekilde yaşamaktır.

DİPNOT

Vladimir Dashevsky: Şizofreni, tıbbi tedavi gerektiren ciddi bir akıl hastalığıdır. Natalya, kızının sorununu sabırla kabul eden, mümkün ve gerekli her şeyi yapan cesur bir insandır. Sanki hastalığın ona kişisel bir meydan okuma attığı bir savaşta. Ve savaşta zordur, olabildiğince konsantre olmanız ve her şeyi kontrol altında tutmanız gerekir. Çalışmamızın amacı Natasha'nın psikolojik stresini azaltmaktı. Mücadelede enerjisini boşa harcamayı bırakmasını ve kızının hastalığını günlük, rutin, günlük eylemler gerektiren bir şeymiş gibi tedavi etmesini önerdim.

Natalya (bir hafta sonra): Vladimir'in söylediklerinin çoğu bana doğru geldi. Oldukça stresli hayatımda rahatlamak ve duruma biraz mesafeli bakmak için boşlukları nasıl bulacağımı düşündüm. Bazen bir hedefe ulaşmak için zorlamanız gerekmediği, tam tersine rahatlamanız gerektiği fikrini beğendim. Ama öyle ya da böyle kızım ve ben hastalıkla savaşmaya devam edeceğiz ve umarım kazanacağız.

Not: Bazen Büyük Dosyaları tarayıcı açmayabilir...İndirerek okumaya Çalışınız.

Benzer Yazılar

Yorumlar