EL-TİRMİZİ, ESERLERİ VE TASAVVUFİ GÖRÜŞLERİ
UNIVERSITY OP LONDON SCHOOL OF
ORIENTAL AND AFRICAN STUDIES
AL-TIRMIDHI, HIS WORKS AND HIS
OPINIONS ON SUFISM
BY
MUHAMMED IBRAHEEM AL-GEYOUSHI
A THESIS SUBMITTED TO THE
UNIVERSITY OP LONDON FOR THE DEGREE OP DOCTOR OF PHILOSOPHY
MAY 1970
Yazan: Muhammed İbrahim
El-Geyuşi/
Muhammed Ibraheem Al-Geyoushı
MAYIS 1970
GİRİŞ
Daha çok el-Hakim-el-Tirmîzî
olarak bilinen Ebu Abdullah Muhammed b Ali et-Tirmizî, üçüncü yüzyılın büyük tasavvuf
liderlerinden biriydi. Çabalarını bunları çözümlemeye ve açıklamaya
yöneltmiştir. Et-Tirmîzî ile ilgili biyografik malzeme biyografilerde dağınık
halde bulunur 3 Tasavvuf literatürüne dair notlar ancak hepsi azdır. Bu tür
veriler, yüksek düşünce düzeyi veya görüşleri ve öğretileri hakkında yeterli
bir fikir vermez ve onun ve onların Sufizm üzerinde sahip oldukları büyük
etkiyi göstermez. Tasavvuf ve haleflerinin bağlı olduğu ve dayandıkları
evliyalar ve evliyalık hakkındaki bazı fikirleri açıklayan ve formüle eden ilk
kişiydi. Bu, bu önde gelen tasavvuf âliminin neden gerektiği gibi tanınmadığına
dair birçok soruyu gündeme getiriyor. Bu sebepler, onun hayatı ve eserlerinin
tartışılması sırasında açıklanacaktır.
Tasavvuf hem doğuda hem de batıda
gelişmesine rağmen, Tirmîzî'nin çalışmaları ve çalışmaları yirmi beş yıl kadar
öncesine kadar bilinmiyordu.
Profesör Arberry ve Dr. Ali Hasan
Abdülkadir tarafından
Düzenlenen ikiz kitaplar
Al-Riyadah wa adab el-Hafs ve eserlerinin listesini veren, Tirmizî ile ilgili
çalışmalar yazdı Bununla birlikte, bazı noktaları hakkında kendilerini belirsiz
olduğu ortaya çıktı Örneğin, kitap üzerinde yazdığı zaman Hatmü'l Evliya,
bunlar kitabın aslında sorular İbni cevap oysa İbn Arabi daha sonra kitabında
el-Fütuhat el Makkiyah cevap sadece soruları içeriyordu düşünülmektedir ( Arabi
sadece bu sadece Kitab Khatm 29 bölümden birinde bulunurlar el-Evliya', yani
dördüncü bölüm. Ayrıca 1946'da Abd al-Muhsin al-Hüseynî'nin Kitab Haqiqat
al-Adamiya' üzerine bir başka çalışması İskenderiye Üniversitesi Sanat
Fakültesi Bülteni'nde yayınlandı,
1958'de Amerikalı bir oryantalist
olan Dr. Nicholos Hear, çalışmalar yaptı.
Tirmizî'nin tasavvuf düşünürleri
arasındaki yüksek konumuna dikkat çekmiştir.
…
Tezden
Samimiyet, saygı ve sevgi- Farid
al-Din al-Attar, çocuklarının, kızgın olup olmadıklarını nasıl bildiklerini
sorduklarında, bu gibi durumlarda onlara her zamankinden daha güçlü bir
şefkatle davrandıklarını, ancak Aynı zamanda yemekten ve içmekten kaçındı-
Üstelik gözyaşı döktü ve duada haykırdı:
”Ah Tanrım, böyle öfkelenmeme
izin verdiğin için seni öfkelendirdim mi? Ey Rabbim tövbe ediyorum; onları
doğru yola ilet."
Böylece O'nun kendilerine kızdığını anladılar.
Bu yüzden tövbe ettiler ve mağfiretinden vazgeçinceye kadar O'ndan bağışlanma
dilediler.
Tirmizi, kendisine iyilikte ve
ilişkide iyi bir arkadaş olan iyi eşini sever ve çok değer verirdi. İlim ve
tasavvufa ilgisi de vardı - O kritik dönemde ona verdiği destek, ona yeni bir
dayanıklılık ve gelecek için umut verdi - Ve gerçekten de sonunda her ikisini
de Allah'ın kendilerine bahşettiği bir lütuf içinde giydiler- Al-Tirmizi,
karısının onun için yaptığı her şey için minnettardı.
--
el-Tirmizî devletlerin yaşaması,
“Biz üç sütun üzerine kurulan Hakk
dinini görüyor musunuz? “Doğruluk, adalet ve dürüstlük."
Vücudun üyelerine sağ ilişkindir?
Sebebi için doyurucu ve doğruluğuna adalet daha sonra bu üç ayağı İslam'ın
takipçileri için ne önemi açıklamaya ilerler. O bilginlerinin hatalarını en
halkım için korku nelerdir Peygamberler" şu hadisi nakleder, “bilgelerin
sapmaları ve yanlış anlamalar“.
En büyük zararı sonuncusu verir.
O, sûfîleri nefsin yanılsamalarına yenik düşmemeleri konusunda uyarır ve nefsin
hilelerinin dini performansı nasıl bozma eğiliminde olduğunu göstermek için
örnekler verir.
…
"Hz. Ebu Bekir'in şu sözü
çok manidardır…
(Allah Ondan razı olsun)
buyuruyor ki, "Şüphesiz helaya girersem, Allah'tan utanarak başımı
örterim."
Not: Bazen Büyük Dosyaları tarayıcı açmayabilir...İndirerek okumaya Çalışınız.
Yorumlar