Print Friendly and PDF

Fâtiha Sûresinin Kelime ve Harflerinden İşaretler Çıkarması

 


Gazzîzâde, Fâtiha sûresindeki harflerin sayısından, cifir olarak karşılığından ve kelimelerin başındaki harflerin benzerliğinden birtakım işaretler çıkarmaktadır. Fâtiha sûresindeki kelimelerin ve harflerin işareti ile ilgili şu açıklamayı yapmaktadır: “Yirmi beş kelime yüz yirmi üç harftir. “ Bu hurufat-ı celile Fâtiha’nın her biri bir sır ve bir manasına delil ve işarettir.” Kelimenin başındaki harf benzirliğine örnekler: “Elif eman veya emine işarettir. Çünkü Fâtiha sûresi Allah’tan onu okuyup onunla amel eden müminlere bir emandır.[1] Üç ba var denildi. Ba-i evvel Belde-i Tayyibe olan Mekke’ye işarettir ki Fâtiha Mekkidir. İkinci ba Beled-i Taybeye işarettir ki taybe Medine-i münevvere ismidir. Fâtiha bir defa da Medine’de nazil oldu. Medenidir. Üçüncü ba beytü’l-ma’mura işarettir ki kenz-i arştan nazil olmuştur.”[2] “Ra cenab-ı hakkın rahmetine ha hayatın ism-i hayden olduğuna rahmet-i amme olmasaydı hayat-ı amme olmazdı. Mim malikü’l-mülk olduğuna, elif uluhiyyet, nun ism-i nura, rahimin sonudaki mim Hz. Muhammed’in a.s kıyamette şefaat kapısını açacağına işarettir.”[3] Âmin” harflerin işareti “tefsîr-i letaifte, elif emane işarettir. “Mim” mağfirete işarettir. “Ya” yüsre işarettir. “Nun” nusrete delalettir.”[4]

Cifir ve Fâtiha harfleri

Gazzîzâde, harflerle ilgili yakın ve uzak bütün ihtimalleri sıralıyor ve bazı tarihi olaylarla da irtibat kurup, cifirle tarihler çıkarıyor. Mesela Osmanlı’nın Mekke ve Medine’yi fethettiği tarihe işaret eden şu örneğe yer veriyor: Üç “ta” harfi 1200 eder. 22 elif ve altı “ye” eklenince (1228) Osmanlı’nın harem-i şerifi fethine işaret eder.[5] Ayrıca her yüzyılda gelecek olan müceddidlerin varlığına da şu açıklamasıyla örnek veriyor: “Yahut min ciheti’l-aded kaf yüzdür. Her yüz yıl başında hak Tealâ’nın Kadir ismine mazhar bir sahibu’z-zaman zuhuruna işaret olur.”[6]

Mehdi’nin aleyhisselâm. geliş tarihi

Gazzîzâde, Fâtiha sûresindeki harflerden cifir yoluyla gelecekle ilgili birtakım işaretler çıkarmakta, hatta bazen kesin tarih vermektedir.

On iki mim on iki imama işarettir. Aynı zamanda Mehdi’nin geliş tarihine de işaret vardır.

“Her mimden on iki imam feyiz aldı. On iki mim Hz. Muhammed (salla'llâhü aleyhi ve sellem) hulefası on iki imama işaret eder.” Gazzîzâde buradan yola çıkarak son imam olan on ikinci imam Muhammed el-Mehdi’nin zuhuruna işaret çıkarmakta ve mehdinin geliş tarihine açık bir ifade ile vurgu yapmaktadır:

“Azizim, mimat Fâtiha hesabıyla on iki mim dört yüz seksen eder. Çünkü on iki imamda üç Muhammed vardır. İmam mehdi üçüncü Muhammed’dir. Üç kere dört yüz seksen, bin dört yüz kırk eder. El-ilmu indellah bin dört yüz kırkta zuhur­u mehdiye işaret vaki oldu.”[7]

Dünyanın ömrü ve ümmetin bekası

Gazzîzâde, Mehdinin geliş tarihi ve ümmetin bekası ile ilgili şu çıkarımları yapmaktadır: Dünyanın ömrü yedi bin senedir. Buna kameri takvime göre iki yüz on iki sene daha eklenirse yedi bin iki yüz on iki olur. Bu da hicri bin altı yüz on iki tarihine tekabül eder ki, bu tarih (Allahu a’lem) kıyametin kopma tarihidir.[8]

Gazzîzâde bu bilgilerin bir ilham olarak kendisine bildirildiğine şu sözleriyle işaret etmektedir: “Fakire mîmât-ı Fâtiha lisanından böyle söylendi. Hamden lillahi Tealâ feyz-i berekat-ı Fâtiha’dan bu sırla mübeşşer olduk”.[9]

Gazzîzâde’nin gelecekle ilgili vermiş olduğu bu bilgiler onun şahsi kanaatıdır. Kiyametin ne zaman kopacağına dair hiç kimseye bilgi verilmediği konusu ise Kur’an-ı Kerim’de açıkça ifade edilmektedir. “Şüphesiz ki, kıyamet saatinin bilgisi Allah katindadır...”[10] Bizim burada bu bilgileri aktarmamızın sebebi eserin içeriği hakkında bilgi vermek ve Gazzîzâde’nin eserinde ne gibi konulardan bahsettiğini aktarmaktır.

 

Kaynak: Ramazan ÖNAL, Gazzîzâde Abdüllatîf Efendi’nin Fütuhâtu Kenzi’l-Kur’ân Adlı Fâtiha Sûresi Tefsîrinin Tahlili Ve Değerlendirilmesi



[1]      Gazzîzâde, Fütuhat, I, 84b.

[2]      Gazzîzâde, Fütuhat, I, 85b.

[3]      Gazzîzâde, Fütuhat, II, 19b-20a.

[4]      Gazzîzâde, Fütuhat, II, 152b.

[5]      Gazzîzâde, Fütuhat, I, 86b.

[6]      Gazzîzâde, Fütuhat, I, 88b.

[7]      Gazzîzâde, Fütuhat, I, 91b.

[8]      Gazzîzâde, Fütuhat, I, 92a.

[9]      Gazzîzâde, Fütuhat, I, 91b- 92a.

[10]     Lokman, 31/34

Not: Bazen Büyük Dosyaları tarayıcı açmayabilir...İndirerek okumaya Çalışınız.

Benzer Yazılar

Yorumlar