Print Friendly and PDF

Abdulkadir Ben Ghabrit.... Yahudileri Gestapo'dan kurtaran Müslüman İmam

 

İkinci Dünya Savaşı sırasında en az 500 Yahudi ve direniş savaşçısını Nazilerden kurtardı .


İkinci Dünya Savaşı sırasında en az 500 Yahudi ve direniş savaşçısını Nazilerden kurtardı .


Si Kaddour Bingabrit

 

Si Kaddour Bingabrit

عبد القادر بن غبريط
Abdelkader Ben Ghabrit



Doğmak

1 Kasım 1868

Sidi Bel Abbès , Cezayir

Öldü

24 Haziran 1954 (85 yaşında)

Paris , Fransa

Akrabalar

Nouria Benghabrit (büyük yeğeni)

Abdelkader Ben Ghabrit ( Arapça : عبد القادر بن غبريط ; 1 Kasım 1868 - 24 Haziran 1954), [1] yaygın olarak Si Kaddour Benghabrit ( سي قدور بن غبريط ) olarak bilinen Cezayirli bir dini lider, çevirmen ve tercümandı. Dışişleri Bakanlığı. Paris Ulu Camii'nin ilk İmamı .

İkinci Dünya Savaşı sırasında en az 500 Yahudi ve direniş savaşçısını Nazilerden kurtardı .

Biyografi 

Si Kaddour Benghabrit, Endülüs'ün önde gelen Tlemcen ailesinden geliyordu . Orta öğrenimini Cezayir'de Thaalibia Medresesi'nde ve Fez'deki El-Karaouine Üniversitesi'nde tamamladıktan sonra , kariyerine Cezayir'de yargı alanında başladı. [2] Binghabrit, Mağrip'teki bir Müslüman ileri gelenin oğlunun tipik eğitimini medresede aldı, Kuran'ı ezberledi ve klasik Arapça öğrendi (modern Cezayir Arapçasından çok farklı olan Kuran'ın dili). [3] Aynı zamanda Fransa'nın medeniyet misyonu ideolojisini yansıtan bir eğitim aldı.Fransa'nın Cezayirlileri Fransız dili ve kültürüne asimile ederek onları "uygarlaştıracağı" ("uygarlaştırma misyonu"). [3] Benghabrit, Fransa'nın Cezayir'deki medeniyet misyonu idealini benimseyen bir Fransız hayranıydı ve bu nedenle Fransa'ya ve değerlerine derinden bağlıydı. [3] Amerikalı tarihçi Ethan Katz, Benghabrit'i iki kültürlü, Fransız ve Müslüman kimliğinin her iki yönünden de eşit derecede rahat olan, Fransa ve Mağrip kültürel dünyaları arasında "kesintisiz bir şekilde hareket eden" bir adam olarak tanımladı. [3] Kozmopolit, sofistike bir adam olarak, birbirinden çok farklı iki kültürel dünyayı bir araya getirebilen Benghabrit, iktidarı elinde tutanlara faydalı olmayı başardı ve karşılığında iktidarın keyfini çıkardı.[3]

1892'de Fransa'nın Tanca Elçiliği'nde tercüman yardımcısı oldu ; Kuzey Afrikalı yetkililer ve Fransa Dışişleri Bakanlığı arasında bir irtibat olarak görev yaptı . [4] 1900-1901 döneminde Tanca'daki Fransız Elçiliği şefi olarak görev yaptı . [5] Binghabrit, Fas Arapçasını ( Cezayir Arapçası ile yakından ilişkili olan ) akıcı bir şekilde konuşabiliyordu, bu da Fransız elçiliğine Fas Arapçasını konuşabilecek personele sahip olmayan diğer Avrupa güçlerinin elçiliklerine karşı büyük bir avantaj sağladı ve ayrıca her zaman iyi bilgilendirilmişti. Fas meseleleri hakkında. [6]Fransız diplomat Charles de Beaupoil, Kont de Saint-Aulaire, Benghabrit'i birlikte çalıştığı en yetenekli diplomatlardan biri ve Fas'taki en yetenekli diplomatlardan biri olarak değerlendirdi. [6]

1901'de Cezayir-Fas sınırını belirlemek için Fransız-Fas komisyonunda görev yaptı . [7] Fas'taki Fransız üstünlüğünü resmileştiren 1906 Algeciras Konferansı'nda [5] [7] Fransız heyetine hizmet etti . [8] Fas'ta Binghabrit, resmi olmayan bir Fransız diplomat olarak Sultan Abd al-Hafid'in mahkemesinde görev yaptı. [3]



Abdelqader Benghabrit (sağdan ikinci) Muhammed el-Muqri , Charles Émile Moinier  [ fr ] , Fas Sultanı Abd al-Hafid ile birlikte 8 Ağustos 1912'de Rabat'ta.

Fes Antlaşması _

1912'de Fas Sultanı AbdülHafid ile Fransız diplomat Eugène Regnault  [ fr ] arasındaki ve Fas'ta Fransız Koruyucusunu kuran Fes Antlaşması'nın imzalanmasıyla sonuçlanan müzakereleri yorumladı . Mukim General Hubert Lyautey daha sonra onu padişahın protokol başkanı olarak ödüllendirdi. [7] [9]

Birinci Dünya Savaşı 

Kasım 1914'te Osmanlı İmparatorluğu, Almanya'nın yanında Birinci Dünya Savaşı'na girdi. Tüm Sünni Müslüman dünyasının ruhani lideri olarak kabul edilen Osmanlı Padişahı-Halife V. Mehmed, 4 Kasım 1914'te tüm Müslümanları Rusya, İngiltere ve Fransa'ya karşı savaşmaya çağıran bir cihat (kutsal savaş) bildirisi yayınladı. Fransa'nın sömürge imparatorluğunda milyonlarca Müslüman vardı ve Paris'te cihat ilanından sonra Fransız yönetimi altındaki Müslümanların sadakati konusunda ciddi endişeler vardı . Benghabrit tüm nüfuzunu Fransız Müslümanlarının Fransa'ya sadık kalması gerektiğini savunmak için kullandı ve bu da onu Fransız hükümetine sevdirdi. [10]Fransız Müslümanları, Birinci Dünya Savaşı sırasında çoğunlukla cumhuriyete sadık kaldılar ve Paris'teki konumunu iyileştiren Osmanlı cihat bildirisini göz ardı ettiler. Savaş sırasında Binghabrit, Müslüman erkekleri Fransız Ordusu'na katılmaya çağırdı ve Müslüman askerlerin önünde Fransa için savaşarak doğru taraf için savaştıklarını anlatmak için konuşmalar yaptı. [10]

1916'da Fransa, Haccı kolaylaştırmak ve İslam'ın kutsal yerlerinde geçirdikleri süre boyunca vatandaşlarının refahını sağlamak ve Şerif Hüseyin bin Ali'yi ikna etmek için onu Mekke'deki Fransız diplomatik misyonunun başı olarak Hicaz'a gönderdi. Mekke'nin Osmanlı İmparatorluğu'ndan ayrılıp Müttefikler'e katılması [7] , kendi başına bir hilafet için Fransız desteğini temin etmesi . [11]

1917'de Si Kaddour , Fransız Kuzey Afrika'dan Müslümanların Mekke'ye hac ziyaretini kolaylaştırmak için Cezayir Mahkama'sında (hukuk mahkemesi veya kadı ), Habous Cemiyeti'ni ve İslam'ın Kutsal Yerlerini kurdu . Cemiyet , hacıların kullanması için Medine ve Mekke'de iki otel satın aldı .

İstihbarat 

Ben Ghabrit, kariyeri boyunca Fransa'ya Müslüman nüfus hakkında değerli bilgiler verdi. [7] Quai d'Orsay'ın Afrika -Levant bölümü onu "en güvenilir Arap muhbirlerinden" biri olarak tanımladı. [7] Nisan 1920'de, Fransız başbakanı ve dışişleri bakanı Alexandre Millerand'a Kuzey Afrika ve Levant'taki Müslümanların Fransa'ya karşı tutumları hakkında 23 sayfalık bir rapor sunarak, Fransız kolonilerinde daha fazla özerklik ve Paris Müslüman Enstitüsü'ne destek verilmesi gerektiğini savundu. hayati bir istihbarat kaynağıdır. [7]

Paris Ulu Camii

1920'de Habous ve Kutsal Mekânlar Cemiyeti Cezayir vilayetini kurdu. Paris'te Enstitü ve Cami yapılması , Fransa ile İslam'ın ebedi dostluğunu simgeleyecek bir yapıya kavuşturulması ve Fransa'ya destek için savaşan onbinlerce Müslüman askerin fedakarlığının anılması için izin başvurusunda bulunulması amaçlandı. Verdun Muharebesi de dahil olmak üzere I. Dünya Savaşı . Paris Ulu Cami 5. bölgede inşa edilmiş ve 1926'da tamamlanmıştır. Ulu Cami'nin açılışında, Benghabrit hem Fransızca hem de Arapça yaptığı konuşmalarda Fransa ve İslam'ın "ebedi birliğini" övmüştür. [10]

Paris Camii Müslüman Enstitüsü, bölgede yaşayan veya bölgeyi ziyaret eden tüm Müslümanlara yardım etmek için Paris'te açıldı. Hizmet ve manevi yön sağladı, aynı zamanda gerektiğinde doğrudan refaha sahip insanlara yardım etti, yeni göçmenleri destekledi ve onları şehre alıştırdı. [12]

 

İkinci Dünya Savaşı ve Yahudiler

Sofistike bir adam ve Paris salonlarının müdavimi olan Ben Ghabrit, "en Parisli Müslüman" olarak adlandırıldı. [13] II. Dünya Savaşı sırasında ve Fransa'nın düşüşünden sonra , Si Kaddour Ben Ghabrit, hem Müslüman hem de Yahudi olan halkını korumak için çalıştı ve tahmini 100 Yahudi'nin Müslüman olduklarını belgelemek için sahte belgeler ayarladı. [14] Ayrıca, Yahudi mültecilerin Alman toplama zamanlarında camiye gizlenmesini ve Direniş tarafından ülke dışına taşınmasını sağladı. [14] Ayrıca Cezayirli şarkıcı Salim Halali'ninki de dahil olmak üzere en az beş yüz Yahudi'nin hayatını kurtardı.idari personelin onlara Müslüman kimlik belgelerini vermesini sağlayarak, tutuklanmalarını ve sınır dışı edilmelerini önlemelerini sağladı. [15] [16] [17] Ayrıca, Fransa'daki savaş sırasında birçok Müslüman Fransız Direniş hareketine katıldı.

Derri Berkani , 1991'de Racines de France 3 gösterisi için hazırlanan, Paris Camii, unutulmuşlar başlıklı bir belgeselde , Yahudileri korunmak için Paris Camii'ne götürenlerin , çoğunluğu işçilerden oluşan Cezayirli partizanlar olduğunu bildiriyor . [18] Bu Cezayirli partizanların görevi İngiliz KİT ajanlarını kurtarmak ve korumak ve onlara sığınak bulmaktı. Partizanlar daha sonra Yahudi ailelere tanıdıkları ailelerden veya arkadaşlarının ricası üzerine onları camide ağırlayarak, onları Zone libre'ye götürmek veya Akdeniz'i geçerek Mağrip'e götürmek için belgelerin verilmesini bekleyerek yardımda bulundular .

Bu dönemde Paris Camii'nde kalarak kurtarılan Yahudilerin sayısı yazarlara göre farklılık göstermektedir. Association des Bâtisseuses de paix başkanı Annie-Paule Derczansky, Albert Assouline'e göre Berkani filminde belirtildiği gibi 1600 kişinin kurtarıldığını belirtiyor. Fransa İçişleri Bakanlığı eski Diyanet İşleri Başkanı Alain Boyer ise sayının 500'e yaklaştığını söyledi.

 

Miras ve onur 

Katkılarından dolayı Ben Ghabrit, Legion of Honor Büyük Haçı ile ödüllendirildi . Maliki ayinine göre Paris Camii'nin kuzeyindeki ayrılmış bir alana gömüldü . Topluluklar arası uyum için çalışan Yahudi ve Müslüman kadınlardan oluşan bir dernek olan Bâtisseuses de Paix , 2005 yılında Yad Vashem Konseyi'ne Paris Camii'nin 1942 ve 1944 yılları arasında birçok Yahudiyi kurtardığını ve Yad Vaşem'in bunu yapması gerektiğini kabul etmesi için bir dilekçe sundu. böylece Si Kaddour Benghabrit'i Uluslar Arası Adil Kişilerden biri olarak tanıyın . [19] [20] Hayatta kalan bulunamadığından bu istek yerine getirilmedi; görünüşe göre cami sahte pasaportlarla çalışmıştı. [21]

Si Kaddour Benghabrit'in Salim Halali'yi ve diğer Yahudileri kurtarma çabaları , Ismaël Ferroukhi'nin yönettiği ve 2011'de vizyona giren Fransız drama filmi Les hommes libres ( Özgür Adamlar , 2011) filminde anlatılıyor . Fransız aktör Michael Lonsdale tarafından oynanır . Si Kaddour Benghabrit , Mohamed Fekrane'ye 2010 yılında vizyona giren " Birlikte " adlı kısa filminde de ilham verdi . İmam rolünü aktör Habib Kadi canlandırıyor .

Torunları 

Nouria Benghabrit-Remaoun , sosyolog ve araştırmacı, Si Kaddour Benghabrit'in erkek kardeşinin torunu, Cezayir Milli Eğitim Bakanıdır .

İşler 

·        La Fondation Lyautey . [İmza: Gabriel Hanotaux, Paul Tirard. Si Kaddour ben Gabrit tarafından Arapça bir metin.]. [22] Abou-Nouas, ou, L'art de se tirer d'affaire. [23] [24]

Referanslar 

1.      ^ / belge.php ? id = 152 Fransızca Oryantalist Sözlüğü

2.      ^ cami-de-paris.org

3.      ^Yukarı atla:a b c d e f Katz 2012, s. 270.

4.      ^ Paul R. Bartrop (6 Haziran 2016). Holokost'a Direnmek: Ayakta Kalanlar, Partizanlar ve Hayatta Kalanlar: Ayakta Kalanlar, Partizanlar ve Hayatta Kalanlar . ABC-CLIO. s. 26–27. ISBN'si 978-1-61069-879-5.

5.      ^Yukarı atla:a b Fassi-Fihri, Muhammed (2008). Mon grand-père, büyükelçi à Paris: 1909-1910 (Fransızca). Marsam Sürümleri. ISBN'si 978-9954-21-138-0.

6.      ^Yukarı atla:a b Sundurma 2005, s. 152.

7.      ^Yukarı atla:a b c d e f g Thomas, Martin (2008). İstihbarat İmparatorlukları: 1914'ten Sonra Güvenlik Hizmetleri ve Sömürge Düzeni . Kaliforniya Üniversitesi Yayınları. ISBN'si 978-0-520-25117-5.

8.      ^ Miller, Susan Gilson. (2013). Modern Fas tarihi . New York: Cambridge University Press. ISBN'si 978-1-139-62469-5OCLC  855022840 .

9.      ^ Pennell, CR (2000). 1830'dan beri Fas: Bir Tarih . acele et. ISBN'si 978-1-85065-273-1.

10.   ^Yukarı atla:a b c Satloff 2006, s. 142.

11.   ^ İslamKotob. الشريف الحسين الرضي والخلافة لنضال داود المومني (Arapça). İslamKotob.

12.   ^ Paris Ulu Camii'nin resmi sitesi

13.   ^ Biyografi Si Kaddour Ben Ghabrit Paris Ulu Camii resmi sitesi

14.   ^Yukarı atla:a b Robert Satloff (8 Ekim 2006). "Holokost'un Arap Kahramanları"Washington Post'ta . 2010-04-28 alındı.

15.   ^ "Holocaust's Arab Heroes" , The Washington Post , 8 Ekim 2006, Robert Satloff

16.   ^ "Dürüstler Arasında: Holokost Sırasında Yahudileri Kurtaran Arapların Kayıp Öyküleri" Allan C. Brownfeld

17.   ^ Ofer Aderet, Holokost'a düşen Yahudileri kurtaran Paris Ulu Camii, Haaretz, 24 Mart 2012.

18.   ^ "Des juifs ont été sauvés par la Mosquée de Paris, L'association 'Les Bâtisseuses de paix' veut rappeler les faits" , 8 Haziran 2008, Pazar, SaphirNews.com

19.   ^ Katz, Ethan (2013-03-01). "La Mosquée de Paris at-elle sauvé des juifs? Une énigme, sa mémoire, son histoire" . Diasporalar. Circulations, Migrations, Histoire (Fransızca) (21): 128-155. doi : 10.4000/diasporas.271 . ISSN 1637-5823 . 2019-03-21 alındı . 

20.   "El Watan :: 16 mai 2005 :: Si Kaddour Benghabrit, un juste qui mérite keşif" . elwatan.com (Fransızca). 2005-05-16. 2010-04-06 tarihinde kaynağından arşivlendi . 2019-03-21 alındı .

21.   Müslim reten Juden. Es gibt sie, die orientalischen Schindlers , Frankfurter Allgemeine Zeitung , 7 Ağustos 2014, yazan Emran Feroz

22.   ^ Ben-Gabrit, Si Kaddour. La Fondation Lyautey. [Signé: Gabriel Hanotaux, Paul Tirard. Un texte en arabe de Si Kaddour ben Gabrit (Fransızca). Paris: Baskılar Sanat ve belge. OCLC 458414527 . 

23.   ^ Ben-Ghabrit (Si.), Kaddour (1930). Abou-Nouas, ou, L'art de se tirer d'affaire (Fransızca). R. Couloumalar.

24.   ^ Ader. "[TERZIAN] - BEN GHABRIT (Si Kaddour). Abou-Nouas..." Ader (Fransızca) . 2020-04-27 alındı .

Kaynaklar 

·        Abdellali Merdaci, sömürge döneminden Cezayirli Fransız yazarlar: Biyografik Sözlük , L'Harmattan, 2010

·        Katz, Ethan (Bahar 2012). "Paris Camii Yahudileri Kurtardı mı? Bir Gizem ve Hafızası". Yahudi Aylık İnceleme . 102 (2): 256–286. doi : 10.1353/jqr.2012.0012 . S2CID  162828322 .

·        Si Kaddour Ben Ghabrit Biyografisi Paris Ulu Camii resmi sitesi

·        Sundurma, Douglas (2005). Fas A History Fethi . New York: Farrar, Straus ve Giroux. ISBN'si 9781429998857.

·        Satloff, Robert (2006). Salihler Arasında . New York: Kamu İşleri. ISBN'si 9781586485344.

 

 

Benghabrit: Yahudileri Gestapo'dan kurtaran Müslüman Rektör

31 Mayıs 2017'de yayınlandı

tarafından Susan Cahill

Paris Ulu Camii, Fransa ile İslam arasındaki ebedi dostluğu simgelemek için 1922 ve 1926 yılları arasında inşa edilmiştir. Aynı zamanda Fransız İmparatorluğu'nun Kuzey Afrika kolonilerinde I. Dünya Savaşı'nda Almanlara karşı savaşan yarım milyon Müslümana şükranlarını ifade etmekti. Fransa için yüz bin Müslüman öldü; fedakarlıkları olmasaydı, Verdun'un zaferinin olmayacağı söylenir. Cami, özellikle Cezayir'den düşen Müslüman tirailleurları (keskin nişancılar) onurlandırmak içindir.

Savaştan sonra birçok Cezayirli Fransa'ya yerleşti, fabrikalarda ve inşaat işlerinde çalıştı ve ailelerine evlerine para gönderdi. Kabyles olarak bilinen Kabiliya'dan Berberiler, Albert Camus'nün yazdığı gibi Cezayir'in hain Atlas Dağları ve yoksul köyleri - Kabyles, Paris'teki baskın Müslüman nüfus haline geldi. Birçoğu Paris'in kuzeydoğusundaki Belleville'deki gecekondularda yaşadı ve diğer göçmen komşuları ve iş arkadaşlarıyla bağ kurdu: Çinli ve Vietnamlılar, Tunuslular, Faslılar, Kuzey Afrika, Rusya, Doğu Avrupa'dan Yahudiler.

 Naziler 1940'ta işgal edip Yahudileri sınır dışı edilmek üzere toplamaya başladığında, birçok Kabyle Fransız Direnişi'ne katıldı. (Hıristiyanlar gibi, Kuzey Afrika ve Paris'teki birçok Arap'ın da Yahudi aleyhtarı Vichy ve Alman yetkililerle işbirliği yaptığı doğrudur.)

Benghabrit Yahudileri Gestapo'dan kurtardı

Kabyle Direnişinin başarıları , Kabylelerin ibadet ettiği Ulu Cami'nin mahzenlerinde günlük olarak yürütülen gizli antifaşist operasyonlarla yakından bağlantılıydı. Cami rektörü Si Kaddour Benghabrit'in (1868–1954) kahramanlığı sayesinde Kabiller, Yahudi arkadaşlarını ve iş arkadaşlarını güvenli bir sığınak için Camiye getirmekte özgürdü.

1926 yılında Paris Camii'nde Fransa cumhurbaşkanının huzurunda kılınan ilk namaz, aynı zamanda caminin kurucusu olan bu rektör tarafından kılınmıştır. Cezayir'de doğan, Paris ve Kuzey Afrika'da kitap yazan, Paris salon kültüründen hoşlanan ve müziği seven kültürlü bir diplomat olan Benghabrit, Paris'in en önemli Müslümanı ve Avrupa'nın en etkili Arap'ı oldu. Benghabrit şimdi, Holokost sırasındaki eylemleri nedeniyle tarihi bir ilgi ve bazıları tarafından takdir edilen bir figür haline geldi.

Naziler ve Vichy hükümeti Paris Yahudilerini tutuklamaya ve sınır dışı etmeye başladığında , Benghabrit kendisini ve cemaatini Ulu Cami'yi nesli tükenmekte olan Yahudiler için bir sığınak yapmaya adadı. Üçlü bir kurtarma operasyonu tasarladı: ilk olarak, Avrupalı ​​ve Cezayirli Yahudilere Müslüman ailelerin yaşadığı apartmanlarda barınma teklif etti; ikincisi, Yahudi değil Müslüman olduklarını kanıtlamak için onlara sahte kimlik belgeleri verdi; Sonunda caminin altındaki mahzenleri ve tünelleri kaçış yolu olarak kullanmaya başladı.
Bingazi

Gizlenen Yahudiler sürünerek ve caminin altındaki lağımlardan ve tünellerden (güney topraklar) geçerek Seine kıyılarına, Kabyles tarafından işletilen boş şarap mavnalarının ve teknelerin onları İşgal Altındaki Paris'ten kaçırmak için beklediği yolu kazdılar. Benghabrit, Cami'nin direnişinin kaçınılmaz olarak ortaya çıkmasıyla birlikte Gestapo tarafından birkaç kez tutuklandı ve sorguya çekildi. Bununla birlikte, daha yüksek bir Alman komutanlığı, her seferinde serbest bırakılmasını emretti: Reich, Kuzey Afrika'yı müttefiklere karşı tutacaksa, Almanlar Kuzey Afrika'da veya Paris'te Cezayir isyanlarını riske edemezdi. Her iki cephedeki Müslümanların da boyun eğmeleri önemliydi.

Kuzey Afrika şarkılarının popüler şarkıcısı ve Bingabrit'in arkadaşı Cezayirli Berberi bir Yahudi olan Salim Halali, camide güvenlik aradı ve buldu. Rektör, Salim'in büyükbabasının İslam'ı seçtiğini -yanlış bir şekilde- göstermek için ona sadece bir Din Değiştirme Belgesi vermekle kalmadı; ayrıca Bobigny'deki Müslüman mezarlığında Halali'nin büyükbabasının soyadının yazılı olduğu işaretsiz bir mezar taşına sahipti.

Naziler kontrol ettikten sonra Halali'yi yalnız bıraktılar. Naziler yeraltında bir cami olduğuna dair söylentilere yanıt vererek, düzenli olarak arama ve sınır dışı etme görevine baskın yaptıklarında Müslüman olarak geçerek camide savaşı yaşadı. (Benghabrit'in masasının altında yerde, devam eden başka bir Nazi baskını hakkında herkesi uyaran bir uyarı zili vardı.) Kurtuluş'tan sonra Halali, Avrupa'nın en popüler “oryantal” şarkıcısı olmaya devam etti. O ve Benghabrit iyi arkadaş kaldılar.

Almanya'daki esir kampından Müslüman bir arkadaşıyla birlikte kaçan Kuzey Afrikalı bir Yahudi olan Albert Assouline, kimlik belgeleri olmadan Paris'te ortaya çıktı. Cami onu ve arkadaşını karşıladı. Assouline bodrumda saklanırken başka birçok Yahudi'nin saklandığını gördü: Çocuklar üst kattaki dairelerde Müslüman ailelerle, yetişkinler ise bodrum katında yaşıyordu. Kuzey Afrikalı Yahudiler ve Müslümanlar birbirlerine benzedikleri, soyadları benzer, sünnetli oldukları ve Arapça konuştukları için, Gestapo bir Yahudi mabet hareketinin kanıtını aramaya geldiğinde Yahudiler, sahte Müslüman kimlik belgeleriyle Müslüman olarak geçmeyi başardılar. Savaştan sonra Assouline, 1.600 Yahudi'nin caminin bodrum katlarından ve alt bodrumlarından geçerek karanlık labirent tünellerine indiğine tanık olduğunu, sonunda, onları Mağrip ve İspanya'da güvenli bir yere taşımak için Seine Nehri üzerindeki Halles aux Vins'de bekleyen teknelere bindi. Yahudi mültecilere ek olarak, Kabyle kayıkçıları da Paris'teki Fransız Direnişi ile Cezayir'deki Özgür Fransız Ordusu arasında mesajlar taşıdı.

Bingazi

Paris Ulu Camii: Place du Puits de l'Ermite. Resim Paris Sokakları kitabından alınmıştır.

Bazı kaynaklar Assouline'nin tahminine itiraz ederek en fazla beş yüz Yahudi'ye bir ev ve ardından Bingabrit ve Camii tarafından güvenli geçiş sağlandığını iddia ediyor. Bir İsrailli bilim adamı, hikayeyi baştan sona abartılı olarak reddediyor. Cami tarafından kurtarılan Yahudilerin gerçek sayısını sağlayacak çok fazla veri yok. Ancak eski gazeteler, bilimsel araştırmalar* ve savaştan sonra Mescid'in bodrumlarında kalma süresi boyunca saklandıklarını söyleyen Yahudilerin kişisel tanıklıkları bu gizli tarihin ayrıntılarını desteklemektedir.

Benghabrit'e savaştan sonra Grand Croix de la Légion d'Honneur verildi. Ancak Eva Wiesel, The New York Times'ta İsrail'de Yad Vaşem'in bir Müslümana, hatta Oskar Schindler benzeri Benghabrit'e bile “Uluslar Arası Dürüstler” unvanını vermesini sağlamanın çok zor olduğunu ve öyle kalacağını belirtti. Paris Cami Direnişi'nin bu isimsiz kahraman lideri 1954'te Cezayir bağımsızlık savaşının ilk aşamalarında öldü.

Bütün Müslümanlar gibi o da yüzü Mekke yönüne dönük olarak mescide defnedilmiştir.


SUSAN CAHILL , Hidden Gardens of Paris ve The Streets of Paris dahil olmak üzere Fransa, İtalya ve İrlanda üzerine birçok seyahat kitabı yayınlamıştır. Çok satan Kadın ve Kurgu dizisinin editörü ve Dünya Melekleri adlı romanın yazarıdır. Her yıl birkaç ayını Paris'te geçirir.

Yerli bir Parisli olan MARION RANOUX , deneyimli bir serbest fotoğrafçı ve Çek edebiyatından Fransızcaya çevirmendir.

Not: Bazen Büyük Dosyaları tarayıcı açmayabilir...İndirerek okumaya Çalışınız.

Benzer Yazılar

Yorumlar