Abdulkadir Ben Ghabrit.... Yahudileri Gestapo'dan kurtaran Müslüman İmam
İkinci Dünya Savaşı
sırasında en az 500 Yahudi ve direniş
savaşçısını Nazilerden kurtardı
.
İkinci Dünya Savaşı sırasında en az 500 Yahudi ve
direniş savaşçısını Nazilerden kurtardı
.
Si Kaddour Bingabrit
Si Kaddour Bingabrit |
|
عبد القادر بن غبريط |
|
|
|
Doğmak |
1 Kasım 1868 Sidi Bel Abbès ,
Cezayir |
Öldü |
24 Haziran 1954 (85 yaşında) Paris ,
Fransa |
Akrabalar |
Nouria Benghabrit (büyük
yeğeni) |
Abdelkader Ben Ghabrit ( Arapça : عبد القادر بن غبريط ; 1 Kasım 1868 - 24 Haziran
1954), [1] yaygın olarak Si
Kaddour Benghabrit ( سي قدور بن غبريط ) olarak bilinen Cezayirli bir dini
lider, çevirmen ve tercümandı. Dışişleri Bakanlığı. Paris Ulu
Camii'nin ilk İmamı .
İkinci Dünya Savaşı
sırasında en az 500 Yahudi ve direniş savaşçısını Nazilerden kurtardı
.
Biyografi
Si Kaddour
Benghabrit, Endülüs'ün önde
gelen Tlemcen ailesinden geliyordu . Orta
öğrenimini Cezayir'de Thaalibia Medresesi'nde ve Fez'deki El-Karaouine Üniversitesi'nde tamamladıktan sonra , kariyerine Cezayir'de yargı
alanında başladı. [2] Binghabrit, Mağrip'teki bir Müslüman ileri
gelenin oğlunun tipik eğitimini medresede aldı, Kuran'ı ezberledi ve klasik
Arapça öğrendi (modern Cezayir Arapçasından çok farklı olan Kuran'ın
dili). [3] Aynı zamanda Fransa'nın medeniyet misyonu ideolojisini yansıtan bir eğitim
aldı.Fransa'nın
Cezayirlileri Fransız dili ve kültürüne asimile ederek onları
"uygarlaştıracağı" ("uygarlaştırma misyonu"). [3] Benghabrit,
Fransa'nın Cezayir'deki medeniyet misyonu idealini benimseyen bir Fransız hayranıydı ve bu nedenle
Fransa'ya ve değerlerine derinden bağlıydı. [3] Amerikalı
tarihçi Ethan Katz, Benghabrit'i iki kültürlü, Fransız ve Müslüman kimliğinin her
iki yönünden de eşit derecede rahat olan, Fransa ve Mağrip kültürel dünyaları
arasında "kesintisiz bir şekilde hareket eden" bir adam olarak
tanımladı. [3] Kozmopolit, sofistike bir adam olarak,
birbirinden çok farklı iki kültürel dünyayı bir araya getirebilen Benghabrit,
iktidarı elinde tutanlara faydalı olmayı başardı ve karşılığında iktidarın
keyfini çıkardı.[3]
1892'de Fransa'nın Tanca Elçiliği'nde tercüman yardımcısı oldu ; Kuzey Afrikalı yetkililer
ve Fransa Dışişleri
Bakanlığı arasında bir
irtibat olarak görev yaptı . [4] 1900-1901 döneminde Tanca'daki Fransız Elçiliği şefi olarak görev yaptı . [5] Binghabrit, Fas Arapçasını ( Cezayir Arapçası ile yakından ilişkili olan ) akıcı bir
şekilde konuşabiliyordu, bu da Fransız elçiliğine Fas Arapçasını konuşabilecek
personele sahip olmayan diğer Avrupa güçlerinin elçiliklerine karşı büyük bir
avantaj sağladı ve ayrıca her zaman iyi bilgilendirilmişti. Fas meseleleri
hakkında. [6]Fransız diplomat Charles de Beaupoil, Kont de Saint-Aulaire, Benghabrit'i birlikte çalıştığı en yetenekli diplomatlardan biri ve
Fas'taki en yetenekli diplomatlardan biri olarak değerlendirdi. [6]
1901'de Cezayir-Fas sınırını belirlemek için Fransız-Fas komisyonunda görev yaptı . [7] Fas'taki Fransız
üstünlüğünü resmileştiren 1906 Algeciras Konferansı'nda [5] [7] Fransız heyetine hizmet etti . [8] Fas'ta
Binghabrit, resmi olmayan bir Fransız diplomat olarak Sultan Abd al-Hafid'in
mahkemesinde görev yaptı. [3]
Abdelqader Benghabrit (sağdan ikinci) Muhammed el-Muqri , Charles Émile Moinier [ fr ] , Fas Sultanı Abd al-Hafid ile birlikte 8 Ağustos 1912'de Rabat'ta.
Fes Antlaşması _ _
1912'de Fas Sultanı AbdülHafid ile Fransız diplomat Eugène
Regnault [ fr ] arasındaki
ve Fas'ta Fransız
Koruyucusunu kuran Fes Antlaşması'nın imzalanmasıyla sonuçlanan müzakereleri yorumladı . Mukim
General Hubert Lyautey daha sonra onu padişahın protokol başkanı
olarak ödüllendirdi. [7] [9]
Birinci Dünya Savaşı
Kasım 1914'te
Osmanlı İmparatorluğu, Almanya'nın yanında Birinci Dünya Savaşı'na girdi. Tüm
Sünni Müslüman dünyasının ruhani lideri olarak kabul edilen Osmanlı
Padişahı-Halife V. Mehmed, 4 Kasım 1914'te tüm Müslümanları Rusya,
İngiltere ve Fransa'ya karşı savaşmaya çağıran bir cihat (kutsal savaş)
bildirisi yayınladı. Fransa'nın sömürge imparatorluğunda milyonlarca
Müslüman vardı ve Paris'te cihat ilanından sonra Fransız
yönetimi altındaki Müslümanların sadakati konusunda ciddi endişeler vardı
. Benghabrit tüm nüfuzunu Fransız Müslümanlarının Fransa'ya sadık kalması
gerektiğini savunmak için kullandı ve bu da onu Fransız hükümetine
sevdirdi. [10]Fransız Müslümanları, Birinci Dünya Savaşı
sırasında çoğunlukla cumhuriyete sadık kaldılar ve Paris'teki konumunu
iyileştiren Osmanlı cihat bildirisini göz ardı ettiler. Savaş
sırasında Binghabrit, Müslüman erkekleri Fransız Ordusu'na katılmaya çağırdı ve
Müslüman askerlerin önünde Fransa için savaşarak doğru taraf için
savaştıklarını anlatmak için konuşmalar yaptı. [10]
1916'da Fransa,
Haccı kolaylaştırmak
ve İslam'ın kutsal
yerlerinde geçirdikleri süre boyunca
vatandaşlarının refahını sağlamak ve Şerif Hüseyin bin Ali'yi ikna etmek
için onu Mekke'deki Fransız diplomatik misyonunun başı
olarak Hicaz'a gönderdi. Mekke'nin Osmanlı İmparatorluğu'ndan ayrılıp Müttefikler'e katılması [7] , kendi
başına bir hilafet için Fransız desteğini temin
etmesi . [11]
1917'de Si Kaddour
, Fransız Kuzey Afrika'dan
Müslümanların Mekke'ye hac ziyaretini kolaylaştırmak için Cezayir Mahkama'sında (hukuk mahkemesi veya kadı ), Habous Cemiyeti'ni ve İslam'ın Kutsal Yerlerini
kurdu . Cemiyet , hacıların kullanması için Medine ve Mekke'de iki
otel satın aldı .
İstihbarat
Ben Ghabrit,
kariyeri boyunca Fransa'ya Müslüman nüfus hakkında değerli bilgiler
verdi. [7] Quai d'Orsay'ın Afrika -Levant bölümü onu "en güvenilir Arap
muhbirlerinden" biri olarak tanımladı. [7] Nisan
1920'de, Fransız başbakanı ve dışişleri bakanı Alexandre Millerand'a Kuzey Afrika
ve Levant'taki Müslümanların Fransa'ya karşı tutumları hakkında 23 sayfalık bir
rapor sunarak, Fransız kolonilerinde daha fazla özerklik ve Paris Müslüman
Enstitüsü'ne destek verilmesi gerektiğini savundu. hayati bir istihbarat
kaynağıdır. [7]
Paris Ulu Camii
1920'de Habous ve Kutsal Mekânlar Cemiyeti Cezayir vilayetini kurdu. Paris'te Enstitü ve Cami yapılması , Fransa ile İslam'ın ebedi dostluğunu simgeleyecek
bir yapıya kavuşturulması ve Fransa'ya destek için savaşan onbinlerce Müslüman
askerin fedakarlığının anılması için izin başvurusunda bulunulması
amaçlandı. Verdun Muharebesi
de dahil olmak üzere I. Dünya Savaşı . Paris
Ulu Cami 5. bölgede inşa edilmiş ve 1926'da tamamlanmıştır. Ulu Cami'nin açılışında,
Benghabrit hem Fransızca hem de Arapça yaptığı konuşmalarda Fransa ve İslam'ın
"ebedi birliğini" övmüştür. [10]
Paris Camii Müslüman Enstitüsü, bölgede yaşayan veya
bölgeyi ziyaret eden tüm Müslümanlara yardım etmek için Paris'te
açıldı. Hizmet ve manevi yön sağladı, aynı zamanda gerektiğinde doğrudan
refaha sahip insanlara yardım etti, yeni göçmenleri destekledi ve onları şehre
alıştırdı. [12]
İkinci Dünya Savaşı ve Yahudiler
Sofistike bir adam
ve Paris salonlarının müdavimi olan Ben Ghabrit, "en Parisli
Müslüman" olarak adlandırıldı. [13] II. Dünya Savaşı sırasında ve Fransa'nın
düşüşünden sonra , Si
Kaddour Ben Ghabrit, hem Müslüman hem de Yahudi olan halkını korumak için
çalıştı ve tahmini 100 Yahudi'nin Müslüman olduklarını belgelemek için sahte
belgeler ayarladı. [14] Ayrıca, Yahudi mültecilerin Alman toplama
zamanlarında camiye gizlenmesini ve Direniş tarafından ülke dışına taşınmasını
sağladı. [14] Ayrıca Cezayirli şarkıcı Salim Halali'ninki de dahil olmak üzere en az beş yüz Yahudi'nin
hayatını kurtardı.idari personelin onlara Müslüman kimlik belgelerini vermesini
sağlayarak, tutuklanmalarını ve sınır dışı edilmelerini önlemelerini
sağladı. [15] [16] [17] Ayrıca, Fransa'daki savaş sırasında birçok
Müslüman Fransız Direniş hareketine katıldı.
Derri Berkani , 1991'de Racines de France 3 gösterisi
için hazırlanan, Paris Camii, unutulmuşlar başlıklı bir
belgeselde , Yahudileri korunmak için Paris Camii'ne götürenlerin
, çoğunluğu işçilerden oluşan Cezayirli partizanlar olduğunu
bildiriyor . [18] Bu Cezayirli partizanların görevi İngiliz KİT
ajanlarını kurtarmak ve korumak ve onlara sığınak bulmaktı. Partizanlar daha sonra Yahudi ailelere tanıdıkları
ailelerden veya arkadaşlarının ricası üzerine onları camide ağırlayarak, onları
Zone libre'ye götürmek
veya Akdeniz'i geçerek Mağrip'e götürmek için
belgelerin verilmesini bekleyerek yardımda bulundular .
Bu dönemde Paris
Camii'nde kalarak kurtarılan Yahudilerin sayısı yazarlara göre farklılık
göstermektedir. Association des
Bâtisseuses de paix başkanı
Annie-Paule Derczansky, Albert Assouline'e göre Berkani filminde belirtildiği gibi
1600 kişinin kurtarıldığını belirtiyor. Fransa İçişleri Bakanlığı eski Diyanet
İşleri Başkanı Alain Boyer ise sayının 500'e yaklaştığını söyledi.
Miras ve onur
Katkılarından
dolayı Ben Ghabrit, Legion of Honor
Büyük Haçı ile ödüllendirildi
. Maliki ayinine göre Paris Camii'nin kuzeyindeki ayrılmış bir
alana gömüldü . Topluluklar arası uyum için çalışan Yahudi ve
Müslüman kadınlardan oluşan bir dernek olan Bâtisseuses de Paix , 2005
yılında Yad Vashem Konseyi'ne
Paris Camii'nin 1942 ve 1944 yılları arasında birçok Yahudiyi kurtardığını ve
Yad Vaşem'in bunu yapması gerektiğini kabul etmesi için bir dilekçe sundu. böylece
Si Kaddour Benghabrit'i Uluslar Arası Adil Kişilerden biri olarak tanıyın . [19] [20] Hayatta kalan bulunamadığından bu istek yerine
getirilmedi; görünüşe göre cami sahte pasaportlarla çalışmıştı. [21]
Si Kaddour
Benghabrit'in Salim Halali'yi ve diğer Yahudileri kurtarma çabaları , Ismaël Ferroukhi'nin yönettiği ve 2011'de vizyona
giren Fransız drama filmi Les hommes libres ( Özgür Adamlar , 2011)
filminde anlatılıyor . Fransız aktör Michael Lonsdale tarafından
oynanır . Si Kaddour Benghabrit , Mohamed Fekrane'ye 2010 yılında vizyona giren " Birlikte "
adlı kısa filminde de ilham verdi . İmam rolünü aktör Habib Kadi canlandırıyor
.
Torunları
Nouria
Benghabrit-Remaoun , sosyolog ve araştırmacı, Si Kaddour Benghabrit'in erkek
kardeşinin torunu, Cezayir Milli Eğitim
Bakanıdır .
İşler
· La Fondation Lyautey . [İmza: Gabriel Hanotaux, Paul Tirard. Si Kaddour ben Gabrit tarafından Arapça bir metin.]. [22] Abou-Nouas, ou, L'art de se tirer d'affaire. [23] [24]
Referanslar
1. ^ / belge.php
? id = 152 Fransızca Oryantalist Sözlüğü
2. ^ cami-de-paris.org
3. ^Yukarı atla:a b c d e f Katz 2012, s. 270.
4. ^ Paul R. Bartrop (6 Haziran 2016). Holokost'a Direnmek: Ayakta Kalanlar, Partizanlar
ve Hayatta Kalanlar: Ayakta Kalanlar, Partizanlar ve Hayatta Kalanlar . ABC-CLIO. s. 26–27. ISBN'si 978-1-61069-879-5.
5. ^Yukarı atla:a b Fassi-Fihri, Muhammed (2008). Mon grand-père, büyükelçi à Paris: 1909-1910 (Fransızca). Marsam Sürümleri. ISBN'si 978-9954-21-138-0.
6. ^Yukarı atla:a b Sundurma 2005, s. 152.
7. ^Yukarı atla:a b c d e f g Thomas, Martin (2008). İstihbarat İmparatorlukları: 1914'ten Sonra
Güvenlik Hizmetleri ve Sömürge Düzeni . Kaliforniya Üniversitesi Yayınları. ISBN'si 978-0-520-25117-5.
8. ^ Miller, Susan
Gilson. (2013). Modern Fas tarihi . New York: Cambridge
University Press. ISBN'si 978-1-139-62469-5. OCLC 855022840 .
9. ^ Pennell, CR (2000). 1830'dan beri Fas: Bir Tarih . acele et. ISBN'si 978-1-85065-273-1.
10. ^Yukarı atla:a b c Satloff 2006, s. 142.
11. ^ İslamKotob. الشريف الحسين الرضي والخلافة لنضال داود المومني (Arapça). İslamKotob.
12. ^ Paris Ulu Camii'nin
resmi sitesi
13. ^ Biyografi Si
Kaddour Ben Ghabrit Paris Ulu
Camii resmi sitesi
14. ^Yukarı atla:a b Robert Satloff (8 Ekim 2006). "Holokost'un Arap Kahramanları". Washington Post'ta . 2010-04-28 alındı.
15. ^ "Holocaust's
Arab Heroes" , The Washington Post , 8 Ekim 2006, Robert
Satloff
16. ^ "Dürüstler
Arasında: Holokost Sırasında Yahudileri Kurtaran Arapların Kayıp Öyküleri" Allan C. Brownfeld
17. ^ Ofer Aderet, Holokost'a düşen Yahudileri kurtaran Paris Ulu Camii, Haaretz, 24 Mart 2012.
18. ^ "Des juifs ont
été sauvés par la Mosquée de Paris, L'association 'Les Bâtisseuses de paix'
veut rappeler les faits" , 8 Haziran
2008, Pazar, SaphirNews.com
19. ^ Katz, Ethan (2013-03-01). "La Mosquée de Paris at-elle sauvé des juifs?
Une énigme, sa mémoire, son histoire" . Diasporalar. Circulations, Migrations,
Histoire (Fransızca) (21): 128-155. doi : 10.4000/diasporas.271 . ISSN 1637-5823 . 2019-03-21 alındı .
20. ^ "El Watan :: 16 mai 2005 :: Si Kaddour
Benghabrit, un juste qui mérite keşif" . elwatan.com (Fransızca). 2005-05-16. 2010-04-06 tarihinde
kaynağından arşivlendi . 2019-03-21 alındı .
21. ^ Müslim reten Juden. Es gibt sie, die orientalischen Schindlers , Frankfurter
Allgemeine Zeitung , 7 Ağustos
2014, yazan Emran Feroz
22. ^ Ben-Gabrit, Si Kaddour. La Fondation
Lyautey. [Signé: Gabriel Hanotaux, Paul Tirard. Un texte en arabe de
Si Kaddour ben Gabrit (Fransızca). Paris: Baskılar Sanat ve belge. OCLC 458414527 .
23. ^ Ben-Ghabrit (Si.), Kaddour (1930). Abou-Nouas, ou, L'art de se tirer d'affaire (Fransızca). R. Couloumalar.
24. ^ Ader. "[TERZIAN] - BEN GHABRIT (Si Kaddour). Abou-Nouas..." Ader (Fransızca) . 2020-04-27 alındı .
Kaynaklar
·
Abdellali Merdaci, sömürge döneminden Cezayirli Fransız yazarlar:
Biyografik Sözlük , L'Harmattan, 2010
·
Katz, Ethan (Bahar 2012). "Paris Camii Yahudileri Kurtardı mı?
Bir Gizem ve Hafızası". Yahudi Aylık İnceleme . 102 (2):
256–286. doi : 10.1353/jqr.2012.0012 . S2CID 162828322 .
·
Si Kaddour Ben Ghabrit Biyografisi Paris
Ulu Camii resmi sitesi
·
Sundurma, Douglas (2005). Fas A History Fethi . New York:
Farrar, Straus ve Giroux. ISBN'si 9781429998857.
·
Satloff, Robert (2006). Salihler Arasında . New York: Kamu
İşleri. ISBN'si 9781586485344.
Benghabrit: Yahudileri Gestapo'dan kurtaran Müslüman Rektör
tarafından Susan Cahill
Paris Ulu Camii, Fransa ile İslam arasındaki ebedi dostluğu simgelemek için 1922 ve 1926 yılları arasında inşa edilmiştir. Aynı zamanda Fransız İmparatorluğu'nun Kuzey Afrika kolonilerinde I. Dünya Savaşı'nda Almanlara karşı savaşan yarım milyon Müslümana şükranlarını ifade etmekti. Fransa için yüz bin Müslüman öldü; fedakarlıkları olmasaydı, Verdun'un zaferinin olmayacağı söylenir. Cami, özellikle Cezayir'den düşen Müslüman tirailleurları (keskin nişancılar) onurlandırmak içindir.
Savaştan sonra
birçok Cezayirli Fransa'ya yerleşti, fabrikalarda ve inşaat işlerinde çalıştı
ve ailelerine evlerine para gönderdi. Kabyles olarak bilinen Kabiliya'dan Berberiler,
Albert Camus'nün yazdığı gibi Cezayir'in hain Atlas Dağları ve yoksul köyleri -
Kabyles, Paris'teki baskın Müslüman nüfus haline geldi. Birçoğu Paris'in
kuzeydoğusundaki Belleville'deki gecekondularda yaşadı ve diğer göçmen
komşuları ve iş arkadaşlarıyla bağ kurdu: Çinli ve Vietnamlılar, Tunuslular,
Faslılar, Kuzey Afrika, Rusya, Doğu Avrupa'dan Yahudiler.
Naziler 1940'ta işgal edip Yahudileri sınır dışı edilmek üzere toplamaya başladığında, birçok Kabyle Fransız Direnişi'ne katıldı. (Hıristiyanlar gibi, Kuzey Afrika ve Paris'teki birçok Arap'ın da Yahudi aleyhtarı Vichy ve Alman yetkililerle işbirliği yaptığı doğrudur.)
Benghabrit Yahudileri Gestapo'dan kurtardı
Kabyle Direnişinin başarıları , Kabylelerin ibadet ettiği Ulu Cami'nin mahzenlerinde günlük olarak yürütülen gizli antifaşist operasyonlarla yakından bağlantılıydı. Cami rektörü Si Kaddour Benghabrit'in (1868–1954) kahramanlığı sayesinde Kabiller, Yahudi arkadaşlarını ve iş arkadaşlarını güvenli bir sığınak için Camiye getirmekte özgürdü.
1926 yılında Paris Camii'nde Fransa cumhurbaşkanının huzurunda kılınan ilk namaz, aynı zamanda caminin kurucusu olan bu rektör tarafından kılınmıştır. Cezayir'de doğan, Paris ve Kuzey Afrika'da kitap yazan, Paris salon kültüründen hoşlanan ve müziği seven kültürlü bir diplomat olan Benghabrit, Paris'in en önemli Müslümanı ve Avrupa'nın en etkili Arap'ı oldu. Benghabrit şimdi, Holokost sırasındaki eylemleri nedeniyle tarihi bir ilgi ve bazıları tarafından takdir edilen bir figür haline geldi.
Gizlenen Yahudiler sürünerek ve caminin altındaki lağımlardan ve tünellerden (güney topraklar) geçerek Seine kıyılarına, Kabyles tarafından işletilen boş şarap mavnalarının ve teknelerin onları İşgal Altındaki Paris'ten kaçırmak için beklediği yolu kazdılar. Benghabrit, Cami'nin direnişinin kaçınılmaz olarak ortaya çıkmasıyla birlikte Gestapo tarafından birkaç kez tutuklandı ve sorguya çekildi. Bununla birlikte, daha yüksek bir Alman komutanlığı, her seferinde serbest bırakılmasını emretti: Reich, Kuzey Afrika'yı müttefiklere karşı tutacaksa, Almanlar Kuzey Afrika'da veya Paris'te Cezayir isyanlarını riske edemezdi. Her iki cephedeki Müslümanların da boyun eğmeleri önemliydi.
Kuzey Afrika şarkılarının popüler şarkıcısı ve Bingabrit'in arkadaşı Cezayirli Berberi bir Yahudi olan Salim Halali, camide güvenlik aradı ve buldu. Rektör, Salim'in büyükbabasının İslam'ı seçtiğini -yanlış bir şekilde- göstermek için ona sadece bir Din Değiştirme Belgesi vermekle kalmadı; ayrıca Bobigny'deki Müslüman mezarlığında Halali'nin büyükbabasının soyadının yazılı olduğu işaretsiz bir mezar taşına sahipti.
Naziler kontrol ettikten sonra Halali'yi yalnız bıraktılar. Naziler yeraltında bir cami olduğuna dair söylentilere yanıt vererek, düzenli olarak arama ve sınır dışı etme görevine baskın yaptıklarında Müslüman olarak geçerek camide savaşı yaşadı. (Benghabrit'in masasının altında yerde, devam eden başka bir Nazi baskını hakkında herkesi uyaran bir uyarı zili vardı.) Kurtuluş'tan sonra Halali, Avrupa'nın en popüler “oryantal” şarkıcısı olmaya devam etti. O ve Benghabrit iyi arkadaş kaldılar.
Almanya'daki esir kampından Müslüman bir arkadaşıyla birlikte kaçan Kuzey Afrikalı bir Yahudi olan Albert Assouline, kimlik belgeleri olmadan Paris'te ortaya çıktı. Cami onu ve arkadaşını karşıladı. Assouline bodrumda saklanırken başka birçok Yahudi'nin saklandığını gördü: Çocuklar üst kattaki dairelerde Müslüman ailelerle, yetişkinler ise bodrum katında yaşıyordu. Kuzey Afrikalı Yahudiler ve Müslümanlar birbirlerine benzedikleri, soyadları benzer, sünnetli oldukları ve Arapça konuştukları için, Gestapo bir Yahudi mabet hareketinin kanıtını aramaya geldiğinde Yahudiler, sahte Müslüman kimlik belgeleriyle Müslüman olarak geçmeyi başardılar. Savaştan sonra Assouline, 1.600 Yahudi'nin caminin bodrum katlarından ve alt bodrumlarından geçerek karanlık labirent tünellerine indiğine tanık olduğunu, sonunda, onları Mağrip ve İspanya'da güvenli bir yere taşımak için Seine Nehri üzerindeki Halles aux Vins'de bekleyen teknelere bindi. Yahudi mültecilere ek olarak, Kabyle kayıkçıları da Paris'teki Fransız Direnişi ile Cezayir'deki Özgür Fransız Ordusu arasında mesajlar taşıdı.
Bazı kaynaklar Assouline'nin tahminine itiraz ederek en fazla beş yüz Yahudi'ye bir ev ve ardından Bingabrit ve Camii tarafından güvenli geçiş sağlandığını iddia ediyor. Bir İsrailli bilim adamı, hikayeyi baştan sona abartılı olarak reddediyor. Cami tarafından kurtarılan Yahudilerin gerçek sayısını sağlayacak çok fazla veri yok. Ancak eski gazeteler, bilimsel araştırmalar* ve savaştan sonra Mescid'in bodrumlarında kalma süresi boyunca saklandıklarını söyleyen Yahudilerin kişisel tanıklıkları bu gizli tarihin ayrıntılarını desteklemektedir.
Benghabrit'e savaştan sonra Grand Croix de la Légion d'Honneur verildi. Ancak Eva Wiesel, The New York Times'ta İsrail'de Yad Vaşem'in bir Müslümana, hatta Oskar Schindler benzeri Benghabrit'e bile “Uluslar Arası Dürüstler” unvanını vermesini sağlamanın çok zor olduğunu ve öyle kalacağını belirtti. Paris Cami Direnişi'nin bu isimsiz kahraman lideri 1954'te Cezayir bağımsızlık savaşının ilk aşamalarında öldü.
Bütün Müslümanlar gibi o da yüzü Mekke yönüne dönük olarak mescide defnedilmiştir.
SUSAN CAHILL , Hidden Gardens of Paris ve The Streets of Paris dahil olmak üzere Fransa, İtalya ve İrlanda üzerine birçok seyahat kitabı yayınlamıştır. Çok satan Kadın ve Kurgu dizisinin editörü ve Dünya Melekleri adlı romanın yazarıdır. Her yıl birkaç ayını Paris'te geçirir.
Yerli bir Parisli olan MARION RANOUX , deneyimli bir serbest fotoğrafçı ve Çek edebiyatından Fransızcaya çevirmendir.
Not: Bazen Büyük Dosyaları tarayıcı açmayabilir...İndirerek okumaya Çalışınız.
Yorumlar