Bir Çocuğu Ne Zaman Psikoloğa Götürmeliyiz?
Yazar:
Tatyana Bednik, Çocuk psikoloğu
Kaygı,
öfke nöbetleri, kabuslar, okulda veya akranlarıyla sorunlar… Tüm çocuklar, bir
zamanlar ebeveynleri gibi zorlu gelişim aşamalarından geçer. Küçük sorunları
gerçek sorunlardan nasıl ayırt edebilirsiniz?
Ne zaman sabırlı olunmalı, ne zaman
endişelenip yardım istenmeli?
ANAHTAR
FİKİRLER
Çocuğunuzun
davranışı önemli ölçüde değiştiyse, acele teşhis koymayın. Belki de sorun onda
değil, sizde, eşinizle ve çocukla olan ilişkiniz bir “sinyal” görevi görüyor.
Çocuğunuzu
bir uzmana götürmekten çekinmeyin. Bu, kendi başınıza başa çıkamayacağınız
anlamına gelmez, umursadığınız anlamına gelir.
Bir
psikoloğun yardımına şu durumlarda ihtiyaç duyulur: Çocuğun davranışında ciddi
değişiklikler gördüğümüzde, durumu kontrol edemediğimizde ve çocuğun
davranışını etkileyemediğimizde ve başkaları onun davranışlarından muzdarip
olduğunda.
Yanlış
alarmlardan kaçınmak için çocuğunuzu duyabilmek ve anlayabilmek, onunla mümkün
olduğunca sık iletişim kurabilmek önemlidir.
38
yaşındaki Lev, “Her zaman üç yaşındaki kızım için endişeleniyorum” diye itiraf
ediyor. - Bir keresinde anaokulunda ısırdı ve onun antisosyal olduğundan
korktum. Brokoli tükürdüğünde, anoreksik olduğunu görüyorum. Eşim ve çocuk
doktorumuz beni her zaman rahatlattı. Ama bazen onunla bir psikoloğa gitmeye
değer olduğunu düşünüyorum. ”
Şüpheler,
beş yaşındaki oğlu için endişelenen 35 yaşındaki Kristina'ya eziyet ediyor:
“Çocuğumuzun endişeli olduğunu görüyorum. Bu, psikosomatikte kendini gösterir,
örneğin şimdi kolları ve bacakları soyulur. Kendime bunun geçeceğini,
değiştirmenin bana düşmediğini söylüyorum. Ama acı çektiği düşüncesi beni
üzüyor.”
Onu
bir psikoloğa gitmekten alıkoyan ne?
"Benim hatam olduğunu duymaktan
korkuyorum. Ya Pandora'nın kutusunu açarsam ve durum daha da kötüleşirse...
Yönümü kaybettim ve ne yapacağımı bilmiyorum.
Bu
karışıklık birçok ebeveyn için tipiktir. Neye güvenmeli, gelişim aşamalarından
kaynaklananları (örneğin, ebeveynlerden ayrılma sorunları), küçük zorlukları
(kabuslar) ne gösterir ve bir psikoloğun müdahalesini ne gerektirir?
DURUMUN
NET BİR GÖRÜNTÜSÜNÜ KAYBETTİĞİMİZDE
Bir
çocuk sorun belirtileri gösterebilir veya sevdiklerine sorun çıkarabilir, ancak
bu her zaman sorunun kendisinde olduğu anlamına gelmez. Bir çocuğun
"semptom olarak hizmet etmesi" alışılmadık bir durum değildir -
sistemik aile psikoterapistleri, aile sorunlarına işaret etme görevini üstlenen
aile üyesini bu şekilde belirler.
Çocuk
psikoloğu Galiya Nigmetzhanova, “Kendisini farklı şekillerde gösterebilir”
diyor. Örneğin, bir çocuk tırnaklarını ısırır. Ya da anlaşılmaz somatik
sorunları var: sabahları hafif bir ateş, öksürük. Ya da yaramazlık yapar: kavga
eder, oyuncakları alır.
Bir
şekilde, yaşına, mizacına ve diğer özelliklerine bağlı olarak, bilinçsizce,
elbette - ebeveynlerinin ilişkisini "yapıştırmaya" çalışır, çünkü her
ikisine de ihtiyacı vardır. Bir çocuk için endişelenmek onları bir araya
getirebilir. Onun yüzünden bir saat tartışsınlar, bu saatte beraber olmaları
onun için daha önemlidir.
Bu
durumda, çocuk sorunları kendi içinde yoğunlaştırır, ancak aynı zamanda onları
çözmenin yollarını da keşfeder.
Psikoloğa
başvurmak, durumu daha iyi anlamanıza ve gerekirse aile, evlilik, bireysel veya
çocuk terapisine başlamanıza olanak tanır.
Galiya
Nigmetzhanova, "Bir yetişkinle çalışmak bile mükemmel sonuçlar
verebilir" diyor. - Ve olumlu değişiklikler başladığında, ikinci ebeveyn
bazen daha önce "zamanı olmayan" resepsiyona gelir. Bir süre sonra
soruyorsunuz: çocuk nasıl, tırnaklarını ısırıyor mu?
"Hayır, her şey yolunda."
Ancak
aynı semptomun arkasında farklı sorunların gizlenebileceğini unutmamalıyız. Bir
örnek verelim: beş yaşındaki bir çocuk her gece yatmadan önce yaramazlık
yapıyor. Bu onun kişisel sorunlarını gösterebilir: karanlık korkusu,
anaokulundaki zorluklar.
Belki
çocuk yeterli ilgiye sahip değildir veya tersine, yalnızlıklarını önlemek, böylece
arzularına tepki vermek ister.
Ya
da belki de çelişkili tutumlardan dolayıdır: Anne, yüzmeye vakti olmasa bile
erken yatması konusunda ısrar eder ve baba, yatmadan önce belirli bir ritüel
gerçekleştirmesini ister ve sonuç olarak akşam patlayıcı hale gelir.
Ebeveynlerin nedenini anlaması zordur.
30
yaşındaki Polina, “Anne olmanın bu kadar zor olduğunu düşünmemiştim” diyor.
“Sakin ve nazik olmak istiyorum, ancak sınırları belirleyebilmek istiyorum.
Çocuğunuzla birlikte olmak, ancak onu bastırmamak için ... Ebeveynlik hakkında
çok şey okurum, derslere giderim ama yine de kendi burnumun ötesini
göremiyorum.
Ebeveynlerin
çelişkili bir tavsiye denizinde kaybolmuş hissetmeleri nadir değildir. Bir
psikanalist ve çocuk psikiyatristi olan Patrick Delaroche'un dediği gibi
"Aşırı bilgili ama aynı zamanda yetersiz bilgili" onları karakterize
eder.
Çocuklara
olan kaygımızla ne yapıyoruz?
Bir psikologla görüşmeye gidin, diyor Galiya
Nigmetzhanova ve nedenini şöyle açıklıyor: “Bir ebeveynin ruhunda kaygı
duyulursa, bu kesinlikle çocukla ve eşiyle olan ilişkisini de etkiler.
Kaynağının ne olduğunu bulmamız gerekiyor. Bebek olması gerekmiyor,
evliliğinden memnuniyetsizliği ya da kendi çocukluk travması olabilir."
ÇOCUĞUMUZU
ANLAMAKTAN VAZGEÇTİĞİMİZDE
40
yaşındaki Svetlana, “Oğlum 11 ila 13 yaşları arasında bir psikoterapiste gitti”
diye hatırlıyor. - İlk başta kendimi suçlu hissettim: oğluma bakmak için bir
yabancıya nasıl para ödüyorum?
Kendimi
sorumluluktan kurtardığım, işe yaramaz bir anne olduğum hissi vardı.
Ama
kendi çocuğumu anlamayı bırakırsam ne yapacaktım?
Zamanla, her şeye gücü yetme iddialarından
vazgeçmeyi başardım. Yetkiyi devretmeyi başardığım için bile gurur duyuyorum.”
Birçoğumuz
şüpheler tarafından durdurulur: bize göre yardım istemek, ebeveyn rolüyle başa
çıkamayacağımızı belirtmek anlamına gelir. Galiya Nigmetzhanova, “Hayal edin:
bir taş yolumuzu kapattı ve bir yere gitmesini bekliyoruz” diyor.
-
Birçoğu böyle, donmuş, sorunu "fark etmeden", kendi kendine
çözüleceği beklentisiyle yaşıyor. Ama önümüzde bir “taş” olduğunun farkına
varırsak, o zaman yolu kendimize açabiliriz.”
Kabul
ediyoruz: evet, baş edemiyoruz, çocuğu anlamıyoruz. Ama bu neden oluyor?
Galiya
Nigmetzhanova, “Ebeveynler yorulduklarında çocukları anlamayı bırakırlar - o
kadar ki artık çocukta yeni bir şeye açılmaya, onu dinlemeye, sorunlarına
direnmeye hazır değiller” diyor. - Bir uzman, yorgunluğa neyin neden olduğunu
ve kaynaklarınızı nasıl yenileyeceğinizi görmenize yardımcı olacaktır. Psikolog
aynı zamanda bir tercüman olarak da hareket eder ve ebeveynlerin ve çocukların
birbirlerini duymasına yardımcı olur.”
Buna
ek olarak, çocuk “aile dışından biriyle basit bir konuşma ihtiyacı duyabilir,
ancak ebeveynleri kınamayacak bir şekilde” diye ekliyor Patrick Delaroche. Bu
nedenle, seanstan ayrıldığında çocuğa sorularla saldırmayın.
İkiz
kardeşi olan sekiz yaşındaki Gleb için ayrı bir insan olarak algılanması
önemlidir. Bu, oğlunun ne kadar hızlı geliştiğine şaşıran 36 yaşındaki Veronica
tarafından anlaşıldı. Bir zamanlar, Gleb sinirlenmeye ya da üzülmeye devam
etti, her şeyden memnun değildi - ama ilk seanstan sonra tatlı, kibar, kurnaz
çocuğu ona geri döndü.
ÇEVRENİZDEKİLER
ALARMI ÇALDIĞINDA
Kendi
endişeleriyle meşgul olan ebeveynler, çocuğun daha az neşeli, dikkatli, aktif
hale geldiğini her zaman fark etmezler. Patrick Delaroche, “Öğretmen, okul
hemşiresi, başöğretmen, doktor alarm veriyorsa dinlemeye değer… Bir trajedi
düzenlemeye gerek yok, ancak bu sinyalleri hafife almamalısınız” diye uyarıyor.
Natalia,
dört yaşındaki oğluyla randevuya ilk böyle geldi: “Öğretmen sürekli ağladığını
söyledi. Psikolog, boşandıktan sonra birbirimizle yakından bağlantılı olduğumuzu
anlamama yardımcı oldu. Ayrıca "her zaman" ağlamadığı, sadece
babasına gittiği haftalarda ortaya çıktı.
Tabii
ki çevreyi dinlemekte fayda var ama çocuğa yapılan acele teşhislerden sakının.
Ivan,
Zhanna'ya hiperaktif diyen öğretmene hâlâ kızgın.
Galiya
Nigmetzhanova, çocuk hakkında olumsuz bir eleştiri duyduktan sonra panik
yapmamayı ve poz vermemeyi tavsiye ediyor, ancak her şeyden önce sakin ve
arkadaşça tüm detayları netleştirin. Örneğin, bir çocuk okulda kavga ettiyse,
kavganın kiminle olduğunu ve ne tür bir çocuk olduğunu, etrafta başka kimlerin
olduğunu, sınıfta genel olarak nasıl bir ilişki olduğunu öğrenin.
Bu,
çocuğunuzun neden böyle davrandığını anlamanıza yardımcı olacaktır. "Belki
biriyle ilişkilerinde zorluklar yaşıyor ya da zorbalığa bu şekilde tepki verdi.
Harekete geçmeden önce resmin tamamının netleştirilmesi gerekiyor.”
CİDDİ
DEĞİŞİKLİKLER GÖRDÜĞÜMÜZDE
Çocuğunuzun
zorbalık yapması veya başkalarına zorbalık yapması fark etmeksizin,
arkadaşlarının olmaması veya zorbalık yapmaması ilişki sorunlarına işaret eder.
Bir genç kendine yeterince değer vermiyorsa, özgüveni eksikse, aşırı kaygılıysa
buna dikkat etmelisiniz. Ayrıca, kusursuz davranışları olan aşırı itaatkar bir
çocuk da gizlice işlevsiz olabilir.
Herhangi
bir şeyin bir psikologla iletişim kurmak için bir neden olabileceği ortaya
çıktı?
"Hiçbir liste ayrıntılı olmayacak, bu
nedenle zihinsel ıstırabın ifadesi tutarsız. Ayrıca, çocukların bazen bir
sorunu hızla başka bir sorunla yer değiştirir” diye belirtiyor Patrick
Delaroche.
Peki
bir randevuya gitmeniz gerekip gerekmediğine nasıl karar veriyorsunuz?
Galiya Nigmetzhanova kısa bir cevap veriyor:
“Çocuğun davranışındaki ebeveynler, “dün” olmayan, ancak bugün ortaya çıkan,
yani herhangi bir şiddetli değişiklik konusunda uyarılmalıdır. Örneğin, bir kız
her zaman neşeli olmuştur ve aniden ruh hali çarpıcı biçimde değişti, yaramaz,
öfke nöbetleri atıyor.
Ya
da tam tersi, çocuk çatışmasızdı - ve aniden herkesle kavga etmeye başladı. Bu
değişikliklerin kötü yönde mi yoksa iyi yönde mi olduğu önemli değil, asıl
mesele bunların beklenmedik ve öngörülemez olmasıdır.” Patrick Delaroche,
"Ve enürezis, tekrarlayan kabusları da unutmayalım..." diye ekliyor.
Başka
bir gösterge, sorunların ortadan kalkmamasıdır. Bu nedenle, okul performansında
kısa süreli düşüş yaygın bir şeydir.
Genel
olarak meşgul olmayı bırakan bir çocuğun bir uzmanın yardımına ihtiyacı vardır.
Ve elbette, kendisi en sık 12-13 yıl sonra olan bir uzmanı görmek isterse,
çocuğu yarı yolda karşılamanız gerekir.
Galiya
Nigmetzhanova, “Ebeveynler hiçbir şey için endişelenmese bile, bir çocukla
psikoloğa gelmek iyi bir önlemdir” diye özetliyor. "Bu, hem çocuk hem de
kendi yaşam kalitesini iyileştirmeye yönelik önemli bir adımdır."
EBEVEYN
KAYGISININ NEDENİ, ÇOCUKLARIN DOĞASINI ANLAMA EKSİKLİĞİ OLABİLİR.
Birçok
farklı yanlış alarm türü vardır. Örneğin, aileden birinin otizmli bir çocuğu
vardı. Ve ebeveynlere göre, çocuklarının aynı şekilde hareket ettiği, aynı
şekilde parmak uçlarında yürüdüğü - yani, dışsal, önemsiz işaretlere tutunuyor
ve endişelenmeye başlıyorlar.
Anne
ve çocuğun mizaçta uyuşmadığı olur: sakin, melankolik ve çok hareketli, aktif
ve bu nedenle ona bir şeylerin yanlış olduğu anlaşılıyor. Birisi, belirli bir
yaş için bu davranış normal olmasına rağmen, çocuğun oyuncaklar için kavga
ettiğinden endişeleniyor ve ebeveynler, onun agresif büyümesinden korkuyor.
Çoğu
zaman problemler, çocuğun yaşının özelliklerinin ne olduğu, duygularını ne
kadar düzenleyebildiğinin yanlış anlaşılmasıyla ilişkilidir. Şimdi ebeveynler
erken gelişime odaklanıyor ve genellikle şikayet ediyor: sadece koşması
gerekiyor, onu masalları dinlemesi için oturtamazsınız. Ya da gelişim
grubundaki bir çocuk masaya oturmak istemiyor. Ve bu iki-üç yaşında bir çocukla
ilgili. Oysa beş yaşındaki bir çocuk bile hareketsiz kalmayı zor buluyor.
Başka
bir tipik şikayet: küçük bir çocuk yaramazdır, öfke patlamaları yaşar,
korkularla işkence görür. Ancak bu yaşta kontrolden sorumlu olan serebral
korteks henüz gelişmemiştir, duygularıyla baş edemez. Çocuğun beyninin oluşumu
çevreye, sevdikleriyle geliştirdiği ilişkilere bağlıdır.
Annenin
çocuğun tezahürlerine en başından tepki vermesi iyidir, ne hissettiğini gördü:
hangi sesler, dokunuşlar onun için hoş ve neyin gerginliğe, korkuya neden
olduğunu ... Sinyallerini okumayı öğrenir ve kendisi de öğrenir. . Bazen
ebeveynler henüz konuşmayan bir çocukla nasıl iletişim kuracaklarını
bilemezler. Ama bu bağları, bu karşılıklı anlayışı iletişim kurarak
oluşturuyoruz.
Not: Bazen Büyük Dosyaları tarayıcı açmayabilir...İndirerek okumaya Çalışınız.
Yorumlar