Print Friendly and PDF

Kadın Yüzünde Tanrıyı Görünce Erkeklerden Kendini Saklamak İstedi

Bunlarada Bakarsınız

 








 Leydi Zainab Evelyn Cobbold (Evelyn Cobbold).

 


Zainab Cobbold (doğum adı Lady Evelyn Murray ; 17 Temmuz 1867 [1] [2] - Ocak 1963) , Viktorya döneminde İslam'ı kabul etmesiyle tanınan İskoç günlük yazarı, gezgin ve soylu kadındı . [3]

Biyografi 

1867'de Edinburgh'da doğdu, [4] [5] o Charles Adolphus Murray , [6] Dunmore'un 7. Kontu ve İkinci Leicester Kontu'nun kızı Lady Gertrude Coke'un en büyük kızıydı . [7] John Dupuis Cobbold ile 23 Nisan 1891'de Kahire , Mısır'da All Saints' Church ile evlendi . [8] Mayıs 1891'de Cobbold ailesinin Holywells , Ipswich'teki evinde bir partinin ardından oraya yerleştiler. Burada çiftin 1893 ile 1900 arasında üç çocuğu oldu: Winifred Evelyn (1892–1965), [9] Ivan Cobbold (1897–1944),[10] ve Pamela Cobbold (1900–1932). [11] Ancak 1922'de [12] kocasından ayrıldı. Daha sonra Londra'da ve Glencarron Malikanesi'nde yaşadı . [13]

çocukluk 

Cobbold, çocukluğunun çoğunu Cezayir ve Kahire'de Müslüman dadılarla birlikte geçirdi . [5] Papa ile tanışana kadar resmi olarak inancını açıklamamasına rağmen, genç yaştan itibaren kendini Müslüman olarak gördü . [5] Mayfair sosyetesi oldu. Çocukluk kışlarını, İslam'a olan hayranlığının geliştiği Kuzey Afrika'da geçirdi.



İslam'a geçiş 

Arapça Zainab adını alarak 1915'te İslam'a döndüğünü doğruladı . İslam'ı "dünyanın birçok kafa karıştırıcı sorununu çözmek ve insanlığa barış ve mutluluk getirmek için en hesaplı" din olarak gördüğünü belirtti. [14]

Mekke'ye hac 

Eski kocasının 1929'da ölümünün ardından, hacını veya Mekke'ye hac yolculuğunu planlamaya başladı . Hicaz Krallığı ve Nejd'in Birleşik Krallık büyükelçisi Hafız Wahba ile temasa geçti ve Kral 'Abd al-'Aziz'e bir mektup gönderdi .

Evelyn, 1933'te 65 yaşında, Birleşik Krallık'ta Mekke'ye hac ziyareti yapan ilk Müslüman kadın olduğunda ünlü statüsüne kavuştu . [7] [15] [5] 1934'te, yolculuğunun kişisel bir kaydı Mekke'ye Hac başlıklı yayınlandı . [5] [16] Çalışmalarından bir alıntı, Michael Wolfe'un Mekke'ye Bin Yol kitabında bulunabilir .

Bir arkadaşıyla İtalya'yı ziyaret etti ve kendisine Katolik olup olmadığını soran Papa'yı görmeye gitti . Yıllardır İslam'ı hiç düşünmemiş olmasına rağmen Müslüman olduğunu söyleyerek cevap verdi. Bundan sonra İslam hakkında daha fazla okumaya karar verdi ve sonunda Müslüman oldu. [5]

1933 yılında ilk kez hacca gitmek için yola çıkmış ve kendisinden önce Suudi Arabistan'ı ziyaret eden ve Müslüman olmayan Avrupalılar olduğu için Mekke'ye girmişler ve Avrupa'ya döndüklerinde cüretkar Hac maceralarını şöyle anlatmışlardır: müslüman olmayan. Bu nedenle Avrupalılar için kısıtlamalar vardı, ancak Zainab adını benimseyen Lady Evelyn'e Hac yapması için izin verildi.

Günlük 

Günlüğünde Kabe'yi ve tavafı ilk gördüğü anı şöyle anlatmaktadır :

“Pürüzsüz mermer üzerinde, Mukaddesler Kutsalı'na, Allah'ın Evi'ne, sade bir heybet içinde yükselen büyük siyah küp, milyonlarca insanın hayatını kaybettiği ve yine milyonlarca insanın onu seyrederek cenneti bulduğu hedefine doğru yürüyoruz… 'Tavaf ' şairin deyimiyle sevgilisinin evinin çevresinde tur atan, kendini tamamen feda eden ve sevgilisi uğruna tüm çıkarlarını feda eden bir âşığın simgesidir. Hacı 'tavaf'ı işte bu teslimiyet ruhu içinde yapar”.

1934'te yazdığı Mekke'ye Hac kitabı , bir İngiliz Kadının yazdığı ilk Hac hesabıdır ve günlüğü, aynı zamanda Mina'dan Arafat'a arabayla gittiği Hac sırasında yaptığı seyahatin en eski kaydıdır . Hayatı boyunca geniş çapta seyahat etti ve ayrıca başka bir kitap yazdı, Kenya: İllüzyon Ülkesi .

Dünya savaşları sırasında İngiltere için savaşan Müslümanlar bayram namazlarını Woking Camii'nde kılıyor ; Woking Camii'ndeki ikonik bayram namazı resmindeki bazı aristokratlar arasındaydı. William Quilliam ve zamanın diğer asil İngiliz erkek ve kadınları gibi Dawah'a yoğun bir şekilde dahil oldu .

Akıcı bir Arapça konuşuyordu ve tüm hayatı boyunca Müslüman olduğunu ve dinini değiştirdiği bir an olmadığını iddia etti.

Yazma 

Evelyn daha sonra "İslam, sağduyu dinidir" diye yazmıştı. Lady Evelyn'in hayatı, ihtidası ve Mekke'ye yaptığı hac yolculuğuyla ilgili hikâyesi, yakın zamanda yeniden basılan günlüklerinde kayıtlıdır. 

Büyük torunu Binbaşı Philip Hope-Cobbold onun hakkında "O çok canlı, eksantrik bir Anglo-İskoç Müslümandı, bir şeyler yapmayı ve insanları da severdi," dedi.

Ölüm 

Leydi Evelyn 1963'te öldü ve öngördüğü gibi Wester Ross'taki Glencarron malikanesindeki uzak bir yamaçta gömüldü . İskoçya'da cenazesini eda edecek Müslüman olmadığı için Woking Camii ile temasa geçtiler ve imam cenazesini yapmak için karda arabaya bindi çünkü o, mülkünde Mekke'ye bakan bir tepeye gömülmek istediğini şart koşmuştu ve üzerinde şu sözler yazılıydı. mezar taşı: "Allahu nur-üs-semavati vel ard" ("Allah, göklerin ve yerin nurudur"). [5]

************

Müslüman olduktan sonra, 1933'te 65 yaşındayken hacca giderek, "Hac yapan ilk İngiliz kadın" unvanını kazanan Zeyneb Cobbold’ın kendi ifadeleriyle İslam’ı bulma öyküsü...

İskoçya tepelerinde basit bir mezara gömülü, başı sağ yanına çevrili ve Mekke’ye dönük vaziyette yatan bir kadın... Bu kadının hayattayken son arzusu İslami usullere göre defnedilmekti. İskoçya’daki bu mezarın sahibi, Dunmore Kontu Charles Adolphus Murray ve Leicester’ın ikinci kontunun kızı Lady Gertrude Coke’un kızları Evelyn Cobbold.

Cobbal'ın aristokrat sınıfına mensup olması Müslüman olması dolayısıyla aldığı tepkileri artırmıştır.

Onun hikayesi İslam'a yönelmek isteyenler için harika bir örnek.

1867’de İskoçya’nın Edinburgh kentinde dünyaya gelen Evelyn Cobbold, sonradan İslam'a yöneldi. Cobbold’ın Müslüman olduğu dönemlerde İngiltere’de İslam yaygın bir din değildi.

Onun İslama yönelmesini olağan dışı kılan şey ise kendisinin aristokrat sınıfına mensup olmasıydı. İngiltere’de bu soylu hanımın Müslüman olmasının uyandırdığı yankıyı düşünün.

Nasıl olur da ailesinde hiç Müslüman olmayan, İslamın merkezinden kilometrelerce uzakta yaşayan en yakın camiyle arasında bu kader mesafe bulunan biri kalbinde onu İslam'a yönlendiren bir his duyardı.

Evelyn Cobbold’ın babası Charles Adolphus Murray, Britanya’nın dış politika misyonlarında görevler üstlendiği için Cobbold’ın çocukluğunun büyük kısmı Cezayir ve Kahire’de geçti. Kuzey Afrika’da bulunduğu sıralarda oradaki çocuklarla bolca vakit geçirdi ve onlarla birlikte camileri ziyaret etti. Müslüman dadılar tarafından büyütüldü ve çok iyi Arapça öğrendi.

Karşılaştığı Müslümanlarda onu bu kadar derinden etkileyen bir şeyler olmalıydı ki yaşamının ilerleyen safhalarında İslam'a dönsün ve İslam üzerine çalışmalar yapsın. Evelyn Cobbold daha sonra hatırlayabildiği kadar çocukluk çağında kendini nasıl Müslüman hissettiğini yazar.

Benim zevkim, mürebbiyelerimden kaçmak ve Cezayirli arkadaşlarımla camileri ziyaret etmekti ve bilinçsiz bir şekilde kalbimde biraz İslam vardı.

“My delight was to escape my governess and visit the mosques with my Algerian friends, and unconsciously I was a little Muslim at heart,”

Çocukluğundan beri kendini Müslüman hisseden Evelyn Cobbold, aslında Papayla yüz yüze görüşme gerçekleştirdiği sırada ilk defa Müslüman olduğunu açıklamış oldu.

"Pilgrimage to Mecca” , “Mekke’ye Kutsal Yolculuk” kitabında olayı şöyle anlatır:

“Yıllar geçti ve ev sahibim Papayı ziyaret etmek isteyip istemediğimi sorduğu sırada İtalyan arkadaşlarımla Roma'da bulunuyordum. Bu teklifi duyunca tabi ki heyecanlandım. Papa aniden bana yönelerek Katolik olup olmadığımı sorduğunda bir an afalladım sonra "Müslüman'ım" diye karşılık verdim. O an beni Müslüman olduğumu söylemeye iten ne bilemiyorum. Uzun yıllardır İslam üzerine düşünmemiştim. O sırada aydınlandım ve inancım hakkında daha fazla okumaya ve çalışmaya karar verdim.”



Cobbold, “Mekke’ye Kutsal Yolculuk” kitabında ilk defa Müslüman olduğunu açıkladığı olayı anlatır.

Evely Cobbold’ın kendisi gibi sonradan Müslüman olan Marmaduke Pickthall (1915 yılında Kur'an-ı Kerimi İngilizceye çevirmiştir.) gibi arkadaşları da vardı. Cobbold’ın Müslümanlarla olan arkadaşlıklarının İslam’a yönelmesinde etkisi büyük oldu. Cobbold’ın Kuzey Afrika ve Suriye’den Arap arkadaşıyla yazışmalarından kalan mektuplarında çocukluk arkadaşlarının Cobbold’a “Our sister in Islam”, “Müslüman kardeşim” diye hitap etmesi kendisinin o dönemlerde Müslüman olduğunu en azından arkadaşlarının onu Müslüman olarak gördüğünün kanıtı niteliğinde.



Cobbold’ın Müslümanlarla olan arkadaşlıklarının İslam’a yönelmesinde etkisi büyük oldu.

Cobbold,"Pilgrimage to Mecca”,“Mekke'ye Kutsal Yolculuk” adlı kitabından ne zaman Müslüman olduğuna dair bir anekdot paylaşır:

Eğer aslolan İslam olsaydı" diye sorar Goethe, “Hepimiz İslam'ı yaşıyor olmaz mıydık?" Carlyle, “Evet” diye cevaplar. “Herhangi bir ahlaki değere sahip olan herkes, hepimiz zaten İslam'ı yaşıyoruz.

"Sık sık kendime ne zaman ve niçin Müslüman oldum diye sorarım. Sadece şunu söyleyebilirim ki İslam hakikatinin kafama dank ettiği o kesin anı tam olarak bilemiyorum. Öyle görünüyor ki ben her daim Müslümandım. Bir çocuğun kendi haline bırakıldığında bulacağı dinin İslam olması düşünüldüğünde çok da garip değil. Gerçekten de, Batılı bir eleştirmenin de söylediği gibi, “İslam, ortak akıl ve sağduyu dinidir.”

Evelyn Cobbold, "Pilgrimage to Mecca” “Mekke’ye Kutsal Yolculuk” kitabının yanında, bir arkadaşıyla 1911’deki Mısır seyahatini konu alan “Wayfarers in the Libyan Desert”, “Libya Çölündeki Yolcular” başlıklı bir kitap da kaleme aldı.

Evelyn Cobbold, İslam'ı seçtikten sonra ismini Zeynep olarak değiştirdi ve Lady Zeynep olarak anıldı.

  • Zeynep’in ailesiyle olan ilişkilerinde özelikle evliliği üzerinde İslam'ın etkisi büyük oldu. Evelyn, Kahire’de tanıştığı İngiliz soylusu olan John Dupuis Cobbold ile 1891’de evlenmiş; evlendikten 31 yıl sonra, 1922’de eşinden resmen boşanmadan ayrılmıştır. Evliliği süresince Cobbold’ın 3 tane de çocuğu oldu. Kesin olmasada, Zeynep’in Müslüman olmasının, eşinde ve eşinin ailesinde huzursuzluğa yol açtığı ve ayrılmalarında etkili olduğu biliniyor.

Zeynep, eşinden ayrıldığı 1922 yılından itibaren Hacca gitmeyi ciddi ciddi düşünmeye başladı.



Kutsal topraklar Zeynep Cobbold'un hacca gittiği dönemde böyle bir atmosfere sahipti.

Zeynep’in hikayesindeki sıra dışı şeylerden biri de 1933 yılında 65 yaşındayken Hac ibadetini yerine getirmek için Kutsal topraklara gitmesi oldu.

O dönemde kendisine eşlik eden biri olmadan Batılı bir kadının Hac ibadetini yerine getirmesi oldukça alışılmadık bir durumdu. Fakat Hacca gitmeyi kesin olarak kafasına koyan Zeynep, Suudi Arabistan'ın Londra Büyükelçisi Hafiz Wahba’ya izin talebini iletir.

Resmi işlemlerin tamamlanmasını beklemeden Cidde’de yaşayan arkadaşları İngiliz Harry St. John Philby ve eşinden durumunu anlatan kendi mektubunu iletmelerini rica eder. Harry St. John Philby de sonradan Abdullah adını almış bir İngiliz Müslümandır. Abdullah Philby, Zeynep’e yardım eder ve onun Mekke’ye giriş izni çıkana kadar Suudi Arabistan'a gelmesini sağlar. Philby’nin aracılığıyla Cidde’nin önde gelenleri ve veliaht Faysal ile tanışan Cobbold, daha sonra yine Philby’nin yardımıyla Medine’de yaşayan bir ailenin yanına gider.

 Prens Saud bin Abdülaziz merkezde, Hafız Wahba solda ve prensin biraz arkasında, Leydi Evelyn de Wahba’nın solunda biraz önde duruyor.

Fakat Zeynep’in, Mekke’ye tek başına seyahat etmesi için Suudi Arabistan Kralı Abdülaziz’den özel izin alması gerekir. Lady Zeynep’in siyasi referansları ve uzun uğraşları sonucunda kendisine seyahat izni çıkar ve Zeynep, Hac ibadetini yerine getiren ilk İngiliz Müslüman kadın olur.

Hacda burkasıyla Zeynep Cobbold. Kendisi, hac ibadetini yerine getiren ilk İngiliz Müslüman kadın olma unvanını elde etti.

Hac görevini yerine getirdikten 30 yıl sonra 1963 yılında 95 yaşındayken hayata gözlerini yuman Zeynep, inancına uygun bir şekilde, ücra ve güzel bir yer olan İskoçya’nın kuzeyindeki Inverness’e gömülür.

Bazen insanlar Inverness’deki caminin kapısına gelip imama, Lady Zeynep’e olan hürmetlerini göstermek maksadıyla mezarını ziyaret etmek için gömülü olduğu tepeye çıkıp çıkamayacaklarını sorarlar. Fakat mezar, özel mülk sınırlarında yer aldığı için mezarı ziyaret etmek kolay değil. Zeynep’in gömülü olduğu araziye girmek için özel izin gerekiyor. Araziye girdikten sonra mezarı bulmak için de bilen birinin size mezarı bulmak için rehberlik etmesi gerekli.

Inverness, bugünlerde birkaç yüz insanın bulunduğu Müslüman bir topluluğa sahip, fakat Zeynep vefat ettiğinde Inverness’de, ondan başka Müslüman olan yoktu. Kasabada, Zeynep’in cenazesini kaldıracak bir imam bulunmuyordu. Cenazeyi kaldırmak için imam Mevlana Şeyh Muhammed Tufail’den yardım istendi. İmam, önce mesafenin uzaklığından dolayı tereddüt etti. Fakat Zeynep’in özellikle İslami usullere göre gömülmeyi vasiyet ettiğini öğrenince Londra yakınlarındaki Woking şehrinden 16 saatlik yolu katederek son görevi tamamlamak üzere geldi.

İslam kültüründe, cenaze töreni sade bir şekilde gerçekleştirilir. Bu hayata nasıl elimizde dünya nimetlerine dair bir şey getirmeden geldiysek giderken de aynı şekilde sahip olduğumuz malı mülkü geride bırakarak beyaz bir çarşafa sarılı veda ederiz.



Lady Evely Cobbold'ın mezarı. Zeynep’in mezar taşında, “Allahu nur-us-samavati val ard”, "Allah, göklerin ve yerin nurudur." ayeti yer alır.

Zeynep’in son isteği, geyiklerin mezarının üzerinden gelip geçebileceği şekilde gömülmekti. Zeynep, Glencarron Bölgesi'ndeki Glenuaig'de ebedi istirâhâtgâhında bulunuyor. Cenazesinde, bir yanda İskoç tulumu ile şarkılar çalınırken, öte yanda imam Kur'an-ı Kerim’den ayetler okudu. Cenaze töreninde yerel halktan katılanlarla birlikte İngiliz soyluları da yas tutanların arasına karışmıştı.

Zeynep’in mezar taşında Kur'an-ı Kerim’den şu satır yer alır:

Allahu nur-us-samavati val ard”, "Allah, göklerin ve yerin nurudur.

Zeynep, din değiştiren pek çok insan gibi ailesiyle olan ilişkilerinde sorunlar yaşadı. Fakat Zeynep’i asıl sıkıntıya sokan durum, geniş bir Müslüman cemaat tarafından desteklenmemek ve kabullenilmemek oldu.

Not Mezar Baştaşı sürekli tahrip edildi.


 a servant of the lord

Referanslar 

1.    "Cobbold [kızlık soyadı Murray], Lady Evelyn" . Oxford Ulusal Biyografi Sözlüğü (çevrimiçi ed.). Oxford Üniversitesi Yayınları. 2004. doi : 10.1093/ref:odnb/95642 . 14 Aralık 2020 alındı . (Abonelik veya Birleşik Krallık halk kütüphanesi üyeliği gereklidir.)

2.    "Maud Evelyn Murray'in aile ağacı" . Geneanet . gw.geneanet.org . 22 Ocak 2020 alındı .

3.    "Müslüman olan İngiliz Victorialılar" . BBC Haber . 18 Mayıs 2019.

4.    ^ William Facey, Miranda Taylor, 'Mekke'ye Hac Yolculuğu'na Giriş, s. 2. ISBN 9780955889431 

5.    ^Yukarı atla:g O'Shea, Josef (15 Haziran 2016). "İngiltere'nin Victoria Müslümanları"El Cezire. 2 Mart 2018'dealındı.

6.    ^ William Facey, Miranda Taylor, 'Mekke'ye Hac Yolculuğu'na Giriş, s. 3. ISBN 9780955889431 

7.    ^Yukarı atla:b Facey, William (2008). "Mayfair'den Mekke'ye",Saudi Aramco World, Cilt. 59, No. 5, sayfa 18–23.

8.    "Cobbold, John Dupuis" . suffolkartists.co.uk . Suffolk Sanatçıları . 14 Eylül 2019'da alındı .

9.    "Winifred Evelyn COBBOLD" . family-tree.cobboldfht.com . Aile Ağacı . 14 Eylül 2019'da alındı .

10. "Cobbold Aile Tarihi Güven" . family-tree.cobboldfht.com . Aile Ağacı – . 14 Eylül 2019'da alındı .

11. "Pamela KOBBOLD" . family-tree.cobboldfht.com . Aile Ağacı . 14 Eylül 2019'da alındı .

12. ^ Russell, Steven (8 Mayıs 2009). "Mayfair'den Mekke'ye: cesur Lady Evelyn" . Doğu Angliyen Günlük Times . Doğu Angliyen Günlük Times . 14 Eylül 2019'da alındı .

13. "Aile Ağacı - Cobbold Ailesi Geçmişi Güven" . family-tree.cobboldfht.com . 14 Eylül 2019'da alındı .

14. "Cobbold, Lady Evelyn ve Frances Gordon Alexander. Libya Çölü'ndeki Yolcular" . Sotheran'ın . 9 Şubat 2020 alındı .

15. ^ William Facey, Miranda Taylor, 'Mekke'ye Hac Yolculuğu'na Giriş, s. 32. ISBN 9780955889431 

16. "Mekke'ye Yolculuk" . Arşiv.org . Erişim tarihi: 6 Nisan 2021 .


Not: Bazen Büyük Dosyaları tarayıcı açmayabilir...İndirerek okumaya Çalışınız.

Benzer Yazılar

Yorumlar