Print Friendly and PDF

Biri Haputlu Âsûr Yûsuf, diğeri Diyarbakırlı Naûm Fâik,



Biri Haputlu Âsûr Yûsuf, diğeri Diyarbakırlı Naûm Fâik, yirminci yüzyılın basındaki iki yazar bugünkü tarihçiliği eleştirerek, Birinci Dünya Savaşı’ndan önce Osmanlı Süryani toplumuna dair yanlış kavramları araştırdılar.  Hem yazar olarak çok veremli oldukları için hem de yanlıslıkla Asuri milliyetçi olarak değerlendirildikleri için onların edebî eserleri bizim için pek mühimdir. Bu kişilerin Asuri milletçi olarak görünmelerinin asılsız olduğunu, hatta ikisinin de 1908de başlayan ikinci mesrutiyet döneminde çıkan Osmanlılık ülkülerine inançlı olduklarını öne sürecek. Ayrıca, her ikisi, Osmanlı devletinin devam etmesinin Süryani geleceğini en iyi şekilde sağlayacağını zannetmiş ve dolayısıyla Süryanilerin bu devletin kapsamında daha büyük bir rol almalarını istemişlerdi. Aksi halde, Asuri milliyetçiliği veya Osmanlı devletinden bir Asuri devletinin ayrılması fikri bu gazetelerde yer almıyor. Süryani ümitleri, İttihâd ve Terakkî Cemiyeti’ne inançla bağlıydı. Mutlakıyet dönemi başlayayınca Naûm Fâik, Osmanlı devletine inancı kesilince hayatını yurtdışında sürdürmek için ayrılırken; Âsûr Yûsuf ise, 1914teki ölümüne kadar aynı devlete ümitle inanmaya devam etmiştir.

Haydi kardeşler yekdil olalım
İttifâk ittihâd edelim
Hasedi nifâkı tebîd edelim
Gayret ve himmeti takîb edelim
Tarîkı bu [nikâyete?] gidelim
(2) Genç Âsûrîler ister misiniz
Terakkî etmek hür olunuz
Bedeni cân ile fedâ ediniz
Uyumus bayılmıs gaflette kalmıs
Milleti gayrete ihvân çekiniz
(3) Biz genç arslanız koyunu kurttan
Pek seciâne kurtarırız
Müstebid fikrlileri ezeriz
Đntibâh nâmıyla hep gâfilleri
Kaldırıp necâte gideriz
(4) Đste kardesler cesâret ile
Meydâna çıkın sân devridir.
Silâhlarımızı takmak günüdür
Hürriyet uhuvvet düşmanlarını
Merdâne kahr etmek vaktidir
(5) Artık gidelim ziyâya doğru
Nûr-ı hürriyet pek parlıyor
Ne için duralım vakt geçiyor
Muazzez vatanı hem kayıralım
İstibdâd elinden [illegible]
(6) Gelin gâfiller hep birleselim
Biz olmalıyız cehd edenler
İntibâh etmekle rifat bulanlar
Yaşasın yaşasın binler yasasın
Vatanı milleti sevenler
Naûm Fâik
1 Eyyâr sene 1909
**
(1) Ey annemiz sânlı vatan
Ey [müderris?] Âsûrîler
Verdin bize sen ...
Millet bütün kurban sana
Sânlı vatan binler yasa
(2) Allah sana olsun muîn
Batsın yere hâin-i laîn
İkbâl evvel râbbim muîn
Millet bütün kurban sana
Sânlı vatan binler yasa
Naûm Fâik
27 Âb 1909
**************
1911 version
(1) Gece zulmünde nûr lemeân etti
Semâdan melek nüzûl eyledi ...
Sürûr-ı azîm tebsîr olundu
Çûn ekvâma bir halâskâr doğdu.
(2) Allah’a hamdler en yücelerde
Sulh u selâmet rû-yı zemînde
Đnsânlarda var hem hüsn-ü-rızâ
Semâvî cünûd okudu senâ.
(3) Ey zulmette oturan insân
Bugün azîm nûr oldu ihsân
Mahv oldu zulmet müjdeler sana
Tarîk-i hayât çıktı meydana
mürsid

1913 version
(1) Gece zulmette nûr lemeân etti
Semâdan melek nüzûl eyledi
Sürûr-ı azîm tebsîr olundu
Çûn ekvâma bir halâskâr doğdu.
(2) Allah’a hamdler en yücelerde
Sulh u selâmet rû-yı zemînde
Ve insânlarda var hem hüsn-ı rızâ
Semâvî cünûd okudu senâ.
(3) Ey zıll-ı mevtte oturan insân
Bugün azîm nûr oldu ihsân
Mahv oldu zulmet müjdeler sana
Tarîk-i hayât çıktı meydana
Harpût 20 Kânûn-ı Evvel 1887 Âsûr Yûsuf
**
EY KALB-İ MECRÛH
(1) Ey kalb-i mecrûh hâzırım ben simdi gel bana
Yârene dermân tatlı melhem vereyim sana
(2) Ey kalb-i meyûs hâzırım ben simdi gel bana
Kalbine ferâh hem tesellî vereyim sana
(3) Ey susamıs cân hâzırım ben simdi gel bana
Bende bulunur âb-ı hayât vereyim sana
(4) Ey aç olan cân hâzırım ben simdi gel bana
Hayât etmeği al meccânen vereyim sana
(5) Ey karanlıkta oturan kavm simdi gel bana
Cân gözlerini açarak nûr vereyim sana
(6) Ey bîtâb yorgun sefîl mağdûr simdi gel bana
Halâs meserret dâim râhat vereyim sana
Âşûr S. Yûsuf

BEN DE BİR VAKT
(1) Ben de bir vakt sebâb idim
Hüsn-ü-kuvvete mâlik
(2) Servet-ü-nimetle mümtâz
Kılmıstı beni hâlik542
(3) Kalbime hos olanı ben
Aslâ dirîğ etmedim
(4) Safahâtle geçti ömrüm
Mahseri zikretmedim
(5) Âh cân-u-cismim oldu harâb
Düstüm ben âh-u-zâra
(6) Ağlarım âh geçti fursat
Dönmez gayri ne çâre
Âşûr S. Yûsuf

Not: Bazen Büyük Dosyaları tarayıcı açmayabilir...İndirerek okumaya Çalışınız.

Benzer Yazılar

Yorumlar