Print Friendly and PDF

Muhammed Abdulkerim



1905 yılında, Suriye'nin Humus şehrin de ait Al-huzur mahallesinde doğmuştur. Babası Ali Meri Ud, Buzuk alanında çok meşhur bir sanatçıdır. Muhammed Abdulkerim babasından müzik ve sanat tutkusunu almıştır. Babası vefat ettikten sonra abisi Muhammed Abdulkerim’in bakımına kendini adamış ve böylece kendisi Babu’s-Siba Mahallesindeki ilk okulda eğitimini almaya başlamıştır. O sırada Buzuk çalmayı öğrenmeye çalışmış ve gittikçe kendini gelişmiştir. Muhammed Abdulkerim abisiyle konserler vermiştir. Bu konserlerde Abisi Ud, Muhammed Abdulkerim ise Buzuk çalmaktadır. Günden güne Muhammed Abdulkerim şöhret kazanmış ve Humus şehrinin en ünlü sanatçılarından biri olmuştur.
Muhammed Abdulkerim 14 yaşındayken geçirdiği bir kazadan dolayı sakatlanarak sırtı kambur şeklini almış, bundan dolayı okulu bırakmak zorunda kalmış ve hayatını Buzuk çalmaya adamıştır.
Muhammed Abdulkerim meşhur olduktan sonra beklentisi de büyümüş ve yaşadığı şehrin dışına çıkmaya karar vermiştir. İlk önce Halep şehrine giderek, orada ün kazanmış ve konserlerine ilgi artmıştır. Suriye’nin başkenti olan Şam şehrine gidişi sanat hayatında dönüm noktası olmuştur. Muhammed Abdulkerim orada büyük bir ilgi görmüş ve "Buzuk emiri"  lakabını kazanmıştır.
1925 yılında Mısır’a gitmiş ve orada iki yıl kalmıştır. Bu süre içerisinde meşhur Al-vacih Hasan Paşa Rıfat salonunda Mısır’ın ünlü edebiyatçı ve sanatçılarıyla buluşmuştur. Bu edebiyatçı ve sanatçılar arasında, Dr. Yusuf Cevher , Zekereyye Ahmed  ve Davut Husnidi sayılabilir. Bu konserler sırasında Muhammed Abdulkerim, Buzuk çalmaya başladığı zaman mekanda sessizlik oluyor ve dinleyiciler hayranlıkla takip ediyordu. Aynı dönemde, meşhur Alman müzik şirketi olan Lito Barokh'un  kendisiyle çalışmak istediği ancak Muhammed Abdulkerim'in kabul etmediği bilinir.
1927 yılının sonunda Muhammed Abdulkerim yeniden Şam’a dönmüştür. O yıllarda ülkenin içinde bulunduğu savaştan dolayı  çok kötü bir durumda olan
Şam'da birkaç ay kalmış daha sonra arkadaşları tarafından ikna edilmiş ve Avrupa’ya gitme kararı almıştır. Bu kararla hem tedavi görebilme hem de oradaki insanlara kendi yeteneğini gösterme fırsatı bulmuştur. 1928 yılında Berlin ’e gelen Abdulkerim orada tedavi görmek için hastaneye yatmış ancak ne yazık ki doktorlar hastalığına çare olmadığını söylemişlerdir. Muhammed Abdulkerim Şam’dan ayrılmadan önce bu gerçeği bilmesine rağmen tedavi görmeye gitmekte ısrar etmiştir.
Muhammed Abdulkerim Almanya’dayken Odeon müzik şirketiyle çalışmış ve Almanlara kendini tanıtmıştır.
1929 yılında, Almanya’dan ayrılan Abdulkerim, Fransa’ya giderek Paris’te bir süre kalmıştır. Kaldığı sürede ünlü müzisyen ve müzik öğrencileriyle tanışmıştır. daha sonra İtalya’nın Roma, Napoli ve Milano, şehirlerinde konserler vermiştir. Örneğin: Folk müzik Festivali, Dünya Dans ve Müzik Festivali.
Muhammed Abdulkerim’in yurtdışı gezileri hakkında konuşmak istediğimiz zaman şunu söyleyebiliriz: Muhammed Abdulkerim’in gezileri, keman sanatçısı Sami Aşşavva’nın yaptığı İtaya gezisinden çok farklıdır. Çünkü Sami Aşşavva’nın  Batı dinleyecisine sunduğu nağmeler Abdulkerim'inkiler kadar ilgiyle karşılanmamıştır.
 1929 yılın sonunda Muhammed Abdulkerim Suriye’ye dönmüştür, daha sonra Lübnan ve Suriye’nin bütün şehirlerinde dolaşarak müzisyenler ve bestecilerle yakından tanışmıştır.
Muhammed Abdulkerim'in Mısır ziyaretince, geçmiş gezilerinden tanışmış olduğu müzisyen ve besteciler ziyaretine gelmeye başlamışlar ve ona teklifler de bulunmuşlardır. Bir süre Halk Radyosu'nda da çalışmıştır. O sırada radyoda bir müzik programını yönetmiştir ve Yusuf Cevher Ali Attanbur ve Tavfik Allalali Ali Alhambaş ile ortak bir müzik programında çalışmıştır. Ayrıca Hasan Paşa Rıfat’ın ziyaretindeyken Ortadoğu aleminde çok meşhur olan Ümmü Külsüm’le tanışmıştır. Tüm bunların yanısına sempozyum, konser ve müzik oturumlarına katılan Abdulkerim, girdiği bazı sıcak tartışmalardan dolayı Mısır'daki bazı otoritelerin tepkisini çekince Şam’a dönmeye karar vermiştir ve 1939 yılında İkinci Dünya 
Savaşı  başladıktan sonra Şam’a dönmüştür. 1940 yılında Kudüs Radyosu'nun daveti ile Kudüs Radyosu açılış törenine katılmıştır. Kudüs’e geldikten sonra Radyo'nun yönetimini yeteneğinden çok etkilenmiş ve açılıştan hemen sonra Radyo yönetimi tarafından yapılan yüksek maaşla resmi iş teklifini kabul etmiştir. 1944 yılında Aşşarku’l-adna (London Today) Radyosundan gelen iş teklifini kabul ederek Londra’ya gider. Muhammed Abdulkerim Londra’dan sonra Kudüs’e dönerek, Yusuf Batroni ile nota öğrenmeye başlamıştır. 1948 yılında Şam Halk Radyos'unda Buzuk sanatçısı olarak tayin edilmiş ve her Cuma günü 15 dakika süren bir dinleti programı yapmıştır, Dinleyicileri haftadan haftaya program heyecanla beklerlermiş. Şam Radyosunun Genel Müdürlüğün'den gelen danışmanlık teklifini reddederek, Buzuk sanatçılığına devam etmeye karar vermiştir. 1989 yılının ocak ayında Muhammed Abdulkerim’in sağlık durumu gittikçe bozulan hasta kaldırıldıktan kısa bir süre sonra vefat etmiştir. Cenazesi Addahdah Mezarlığ'ında toprağa verilmiştir.
Muhammed Abdulkerim’in Lakabı
Muhammed Abdulkerim “Buzuk emiri” lakabına layık olduğu için bu lakapla anılmıştır. Yüksek yetenek ve cesarete sahip olan usta icrası bu lakaba layık olduğunu kanıtlamıştır. Abdulkerim hayatında çok fazla hayal kırıklığı yaşadığı ve zorluk çektiği için hayallerine ulaşlamadı. Hatta “Buzuk emiri” lakabının hayatına hiçbir şey katmadığı kaydedilir.
Birleşik Arap devleti emiri İkinci Faysal  Paris’te iken Muhammed Abdulkerim’ in konserine katılmış ve performansını dinledikten sonra ona “Buzuk emiri” lakabını layık gördüğü için resmi mühürlü bir yazıyla bu ismi vermiştir. Bu lakap o zaman devlet bakanlığı tarafından verildiği için Muhammed Abdulkerim kabul etmiştir.
Besteleri
ليلي فتاة الغزل/ محمد عبدالكريم
gazelin kızı leyla
gökten inen bir melektir
yeryüzünü yeniden
güzellikle renklendirdi
(yazarı: avni aziz adavudi), besteleme tarihi (21 ağustos 1940).
*****
محمد عبدالكريم
زرث من يهواها قلبى خلسۀ
gizlice kalbimin sevdiğini ziyaret ettim
kimse görmeden ne garez duyan nede açgözlü
oturup şarap içmeye başladık bülbül öterken
ağzından şarap içtim. sanki cennetten
bir kadeh içtim ağzından.saçım ömrümde beyazlanmaz.
(yazarı : bahic şuki ) , besteleme tarihi (12 mayıs 1938).
****
محمد عبدالكريم
ياحبيب الروح ياغالى
Ruhun Sevgilisi
Ey ruhun sevgilisi gönlümün sultanı
Beni niye bırakıp gittin ve sen hayatta tek mülküm
Sevgin özlemin nerede ey sırtsın
Yoksa unutmuşum sanıyorsun
Sensizlik çok zor
Seninle olmak hayattır ey sevgilim.
(Yazarı : Muhammed Abdulkerim),besteleme tarihi(25 Ağustos 1942).
Ayrıca bu şarkı türlerinden en önemlisi ( Ey Komşum Leyla). Şarkının yazarı Celal Zerik seslendiren ise Meşhur Arap şarkıcı Feyze Ahmet 'tir.
Ey komşum Leyla
Gözlerim nuru
Gençliğin beni ihya etti
Neşeli nabzın hallerimi değiştirdi
Umutlarım sallanıyor
Güzel sesinle
Güzel belinle oyna çiçekli bahçelerde oyna
Neşeli sarhoş güzün beni mest etti ah ah...
Ey komşum Leyla
güzelliğin ve esmerliğin şirinliği en önemli 100 arap müzik şarkısı arasında yer almaktadır . şarkının sözleri ve notaları, alsharif, samim (1991), music history in syria , ministry of culture, damascus. sayfa no. 66,67,
muhammed abdulkerim
güzelliğin ve esmerliğin şirinliği/rikkithüsnik ve semarik

şarkının sözleri

رقة حسنك وسمارك ... تقوليلي جاييه منين
خـفّة دمك ده شــعارك ... و المعنى في رموش العين
يا محلى الروح يا سمرة

بأوتاري يا ما ســلّيتك ... و اســــمعك من وحي الله
و بلحــني يا ما حاكيتك ... ما منك غير نغــمة آه
يا محلى الروح يا سمرة

عاشرت كتير قبلك ما رأيت ... حــدّ بيتكــلم في عينيه
أنا ... بس انتي يا ريت ... أنا محتار حاقولّـك إيه
يا محلى الروح يا سمرة

أحبّ فيكي اللي رأيته ... و لو إنه كان أول نظرة
فهمته و بقلبي قريته ... يا سمرة محلاكي يا سمرة
güzelliğin ve esmerliğin şirinliği    
nereden getirdiğini söyle    
simgen neşedir her şey gözünde belli
ruhun güzelliğine dayanılmaz ah
tellerim senin için çalgılarla akıyor 
allahlım bana verdiği hissiyle dinleteyim şarkılarımı
bestelerimde ismini hep bestelerim          
şarkı yazdığım zaman sana yazarım           
ruhun ne kadar güzel esmer kadınım
daha önce tanıştığım insanlarda gözünle konuşan hiç rastlamadım
ben seni anladım ama sana ne diyeceğimi bilemiyorum
ruhun güzelliğine dayanılmaz ah   
seni ilk bakıştan sevdim      
dünyamı renklendirdim bana baktığında   
konuşmak için söz bulamıyorum    
ey esmer kadınım ne kadar güzelsin         
ruhun güzelliğine dayanılmaz ah
الأغنية لنجاح سلام من ألحان عازف البزق الشهير
الملحن محمد عبد الكريم
أما صاحب الكلمات فهو .... ؟؟


كلمات الأغنية

رقـــة حسنك وسمــارك
تقولي لــي جايْبه منين
خـفّة دمّــك بـِشــــعارك
والمعنى برموش العين
يا محلى الروح يا سمره

***
باوْتـــاري يا ما ســلّيتك
واســــمّعك من وحـي الله
وبْلحــني ياما حـــــاكيتك
ما منّـك غيــــر نغـمة آه
يا محلــى الروح يا سمره

***
عاشرت اكْتير قبلك ما رأيت
حـَـدّ ابْيتكـــــــلّم فِ عْينيه
أنا داري بس انتي يا ريت
أنا محتــــــار ح َاقولّـك إيه
يا محلـــى الروح يا سمره

***
أحبّ فيكـــي اللــي رأيتُهْ
و لو إنه كــان أول نظره
فهمته وبْقلبـــــــي قريتُهْ
يا سمره محْلاكي يا سمره
يا محلــى الروح يا سمره

Not: Bazen Büyük Dosyaları tarayıcı açmayabilir...İndirerek okumaya Çalışınız.

Benzer Yazılar

Yorumlar