SİYASAL MANİPÜLASYONLA RETORİK ARASINDAKİ İLİŞKİ ÜZERİNE BİR NOT
Heresthetic, bir siyasi stratejiyi tanımlamak için benim
[William H. RIKER ] ürettiğim bir kelime. Bu kelime, seçme ve seçilme anlamına
gelen Yunanca bir kelimeden üretildi. Sözle
ikna kabiliyeti şeklinde açıklanabilecek retorikten, çok daha fazlasını içermesiyle
ayrılır. Galiplerin, diğerlerini kendileriyle ittifaklar ve koalisyonlar
kurmaya ikna etmeleriyle siyasi zaferler kazandıkları bir gerçektir. Fakat
galip gelenler, bu amaç için güzel söz söyleme sanatından daha fazlasını
kullanırlar. Tipik olarak diğerlerinin kendilerine katılmalarını sağlayacak
bir durum yaratarak veya şartları diğerlerinin kendilerine katılmasını zorunlu
kılacak şekilde düzenleyerek bunu başarırlar. Ve işte heresthetic de tam olarak budur;
dünyayı kazanabileceğin bir biçime dönüştürmek.
Heresthetic bir bilim değil, bir sanattır. Başarılı stratejiler üretme
amacına az ya da çok hizmet edecek, bu stratejilere az ya da çok
uygulanabilecek bilimsel kurallar yoktur. Gerçekte henüz yolun başında olan bir
heresthetican,
istediği kararların alınması için neyi nasıl manipüle etmesi gerektiğini
uygulamayla öğrenmelidir. Bununla birlikte özellikle yeterince uygulama imkânı
bulmadan önce siyasi bir lider olması için başarılı olması gereken kimse,
genellikle böyle bir fırsat, bulamaz.
Ve pratiğin yerini kısmen de olsa alabilecek tek şey;
eğitimdir. Maalesef bu eğitim oldukça zorludur, çünkü genellikle siyaset ve
siyasetçiler hakkında yazılmış kitaplardaki yorumlar ve hikayelerden ibaret
olan heresthetic yazınının ömrü kısadır. Sonuç olarak, daha fazla eğitime gerçek
bir ihtiyaç söz konusudur.
Heresthetic, uygulayıcılarının bir kısmı tarafından, doğru
olarak, klasik zamanlardan bugüne gelmiş ve özgür insanın çevresinde olanları
kontrol etmede kullandığı liberal sanatlardan biri olarak kabul edilmiştir.
Dille ilgili birkaç liberal sanat vardır ve herestheticanın dili diğerlerini
manipüle etmek için kullanması nedeniyle heresthetic de bu sanatlardan
biridir. Heresthetican diğerleriyle konuşur, onlara sorular sorar ve gerçekleri
anlatır; delillerini ortaya sürer ve delillerinin doğruluğuna inanmaları için
nedenler sıralar: ve diğerlerinin kendi istediği yapıya olumlu bakmalarını
sağlayacak şekilde, toplumsal yapıyı tanımlar.
Dille ilgili geleneksel liberal sanatlar
mantık, retorik ve gramerdir. Heresthetic’in
bu sanatlarla paralelliklerini gözlemlemek hayli kolaydır. Mantık cümlelerin
gerçek değerleriyle, gramer iletişimsel değerleriyle, retorik ikna etme
değerleriyle ve heresthetic de stratejik değerleriyle ilgilenir. Her birinde
dil bazı amaçlara ulaşmak için kullanılır; gerçeğe ulaşmak, iletişim kurmak,
ikna etmek ve manipüle etmek.
Dille ilgili liberal sanatlar, dilin kullanımıyla edinilen
pratik bilginin düzenli bir sıraya dizilmesi için geliştirilmişlerdir. Fakat
son zamanlarda felsefeciler ve bilim adamları, mevcut dizinlerin yeterli
olmadığını fark ettiler. Uygulamalı konuların geliştirilebilmesi için,
sistematikleştirilmeleri de gerekmektedir. Ve bu durum, her bir konu hakkında
genel bir teorinin oluşturulmasını gerektirmektedir. Önce teorik bilgi vardır
ve ancak teorinin oluşturulmasından sonra, konuların araştırılması mümkün
olur. Ve bundan sonra teori kendini ayrıntılı bir şekilde yeniden kurar ve
uygulamaya yeni bakış açıları kazandırır. Bunu bir örnekle açıklamak gerekirse,
hastalığın teşhisi ve tedavisi gibi uygulamalı bir konu ile ilgilenen tıp
bilimi, bu uygulamayla uzaktan ilgili bir teorik bilimler çerçevesi içinde yer
alır. Bu durura, dille ilgili liberal sanatlar için de geçerlidir. Son
zamanlarda, çok daha karışık entellektüel yapılarda bu sanallar
kullanılmaktadır:
mantık, bilgi teorisinde ve bilim felsefesinde,
gramer, dilbilimde;
belagat, psikoloji ve anlambilimde.
Bununla birlikte heresthetic tarihin bir ürünüdür. Teorisi
ilk olarak, "özgür
insanın hayatında büyük öneme sahip bir pratik sanat vardır"
teorisinin kabul edilmesiyle birlikte geliştirilmiş ve uygulanmıştır. Anılan bu
teori, ekonomi ve siyaset teorilerinin uzmanlaşmış bir türü olan sosyal seçim
teorisi veya bazılarının dediği şekliyle karar teorisidir. Sosyal seçim
teorisi, bir grup içindeki bireylerin tercihlerinin, bir bütün olarak grup için
alman bir karan nasıl etkilediğinin analiz edilmesini ve tanımlanmasını
kapsar. Örnek verecek olursak; grup üyelerinin değerlerinin, üzerinde uzlaşmaya
varılmış bir harekette nasıl birleştirildiği; resmi seçimlerin, seçmenlerin
tercihlerini nasıl yansıttığı veya yansıtmadığı; mezat pazarlarının ve ademi
merkezi ticaretin alıcı ve satıcıların tercihlerini nasıl etkilediğinin, vb.
analizi ve tasviri.
Doğal olarak tüm bu
süreçlerde stratejik manipülasyon önemli bir rol oynar. Ve zaten, sosyal seçim
teorisinin bir bölümü, strateji oyunları teorisidir. heresthetic, mantık ve gramer
kurallarının veya güzel konuşma sanatının kullanıldığı örnekleri içeren diğer
derlemelere benzemektedir. Ve bu yüzden, bu derlemelerden doğmuş heresthetic
veya siyasi manipülasyon sanatı hızla gelişen bir teoridir. Sh: 79
**
İkilem yaratmak, bir rakibin entellektüel
duruşunun zayıflığını göstermek için kullanılan klasik bir retorik silahıdır. Rakibin zayıflığını ve dolayısıyla
kendinin güçlülüğünü ortaya koyarak, karşıdakini ikna etme amacını taşır. Bu
konuda verebileceğim klasik bir örnek bizi MÖ 5. YY'a, eski Roma’ya götürecek.
Vereceğim örnek, Korax
(the 'crow' –karga-) ve Tisias'ın çift ikilemidir.
Bir hatip ve sofist olan Korax, Tisias'ın (ve aynı zamanda
Atina'da büyük bir hitabet hocası olan ve Plato'nun dialoğunda da kendi ismiyle
bulunan, böylece sofist kelimesine olumsuz bir anlam kazandırmış olan
Gorgias'ın da) öğretmeniydi. Tisias, kazanacağı ilk davadan alacağı ücretten
Korax'a da bir pay ödemeyi kabul etmişti. Fakat hiç dava almadı, dolayısıyla
da hiç para ödemedi. Bunun üzerine Korax dava açtı ve Tisias da kendini şu
ikilemle savundu:
"Eğer bu davayı
ben kazanırsam, mahkemenin kararı nedeniyle para ödememe gerek kalmayacaktır.
Eğer kaybedersem, aramızdaki sözleşmenin şartları yerine gelmemiş olacağı, yani
davayı kazanmamış olacağım için yine ödememe gerek kalmayacaktır. Bu yüzden bu
davayı kazanayım veya kaybedeyim fark etmeyecek, para ödemem gerekmeye
çektir."
Korax bu savunmayı şöyle cevapladı:
"Eğer bu davayı
ben kazanırsam, mahkemenin kararı nedeniyle bana para ödemen gerekecektir.
Eğer kaybedersem, aramızdaki sözleşmenin şartları yerine gelmiş olacağı, yani
davayı kazanmış olacağın için yine bana para ödemen gerekecektir. Bu yüzden bu
davayı kazanayım veya kaybedeyim farketmeyecek, bana para ödemen gerekecektir.”
Mahkeme davayı reddetti (yani Tisias kazanmış oldu), fakat
mahkeme Tisias'ın davranışını "kötü bir kargadan kötü bir yumurta" şeklinde
nitelendirdi. Dolayısıyla bir anlamda ikilemlerin her ikisi de başarısız
kaldı, çünkü birbirlerinin etkilerini sıfırlamışlardı. Kuşkusuz Korax'in
başarısı, bu hikayenin yirmi dört asır sonra bile hâlâ anlatılmasıdır.
Bu tür retoriksel
ikilemlerde amaç, rakibin ne kadar zayıf bir durumda olduğunu göstermektir.
Fakat yarattığı siyasi manipülatif ikilemde Lincoln, Douglas’ı gelecek
seçimlerde kazanmasını olumsuz etkileyecek bir duruma sokmuştu. Retoriksel
ikilemin amacı ikna etmekken, siyasi manipülatif ikilemin amacı, karar alma
aşamasında bu ikilemi yaratana avantaj ve karşıda olana da dezavantaj sağlamaktır.
Aradaki bu fark, retorik ve siyasi manipülasyon sanatı
arasındaki tüm benzerlikler için de mevcuttur. Hatiplerin, siyasi manipülasyon
sanatı örneklerini de retorik adı altında topladıkları dikkate alınmalıdır.
Heresthetic kelimesini Yunanca bir kelimeden üretilmiş olmanın nedenlerinden
biri de Yunanlıların siyasi manipülasyon sanatını tanımlayabilecek bir
seviyeye ulaşmış olmalarına rağmen tanımlamamış olmalarıydı. Bunun nedeninin
retorik ve siyasi manipülasyon sanatının temel olarak birbirlerinden farklı
olmaları olduğunu düşünüyorum. Sanırım eski Yunanlılar retorik üzerine
yoğunlaşmayı tercih ederek, bilinçsizce toplantılarında uygulamış olsalar
bile, siyasi manipülasyon sanatıyla uğraşmayı bir kenara atmışlardı.
Kaynaklar: Lincoln un sorusu ve
Douglas'ın cevabının tam metni için, The İllinois Political Campaign of 1858: A
Facsimile of the Printer’s Copies of His Debates with Stephen Arnold Douglas
as Edited and Prepared for the Press by Abraham Lincoln, "1858 Illinois
Kampanyası: Abraham Lincoln'ün Yayıma Hazırladığı Şekilde Stephen Arnold
Douglas'la Tartışmalarının Kayıtlarının Bir Sureti" (Washington D.C.: Kong
Kütüphanesi, 1958). Kölelik konusunun gelişimi ile ilgili bir çalışma İse
Liberalism against Populism: A Confrontation between the Theory ol Democracy
and the Theory of Social Choice, " Popülizme karşı Liberalizm: Demokrasi
Teorisi ve Sosyal Seçim Teorisi Arasında Bir Karşılaştırma" (San
Francisco: W. H. Freeman, 1982) adlı kitabımın 9. bölümünde bulunmakta. Başkan
Polk'dan aktarılan konuşma için, James k. Polk, Diary, "Günlük”, yayıma
hazırlayan: Milo M. Quaife, 4 bölüm., (Chicago: McClurg, 1910), 4 Ocak 1847,
bölüm 2, sayfa: 305. Winston Churchill'in Çiftçi Bell, Jim Rickets, çirkin adam
adlı hikayesi, The Crisis (New York: The Macmillan Co., 1901), 2. kısım, 3.
bölüm. Korax ve Tisias'ın hikayesi için, George Kennedy, The Art of Persuasion
in Greece, "Yunanistan'da İkna Sanatı", (Princeton, N.J.:Princeton
University Press, 1963), sayfa: 59.
[sh: 21-23]
Kaynak: William H.
RIKER, SİYASİ MANIPULASYON SANATI, Türkçesi: Hakan YURDAKUL, Nehir Yay. 1997, İstanbul
Not: Bazen Büyük Dosyaları tarayıcı açmayabilir...İndirerek okumaya Çalışınız.
Yorumlar