Print Friendly and PDF

Gelecekte hastalıkların teşhisinde sesimizin önemli olması muhtemeldir

 

Turque Diplomatique/23 EKİM 2022

 

1. Pilotların yorgun olup olmadığı sesinden belirlenecek

Doğu Batı Araştırmaları’nın bu konuya ilişkin yorum, analiz ve kritiği:

1-Ses varlığın nesidir?

Varlıkları seslerine göre tasnif etmek mümkündür, ses varlıktan bir veridir, yorgunluk, performans düşüklüğüdür, ses, varlığın psikolojisinden moraline, yorgunluğundan dinçliğine kadar hem psikolojik hem de fizyolojik hâline dair veri içerir. Varlık kimyasal ve fiziksel yönüyle ölçülebilirdir, Gelişkinliğe bağlı olarak, varlık,  fiziksel, kimyasal ve datasal girdilerin ve çıktıların tesirine açıktır, yüksek enerji alımı halinde ya da sarfı halinde yorgunluk ve dinçlik olarak varlık üzerinde tesirleri görmek mümkündür.

İnsan, ruhundan, yediklerinden aldığı enerjiye kadar her şeyiyle ölçülebilirdir, maniple edilebilirliği de buradan kaynaklanmaktadır, reel olarak ölçülebilir olan her şey sonradan yüklemeye, fizyolojik, kimyasal ve datasal etkiye açık olan demektir.

2- Fizyolojik, kimyasal ve datasal etkiye açıklık sese nasıl etki eder?

Yüklemeye açık olan etkiye de açıktır, yüklemeler, veri girişi gibi davranışlara etki gücüne sahiptir, yeni her bir girdi yeni etki doğuracaktır. Fiziksel ve kimyasal veri dışında bir veri daha var: BİLGİ. Data girişi de varlığın davranışlarına etki gücü sahibidir. Veri, varlık üzerinde etki sahibi olmakla varlığın elektromanyetik yönü de ortaya çıkmaktadır. Ses, girdilerin bir nevi çıktısıdır.

3- Fizyolojik yönü itibariyle ses nasıl bir çıktıdır?

Ruhun varlığı ama görünmezliği gibi veri de sese sûretsiz etki eder, girdinin etkisine açık olmakla ses, varlığın kimyasal, fiziksel ve datasal girdilerine göre mahiyet kazanır. Ses varlığın müspet ve müspet olmayan hallerinden, olumlu ve olumsuz veriden etkilenir. Fiziksel ve kimyasal girdiler gibi datanın da varlığı reeldir.

4- Fiziksel, kimyasal ve datasal girdi, gelişmişlik düzeyine bağlı olmakla birlikte, davranışları nasıl etkiler?

Davranışlar veri ve kimyasal yüklemenin etkisine açık olmasaydı varlığın fizyolojik yönü olmazdı, kimyasal yüklemeler fizyolojik yenilenme sağlamazdı. Varlık girdi etkisine açık olmasaydı veri ve kimyasal yüklemeler türüne göre yenilenmede rol oynayamazdı, varlığın etkiye açık olması rolüne göre yüklenmeyi mümkün hale getirir.

5- Yüklenmeye açık olmasaydı insan fizyolojik ve kimyasal girdiler ve veriler üzerinden sürekli yenilenme nasıl sağlanırdı?

Girdiler yenilenmenin esas sağlayıcısıdır yenilenme girdilerin varlığına bağımlıdır. (Doğu Batı Araştırmaları)

*

Pilotların yorgun olup olmadığı sesinden belirlenecek

İsrail Silahlı Kuvvetleri ses analizini kullanarak pilotların yorgunluk seviyesini tespit edecek bir araç geliştiriyor. Prof. Vared Aharonson "Vizyonumuz, bir pilotun sabah kalkması, uygulamayı açması, birkaç cümle sarfetmesi ve eğer sistem yorgunluk algılarsa, ona uçağa binmemesini söyleyecektir" diyor.

 

 Gelecekte hastalıkların teşhisinde sesimizin önemli olması muhtemeldir.

 Ynet, İSRAİL – 22 Ekim 2022

Ses analiz teknolojisini günümüzde daha çok Google'da yazmadan arama yapmamızı veya sesli asistanı veya akıllı ev cihazlarını etkinleştirmemizi sağlayan teknoloji olarak biliyoruz. Ancak gelecekte çeşitli fiziksel rahatsızlıkların ve hatta hastalıkların teşhisinde sesimizin önemli olması muhtemeldir. İsrail Silahlı Kuvvetleri Hava Tıbbi Birimi ve Afka Mühendislik Koleji'nin ACLP Konuşma İşleme Enstitüsü, bir pilotun bir göreve gidemeyecek kadar tehlikeli düzeyde yorgun olup olmadığını belirlemek için sesi kullanmak istiyor.

Afka Koleji'ndeki Ses Tanıma Enstitüsü'nün kurucularından ve sinyal analisti Prof. Ward Aaronson: "Yorgunluğa dünya çapında büyük bir ilgi var, çünkü bu öldüren bir şey. Sadece pilotlar için değil, sürücüler, tehlikeli makinelerde çalışanlar ve çok fazla konsantrasyon, zihinsel güç, hızlı düşünme ve zorlu performans gerektiren tüm meslekler için ölümcüldür"

HIRPA komutanı Yarbay Dr. E., "Savaş uçuşunun bir dizi benzersiz fizyolojik zorluk içerdiğini - pilotun düşük oksijen basıncına, yüksek hızlanmalara, zorlanmalara maruz kaldığını" açıkladı.

Pilot için büyük bir bilişsel yük oluşturan uzamsal yönelim ve durumlar var. Bu nedenle, Hava Tıbbi Birimi, Hava Kuvvetleri pilotlarını uçarken onları bekleyen tüm fizyolojik zorluklar konusunda eğitmeye yardımcı oluyor. Verilen fizyolojik eğitim, hava ekiplerini kontrollü bir şekilde zorluklara maruz bırakıyor ve onlara bu durumları nasıl tanımlayacakları ve bunlarla nasıl başa çıkacakları konusunda araçlar sağlıyor. Eğitimin bir parçası olarak, pilotlar, herhangi bir zamanda optimal olması gereken, yorgunluğun performansları üzerindeki etkilerini pilotlara gösteren 'yorgunluktan ölmek' adlı bir atölye çalışmasından geçiriliyor.

Aaronson, çalıştayın bir parçası olarak, "Pilotlar bilişsel testlerden ve çeşitli etkinliklerden geçiyor ve 6 saat uyku, 12 saate kadar uykusuzluk, 24 saat uykusuzluk vb. sonrasında neler olduğunu kontrol etmeye, araştırma yapmaya başladık. Çeşitli filolardan tüm pilotları içeren gruplardan ses örnekleri aldık. Ses analizi, bir gece uyuyan bir pilot ile bir gece, iki gece veya üç gece uyumayan veya iyi uyumayan bir pilot arasında ayrım yapıyor."

Yarbay E., RPA ve Afka Koleji tarafından geliştirilen yöntemin, yorgunluk sırasında seste meydana gelen küçük değişikliklere dayanarak yorgunluğu tespit ettiğini ekliyor. "Birkaç saniye içinde, deneğin nesnel yorgunluk düzeyi hakkında bilgi içeren bir çıktı elde ediliyor" diyor.

Aharonson'a göre, "Bir insandan ses örneği almak, örneğin kan örneğini almaktan çok daha keyifli ve kullanışlı. Vizyonumuz, bir pilotun sabah kalkması, uygulamayı açması, birkaç cümle sarfetmesi ve eğer sistem yorgunluk algılarsa, bugün uçuş için gelme, veya birkaç saat uyu, çünkü uçağa binemeyeceksin denmesi.”

"Çalıştaya aynı anda yaklaşık 40 pilot katılıyor, faaliyet gösterdiğimiz ilk çalıştayda 40 pilotun hepsini aldık ve proje halen devam ediyor."

Aaronson devam ediyor ve söz konusu araştırma ile yurtdışındaki alanda yapılan araştırmalar arasındaki bir başka benzersizliği açıklıyor: ,

"Dil Analiz Merkezi'nde olaylara biraz daha farklı bakıyoruz ve insanların duydukları ile makinenin analiz ettikleri arasındaki bağlantıyı vurguluyoruz. Genellikle konuşma alanlarında yapılan çok büyük bir veri tabanı toplamak, makinenin milyonlarca parametreyi kontrol etmesini ve bir sonuca ulaşmasını sağlamaktır. Herkes yapıyor. Facebook, Google, Amazon ve hepsi de aynı alanlarla ilgileniyorlar.”

Afka Koleji'ndeki yaklaşım daha bütünsel, Aaronson, "Sadece mühendislerimiz, matematikçilerimiz ve fizikçilerimiz değil, aynı zamanda doktorlarımız, konuşma terapistlerimiz ve dilbilimcilerimiz de var. Bunlar, konuşmayı dinleyen ve bize bilgi veren bir grup insan. Ne aranması gerektiğine dair bir gösterge sunuyorlar. Mühendislik, tıp ve konuşma uzmanlarını özel özellikler bulmak için dinleme tarafında birleştiriyoruz ve sonuçlar pilotların yorgunluk hallerini yorulmama durumundan ayırmayı başardığımızı gösteriyor” diyor. Aaronson'a “Bazı insanlar daha yavaş, daha hızlı konuşanlar ise yorgun olduklarında daha hızlı konuşurlar. Konuşma yoğunluğunda, ses tonunda da değişiklikler olabilir. Zayıf mı başlayıp güçleniyor mu yoksa güçlü başlayıp güçsüz mü oluyor?"

Peki İsrail Silahlı Kuvvetleri bu çalışmayı ne zaman kullanmaya başlayacak? Aharonson, "Öncelikle bulguların daha geniş bir veri çeşitliliğine dayandırılması ve ardından aracın telefon içinde uygulanabilir ve verimli bir şekilde uygulanması gerekiyor. Umarım en kısa zamanda çok faydalı olabilir ve daha sonra başka yerlere, diğer ülkelere sıçrar." Havacılık Fizyolojisi Şube Komutanı Binbaşı Dr. İdan Nekadimon, "Ses testlerinden aldığımız sonuçlar umut verici görünüyor. Yorgunluğu tahmin etmede yüksek doğruluk hedefimiz.” (İsrail merkezli Ynet, 21 Ekim 22)

Not: Bazen Büyük Dosyaları tarayıcı açmayabilir...İndirerek okumaya Çalışınız.

Benzer Yazılar

Yorumlar