Print Friendly and PDF

Kriz Günlerinde Bayram Namazı


Korona virus nedeniyle bayram namazları bu salgının daha fazla yayılmaması için camilerde kılınmayacak. Bu durumda halk kendi evlerinde tek başına yada eşi ve çocuklarıyla beraber hutbe okumadan bayram namazlarını kılabilirler mi? Bunun hükmü nedir. Bizi aydınlatırsanız çok memnun oluruz?

Cevap :

Bizim ülkemizde Müslümanlar genelde Hanefi ve şafi mezhebine mensup oldukları için bu konuda bu iki mezhebin görüşleri üzerinde duracağız inşallah.

Hanefi Mezhebinde:

Bayram namazının hükmü :Cuma namazının vücüp şartlarını taşıyan kimselere vaciptir. Vaktinin girmesi ise :Bayram günü güneşin doğuşu sırasındaki kerahet vaktinin çıkmasından sonra başlar. Bayram namazlarını cemaatle  evde kılamarı ile vucubiyeti üzerlerinden kalkar. Tek başına bayram namazını kılamazlar. Eğer tek başına kılsalar bu namaz bayram namazı sayılmaz üzerlerinde vucubiyet kalkmaz.  Nafile namaz  kılmış sayılır. Fakat eşi ve çocukları ile beraber cemaatle kılmaları yeterlidir. Cuma namazında ki gibi sayı bakımından üç yada dört kişi olmaları her ne kadar ibarelerin zahirinden  şart olduğu vehmini versede, muhaşşi ibni Abidin ve mezahibul erbaa kitabından anlaşılan : Normal cemaatle kılınan namazlar gibi iki kişiyle de cemaatle bayram namazını kılmaları yeterlidir. Namazları sahih olup vucubiyet üzerlerinden kalkar. Namazdan sonra hutbe okumak ise onlarda da sünnettir. Fakat evlerde bayram namazlarını ailesiyle kılan kişiler için  genelde şartlar yerinde olmadığı için hutbe okunmaz. Hanefi mezhebinde bayram namazının kılınışı ise : Birinci rekatte kıraaetten önce üç kere tekbir getirilir. İkinci rekaatte ise kıraaten sonra yine üç tekbir kılınır. Bu tekbirler ise Hanefi mezhebinde vaciptir. Tekbirlerle birlikte eller kaldırılır ve yanlara bırakılır.
Netice :
Hanefi kardeşlerimiz bu bayramda evlerinde aileleriye beraber cemaatle bayram namazlarını kılabilirler. Kılmaları halinde üzerlerinde vacip olan bayram namazıda bu şekilde yerine getirmiş olurlar.

Şafi Mezhebinde:

Bayram namazları muekked sünnetlerdendir. Terki ise yani bayram namazlarını keyfi olarak kılmamak mekruhtur. Bayram namazı, şafi mezhebinde cemaatlede kılınabilir tek başına da kılınabilir. Cemaatle kılınması ise sünnettir. Sadece  kurban bayramında hacılar için tek başına kılmaları sünnettir. Çünkü hacılar hac menasikleri, amelleri ile meşgul oldukları için. Bayram namazı kadınlar, çocuklar ve misafirler içinde sünnettir. Namazdan sonra hutbe okumak ise sünnetir.  Okunmasa da sıkıntı yok namaz sahihtir. Bayram namazının hutbesi hutbe rukunlerinde aynı cuma namazındaki hutbe gibidir. Fakat  hutbe şartlarında ise onun gibi değildir.
Mesela :Sayı meselesi gibi, iki kişide olsalar bayram namazından sonra hutbe  okumak sünnettir. Ayakta okumak, abdestli olmak gibi şartlar cuma hutbesinde bunlar mecburidir. Fakat bayram hutbesinde bunlar her ne kadar  mecburi değillerse de bunlara riayet etmek mustahaptır. Bayram namazının vakti şafi mezhebinde kuvvetli görüşe göre güneşin doğuşu ve öğle vaktinin girişi arsındadır. Fakat güneşin bir mızrak kadar yükselmesinden sonra kılınması sünnettir. Buda tahminen yaklaşık 30 dakika ile en fazla 45 dakika güneşin doğuşundan sonra gerçekleşir. Bayram namazı iki rekattır. İlk rekatta euzu ve fatihadan önce yedi defa tekbir getirmek sünnettir. ikinci rekatta ise yine fatihaya başlamadan önce beş tekbir getirmek sünnettir. Bu tekbirler arasında
 سبحان الله والحمدلله ولا إله إلا الله و الله أكبر
demek sünnetidir. Tekbirlerle elleri kaldırmak ve daha sonra bağlamak sünnettir.
Netice :
Şafi kardeşlerimiz kendi evlerinde ister tek başına ister eşi ve çocukları ile beraber cemaatle bayram namazlarını kılabilirler.  Evlerinde hutbe okumaları ise yukarıda beyan ettiğimiz gibi  hutbenin rukunlerini yerine getirebilen, isterse namazdan sonra eşine ve çocuklarına okuya bilir.

Not :

Bayram namazları için hutbe okumak dört mezhepte de vacip değildir, mustabtır. Bayram namazı şafi ve maliki mezhebinde muekked sünnetlerdendir. Hanefi mezhebinde ise vaciptir. Hanbeli mezhebinde  ise farz u kifayedir.  Hanbeli mezhebinde bayram hutbesinin sahih olması için aynı normal cuma hutbesinde ki şartlar yerine gelmesi lazım mesela en az 40 kişi hutbeyi dinlemeleri lazım. Onun için bu şartların evlerde gerçekleşmesi çok zordur.
Hanbeli  yeni fetva yazılarına baktım bu bayramda onlar evlerinde hutbe okumadan sadece bayram namazlarını kılacaklar.
والله أعلم بالصواب

(ibni Abidin cilt 3.syf 50-76. Mevsue zuheyli cilt 2.syf 322-351.mezahibul erbaa cilt 1.syf 297.Bacuri cilt 1 syf 331-342.nihatul muhtaç cilt 2.syf 385-402)
(Molla Musab)

Not: Bazen Büyük Dosyaları tarayıcı açmayabilir...İndirerek okumaya Çalışınız.

Benzer Yazılar