Print Friendly and PDF

Şeytan Yardımı

Şeytan  Hataya Yardım Eder

 

 “Onlardan, kurtulacağını bildiği kimseye dedi ki: Beni Efendi’nin yanında an, (umulur ki beni çıkarır). Fakat şeytan ona, efendisine anmayı unutturdu. Dolayısıyla (Yûsuf), birkaç sene daha zindanda kaldı.”  

Bazıları âyetini izah ederken, Yûsuf’un (aleyhisselâm)  (Rabbinin yanında beni an) diyerek hata yaptığını dile getirmektedirler.

Başka bir görüşe göre bu âyet nebilerin büyük günahlar dışındaki küçük günahları sebebiyle cezalandırıldığına delildir.

Yûsuf’tan (aleyhisselâm) sadır olan bu kelâm ise gaflet halinde söylenmiş küçük günah grubuna dâhildir.

Bu hususta İmam Mâturîdî’ye göre Yûsuf (aleyhisselâm) Allah’tan başkasından yardım istememektedir. Onun durumu tıpkı kulun yaşantısında sebeplerle amel etmesi gibidir. İşte Yûsuf’un “Efendi’nin yanında beni an!” diye emretmesi hapisten çıkaracak bir sebep olarak onu görmesidir. Esasında onu hapisten çıkaranın Allah olduğunu da kesin olarak bilmektedir. Ona göre bunda herhangi bir beis yoktur. Çünkü o resul olduğunu hapiste ilân etti, tedbir almak için onların efendisine bu işi bildirmek istedi. Yûsuf muhtemelen kendisinin hapsedilmesinden melikin haberi olmadığını, halinden haberdar olunca onu çıkaracağını düşünmektedir. Bu ise Allah’tan başkasından yardım istemek anlamına gelmemektedir. Çünkü o diğer kazanım yollarında olduğu gibi yaşam maslahatları için çaba sarf etmektedir.

Yûsuf’un hapisten çıkmayı ve kurtulmayı ümit ederek, efendisine Allah’ın kendisine rüya tabirlerini öğrettiğini ve risâletle hükmettiğini bildirmesini istemesidir. Efendisinin müşfik davranarak kendisini kurtaracağını düşünmektedir. Önceki firavunların bazı nebileri nasıl helâk ettiğinin bilincindedir. Durumundan haberdar ederek onu çıkarmasını ve üzerinden mihneti kaldırmasını isteyerek kendinden önceki nebiler gibi azap görerek helâk olmak istemedi.

Başka görüşe göre bu âyetin sarfı Yûsuf’un Allah’tan başkasından yardım istemesi anlamında delil için caiz değildir. Şâyet böyle olsaydı şeytan onu unutturmak için çaba sarf etmezdi. Çünkü Allah’ın sebeplerine riâyet dışında Allah’tan başkasından yardım dilemek şirktir. Şeytan ise şirki unutturmaz ikame etmek ister.

Yahudiler ve Hiristiyanlar Şeytanın Kardeşleridir

Mes’ele, yâhûd ve nasâranın kiniselerine dâhil olmak mekruhtur. Zîrâ mecmu‘uş-şeytandır.

İsmail Hakkı Bursevi /Mesâili Nafia 

Kârin

Kim, Rahmân’ın Zikri’ni görmezlikten gelirse, biz onun başına bir şeytan sararız. Artık o, onun ayrılmaz dostudur.” Zuhruf Sûresi, 43/36

Her hastalık

Gmelin'e yaşlı birisi: "şeytanın her türlü kötülüğün ve dolayısıyla her lürlü hastalığın faili olduğunu" söylemekteydi



Ara  Açan

 أَن نَّزَغَ ٱلشَّيْطَٰانُ بَيْنِى وَبَيْنَ إِخْوَتِىٓ

Yusuf aleyhisselâm, “şeytan benimle kardeşlerimin arasını bozduktan sonra” kısmını açıklarken şeytanın sorumlu tutulmuş olduğunu dile getirmiştir.

Not: Bazen Büyük Dosyaları tarayıcı açmayabilir...İndirerek okumaya Çalışınız.

Benzer Yazılar

Yorumlar