Hukuki İslâmiye ve İstilahatı Fıkhıyye Kamusu Ömer Nasuhi Bilmen
ÖNSÖZ
Malûmdur ki, islâm hukukuna dair arapça yazılmış
muhtasar ve mufassal binlerce eser vardır. Fakat bu hukuka dair bütün aksamını
ihtiva etmek üzere Türkçe yazılmış kitaplar yok gibidir.
Vakıa bazı arapça fıkıh kitaplarının Türkçe
tercümeleri vardır. Fakat bunlar binnisbe pek muhtasar şeylerdir ve muntazam
bir tertibe tâbi değildirler. Mecelle-i Ahkâmı Adliye, İslâm hukukunun yalnız
muamelâta ait bir kısım ahkâmını muhtevi bulunmuş, bunun üzerine muhtasar ve.
mufassal olmak üzere birkaç Türkçe şerh de yazılmıştır. Fakat bu kıymetli
eserler de —arz olunduğu üzere— yalnız bir kısım muamelâta ait mesaili muhtevi
olup islâm hukukunun sair kisımlarile alâka» dar bulunmamıştır,
İslâm hukukunun birer şubesi olan ibadetlere,
vakıflara, vasiyetlere, mirasa, cihada, kısas ve hududa müteallik ahkâma dair
de Türkçe müstakil eserler yazılmıştır. Lâkin bunlar da yalnız bu muayyen,
mahdut mevzulara aittir.
İslâm hukukunu Türkçe bir lisan ile kısmen ihtiva eden
kıymetli eserlerden bir takımı da fetva kitaplarıdır. Fakat bunlar da
hâdiselere göre vakit vakit verilmiş şer'î cevaplardan müteşekkil olup islâm
hukukunun her kısmım tam bir tertip dahilinde muhtevi bulunmamaktadır.
Maamafih bütün bu Türkçe eserler, Hanefî fıkhına ait
olup bunlar ile sair mezahibi fıkhiyyemiz hakkında malûmat verilmesi iltizam
edilmemiştir.
Şeyhü’lislâm Hayri Efendi merhum, meşihati zamanında
islâm hukukunun münakehata, müfarekata, muamelâta, ukubata dair ve Hanefî
mezhebine ait aksamını bir mecellei külliyye halinde cami bir eser meydana
getirilmesine lüzum görmüştü. Fetva Emanetinde de Mecelle sarihi Ali Haydar
Efendi merhum bulunuyordu. Ali Haydar Efendi merhum da birçok tercümeler yaptı.
Fakat Hayri Bey Efendi Meşihatten infisal etti, heyetimizin mesaisi de, derhal
akim kaldı. Yalnız Ali Haydar Efendinin tercüme etmiş olduğu nafaka ahkâmı
tebyiz edilerek, tab' ve neşredildi.
Muahharan Hukuk İlmini Yayma Kurumu, âcizlerile bazı
zevata islâm hukukuna ait bir kısım ıstılahları bir lügatçe halinde yazdırdı, İslâm
hukukuna dair ayrıca «Kamus» unvanile bahislerden müteşekkil bir eser yazmamızı
da teklif etti. Âcizleri hisseme düşen «Ceza ahkâmı»nı bir iki sene çalışmak
suretile ihzar ederek Kuruma gönderdim. Fakat İslâm hukukunun sair ahkâmı
galiba yazılmadığından Kurumun da bu teşebbüsü bir neticeye iktiran etmedi.
Teşebbüs edilen hayırlı bir işin noksan kalmasına
gönlüm razı olmadığından aczime bakmaksızın böyle bir kamusu —noksan bir hâlde
de olsa— vücude getirmek azminde bulundum, senelerce çalıştım, bu sırada islâm
fıkhının ibadetlere ait olan kısmını «Büyük İslâm İlm-i Hali» unvanile yedi yüz
küsur sahif eden ibaret olmak üzere ayrıca neşre muvaffak oldum. İslâm
hukukunun yazmakta bulunduğum diğer aksamını da inayet-i Hakk'la altı cilt olmak
üzere başkaca yazıp bitirdim. Bu suretle işbu «Hukuku İslâmiyye ve Istılahatı
Fıkhiyye» adındaki eser vücude gelmiş
oldu.
İstanbul Üniversitesi Rektörü muhterem Ordinaryüs
Profesör Sıddık Sami Onar, böyle bir eserin tedvini hususunda mütevali teşviklerini
ibzal buyurmuşlardır. İstanbul Hukuk Fakültesi muhterem Dekanı Profesör Doktor
Hüseyin Nail Kübalı, ve Hukuk Fakültesi Dekanı bulundukları sırada eserin tab'ı
imkânını temin etmiş olan muhterem Ordinaryüs Profesör Doktor Hıfzı Veldet
Yelidedeoğlu, ve Fakülte muhterem heyeti tedrisiyesi de bu eserin mühmel
kalmaması hususunda pek kıymetli lûtuflarini diriğ etmediler.
O sayede eserin tab'ına başlanılmış oldu. Bu muhterem, yüksek hey'eti ilmiyyeye
samimî teşekkürlerimi arzetmeği bir borç bilirim. Eserin bütün ciltlerinin
tab'ını ikmale muvaffakiyeti de atıfeti llâhiyyeden beklerim.
Ömer Nasuhî BİLMEN
**********************
«Hukuki İslâmiyye ve Istılahatı fıkhiyye» unvanı ile
yazmış olduğum eser-i âcizi 1949 tarihinde İstanbul Hukuk Fakültesi tarafından
altı cilt olmak üzere tab ve neşr edilmişti. Bilâhare 1955 tarihinde birinci
cildi yine Fakülte tarafından tekrar tab ettirilmişti.
Birçok zevad ise bu İslâm Hukukuna ait mufassalca
eserin tekrar tamamen tab edilmesini arzu etmekte bulunduklarından «Bilmen
Yayınevi» tarafından «yedi cilt» olmak üzere yeniden tab'ına mübaşeret
olunmuştur. Milletimizin ilmî varlığına âcizane bir hizmette bulunmak nimetine
mazhar olmak ümidiyle bu eserimizin tekrar tab edilmesi iltizam edilmiştir.
Hak Tealâ Hazretlerinden muvaffakiyetler niyaz eylerim.
Eski Diyanet İşleri Reisi ÖMER NASUHÎ BİLMEN
(Hukuki İslâmiyye ve Istılahatı Fıkhiyye Kamusu)
unvanile yazılan bu eser, İslâm Hukukunun başlıca bütün aksamını ihtiva
etmektedir. Bu kısımlar, en ziyade Hanefî mezhebi üzerine müdevven mesail ve ahkâmı
muhtevidir. Çünkü İslâm muhitinde asırlardan beri tatbik sahasında bulunan
mezahibi fıkhiye arasında Hanefî mezhebine ait olan hukukî meseleler, hükümler
daha büyük bir vüs'at ve. inkişafı haiz ve İslâm âleminin daha çok yerlerinde
carî bulunmuştur.
Not: Bazen Büyük Dosyaları tarayıcı açmayabilir...İndirerek okumaya Çalışınız.
Yorumlar