Print Friendly and PDF

Şems-i Sivasinin Sivas İçin Duası

Bunlarada Bakarsınız




Adı: Şemseddin Ahmed Sivâsî (Ebu’s-sena).
Mahlası: Şemsî.
Şöhreti: Kara Şems/Şems-i Azîz.
Doğum Tarihi ve Yeri: Zile/1517.
Vefat Tarihi ve Yeri: Sivas/1597.
Kabri: Meydan Camii Hazîresi/Sivas Babası: Ebu’l-Berekât Mehmet Ârif Efendi. Annesi: Sultan Hanım.
Öğrenimi:
Babasında ve Ağabeyi Muharrem Efendi’de başladığı ilmî yolculuğu, dönemin önde gelen âlimlerinde devam etti (Arakıyecizâde Mevlânâ Şemseddin Efendi vb.) ve nihayet İstanbul’da Medrese Eğitimini tamamladı.
Resmi Görevleri:
Sahn-ı Semân Medresesi Müderrisi, Meydan Camii Vâizi, Şems Dergâhı Şeyhi.
Eserleri: 
Hallü’l- Mekâid, Şerhu Muhtasari’l- Menâri’l- Müsemma / bi Zübdetü’l Esrâr, Nakdii’l Hâtır, Menâkıb-ı Çehâr-ı Yâr-i Güzin, Menâzilü’l Ârîfin, Risâle-i Ubdetü’l-edip fi’t- Taallümi ve’t-Te’dip fi Kavâidü’l Farisî, Es- SefAyih fi Tercemeti’l- Levâyıh, Divân-ı Şemsi/ Ârifâne, Süleymennâme, Risâle-i Gülşen- Âbâd, Heşt- Behişt, Menâkıb-ı tmâm-ı Azam, Mevlidü’n- Nebi me’a Mevlid-i Manevî, Miratü’l Ahlak ve Müşevvikü’l-Eşvak, Pend-i Attar Tercümesi/îbretnüma, Tercüme-i Kaside-i Bür’de, Risâle-i îrşâdü’l Avam, Risâle-i Menâsik-i Hac, Emr-i İlahi ve Hücceti İlahi, Şerh-i Gazeliyyat-ı Sultan Murad-ı Sâlis, Daire-i Usuliye-i Camia vb.
Bildiği Diller: Arapça, Farsça.
Hizmetleri: 
Üç Camii, Bir köprü, Çeşmeler, El Yazma feur’an-ı Kerîm, Vakıf Arazileri vb. Tarikatı: Halvetiyye/Şemsiyye- Sivâsiyye. Üstâd(lar)ı/Şeyh(ler)i: Asmayalı Hacı Hızır Efendi, Muslihuddin Efendi, Abdülmecîd Şirvâni.
Meşihat Süresi: 1560- 1597 (Yaklaşık kırk yıl).
Tasavvufî Fikirleri: Vahdet-i Vücûd fikrini savunuyor, Nûr-i Muhammedi anlayışı ile hareket ediyor, riyâzet, mücâhede, tecelli, zikir, dünyanın geçiciliği, Hızır’ın hayatta olduğu, ehl-i sünnet ve’l-cemaat fikrinin üstünlüğünü, halvet, nâfile ibadet gibi konuları gündeme taşıyor.
Etkilendiği Tasavvufî Şahsiyetler: 
İbn Arabî, Hz. Mevlânâ, Hallac-ı Mansûr, Hacı Bayram-ı Velî, Akşemşeddin, Yahya Şirvâni, Abdulvehhab Gazî, Mustafa Kirbâsî. 
Etkilediği Kişiler: 
Aziz Mahmûd Hüdâyi,
Hoca Sadeddin, Abdülmecîd Sivâsi,
Abdülahad Nûri es-Sivâsî, Şeyh Recep Efendi,
Ahmed Sûzî, Bursalı, Mehmed Tâhir, Hüseyin Vassâf, vb.
Bir Kerâmeti:
Sevenlerinden birisi vefatından sonra Şemseddin Efendi’yi ziyârete gider ve acaba benim kendisini ziyârete geldiğimi bilir mi, diye gönlünden geçirir. Bu arada uyku ile uyanıklık arasında bir hâlde Şemseddin Efendi, o an orada olmayan birçok kimsenin hâlini/durumunu sorar. Kişi kendisine gelince, buradan çok uzaklarda olan kimseleri Şemseddin Efendi bilirse gözünün önündekileri hayli hayli bilir, der.
Kişisel Özellikleri:
Son derece mütevazı, fedakâr, cömert, takva sahibi, ibâdete düşkün, riyâzet ve mücâhedeye önem veren, ilmi ve talebe yetiştirmeyi çok seven, kitap sevgisi ile dolu, kütüphane sahibi, alçak gönüllü, misafirperver, özü sözü doğru, kararlı, âlim, fâzıl, şâir, vatan sevdâlısı, yanlış/bâtıl inançlar ile mücâdele eden, üretken bir yazar. 
Sözlerinden:
Vâsıl olmaz kimse hakka cümleden dür olmadan
Kenz açılmaz şol gönülde tâ ki pür-nûr olamdan

Sür çıkar ağyârı dilden tâ tecelli ide Hakk Pâdişâh konmaz saraya hâne ma ’mur olmadan 

(Kaynaklar: Şeyh Recep Efendi, Necmü’l- Hüdâ fi Menâkını’ş-Şeyh Şemseddin Ebi’s- Senâ, Hidâyet Yıldızı Şemseddin Sivâsi’nin Menkıbeleri, Tercüme: Hüseyin Şemsi Güneren, Yayına Hazırlayan: M. Fatih Güneren, İstanbul 2000; M. Fatih Güneren, Tasavvuf Musikisinde Sivâsi İlahileri, İstanbul, Tarihsiz; Haşan Aksoy, Şemsi’nin Gülşen- Âbâd Mesnevisi, MÜİFD, s. 123- 177; Şemseddin Sivâsi, Hayatı, Şahsiyeti, Tarikatı, Eserleri, CÜİFD, sayı: IX/2, s. 1-43; Osman Türer, Osmanlı İmparatorluğu’nda Padişah- Tarikat Şeyhi Münasebetine Dair Tarihi Bir Örnek, Türk Dünyası Araştırmaları Dergisi, Sayı: 28, 1984, s. 181- 194; Haşan Yüksel, Sivas’ta Bir Şeyh Ailesinin Ortaya Çıkışı ve Vakıflar Üzerine Bir Deneme; şeyh Şemseddin Ailesi, Revak, c.l, s. 95- 96; Fatih Çınar, Sivas’ta Parlayan Bir Güneş: Şemseddin Ahmed Sivâsi, Dilek Ofset Matbaacılık, Sivas 2006).
Şemseddin Ahmed Sivâsi Hazretlerinin ‘İbrat-Nümâ’ İsimli Eserinin Sonunda Sivas
Halkına Yaptığı Duanın Açıklaması
1.           Kitabın bitmesine Sivas mekân olduğu için onu anmak gerek.
2.           Halkına dualar edeyim, yüce dergâha yakarışlarda bulunayım.
3.           İlahi, aşk ehline sefalar, dertli olanlarına devalar ver.
4.           Seni isteyenlere de Seni daha azını isteyenlere de Seni ver.
5.           Perdeleri olanların perdelerini kaldır manevi yolculuk yapanların kapılarını aç.
6.           İlim ehline faydalı ilim, gözyaşı ve kalp hassasiyeti ver.
7.           Yöneticilerine adalet, şefkat ve güvenilir olmalarını nasip eyle.
8.           Şehir halkını sel ve depremden, hata ve batıla kaymaktan koru.
9.           Yardımınla büyük başarılar nasip et, Habibinin yoluna onları ulaştırır.
10.         Fakir olanlarına sabır ve kanaat, zengin olanlarına cömertlik ve eli açıklık nasip et.
11.         İlahi, beylerine barış ve huzur ver, son anlarında kurtuluşa kavuşmayı nasip et.
12.         Günahkâr olanlara, ey tövbeleri çok kabul eden, doğruyu göster tevbe nasip et.
13.         Duamız bu şehirde yaşayan erkek ve bayanların büyük ve küçüklerin hepsi içindir.
14.         Onları Habibinin mesajını alanlarından eyle. Hepsini hak olan işi söyleyenlerden eyle.
15.         Salih amel, zühd ve iman ile ya rabbi onları bu dünyadan göçür.
16.       Bizi Firdevs cennetlerinin en üst makamlarında bir araya getir. Faziletinle tecellilerine ulaşanlardan eyle. Âmin.

Not: Bazen Büyük Dosyaları tarayıcı açmayabilir...İndirerek okumaya Çalışınız.

Benzer Yazılar