Print Friendly and PDF

RABİNDRANATH TAGORE ŞİİRLERİ



http://www.english-for-students.com/A-Moments-Indulgence.html


In desperate hope I go and search for her
in all the corners of my room;
I find her not.

My house is small
and what once has gone from it can never be regained.

But infinite is thy mansion, my lord,
and seeking her I have to come to thy door.

I stand under the golden canopy of thine evening sky
and I lift my eager eyes to thy face.

I have come to the brink of eternity from which nothing can vanish
—no hope, no happiness, no vision of a face seen through tears.

Oh, dip my emptied life into that ocean,
plunge it into the deepest fullness.
Let me for once feel that lost sweet touch
in the allness of the universe.


Rabindranath Tagore 



Umutsuz umutla gidip odamın
tüm köşelerinde onu ararım;
Onu bulamıyorum.

Evim küçüktür
ve ondan bir kez ne geçtiği asla geri alınamaz.

Ama sonsuz bir şeydir, efendim,
ve onu arayıp, kapıma gelmeliyim.

Akşam gökyüzünün altın gölgesinin altında duruyorum
ve gözümün ardına yüzünü açarım.

Hiçbir şeyin yok olamayacağı sonsuzluk eşiğine geldim;
umut yok, mutluluk yok, gözyaşlarıyla görülen bir yüzün vizyonu yok.

Boşaltılmış hayatımı o okyanusa daldırın
, en derin doluluğa dalın .
Bir kez olsun
evrenin bütünlüğünde kaybolan tatlı dokunuş hissi vereyim. 
**


The evening was lonely for me, and I was reading a book till my
heart became dry, and it seemed to me that beauty was a thing
fashioned by the traders in words. Tired I shut the book and
snuffed the candle. In a moment the room was flooded with
moonlight.


Spirit of Beauty, how could you, whose radiance overbrims the
sky, stand hidden behind a candle's tiny flame? How could a few
vain words from a book rise like a mist, and veil her whose voice
has hushed the heart of earth into ineffable calm?


Rabindranath Tagore 

Akşam benim için yalnızdı ve
kalbim kuruyana kadar bir kitap okuyordum ve bana öyle geliyor ki, bu güzellik
tüccarların sözleriyle şekillendirdiği bir şeydi . Yorgun kitabı kapattım ve
mumu berbat ettim . Bir anda oda
ay ışığı ile su basmıştı .


Güzelliğin Ruhu, parlaklığı
gökyüzünü aşan nasıl bir mumun minik alevinin ardında saklanabildin?
Bir kitaptan birkaç vaiz kelimesi nasıl bir sis gibi yükselebilir ki, sesi sesi
yeryüzünün kalbini etkisiz bir sükunete çevirdi? 
**
Poems on Love :


Love adorns itself;
it seeks to prove inward joy by outward beauty.


Love does not claim possession,
but gives freedom.


Love is an endless mystery,
for it has nothing else to explain it.



Love's gift cannot be given,
it waits to be accepted.


Rabindranath Tagore 



Aşk kendini süslüyor;
Dışa doğru güzelliği ile içsel sevinci kanıtlamaya çalışır.


Aşk sahip olmayı iddia etmez,
ancak özgürlük verir.


Aşk sonsuz bir sırdır,
çünkü bunu açıklayacak başka bir şey yoktur.



Aşkın hediyesi verilemez,
kabul edilmeyi bekler.


**


When I Go Alone At Night… : 


WHEN I go alone at night to my love-tryst, birds do not sing, the wind does not stir, the houses on both sides of the street stand silent.

It is my own anklets that grow loud at every step and I am ashamed.


When I sit on my balcony and listen for his footsteps, leaves do not rustle on the trees, and the water is still in the river like the sword on the knees of a sentry fallen asleep.

It is my own heart that beats wildly — I do not know how to quiet it.


When my love comes and sits by my side, when my body trembles and my eyelids droop, the night darkens, the wind blows out the lamp, and the clouds draw veils over the stars.

It is the jewel at my own breast that shines and gives light. I do not know how to hide it. 


Geceleri Yalnız Gittiğimde …: Geceleri 


yalnız kaldığım aşk denemeye gittiğimde, kuşlar şarkı söylemez, rüzgarlar karışmaz, sokakların her iki tarafındaki evler sessiz kalır.

Her adımda yüksek sesle yükselen kendi ayak bileklerim ve utanıyorum.


Balkonuma oturduğumda ve ayak izlerini dinlediğimde, yapraklar ağaçların üzerinde hışırdamaz, ve su hala nehrin içinde, kedinin dizlerindeki kılıcın uyuyakalması gibi.

Çılgınca dövülen kendi kalbim - nasıl susar bilmiyorum.


Aşkım gelip benim tarafımda oturduğunda, vücudum titreyip göz kapaklarim düştüğünde, gece karanlıklaşır, rüzgar lambayı patlatır ve bulutlar yıldızların üzerinde peçeleri çizer.

Kendi göğsümdeki ışıldayan ve parıldayan mücevherdir. Onu nasıl saklayacağımı bilmiyorum. 
**

Not: Bazen Büyük Dosyaları tarayıcı açmayabilir...İndirerek okumaya Çalışınız.

Benzer Yazılar

Yorumlar