Print Friendly and PDF

Aklım Divânesi

Bunlarada Bakarsınız


212





Vezin: Fâ’ilâtün Fâ’ilâtün Fâ’ilâtün Fâ’ilün





Nûr-ı vâhid cümle âlem yok durur bigânesi 





Nûrı zulmet gösteren hep bu cihet viranesi[1]





Lâm-ı halkı mahv edip hakbîn olup Hakk’ı görüp
Kayd-ı zulmetden çıkıp olma akıl dîvânesi





Akim aslın sorar isen bir resendir bağlısın
Seyr-i lâhûta koymaz kahır diye viranesi





Ey Niyazi nârı nurdan fark iden bilmez bizi
Anlamaz illâ kelâmım şeş cihet viranesi





Nûr-ı vâhid[2] cümle âlem yok durur bigânesi 





Nûrı zulmet gösteren hep bu cihet viranesi





Tek Nûr bütün âlemi kaplar, bilmiyorsun





Nûru karanlık gösteren hep bu cihet harabesi





Maneviyatta ön arka yani yönler yoktur. Cihet hususu beşerî âlemdedir. Nurun karanlık görünmesi yani siyah görünmesi ışıktaki özelliklerdir.





Cisimlerin  Işığı Yansıtması





Saydam olmayan bir cismin üzerine güneş ışığı(beyaz ışık) düşürülür ise:





a-Cisim renklerin tamamını yansıtıyorsa beyaz görünür. Beyaz cisim  üzerine düşen tüm renkleri yansıtır.





b-Cisim renklerin tümünü soğuruyorsa yada hiç birini yansıtmıyorsa görünmez. Siyah cisimler üzerine düşen ışığın  hiçbir rengini yansıtmadığı için  siyah görünür.





c-Cisim renklerden hangisini yansıtıyorsa o renkte algılanır. Yansıtılan birden fazla renk varsa cisim o renklerin karışımında görünür.





Lâm-ı halkı mahv edip hakbîn[3] olup Hakk’ı görüp
Kayd-ı zulmetden çıkıp olma akıl dîvânesi





“halk”taki “Lâm” harfini silip “hak” gören olup Hakk’ı görüp
Zulmet kaydından çıkıp akıl delisi olma





 حلق(halk) kelimesinden ل  (lam) ı sil حق kalır. Demekte ki mana tevhid ilminden haberdâr olunmaktır.





Akim aslın sorar isen bir resendir[4] bağlısın
Seyr-i lâhûta koymaz kahır diye viranesi





Neticesi yok, aslını sorar isen bir halattır bağlısın
İlahî âleme seyri koymaz kahır diye viranesi





Allah Teâlâ’yı aramaya kalkma sonsuzdur. Fakat ona büyük bir iple bağlısın. Yani hiçbir şekilde ayrılık yok demektir.





Sana da bunu bilmek fırsatını kahır sıfatı yüzünden vermez.





Ey Niyazi nârı nurdan fark iden bilmez bizi
Anlamaz illâ kelâmım şeş cihet viranesi





Ey Niyazi ateşi nurdan ayrı gören bilmez bizi
Anlamaz illâ kelâmımı altı cihet viranesi





Söyleyen ve söyletinin Allah Teâlâ olduğu bilinmelidir. Lakin bilenler bilmeleriyle, bilmeyenler bilmemeleriyle haraptır. Çünkü yokluğa erişen içinde bilmek derdi kalmaz. Mana söze sığmadığı için virane olmak kaçınılmaz olduğu ve bu halde gören için bulmakta zorluk gösterir.





Niyâzî-i Mısrî, benim sözlerimi herkes anlamaz altı cihetim yıkılmış, yok olmuşum kimse bilmez demektedir.














[1] Kenan Erdoğan, Niyâzî-i Mısrî Hayatı, Edebî Kişiliği, Eserleri ve Dîvânı’nın Tenkitli Metni, Ankara, 1998, s. 244





[2] Vahîd:Yalnız, tek.   Hz. Rasûlüllah sallallâhü aleyhi ve sellemin bir ismidir. Benzeri bulunmayan, hiçbir mahlukla müsavi olmayan ve tek olan (meâlindedir).





[3] Hak-bîn: f. Hakkı gören. Hak veren. Hakka imân eden. Hakka inanan





[4] Resen:(C.: Ersân) Atı veya davarı ip ile bağlamak.   İp, halat, urgan





Re’sen Kendi başına, bizzat.   Kimseye danışmadan. Müstakil olarak.   Doğrudan doğruya.


Not: Bazen Büyük Dosyaları tarayıcı açmayabilir...İndirerek okumaya Çalışınız.

Benzer Yazılar

Yorumlar