Print Friendly and PDF

Cânâna görünür bana cânâ neye baksam

Bunlarada Bakarsınız


139





Vezin: Mef’ûlü Mefâîlü Mefâîlü Fe’ûlün





Cânâna görünür bana cânâ neye baksam,
Kâşâne görünür heme virâneye baksam.
 





Mest olup ayağım nere bastığımı bilmem
Her bâr ol iki gözleri mestâneye baksam





Mahbub sevişinden bizi men eyleme vâiz,
İşitmez olur kulağım efsâneye baksam. 





Cümle bu cihân ol sanemin vechidir el-hak,
Ger Mescid ü yâ deyre,  yâ büthâneye baksam. 





Her zerre Niyâzî heme hurşîd-i münevver,
Her katre hemin lücce vü deryâ neye baksam. 





Cânâna görünür bana cânâ neye baksam,
Kâşâne görünür heme virâneye baksam. 





Sevgili neye baksam bana sevgilim görünür,
Köşk görünür hep virâneye baksam. 





Mest olup ayağım nere bastığımı bilmem
Her bâr ol iki gözleri mestâneye baksam





Mest olup ayağım nereye bastığımı bilmem
Her defasında o iki gözleri mestâneye baksam





Mahbub sevişinden bizi men eyleme vâiz,
İşitmez olur kulağım efsâneye baksam. 





Vâiz, sevgili sevişinden bizi men eyleme,
İşitmez olur kulağım efsâneye baksam. 





Dînî meseleler hakkında talim edilmeyip cehâlet üzere bulunmak tasavvufta red edilen bahislerden olduğunu biliyoruz. Burada anlatılmak istenen zahir ve batın uyumu için gönül zenginliğini arzulamaktır. Çünkü zahir alanı batında küçücük kalan bir su damlası gibidir. Çünkü hayal âlemini de batın kapsadığına göre efsane dahi kendine bir yer bulur. Ancak zahirin umumîyeti olduğundan sınırları dikkatli tutmak gerekir.





354. Mes’ele Meşâyihtan ve sûfîlerden ba'zına Zeyd "siz niçin sa­lâta ve zekâta müte'allik mesâil ta'lim etmezsiz" deyicek “ilm-i zahir ilm-i bâtına hicabdır, ilm-i bâtına meşgul olucak ilm-i za­hir keşf olur" dese ana ne lazım olur?





Elcevap: Ol mülâhidedendir ve zenâdikadandır anın hükmü mürted hükmü gibidir, ol i'tikâd-i bâtıladan rücû' etmezse katil lâ­zımdır. [1]





Cümle bu cihân ol sanemin[2] vechidir el-hak,
Ger Mescid ü  yâ deyre,  yâ büthâneye baksam. 





Muhakkak bütün bu cihân o sevgilinin yüzüdür,
Şayet mescid veyâ kilise,  yâ puthâneye baksam. 





[Sen sende oldukça, varlığından geçmedikçe, Kâbe’de bile ibadet etsen meyhane kesilir. Ama varlığın sen­den uzaklaştı mı, put tapmağı bile sana Beyt-i Mâmûr olur.] [3]





Her zerre Niyâzî heme hurşîd-i münevver[4]
Her katre hemin lücce vü deryâ neye baksam.
 





Niyâzî her zerre senin için nurlu güneştir,
Neye baksam her katre okyanus ve deryâdan ibarettir. 










[1] (DÜZDAĞ, 1972)





[2]Sanem: Kâfirlerin, önünde ibadet ettikleri heykel, put.   Mecazi: Çok güzel olan. Putperestlerin İlâhı





[3] (KARABULUT, 1984), s. 27





[4] Münevver: Mecazi: Kur'anî ve imanî eser okumakla ve ibadet ve taatla nurlanmış. Nurlandırılmış, ışıklı.   Uyanık. İntibaha gelmiş. Akıllı âlim. İmanî ve İslâmî tahsil ve terbiye görmüş.   Parlatılmış


Not: Bazen Büyük Dosyaları tarayıcı açmayabilir...İndirerek okumaya Çalışınız.

Benzer Yazılar

Yorumlar