Print Friendly and PDF

Eğlencem Seninle Olmak

Bunlarada Bakarsınız


72





Vezin: Müstef’ilün Müstef’ilün Müstef’ilün Müstef’ilün





Hakk’ı seven âşıkların eğlencesi tevhid olur,
Âşk oduna yanıkların eğlencesi tevhid olur.
  





Durmaz isim sürer dili sorar müdâm doğru yolu. 
Gerçek ere diyen belî eğlencesi tevhid olur.  





İzinden ayırmaz gözünü canla tutar sözünü,
Görmeğe iver yüzünü eğlencesi tevhid olur.  





Halkın arasından çıkar tevhidi görmeye can atar,
Bülbül gibi daim öter eğlencesi tevhid olur.  





Mal ü menâlin terk eder ehl ü iyâlin terk eder,
Hâl ile kâlin terk eder eğlencesi tevhid olur.  





Dünya u ukbâ perdesin ardına atar cümlesin,
Ko mâsivâ eğlencesin,  eğlencesi tevhid olur.  





Mısrî’ye uyan kişinin gider çürüğü işinin,
İçindeki can kuşunun eğlencesi tevhid olur.  





Hakk’ı seven âşıkların eğlencesi tevhid olur,
Âşk oduna yanıkların eğlencesi tevhid olur.  





Hakk’ı seven âşıkların eğlencesi tevhid olur,
Âşk ateşinde yanmışların eğlencesi tevhid olur.  





Tevhid: Ef’al (yani insandan zuhur eden işler) ve sıfât (insandaki niteliklerin tümü) ve zât (vücûdun) Hakk’ın olduğuna vâkıf olmaktır.  





Durmaz isim sürer dili sorar müdâm doğru yolu. 
Gerçek ere diyen belî eğlencesi tevhid olur.  





Durmaz dili isim zikreder, doğru yolu devamlı sorar. 
Gerçek ere kavuşan muhakkak eğlencesi tevhid olur.  





Beyitte “Durmadan hem sürer dili” demek zikr-i dâim (devamlı Allah Teâlâ’yı anma) dir.   Çünkü Cenâb-ı Hakk kuluna zikri ihsân etti mi ve perdesini kaldırdı mı bir daha geri almaz.  





“Sen âleme bakmamı yasaklıyor musun bana?





Bütünden ayırıp bir parçasıyla mı sınılıyorsun beni?





Ben âlemin başlangıcını araştırmayacak mıyım?





Nesnelere kim suret vermiştir?





Kim bir bütünde yüzüp duran o sakin maddeyi ayrıştırmıştır birbirinden?





Bu dünyanın yaradanı kimdir, hiç sormayacak mıyım ben?





Böylesine koca bir kitle nasıl olup da bir kanuna, bir düzene sokuldu?





Bu darmadağınık maddeleri kim topladı?





Karmakarışık maddeleri kim ayıkladı birbirinden?





Tek bir ve sûretsiz bir toplulukta bulunanlara kim muayyen bir görünüş dağıttı?..





Nerden indiğimi bilmeyecek miyim?





Nereye gideceğim bu yeryüzünden?





Bütün bunları araştırıp soruşturmayacak mıyım ben?





Ben büyük yaratılmışım, bedenimin kölesi olmaktan daha büyük şeyler için doğmuşum...”  [1]





İzinden ayırmaz gözünü canla tutar sözünü,
Görmeğe iver yüzünü eğlencesi tevhid olur.  





Gözünü ayırmaz izinden, canla tutar sözünü,
Görmeğe döndürür yüzünü eğlencesi tevhid olur.  





Halkın arasından çıkar tevhidi görmeye can atar,
Bülbül gibi daim öter eğlencesi tevhid olur.  





Halkın arasından çıkar tevhidi görmeye can atar,
Bülbül gibi daim öter eğlencesi tevhid olur.  





Halk arasından “Fenâ-i Ef’âl” (fiillerde yok olma),  “Fenâ-i Sıfât” (sıfatlarda yok olma),  “Fenâ-i Zât” ile (vücûdu ifnâ etmekle,  yani Hakk’ın olduğunu bilmekle) çıkılır.   Bu “Fenâ-fillâh” tır (Hakk’ta fâni olmaktır).   Yoksa halktan ayrılıp bir kenara çekilmek demek değildir.  





Mal ü menâlin terk eder ehl ü iyâlin terk eder,
Hâl ile kâlin terk eder eğlencesi tevhid olur.  





Mal ve ele geçen şeyleri, karısını ve çocuklarını terk eder,
Hâl ile sözü terk eder eğlencesi tevhid olur.  





Mal,  mülk,  âilesini,  hal ve boş sözlerini terk etmekten maksad ise tevhiddir,  yani bunların tümünün kendisinin olmadığını bilmektir. 





Dünya u ukbâ perdesin ardına atar cümlesin,
Ko mâsivâ eğlencesin,  eğlencesi tevhid olur.  





Dünya ve ahiret perdesini arkasına atar cümlesin,
Bırak mâsivâ eğlencesin,  eğlencesi tevhid olur.  





Mısrî’ye uyan kişinin gider çürüğü işinin,
İçindeki can kuşunun eğlencesi tevhid olur.  





Mısrî’ye uyan kişinin işinin bozukluğu gider,
İçindeki can kuşunun eğlencesi tevhid olur.  





Beyitte geçen “Can kuşu” ndan murad ruhtur.  














[1] (KILIÇ, 1995), s.77 (Bkz. Senaca, Ahlâkî Mektuplar, trc. T. Uzel, 147).


Not: Bazen Büyük Dosyaları tarayıcı açmayabilir...İndirerek okumaya Çalışınız.

Benzer Yazılar

Yorumlar