Print Friendly and PDF

Aşküsteri


Şebusteri(öl. 720/1320)





“Önündeki şu perde kalktı mı ne mezhebin hükmü kalır,
ne dinin. Bütün şeriat hükümleri senle benden doğar. Çünkü bu hükümler, senin
canına, tenine bağlıdır. Arada ben ile sen kalmayınca, Kâbe nedir, havra nedir,
kilise ne… Cüzi alemden geçip külli aleme varan kişi bu sırrı bilir. Burada
hululün da imkanı yoktur ittihadın da. Çünkü birlikte ikilik düşüncesi
sapıklıktır. Hak’tan başka bir varlık yok. İster O Haktır de, ister ben Hak’kım
de.” [1]





“Medrese ile minare yıkılmadıkça kalenderlik halleri
düzene girmez. İman, küfür, küfür de iman olmadıkça hiç bir tanrı kulu
gerçekten müslüman olamaz.” [2]





“Aşk mezhebinde küfürle iman yoktur. Aşkda ne beden
vardır, ne akıl, ne can vardır, ne gönül. Kim böyle değilse aşık değildir.” [3]





“Kafir de sensin küfür de. İkisinden de betersin sen.
Eman yurdu da sensin, iman da sensin. İkisine de başsın sen. ” [4]





“Bir şey küfür de olsa, suç da olsa, kara şeytan da
olsa, O’nun güneşi o şeye vurdu mu dolunay olur gider. “
[5]





“Aşık içinde bulunduğu halin sarhoşudur. Bu yüzden
küfürden de yücedir, imandan da. Küfürle iman ikisi de zaten onun kapısıdır.
Çünkü o içtir. Küfürle din onun iki kabuğudur. Küfür dıştaki kuru kabuktur,
imansa içteki tatlı kabuk. ” [6]





“Gerçek küfür kime yüz gösterirse o kimse mecazi
müslümanlıktan usanır. Her putta gizli bir can var, küfürde bir iman gizli.
Küfür de daima Tanrı’yı teşbih etmekte. ‘Ve in min şey’in… (17/İsra, 44)
ayetine bak. Burada kınamanın ne lüzum var!”





Bu makamda put, aşk ve birlik mazharıdır, zunnar
kuşanmak da hizmete bağlanmaktır. Küfür de varlıkla olur, din de… Onun için
birlik puta tapmanın ta kendisidir. Bütün var olan şeyler varlığın mazharları
ve tecelli yerleridir. Onların biri de puttur. Ey akıllı kişi, iyi düşün put
varlık bakımından batıl değildir ki. Bil ki putu yaratan da yüce Tanrı. İyinin
yaptığı her şey iyidir. Mutlak varlık nerede varsa, ne ile zuhur etmişse, orası
ve o şey hayırdan ibarettir. Eğer o şeyde bir şey varsa o, varlıktan meydana
gelmemiştir. Müslüman, puta tapmak nedir bilseydi dinin puta tapmaktan ibaret
olduğunu anlardı. Müşrik de putun hakikatini bilseydi hiç dininde yol azıtır,
sapık olur muydu? O, putu ancak görünen bir suretten ibaret gördü de o sebeple
şeriata kâfir oldu. Sen de onda gizli olan hakikati, onda Hak’kı görmezsen sana
da şeriatta müslüman demezler. ” [7]





Notlar





1. Dr. Mustafa Kara, Tasavvuf ve Tarikatlar Tarihi, 325, Gülşen-i Raz’dan
naklen.





2. Dr. Mustafa Kara, “, 325, Rubailer, 83′den naklen.





3. Dr. Mustafa Kara, “, 326, Rubailer, 91′den naklen.





4. Dr. Mustafa Kara, “, 326, Rubailer, 223′den naklen.





5. Dr. Mustafa Kara, “, 326, Divanı Kebir, 5/478′den naklen.





6. Dr. Mustafa Kara, “, 326, Mesnevi, 6/696′dan naklen.





7. Dr. Mustafa Kara, “, 326, Gülşen-i Raz, 72′den
naklen.


Not: Bazen Büyük Dosyaları tarayıcı açmayabilir...İndirerek okumaya Çalışınız.

Benzer Yazılar

Yorumlar