Print Friendly and PDF

PARILTILAR 1 Aşk Bahislerine Giriş

Bunlarada Bakarsınız

 

 


RAHMAN VE RAHİM ALLAH’IN ADIYLA BAŞLIYORUM            

Güzellik ve iyilikleriyle övünmek Allah’a yaraşır. O Allah ki, güzelliklerinin görüş ve gösterişleriyle sevgilisi Hazreti Muhammed’in yüzünü nurlandırdı ve o nurlu yüzde yetkinliğin varılacak son amacını görmekle sevinç duydu. Onu saf sevgiyle inayet elleri üzerinde en ileriye geçirirken ne insanların ilk babaları Âdem peygamber yaratılmış, ne Kalem-i âlâ  yazmaya başlamış, ne de Levh-i mahfuz   üzerine bir satır yazı yazılmıştır. Allah’ın o sevgili kulu, varlık bağışları hâzinelerinin anahtarı, Vâcid ve mevcud’un yüzlerini yöneltecekleri kıbledir. Liva-ül-hamd  ve Makam-ı Mahmud’un sahibidir. Yüksek mertebesi dilinden söylenen sözler şunlardır:

وانى وان كنت ابن آدم صورة

 فلى فيه معناً شاهد بأبوتى

Görünüşte ben Âdem’in oğlu isem de beride öyle bir mâna vardır ki, onun babası olduğumun şahididir.

كفتا بصورت ارچه  اولاد آدم

 از روى مرتبه بهمه حال برترم

Dedi ki: ben görünüşte gerçi Âdem’in evlâdındanım, mertebe yönünden herhalde daha üstünüm.

چون بنكرم در آينه عكس جمال خويش

كر ددهمه جهان بحقيت مصورم

Aynaya akseden kendi cemalime bakınca karşımda bütün cihan bana musavver olur.

خورشيد اسمان ظهورم عجب مدار

ذرات كائنات اكر كشت مظهرم

Zuhur asümanımın güneşiyim kâinatın zerreleri mazharım olursa taaccübetme!

ارواح قدس جيست ؟ نمودار معنبم

اشباح انس جيست ؟ نكهدار پيكرم

Kutsal canlar nedir? Benim mânamın göstericileri; insanların karaltıları nedir? Benim suretimin bekçileri !

بحر محيط رشحهٔ ازفيض فائضم

 نور بسيط لمعه از نور از هرم

Karaları kaplıyan derya: benim coşkun feyzimin bir damlası, yeryüzüne yayılan aydınlık benim berrak nurumdan bir parıltıdır.

از عرش تابفرش همه ذرهٔ بود

در نور افتاب ضمير منورم

Benim parlak gönül güneşimin ışığında: arştan ferşe kadar ne varsa hepsi bir zerredir.

روشن شودزروشنى ذات من جهان

كر پردهٔ صفات خود ازهم فرودرم

Kendi sıfatlarının perdesini aşağı alacak olursam, zâtımın aydınlığı cihanı kaplar.

آبى كه زنده كشت از وخضر جاودان

آن آب چيست ؟ قطرهٔ ازحوض كوثرم

Hızın ebedî yaşatan şu nedir? Benim kevser havuzumun bir katresi.

واندم كز ومسيح همه مرده زنده كرد

يك نفخه بوداز نفس روح پرورم

Mesih’in ölüleri dirilten nefesi: benim can besliyen nefesimden bir üfürüktür.

فی الجمله مظهر همه اساست ذات من

بل اسم اعظم بحقيقت چو بنكرم

Hülâsa benim zatım bütün isimlerin mazharıdır. Hakikate bakarsam belki ism-i âzamim 

Sevânih  risalesinde [Sevanih risalesi imam Muhammed Gazalinin kardeşi tasavvufun yüksek bilginlerinden Ahmet Gazalinin Farsça yazdığı eserleridir. Sevanih sanih’in cemidir. Sanih, «gönüle » manasınadır.] aşkın mertebeleri hakkında izahlar verilmiş, her âşıka mâşukunu gösterecek bir ayna olmak üzere vaktin uslûbiyle birkaç söz kaleme alınmıştır. Bununla beraber aşkın yüceliği, onun huzuruna anlayış ve ifade kuvvetiyle akim erebilmesinden çok üstün veya “keşif” ve “iyan” kuvvetiyle onun hakiki cemalini seyredebilmek imkânsızdır.    

تعالى العشق عن فهم الرجال

 و عن وصف التفرق والوصال

 متى ماحل شي عن خيال

 يجل عن الاحاطة والمثال

Aşk, insanların idrakinden ve firak ve visal gibi ikiliği andıracak hallerden çok üstündür. Tahayyülden bile münezzeh bir şey nasıl ihata edilir? Ve ona nasıl bir misal gösterilebilir? İzzet perdesiyle örtünmüş ve istiğnasının kemaliyle tek bir yarlıktır. Mukaddes zatın perdeleri kendi sıfatlarıdır, sıfatları da zatının aynıdır. Cemalinin âşıkı kendi celâlidir. Celâli cemalinde gizlenmiştir. Daima ezelden ebede doğru kendi kendine aşk oyunlariyle meşguldür. Başkasiyle anlaşamaz. Her lâhzada mâşukluk yüzünden bir perde kaldırır, her nefes âşıklık yüzünden bir destana başlar.

Aşk perdede saz çalıyor. Bu ahengi işitecek âşık nerede?

عشق در پرده مينواز دساز

 عاشق كوكه بشنود آو از

Her zaman başka bir nağme çalar. Her nefes bir mızrap ile taganni eder.

هرزمان نغمهٔ ذكر سازد

 هر نفس زخمه كند آغاز

Bütün âlem nağmesinin sadasıdır. Sonsuz olarak ardı arası kesilmeyen bir sadayı kim işitmiştir?

همه عالم صداى نغمهٔ اوست

 كه شيند ين چنين صداى در از

Onun sırrı cihanda açığa düştü. Sadanm kendisi sırrı nasıl muhafaza edebilir?

سر او از زبان هرذره

 خود توبشنو كه من نه یم غماز

Onun sırrını, her zerrenin dilinden sen kendin işit anla! ben gammaz değilim..Her zaman her dil ile kendi sırrını kendi kulağına söyler. Her an her kulak kendi sözünü kendi kulağiyle işitir.' Her lâhzada her göz ile kendi güzelliğini kendi görüşünde cilvelendirir. Her lemhada her çehre ile kendi varlığını kendi şuhuduria arz eder. Onun vasfını olduğu gibi benden işit de dinle:

Söyliyenler de söylemiyenler de kaş göz işaretleriyle benimle konuşmakta, kulağıma n.e dediğini biliyor musun? Diyor ki:

Ben aşkım, iki âlemde yerim belli değildir; mağribin anka kuşuyum, nişanım belli değildir. Kaşla gözle her iki cihanı avlamışım. Av aletlerinden ok ve kemanımın belli olmadığına bakma! Güneş gibi her zerrenin yüzünde aşikârim. Zuhurumun şiddetinden görünüşüm belli değildir.

Her dil ile söyler ve her kulak ile işitirim. Tuhafı burası ki, kulağım dilim belli değildir.

Âlemde her ne varsa hep ben olduğum için her iki âlemde benzerim yoktur.


PARILTILARA BAŞLAMADAN ÖNCE ÖNSÖZ

 Bilmelisin ki, bu parıltılardan her parıltının doğuşunda taayyünden münezzeh bir hakikate işaret edilmektedir. Bu hakikate ister muhabbet, ister şiddetli şekli olan aşk adı ver: Bazı sözleri bazı mânalarda terim edip kullanmakta bir darlık ve zorluk yoktur. Ve o hakikatin etvar   ve edvarda gidiş ve iniş keyfiyeti bilinir ve mânaları suretiyle zuhur eder; istidâ   ve istikrar mertebelerinde vaziyetleri anlaşılır ve âşık ve mâşuk kisvesiyle açıklaşır; âşıkm mâşukta aynen intiva’sını   ve mâşukun âşıkta hükmen indw’sını  ve her ikisinin birlikte vahdetin galebesi karşısında indiracını   gösterir.

Orada vahdetin galebesiyle birlikte bitmiş ve tükenmiş olmalarında ayrılık birleşmiş ve yarık kapanmış; nurun içinde nur örtülmüş ve zuhur içinde zuhur gizlenmiş oluyor. İzzetin perdeleri arkasından

 الا كل شى ماخلآ الله باطل  nidaları geliyor.

Âşıkın özü maşukun üzerinde ve maşukun özü mutlak varlıkta kayboluyor. Ne bir isim ne de bir eser kalıyor. Tek ve eşsiz Tanrının katinda beliriyorlar.

Not: Bazen Büyük Dosyaları tarayıcı açmayabilir...İndirerek okumaya Çalışınız.

Benzer Yazılar

Yorumlar