Print Friendly and PDF

Simin Bary... Emel Sayın & Jamshid Sheybani -





**

سیمین بری گل پیکری آری

از ماه و گل زیباتری آری

همچون پری افسون گری آری

دیوانه ی رویت منم چه خواهی دگر از من

سرگشته ی کویت منم نداری خبر از من


هر شب که مه در آسمان

گردد عیان دامن کشان

گویم به او راز نهان

که با من چه ها کردی

به جانم جفا کردی


هم جان و هم جانانه ای امّا

در دلبری افسانه ای امّا

امّا ز من بیگانه ای امّا

آزرده ام خواهی چرا؟ تو ای نوگل زیبا

افسرده ام خواهی چرا؟ تو ای آفت دل ها


عاشق کشی، شوخی، فسون کاری

شیرین لبی، امّا دل آزاری

با ما سر جور و جفا داری

می سوزم از هجران تو، نترسی ز آه من

دست من و دامان تو، چه باشد گناه من


دارم ز تو نامهربان

شوقی به دل شوری به جان

می سوزم از سوز نهان

ز جانم چه می خواهی

نگاهی به من گاهی


یارب برس امشب به فریادم

بستان از آن نامهربان دادم

بیداد او برکنده بنیادم

گو ماه من، از آسمان

دمی چهره بنماید

تا شاهد امید من 

ز رخ پرده بگشاید



جمشید شیبانی (زاده : ۱۳۰۱ -- درگذشت: ۱۲ تیر ۱۳۸۸لس آنجلس) یکی از خوانندگان موسیقی پاپ ایران بود. ترانه "سیمین بری" یکی از ترانه‌های معروف وی است.


جمشیدشیبانی در سال ۱۳۰۱ در تهران و در خانواده ای هنرمند به دنیا آمد. اونوهٔ دختری میرزا عبدالله، پدر موسیقی ایران است و پدرش عنایت الله خان شیبانی از پیشگامان هنر نمایش در ایران به شمار می رود.


فعالیت هنری را از سال ۱۳۱۷ با پیش پرده خوانی در تئاتر نصر آغاز کرد. در سال ۱۳۱۹ همزمان با افتتاح رادیو به همکاری با آن پرداخت و با اجرای ترانهٔ «بی تو» عملاً موسیقی پاپ را در ایران بنیان نهاد. این اقدام او در ابتدا با مخالفت تعدادی از بزرگان موسیقی ایران، از جمله بنان مواجه شد ولی در نهایت جای خود را به طور کامل در موسیقی ایران باز کرد.


جمشید شیبانی درسال ۱۳۲۵ جهت ادامه تحصیلات به آمریکا رفت و در لس آنجلس مستقر شد و ضمن تحصیل در کالج سانتا مانیکا به عنوان خبرنگار هنری با مجلات داخل کشور ازجمله تهران مصور همکاری داشت و با ستارگان معروف آن دوران هالیوود حشر و نشر داشت و با آن‌ها گفتگو هایی انجام می داد که در نشریات ایران چاپ می‌شد. او هم چنین موسیقی متن فیلمی به نام «زن ایده آل» از محصولات استودیوی مترو گلدوین مایر را در سال ۱۹۵۸ میلادی ساخت. در این فیلم ستارگان معروفی چون کری گرانت و دبورا کر شرکت داشتند.


جمشید شیبانی در طول سال‌های پس از انقلاب در لس آنجلس زندگی می کرد و در این شهر ضمن دایر کردن یک استودیوی صدابرداری، انجمن موسیقی ایران را پایه گذاری کرد و برای خوانندگان معروفی چون ویگن ترانه ساخت.



***


 سیمین بری گل پیکری آری

از ماه و گل زیباتری آری

 همچون پری افسونگری آری

 دیوانهٔ رویت منم چه خواهی دگر ازمن سرگشتهٔ کویت منم 

نداری خبر از من 

هرشب که مه درآسمان گردد عیان دامن کشان گویم به او راز نهان که با من چه‌ها کردی 

به جانم جفا کردی

 هم جان و هم جانانه‌ای اما 

در دلبری افسانه‌ای اما

 اما ز من بیگانه‌ای اما 

آزرده‌ام خواهی چرا تو ای نو گل زیبا افسرده‌ام خواهی

 چرا تو ای آفت دلها عاشق کشی شوخی فسون کاری شیرین لبی اما دل آزاری با ما سر جور و جفا داری می‌سوزم از هجران تو نترسی ز حال من در خرمن و دامان تو چه باشد گناه من دارم ز تو نامهربان شوقی به دل شوری به جان می‌سوزم از سوز نهان زجانم چه می‌خواهی نگاهی به من گاهی یارب برس امشب به فریادم بستان ازآن نامهربان دادم بیداد او برکنده بنیادم گو ماه من از آسمان دمی چهره بنماید تا شاهد امید من ز رُخ پرده بگشاید

Not: Bazen Büyük Dosyaları tarayıcı açmayabilir...İndirerek okumaya Çalışınız.

Benzer Yazılar

Yorumlar