Print Friendly and PDF

EBCED Hakkında

 


Ebced’in Kökeni

Ebced ( ), Arap alfabesinde bulunan harfler belli bir düzene göre sekiz gruba ayrılarak sıralandığında, birinci gruptaki harflerin okunuşundan meydana gelen kelime ve bu sıranın bütününün adı olarak tanımlanabilir.[1] Bu sözcükler sırasıyla şöyledir:

Ebced( ), hevvez( ), hutti( ), kelemen( ), safas( ), karaşat( ), selıaz( ), zazağ( )[2]

Yukarıda sıralanan kelimeler Arap alfabesindeki bütün harfleri içermektedir.[3] [4] Bu kelimelerden ilk altısı Fenike alfabesinden alınmış olup son iki kelimedeki harfler ebced sistemine daha sonra Araplar tarafından eklenmiştir. Sayıların kelimelerle eşleştirilmesi ve sayılara verilen anlamlar Pythagoras geleneğinden bazı küçük değişikliklerle birlikte alınmıştır. Bu sayı harf eşleştirmeleri Araplar tarafından 175

mistik söylemlerde ve edebi metinlerde kullanılmıştır.

Ebced harflerinin kökeni hakkındaki bir teoriye göre; bu sözcükler Hz. Âdem’e indirilen suhufta bulunmaktaydı. Allah’ın Âdem’e bu sözcükler vasıtası ile varlıkları öğrettiğine, böylece 29 harften ibaret olan Arap alfabesinin oluştuğuna ve hesab-ı cümelin de bu alfabeye dayandığına inanılır. [5] Bu görüşü savunanlar ebcedi oluşturan sözcüklerin her biri ile Hz. Âdem’in hayat evreleri arasında bir ilgi kurmaya çalışmışlardır.[6] Bu hayat evreleri sırası ile Behişti tarafından yorumlanan tefsirde şu şekilde ele alınır: [7]

Ebced: İblis secdeden çekindi; Âdem ağaçtan yeme hususunda itaatten çekindi.

Hevvez: İblis düşmanlığında büyük oldu ve yeryüzüne kaçtı; Âdem semadan yeryüzüne indi.

Hutti: İblis’in sureti ve mertebesidir ki, emri terk etmesi ve secdeden çekinmesi sebebiyle amelini Allah düşürdü; Âdem günahlarına tevbe etti ve Allah’tan af diledi.

Kelemen: Allah İblis’le lanetle konuştu ve dedi ki: ‘Çık oradan sen elbette kovulansın’; Âdem cennet ağacından yedi ve nimetlerden çıktı.

Sa’fas: İblis günahında ısrar edici oldu ve asla ondan sarf-ı nazar etmedi; Âdem Rabbine isyan etti ve cennetten çıktı.

Karaşet: İblis Âdem’i aldatacağı esnada yemin etti. Tıpkı Allah’ın sözünde olduğu gibi: ‘Ben elbette siz ikiniz için nasihat vericilerdenim diye yemin etti.’ Ve Allah’a karşı sualle kasıtta bulundu ve ‘Kıyamete kadar bana mühlet ver dedi; Âdem günahını itiraf etti.

Sehaz: İblis cehenneme girdi ve şeytan : ‘Niye böyle takdir etti?’ dedi; Rabbi Âdem’i mağfiretle karşıladı.

Zazağ: İblis şaki oldu ve Allah’a tevbe edene kadar eşkıyanın imamı oldu; Âdem, akıbetlerden tevbe ile salim oldu. ‘Allah yaratanların en yücesidir.

Bir başka kaynakta ebced sözcükleri bir Pers kralının oğullarının isimleri olarak 179

geçer.

Bu kelimelerin kökenlerinin Araplara ait olmadığı, sayı harf eşleştirmesinin diğer kültürlerden alındığı görüşü de gerçekçi olabilir. Çünkü yukarıda değindiğimiz iddialar diğer ihtimalleri ortadan kaldıracak bir kesinlikte değildir.

İslam kültüründe ebced oluşturan kelimeler Allah’ın isimleri ile de ilişkilendirilmiştir. Bu görüşe göre sözcükleri oluşturan her bir harf Allah’ın esma-i hüsnasından bir isimle eşleştirilmiştir. [8]

Yukarıdaki eşleştirmelerde klasik Esma’ul-Hüsna’dan farklı ifadelerin varlığı dikkat çekicidir. Ayrıca buna benzer bir başka eşleştirme de şu şekildedir:

Tablo 10: Ebced in Esma-ı Hüsna ile Eşleştirilmesi

Ebced:

Allah, el Bari el Celil el Daim

Hevvez:

el Hadi el Vehhab el Vedud

Hutti:

el Hâkim el Batın

Kelemen:

el Kerim el Latif el Melik en Nur

Sa’fas:

Es Selam el Âlim er Rauf es Sabur

Karaşet:

el Kadir er Rahman eş Şehid et Tevvab

Sehaz:

el Varis el Habir el Muzill

Zazağ:

ez Zahir el Ğafur

 

İsmail Yakıt, Türk-İslam Kültüründe Ebced Hesabı ve Tarih Düşürme, Ankara,

Ötüken Yayınları, 2010.

Ebcedin kökeni hakkında bu bilgilere yer verdikten sonra ebcedin çeşitleri ve nasıl formüle edildiği konusuna geçilebilir. Ebced sistemi dört farklı şekilde kullanılmıştır. Bunlar “küçük ebced”, “çok küçük ebced”, “büyük ebced” ve “çok büyük ebced” olarak isimlendirilmiştir.[9]

Harfler

Küçük Ebced

En Küçük Ebced

Büyük Ebced

En Büyük Ebced

Elif

1

1

111

13

Be. Pe

2

2

3

611

Cim. Çim

3

3

53

1035

Dal

4

4

35

278

He

5

5

6

705

Vav

6

6

13

465

Ze, Je

7

7

8

137

Ha

3

8

9

606

9

9

10

535

Ye

10

10

11

575

Kef. Gef

20

8

101

630

T .am

30

6

71

1090

Nüm

40

4

90

333

Nun

50

2

106

760

Sin

60

-

120

520

Ayn

70

10

130

192

Fe

80

8

81

651

S ad

90

6

95

590

K.af

100

4

181

651

Re

200

8

201

502

Şın

300

6

360

1077

Te

400

4

401

320

Se

500

2

501

747

600

-

601

512

Zal

700

10

731

179

Dad

800

8

305

653

900

6

901

577

Gayn

1000

10

1060

111

Kaynak: Canan AĞYÜREK, Çeşitli Dinlerde Sayı- Harf İlişkileri



[1]Paul Starkey, Julie Scott Meisami, “Abjad”, Encycloppedia of Arabic Literature, Vol: 1, London, 1998, ss. 22-23.

[2]    Yakıt, Türk-İslam, ss.25-26.

[3]    Starkey, ss. 22-23.

[4]    Azarnoosh, s. 339.

[5]    Muharrem Mercanlıgil, Ebced Hesabı, Ankara, Doğuş Şirketi Matbaası, 1960, s.22.

[6]    Ramazan Yazçiçek, “Bilgi Değeri Açısından Cifır ve Ebced: Harfler ve Rakamlar Metafiziği”, Milel ve Nihal Dergisi, C.2, S.1, Aralık, 2004, ss. 75-110.

[7]    Yakıt, Türk-İslam, s. 29.

179 Yazçiçek, ss. 75-110.

[9] Yakıt, Türk-İslam, ss. 38-39.

Not: Bazen Büyük Dosyaları tarayıcı açmayabilir...İndirerek okumaya Çalışınız.

Benzer Yazılar

Yorumlar