OSMANLI ŞAMININ SUFİ VİZYONERİ
Sembollerle rüya görmek, geleceği tahmin etmek
Şimdiye kadar tartışılan rüyalar,
ahlaki rehberlik ve talimatla, ölen kişinin kaderi hakkında dünyevi, duyusal
dünyanın ötesinden bilgi edinme, Tanrı'nın insanlar üzerindeki nimetlerini
algılama ve onların Tanrı'yı fark
etmelerini sağlama ile ilgili birçok İslami düşsel literatürle ortaktır.
aralarındaki azizler. Nabulus'un Yeruşalim'e gidişiyle ilgili rüyası kehanet
unsuru içermesine rağmen, bu, yolculuğun gerçekleşeceğini basitçe önceden
bildirmekten çok, ilahi lütfun bir işareti olarak ve ruhsal içgörüsünü
derinleştirmesi açısından daha önemli görünmektedir. Yine de birçok rüyanın
birincil amacının, rüyayı görenin veya başkalarının geleceğini anlatmak olduğu
düşünülüyordu ve bu rüyalar, kehanet işi olan düello eleştirisinin (veya
alternatif olarak adlandırılabileceği şekliyle düşsel romantizmin) konusu
olarak değerlendirilebilir. rüyalar " Bu tür kehanet rüyalarının mesajları
nadiren kelimesi kelimesine sunulurdu, ancak profesyonel rüya eleştirmeni veya
rüya büyücüsünün, içerdikleri gerçek anlamı ortaya çıkarmak için bir dizi
sembolik imgeyi deşifre etmesi beklenirdi. Bu göreve yardımcı olmak için, rüya
kılavuzları derlendi . Bir dizi farklı koşulda ortak sembollerin ve bunların
olası anlamlarının listelerini veren Abdülgani el-Nahulusi, beş yıllık
inziva ve vizyoner deneyimden sonra, uzun inzivaya çekildiği dönemde, bu türde
bir oneirokritik eser derledi. , Teftir al-anam fi la bir al-manam(pi yani
İnsanoğlunun Rüyaların Yorumu Yoluyla Parfümlenmesi), 1685'te tamamlandı.
Nablusi'un
en popüler eseri olacaktı. 1858'de Kahire'de ilk yayımlanmasından sonra basılı
olarak çok daha geniş bir tiraj. Kılavuzlar' ve on dokuzuncu
yüzyılın ikinci yarısında "Müslüman rüya yorumu geleneğinin başlıca
temsilcileri haline gelen" iki eserden biridir. Çalışma, yirminci yüzyılın
başlarından itibaren Batılı bilim adamlarının ilgisini çekti.
Nabulusi'nin ünlü rüya kitabı, uzun
bir Arap ve İslam rüya yorumu geleneğinin meyvesiydi Orta
Çağ Arap sözlük yazarlarının …'nin anlamı hakkındaki görüşleri üzerine yorum
yapan Lamoreaux, sonuca varmadan önce onların daha az olası açıklamalarından
bazılarına dikkat çekiyor:
Kelimenin kullanımının daha olası bir
açıklaması, onu etimolojik anlamıyla ele alacaktır. Tahir edimi ,
rüyayı bir halden diğerine "geçirtmek" edimidir . Rüyanın
sembolünden anlamına, göstergeden gösterilene 'aktarılmasını' gerektirir. Hatta
bu sürece rüyayı "tercüme etme " eylemi de diyebiliriz, aynı kökün
(AW)s nedensel biçiminin a barmen leshdnd 'ebroyo l-yawndyb ('
İbraniceden Yunancaya tercüme etti'). 39
Tarîr'in kökleri pekala
bu konudaki kadim Yakın Doğu düşüncesinde yatabilir ve kesinlikle geç antik
çağın Yunan düşsel romantizminde güçlü bir temele sahiptir . 40
Bununla birlikte, sanatın Müslüman uygulayıcıları, Kuran'da tasdik edilen
peygamberlerin hayalperestler ve hayal eleştirmenleri için sunduğu modellere
bilinçli olarak bakarlar.
Rüya yorumu ile peygamberlik arasında
en bilinen Kur'an bağlantısı, Allah'ın mucizevi rüya tabiri yeteneği verdiği
Hz. Yusuf'un durumundadır. Yusuf, babası Yakup'a, güneş ve ayın önünde eğildiği
on bir gezegenle ilgili rüyasını anlattığında, Yakup oğluna güvence verir:
"Öyleyse Rabbin seni seçecek ve sana rüya tabirini öğretecek" (1.
sure, 6. sure). 'Rüya' olarak tercüme edilen kelime, olası bir yorumun
'olaylar' olduğu ve daha sonra 'tahminler' anlamına geldiği iddia edilen bir
hadistir . 41 Yusuf sadece kendi rüyasını değil, aynı zamanda
başkalarının rüyalarını da anlar: hapishane arkadaşlarının (sura 12, 36. sure)
ve ünlü yedi şişman ve yedi zayıf rüyası olan Firavun'un (sura 12, ayet 43)
sığır, yedi yeşil ve yedi kuru başak, bolluk yıllarını ve ardından kıtlığı
tasvir ettiği şeklinde yorumlanır. Yusuf'un nebevi üstünlüğü, Firavun'un
Mısırlı danışmanlarına yalnızca "karmaşık rüyalar" (deşifre
edilemeyen hadis-i şerif) gibi görünen şeylere dair olağanüstü kavrayışıyla
vurgulanır ; bu, Müslüman tercümanlar tarafından birçok rüyanın
atfedileceği bir kategoridir.
örneğin, Uhud savaşının arifesinde
(Mart 625), Medine'nin dışındaki uhud tepesinin yakınında ve çevresinde savaştı
ve en iyi ihtimalle Müslümanlar ile Mekkeli rakipleri arasında kararsız bir
karşılaşma, en kötü ihtimalle bir yenilgi olarak görüldü. Gelişmekte olan İslam
toplumu için. Peygamber ashabına rüyasını anlattı: Kendisini güçlü bir zırh
giymiş halde gördü, fakat kılıcı yarılmıştı. Kesilen inekler ve önünde sürdüğü
bir koç vardı. Rüyasını, güçlü göğüs zırhının Medine olduğu ve çatlamış kılıcın
savaşta yaralanacağına bir işaret olarak yorumladı; inekler, Uhud'da ölmek
üzere olan Müslüman şehitleri temsil ediyordu ve koç, Müslüman ordusunun
lideri, Peygamber'in amcası Hamza bu
savaşın en ünlü şehidi olacaktı. 42
Müslüman rüya yorumcuları,
kendilerini örnek peygamberlik eleştiricilerin mirasçıları olarak tanıtarak
itibarlarını artırma ihtiyacını açıkça hissettiler. Yine de, en azından 11.
yüzyılın başlarından Nabulus'un kendisine kadar olan hatırı sayılır sayıda
tenkitçi, rüya sembollerini analiz etmek için İslam öncesi, kehanet dışı
öncüllerine güveniyor. Geert van Gelder, göreve yaklaşımlarının tipik yönlerini
not etti:
Arap rüya kitaplarının genel bir
özelliği, kısmen bu kitapların derleyici doğasının ve ayrıca metonimi, metafor
ve paronomasia veya yanlış etimolojinin yorumlama potansiyelinden yararlanan
katkıda bulunanların yaratıcılığının bir sonucu olarak, hemen hemen her şeyin
neredeyse her şey anlamına gelebilmesidir. , elbette Kur'an ve diğer imalarla
birlikte en sevdikleri araçlardır. 43
Nabulus'un rüyadaki tacı (taj)
imgesini 'bilgi' ve 'Kur'an'ın mecazi bir temsili ve ayrıca bir 'kral'ın
metonimi olarak ele alması gibi, bazen bir sembol yorumcuya bu araçları
birleştirme fırsatı sunabilir. '. 44 Bu 'favori araçlardan'
bazılarının eski Mısır ve Mezopotamya'daki rüyalardan gelen kehanet konusunda
uzun bir geçmişi vardır. Her ne kadar ihtimal dışı olsa da etimolojik
açıklamalar sağlama girişimi, Assurbanipal'in büyük kütüphanesinden Asur
Rüyası Kitabında görülebilir . Örneğin, çeşitli kuş türlerini yemekle
ilgili bir bölümde, rüyayı görenin "Kuzgun yerse: gelir [gelir]"
anlatılır. 45 "Kuzgun" (aribu) ve "gelir"
(irbu) sözcüklerine, beklenmedik bir rüyanın tahmin edilen sonucunu
haklı çıkarma çabasıyla sözde dilsel bir ilişki verilir. Bununla birlikte, elde
edilen veya kaybedilen gelir yaygın bir durumdur.
hem Asur hem de daha sonraki İslami
sembolik rüya kılavuzlarında kehanet. Diğer yaygın tahminler, beklenebileceği
gibi, yaşam süresi, servet, çocuk ve sosyal statüdür. Hem Süryani hem de İslami
tenkitçiliğin ortak bir özelliği, kehanetin, rüyada görülen sembolü yemek,
vermek, taşımak veya takmak gibi rüya görenin eyleminden etkilenmesidir. Rüya
görenin sembole dönüştüğü başkalaşım da her iki yorumcu grubu tarafından da
paylaşılır. Böylece Asur Rüyası Kitabı şöyle okur: Bir adam bir aslana
dönüşürse: kayıplar ve ]. ... Bir adam bir do[g ve (?):]'ye dönüşürse ve
ülkeler ... ona karşı; saray sıkıntı görecek ve onun suçu/cezası [ağır(?)]
olacaktır.' 46 Nabulusi, diğer Müslüman tercümanları takip ederek,
bu tür şekil değişikliklerini ve bunların önemini sık sık tartışır. Yorumun
yapılanma biçimi de iki gelenekte benzerdir. Olağan model bir protasistir,
örneğin, bir adam şunu-şunu giyerse', ardından apodoz, 'Şu-şu olur'. Bu temel
yapı ve yöntem, Nabulusi'nin 1680'lerdeki derlemesine kadar çok az değişikliğe
uğramış gibi görünse de, antik geleneğe doğrudan bağlantılar belirsizliğini
koruyor.
Yunan geleneğine ve özellikle MS 2.
yüzyıla ait Daldisli Artemidorus'un Oneirocritica'sına borçlu olduğumuz daha
somuttur; Bunun uyarlanmış bir Arapça versiyonu dokuzuncu yüzyılda kullanıma
sunuldu ve genellikle Nasturi Hıristiyan doktor Huneyn b. İslâk(877). 47 Tercüman,
Artemidoros'un çoktanrılı inançlarının Müslüman, Hristiyan veya Yahudi olsun
tektanrılı okuyucuları gücendireceği yerlerde metni değiştirmeyi uygun gördü.
Böylece, Yunan panteonunun tanrılarına yapılan atıflar, Allah'ın veya O'nun
meleklerinin sözlerine dönüştürülür ve pagan kurban ritüelleri, ^
el-Adba'dakiler gibi Müslüman ritüellerine dönüştürülür. problemsizdi ve az
ya da çok kabulle Arap rüya kitaplarına serbestçe dahil edilebilirdi. Belirli
açıklamaların el değmeden talan edilmediği yerlerde, Müslüman yorum
eleştirmenleri, Artemidorus'un yöntemini kullanarak rüyada görülen semboller
ile bunların işaret ettiği düşünülen şeyler arasındaki sözde benzerlikleri aradılar.
Artemidorus'un muhakemesine bir örnek şu şekildedir: 'Böcekler kaygı ve
endişelerin sembolleridir. Kaygılar gibi böcekler de geceleri insanları uyanık
tutar.' 49 Bu tür analoji kullanımı, kelime oyunları ve diğer kelime
oyunu biçimleriyle birlikte, Arap yazarlar tarafından kolayca yeni İslami
sembollere uyacak şekilde genişletildi. Kendisi de yetenekli bir uzman olan
Nabulusi için çok az zorluk çıkarırlardı.
hatip; ve belki de başkalarının
rüyalar yoluyla herhangi bir ilahi iletişimin önemini anlamasına yardımcı olma
konusundaki bariz ilgisine ek olarak, onlarda geleneksel dünya eleştirisi
yazılarına ilgi duymaya yönelik daha fazla teşvik görmüş olabilirdi.
Müslüman tercümanlar, Artemidoros'un
ve diğer gayrimüslim kaynakların katkısını kabul etmeye hazır olma konusunda
farklılık gösteriyordu. Görüş yelpazesinin bir ucunda, on birinci yüzyıl Maliki
hukukçusu Kayravan, erken İslam toplumunun geleneksel malzemesine güvenildiğini
iddia etti ve eski pagan mirasını göz ardı ettiğini iddia etti. 50 Diğer
uçta, filozof İbn Sina , Arapların görüşlerinden derlediği bazı
materyalleri eklemesine rağmen , Yunan yorumunu tercih ettiğini ve
Oneirocritica'yı kullandığını açıkça ifade etti . 51 Nablusi, Arap
İslami kaynakları diğerlerine göre açıkça ayrıcalıklı kılmadan hem Müslüman hem
de gayrimüslim otoritelerden yararlanan tercümanlar tarafından belirlenen orta
yolu izler. Bu yaklaşımı benimsemesindeki en büyük etki, DTnawarT tarafından
Halife el-Kadir bi'llah (991-1031 r. 991-1031 r . kaynaklar. 5 '
DTnawart, Müslüman görüşlere ek olarak Artemidoros ve Hıristiyan ve Yahudi
yetkililerin yanı sıra eski Yakın Doğu ve Hint malzemelerinden yararlandığını
kabul etti. Ancak Nablusi, daha sonraki yazarlar arasında DTnawarT'a olan
borcunu kaydeden, eski yazarın bilgilerinin çoğunun kökenleri hakkında belirsiz
ve görünüşe göre ilgisiz kalan tek kişi değildi. Spesifik yazılardan ziyade
'eskilerin' veya 'kafirlerin' görüşlerine atıfta bulunmaya daha meyillidir.
Yine de, aktardığı kâfir bir bilgi kaynağına dair farkındalığı onu gereksiz
yere rahatsız ediyor gibi görünmüyor ve çoğunlukla, İslami ve İslami olmayan
rüya tabiri arasında bir ayrım yapmıyor.
İnsanoğlunun Parfümü
Nablusi'un The Perfuming of
Humankind adlı eserinde çok az özgünlük vardır ve herhangi bir iddiada da
bulunmaz. En iyi bilinen kitabının kendisinden çok az şey içermesi ama aslında
muhafazakar bir geleneğe en son katkıyı temsil etmesi belki de ironik. İslami
tenkit risaleleri standart bir kalıba uygundur ve Nablusi bu tür eserlerin
geleneksel içeriğinden ayrılmış olsaydı, bu tür içinde bir otorite olarak kabul
edilmesi gerçekten mümkün olmazdı . Yine de , popüler kullanıma yönelik bir
kitap yazma konusundaki daha derin motivasyonu konusunda bizi tatmin edecek
hiçbir şey yapmıyor.
eski Sufi olmayan ve hatta İslami
olmayan yorum yöntemleri üzerine. Kendi rüyalarında ve vizyonlarında İlahi
Olan'a 'açıldığına' bu kadar ikna olmuş ve bu nedenle teşhis koyması için
kendisine rehberlik edecek kendi mistik içgörülerine sahip olduğu bir zamanda
bunu neden yapması gerektiğine dair bir muamma olmaya devam ediyor.
başkalarının deneyimleri. O halde neden daha geniş bir kitleye danışmak üzere
ikinci el bilgileri ayıklamak istesin? Belki de yalnızca sınırlı sayıda
inisiyeye doğrudan yardım edebileceğinin bilincindedir, ancak genel okuyucuya
manevi bir rehbere erişim olmadan rüyaları anlamlandırmada yardımcı olma
konusunda biraz kararlılık hissediyor. Muhtemelen mistik bir kehanet aracı ile
miras alınan bilgelik arasında çok ciddi bir uyumsuzluk görmüyor. Her
halükarda, bir vizyoner ve aslında bir halkın azizi olarak kişisel konumu,
çokça danışılan derlemesiyle büyük olasılıkla saygı kazanmış.
Özünde daha
önceki rüya kılavuzlarından neredeyse hiç farklı değildir, ancak düzenlemede
bariz bir fark vardır. Daha eski eserlerde, rüya sembollerinin listeleri
genellikle azalan bir hiyerarşik düzende gruplandırılırdı; tipik olarak Tanrı,
sonra O'nun peygamberleri, melekler, ilk Müslümanlar ve Kuran'daki sureler ve
Sütunlar, çeşitli insanlar, hayvanlar, bitkiler gibi İslam'la ilişkilendirilen semboller
. , cansız varlıklar ve doğa olayları. Ancak Nablusi, bunun başvuru için en
uygun, kullanıcı dostu biçim olmadığını fark etti ve bunun yerine ansiklopedi
tarzı bir düzenleme önerdi. Açıklıyor:
Bu konuda herkesin kolayca
ulaşabilmesi için alfabenin harflerine göre düzenlenmiş bir kitap derlemek
istedim. İbn Gannem tarafından bu şekilde derlenmiş bir kitap gördüm - Allah
ona rahmet etsin. Çalışması boyunca bu yöntemi izlemişti, ancak bu, anlamak
isteyenlerin susuzluğunu gidermeyecek kısa bir tedaviydi. 54
Böylece İbn Ghannam (ö. 1275 veya
1294), el yazmaları çeşitli başlıklar altında hayatta kalan bir rüya
ansiklopedisi oluşturan ilk kişi gibi görünüyor. 5 Ancak, kitabı
nispeten az biliniyor gibi görünüyor ve ansiklopedik "rüyaların anahtarı"nı
popülerleştiren Nablusi.
giriş bölümünde
Nabulusi, rüya teorisini açıklarken seleflerini takip eder, bir rüya tipolojisi
sunar ve sırayla uyulması gereken genel ilkelerin altını çizer.
tercüman ve rüya görenin başarılı bir
analiz yapmasını sağlamak. Rüya görenlerin belirli rüya türlerine yatkınlığını
tartışırken, Galen'in (adıyla anmadan) rüya görme süreci üzerindeki dört
mizacın etkisiyle ilgili fikirlerini tekrarlar. Rüyayı görenin yapısında kara
safra baskın olsaydı, Nabulusi o zaman rüyada talihsizlikler, karanlıklar ve
dehşetler göreceğini gözlemler; sarı safra ise ateş, ışık ve kan görürdü;
balgam ise beyazlığı, suları, ırmakları ve dalgaları görür; ve eğer kansa,
içki, üflemeler ve telli ve üflemeli çalgılar görürdü. 56 Nabulusi,
rüyaların sebeplerine dair Yunan ve İslam mantıklarının bir kombinasyonunu
özümseyerek, rüya türlerinin çeşitli diğer açıklamalarına dikkat çeker.
Örneğin, faydasız ve deşifre edilemeyen rüyalar tahmin edilebileceği gibi
Şeytan kaynaklı olarak tanımlanır; Peygamber'e, bir adamın kafasının kesildiği
ve onun peşinden koştuğu bir rüyayı anlattığı bir nakleder , kabusların şeytani zırvası. Aç
bir adamın rüyasında yemek yemesi gibi, diğer rüyaların normal insan
ihtiyaçlarını yansıttığı teşhis edilir. Bazıları ise endişe ve arzuların
ürünüdür veya ergenliğin ıslak rüyaları gibi doğal fizyolojik nedenlere
sahiptir. Rüyalar, rüyayı görenin hayatına dışarıdan müdahale edilerek de
üretilebilir ve büyücülerin işi olabilir. 57 Tüm bu çeşitler,
hekimler ya da ruhani rehberler için makul bir şekilde alakalı olabilseler de,
oneirokritiği ilgilendirmez. Burada alaka düzeyi gerçek 'gerçek rüyalar' da
değildir, sadece sembolik gerçeği içeren rüyalardır.
Nabulusi, rüya yorumcusu için katı
gereksinimler ortaya koyar. Rüya sembollerinden oluşan bir referans kitabına
erişimi olan herkesin oynayacağı bir rol değildir, ancak hem öğrenme hem de
kişilik açısından önemli taleplerde bulunur ve hassasiyet ve muhakeme
gerektirir: 'O, insanların kusurlarını örtmektir. soruyu tam olarak dinle, asil
ile alçakgönüllüyü ayırt et, yavaş git ve cevabını vermekte acele etme.' 58
Daha da uyarıcı tavsiyeler ekler. Tevil edenin bir Kuran alimi olması,
aynı zamanda popüler kültüre ve sıradan insanların konuşmalarına aşina olması
beklenir. İnsanların dini görevlerinin olduğu zamanlarda rüya tabirinden
kaçınmalı, rüyayı görenin toplum, din ve etnik köken içindeki konumuna uygun
bir şekilde rüyayı açıklamaya özen göstermelidir.
Bir rüyanın gerçekten doğru olduğu
nasıl anlaşılır? Nabulusi, bazı hakikat işaretlerine dikkat çeker ve rüyada
konuşurlarsa inanılması gereken insan ve diğer yaratık kategorilerinden
örnekler verir: ölü bir aile üyesi, (nasıl yalan söyleyeceğini bilmeyen) bir
bebek, hayvanlar ve kuşlar, ama müneccimler ve kahinler gibi yalancılar değil.
Ayrıca, gerçek anlam aslında tam
tersi olabileceğinden, görünen bir anlama dayalı varsayımlarda bulunmaya karşı
da uyarıda bulunuyor. Ağlamak sevinci, gülmek ise mutsuzluğu gösterebilir.
Rüya sembollerinin alfabetik sırayla
listelendiği metnin gövdesi, yorumlamada dikkate alınması gereken bir dizi
faktörü ortaya koymaktadır. Görüntüler sadece rüyayı görenin kimliğinden,
yaşından, cinsiyetinden, karakterinden, sosyal statüsünden, sağlık durumundan
veya zenginliğinden etkilenmez, aynı zamanda onun eylemlerinden ve kişilerin ve
diğer varlıkların eylemlerinden de etkilenir. rüyada temsil edilir. Yorum
üzerindeki diğer etkiler, rüya olaylarının zamanına ve yerine ilişkin
vizyonlardan ve nicelik gibi diğer değişken özelliklerden gelecektir; örneğin,
rüya sembolü kar ise, hafif bir saçılma mı yoksa derin kar yığınları mı
olduğuna göre anlam belirlenebilir.
Tüm bu faktörler rüyanın okunmasını
etkileyebilirken, yinelenen bazı ortak anlamlar vardır. Bunlar, iyi şans veya
felaketler, güç veya aşağılanma, zenginlik veya yoksulluk, sağlık veya
hastalık, doğurganlık veya kısırlık, inanç veya inançsızlık, düşman saldırıları
veya dostluk ve sevgi ve merhamet veya ceza alma ile ilgili tahminleri içerir.
Sık aktörler Tanrı, hükümdarlar, akrabalar, arkadaşlar ve düşmanlardır. Sembol
repertuarından ve anlamlarından, ortaya çıkan yorumların olağan insan
kaygılarını ele almak için tasarlandığı ve bu konuda Nablusi'nin yalancı
olmakla suçladığı popüler astrologlarla pek çok ortak noktası olduğu
görülebilir. Sembolizm, ruhsal olarak seçilmiş kişilere uygun bir şekilde
kullanılabilse de, 'örtülü' kitlelerin ihtiyaçlarını karşılayabilir ve
genellikle karşılar.
Kaynak: OSMANLI ŞAMININ SUFİ VİZYONERİ.."Abd al-Ghani
al-Nabulusi, 1641-1731, Elizabeth Sirriyeh 2005
Not: Bazen Büyük Dosyaları tarayıcı açmayabilir...İndirerek okumaya Çalışınız.
Yorumlar