Simone Weil'in Hayatı
SimoneWeil
Merhaba Simone.
Simone Weil: Bir Hayat.
La Pie de Simone Weil'in çevirisi.
Bibliyografik referanslar ve indeks içerir.
1. Weil,
Simone, 1909-1943. 2. Filozoflar
- Fransa - Biyografi.
Daha önce yayınlanmış materyalin yeniden basılmasına izin veren aşağıdaki
kişilere teşekkürlerimizi sunarız :
Ne mutlu adalete aç ve susuz kalanlara .
—'St . Matta
Simone Weil'in Peder Perrin'e yazdığı son mektupta, kendisinden dikkatini
ve yardımseverliğini, kendi kişiliğinden çok daha büyük bir değere sahip
olduğunu düşünmekten hoşlandığı, kendi içinde taşıdığı düşüncelere yöneltmesini
istedi. Anne ve babasına yazdığı, ölmeden önce yazdığı neredeyse son
mektup olan mektubunda da, insanların kendilerine "Söyledikleri doğru
mu?" sorusunu sormak yerine zekasını öven insanlardan ne kadar rahatsız
olduğunu görmemizi sağlıyor. Bu nedenle insanların onun kişiliğine ve hayatına
özel bir ilgi göstermemesini tercih ederdi. Tam tersine fikirlerini
incelemelerini ve bunların doğru olup olmadığını öğrenmek için çaba
göstermelerini istiyordu. Bir yazarın hayatı, eserinin neden güzel
olduğunu açıklayamadığı gibi, düşüncesinin ne açıdan doğru olduğunu da asla
açıklayamaz.
Ancak Simone Weil'in durumunda hayatının kendine has özel bir değeri
olduğu, aslında inanılmaz bir değere sahip olduğu doğrudur! Ancak bunun
bir dereceye kadar aslına uygun bir resmini sunmayı hedeflemek son derece zor
bir iştir. Öncelikle olay bize çok yakın bir yerde gerçekleşti; resim
mutlaka bulanık olacak ve hikaye, pek çok subjektif izlenim, hala izi
sürülebilen çok sayıda gerçek tarafından engellenecek ve karıştırılacak, ayrıca
pek çok insanın bu olağanüstü varlığa dair sakladığı çok sayıda canlı anıdan
bahsetmiyorum bile. Bugünün perspektifinden bakıldığında, neyin söylenmeye
değer olduğunu ve neyin güvenle göz ardı edilebileceğini ayırt etmek, yani tüm
tesadüfi, yüzeysel ve geçici vuruşlar arasından kalıcı bir portre oluşturacak
ve kalıcı bir portre oluşturacak vuruşları seçmek zordur. önemi giderek
artıyor. Bütün bunlara şunu da eklemek gerekir ki, belki de en büyük engel
de budur, bu yaşamı salt dışsal bir biçimde, çıplak olaylara bağlı kalarak
tanımlamanın neredeyse imkânsız olduğu; kaçınılmaz olarak bu olayları
anlamaya ve bunları anlatırken belirli ana temaları öne sürmeye
çalışırız. Ama bunları anlayabilmek için onun dengi ya da ona yakın olmak
gerekir. Richard Rees, Simone Weil hakkındaki mükemmel kitabında, onun hem
hayatına hem de eserine hak ettiği değeri vermek için "çok istisnai bir
biyografi yazarı ve eleştirmenin" gerekli olduğunu haklı olarak
gözlemlemiş.
Onun yaşamını yazmak onun işiyle uğraşmak anlamına geliyordu, çünkü
yaşamıyla düşüncesi arasındaki bağ akıl almaz derecede yakındı. Hiç kimse
onun eylemlerini fikirleriyle uyumlu hale getirmek için bu kadar kahramanca
çaba göstermedi. Dolayısıyla bir biyografi yazarı dışsal unsurları
anlatmakla yetinemez ve sonuç olarak girişim gerçekten korkunç boyutlara
ulaşır. Ama asıl söylenmesi gereken şey daha var; çünkü böylesine saf bir
hayatla karşı karşıya kalan insan, onu kendi yetersizlikleri açısından
değiştirmeden sunamama korkusuyla ondan bahsetmekten çekiniyor. Böyle bir
hayata dokunmaya layık olmadığını hissetmeyen çok az erkek veya kadın
var. O halde şu sorunun sorulması gerekiyor: Ben kimim ki açıkça konuşmaya
cesaret edeyim?
Aslında bu yüzden Simone'un annesi Mme. Selma Weil, bana emanet etmek
istedi. Benden kızının biyografisini yazmamı istemişti; ne yazık ki
ölmeden önce ona bu tatmini yaşatamadım. Ama bana birçok anısını anlattığı
ve bana pek çok belge verdiği için, bana güvendiği tüm bu malzemenin benimle
birlikte gömülmesine izin veremeyeceğimi ve bunları yazmam gerektiğini düşündüm.
bir şekilde, elimden geldiğince.
Mme'yi tamamlamak için. Weil'in ve benim anılarım hakkında çok sayıda
araştırma yaptım ve Simone Weil'i yakından tanıyan birçok kişiyi
sorguladım. Topladıklarımı düzene sokma işi uzun bir işti ve bildiklerimi
yayınlamayı ertelersem kitabın hiçbir zaman tamamlanamayacağından ve bu
bilgilerin kaybolacağından korkuyordum.
Dahası, bu biyografiyi benim yazdığım şekliyle, ne kadar kusurlu olursa
olsun yayınlamak, Simone Weil'i tanıyan çok sayıda tanığın, bu biyografide
bulabilecekleri yanlışlıklar ve önemli eksikliklere dikkat çekmesine olanak
tanıyacaktır. Bekledikçe bu tür tanıkların sayısı azalır.
Bu çalışmayı herkesi memnun etme umuduyla yaptım. Simone Weil'in
hayatı ve düşüncesi pek çok ve çeşitli yönlerden zengindi; herkes bu
meselelere kendi açısından bakacak ve önemli gördüğü şu veya bu hususu
çarpıttığım, ihmal ettiğim veya yeterince vurgulamadığım için beni
suçlayacaktır. Sübjektif bir değerlendirme unsuru kaçınılmazdır ve
biyografi yazarı, biyografiye konu olan kişinin çalışmalarını -eğer o kişi bize
bir çalışma bütünü bırakmışsa- akılda tutarak her zaman kendi özel tutumunu
düzeltmelidir. Neyse ki Simone Weil bunu başardı; ve bu yüzden mümkün
olduğunca sık kendi sesiyle konuşmasına izin verdim ve eğer bu kitap yararlıysa,
özellikle içerdiği yayınlanmamış belgeler ve bu belgeleri düzene koymak için
gösterdiğim çaba nedeniyle öyle olduğuna inanıyorum. her belgenin tarihini
az çok doğru bir şekilde belirlemek. Simone Weil'in mektuplarında nadiren
tarih yer alır; yayınlanmamış belgelerin büyük bir kısmı ayrı, tarihsiz
sayfalara yazılmıştı. Onları başkalarıyla karşılaştırırken
Önsöz
belgelere dayanarak bazı mektuplar, makaleler ve parçalar için yaklaşık
tarihler belirleyebildiğimi düşünüyorum. Devam etmesi gereken bir göreve
katkıdır.
Bu yayınlanmamış elyazmalarının çoğu, ya tarihin belirsiz olması ya da
belirli sınırların belirlenmesi gerektiği için bu kitapta
kullanılmamıştır. Dolayısıyla gelecekteki araştırmalar için geniş bir açık
alan kalıyor. Çağdaş bir yaşamla, özellikle de oldukça kısa olmasına
rağmen hem düşünce hem de eylem açısından bu kadar verimli olan ve pek çok
insanın hayatına dokunan bir yaşamla uğraşırken, eksiksiz (hatta nispeten
tamamlanmış) bir hikaye sunmayı ummak boşunadır. ve pek çok farklı
alan. Bir resmi mümkün olduğu kadar eksiksiz sunma arzusuna çok fazla
kapılmış olmam bile mümkün .bana söylenen ya da bildiğimi sandığım hiçbir şeyi
atlamamak. Ancak Simone Weil'in hayatı ve çalışmalarına dair kısa
tanıtımlar mevcut; Daha fazlasını öğrenmek isteyenlere buradan sesleniyorum. Geri
kalanları elerken yalnızca en önemli olanı alıkoymak, korkarım ki keyfi olan
bir dizi seçim anlamına gelirdi. Çoğu durumda, gerekli olanı seçme özenini
ve olasılığını benden daha akıllı olanlara bırakmayı tercih ettim.
Bana verdikleri bilgilerle ya da belirli belgeleri kullanma izni vererek
bana yardımcı olan herkese teşekkür etmek istiyorum. Her şeyden önce , kız
kardeşinin yayınlanmamış yazılarının çoğunun yayınlanmasına izin verdiği
için André Weil'e teşekkür etmek istiyorum . Ayrıca Urbain ve Albertine Thévenon'a şükranlarımı sunmak
istiyorum .Simone'un onlara yazdığı mektuplara danışmama ve
onlardan tam olarak alıntı yapmama izin veren; anlattıklarından büyük
alıntılar yapmama memnuniyetle izin veren Jean Duperray'e; bana verdiği
bilgilerin yanı sıra yayınlanmamış notlarını da gönderen Dr. Louis
Bercher'e; yayınlanmamış bir makaleyi okumama izin veren ve sayesinde
Simone tarafından yazıldığına şüphe olmayan bir metnin yeniden keşfedildiği
Jean Rabaut'ya; benim için bir sayfalık anılarını yazma nezaketini
gösteren Jean Tortel'e; ve önemli bir mektubu yayınlamam için bana yetki
veren Louis Closon'a. Bana yardımda bulunanlar arasında Mme'ye de teşekkür
etmek istiyorum. Jeanne Michel Alexandre, Mme. Suzanne Aron, Jean Ballard, Jean Beaufret, René Belin, Mme. Simone Canguilhem, FrançoisCarpentier, Ferdinand Charbit, Michel Collinet, Colombe Ana, OSB, François
Copeau Ana, OSB, Pierre Dantu, Mme. Adèle Dubreuil, Jean-Paul Finidori,
Eugène Fleuré, Mme. Forestier, Robert Gaillardot, Jacques Ganuchaud,
Julian Gorkin, Dr. Jacqueline Grenet, Daniel Guerin, Guillaume
Guindey, Pierre Guiral, Max Hugueny, Dom Clément Jacob, OSB, Gilbert Kahn, René
Lefeuvre, Mme. Letourneux, Camille Marcoux, Mlle. Geneviève
Mathiot, Louis Mercier, Mlle. May Mesnet, Mme. Raymonde Nathan, Abbé
René de Naurois, Nguyen Van Danh, Miss Ebba Olsen, Aimé Patri, Alain de Possel, Jean
Prader, Mlle. Clémence Ramnoux, Jacques Redon, Mme. reçine, Maurice
Schumann, Madam.
Fransa Serret, Boris
Souvarine, Canon Fernand Vidal, Jean Wahl, Mme. Eveline Weil ve Yvon.
Ayrıca bilgi ve belge borçlu olduğum ve şu anda hayatta olmayan bazı
kişileri de burada anmak isterim. Her şeyden önce, anıları “Aile ve
Çocukluk” başlıklı bölümdeki çoğu materyalin temelini oluşturan Dr. Bernard
Weil ve eşi. Diğerlerinin yanı sıra özellikle Lucien Cancouët, René
Château, Mme'yi anmak isterim . Thérèse
Closon, Pierre ve Hélène Honnorat ve Pierre Monatte.
Jacques
Cabaud'nun L'Expérience vécue de Simone Weil (Paris: Pion, 1957) ve Simone Weil à New York et à Londres (Paris: Plon, 1967) kitaplarından birçok kez yararlandım ; bunlardan ilki tercüme
edilmiştir. Simone Weil: A Fellowship in Love adıyla
İngilizceye çevrildi (New York: Channel Press, 1964), İngilizce
versiyonunda düzeltilip genişletildikten sonra. Cabaud, birçok farklı
yerden büyük miktarda bilgi toplayarak zor bir işe girişen ilk kişi olma gibi
büyük bir değere sahiptir. Onun araştırmasıyla benimki tamamen
örtüşmüyor; Başka yerde karşılaşmadığım ilginç bir gerçeği onun eserinde
bulduğumda, kitaplarına atıfta bulunarak bunu dile getirdim.
Marsilya dönemini kapsayan bölümlerde Peder Perrin ve Gustave Thibon
tarafından yazılan Simone Weil As We Knew Her (London: Routledge & Kegan Paul, 1953) adlı anı kitabına sık sık atıfta bulundum .
Önsöz vii
Çizim Listesi xiii
1 Aile ve Çocukluk
(1909-1925) 3
2 Alain'le
Karşılaşma 25
3 Sınava Hazırlık
Ecole
Normale (1925-1928) 43
4 Ecole Normale (1928-1931) 53
5 Le Puy (1931-1932)
75
6 Almanya'ya
Seyahat. Yardımcı (1932-1933) 129
7 Roanne (1933-1934) 171
8 Fabrika Çalışma
Yılı (1934-1935) 214
9 Burjuva. Popülerliğin Başlangıcı
Ön (1935-1936) 248
10 İspanya İç Savaşı, Halk Cephesi ve İtalya'ya İlk
Seyahat (1936-1937) 268
11 Saint-Quentin, Solesmes ve İtalya'ya İkinci Gezi
(1937-1938) 311
12 İç Deneyim ve Pasifizmden Vazgeçme (1938-1939) 337
13 Savaşın İlk Yılı
(1939-1940) 353
xi
14 Marsilya I (1940-1941) 3 8 5
15 Marsilya II
(1941-1942) 424
16 New York (1942)
467
17 Londra
(1942-1943) 490
Notlar 541
Dizin 565
Yazar Hakkında 577
(178. ve 179.
sayfalar arasında)
Bayan. Reinherz,
Simone Weil'in anneannesi.
Dr. Bernard Weil
(1872-1955).
Bayan. Selma
Weil (1879-1965), 1965'te çekilmiş bir fotoğraftan.
(Fotoğraf Bayan
Else Fischer.)
Simone, iki
yaşında ve erkek kardeşi André, Paris, 1911.
Simone Weil,
Mayenne, 1915-1916.
Simone, Mayenne'de
babasının kucağında oturuyor.
Simone ve erkek
kardeşi Mayenne'de.
Simone Weil, Penthièvre, 1918 veya 1919.
Simone ve erkek
kardeşi Penthièvre'de , 1918 veya 1919.
Simone Weil'in
Baden-Baden'de çekilmiş üç fotoğrafı, 1921.
Simone ve erkek
kardeşi Knokke-le-Zoute'de, 1922.
Simone,
Lycée Fénelon'da sınıf arkadaşlarıyla birlikte, 1922-1923.
Simone Weil,
1926'da IV. Henri'de. René
Château sağında.
Alain
ve Henri IV'teki cagne sınıfı, 1928.
Simone Weil'in
Le Puy'da
öğrencileriyle çevrili iki fotoğrafı , 1932 baharı.
Simone, Hint
elbiseli, erkek kardeşini tanıyan Hintli bir ailenin anne ve babasını ziyareti
vesilesiyle, c. 1933.
Simone Weil
öğrencileriyle birlikte Roanne'de , kış, 1933-1934.
Simone,
Roanne'deki parkta dersine ders veriyor .
Gilbert Serret
(1902-1943), Birleşik Öğretmenler Federasyonu Genel Sekreteri. (Fotoğraf
Machabert.)
(434 ile 435. sayfalar arasında)
Simone Weil'in 1934-1935'te birkaç ay çalıştığı Alsthom fabrikasındaki
erkek ve kadın işçiler. Bu fotoğraf 1936'daki ünlü oturma grevleri
sırasında çekildi.
Simone Weil, Renault fabrikasındaki kimlik kartı fotoğrafı, 1935-
Simone kayak yaparken, büyük olasılıkla Montana'da, 1935.
Simone Weil'in cepheden dönüşünden sonra İspanya'da çekilmiş iki fotoğrafı,
1936.
Simone ve annesi Sitges'te, 1936.
İspanya İç Savaşı sırasında hastaneye dönüştürülen ve Simone Weil'in
Sitges'te tedavi gördüğü Terramar Sarayı. (Fotoğraf L. Zehir.)
Assisi'deki Santa Chiara Bazilikası'ndaki haç. Bu, söylendiğine göre,
Aziz Francis'le konuşan İsa'nın imgesidir. Simone Weil 1937'de Assisi'yi
ziyaret etti.
Solesmes'teki Saint-Pierre Manastırı. Simone, 1938'in Paskalya
haftasında oradaki tüm kutsal törenlere katıldı.
Venedik, Riva degli Schiavoni, Büyük Kanal'da. Sağda Simone Weil'in
Haziran 1938'de kaldığı Pensione Bucintoro.
George Herbert'in “Aşk”ı, Simone Weil tarafından kopyalandı. Bu şiiri
okurken şüphesiz Kasım 1938'de İsa'nın varlığını hissetti.
Simone Weil, Marsilya'da, bahar, 1941.
Simone Marsilya'da, 1941 baharı, Jean Lambert'le bir kafede oturuyor.
Simone, Marsilya'da, 1941 baharı, Lanza del Vasto'yla birlikte.
Saint-Julien-de-Peyrolas, Gard bölgesinde, Simone Weil'in 1941'de üzüm
hasatçısı olarak çalıştığı yer.
Simone Weil, tarihi bilinmiyor.
Helene Honnorat (1913-1967).
Oksitan ve Katar direnişinin son kalesi Montségur'un kalıntıları .
Simone Weil, New York'ta, 1942.
Simone Weil'in Londra'daki pasosu. (Snark Uluslararası.)
Simone Weil
Aileve Çocukluk
(1909-1925)
Simone'un babası Dr. Bernard Weil, 7 Nisan 1872'de Strazburg'da doğdu.
Ailesi uzun süredir Alsas'ta kurulmuştu. Babası Abraham Weil iki kez
evlendi. İlk karısından en az üç (belki dört) çocuğu vardı. İlk
karısının kız kardeşi olan ikinci karısından üç oğlu vardı: Bernard, Oscar ve
otuz altı yaşında ölen üçüncü oğlu. Bu büyükbabanın torunları çok
sayıdaydı. İşadamları ya da tüccarlar arasında, doktorun kendisi dışında
pek fazla entelektüel yoktu. Bir kısmı Paris'e yerleşmiş olmalı, çünkü
çocuklar André'ye geldiğinde
bazen Weil'leri ziyaret ederlerdi.ve Simone hâlâ çok gençti. Genellikle grup halinde gelirlerdi ve
çocukların bunları çözmesi zordu. Bir gün Simone'dan her birinin kim
olduğunu söylemesini istediler. Simone çok gençti; beş yaş civarında
olmalıydı. Son derece zarif bir bayan için şöyle dedi: "Ah, sen, sen
o hanımın hizmetçisisin."
Simone'un devrimci eğilimlerini göstermesi ailenin bu tarafı için pek de
hoş olmadı. Gençliğinden beri entelektüel yetenekleri ve akademik
başarılarıyla öne çıkan André'ye hayrandılar , ancak Simone onları şok
etti. Amcası Oscar'la sosyal sorunlar üzerine birkaç şiddetli tartışma
yaşadı.
Doktorun babası André doğmadan öldü. Annesi Eugénie Weil doksan üç yaşına kadar yaşadı. 1932'de öldü. Paris'te rue de
Paradis'te yaşadı ve yaz aylarını Montmorency'de geçirdi. Hayatının son
iki yılı dışında her zaman canlı ve sağlıklıydı.
Çok dindar bir Yahudiydi. Doktora gittiğinde -neredeyse her pazar
gelirdi- Mme'nin peşinden giderdi. Yahudi beslenme kurallarına aykırı
hiçbir şey pişirmediğinden emin olmak için mutfağa gidiyoruz.
Doktorun babası da o kadar katı olmasa da çok dindardı. Görünen o ki,
doktorun annesi, torununun Yahudi olmayan bir adamla evlenmesindense ölmesini
tercih edeceğini söyleyecek kadar ileri gitmişti. Ancak doktorun kendisi
bir agnostik ve ikna olmuş bir ateistti.
eşit. Ancak annesinin dini duyguları konusunda dikkatli olması
gerektiğini hissetti.
Bayan. Simone'un annesi Bernard Weil, 3 Ocak 1879'da Rostov-on-Don'da
doğdu. Babası Adolphe Reinherz, Polonya'nın güneyindeki Galiçya'dan gelmişti. Annesi
Herminia Reinherz, kızlık
soyadı Sternberg,
Viyana'da doğdu, ancak ailesi de Galiçya kökenliydi. Simone bazen
annesinin kökeni hakkında şaka yapıyordu; ona "Şüpheli bir milletten
geliyorsun" derdi.
(Weil ailesinin çok eğlenceli bulduğu bir anekdotu hatırlamanın yeri burası
olmalı. Birinci Dünya Savaşı'ndan sonra Fransa'ya gelen Mme Reinherz'in
akrabalarından biri, merkez polis karakolunda bazı evrakları doldurmak zorunda
kaldı. Uyruğu hakkında sordukları sorulara cevap vermekte büyük zorluk
çekti.Galiçya'da doğduğu için ilk başta Avusturyalıydı, ancak ülke bölündükten
sonra kendi bölgesinin nereye geldiğinden pek emin değildi.Polis şefi , sonunda
aklının ucundan geçerek şunu yazdı: "Milliyet şüpheli.")
Bayan. Weil'e, Solomon adlı büyükbabanın anısına Salomea adı
verilmişti. Ancak kendisine Salomea'nın kısaltılmış hali olan Selma adını
verdi. Ancak kısaltılmış olsun veya olmasın bu ismi de
beğenmedi. Kocası onu hiç kullanmazken, çocukları ve arkadaşları ona
"Mim" diyordu.
Ailesi on iki yıl boyunca Rusya'da yaşadı. Daha sonra ona söylendiğine
göre, güzel bir kadın olan Kazak bir hemşiresi vardı. İki yaşındayken
Rusça konuşuyordu ama daha sonra tamamen unuttu. Anne ve babasının
Rusya'da on yedi hizmetçiden oluşan bir kadrosu vardı ve neredeyse her gün
misafirleri vardı. Öğleden sonra dörtten itibaren gelmeye
başlayacaklardı. Hepsi yemeğe oturdular, devasa tabaklarda yemek ikram
edildi ve gece yarısına kadar konuşmaya ve tartışmaya devam ettiler. Kanepelerde
uyuyacaklardı. Ertesi sabah hepsine kahvaltı servisi yapılacak ve sonra
ayrılacaklardı.
Reinherze'ler 1882'de Rusya'dan göç ettiğinde Anvers'e
yerleştiler. Adolphe Reinherz ithalat-ihracat işinde büyük başarı elde
etti, öyle ki "vatandaşlığa kabul edilen Belçikalıların önde
gelenlerinden" olarak onurlandırıldı. Yani çocuklarının hepsi Belçika
vatandaşıydı.
Bayan. Weil'in bir ablası, bir erkek kardeşi ve bir de küçük kız
kardeşi vardı. Ablasının adı Julie'ydi; Dr. Henri Neumand ile evlendi
ve dört çocuğu oldu (üç oğlu ve Magutte adında bir kızı). Neumand ailesi
bir süre Paris'te yaşadıktan sonra Jura'ya yerleşti. Diğer kız kardeşi
Jenny, Mme oldu. Phillipsohn ve Maine'deki Frankfort'ta yaşadı; iki
çocuğu vardı; kızı Olga ve oğlu Max. Bayan. Weil'in erkek kardeşi
yirmi yaşında tifodan öldü. Her ikisi de erkek olan diğer iki Reinherz
çocuğu çok küçük yaşta ölmüştü.
Reinherze'ler kültürlü, müzikal ve sanatsal bir aileydi. Adolphe
Reinherz bir şairdi; söylenen İbranice şiir yazdı
çok güzel olmak; ayrıca İbranice kitaplar da topladı. Karısı
müzik ortamından geliyordu; piyanist Denise Sternberg onun yeğeniydi,
kendisi ise mükemmel bir piyanistti. Bayan. Weil şan dersleri aldı ve
çok iyi şarkı söyledi. (Ona ders veren ünlü bir şan öğretmeni sonunda ona
şunu söyledi: “Sana öğretebileceğim başka bir şey yok.”) O da piyano çalıyordu
ve müzik konusunda geniş bir bilgiye ve şaşmaz bir zevke sahipti. Reinherz
çocuklarının belki de en yeteneklisi olan erkek kardeşi, o kadar iyi bir
kemancı olacağına söz vermişti ki, şefi öldüğünde ona değerli Guadagnini
kemanını bırakmıştı. Ayrıca çok iyi resim yapabiliyordu ve avukatlık
eğitimi almıştı.
Doktorun ebeveynlerinin aksine, Mme. Weil'in ailesi dindar
değildi. Büyük olasılıkla deistler, herhangi bir dini uygulamaya uymayan
liberal Yahudilerdi.
Adolphe
Reinherz 1906'da Paris'te öldü. Aynı yıl 6 Mayıs'ta doğan André'yi tanıyordu. Sanki dünyadaki tek bebekmiş gibi
ona "Tenfant " adını vermişti . Simone'un
anısına Adolphine adı verildi (ona verilen adlar Simone-Adolphine'di).
Bayan. Reinherz Nisan 1929'da öldü. Weil'lerle birlikte
yaşadı. Onu tanıyordum ve bazen onunla piyano çalardım. Bana nasıl
çalınacağına dair bazı tavsiyeler verdi ve aslında hayatının son yılında bana
piyano dersleri verdi; kesinlikle şimdiye kadar aldığım en faydalı ve en iyi
piyano dersleri. Ufak tefek, sessiz, zarif, çok zeki, tatlı, soluk yüzlü
ve beyaz saçlı bir kadındı.
Karısı ve çocukları ona Biri adını takan Dr. Weil, ufak tefek, oldukça
zayıf ve çok yakışıklı bir adamdı. Simone ona çok benziyordu.
Gençliğinde bir anarşistti ya da daha doğrusu onların fikirlerine sempati
duymuştu. Onunla tanıştığımda siyasi sempatisi bir süredir Radikal partiye
kaymıştı. Fransız vatandaşı olmaya karar verdiğinde, Fransa'da tıp
mesleğini icra etmesine izin verecek Fransız diplomalarını almak için
öğreniminin bir kısmına yeniden başlamak zorunda kaldı.
Suskun bir adamdı. Şaka yapmayı ve gülmeyi sevmesine rağmen, ailesinin
diğer üyelerine önemsiz görünen şeyler yüzünden kolayca aşırı sinirleniyor ve
endişeleniyor, eziyet çekiyordu. Çok nazik, nazik ve
mütevazıydı. Kesinlikle bencil değildi ve başkalarını memnun etmek,
onların ondan istediklerini yapmak için elinden geleni
yapıyordu. Çalıştığı tüm hastanelerde, meslektaşları onun gidişine her
zaman üzülür ve ona sevgilerini gösteren dokunaklı ifadeler
verirlerdi. Ancak birdenbire sinirlenebilir veya sinirlenebilirdi ve çok
hassas olduğu için, kendisini neyin yaraladığını uzun süre sonra
hatırladı. Çok açık sözlüydü, bazen geleneksel sınırların ötesine
geçiyordu. Yargıyla ilgili tüm konularda Yahudiler arasında sıklıkla
yaygın olan bir tür içsel direnişe sahipti: konuyu her yönüyle dikkatle
inceler ve kolay kolay ikna olmaz. Yüzünde oldukça ironik, iyi huylu bir
ifade ve son derece dürüst bir bakış vardı.
Bayan. Weil kocasından biraz daha kısaydı ve daha dinç
görünüyordu. Bebekken erkek kardeşi ona "Dicke" derdi.yani
“Büyük Olan”. Ama hiçbir zaman gerçekten büyük olmamıştı. Yüzünde hem
zeka hem de enerji, yaşama tutkusu, her şeye ilgi, mutluluk arzusu
vardı. Konuşması hem eğlenceli hem de bilgelik doluydu. İnsanı o
kadar şevkle ve o kadar hoş bir şekilde ikna edebiliyordu ki, insan kendini
bunalmış hissediyordu. Son derece cömertti, kendisini ailesine ve
arkadaşlarına adadı, her zaman onlar için planlar yaptı, tavsiyelerde bulundu,
yardım etti, yorulmak bilmeden aktifti. Sevgisi ve örgütlenme yeteneği o
kadar güçlüydü ki insan ona boyun eğme, yönetimi onun devralmasına izin verme
isteği duyuyordu. Ancak görevi devralmak istemedi; o sadece hizmet
etmek ve faydalı olmak istiyordu. Otoritesini, silmeye yönelik gerçek
arzusuna rağmen hissediliyordu. Cesareti (hatta cüretkarlığı), zekası ve
zekası nedeniyle kendini doğal olarak kabul ettirdi. sevdiklerine olan
tutkulu sevgisi ve onlara karşı asil hırsları, bir tür "pratik deha"
tarafından harekete geçirilen, hayatı neyin iyileştirebileceğine dair arzusu ve
anlayışı. (Bu son ifade Gustave Thibon'a aittir.) Bu kadar sıra dışı
çocukları olmasaydı bile sıra dışı bir insan olurdu.
Evliliklerin en mutlusu ve en uyumlu olanıydı. Onların tartıştıklarını
veya aynı fikirde olmadıklarını gördüğümü hiç hatırlamıyorum. Simone
onlara şöyle derdi: "Birçok aileye sorun çıkardım" -tabii ki
şaka yapıyordu çünkü daha önce böyle bir şey olmamıştı- "sadece senin
aileni üzmeyi başaramadım."
Yemek zamanlarında André , ebeveynlerinden her birinin, diğerinin de bunu
tercih ettiğini düşünerek, en çok sevdiği şeyi diğerine bıraktığını görünce
eğleniyordu. Sonuç olarak her ikisinin de her zaman en az sevdikleri şeyi
yediğini ve kimsenin kazanmadığını söyledi.
1 Nisan 1905'te nişanlandılar ve aynı yıl 22 Mayıs'ta evlendiler.
Genç bir kızken Belçika'da yaşarken, Mme. Weil tıp okumak istiyordu
ama babası buna izin vermiyordu. Ancak kocası sık sık hastalarından ve
ilaçlarından bahsettiği için neredeyse onun kadar bilgi sahibi
olmuştu. Çocuklara hastalandıklarında hangi tedavinin uygulanacağına
genellikle o karar verirdi. Doktor, hastalarını görmek için evden erken
çıkıyordu ve çoğu zaman onun tavsiyesine ihtiyaç duyduklarında orada
olmuyordu. Çocuklar, sevecen şakalaşma alışkanlıklarına uygun olarak sık
sık “Annemiz bize ikram ediyor. Yanlış teşhisleri koyan o.”
Bu aile, çok zeki ve birbirleriyle ironik bir şekilde dalga geçmekte çok
özgür olmalarına rağmen, öyle bir sıcaklık ve sevgi duygusuyla kaplıydı ki,
onları ilk tanıdığımda hemen etkilenmiştim. En doğal, basit duygular,
kültürün incelikleriyle hiç de bastırılmıyordu. Aile bağları çok
güçlüydü; Bazen şakalarında ortaya çıkan yapmacık bir kabalığa rağmen,
hassas, özenli bir şefkat vardı.
ailenin tüm üyelerini birleştirdi; ve dostlarını karşılamaları her
zaman cömert ve özverili idi.
Bunu söylemiştim Mme. Weil'in ailesi için asil tutkuları vardı ve bu
kesinlikle doktor için de geçerliydi. Görüleceği gibi, onlara mümkün olan
en yüksek bilgi biçimlerini ve dolayısıyla seçtikleri işi sürdürmeleri için en
iyi olanakları sağlamak amacıyla çocukların eğitiminde hiçbir şey ihmal
edilmedi. Yine de Mme. Weil daha sonra kendisine Simone'un
şöhretinden bahseden bir tanıdığına (Renoult) şöyle diyecekti: "Ah, onun
mutlu olmasını ne kadar da çok tercih ederdim!"
Simone, 3 Şubat 1909'da Paris'te, ailesinin Strazburg Bulvarı 19'daki
dairesinde doğdu. (Bu ev 1912'de Rue de Metz'in içi kesildiğinde
yıkılmıştı.) Doğumdan bir ay önce erken doğmuştu ama altı aylık olana kadar iyi
gelişmiş, iyi bir bebekti. Ancak Ağustos ayında, aile Saint-Germain'de
yaşarken, Mme. Weil apandisit krizi geçirdi. Yatakta kalmaya
zorlanmasına ve sıkı bir tedaviye tabi tutulmasına rağmen yine de bebeğini
emzirmeye devam etti. O andan itibaren Simone'un durumu pek iyi olmadı ve
ilerlemesi yavaş ve oldukça acı verici oldu. Yıllar sonra, annesinin
sütünün hastalığından etkilenmesi nedeniyle bu erken düşüş hakkında şakalar
yapardı. Gülümseyerek küçükken zehirlendiğinden şikayet
ederdi. "İşte bu yüzden" derdi,
Ocak ayında büyükannesi Mme. Reinherz onları sütten kesmeye ikna
etti. Ancak bundan sonra bebek ciddi şekilde hastalandı. İlk başta
beslenme değişikliği nedeniyle bir tür zehirlenme geçirdiği düşünüldü, ancak
kısa süre sonra büyük olasılıkla onun da apandisit krizi geçirdiği
anlaşıldı. Bu krizden sonra Simone hasta kaldı ve düzgün büyüyüp
gelişemedi. On altı aylıkken sadece biberonla beslenmek
istiyordu. Annesi onu kaşıkla beslemeye çalıştığında onu itti. Sonuç
olarak aşırı derecede zayıfladı. Paris-Plage'da yaşayan bir İngiliz doktor“Bu bebek yaşayamaz”
dedi. Bir uzmana danışıldı; bebeğin isteklerine karşı çıkılmaması
gerektiğini söyledi. O andan itibaren tüm yiyecekleri ona biberonla
veriliyordu; Daha fazla katı yiyeceğin geçebilmesi için meme ucuna büyük
delikler açıldı. Her gün Mme. Weil, yaşadıkları bulvardan daha temiz
hava soluyabilmesi için onu Lüksemburg Bahçeleri'ne
götürecekti. Simone, André ve hizmetçi Mme ile birlikte. Weil çift katlı
tramvaya biniyor ve Simone'u enfeksiyon kapma riskine maruz bırakmaktan korktuğu
için her zaman daha az insanın olduğu üstte oturuyordu. André okumayı , tramvayın üst katından görülen Strasbourg Bulvarı boyunca
uzanan tabelalardan öğrendi .
Yani Simone on birinci ayından yirmi ikinci ayına kadar hastaydı ve onun
normal bir çocuk olacağına dair pek umutları yoktu. o ne zamandı
iki yaşındayken geniz eti sorunu vardı. Geceleri
öksürüyordu; Uyuması için ona şarkı söylemek zorundaydılar. Birçok
kez Mme. Weil uyuduğunu düşünerek ayrılırdı ama Simone'un gözleri açılır
ve "Yine" derdi.
Simone'dan dokuz ay büyük olan iki yaşındaki André'ye, Larousse tarafından
yayınlanan ve içlerinden biri eski Yunanlılar ve Romalılar hakkında hikayeler
içeren bir dizi olan küçük pembe kitaplar adı verilen bazı çocuk kitapları
verildi . Simone onların bu hikayeler hakkında konuştuklarını
duydu. Bir gün beşiğinde yalnızken, resimlere bakması için kendisine bu
kitaplardan biri verildiğinde, şöyle dediğini duydular: “Romalıların var olduğu
doğru mu? Romalılardan korkuyorum!”
Kuzenlerinden biri Simone'a her zaman çok pahalı hediyeler
verirdi. Bir gün Simone'u ziyaret etti ve ona büyük mücevherli bir yüzük
seti hediye etti. Simone, "Lüksten hoşlanmıyorum" dedi. Bu
herkesi çok güldürdü ve ünlü bir aile şakası haline geldi, çünkü Simone o
sırada henüz üç yaşındaydı.
Üç buçuk yaşındayken şiddetli bir apandisit krizi geçirdi. Bir gece
Mme. Weil hayatından endişe ediyordu. Çocuklarla
yalnızdı; doktor Fransa'nın güneyinde tedavi görüyordu ve
Mme. Reinherz ona arkadaşlık etmek için oraya gitmişti. Kocasının
önerdiği iki doktordan ilki Mme tarafından çağrıldı. Weil yanlış teşhis
koydu ve çocuğun içki içebileceğini söylemesi nedeniyle yaptığı hata çocuğu
tehlikeye attı. Hastalık çok daha kötüleşince, Mme. Weil, teşhisi
doğru ama çok üzücü olan ikinci doktoru aradı çünkü çok ciddi bir apandisit
vakası olduğunu söyledi. Nihayet sabah olduğunda Simone aniden "Kötü
anne, kötü, kötü" dedi. Bayan. Weil ve hizmetçi sevinçle
birbirlerine sarıldılar çünkü eğer onun böyle konuşmasının nedeninin
iyileşmekte olduğunu fark ettiler. Bu dönemde ameliyatlar hiçbir zaman
hemen yapılmadığından Simone bir süre yatakta kaldı. Sonunda Auteuil'deki
Villa adlı bir hastanede ameliyat oldu.Molière'in yönettiği ve Dr. Goldmann'ın yönettiği, annesinin
1910'da ve erkek kardeşinin de 1911 veya 1912'de ameliyat olduğu yer.
30 Aralık 1912 tarihli bir mektupta Mme. Weil şunları yazdı: “Küçük
kızım bu Cumartesi günü ameliyat edildi; kendisinden beklenebilecek kadar
iyi durumda ve umarım önümüzdeki cumartesi onu evine getirebileceğim."
André'nin
hızlı bir iyileşme süreci geçirmesine rağmen Simone'un iyileşmesi yavaş oldu ve üç
hafta hastanede kalması gerekti.
Kloroformun etkisi altındayken onun konuşmasını dinleyen ve iyileşme
döneminde onu birkaç kez muayene eden Dr. Goldmann, daha sonra Mme'ye şunları
söyledi: Neyse ki hayatta kalamayacağını düşünüyordu. Ona öyle
geliyordu ki, kendisinin söylediği her şeyi söyleyebilen dört yaşındaki bir
çocuk muhtemelen yaşamaya devam edemezdi. Bununla onun yaşamaya devam
edemeyecek kadar olağanüstü olduğunu kastediyordu.
Bayan. Weil onu kollarında ameliyathanenin kapısına kadar taşımış ve
ona bir Noel ağacı göstereceklerini söylemişti. Simone daha sonra ciddi ve
üzgün bir sesle annesini onu kandırdığı için kınadı.
Hastaneye gittiklerinde Eyfel Kulesi'ni geçmişlerdi. Bir süre sonra
Simone yürüyüşlerinde Eyfel Kulesi'ni gördüğünde gözyaşlarına boğuldu. Ve
ameliyattan sonra uzun süre doktorlardan korkuyordu; onları görmek
istemiyordu (tabii ki babası hariç). Odaya bir yabancının girdiğini
görünce doktor çıkmasından korkarak orada kalmak istemedi.
Hastanedeki iyileşme döneminde Mme. Weil onu eğlendirmek için ona
"Altınlı Marie ve katranlı Marie" hikayesini anlatmıştı. Üvey
annesinin ormana gönderdiği bu masalın kahramanı bir eve varır ve kendisine
altın kapıdan mı yoksa katran kapıdan mı girmek istediği
sorulur. "Benim için" diye yanıtlıyor, "katran yeterince
iyi." Bu doğru cevaptı ve üzerine altın yağmuru yağdı. Üvey
annesi onun altını getirdiğini görünce kendi kızını ormana gönderdi. Ancak
aynı soru sorulduğunda kızı altın kapıyı seçti ve katran yağmuruna
tutuldu. Simone daha sonra bu peri masalının tüm hayatını etkilediğini
söyledi.
1913 yazında bütün aile Ağustos ayını Jenny, Olga ve Max Phillipsohn'la
birlikte İsviçre'deki Ballaigues'te geçirdi; ve ardından eylül ayı boyunca
Villers'ta deniz kenarına gittiler.
Ballaigues Mme'deyken. Weil, Mlle'ye yazdı. Chaintreuil, Lycée Montaigne'de onuncu sınıf öğretmeni ve bir önceki
yıl André'nin öğretmeniydi . “Simone,” diye yazdı, “inanılmaz
bir şekilde gelişti. André'yi takip ediyorher yerde yaptığı her şeyle ilgileniyor ve
kendisi gibi günlerin çok kısa olduğunu hissediyor. Birbirleri üzerinde
mükemmel bir etkiye sahiptirler; onu koruyor, zor noktalarda sürünmesine
yardım ediyor ve çoğu zaman ona yol veriyor; o ise sabahtan akşama kadar onun
yanında daha canlı, daha neşeli, daha girişimci hale geliyor. Havalar
müsait oldukça bu bölgenin özel cazibesi olan çam ağaçlarıyla çevrili geniş
açık alanlarda günlerimizi onlarla geçiriyoruz. Çocuklar çiçek topluyor,
kelebek yakalıyor (ama onları hemen serbest bırakıyorlar çünkü yabani yaşamın
her türüne acıyorlar) ve her şeyden önce 'keşif yolculukları' dedikleri
gezilere çıkıyorlar. Aslında kendilerini doğanın ortasında yapayalnız
hayal edebilecek kadar uzakta olduklarında gerçek anlamda mutlu olabiliyorlar.”
Ekim ayında Paris'e döndüler ve ardından 1929'a kadar kalacakları
Saint-Michel Bulvarı 37'deki bir daireye taşındılar. André , Lycée Montaigne'ye gitti . Simone ekim ayında
hafif bir grip nedeniyle hastalandı. Ama öyle görünüyor ki, biraz sonra
oldu.
anne ve babasına bir miktar kaygı yaşattı ve bu da neyse ki kısa
sürdü. Ancak bu döneme ait olması gereken tarihsiz bir mektupta,
Mme. Weil şunları söylüyor: "Zavallı küçük şey son birkaç gündür bizi
çok endişelendirdi çünkü aniden topallamaya başladı. . . . Ama
neyse ki, kocamın onu muayene eden bir arkadaşı olan cerrah, bunun hiçbir şey
olmadığı, sadece biraz yorgunluk olduğu, çünkü çok hızlı büyüdüğü ve biraz
dinlenmeyle kısa sürede kaybolacağı konusunda bize güvence verdi. ...
Yatakta kalmaya nasıl razı olduğunu ve şikayet bile etmediğini görmek çok
dokunaklı!” Aslında çok geçmeden tekrar iyileşti.
Alfabeyi öğrenmeye başlamıştı ve yatakta kalmak zorunda kaldığı kısa süre
boyunca bütün günlerini okuma kitabının üzerine eğilerek geçirdi.
Tamamen iyileştiğinde tekrar yürüyüşlere çıkmaya başladı ve sık sık
annesiyle birlikte erkek kardeşine okula gidip gelirken eşlik ediyordu. André Simone'a sınıfta ya da kendi başına öğrendiklerini
anlatırdı. Tramvayda giderken ona astronomiyi anlatırdı. Bir gün bir
bayan, çocukların derslerini papağan gibi tekrarlamalarına artık
dayanamayacağını söyleyerek öfkeyle tramvaydan indi; neden bahsettiklerini
gerçekten bildiklerine inanamıyordu.
Mayıs 1914'te ikisi de kızamığa yakalandı, ilk olarak Andréve ardından Simone. Mayıs ayının son haftası boyunca
hastaydı. Haziran ayında, tamamen iyileştiklerinden emin olmak için
Mme. Weil onları Plessis-Piquet'teki bir aile pansiyonuna
götürdü. Geniş çimler ve büyük, güzel ağaçlarla dolu bir bahçesi vardı. Kızamık
yüzünden hala oldukça gergin ve sinirli olan Simone, yavaş yavaş her zamanki
neşeli ruhuna kavuştu. Temmuz ayına gelindiğinde bir kez daha sağlığına
kavuştu ve son derece keyif alıyordu. Pansiyonda kalan ve onunla arkadaş
olan öğrencilerle konuşmayı severdi. Her ne kadar Mme. Weil bu
arkadaşlıklara kaşlarını çattı, öğrencilerin gururunu okşadığını ve ona çok
fazla değer verdiğini hissetti, Simone fırsat buldukça onları görmeye
koşuyordu. Bir öğrenci Suriye'de doğmuştu ve bir keresinde ona
Fransızların Suriyelileri hoş karşılamadığını ve Suriyeli öğrencilere
Fransızlar gibi davranılmadığını söylemişti. Simone bağırdı: "Evet,
Öğrenciler onu eşeğe bindirmek istediler. Hemen düştü ve bir süre
sürüklendi. Ona yardım etmek için koştular; ağlıyordu ve "Eşeğe
geri dönmek istiyorum" diyordu.
Daha sonra hepsi küçük bir otelde kaldıkları Carolles'a gittiler; ama
orada sadece birkaç gün kaldılar. Bayan. Weil, kendisi için
olağandışı olan ve daha sonra başlamak üzere olan savaşın bir önsezisi olarak
gördüğü derin bir depresyon hissine kapılmıştı. Mme'nin bulunduğu
Jullouville'e gitmek üzere Carolles'tan ayrıldılar. Weil'in ablası
tatildeydi ve orada küçük bir villa kiraladılar. Orada , büyük
kuzenlerinden birine ait bir geometri kitabı bulan André , zevk için onu kendi başına incelemeye
başladı. Dokuz yaşındayken
zor problemleri çözmeyi başardı ve ailesi onun matematik konusunda bir dehası
olduğundan şüphelenmeye başladı.
Simone gün batımlarından çok memnundu. Ne zaman gün batımını
görebildiğini duysa, koşup onu görmek için her şeyi bırakırdı.
Bir keresinde kendilerini evine davet eden yaşlı bir doktoru ziyarete
gitmişlerdi. Simone'un elini öpecekmiş gibi yaptı ve Simone bağırarak
ağlamaya başladı: “Su! Su!" Yıkamak istedi. Weil'lerin
arkadaşı olan ünlü bakteriyolog Élie
Metchnikov'la yakınlık ve tıp
bilimiyle genel temasları, aralarında aşırı bir mikrop korkusu
geliştirmişti. Bayan. Weil insanların çocukları öpmesini
istemiyordu. Tüm yemeklerden önce ellerin titizlikle temizlenmesi
gerekiyordu; ve eğer AndréEllerini yıkadıktan sonra kapıyı açmak zorunda
kaldığında dirseğini kullanırdı. Bu aile alışkanlıkları Simone'a güçlü
tiksinti duyguları vermişti. Öpülmeyi, yemek yemeyi ve bazı şeylere
dokunmayı sevmiyordu. Bazen başkaları tarafından ele alınan bir şeye
dokunmak istemiyordu. "İğrençliğinden" bahsetti. Bazı
şeyleri yapmak söz konusu olduğunda, "İğrençliğimden dolayı yapamam"
derdi.
Kardeşine karşı büyük bir hayranlık ve sıcak bir dostluk duygusu
vardı. Onun tüm çocuksu şakalarında onu takip etmenin bir onur olduğunu
düşünüyordu. Bir gün ikisi de el ele tutuşarak dolaştılar ve komşu
villalardan bazılarının kapısını çaldılar. Kapıya gelenlere “Açlıktan
ölüyoruz; ebeveynlerimiz açlıktan ölmemize izin
veriyor.” "Zavallı çocuklar!" insanlar haykırdı ve hemen
onlara pasta ve şeker verdi. Eve doymuş ve çok memnun bir şekilde
döndüler. Anne babaları onların yaptıklarını öğrendiğinde utanç ve öfkeye
kapıldılar.
Çocukları meşgul etmeye ve eğlendirmeye çalışıyorlardı, çünkü
sıkıldıklarında kesinlikle dayanılmaz oluyorlardı.
Savaş ilan edildiğinde aile hâlâ Jullouville'deydi.
Bir gün doktor üniformasıyla geldi. Bayan. Ne olduğunu anlamayan
Reinherz, kızına, "Sanırım kocanız çıldırdı" dedi. Ağustos
başında ayrıldı ve ilk başta Meuse'deki bir ambulans birliğine atandı, ancak
daha sonra bir tifo hastanesinde çalışmak üzere Neufchâteau'ya gönderildi.
Neufchâteau'da memurların eşlerini yanlarında getirmeleri yasaktı. Yine de Mme. Weil oraya gitti ve
tüm ailenin yanına yerleşti. Bir memur diğerlerine, "Weil sadece
karısını değil, çocuklarını, kayınvalidesini ve köpeğini de getirdi"
dedi. Yetkililer buna gözlerini kapattı ancak görünüşe sadık kalınması
gerekiyordu. Doktor gizlice ailesini ziyaret etti; resmi ikametgahı
bir pansiyondu ve yemeklerini diğer memurlarla birlikte orada yiyordu.
14 Aralık 1914'te Mme. Weil, Mlle'ye yazdı. Chaintreuil:
“Hastaneler hasta ve yaralılarla dolup taşıyor ve şimdiye kadar kocam işinde
ona yardım etmeme izin vermediğinden beri, çocuklarla geçirmediğim tüm zamanı
sıcak giysiler yapmaya, çarşaf dikmeye ayırıyorum , gecelikler vb. Ayrıca
hemen hemen her gün gidiyoruz
Hastalara portakal, kraker ve gazete getirmek için her gün hastanelere
gidiyorlardı. Ve tüm bunlara rağmen insan böylesine sınırsız bir sefaletle
karşı karşıyayken bu kadar az şey yapmaktan utanıyor!
Simone okumaya Neufchâteau'da başladı . Alfabeyi zaten biliyordu ama henüz
akıcı bir şekilde okuyamıyordu. Aralık başında André'nin aklına bir fikir geldi. “Simone,” dedi, “Yeni Yıl
için okumayı öğrenmeli; Biri'nin hediyesi olacak.” Onu saatlerce bu
işte çalıştıracaktı. Doktor gelince ikisi de masa örtüsünün altına
saklanıp işlerine devam ederlerdi. Yılbaşı gününde André babasına şöyle dedi: "Simone'un sana gazete okumasını ister
misin?" Okumayı biliyordu ama tamamen bitkin düşmüştü.
Doktor anjina krizi geçirdi ve pansiyonunda kalmak zorunda
kaldı. Bayan. Weil onu orada görmeye gidecekti. Ev sahibi ne
zaman bir üniformanın yaklaştığını görse, bir süpürgeyle yere vuruyordu ve
Mme. Weil bir dolaba saklanırdı. Bir subay bu sırrın
içindeydi; eve geldiğinde doğrudan dolaba gider ve kapağını kendisi
açardı.
Aile, kasabanın merkezinde yaşadıkları ve çok dikkat çekici hale geldikleri
için taşınmak zorunda kaldı. Bunu çok soğuk bir günde, yerde kar varken
yaptılar. Simone aniden ağabeyinin taşıdığı bohçanın kendisininkinden daha
ağır olduğunu fark etti. Karın üzerine oturdu ve ona daha ağır bir paket
verene kadar hareket etmeyi reddetti.
Doktorun anjinası bronşite dönüştü ve Şubat ayında bir hastanede tedavi
görmek üzere Menton'a gönderildi, tam da memurların ailelerini yanlarında bulundurma
yasağı kaldırıldığı sırada.
Doktor, Neufchâteau'dan bir hastane treniyle ayrıldı ve iki gün iki gece
boyunca yoldaydı . Ailesi Menton'da ona yeniden katıldı. Neredeyse
onunla aynı zamanda oraya vardılar.
Bir askeri hastaneye yatırılması gerekiyordu ama o ailesiyle kalmayı tercih
etti. Buna izin verilmediğinden, inceleme yapılacağı sırada erkek bir
hemşire onu almaya geliyordu. Şubat ayının sonunda kendini daha iyi
hissediyordu ve yürüyüşlere çıkmaya başladı. Bayan. Weil 1 Mart'ta
şunları yazdı: “Çok daha iyi ve bu güzel yere yakın zamanda geri dönmememiz
oldukça muhtemel olduğundan, şimdi burayı mümkün olduğu kadar çok görmek
istiyor. Grip vakalarımızın tümü iyileşti; Simone çok inatçıydı ve
dışarı çıkmaya başlayalı ancak son iki gün oldu.”
Bu güzel kasabada çocuklar çok mutluydu. Savaş nedeniyle otellerin
çoğu terk edildi. Gittikleri otel yüksekteydi; yarı vahşileşmiş bahçe
muhteşem çiçeklerle doluydu ve uzakta mavi gökyüzünün altında karla kaplı
dağlar görülüyordu. Çiçekleri seven Simone, yürüyüşe çıktıklarında
sevinçten coşuyordu. Tepenin üzerinde de küçük bir yazlık ev
vardı. Çocuklar oraya varınca ayrılmak istemediler. onlar ne zaman
Geri dönmeleri gerektiği söylendi, korkunç protesto ve umutsuzluk sahneleri
vardı, çünkü ay ışığını görebilmek için hava kararana kadar orada kalmak
isterlerdi.
1 Mart tarihli bir mektupta Mme. Weil, Simone'dan bahsediyor: "Şu
anda en sevdiği mesleği var; Cyrano de Bergerac'ı okumak, birçok
pasajını ezbere bildiği ve bizi gözlerimizden yaşlar gelene kadar güldüren retorik
bir vurguyla okuyor."
André, Cyrano'nun tamamını ezbere biliyordu. Simone ve
o, çeşitli bölümleri sırayla alarak birlikte okurlardı. Simone her şeyden
önce sonunu okumayı severdi ve onun büyük bir inançla şunu söylediğini
duyduklarında hepsi gülerdi:
“Elveda Roxane, ölmeye gidiyorum!
Sanırım bu akşam olacak, sevgilim!”
Doktor daha sonra Mayenne'e atandı. Nisan 1915'te oraya vardılar ve
sahibinin yeni ölen kocasının güllere olan tutkusu nedeniyle bahçesi birçok gül
çeşidiyle dolu bir ev kiralamayı başardılar. Simone'un babasının dizinde
oturan büyüleyici fotoğrafını işte bu bahçede çektiler. Mayenne'de
de André ve Simone'u "dahi ve güzel" olarak
adlandıran bir bayan vardı.
Orada kalışlarının başlangıcında Simone, kaprisler ve kaprislerle dolu bir
dönemden geçiyor gibi görünüyordu ve ailesini hayrete düşüren, boyun eğmez bir
iradenin kanıtını veriyordu. Bayan. Weil bunun hakkında Mlle'ye
yazdı. 26 Haziran'da Chaintreuil: “Fiziksel durumundaki hiçbir şey bunu
açıklayamadığı için anlayamadığım bir sinirlilik ve kaprisler döneminden
geçiyor. O, boyun eğmez, kontrol edilmesi imkansızdır, ne benim ne de
babasının zerre kadar başaramayacağı tarif edilemez bir inatçılığa sahiptir.
Artık oldukça komik olan bir özgüven ve özgüvenle karşımızda duruyor (kocam birdenbire
patlamaktan kendini alamıyor) Bu sahnelerden birinin ortasında kahkahalar
atabilirsiniz), ancak bu devam ederse üzücü olacaktır. ... Kesinlikle onu
çok fazla şımarttım ve şimdi bile, o iyiyken bile, onu olması gerekenden çok
daha fazla okşayıp öpmeden edemiyorum.
Dokuz yaşında André denklemler yapmaya başladı. Simone vatansever
şiirlere ilgi duymaya başlamıştı. Bayan. Weil şunları yazdı: “ André'nin cebire karşı gösterdiği ilgi çekici tutku
karşısında kocam ve ben biraz sinirlenmekten ve endişe duymaktan kendimizi
alamıyoruz . Öyle ya da böyle, zayıflığından uzak tutmasına izin verdiğim
bir kitabı ele geçirdi ve o zamandan beri birinci ve ikinci dereceden
denklemleri çözmeyi başardı (çünkü kimse ona yardım etmedi, kendi
kaynaklarıyla) O kadar mutlu ki tüm oyun oynamayı bırakıp saatlerce
hesaplamalara dalmış durumda. . . . Simonette tamamen
tutkusuna kapılmış durumda
Cyrano'yu kalbinde
tahttan indiren vatansever şiirler için . Déroulède'nin neredeyse ezbere bildiği bir kitabı var ve dinleyen herkese çok eğlenceli
bir heyecanla okuyor." 1
Ekim ayının başında şöyle yazmıştı: “Simone çok okuyor, ama bunun dışında
onu hiç çalıştırmıyorum çünkü inanılmaz derecede büyümeye devam ediyor ve onu
bahçede oynarken ve koşarken görmeyi daha çok tercih ediyorum. alıştırma
kitaplarının üzerine eğildi. Ayrıca yazmayı zar zor öğrenmiştir; ama
kaybettiği zamanı hızla telafi edeceğinden eminim.”
Mayenne'de André ve Simone evlat edinilen vaftiz çocuklarıyla yazışmaya
başladılar; bunlar ailesi olmayan askerlerdi ve onlara yardım etmek
isteyenler onları “vaftiz evlat” edinip paket yiyecek ve giyecek
gönderiyordu. Çocuklar şekerlerinin çoğunu ve çikolatalarının tamamını
vaftiz oğullarına gönderdiler. Her ikisi de kocaman bir çikolatalı
Paskalya yumurtası hediyesi aldığında; onlara dokunmayı reddettiler ve
onları hemen vaftiz oğullarına gönderdiler.
Simone evlat edindiği asker için çalışmakta ısrar etti. Biraz odun
topladı ve bunu ebeveynlerinin ödeyeceği küçük demetler halinde bağladı ve
kazandığı para, vaftiz oğlunun paketlerini doldurmak için yapılan alışverişlere
harcandı.
Nisan ya da Mayıs 1916'da çocukların kuzenlerinden biri olan, Oscar Weil'in
Simone'dan sekiz ya da dokuz ay küçük kızı Raymonde, onlarla birlikte yaşamaya
geldi. Yirmi dokuz yaşında ölen annesini yeni kaybetmişti. Geldiğini
duyduklarında Simone kardeşine şöyle dedi: "Onun istediği her şeyi
yapmalıyız çünkü o bir yetim."
16 Mayıs'ta Mme. Weil şunları yazdı: “Simone çok tatlı
oldu! Küçük kuzenine karşı çok şefkatli ve anaç davranıyor ve her konuda
ona boyun eğiyor, ona acıyor!”
İki kuzen birbirlerini her zaman tanıyordu ama arkadaşlıkları Mayenne'de
birlikte yaşadıklarında daha da yakınlaştı. Ancak Raymonde, iki kuzeniyle
birlikte çoğu zaman neredeyse aşılması imkansız bir dünyayla karşı karşıya
olduğunu hissediyordu. Her zaman edebi imalarla dolu konuşmaları ve
oyunları, diğer çocuklarla olduğu gibi onun da aklını başından
alıyordu. "Onların kendilerine ait bir evrenleri vardı" diyor ve
ekliyor: "Annelerinin kabul edildiği yer."
İki çocuğun edebiyata olan tutkusu inanılmaz derecede
artmıştı. Mayenne'de Corneille ve Racine'den bütün sahneleri okumaya
başladılar ve hata yapan ya da bir satırı unutan diğerinden tokat
yiyecekti. Simone sık sık Camille'in Roma'ya yönelik beddualarını
okurdu. Mayenne'de aynı zamanda belirli kafiyeler oyunu oynamaya, yani
kafiyeli kelimelerin önceden kararlaştırıldığı çok hızlı bir şekilde küçük
şiirler yazmaya başladılar.
Onlar için her oyun entelektüel bir oyun haline gelmişti ve çeşitli bilgi
türlerini içeriyordu. Böylece “aile oyunu” anneleriyle birlikte
gerçekleşti.
Er'in yardımı büyük adamların oyununa dönüştü; fırıncı ya da bakkal
aileleri yerine hatiplerin, şairlerin vb. aileleri vardı.
Raymonde'a göre Simone'un kendi yaşındaki çocuklara yönelik oyunlara genel
olarak pek ilgisi yoktu. Biraz oynadı ama neredeyse tüm ilgisi kitaplara
odaklanmıştı.
Yaz aylarında Mme. Bir süredir keyfi olmayan Weil, Luxeuil'e tedavi
olmaya gitti. Eylül ayında, Luxeuil'den döndükten sonraki gün, doktor onun
Cezayir'e nakledildiğini öğrendi.
Sonbaharda Mme. Weil ve Mme. Reinherz çocuklarla birlikte yeniden
Paris'e yerleşti. Yaklaşık üç ay boyunca Simone, Mlle ile
çalıştı. Chaintreuil, Lycée Montaigne'de. Bir süre sonra şöyle yazacaktı:
"Sınıfımdaki herkesin Gabrielle Teyzeyi sevdiği kadar kişinin öğretmenini
sevdiğini sanmıyorum."
Aynı zamanda, aynı lisede André , Latin, Yunan ve Fransız edebiyatının önemli bir
öğretmeni olan Andraud'un yanında çalıştı. André Latince öğrenmeye başlamıştı.
Muhtemelen bu sırada André diz çorabı giymemeye karar verdi. Daha sert olmak
istiyordu. Simone onu taklit etti. Sokakta insanlar iki çocuğa
şaşkınlıkla bakarlardı. Bayan. Bundan çok utanan Weil, en azından
Simone'a diz çorapları koymaya çalıştı. Ancak çocuklar istedikleri zaman
ağlamayı öğrenmişlerdi ve gözyaşlarına yenik düşen anneleri onları ikna etmeye
çalışmaktan vazgeçmişti. Bir gün Simone'un bacaklarının soğuktan neredeyse
morardığını gören iri yarı bir kadın, Mme'nin üzerine doğru ilerledi. Weil
ve tısladı, "Seni sefil!"
Daha sonra tramvaydayken dişlerini takırdatma hilesini icat ettiler ve
defalarca şöyle dediler: “Üşüyorum, üşüyorum. Neden ailelerimiz bize diz
çorapları almak istemiyor?” Diğer yolcular Mme'ye bakıyorlardı. Weil
gözlerinde öfkeyle.
Cezayir'de doktor hastalandı ve Aralık ayında Fransa'ya döndü. Kısa
süre sonra ailesinin kendisine eşlik ettiği Chartres'a atandı. Çocuklar
Paris'teki liselerinden ayrılmaktan çok mutsuzdu . Ancak soğuk havaya
rağmen Chartres'ın iklimi onlar için iyiydi ve Simone çok geçmeden orada
Paris'tekinden çok daha sağlıklı görünmeye başladı.
Bayan. Weil'in ameliyat olması gerekti. Mart ayı sonuna doğru
ameliyat olmak için Laval'a gitti. Bu ayrılık sırasında Simone ona şöyle
yazdı: "Geri dönüşünü hararetle arzuluyorum." Operasyon tamamen
başarılı oldu.
Mme'den bir süre sonra. Weil'in dönüşü üzerine Simone'un vaftiz oğlu
29 Mayıs'ta bir sabah beklenmedik bir şekilde geldi. İzindeydi ve bu gününü
Weil'lerle geçirmek için gelmişti. Simone için bu büyük bir zevkti, bir
dostluk şöleniydi. Küçük kız ve evlat edindiği büyük asker, gün boyunca el
ele tutuşarak yürüyüşler yapardı. Asker çok uzun süre orada kalmadı.
Onu bir daha hiç görmediler çünkü ayrıldıktan kısa bir süre sonra bir
çatışma sırasında öldürüldü.
Chartres'ta Weil ailesinin , Katolik Enstitüsü'nde kütüphaneci olan Abbé Langlois için çalışan eski bir hizmetçisi vardı
. Mayenne'de Dr. Weil'in yanında hemşire olarak çalışıyordu ve Weil onu
tavsiye etmişti. Bir gün bu yaşlı hemşire şöyle dedi: "Simone bir
azizdir." Kuşkusuz bu sözcük onu tanımlamak için ilk kez
kullanılıyordu.
Mme'yi ameliyat eden cerrah Alexandre. Weil, Dr. Weil'i Laval'daki
bölümüne aldı. Böylece ailenin geri kalanının Laval'a taşınmasına karar
verildi ve onlar da Ağustos veya Eylül aylarında Chartres'tan ayrıldılar.
André dördüncü sınıfa girerek erkek lisesine gönderildi . Dördüncü sınıf için bile matematikte çok ileri olduğundan lisede sadece
edebiyat okudu . Aynı zamanda keman dersleri de aldı. Simone'a gelince, kız lisesi Rue Hoche'daki evlerinden çok uzakta
olduğundan ilk başta onun özel dersler almasını düşündüler . Ancak 15
Ekim'de onu liseye göndermeye karar verdiler . Yirmi üçüncü Mme'de. Weil şunları yazdı: “Yaklaşık sekiz gün önce
Simone'u kız lisesine yerleştirmeye karar verdik . André'den beri sıkılıyorokula gitmeye başladım ve diğer
çocuklarla birlikte olmaktan mutluyum.” İlkokulun ikinci yılına
yerleştirildi. "Şu ana kadar yargılayabildiğim kadarıyla," dedi
Mme. Weil şöyle yazdı: “Çok dengesiz, bazı konularda çok ileri, bazı
konularda ise geri. Mesela çok yavaş yazıyor ve neredeyse hiçbir zaman
sınıf arkadaşlarıyla aynı anda bitiremiyor.” Aslında yazmadaki bu
yavaşlık geri kalmışlığa değil, Simone'un hayatı boyunca acı çekeceği
ellerindeki belli bir zayıflığa ve beceriksizliğe işaret ediyordu. Elleri
vücuduna göre çok küçüktü. Tamamen büyüdüğünde bile bir çocuğun elleri ve
bilekleri vardı. Eller hiçbir zaman bir fabrika işçisininkine bu kadar
benzememişti.
Bir ay sonra, 24 Kasım'da Mme. Weil şunları yazdı: “Onunla her gün
beşten yediye kadar çalışıyorum. . . . Liseden o kadar uzakta yaşıyoruz ki asla öğleden önce eve dönmüyor, bu yüzden
ödevlerini saat beşe kadar yapamıyor ve eğer kendi yapması gerekiyorsa
zamanında bitiremeyecek kadar yavaş yazıyor. Öğretmeni kendisinden çok
memnun olduğunu söyledi; kendisinin çok yetenekli ve uysal olduğunu
düşünüyor. Ancak Simone geçen yıl oldukça düzensiz çalıştığı için bazı
konularda hâlâ yetişmekte zorlanıyor. Beni biraz rahatsız eden şey, onun
her zaman kendinden şüphe etmeye ve kendine güvenmemeye meyilli olduğunu
görebilmem. Dersi bildiğinde bile her zaman onu hatırlayamama endişesi
taşıyor. Bu eğilimle elimden geldiğince mücadele ediyorum çünkü onun daha
sonra bundan acı çekmesinden korkuyorum. Ne kadar farklıAndré öyle! Onun için sorgulamalar ya da kompozisyonlar gerçek bir keyiftir
ve en ufak bir gösterişten uzaktır, çünkü bir şey öğrendiğinde kendinden
emindir.”
Simone
lisede ders
alırken aynı zamanda piyano dersleri de aldı ve annesi ona evde piyano
çalışması yaptırdı.
1918 baharı, Mayenne'de gördükleri elma ağaçlarının muhteşem çiçek açmasını
getirmemişti. "Elma ağaçlarında çok az çiçek vardı ve yağmur çok
geçmeden ağaçların çiçeklerini de aldı." Ama yeşillik çok güzeldi ve
Mme. Weil, çocukların yürüyüşe çıkacak zamanı bulamayacak kadar dersleriyle
meşgul olmalarından dolayı üzgündü. Simone okul çalışmalarına derinden
bağlıydı ve başarısı onu cesaretlendirmişti. “Simone'u yaz aylarında
okuldan almayı biraz düşündük ama o bunu duymayı reddediyor. Muazzam bir
ilerleme kaydetti ve şu anda hem notlarında hem de bestelerinde sınıfının
başında yer alıyor.”
Öğretim yılı sonunda her iki çocuğa da sınıflarının en iyisi ödülü
verildi. diğer birçok ödül. Ancak Simone, o gün boğmaca nedeniyle
yatakta yattığı için ödüllerin dağıtıldığı törene katılamadı.
Penthièvre'de deniz kıyısına gitmeleri gerekiyordu . Sandıkları zaten doluydu. Simone'un acı veren ve inatçı öksürüğü
onları yolculuğu ertelemeye zorladı; ama sonunda ayrılabildiler ve aile 15
Eylül'e kadar Penthièvre'de
kaldı .
Ekim ayında Laval'a döndüklerinde çocuklar okula geri dönmediler. O
zamanlar doruğa ulaşan ve çok sayıda ölüme neden olan korkunç grip salgını
nedeniyle ebeveynleri onları göndermeye korkuyordu. Evde özel ders
almalarına karar verdiler.
Savaş nihayet sona erdi. Bayan. Weil 12 Ekim'de şunları yazdı:
“Az önce aldığımız haberler bizi ne kadar sevindiriyor! Gerçekten bu vahşi
katliamın sonu mu geldi? Hiçbir zaman doldurulamayacak o korkunç
boşlukların düşüncesi olmasaydı ne kadar mutlu olurduk.” Ancak doktor
hemen terhis edilmedi ve aile, Ocak 1919'a kadar Laval'da kaldı.
Paris'e geri döndüklerinde Simone, Fénelon Lisesi'nin müdürünün tavsiye ettiği bir kadın
öğretmenden özel dersler aldı. Bu kadın Simone'un çalışkan ama hayal gücünden yoksun olduğunu düşünüyordu.
O yaz aile Penthièvre'e döndü. Eylül ayının sonunda Simone, Lycée Fénelon'a kaydoldu. 3 Ekim'de, müfredatın bir parçası olarak Latince ve
Yunanca'yı içerdiği için "A" beta ile gösterilen ilk A formuyla
girdi. İlk başta çok mutsuzdu. Disiplin alışkanlığı olmadığı ve her
şeyi yanlış yaptığı için özellikle ders çalışma saatinden sorumlu öğretmenler
tarafından pek sevilmiyordu. Kendine rağmen zaten skandala neden
olmuştu. Ve çoğu zaman evde onu sanki tamamen ezilmiş gibi başı ellerinin
arasında otururken görüyorlardı; Kendi kendine, “Yarın liseye gitmek
zorunda kalacağım ” demek onun için acı
vericiydi. Daha sonra alıştı
ve o kadar ki gidemeyince ağladı bile.
Simone'un sınıfında çok sevdiği iki öğretmeni vardı: Mlle. Harfleri ve
kompozisyonu öğreten Sapy ve Mlle. Pamuk, ders verdi
matematik. Her ikisi de Simone'un çok yetenekli olduğunu
düşünüyordu. Ailesi onun matematikte de iyi olmasına şaşırmıştı; André'nin bu konuda yetenekli tek kişi
olduğunu düşünüyorlardı .
O yıl Mlle. Sapy, "Louvre'a Bir Ziyaret" adlı kompozisyonun
ilk konusu olarak atandı. Simone, Mısır heykelini "Oturan Bir
Katip" olarak tanımlamaya karar verdi. Mlle. Sapy kompozisyonu
dikkat çekici buldu ve Simone'un sınıf arkadaşları da ona hayran kaldı. En
azından içlerinden biri, Geneviève Mathiot, onu eve götürüp ailesine okutabilmek için
ödünç aldı. Bu kompozisyon sınıfta meşhur kaldı.
Başka zaman, Mlle. Sapy onlara "Hayatta ne yapmak
istiyorsun?" konusunu verdi. Simone'un yapmak istediği o kadar çok
şey vardı ki Mlle. Sapy biraz dehşete düşmüştü.
Daha sonra Simone'a, ''Bitkilerin sadece bu şekilde değil, aynı zamanda bu
şekilde de gelişmesi gerektiğini unutma'' (genişliğini belirtmek için işaret
etti) dedi. Simone, hayatının son günlerinde şöyle yazacaktı: "Bir
ağaç yalnızca tepeden ölür" 2 ve: "İnsan
yalnızca daha yükseğe çıkmak istiyorsa, yapraklar ve meyveler yalnızca enerji
israfıdır." 3 Mil. Sapy'nin öğüdü, Simone'un
daha çocukken bu şekilde düşündüğü izlenimini verdiğini kanıtlıyor.
Bütün çabalarına rağmen başaramadığı iki konu vardı: Coğrafyada harita
yapmak ve çizim yapmak; ve her seferinde trajedi yeniden
başlıyordu. Haritaları perşembe günü yapması gerekiyordu; Simone
perşembe gününün neredeyse tamamını haritada geçirecekti ve o zaman bile
gösterecek hiçbir şeyi yoktu. Okul, haritacılık dersinde sonuncu olması
halinde ona bir ödül sözü vermesine rağmen, ebeveynlerinin talebi üzerine
nihayet onu mazur gördü. Çizimde de yenilgi yürek
parçalayıcıydı. Bayan. Weil sonunda yaşlı bir hizmetçi olan öğretmeni
görmeye gitti ve ona Simone'un kan dolaşımının zayıf olduğunu ve bu nedenle
ellerinin şiş ve tuhaf olduğunu açıkladı. Öğretmen önce eline vurarak
cevap verdi: "Suç bu değil." Daha sonra alnına vurarak: "Bu
bu." Simone hayatının geri kalanında bu cevapla eğlendi.
Ayrıca el işlerinde dersten de muaf tutuldu. Yararlı ile yararsızı
ayırt edebilen anne ve babasının zekası sayesinde neredeyse yalnızca kendisini
ilgilendiren şeyleri yapabiliyordu. Bazı durumlarda besteleri kendisi
yazmadı. Ayrıca ortaöğretim sertifikası için sınava girmemiş olması da
muhtemeldir. Öğrenci olarak yükümlülükleri konusunda oldukça özgürdü.
Politikayla giderek daha fazla ilgilenmeye başlamıştı. Sınıf
arkadaşlarından biri onun komünist olduğunu açıkladı. Simone, “Ben bir
Bolşevikim” dedi. Bu havada kalan bir kelime değildi. Kuşkusuz o
zamanlar Bolşevizm hakkında çok az şey biliyordu, ancak henüz çocukken
"toplumsal hiyerarşinin küçümsenen katmanlarına hitap eden örgütlere"
yöneldiği kesin. 4 Ancak Versailles Antlaşması
Haziran 1919'da imzalanan bu belge ona "mağlup edilmiş düşmanı küçük
düşürme arzusunu" ifade ediyormuş gibi görünüyordu. 5 Yaşadığı
utanç duygusu ve kurbanlara duyduğu sempati onu uzun süre çocukluğundaki
vatanseverlikten vazgeçmeye yöneltti. Daha sonra bazı içsel mücadeleler ve
büyük bir pişmanlık duygusu olmadan vazgeçtiği devrim fikrine değer vermeye
başladı.
Yahudilerin ve Yahudi olmayanların varlığını bu dönemde öğrendi. Anne
ve babası ona bundan bahsetmemişti. Küçükken Balzac'ı okuduğunda Yahudi
kelimesinin tefecilere verilen isim olduğunu düşünmüştü.
Diğer konularda anne ve babası gerçeği çocuklarından
saklamadı. Laval'da bazı küçük kızlar Simone'a şunu sormuştu: "Peki
ya sen, lahananın içinde mi yoksa bir gülün içinde mi doğdun?" Simone
şöyle cevap vermişti: "Annemin karnında doğdum." Bu Metchnikov
yöntemiydi.
Mme'ye yardım etmek için Paris'e döndüklerinden beri. Birkaç yıl önce
Raymonde'un mürebbiyesi olan Ebba Olsen adında Danimarkalı genç bir kadını işe
almışlardı. İki yıl onların yanında kaldı. Akşamlarını büyükannesiyle
birlikte Fransızca kitaplar okuyarak geçirirdi. Simone'u da liseye götürdü.
Uzun yıllar Kopenhag'da yaşayan Ebba Olsen ile bir kez
tanışmıştım. Ona göre Simone hiçbir zaman oyuncak bebekle
oynamadı. Evde top dışında hiçbir oyuncak ya da oyuncak
yoktu. Üstelik dikiş dikmek istemiyordu. 1919'da Penthièvre'de Ebba,
Simone'a annesi için açık işlemeli dantel bordürlü küçük bir mendil yaptırmış
gibi görünüyor, ancak bunun hayatında yaptığı tek dikiş olduğunu söyledi.
Liseden döndüğünde André kitaplarına dalacaktı. Simone da kitapları
tutkuyla seviyordu. Bazı şiirlerden uzun pasajlar biliyordu ve bunları
“yüreğiyle” okuyordu.
Ebba ayrıca Simone'un çok düşündüğünü ve bunun zamanının büyük bir kısmını
aldığını söyledi. André gibi o da anlamak ve bilmek istiyordu ve sonunda
oraya ulaşacaktı ama çok daha yavaştı. André her şeyi anında öğrendi; ama Simone'un acı çekmesi
gerekiyordu. Geceleri ödevini yapmak için uyanırdı. Fazla
vicdanlıydı.
André'yle çok konuşuyordu ,
ona hayrandı ve onunla
gurur duyuyordu ve onu hiçbir zaman kıskanmıyordu. Ancak bazen iki çocuk
kavga ederdi. Simone çok öfkelendiğinde güçlüydü. André'den korkmuyordu ve ona teslim olmak
istemiyordu. Bir şeyin adil olduğunu düşündüğünde geri adım atmayı
reddetti.
(Mme. Weil ise bu kavgaları şöyle tanımladı: Onları ayıracak olan
ebeveynlerinin dikkatini çekmemek için mümkün olduğunca sessiz dövüşürlerdi.
Çığlık değil, ayak sürülmesine benzer bir şeyler duyarlardı.) Odaya
girdiklerinde onları bembeyaz yüzlerle birbirlerini saçlarından tutup
çekiştirirken bulurlardı.)
Ebba ayrıca Simone'un çok tatlı ve neşeli olduğunu ancak güçlü bir iradeye
ve belirgin bir karaktere sahip olduğunu söyledi. Ayrıca bir mizah
anlayışı vardı ve şakalar ve şakalar yapardı, ancak bunlar asla kötü niyetli
veya kötü değildi.
Sadece çalışmalarını düşünmüyordu; aynı zamanda fakirlerin kaderi
konusunda da endişeliydi. Bir gün işsizler Saint-Michel Bulvarı'nda bir
gösteri düzenlediler. Simone ortadan
kaybolmuştu. Bayan. Reinherz, Ebba'ya “Aşağı in ve sokakta olup
olmadığına bak” dedi. Simone işsizler toplantısına gitmişti. On bir
yaşındaydı.
Ebba'nın mutfakta yalnız olduğunu öğrendiğinde ona arkadaşlık etmeye gider
ve onu eğlendirmek için ona bazı şiirler okurdu.
Çok iyi giyinmeyi sevmiyordu. “Herkes aynı şekilde ve bir metelik
karşılığında giyinse daha iyi olur” dedi . Bu şekilde insanlar
çalışabilir ve aralarında hiçbir fark görülmez.” Bir düğüne Mme'nin
giydiği güzel bir elbiseyle gitti. Weil ve Ebba birlikte
yapmışlardı; çok hoş görünüyordu ama bundan çok
rahatsızdı. İnsanların birlikte dans ettiğini ilk kez bu resepsiyonda gördü. Bu
yetişkinlerin bu şekilde "birbirlerini itip kakmasını" gülünç
buluyordu. Onun gibi André de bu düğünden çok rahatsız olmuştu ve bir daha asla
kendi düğününe bile gitmeyeceğine yemin etti.
Daha önce de belirtildiği gibi Simone dokunulmaktan veya öpülmekten
hoşlanmazdı. Bir gün Ebba onunla birlikteyken sokakta öğretmenlerinden
biri olan bir kadınla tanıştı ve o kadın onu öptü. Simone tek kelime
etmedi ama öfkeden kızardı.
(Jacqueline Cazamian ayrıca Simone'un annesi tarafından bile öpülmekten
hoşlanmadığını, arkadaşlarıyla ilişkilerinde her türlü sevgi gösterisinden
kaçındığını ve "çok hassas bir tevazu duygusuna" sahip olduğunu
söylüyor.)
Ailesi Simone'un çok çalıştığını ve bitkin olduğunu düşündüğü için onu
beşinci sınıfta olacağı 1920-1921 öğretim yılında liseye göndermediler . Mlle'den özel dersler aldı. Sapy ve
Mlle. Pamuk ve büyük ilerleme kaydetti. Mlle. Sapy, L'Ile Saint-Louis'de, küçük bir caddenin ve Simone'un "Sapy Rıhtımı"
dediği rıhtımın köşesinde yaşıyordu. Simone belki de bu sıralarda Seine
kıyısındaki rıhtımları sevmeye başladı. Bu kadar sevdiği çok fazla yer
yoktu.
Muhtemelen bu kış (1920-1921) sırasında, alevlerin dans eden ve
dövüşen karakterlere dönüştüğü, söndüğü ve tekrar hayata parladığı şiirsel
“Ateş İmpleri” 6 masalını yazdı. (Mme. Weil bunu on bir yaşındayken,
yani Şubat 1920 ile Şubat 1921 arasında yazdığını düşünüyordu ve bu bir kış
hikayesi olduğundan, yanan odunlarla dolu bir şöminenin önünde hayal edildiğine
göre, 1920'den kalma olmalı. 1919-1920 kışının sonu veya daha büyük olasılıkla
bir sonraki kışın başından itibaren.)
Mlle. Sapy. Bu peri masalındaki Yunanca kelimeler
şüphesiz Simone'a André tarafından öğretilmişti .
Ekim 1921'de Lycée Fénelon'a döndü ancak orada yalnızca üç ay kaldı. Beşinci
form A'daydı ve artık Mlle'si yoktu. Ana öğretmeni olarak Sapy, ancak
Mlle. P., çoğu zaman ironik ve nahoş bir insandı ve eleştirip
aşağılamaktan hoşlanan bir kişiydi. Simone'un ilk dönemden sonra aşırı
yorulduğunu gören ebeveynleri, onu öğrencilerin çok fazla çalışmadığı Sévigné'ye yerleştirmeye çalıştı . Ama sadece bir dönem
kaldı. Oradaki yaşamın çok rahat olduğunu, Fénelon'daki katı
disiplinin , alıştığınızda sizin için daha iyi olduğunu ve
Sévigné'de çok fazla iltifat edildiğini fark etti.
Bu
yılı, diğerlerinin yanı sıra, André'yi 1916'da ikinci sınıftayken öğrencisi
olan Montaigne'deki öğretmen Andraud'dan özel dersler alarak tamamladı ve
daha sonra, André'yi okuldan aldığında onunla yazışma yoluyla çalışmaya devam
etti. Weil ailesi Chartres'taydı. Muhtemelen onunla birlikte Yunanca
öğrenmeye başladı.
Okul yılının sonunda ve yalnızca bir yıllık cagne'nin * ardından André, fen bilimleri bölümünde Ecole Normale'nin rekabetçi sınavına girdi ve kabul edildi. O zaman
sadece on altı yaşındaydı. On dört yaşında ilk üniversite giriş sınavını,
yani bachot'u geçmişti . Her zaman “çok iyi” denilerek kabul edilmişti ve
ilköğretim matematikte nadiren elde edilen bir puanı vardı. Bu başarıları
Mlle ile birleşti. P.'nin küçümsemesi Simone'da aşağılık kompleksi
yarattı. Kardeşine kıyasla kendisinin çok aptal olduğunu hissetti.
O yaz Weil ailesi Belçika'ya bir geziye çıktı. Bir süre
Saint-Idesbald'da kaldılar. Onlar oradayken Simone bir gün öğle yemeğinde
ortadan kayboldu. Sonunda iki buçukta yeniden ortaya çıktı; kum
tepelerinde Suç ve Ceza'yı okurken zamanı unutmuştu .
Ayrıca Knokke-le-Zoute'ye de gittiler. Dışardaki bir masada André'nin yanında oturan
Simone'un tüm kalbiyle
neşeyle güldüğü fotoğrafı orada çektiler .
Simone,
Ekim 1922'de Fénelon'daki derslere yeniden başladı. Lisenin üçüncü sınıfının tüm yılını, hâlâ
huysuz Mlle P.'nin öğretmeni olarak okudu. Bu, kendisinin çok yetenekli
olmadığını düşündüğü için "dipsiz bir umutsuzluğa" düştüğü yıldı.
Ölmeyi ciddi ciddi düşündü. “Görünür bir başarıya sahip olmamak beni
rahatsız etmiyordu ama beni üzen şey, yalnızca gerçekten büyük olanların
erişebildiği ve gerçeğin bulunduğu o aşkın krallıktan dışlanma
fikriydi. Bu gerçek olmadan yaşamaktansa ölmeyi tercih ettim.” 7 Yine
de umutsuzluğunun derinliklerinde şunu veren bir kesinlik buldu:
'Öğrencileri Ecole Normale'ye giriş için yarışmaya hazırlayan sınıf .
onun üstesinden gelebilecek gücü var. Aniden, söz konusu manevi
armağanlar olduğunda, arzulayan ve her türlü çabayı gösteren kişinin, sonunda
özlemini duyduğu şeyi elde edebileceği inancına kapıldı. "Aylar süren
içsel karanlıktan sonra birdenbire, herhangi bir insanın, pratik olarak doğal
yeteneklerden yoksun olmasına rağmen, eğer hakikati özlüyorsa ve tüm dikkatini
sürekli olarak onun üzerinde yoğunlaştırıyorsa, dehalara ayrılan hakikat
krallığına girebileceğine dair sonsuz bir inanca kapıldım. onun elde
edilmesi. . . . Hakikat adı altında güzelliği, fazileti ve
her türlü iyiliği de dahil ettim.. . . Bana gelen kanaat şuydu: İnsan
ekmek için acıktığında taş alamaz." Şöyle ekledi: “Fakat o zamanlar
İncilleri okumamıştım.” 8
Bu döneme ait olduğu anlaşılan ve onu sınıfındaki öğrenciler arasında
gösteren fotoğrafta bacaklarının hâlâ çıplak olduğu ve kısa çorap giydiği
görülüyor. Sınıf arkadaşlarının çoğundan çok daha genç görünüyor ve dinç
ve neşeli bir izlenim veriyor. Sadece elleri bazı beceriksizlikleri ele
veriyor. Zaten gözlük takıyordu.
1923-1924 öğretim yılının başında, hâlâ Fenelon'da olan Simone, dördüncü
form A'da verilen dersleri aldı. Bu kurslar prensipte kişiyi daha yüksek bir
sertifikaya hak kazanır, ancak bu sınıfta ayrıca hazırlık yapmak da mümkündü.
Bacho için . Ancak Simone, Aralık ayı sonunda liseden ayrıldı ve özel dersler alarak bachot'a hazırlandı. Ama aynı zamanda annesiyle birlikte Bédier'in Collège de France'daki edebiyat derslerini dinlemeye de düzenli olarak
gidiyordu . Sözlü bachotta Chanson de Roland hakkında sorguya çekildiğinde , Sorularını yanıtlamaya devam eden yaşlı, sakallı sınav görevlisinin yüzü
aydınlandı. “Çok iyi” mansiyonuyla kabul edildi.
Defterlerindeki bir pasaja göre , 9 Simone on beş yaşındayken, yani muhtemelen ilk bachot yılı olan 1924'te zihninde "tanımadığı bir arkadaş" imajını
oluşturdu. Arkadaşlığa hayati bir ihtiyacı vardı; tanıdıkları
arasında bu ideal arkadaşını bulamayınca -belki de hiçbir zaman bulamayacaktı-
zihninde, bir gün kendisine açıklanacağına inandığı, uzak, gizli, gizli bir
arkadaş figürü vardı.
Fenelon'daki felsefe profesörü vasat olmakla ünlüydü. Simone,
insanların Victor-Duruy'daki profesör Le Senne'in iyi bir filozof olduğunu söylediğini duymuştu . Bu liseye kaydoldu ve kısa sürede Le Senne'in en iyi öğrencisi oldu. Öğrencisinin defterine, kariyeri
boyunca karşılaştığı en parlak beş veya altı öğrenciden biri olabileceğini
yazacaktı. Hamelin'in bir öğrencisi olarak, Simone'un da aynı fikirde
olduğu mutlak bir idealizmi savunuyordu. Yine de o esas olarak
psikolojiyle ilgileniyordu, halbuki Simone'un o zamanlar en büyük ilgisi
sosyolojiydi; o yıl en çok incelediği yazar Durkheim'dı.
Zaten karakter özelliklerinin incelenmesiyle ilgilenen Le Senne bir zamanlar
Simone'un karakterini "ikincil aktif duygusal tip", yani
"tutkulu" olarak tanımladı. Simone bu son sözden dolayı
öfkeliydi.
Duruy'a vardığında bu lisenin dünyevi atmosferi karşısında hiç de hoş olmayan bir
şaşkınlık yaşadı. Buna karşılık, Fénelon'da sosyal sınıflar birbirine daha fazla karışmıştı ve çok az sayıda zengin kız
vardı. Ancak Simone, Duruy'da yakın bir arkadaş edindi. Sınıf
arkadaşları arasında, daha sonra tanınmış sosyolog Raymond Aron ile evlenen
Suzanne Gauchon adında bir kızla tanıştı. Simone ona çok
bağlıydı. Ailesi dışında Simone'un en azından yirmi beş yaşına kadar en
sıcak ve derin duygular beslediği iki veya üç kişiden biriydi. O
sıralarda, yani 1934'e doğru, bir kez daha kendisine meçhul arkadaş fikrine
dönmeyi tavsiye ediyordu. 10 Fakat 1932 gibi geç bir
tarihte, LePuy, Suzanne Gauchon'a kendisini öğrencileriyle
birlikte gösteren bir fotoğraf gönderdi ve arkasına Coûfontaine'in Claudel'in L'Otage [Rehine] adlı oyununda geçen şu sözlerini
yazdı : “Paylaşımlarım yoldaşlarımla, inancımla ve umudumlaydı ve kalbim
dinlendi. benimki gibi yapılmış bir kalpte." 11
Şunu da söylemek gerekir ki Coûfontaine
bu sözleri söyleyerek üzüntüsünü dile getiriyor; hiçbir zaman gerçekten
paylaşmadı. Suzanne Aron daha sonra Simone hakkında şunları söyledi:
"Onun şefkate, birlikteliğe ve arkadaşlığa karşı umutsuz bir arzusu vardı
ve bu kadar derinden arzuladığı şeyi nasıl elde edeceğinin sırrını her zaman
keşfedemedi." Simone'un yıllar geçtikçe daha da yalnızlaştığını ama
bir bakıma her zaman yalnız kaldığını düşünüyordu.
Simone, Suzanne aracılığıyla arkadaşlarının Edi adını verdiği ve Katolik
Kilisesi'nde Benedictine misyonerlerinin Baş Generali Rahibe François Copeau haline gelen Edwige Copeau
ile tanıştı . İlk bachot'una kadar Duruy'da öğrenciydi ama o yıl ünlü
oyun yazarı ve yönetmen babası Jacques Copeau'nun küçük bir öğrenci grubuyla birlikte
emekli olduğu
Bourgogne'da yaşıyordu . Simone onunla okul yılının sonuna kadar, belki de
ancak 1925 sonbaharında tanışacaktı. Birkaç yıl boyunca Suzanne'in evinde ara
sıra buluşup din hakkında tartışıyorlardı. . .
Haziran 1925'in sonunda felsefe bachot sınavlarına kabul edilen Simone, anne babası ve erkek kardeşiyle
birlikte Alpler'e bir geziye çıktı. On dokuz yaşındayken erkek kardeşi,
matematik öğretmenliği pozisyonları için yapılan rekabetçi sınavda listenin en
başına kabul edilmişti. Maurienne bölgesindeki Lanskevillard'da
kaldılar . Belki de ona saflık kavramına dair bu kadar derin bir
izlenim veren dağ manzarasını Evettes buz sahasında görmüştü. 12
Bu yaz Weil'ler Challes-les-Eaux'daki Hôtel du Château'da da kaldı . Bayan. Weil tedaviyi aldı. Simone,
oda hizmetçileriyle, kapıcıyla, resepsiyonistle ve kapıcıyla dostane ilişkiler
kurdu.
bellhop ve oteldeki diğer çalışanlar. Onlara çok fazla
çalıştırıldıklarını söyledi ve sendika kurmalarını tavsiye etti. Akşamları
bahçede toplanıp birlikte sohbet ederken, aralarında anne ve babasının da
bulunduğu otelin konukları ve doktoru Dr. Weil olan Senatör Lisbonne da otelin salonunda sohbet ediyorlardı. Bir akşam
otelin öfkeli bir misafiri salona girerken çok yüksek sesle şöyle dedi:
"Eğer böyle fikirleri olan birinin Hôtel du Château'da ne işi var ? "
Ekim ayında Simone, Henri IV Lycée'de üst sınıf birinci sınıf öğrencisi
oldu . Öğrencilerin la cagne adını verdikleri sınıf veya Ecole Normale
sınavlarına hazırlık kursudur . Geçen yıldan bu yana kızlar da kabul ediliyordu. André gibi Simone da rue d'Ulm'daki Ecole
Normale'ye girmek
istiyordu ve her şeyden önce Alain'in derslerine katılmak istiyordu.
Not: Bazen Büyük Dosyaları tarayıcı açmayabilir...İndirerek okumaya Çalışınız.
Yorumlar