YAHUDİLERİN TÜRKİYE’YE OLAN BORCU
Yahudilerin dünyada tek sığınacakları ülke olanTürkiye’nin, “Güdümlü Kaos” tan çıkışı için gerekli siyasi
yardımın Yahudiler tarafından gerekli olduğu
niyetiyle bu yazıyı siteye ekledim.
DMITRY SHUMSKY
İsrail ile Türkiye
arasında şekillenen uzlaşma, Türk ve Yahudi uluslarının tarih sahnesindeki
karşılaşmalarıyla ilgili İsrail toplumunun belleğindeki boşlukları kapatmak
için iyi bir fırsat... Ze’ev Jabotinsky, Odessa News’ta 14 Şubat 1909 tarihli “Türkiye’deki
Yahudiler” başlıklı yazısında, Osmanlı Türkiye'sinin yüzyıllar boyunca Yahudi tebaası
için ne anlama geldiğini tarif ediyor: “Diğer tüm ülkeleri
cehennem olarak gören kavmin tek vahası.”
Türk gemisi Mavi
Marmara’nın filonun bir parçası olarak Gazze’ye doğru yola çıkmasının ardından
İsrail’in Türkiye düşmanlığının düzeyi, Türkler ve Yahudilerin ortak
geçmişiyle alakalı her şeyin inkârıyla benzer düzeydeydi. Bu sebeple Jabotinsky’nin sözleri,
muhtemelen şüpheyle şaşkınlık arasında bir hissiyata sebep olacaktır. Sonuç
olarak Türklerin bir zamanlar İsrail ülkesini yönettiği ve onu Herzl'e
devretmeyi reddetme cesaretini gösterdiği gerçeğinden başka Türkler ve
Yahudiler hakkında ne biliyoruz?
İsrail ile Türkiye arasında şekillenen
uzlaşma, Türk ve Yahudi uluslarının tarih sahnesindeki karşılaşmalarıyla ilgili
İsrail toplumunun belleğindeki boşlukları kapatmak için iyi bir fırsat. Görünen o ki
buradaki halk, İspanya’dan sürgün edilişlerini çok iyi hatırlıyor ancak sürgünün
olduğu 1492 yılında İspanya’dan sürülenlere kapılarını açan ülkenin Osmanlı
Türkiye'si olduğunu hatırlamıyor.
O tarihten itibaren
400 yıldan fazla bir süre Osmanlı imparatorluğu Hristiyan Avrupa’dan gelen
Yahudi mülteciler için güvenli bir bölge oldu, imparatorluk 1541 ’de, Bohemya
ve Moravya’dan sürgün edilenleri kabul etti.
1555’te İtalya’yı
terk eden İtalyan Yahudileri kabul etti.
19 ve 20’inci yüzyıl
boyunca Yunanistan, Sırbistan, Romanya ve Bulgaristan gibi kuruluşları
zulümler, baskınlar, etnik temizliklerle bir arada gerçekleşen yeni Hristiyan
ülkelerden birçok Yahudi'yi kabul etti.
1881, 1884, 1892 ve
1903 yıllarında Çarlık Rusya'sındaki kıyımdan topluca İstanbul’a kaçan
Yahudileri kabul etti.
Hepsi bu da değil.
19. yüzyılın ortasında çoğu Hristiyan Avrupa ülkesi, Yahudi halkına henüz eşit
vatandaşlık hakları vermemişken (emansipasyon) Osmanlı imparatorluğu'ndaki Yahudiler neredeyse eşit haklara sahipti ve
hatta bir kısıtlama olmadan kamu hizmetinde çalışmalarına izin veriliyordu.
Ayrıca Yahudi emansipasyonunun ayrı bir grup kimliği hakkından feragat şartına
bağlı olduğu Avrupa’dan farklı olarak Osmanlı İmparatorluğu’ndaki Yahudilerin
bireysel haklarını oluşturma süreci, Yahudilerin koiektif özerkliğinin yeniden
tesis edilmesine dâhil olan Müslüman tebaayla eşitti. “Türkiye
ve Siyonizm” meselesine ne demeli?
İsrail eğitim sisteminden mezun olanlar,
Sultan Abdülhamit’in siyonist yapılanmaya yönelik muhalefetiyle ilgili her şeyi
biliyorlar. Bilmedikleri şey, siyonist hareketin ilk zamanlarında, arzu ettiği ulusal
vatanının Osmanlı Türklerinin yönetimi altında olmasının ne kadar önemli bir
şans olduğu. (İsrail'de yayınlanan Haaretz gazetesi 20 Şubat 2014, özet
çeviridir)
Kaynak:
20 Mart 2014 Turquie Diplomatique
Not: Bazen Büyük Dosyaları tarayıcı açmayabilir...İndirerek okumaya Çalışınız.
Yorumlar