Print Friendly and PDF

Ahura Mazda

Bunlarada Bakarsınız

 


Ahura Mazda, Zerdüşt’ün Avesta’da tek tanrı için kullandığı isimdir. Ahura Mazda ismi bugünkü Farsçada Hurmezd, Hurmuzd, Ormezd, Ormozd, Hurmezd ve Hurmuz şeklinde kullanılmaktadır. Aynı şekilde Fars kültüründe Hudâ, Hudâvend, Yezdân da bu anlamlarda kullanılmıştır. [Oşîderî, Dânişnâme-yi Mezdiyesnâ, s. 19.]

“Bu dünyayı yaratan büyük ilâh Ahura Mazda’dır. Gökyüzünü, iyiliği ve kötülüğü yaratan odur. Daryûş yegâne padişah ve kanun koyucu oldu. Ben, şahların şahı büyük Daryûş’um” anlamında sözler yer alır. [Ghirshman, s. 117. Bisutûn Yazıtı]

Mîrbâkırî Ferd, s. 19; Brown, “Avesta ve Zertuşt”, s. 267; Muîn, Mezdiyesnâ ve Edeb-i Pârsî I, s. 111. Bazı kaynaklarda Zerdüşt’ün otuz yaşında mukâşefe halini yaşadığı ve Ahura Mazda’dan peygamberlik görevini aldığı aktarılmaktadır. Beyânî, s. 75-76. “Zerdüşt, on sene kadar Belh’te kaldıktan sonra kable’l-milat 529 senesinde, neşri din etmek üzere, Babiller nezdine azimet eylemiştir.

Zerdüşt’ün bu esnada Keldanistan taraflarında seyahat icra etmekte olan Yunan hakimi Pitagor (Pythagore) ile mülakat etmiş olduğuna ihtimal verilmektedir. Saint Clément’in Pitagor’u, Zerdüşt’ün bir şakirdi olarak telakki etmesi bu ihtimali teyit edecek karâinedendir.” [Şemseddin, “Kadim İran’da Din”, s. 244.]

Zerdüşt inancındaki bazı hususlar Kitab-ı Mukaddes ve Kur’an-ı Kerim’in öğretileri ile benzerlik göstermektedir. Zerdüşt öğretilerinin Hz. Muhammed salla'llâhü aleyhi ve sellem tarafından da teyid edildiğine ilişkin bazı saptamalar da yapılmıştır. Zerdüşt, Hindu, Budist Doğu Kutsal Metinlerinde Hz. Muhammed adlı eserde bu benzerlikler şöyle sıralanmaktadır:

1- Evrenin altı zaman dilimi içerisinde aşamalı olarak yaratılması. Ahura Mazda ilkin gökleri, sonra sırasıyla suyu, yeri, bitkileri, hayvanları ve insanları yaratmıştır.

2- Beşer: Maşâya ve Maşâyana (erkek ve dişi) adıyla bilinen bir çiftten meydana gelmiştir. Maşâyâ erkek manasını taşır.

3- Yaratıcının Nuh tufanıyla varlığı yok edeceğini bildirmesi.

 4- Nuh’un (Yim) ilk şeriat getiren peygamber kabul edilmesi. Vendîdâd’da  (Vendîdad Fargard, II, 4) Nuh’un peygamberlik görevini başaramaması nedeniyle Zerdüşt’ün ikinci şeriat koyucu olarak gönderildiği düşünülmektedir.

5- Mesih ve diğer peygamberlerin, gelecekte gönderilecek bir elçinin gelişini haber vermesi gibi Zerdüşt de kendisinden sonra Soşyant’ın (Soişgant âlemlere rahmet anlamına gelir) geleceğini haber vermektedir.  

Sasaniler döneminde son derece yaygın olan ibadethanelerin Ahamenişler döneminde inşa edilmemiş olmasının nedeni bazı kaynaklarda, Ahamenişlerin Ahura Mazda’ya heryerde ibadet edilebileceğine, bunun için özel bir mekân gerekmediğine inanmalarıyla açıklanmıştır. Nitekim Herodotos da Ahamenişler döneminde ibadethanelerin bulunmadığını aktarmıştır. [Pûrrızâ, s. 373. Meşkûr, “Ahlâk-i Îrânîyân Der Pîş Ez İslâm”, s. 198.]

Tek tanrı inancını getirmek için görevlendirildiği düşünülen Zerdüşt, Ahura Mazda dışındaki bütün tanrıları ve putları din dışı olarak ilan etmiştir.

Vendîdâd’da, Ahura Mazda’nın Zerdüşt’e şöyle seslendiği aktarılmıştır: “Ey Zerdüşt! Ben evli erkeği evli olmayandan, aile sahibi erkeği de aile sahibi olmayandan daha üstün tutarım”.

Bazı araştırmacılara göre eski İran inanışının “düalist inanç” şeklinde nitelenmesi yanlıştır. Gatalar’da Ahura Mazda maddî ve manevî âlemin tek yaratıcısı ve bütün iyiliklerin ve güzelliklerin sahibi olarak geçmektedir. Onunla birlikte kötülüğün yaratıcısından söz edilmemiştir. Îrec Târâpûrvân, “Felsefe-i Mezheb-i Zertüşt”, (Çev.: Ferhâd Âbâdânî), Zebân ve Edebiyyât, Sayı: 70, 1348 hş., s. 880

Not: Bazen Büyük Dosyaları tarayıcı açmayabilir...İndirerek okumaya Çalışınız.

Benzer Yazılar

Yorumlar