Hollywood Yükselirken Başkalarının Canlanmasına Şans Tanımadı
Türkiye’de
ilk olarak reklam filmleriyle izleyiciye sunulmuş olan canlandırmalar, TRT
kanalının da desteğiyle zamanla çizgi filmlere dönüşmeye başlamıştır. Önce
reklamların sonra da televizyon içim canlandırmaların çekilmesi, çizerleri uzun
metrajlı film çekmeye teşvik etmiştir. Bu anlamda Türkiye’de ilk girişimlerden
birini Turgut Demirağ’ın gerçekleştirdiği belirtilmektedir.
1950’li
yıllarda Turgut Demirağ’ın uzun metrajlı canlandırma film çekmek için girişimde
bulunduğu hakkında kesinliği kanıtlanmamış bilgiler bulunmaktadır. Demirağ,
Yalçın Ünsal’la birlikte Nasrettin Hoca ve Keloğlan Masallarını birleştirerek
bir senaryo hazırlamıştır. 40 kişilik çizer grubuyla storybordlar
hazırlanırken, tek kare çekebilen bir makineyle de çekimler yapılmıştır.
Toplamda 48 bin kağıt ve jelatin kullanılarak çizimler tamamlanmıştır. Ancak
1950’li yıllarda Türkiye’de renkli film laboratuvarının bulunmamasından dolayı
filmler Demirağ’ın Hollywood’daki bir firmaya posta yoluyla gönderilmiştir.
1952 yılından 1959 yılına kadar düzeltmeler sürmüştür. Sonunda filmin 35 mm
siyah beyaz olarak dublaja hazır olduğu belirtilmiştir. Bunun üzerine Demirağ
firmaya 21 bin dolar ve ses kayıtlarıyla Hollywood’a geleceğini belirten bir
posta göndermiştir. Ancak giden postaya Demirağ’ın neden söz ettiğini anlamadıklarını
ifade eden bir cevap gelmiştir. Demirağ, bunun üzerine Hollywood’a gitmiştir.
Firmanın Demirağ’a bulunduğu açıklama firma yönetiminin değiştiği ve eski
yönetimden ellerine bu filmle ilgili bir kayıt geçmediği yönünde olmuştur.
Demirağ hiçbir sonuç alamadan Türkiye’ye dönmüştür. Bu olaydan 6 ay sonra
firmayı mahkemeye vererek 82.500 dolar tazminat kazanmıştır.
Demirağ’ın
firmayı mahkemeye vererek kazandığı tazminattan dolayı bu bilginin geçerliliği
kabul edilebilir. Ancak Demirağ ve ekibinin 7 yıl boyunca canlandırma sineması
için harcadığı emek 82.500 dolarlık bir tazminat verilerek kapatılmış, Türk
canlandırma sineması için çok önemli bir adımın önüne geçilmiştir. Filmin
tamamlanıp tamamlanmadığı, filmin başarılı olup olmadığı tam olarak bilinmese
de filmin çekimine ait bazı görüntüler Demirağ’ın arşivinde korunarak günümüze
kadar gelmiştir.
Kaynak:
Toraman, Ezgi, Hayat Boyu Öğrenme Kapsamında Canlandırma Sinemasında İdeoloji
Not: Bazen Büyük Dosyaları tarayıcı açmayabilir...İndirerek okumaya Çalışınız.
Yorumlar