"ILIADA" VEYA GÜÇ HAKKINDA BİR ŞİİR
Tercümandan birkaç kelime
Simone Weil'i okumak yapılacak en
kolay şey değil. İlk başta, yalnızca beklentileri aldatan şeyi yapıyormuş gibi
görünebilir. Muhteşem mantığa göre, matematiksel olarak kesin formülasyonlara,
"on'a isabet eden" aforizmalara göre, her zaman orijinal ve keskin
görüşlü bakışa göre, yazardaki parlak zihinsel yetenekleri ortaya çıkaran
ayrıntı yığınına göre, sofistike akademik araştırma, analiz, sanki anatomik bir
bıçakla, felsefi teorileri, siyaset, ekonomi veya kültür gerçeklerini açığa
vuruyormuş gibi. Bir fetheden güç olarak aklın tezahürünü bekliyorsunuz. (Belki
de bir erkek okuyucunun özel beklentileri bunlardır.) Ama çok hızlı bir
şekilde, mantığın ve bilginin tüm demir zırhının ardında, felsefi veya gerçek
politik araştırmanın her dakikasında mantığı bir kenara atmaya hazır bir kıza
bakıyorsunuz. , herhangi bir gerçeğe tükürün ve gözyaşlarına boğulun. Kadın
okuyucu ise tam tersine, kısa sürede bu görünüşte kuru ve cansız formüllerin
sıkıcılığından sıkılmaya başlar: sıkıcı "öğretmenin", dayanılmaz
"mavi çorap" ın iğrenç, tekdüze sesini duyar gibi görünüyor.
(Simone'nin bir şekilde burnundan konuştuğu söylenir, konuşmasının tekdüze
inatçı baskısı bazen rakiplerini çileden çıkarır.) Ve elbette, her iki
cinsiyetten herhangi bir modern okuyucu, vaizin ve ahlakçının tonundan tamamen
tiksinir, "kız kardeşler Kurtuluş Ordusu." Ve bazen bariz bir şekilde
temelsiz görünen tarihsel tezler ve özellikler hakkında, fobinin eşiğindeki
tarihsel antipatiler hakkında ne söyleyebiliriz ... Tek kelimeyle, Simone Weil
hem "basit" okuyucuyu hem de "bilim adamını" hayal
kırıklığına uğratma ve yabancılaştırma yeteneğine sahiptir. .
Simone Weil'i okumak için, içinde
yaşayan bir insanı tanımak, onu kelimelerde olduğu kadar kelimelerin arkasında
hissetmek gerekir. Ve bu içsel kişi her yerde dikkatli göz tarafından
görülebilir: fotoğraflarında, bu çirkin yüzde (nedense gören her Fransız
entelektüeli en az bir kez onun çirkinliğinden bahsetmeyi görev saymıştır;
örneğin Jean Lambert, oğlu André Gide'nin 1940'taki kayınpederi, günlüğüne şöyle
yazıyor: "O kadar çirkin ki, kendimi sokakta onun yanında göstermeye
bile utanıyorum") - gözlerin yetmiş yıl boyunca manyetik olarak
hareket ettiği bu yüzde; ezoterik incelemelere benzeyen el yazmalarının
aktardığı duygusal gerilimde görülebilir. Oksitanyalı şair Jean Tortel'in
toplantıdan yarım yüzyıl sonra Simone'u tanımlama şekli, yaşayan, ebedi bir
varlığın etkisini aktarıyor.
“Vücudu olmayan siyah bir yün
külahı gibi, bir gece kuşu gibi görünüyordu. Çok büyük ve kıvrık bir ağzı
vardı; ama o ağza rağmen, fiziksel olarak ondan hoşlansaydı, inanılmaz derecede
seksi ve duygusal olarak çekici olurdu. (...) Evet imkansızdı ama gerçekti.
(...) Rakam Kıyamet'ten gibiydi, içinde ürkütücü bir şey vardı ... "
Geçen gün doksan yaşında bir adamın
bu anılarını okuduğum için, Simone'u sadece birkaç kalitesiz fotoğrafta görmüş
olan ben, onun yazılarından tam olarak kendi duygumu anlıyorum. Ciddi bir korku
ve sonsuz bir çekim duygusu. Bu onun devasa zihniyle ilgili bile değil ve belki
de olağanüstü derecede hassas vicdanıyla ilgili bile değil. Simone'un
metinlerde dışa vuran iç yaşamına yavaş yavaş alışarak, kişiliğinin ve
deneyiminin boşluklarını, boşluklarını, yaralarını bile dolduran, varlığın
uçsuz bucaksız dolgunluğunu önünüze açarsınız, bütünü beslemeye yetecek bir
dolgunluk. nesiller.
Simone, diyelim ki Nietzsche'den
"daha akıllı" değildir - bilginin düzeyi ve doğası açısından yakın
bir örnek ele alalım. Ama tamlıktan bahsedecek olursak... Nietzsche, kendi
itirafına göre, nefes alacak hiçbir şeyin olmadığı, çok az insanın ölüm
tehlikesiyle karşı karşıya olmadığı dağ zirvelerinin seyreltilmiş havasıdır.
Simone, asıl şeyin, yani doğum ve bilginin henüz gelmediği anne rahminin sıcak
karanlığıdır. Nietzsche'nin zihni, tıpkı herhangi bir büyük düşünürünki gibi,
aldığı bilginin tarihin önünde taşıdığı sorumlulukla şüphesiz itilir. Ancak
doruklarına tutunmaz, bu sorumluluktan vazgeçer ve bununla birlikte kendini
delilik içinde kaybeder. Hayatında ne cinsel sevgiyi ne de çocuk doğurmayı
bilmeyen Simone Weil, sorumluluğunu - bir annenin şefkatli (sözü) sorumluluğunu
- bir saniye bile unutmaz. Dünyevi yaşının kısalığını hissederek, var olduğu
sürece, düşünebildiği sürece, zaten onsuz doğacağına inandığı, dünyanın
yaşayacağı şeyi kendi içinde taşır. onun inancına göre dünya yaşayacak.
Ölümünden bir ay önce hastaneden
annesine şöyle yazar: “İçimde aktarılması gereken bir altın rezervim var.
Çağdaşlarımda gördüklerim, beni kimsenin ona sahip olmak istemediğine giderek
daha fazla ikna ediyor. Bu sağlam bir parça. İçine ne eklenirse hemen
diğerleriyle kaynaşır. Külçe büyüdükçe, giderek daha kompakt hale gelir. Onu
küçük parçalara ayıramam. Kabullenmek için çaba gerekir... Gelecek nesillere
gelince, bir daha aklı başında, aklı başında bir nesil doğsa bile, çağımızın
matbu eserleri, el yazmaları şüphesiz o zamana kadar maddi olarak yok
olacaktır. Beni rahatsız etmiyor. Altın madeni tükenmez ... "
"İlyada" makalesi veya
güçle ilgili bir şiir "Simone'nin 1937/38 akademik yılında Saint-Quentin
şehrinin Lycée'de öğrettiği Yunan edebiyatı dersinden doğdu. Ocak ayında
hastalık izni almak zorunda kaldı. Sonraki aylarda zayıflatıcı fiziksel ağrılar
sırasında, zihinsel çalışma için gücü toplayabildiği aralıklarda, düşünceleri
yavaş yavaş bir makale şeklinde şekillendi. Bununla birlikte, aynı zamanda,
Simone güncel siyaset hakkında çok şey yazdı, her zamanki gibi bir dizi halkla
ilişkilere katıldı ve ayrıca İtalya'ya seyahat edebildi. Bu nedenle, kapsamı
nispeten küçük olan çalışma en az bir yıl gerektirdi. Bu süre zarfında
Avrupa'nın hayatında birçok uğursuz olay meydana geldi: Hitler'in Avusturya
Anschluss'u, "Sudet krizi", Çekoslovakya'nın ilhakı, Arnavutluk'un
İtalyanlar tarafından işgali. İspanya Cumhuriyeti'nin son günleri tükeniyordu.
Büyük savaş henüz çıkmamış olsa da, Avrupalılar alışkanlıktan barış zamanında
yaşadıklarına inanmaya devam etseler de, Simone Weil'in makalesini okurken,
sanki kalkanlardaki kılıçların kükremesini değil, çınlamalarını duyuyor
gibiydiniz. tank sütunlarının ve motosikletlerin kükremesi. Savaş hissi o kadar
canlı ve içten aktarılıyor ki, metnin 29 yaşında bir kız tarafından yazılmasına
şaşırıyorsunuz. Simone Weil'in arkasında bazı asgari düzeyde askeri izlenimler
vardı: 1936'da İspanya'da 40 gün geçirdi ve bunun bir haftadan azı bir askeri
kamptaydı. Ancak bu, ölçülemeyecek kadar çok şeyi anlaması ve kavraması için
yeterliydi.
İlyada hakkındaki makale, tüm
sadeliği ve "akademizm dışı" olmasına rağmen birçok kişi tarafından
beğeniliyor. Amerikalı yazar ve eleştirmen Elizabeth Hardwick, kitabı
"şimdiye kadar yazılmış en dokunaklı ve orijinal edebi denemelerden
biri" olarak adlandırıyor. Ancak işin aslı şu ki, bu makale kelimenin dar
anlamıyla edebi bir deneme değil. Okurken sık sık bunun ne hakkında olduğunu
merak edersiniz - şiir hakkında, ahlak hakkında, psikoloji hakkında, savaş
hakkında, din hakkında? Aynı anda her şey hakkında - her zaman olduğu gibi
Simone Weil ile. Herhangi bir konuda yazdığı her şey, ısrarlı bir hakikat ve
yaşam doluluğu arayışıdır. Tanrı'yı ve Tanrı'da yaşamı aramak. İlyada ile
ilgili makale, edebi bir incelemeden çok dini bir tez niteliğindedir. Bir
yandan bu, Simone Weil'in ilk Hristiyan çalışması. Burada ilk kez insanda vücut
bulmuş Tanrı'dan söz ediyor. Ancak bu aynı zamanda, herhangi bir günah çıkarma
Hıristiyanlığı makalesiyle ilgili olarak devrimci, patlayıcıdır. Burada Mesih -
onun Mesih'i - öldürülen Yunanlılar ve Truva atlarının kan ve ölüm
çığlıklarında, şiddetle vurulan insan ruhunun parçalanmasında - ama aynı
zamanda kıvılcımlar gibi "doğaüstü aşk ve adalet" anlarında somutlaşmıştır.
geceleyin, mücadele ve yıkımın karanlığında parla.. Mesih'i kör bir şairin
şarkısında somutlaşıyor ve savaşlar ve "Peleus'un oğlu Aşil'in
gazabı" hakkındaki şiir, ilahi-insan sevgisinin bir proto-müjdesi olan
pagan bir müjde haline geliyor. yirmi asırlık Hıristiyanlıktan sonra da önemini
kaybetmez. Ve Avrupa'ya gelmekte olan yeni savaşlar ve insan katliamları çağı,
İlyada'yı Batı insanlığı için yeniden yakın ve değerli kılıyor, bugünü
anlamanın, günlük pratik davranışların anahtarını veriyor.
Simon savaştan sağ çıkmış olsaydı,
"Auschwitz'den sonra Tanrı'ya inanma" olasılığı onun için asla ortaya
çıkmazdı. Çünkü onun Tanrısı oradadır - Auschwitz'de, patlamalarla dolu her
siperde, bombalanan her evin altında - Coventry'de ya da Dresden'de, Stalingrad'da
ya da Hiroşima'da...
Petr Epifanov
Simone Weil
"ILIADA" VEYA GÜÇ
HAKKINDA BİR ŞİİR[1] [2]
İlyada'nın gerçek kahramanı, gerçek
teması, gerçek merkezi güçtür. İnsanların kontrol ettiği güç, insanları boyun
eğdiren güç, insan etinin önünde küçülen güç. Burada sürekli olarak iktidar
ilişkilerinin insan ruhunu nasıl değiştirdiğini, ruhun elindeymiş gibi görünen
iktidara nasıl kapılıp körleştiğini, gücün baskısına maruz kaldığında ruhun
nasıl büküldüğünü gözlemliyoruz. İlerleme sayesinde gücün çoktan geçmişe doğru
çekildiğini hayal edenler, Homeros'un şiirini tarihi bir belge olarak
görebilirler. Ama bugün, daha önce olduğu gibi, gücün tüm insanlık tarihinin
merkezinde olduğunu görebilenler, İlyada'da aynaların en iyisini, en safını
bulacaklardır.
Kuvvet, etkilediği herkesi bir şeye
dönüştüren şeydir. Sınırına kadar hareket eden güç, insanı kelimenin tam
anlamıyla bir şey yapar: onu bir ceset yapar. Bir adam vardı, bir an - ve kimse
yok. İlyada bize bu resmi göstermekten asla bıkmaz:
... bir sürü inatçı at
Bir kükremeyle, boş arabalar
birliklerin arasındaki boşluklara koştu.
Sürücüler için açgözlülük özlemi.
Ve düzlükte uzandılar,
eşlerinden çok uçurtmalar için .
Kahraman, bir arabanın toz içinde
sürüklediği bir şeye dönüşmüştür:
... darmadağınık
Siyah saçlı, tüm kafalar daha önce
çok güzel
Toz içindeydi. O sırada Thunderer
Kronion'un düşmanları
Kendi memleketinde cenazesi üzerinden taciz edilmesine göz yumdu [3].
Bu sahnenin acılığı bize en saf
haliyle tatmamız için verildi; Homer onu herhangi bir cesaret verici fanteziyle
sulandırmaya çalışmaz. Sizin için rahatlatıcı "ölümsüzlük" yok, kaba
"zafer" veya "vatan" halesi yok.
Onu terk eden üyeler, ruhu Hades'e
uçtu.
Kaderine ağlayarak hem kaleyi hem de gençliği bırakıyor [4].
Aynı zamanda acılık katıyor - bu
zıtlık çok acı verici! - başka bir dünyanın, uzak, kırılgan ve dokunaklı bir ev
huzuru dünyasının, her insanın sevdikleri için en değerli şey olduğu bir
ailenin aniden ortaya çıkan ve hemen kaybolan bir hatırlatıcısı:
Ve kabarık saçlı hizmetçilerine
giymelerini emretti.
Sıcak bir banyo yapmak için yanan
büyük bakır tripod
Savaştan döndüğünde Hector evdeydi.
Hector'un yıkanmaktan uzakta olması
aptalların aklında değildi.
Akhilleus'un elleri sayesinde baykuş gözlü Athena tarafından
alçaltılır [5].
Gerçekten, talihsiz, sıcak
banyolardan uzaktı. Ve sadece o değil. İlyada'nın neredeyse tüm eylemi ılık
banyolardan uzakta gerçekleşir. Neredeyse tüm insan hayatı her zaman ılık
banyolardan geçmiştir.
Öldüren güç, gücün yalnızca özet ve kaba bir görüntüsüdür.
Yöntemlerinde ne kadar çeşitli, etkilerinde ne kadar karmaşık, öldürmeyen başka
bir güç var. Diyelim ki: henüz öldürmeyen. Kesinlikle öldürecek mi, öldürecek
mi, yoksa her an öldürmeye hazır olduğu kişinin başının üzerinde oyalanacak mı:
her durumda, bir kişiyi taşa çevirecek. Bir insanı öldürerek bir şeye
dönüştürme gücünden, kendi türünde mucizevi dönüşümler yapabilen başka bir güç
doğar: bu, hala yaşayan bir insanı taşa çevirme gücüdür. Yaşıyor, ruhu var; ve
yine de o bir şeydir. Çok garip bir varlık, canlandırılmış bir şeydir; ruh için
garip bu durum. Ruhun ona uyum sağlamak için her dakika ne kadar bükülmesi ve
bükülmesi gerektiğini kim söyleyebilir? O şeylerde oturmak için yaratılmadı;
buna zorlandığında ise onda şiddet görmeyecek hiçbir şey kalmamıştır.
Mızrağın yöneltildiği silahsız ve
çıplak bir kişi, daha silah kendisine değmeden ceset haline gelir. Bir an bir
şeye güvenir, bir şey yapar, bir şey umar:
Böyle düşündü ve bekledi. Ve
şaşkınlıkla yaklaştı,
Böylece dua eden dizler Aşil'e
sarılır. Tüm kalbimle
Kötü ölümden ve kasvetli Kera'dan
kaçınmaya çalıştı ...
... bir eliyle dua ederek
bacaklarını kucakladı,
Bir başkası keskin bir mızrak kaptı
ve tuttu, bırakmadı[6] [7].
Ancak çok geçmeden mızrağın ondan
alınmayacağını anladı. Ve şimdi, hala nefes alıyor, o bir şeyden başka bir şey
değil; hala düşünüyor, hiçbir şey düşünemiyor.
Böylece Priam'ın zeki oğlu Pelid'e
seslendi.
Bir dua ile; ancak yanıt olarak
kaba bir ses duyuldu.
Lycaon'un dizleri ve kalbi anında
gevşedi.
Mızrağı elinden bıraktı ve yere
oturdu.
Her iki el. Keskin kılıcını çeken
Aşil,
Boynun yanında köprücük kemiğine ve
vücudun derinliklerine çarptı
Kılıç iki ucu keskin bir şekilde
daldı. Lycaon yüzüstü yere yığıldı.
Kara kan aktı ve altındaki zemini
ıslattı 1 .
Herhangi bir savaşın dışında, zayıf
ve silahsız bir yabancı bir savaşçıya yalvardığında, kendini ölüme mahkum
etmez; ama sabırsız bir hareketle bir savaşçı canına kıyabilir. Ve bu, etinin
canlı maddenin ana özelliğini kaybetmesi için yeterlidir. Bir et parçası,
öncelikle ürkme yeteneği ile onun hayatta olduğunu gösterir; kurbağanın bacağı
akıntı altında titrer. Korkunç veya ürkütücü bir şeye yakından bakmak veya
dokunmak, herhangi bir et kütlesini, sinirleri ve kasları ürpertir. Ancak
rahmet dileyen ürpermez, titremez, bu bile ona kalmaz; şimdi dudaklarını ona en
çok dehşet veren nesneye bastıracak:
Büyük Priam fark edilmeden
karargaha girdi ve yaklaşarak,
Pelid'in dizlerine sarılıp ellerini
öpmeye başladı, -
Oğullarının kanına bulanmış korkunç
eller 8
Böylesine mutsuz bir adamın
görüntüsü, neredeyse bir ceset görüntüsü gibi tüyler ürperticidir.
Sanki ağır körlükteki bir adam
öldürüyormuş gibi.
Kocası memleketinde ve başka bir
ülkeye kaçmış,
Zengin bir adamın içine girer ve
herkesi hayrete düşürür,
Yani Pelid, tanrısal yaşlı adamı
görünce şaşırdı;
Böylece herkes şaşırdı ve birbirine
baktı 0 .
Ancak sadece bir an geçecek ve acı
çeken kişinin varlığı bile unutulacaktır.
Sonra Peleev'in oğlu babası için
ağlamak istedi.
Elini tutarak yaşlı adamı sessizce
itti.
İkisi de ağlıyordu. Akhilleus'un
ayaklarına kapanan,
Priamos'un oğlu, katil Hektor için
ağladı.
Pelid babası için, kendisi için ve
ayrıca Patroclus için ağladı.
İkisinin de inlemeleri ve ağlama
sesleri tüm evde yankılandı.[8] [9] [10].
Akhilleus'u tek bir hareketle
dizlerine sarılan yaşlı adamı yere itmeye iten duyarsızlık değildi; tam
tersine, hafızasında yaşlı bir baba imajını çağrıştıran Priamos'un sözleri onu
gözyaşlarına boğdu. Sanki dizlerine yalvaran bir insan değil de ruhsuz bir
nesne dokunmuş gibi, ilişkilerinde, hareketlerinde birdenbire kendini o kadar
özgür buluyor ki. Yanımızdaki herhangi bir insan, sadece varlığıyla vücudumuzun
planladığı herhangi bir hareketi durdurma, geciktirme, değiştirme gücüne
sahiptir. Yoldan geçen biri bizi, üzerinde yazı olan bir levhanın yapacağından
farklı bir şekilde yolu kapatmaya zorluyor. Evde yalnız kaldığımızda
misafirimiz varmış gibi değil, kalkıp odayı dolaşıp tekrar oturuyoruz. Ancak
insan varlığının bu açıklanamaz etkisi, başka bir kişinin sabırsız bir
hareketinin canına mal olabileceği insanlarda kaybolur - ve hatta düşüncesi
onları ölüme mahkum edecek zamana sahip olmadan önce. Bu insanların karşısında
diğerleri sanki onlar yokmuş gibi davranır; bir anda yok olma tehdidi
karşısında ise adeta kendileri hiçe dönüşüyor. Onları iterseniz düşecekler ve
düştüklerinde, birinin onları alması aklına gelene kadar yerde kalacaklar. Ama
diriltilseler bile, sıcak bir sözle onurlandırılsalar, yine de bu dirilişi
ciddiye almaya cesaret edemeyecekler, arzularını dile getirmeye cesaret
edemeyecekler; sinirli bir ses onları anında sessizliğe sürükler.
Yani dedi. Yaşlı adam korktu ve emri dinledi [11].
En iyi ihtimalle, bir kez merhamet
gören yalvaranlar, yine diğerleriyle aynı insanlar olurlar. Ama ölmeden
hayatları boyunca bir şey olarak kalan daha talihsiz varlıklar var. Onların
günlerinde artık rahat yok, yer yok, kendilerinden gelecek iradeye yer yok. Bu,
hayatlarının diğerlerinden daha çetin olduğu veya sosyal açıdan daha aşağıda
oldukları anlamına gelmez; bu sadece farklı bir insan ırkı - bir erkek ve bir
ceset arasında bir uzlaşma. Bir kişinin bir şey olabilmesi mantığa aykırıdır;
ama imkansız olan gerçeğe dönüştüğünde, çelişki ruhta bir kırılmaya dönüşür. Bu
şey her dakika bir erkek, bir kadın olmaya çalışır - ama bir an bile başarılı
olamaz. Ölüm bir ömür uzadı; ölümün bitmeden çok önce felç ettiği bir hayat.
İşte rahibin bakire kızını bekleyen
kader:
Gitmesine izin vermeyeceğim! Kızın
kölelikte yaşlanacak,
Argos'ta, bizim evde, senden
uzakta, vatandan, Tezgâhı atlayıp, yatağı benimle paylaşmak [12].
Genç bir kadını, genç bir anneyi,
bir kral oğlunun karısını öyle bir kader beklemektedir:
Köle, Argos'ta bir başkası için
dokuyacak mısın, yoksa su mu?
Messeida veya Hipperea'nın
anahtarlarından giymeye başlayacaksınız:
Zorunluluk, ne kadar üzücü olursa
olsun güçlüleri zorlayacaktır [13].
Ve işte kraliyet asasının varisi
olan çocuğun kaderinde şunlar var:
Çabucak buradan hepsi hızlı uçan
gemilerle götürülecek,
Hepsiyle - ben. Sen de oğlum, beni
takip et.
O zaman oraya benzer olmayan bir iş
yapmaya gideceksin,
Lord için vahşi çalışıyor...[14]
Bir çocuğun annesinin gözünde böyle
bir kaderi, ölümün kendisi kadar korkunçtur; koca, bu kaderin karısının başına
nasıl geleceğini görmeden ölmek ister; Baba, kızını böyle bir akıbete mahkûm
eden ordunun üzerine cennetin bütün cezalarını çağırır. Ama bu acımasız kader
kime düşer, onlarda lanetleme, küsme, karşılaştırma, gelecek ve geçmiş üzerine
düşünme, hatta bu geçmişi neredeyse hatırlama yeteneğini siler. Çünkü şehrine
ve ölüsüne sadık kalmak bir kölenin işi değildir.
Ama ondan her şeyini alan, şehrini
talan eden, gözünün önünde akrabalarını öldüren, acı çeken veya ölenlerden
biri, o zaman köle ağlar. Neden ağlamıyorsun? Sonuçta, ancak o zaman
gözyaşlarına izin verilir. Hatta ona emanet edilirler. Ancak, ağladığı için
ceza tehdidi olmadığında, bir kölenin gözyaşları akmaya hazır değil midir?
Öyle dedi ağlayarak. Ve kadınlar
onunla ağladılar,
Görünüşe göre ölüler hakkında, ama gerçekten - kendi hakkında, her
keder x5 .
Hiçbir durumda bir kölenin
efendisine sempati duymaktan başka bir şey ifade etmesine izin verilmez. Bu
nedenle, böylesine kasvetli bir hayatın ortasında bir kölenin ruhunda onu
ısıtabilecek belli bir duygu yükselirse, bu efendi sevgisinden başka bir şey olmayacaktır.
Bir köleyle, sevme yeteneği için başka herhangi bir yol kapalıdır - tıpkı
şaftlar, dizginler ve biraz koşumlu bir atın birden başka hiçbir şekilde
gitmesine izin vermemesi gibi. Ve eğer, bir mucize eseri, köleye bir kez daha
biri olma umudu verilirse, yakın geçmişinin önünde yalnızca korku uyandırması
gereken insanlara duyduğu minnettarlık ve sevgi ne ölçüde olacaktır:
Sevgili ailemin bana verdiği koca,
Şehrin önünde delinmiş keskin bakır
gördüm,
Sıradan bir anneden doğan üç erkek
kardeş gördüm.
Sevgili kalpler, - ve feci gün
hepsini geride bıraktı.
Akhilleus hızlıyken gözyaşlarımı
tuttun
Kocamı öldürdü ve Madenler şehrini
yerle bir etti.
Beni Pelid'in yasal eşi yapacağına
söz vermiştin.
Tanrı'ya eşit, kara kenarlı
gemilerle Phthia'ya gidin,
Düğün ziyafetimizi Myrmidonlar
arasında kutlamak için.
Sen öldün canım! Bu yüzden teselli
edilemez bir şekilde ağlıyorum! 1
Hiç kimse bir köleden fazlasını
kaybetmez; çünkü tüm içsel yaşamını kaybeder. Ve kaderini değiştirme fırsatı
olmadıkça, onu küçük bir ölçüde bile geri vermeyecektir. Kuvvetin alanı
böyledir: Doğanın alanına kadar uzanır. Ne de olsa doğa, hayati ihtiyaçları
gerektirdiğinde, tüm iç yaşamı ve hatta annelik üzüntüsünü bastırır:
Niobe kendisi yemeğini unutamadı,
Aynı anda on iki çocuk onun evinde
ölü bulundu, -[15] [16]
Yıllardır çiçek açan altı kızı ve
altı oğlu.
Gümüş kollu Apollon gençlerin
oklarıyla hepsini öldürdü.
Niobe'ye ve tüm kızlara - Artemis'e
karşı kin beslemek.
Anneleri, kırmızı yakalı Leto ile
eşit olmayı diledi:
Sadece iki tane doğurduğunu
söyledi, kendisi de birçok doğurdu!
Ancak bunlar, iki kişi olmalarına
rağmen hepsini öldürdü.
Kanlı cesetler dokuz gün yattı.
onları göm
Kimse yoktu: insanlar Kronion
tarafından taşa çevrildi.
Onuncu günde sadece göksel tanrılar
tarafından gömüldüler.
Yine de yemek hakkında Niobe'yi hatırladım, ağlamaktan ne kadar
yoruldum[17] [18] [19].
Bir kişinin kederini, kederini
hissetme yeteneğini kaybetmiş olarak tasvir etmekten daha keskin bir şekilde
iletmek imkansızdır.
Güç, başka bir kişinin hayatı ve
ölümü üzerinde güç kazandığı andan itibaren, onun ruhuna ölümcül bir açlık
kadar zalimce hükmeder. Sanki cansız maddenin gücü gibi, öyle bir soğuklukla,
öyle bir ciddiyetle hükmediyor. Kendini her yerde ve şehirlerin ortasında çok
zayıf hisseden bir adam, çölde kaybolmuş biri kadar yalnız, hatta ondan daha
yalnızdır.
Zeus'un büyük evinde iki testi
vardır.
Hediyelerle dolu - biri mutlu,
diğeri - mutsuz.
Kime sadece dert verirse, kınanır,
Çılgın açlığı onu ilahi diyarda
sürüklüyor,
Her yerde dolaşıyor, kimse tarafından, ne insanlar ne de tanrılar
tarafından onurlandırılmıyor.
Ama güç talihsizi acımasızca yok
ettiği gibi, ona sahip olan (veya sahip olduğunu düşünen) herkesi de acımasızca
sarhoş eder. Aslında kimsede yok. İlyada'da insanlar bir yanda yenilenler,
köleler ve dilekçe sahipleri, diğer yanda kazananlar ve liderler olarak
bölünmez. Burada bir noktada gücün önünde eğilmeye zorlanmayacak tek bir kişi
bile yok. Savaşçılar, özgür ve iyi silahlanmış olmalarına rağmen, onun
kararlarının ve darbelerinin yükünü diğerlerinden daha az taşımazlar.
Bununla birlikte, insanlardan
birinin bağırdığını görürse, o zaman, saldırarak,
Asa onu dövdü ve aşağılayıcı bir
konuşmayla onu azarladı:
"Kes sesini talihsiz! Otur ve
başkalarının söyleyeceklerini dinle
Senden daha iyi olanlar! Sen kendin
kavgacı değilsin, zayıfsın,
Ve ne savaşta ne de konseyde hiçbir önemi olmadı.
Thersites, oldukça makul ve Aşil'in
sözlerine benzer olmasına rağmen, sözlerinin bedelini ağır ödüyor:
Dedi ve bir asa ile sırtına ve omuzlarına vurdu.
Thersites geri çekildi, bol gözyaşları yanaklarından aşağı
yuvarlandı;
Altın Asasının çarpmasıyla sırtında bir şerit halinde kanlı bir
çürük şişti. Ve korku içinde bir yere oturdu, acı içinde kıvrandı ve boş boş
bakarak gözyaşlarını sildi.
Herkes üzgün olmasına rağmen ona neşeyle güldü [20].
Ancak şiirin en başında, kimseye
yenilmeyen gururlu bir kahraman olan Aşil'in kendisi, karısı yapmak istediği
bir kadın gözlerinin önünde götürüldüğünde, aşağılanma ve iktidarsız acıdan
ağlayarak görünür, ancak o karşı çıkmaya cesaret bile edemedi.
Hemen ayrıldı
Aşil'in arkadaşları gözyaşları içinde ve herkesten uzakta, gri
sörfün yanına oturdu, şarap-kara denize baktı ...[21]
Agamemnon, burada patronun kim
olduğunu göstermek isteyerek Aşil'i kasıtlı olarak küçük düşürür:
..açıkça anlamanız için
Senden ne kadar güçlüyüm ve herkes kendini benimle eşit duruma
getirmekten ve benimle rekabet etmekten korkmalı![22]
Ancak birkaç gün sonra, yüce
liderin kendisi de ağlar, uzlaşmaya, yalvarmaya zorlanır ve bu onu daha da çok
incitir çünkü bu dualar boşunadır [23].
Savaşanlardan hiçbiri korkunun
onursuzluğunu yaşamaktan kurtulamaz. Kahramanlar da herkes gibi titrer.
Hector'un yalnızca çağrısı, belki de orada olmayan Aşil ve savaşçıları dışında,
istisnasız tüm Yunanlıların kafasını karıştırır.
Yani dedi. Ahaylılar derin bir sessizlik içinde oturdular.
Meydan okumayı reddetmekten utandılar, kabul etmekten de aynı
derecede dehşete kapıldılar [24].
Ancak Ajax ileri adım atar atmaz
karşı tarafı korku sardı:
Truvalıların her birini korkunç bir titreme sardı;
Hector'un kalbi bile güçlü göğsünde titredi.
Ancak Truva atlarının falankslarına hiçbir şekilde geri
çekilemedi.
Geri saklan...[25] [26] [27] [28]
İki gün sonra Ajax dehşet yaşayacak:
Yüksek hüküm süren Zeus, Ajax'a korku saldı.
Utandı, yedi cidarlı kalkanı arkasına attı,
Kalabalığa bir canavar gibi bakarak ürperdi .. 16
Aşil'in kendisi bir gün korku
içinde titreyecek ve çığlık atacak, ancak bir kişinin önünde değil, bir nehrin
önünde. Achilles dışında kesinlikle tüm karakterler bize bir noktada yenilmiş
olarak gösteriliyor. Kahramanın yiğitliği, mücadelenin sonucuna karar vermede
Zeus'un altın pullarıyla temsil edilen kör kaderden daha az yer alır:
Kâhin Kronid altın pulları aldı ve kaselere üzüntü ve ıstırap
taşıyan iki ölüm attı, - Atlı ve bakır zırhlı Achaean'ların Truva atlarının
kaderi.
Ortasından alıp kaldırdım. Akha oğulları kader gününde eğildiler.
Achaean'ların kaderi yerle bir oldu 11 .
Kör olan bu kader, adalet gibi bir
şey kurar, yine kördür ve silaha sarılanları intikam cezasıyla yakalar. İlyada
bu yasayı İncil'den çok önce ve hemen hemen aynı terimlerle formüle etti:
Bütün Enialler için eşittir: ve yok edenleri de 1 * yok
eder.
Her insan şiddete maruz kalmak için
mi doğar? - koşulların gücünün insan zihnini bir anahtar gibi kilitlediği bir
soru. Ne güçlü mutlak güçlü, ne de zayıf mutlak zayıf, ama ne biri ne de diğeri
bunu bilmiyor. Bir ve aynı olduklarına inanmazlar: Zayıf, kendisini güçlü
olarak görmediği gibi, kendisini de güçlüye benzemez. Güce sahip olan kişi,
direniş göstermeyen bir ortamdan geçer ve etrafındaki insan kütlesinde hiç
kimse normal insan özelliğini göstermez - eylem dürtüsü ile düşünce tarafından
işgal edilen eylem arasında kısa bir aralık oluşturmak. Düşünceye yer olmayan
yerde adalete de sağduyuya da yer yoktur. Bu yüzden silahlı insanlar bu kadar
acımasız ve pervasızca hareket ederler. Mızrakları silahsız bir düşmanı deler,
ayaklarına kapanır; ölmekte olana karşı zafer kazanırlar ve ona vücudunun maruz
kalacağı onursuzluğu anlatırlar [29].
Akhilleus'un on iki Truva gencini Patroclus'un cenaze ateşinde öldürmesi bizim
için mezara çiçek kesmemiz kadar doğaldır [30].
Güçlüler, güçlerini kullanırken, yaptıklarının sonuçlarının bir gün kendi
başlarına yıkılacağını asla düşünmezler. Yaşlıyı susturup, titreyip tek
kelimeyle itaat edebildiğin zaman, rahibin lanetlerinin göksellerin gözünde
önemli olacağını mı düşünüyorsun [31]?
Ne onun ne de onun karşı çıkmaya cesaret edemeyeceğini bilirsen, sevdiği kadını
Aşil'den almaya karşı koyabilir misin? Yunanlıların sefil kaçışını zevkle
izleyen Akhilleus, şimdi olmakta olan ve iradesiyle durdurulacak olan bu
kaçışın önce arkadaşının sonra da kendisinin ölümüne yol açacağını düşünebilir mi?
Kaderin zorla ödünç verdiği kişilerin, güce çok fazla güvendikleri için öldüğü
ortaya çıktı.
Ölümleri kaçınılmazdır: Güçlerini
sınırlı bir değer olarak görmezler, başkalarıyla ilişkilerini eşit olmayan
güçlerin dengesi olarak görmezler. Diğer insanların varlığı, onları
hareketlerinde sadece kendi türümüze dikkatimizin geldiği duraklamalara
zorlamaz. Bundan, kaderin kendilerine her şeyin hakkını verdiğini ve
kendilerinden aşağı olanların hiçbir şeye izin verilmediğini anlarlar. Bu
nedenle kendilerine ait olan gücün ötesine geçerler. Güçlerinin sınırlı
olduğunu unutarak ister istemez sınırları aşarlar. Çaresizce kendilerini şansa
bırakırlar ve işler artık onlara boyun eğmez. Bazen şanslılar; başka bir zaman
şans onları engeller ve şimdi talihsizlik karşısında çıplaklar, güç zırhını
kaybetmişler, ruhlarını örtmektense, güçsüz gözyaşlarını tutabilecek her şeyi
kaybetmişler.
Herhangi bir kuvvet suiistimalini
geometrik bir ciddiyetle kapsayan bu ceza, Yunanlılar arasında birincil düşünce
konusuydu. Homeros destanının bütün ruhu budur. Nemesis tarafından temsil
edilen bu fikir, Aeschylus'un trajedilerindeki ana eylem kaynağıdır.
Pisagorcular, Sokrates, Platon - hepsi ondan yola çıkarak insanı ve kozmosu
düşündü. Bu kavram, Helenizmin nüfuz ettiği her yerde özümsenmiştir. Belki de
kültürü Budizm ile doymuş olan Doğu ülkelerinde karma adı altında korunan bu
Yunan kavramıydı. Ama onu kaybetmiş olan Batı'nın hiçbir dilinde bunu ifade
edecek bir kelimesi bile yok. Hayatın davranışını belirlemesi gereken sınır,
ölçü, denge fikirlerinin bugün teknik alanda hizmet dışında başka bir
uygulaması yoktur. Bizler sadece madde ile ilgili olarak geometriyiz; ve
Yunanlılar, öncelikle erdem öğretiminde geometriydiler.
İlyada'daki savaş, bir salıncakta
sallanırcasına devam eder. Şimdi, galip gelen kişi birkaç saat önce yenilmiş
olmasına rağmen kendini yenilmez hissediyor; ama bunu düşünmüyor ve zaferi
geçici bir şey olarak görmüyor. Mücadelenin ilk gününün akşamında, İlyada'da
anlatılanlardan, muzaffer Yunanlılar, şüphesiz, çabalarının amacını, yani Helen
ve servetini - her halükarda, varsayarsak, birlikte alabilirlerdi. Homer, Yunan
ordusunun Truva'da Helena'yı ele geçirmeyi umarak yanılmadığını söyledi.
Bilgili Mısırlı rahipler daha sonra Herodotus'a Helen'in Mısır'da olduğuna dair
güvence verdiler [32].
Ama ne olursa olsun, o akşam Yunanlılar başka bir şey istediler:
"Hayır, şimdi Paris'in
zenginliklerini kabul etmemeliyiz.
Ya da en azından Elena'nın kendisi!
Aptallar için ve onlar için apaçık
Truva atlarının üzerinde yakında
ölüm patlamaya hazır!
Yani dedi. Achaean'lar büyük bir
zevkle haykırdılar ...[33]
Artık her şeyden daha azını
istemiyorlar. Truva'nın bütün zenginliğini ganimet olarak, bütün saraylarını,
tapınaklarını ve evlerini kül olarak, bütün kadınlarını ve çocuklarını köle
olarak, bütün erkeklerini ceset olarak istiyorlar. Ancak bir ayrıntıyı
unuturlar: Truva'da olmadıkları için tüm bunların ellerinde olmadığını
unuturlar. Belki yarın içinde olurlar. Ya da belki yapmazlar.
O gün Hector, aynı unutkanlığa
düşmesine izin verir:
Ben kendim çok iyi biliyorum - ve
kalbim ve ruhumla biliyorum:
Gün gelecek ve kutsal Truva yok
olacak. yok olmak
Onunla birlikte Priam ve mızrakçı
Priam'ın halkı.
Ama kalbimi kıran yaklaşan keder
değil
Truva sakinleri, Hecuba'nın kendisi
ve Lord Priamos,
Çok sayıda ve cesur olan sevgili
kardeşlerin vay haline:
Tozlu toprakta öfkeli düşmanların
darbeleri devrilir, -
seninki ne kadar Bakır zırhlı bir
Achaean alıp götürecek seni, Acı gözyaşları dökerek ve günlerce özgürlüğünü
kaybedeceksin.
Ancak öleyim de toprakla örtüleyim,
Feryadını yüksek
sesle duymadan ve utancını görmeden![34]
O anda kendisine kaçınılmaz görünen
dehşeti savuşturmak için ne verirdi? Ama yaparsa, her şey boşa gidecek. Ve bir
gün içinde Yunanlılar utanç verici bir şekilde kaçacaklar ve Agamemnon'un
kendisi denizi geçerek geri dönmeye hazır olacak. Ve düşmanın geri çekilmesini
birkaç kayıpla başaran Hector da onların eli boş gitmesine izin vermek
istemeyecektir:
... Böylece sabahın erken saatlerine kadar birçok şenlik ateşi
bütün gece sürekli yanar, böylece parıltı gökyüzüne yükselir, böylece uzun
saçlı Achaean erkekleri gece boyunca en geniş denizin sırtı boyunca koşmaya
çalışmazlar. böylece kimse gemiye güvenli ve barışçıl bir şekilde binmesin,
böylece gemisine atlarken güçlü bir mızrak veya keskin bir okla yapılan güçlü
bir darbeyi evde sindirsin. Diğerleri gözyaşı dolu bir savaşla atlı Truva
atlarına gitmekten korksun![35]
İstediğini aldı: Yunanlılar kaldı.
Ve yarından sonraki gün öğle vakti ondan ve savaşçılarından acınacak bir şey
yapacaklar:
Ovanın ortasındakiler inekler gibi kaçtı, Gecenin köründe ortaya
çıkan aslan Hepsini dağıtacaksa, - Onlardan biri için hızlı bir ölüm var; Önce
boynunu ezer, güçlü dişleriyle yakalar,
Bundan sonra açgözlülükle kan kurbanın sakatatını yer. Böylece
lord Agamemnon, her zaman sonuncunun kocasını bir mızrakla öldürerek düşmanlara
baskı yaptı. Truva atları kaçtı [36].
Öğleden sonra, Hector tekrar
üstünlüğü ele geçirir, sonra geri çekilir, ardından Yunanlıları uçurur ve
kurtarmaya gelen yeni müfrezelerin başındaki Patroclus onu tekrar geri atar.
Kurbanlarının peşine düşen Patroclus, yoldaşlarından kaçar ve sonunda zırhını
kaybetmiş, yaralanmış, kendini Hector'un kılıcı önünde savunmasız bulur [37];
ve aynı akşam, zaferinden gurur duyan Hector, Polydamas'ın ihtiyatlı
tavsiyesini acımasız kınamalarla karşıladı:
Şimdi, tıpkı kurnaz Kronus'un oğlu Achaean'ları alıp denize atmak
için bana şan verirken - Bu tür düşünceleri insanların önünde ifade etme aptal!
Kimse onları dinlemeye cesaret edemiyor. İzin vermeyeceğim!
Onun söylediği şey bu. Ve
Troyalılar onu haykırarak desteklediler.
Ertesi gün Hector ölür. Achilles
onu tarlada kovalıyor ve onu öldürmek üzere. Savaşta her zaman iki kahramana
mal olur; ve şimdi, haftalarca dinlendikten sonra, intikam arzusuyla ele
geçirilmiş, başarının verdiği mutlulukla, tükenmiş bir düşman ne kadar da güçlü!
Ve burada Hector, Truva duvarlarının altında tek başına, tamamen tek başına,
yaklaşan ölümü yeterince karşılamaya ruhunu ikna eder:
Vay benim! Buradan kapılardan ve duvarlardan saklanırsam,
İlk Polydamante beni kınayacak...
Onu dinlemedim. Ve çok daha faydalı olurdu!
Bugün, pervasızlığımla halkımı yok ettiğimde,
Truva atlarından ve uzun giyimli Truva atlarından utanıyorum.
Böylece birisi söylemez ve doğuştan ve en kötü yiğitlik:
"Hector, gücüne güvenerek insanları öldürdü!"
Ya da belki dışbükey kalkanımı koymak ve güçlü miğferimi yere
bırakmak ve mızrağımı duvara yaslayarak doğruca Peleus'un kusursuz oğluna doğru
gitmek daha iyi olur? ..
Ama neden kalbim böyle düşüncelerle çalkalanıyor?
Akhilleus'a gitmeme gerek yok! Namaz kılmayacak
Beni bağışlamayacak ve tıpkı bir kadın gibi hemen
Çıplak olana ölümüne ihanet edecek. [38] [39]
[40]
Hector talihsizlerin başına gelen
hiçbir acıdan, hiçbir onursuzluktan kaçmadı. Yalnız, herhangi bir güç
prestijinden yoksun, yakın zamana kadar koruduğu cesaretle artık kaçmaktan
caydırılmıyor:
Hector onu görünce titredi. cesaret edemedi
Bekle o; koşmaya başladı, geri döndü ve kapıdan çıktı.
Çabucak koştular: kurbanlık bir boğa değil, boğa derisi de değil
Amaçları, - koşan bir koca için sıradan bir ödül, -
Hector'un ruhu için, zaptedicinin atları, ikisi de kaçtı^ 0 .
Ölümcül bir darbe yemiş, galip gelenin zaferini boş yalvarışlarla
artırmıştır:
Canınızın ve dizlerinizin hürmetine, sevgili anne babanızın
hürmetine,
Yalvarırım beni Achaean köpeklerinin yemeğine atmayın! 4
Ancak İlyada'yı dinleyenler,
Hektor'un ölümünün Aşil'e yalnızca kısa süreli neşe vereceğini, Aşil'in
ölümünün - Truva atlarına yalnızca kısa süreli neşe, Truva'nın yok edilmesinin
- Achaean'lara yalnızca kısa süreli neşe vereceğini biliyorlardı. ..
Şiddet dokunduğu kişileri böyle
eziyor. Nihayetinde, hem onu üretenlere hem de ona müsamaha gösterenlere göre
kendisini bir dış güç olarak ortaya koyar. Cellatların ve kurbanların eşit
derecede masum olduğu, kazananların ve yenilenlerin ortak bir talihsizlik
içinde kardeş olduğu kader fikri buradan doğar. Galip, mağlup için nasılsa,
mağlup da galip için musibet sebebidir.
Kısa ömürlü tek oğlu var; şimdi bile
Yaşlılık, onu dinlendirmiyorum. Evden uzak
Burada oturuyorum, senin ve oğullarının yasını tutuyorum 41 .
Güç kullanımındaki kısıtlama -bu
zinciri kırmamızı sağlayacak tek şey- insandan daha büyük bir erdem gerektirir,
zayıflıkta haysiyetin şaşmaz bir şekilde korunması kadar nadirdir. Ancak, basit
kısıtlama her zaman tehlikeye karşı koruma sağlamaz; çünkü gücün yarattığı
prestij dörtte üçtür ve öncelikle güçlünün zayıfa karşı kibirli
kayıtsızlığından oluşur, nesnesi olanlara bulaşan bulaşıcı bir hastalık gibi
bir kayıtsızlık. Aynı zamanda, ölçüyü aşmaya neden olan genellikle siyasi bir
fikir değildir. Aşırılığın cazibesi neredeyse karşı konulmazdır. İlyada'da
bazen ölçülü sözler kulağa gelir; örneğin Thersites'in sözleri çok makul. Veya
kızgın Akhilleus'un sözleri:
Benim için hayatla hiçbir şey karşılaştırılamaz - zenginlik değil,
ne
Söylentilere göre Truva, - güzelce inşa edilmiş bir şehrin sahibi,
-
Ne istersen alabilirsin - hem inek hem de kalın tüylü koyun, Altın
tripodlar, altın yeleli atlar alabilirsin, - Hayat geri alınamaz;
alamayacaksın... 43
Ancak, ayık sözler boşluğa düşer.
Alttaki bunları söylerse cezalandırılacak ve susacaktır; lider ise - o zaman
sözleri tapu ile uyuşmuyor. Ve her seferinde, hizmetinde olan ve size yapmanızı
tavsiye edecek bir tanrı vardır.
9,
401-402, 406-408. pervasızca. Son olarak, kişinin kaderden miras
kalan bu işgalden, yani öldürmek ve öldürülmekten kaçınmaya çalışabileceği
fikri - bu düşünce kahramanların bilincinden düşer,
... çocukluğundan beri koca olan
Kronion, hepimiz iz bırakmadan yok
olana kadar, ağır savaşlarda yaşlanana kadar hayatını geçirmeyi amaçladı [41].
Bu savaşçılar, tıpkı yüzyıllar
sonra Craonne'daki askerler gibi [42],
kendilerini "tamamen mahkum edilmiş" gibi hissettiler.
Kendilerini çok basit bir tuzağa
düşerek bu pozisyonda buldular. Her zaman olduğu gibi, gücünüz yanınızdayken ve
henüz size karşı kimse yokken savaş alanına hafif bir yürekle giderler.
Ellerinde silahlarla giderler, düşman görünmez. Ruhumuz onun müthiş ihtişamıyla
önceden ezilmedikçe, henüz görmediğimiz düşmandan her zaman çok daha güçlüyüz.
Gözümüzün önünde olmayan şey henüz bize kaçınılmazlığın boyunduruğunu
dayatmıyor. Sadece savaşa gidenler henüz önlerinde kaçınılmaz bir şey görmezler
ve bu nedenle günlük rutinden dinlenmek için hem oyuna giderler.
Lemnos'ta sizden bir kez duyduğum
böbürlenmeler nerede, -
Dünyada bizden daha cesur
olmadığını gururla ilan ettiğin gibi!
Orada düz boynuzlu boğaların etini
bol bol yemek,
Dibe kadar kadehler, ağzına kadar
şarapla dolu,
Yüz, iki yüz Troyalı dedin, her
birimiz
Cesurca savaşacak. Ve şimdi yalnız
değiliz
Hektor![43]
Savaşın tadına vardıktan sonra
bile, savaş bir oyun gibi görünmekten hemen vazgeçmez. Savaşın doğasında var
olan gereklilik korkunçtur ve barışçıl çalışmalardan tamamen farklıdır; ruh,
ancak artık onun ellerinden kaçamayacağı zaman ona itaat eder. Ve o daha patlak
verirken, günler zorunlulukla dolmadan, oyunlarda, düşlerde, çocuksulukta,
gerçeklikten kopuk günler geçer. Tehlike hala soyut bir şey gibi görünüyor; bir
çocuğun oyuncakları kırması gibi hayatları kırarız ve onlar için üzülmeyiz;
kahramanlık teatral bir poz olmaya devam ediyor ve gürültüyle baharatlanıyor.
Ve eğer bir süre için hayati enerjinin dalgalanması hareket etme gücümüzü
artırıyorsa, o zaman elbette bizi yenilgiden ve ölümden koruyacak bir tür ilahi
yardım sayesinde kendimizi cesarette karşı konulamaz olarak hayal ediyoruz.
Savaş bizim için hâlâ kolay görünüyor ve onu aşağılık bir aşkla seviyoruz.
Ancak bu durum uzun sürmez. Gün
gelir ya korku, ya yenilgi ya da sevgili arkadaşların ölümü, bir savaşçının
ruhunu zorunluluğa boyun eğdirir. O zaman savaş bir oyun ve bir rüya olmaktan
çıkar; sonra, sonunda, bunun gerçek olduğunu anlarsın. Acımasız bir
gerçekliktir, ruhun dayanabileceğinden çok daha serttir; ölümü içerir. Kişi,
ölümünün gerçekten mümkün olduğunu hissettiği için, bu düşünceyi sürekli olarak
içinde taşıyamaz - bu düşüncenin yalnızca kısa süreli parlamalarına
katlanacaktır. Açıktır ki, tüm insanların kaderinde ölmek vardır; ancak
savaştaki bir asker yaşlılığa kadar yaşayabilir. Ancak ruhu savaşın
boyunduruğuna koşulmuş olanlar için ölüm ve gelecek arasındaki ilişki diğer
insanlardan farklıdır. Geri kalanlar için ölüm, ileride bir yerde, gelecekte
uzanan bir sınırdır. Savaşanlar için ölüm, zanaatları tarafından belirlenen
geleceğin ta kendisidir. Ancak ölüme bir gelecek olarak sahip olmak insan
doğasına aykırıdır. Savaş olaylarının insana ölüm ihtimalini hissettirdiği
andan itibaren -çünkü her an ölebilirsin- her dakikayı dolduran düşünce, ölüm
imgelerinden geçmeden bir günden diğerine geçemez hale gelir. Zihin böyle bir
gerilime ancak kısa bir süre dayanabilir; ama her yeni şafak aynı zorunluluğu
getirir; günler yıllara dönüşüyor. Gün geçtikçe ruh istismar ediliyor. Ve her
gün özlemlerini kesmek zorunda kalıyor, çünkü düşüncesi artık ölümden geçmeden
zamanda hareket edemiyor. Böylece savaş, savaşın amacı da dahil olmak üzere
herhangi bir amaç fikrini yok eder. Savaşı bitirme fikri bile yok edildi.
İnsan, kendisine dokunana kadar ruhun böylesine acı verici bir halinin nasıl
mümkün olduğunu anlayamaz; ona çarptığında, nasıl bitebileceği ona anlaşılmaz
geliyor. Ve bu sonu hızlandırmak için hiçbir şey yapmıyor. Silahlı bir düşman
görünce eller silahlara uzanır. Görünüşe göre zihin, yorulmadan ondan
kurtulmanın bir yolunu aramalıdır; ama kurtuluşu için her şeyi yapma yeteneğini
kaybetti. Hepsi iz bırakmadan, kendisine tecavüz etmeye devam ettiği gerçeğiyle
meşgul. İnsanlarda, ister kölelik ister savaş olsun, dayanılmaz talihsizlikler
kendi ataletlerinden dolayı her zaman uzar ve bu nedenle dışarıdan mümkün
görünür. Ve ruhun onlardan kurtulmak için ihtiyaç duyduğu kaynakları alarak
esnerler ve esnerler.
Ancak savaşın kölesi olan ruh,
kurtuluş için haykırıyor; ama bu bile ona bir trajedi, aşırı bir yıkım biçimi
gibi görünüyor. Ölçülü ve ölçülü bir çıkış, düşüncemizin önüne bir anı olarak
bile katlanamayacağı kadar ciddi bir talihsizlik koymaya muktedirdir. Korku,
acı, bitkinlik, katliamlar, ölü yoldaşlar - kişi tüm bunların ruhunu kemirmeyi
asla bırakmayacağına inanmaz; yeni bir güç sarhoşluğu gelip deneyimlileri sel
basmadığı sürece? Muazzam bir çabanın boşa gittiği düşüncesi acı vericidir.
Gerçekten buradan eve koşuyor musun?
Hepsi ağır gemilerinize doğru koşuyor,
Övünmek ve Priam ve diğer Truva atları ayrılmak
Bu şehirde, kimin uğruna Argoslu Helen
Bu kadar çok Achaean sevgili vatanlarından uzakta mı öldü? 41
Yani kuşatmayı geniş bir cadde olan Truva'dan mı kaldırıyorsunuz? 4
Odysseus için Helena nedir? Ve
Truva'nın kendisi ve onun için Ithaca'nın ölümünü telafi etmeyecek olan tüm
zenginliği nedir? Truva ve Helen, Yunanlılar için yalnızca uğrunda çok fazla
kan ve gözyaşı dökülmüş bir şey olarak önemlidir. Düşmanlığın kendi içinde
öldürmeye zorladığı ruh, düşmanı yok etmekten başka türlü
iyileştirilebileceğine inanmaz. Aynı zamanda çok sevdiği arkadaşlarının ölümü
onda karanlık bir ölüm yarışı başlatır.
Bir Dostu ölüm tehlikesinden koruyamazken, şimdi ölmekten
mutluyum! Sevgili vatanından uzağa düştü - ve bu belada yardımına koşmadım!
Sevgili memleketime dönmeyeceğim...
Sevgili kafamın yok edicisine karşı çıkıyorum - Hector! Zeus onu
bana ve diğer ölümsüz tanrılara göndermek istediğinde, ölümü korkmadan kabul
edeceğim 49 .
Aynı çaresizlik hem ölmeye hem de öldürmeye iter:
Kaderin benim için ölmek olduğunu çok iyi biliyorum.
Burada, anne ve babadan uzakta. Ama gitmeyeceğim
Savaştan, Truvalılar savaşın doygunluğunu tadıncaya kadar! 550
Bu ikiye katlanmış ölüm ihtiyacının
içinde yaşadığı insan, onu hiçbir şey değiştirmezse, yaşayanların ırkına değil,
farklı bir ırka aittir.
Yenilenler yarının ışığını
görmelerine izin verilmesi için yalvardığında, yaşama dair ürkek umut bu
yürekte nasıl bir karşılık bulacaktır? Birinin silahlı, diğerinin silahsız
olması, soran kişinin yaşamının neredeyse tüm anlamını yok eder. Bu nur ne
kadar tatlıdır düşüncesini ruhundan silen kişi, bir başkasının alçakgönüllü ve
boş duasında bu düşünceye saygı gösterir mi?
Bacaklarına sarılıyorum, neredeyse dua ediyorum, merhamet et!
Ben, ey tanrıların evcil hayvanı,
duacıyım, saygıyı hak ediyorum:
Senden gelen Demeter hediyesini eve
ilk girdiğimde tattım.
Beni çiçekli bahçemizde yakaladığın
gün.
Kutsal Lemnos'tan sonra beni
sattın, yırtıp
Hem babadan hem de akrabalardan.
Yüz boğayla ödedim.
Bugün, üç misline, kendime
özgürlüğü satın alırdım.
Ilion'a döndüğümde sadece on iki
şafaktı.
Bunca acıdan sonra. Şimdi tekrar
ellerinde
Kötülük bana rock getirdi. Nefret
ediyorum, gördüğün gibi, ben Zeus'um,
Bir kez beni sana geri verdi. kısa
ömürlü doğurdu
Ve bu zavallı umut nasıl bir
karşılık buluyor?
Sevgilim, aynı şekilde öl ve sen!
Neden bu kadar üzgünsün?
Patroclus hayatını kaybetti - ve
yine de senden çok daha iyiydi!
Benim ne kadar harika ve güzel
olduğumu görmüyor musun?
Ben asil bir babanın oğluyum,
ölümsüz bir tanrıçadan doğdum, -
Ancak ölüm, güçlü bir kaderle ve
beni bekliyorlar.
Sabah ya da akşam ya da öğlen
gelecek - ve kanlı bir savaşta
Bir Truva savaşçısı benim de ruhumu söküp alacak.[46]
Bir başkasının hayatını
onurlandırmak için, kendi içinizdeki hayata olan tüm bağlılığınızı kesmeniz
gerektiğinde - böyle bir asalet çabası göstererek, kalbinizi kırabilirsiniz.
Homer'ın kahramanlarından en az birinin böyle bir çabayı gösterebileceğini
varsaymak gerekli değildir. Belki de bir anlamda şiirin merkezinde yer alan tek
kişi dışında - Patroclus:
Talihsiz Patroclus'un ne kadar
arkadaş canlısı olduğunu ve her biriyle nasıl
Nasıl şefkatli olunacağını, kiminle
tanışması gerektiğini biliyordu.
Hayatının günlerinde [47].
51
52
53
54
İlyada'ya göre zalim ya da vahşi
hiçbir şey yapmadı. Ancak tarihin tüm binyıllarında, böylesine ilahi
cömertliğin örneklerini veren kaç kişi tanıyoruz? Peki, iki veya üç isim
verirsek [48].
Bu cömertlikten mahrum kalan muzaffer asker, doğal afet gibidir. Savaşa
takıntılı, tıpkı bir köle gibi, tamamen farklı bir şekilde de olsa, bir şey
haline geldi ve sözler, ruhsuz maddeden önce olduğu gibi, onun önünde güçsüz.
Hem biri hem de diğeri, güçle temasa geçerek, onun kaçınılmaz etkisine maruz
kaldılar: kime dokunursa, onları dilsiz veya sağır hale getirir.
Gücün doğası budur. İnsanları
şeylere dönüştürme gücü iki yönlüdür ve her iki yöne de yönlendirilir: farklı
şekillerde, ancak eşit olarak, onu deneyimleyenlerin ve ona sahip olanların
ruhlarını ezer. Bu özellik, silahlı mücadelede, sonuca yönelmeye başladığı
andan itibaren sınırına ulaşır. Muharebelerin kaderi, hesap yapanlar, plan
yapanlar, karar verenler, emirleri yerine getirenler arasında değil, tüm bu yeteneklerini
kaybetmiş, değişip ruhsuz bir madde haline, edilgenliğe düşmüş veya hatta
aksine, bölünmemiş dürtü kör unsurların durumuna. İşte savaşın nihai sırrı
burada. İlyada bunu karşılaştırmalarla ifade eder: savaşçılar ya ateşe, tufana,
kasırgaya, vahşi hayvanlara, diğer herhangi bir kör felakete ya da tam tersine
korkan hayvanlara, ağaçlara, suya, kuma - akan her şeye, itaat ederek
benzetilir. dış kuvvetlerin baskısı. Yunanlılar ve Truva atları günden güne ve
bazen saatten saate bir yönde veya diğer yönde değişir:
İneklere saldıran ölümcül bir aslan
gibi,
Geniş bir çayırlık ovada saymadan
otluyor
Beceriksiz bir çobanla ...
Ortadan sıçrayan aslan ineği yemeye
başlar,
Diğer herkes kaçar. Akhalar da öyle
55'in önünde herkes korku içinde kaçtı .
Tıpkı yırtıcı bir yangının
kesilmemiş bir ormana saldırması gibi,
Kasırga onu her yere taşır ve
köklerle birlikte düşer.
Acımasız ateşin baskısı altında
etrafta sık sık çalılar,
Başlar kudretli Atris'in elinin
altına öyle düştü ki
Run 56'da Dönüştürülen Truva
Atları .
Savaş sanatı, bu tür değişiklikleri
getirme sanatından başka bir şey değildir. Yalnızca maddi araçlar ve dövüş
teknikleri değil, aynı zamanda düşmana verilen ölüm - her şey yalnızca bu amaca
hizmet eder; gerçek nesne, savaşçıların ruhlarıdır. Ancak bu değişiklikler her
zaman tanrıların yarattığı gizemi içerir, çünkü insanların hayal gücünü
etkileyen onlardır. Hangisinden oluşursa oluşsun, ruhları ezmek için olan bu
ikili özellik, güç için en önemlisidir; güçle teması deneyimlemiş bir ruh, bu
maruziyetten ancak bir mucize sayesinde kurtulabilir. Ancak bu tür mucizeler
nadirdir ve uzun sürmez.[49]
Kendilerine göre merhametlerine
bağlı olan kişi ve şeyleri elden çıkarmaktan çekinmeyenlerin havailiği, askeri
yok edici yapan çaresizliği, köle ve mağlupların sınırsız aşağılanması, katliam
- hepsi bu monoton bir korku tablosu yaratır. Güç onun tek kahramanıdır. Bu
resim, yer yer insanların yaşayan bir ruhları varmış gibi davrandıkları kısa
ama kutsal parlak anlarla aydınlatılmasaydı, monoton bir şekilde kasvetli
olabilirdi. Kısa bir süreliğine uyanan, gücün tiranlığı tarafından neredeyse
anında bastırılan, saf ve iffetli uyanan bir ruh ve sonra hiçbir belirsizlik,
kurnazlık, kaygı duygusu kalmaz, geriye yalnızca cesaret ve sevgi kalır. Bazen
bir kişi, tanrıların ve insanların yardımı olmadan, tek başına kaderle
buluşmaya hazırlanırken, Truva'nın duvarlarındaki Hector gibi, ruhunu kendine
ifşa ederek bulur.
İnsanların ruhunu buldukları diğer
anlar sevdikleri zamandır. İlyada'da insanlar arasındaki neredeyse hiçbir saf
aşk biçimi sessizce geçiştirilmez.
Nesiller boyunca korunan
konukseverlik antlaşması, mücadelenin körlüğünü yener:
Bundan sonra, Argos'ta senin dostun
ve efendin olacağım.
Oraya gitmem gerektiğinde benim
için Likya'da olacaksın.
Mızraklarımızla kalabalıkta sizinle
birlikte dağılacağız ...[50]
Bir oğlun anne babasına, bir
babanın veya annenin oğluna olan sevgisi birçok kez kısa ama dokunaklı bir
şekilde anlatılır:
Thetis, oğlunun gözyaşlarına
boğulmasına yanıt olarak şunları söyledi:
"Şimdi oğlum, diyorsan ölümlü
sonun yakın! .."[51]
Ablanın kardeşlerine olan sevgisi
de böyledir.
Sıradan bir anneden doğan üç erkek
kardeş gördüm.
Sevgili kalp.[52]
58
Zorluklar karşısında evlilik aşkı,
İlyada'da inanılmaz bir saflıkla ayırt edilir. Sevgili karısını bekleyen
köleliğin aşağılanmasından bahseden koca, karşılıklı şefkatlerini vaktinden
önce gölgeleyebilecek olanı sessizce aktarır. Karısının ölecek olana söylediği
sözlerden daha basit ne olabilir:
...Eğer seni kaybedersem
Yere inmeyi tercih ederim. Ölüm senin başına geldiğinde, hayatımda
artık Sevinç olmayacak. » 6 °
Daha az dokunaklı sözlerle, ölen eşine hitap ediyor:
Hayattan genç ayrıldın sevgili kocam, beni de evde dul bıraktın.
Ve küçük oğlumuz daha küçücük, Biz, bahtsızlar, dünyaya senin ve benim
tarafımızdan doğduk.
Bence gençliğe ulaşamayacak..........................
Ölüm döşeğinden bana elini uzatmadın, Gece gündüz hep
hatırlayacağım gözyaşı dökerek bana o aziz sözü söylemedin![53]
[54]
En güzel dostluk - kavga eden
arkadaşlar arasındaki dostluk - şiirin son şarkılarının temasıdır:
..Ama Pelid hızlı
Ağladım, arkadaşımı hatırladım. hiç
almadım
Tüm fetih rüyası. Yatağının
üzerinde fırladı.[55]
Ama aşkın en saf zaferi, savaşın en
yüce merhameti, can düşmanlarının kalbine giren dostluktur. Öldürülen oğlunun,
öldürülen arkadaşının intikam susuzluğunu giderir, o daha da büyük bir mucizedir!
- Velinimet eden ile merhamet dilenen arasındaki, kazanan ile yenilen
arasındaki mesafeyi kaldırır:
Arzuyu içip yedikten sonra, Priam Dardanides uzun süre Kral Aşil'e
hayret etti, Ne kadar büyük ve güzel; tanrılara benziyordu. Dardanides Priamos
kadar şaşıran Kral Akhilleus, Asil imajına bakıp konuşmaları dinliyordu.
İkisi de keyifle birbirlerine
baktılar.[56]
iyiliği büyük bir pişmanlıkla hissetmemize yetiyor bunlar .
Ancak bu zulümler yığını, bazen tek
bir kelimeyle, hatta bazen bir ritm kesintisiyle, bir ezgiyle ifade edilse de,
her yerde hissedilen o çaresi olmayan burukluk tadı olmasaydı, henüz bizi
etkileyemezdi
. İlyada'nın benzersiz yanı budur -
şefkatten gelen ve güneş ışığı gibi tüm insanlara yayılan bu acı. Ses tonu asla
acı vermekten vazgeçmez, ama asla bir şikayete düşmez. Bu tarif edilemez,
haksız şiddet tablosunda yeri yok gibi görünen adalet ve sevgi - ancak onu
ışıklarıyla yıkarlar, yalnızca aksanlarda somutturlar. Şair, ölüme mahkum olsun
ya da olmasın, gerçekten değerli olan hiçbir şeyi hor görmez; herhangi bir
kişinin zayıflığını dürüstçe, ancak küçümsemeden, tek bir kişiyi ortak insan
kaderinin üstünde veya altında olarak tasvir etmeden gösterir; yok edilen her
şeyi pişmanlıkla anlatıyor. Kazananlar ve kaybedenler şaire ve dinleyiciye eşit
derecede yakındır, hepsi eşit derecede kendilerininmiş gibi algılanır. Herhangi
bir fark varsa, o zaman belki de düşmanların talihsizliği daha büyük bir
üzüntüyle hissedilir.
Bunun üzerine yere düştü ve bakır bir uykuyla sakinleşti.
Zavallı adam kasaba halkını savunurken öldü, yasal olandan uzak
Sadık eş ... 64
Şair, Aşil tarafından Lemnos'a
satılan genç adamın kaderini ne kadar acıyarak hatırlıyor:
Arkadaşlarıyla birlikte, Lemnos'tan ayrılarak on bir gün boyunca
ruhen sevindi; on ikinci gün tanrısı onu yine böyle ölmek istemese de onu Hades
krallığına göndermek zorunda kalan Pelid'in ellerine attı! 65
Ve işte savaşın sadece bir gününü görmeyi başaran Euphorb'un payı:
Charitlerin bakirelerine benzeyen bukleler kanla ıslanmıştı ... 66
Hektor, koruyucu ve muhterem
eşler ve akılsızların çocukları 61 yas tutulduğunda , bu sözler
kaba kuvvetle kirletilen iffeti ve kılıca teslim edilmiş çocukları temsil
etmeye yeterlidir. Truva kapılarındaki kaynak, Hektor'un ölüme mahkûm hayatını
kurtarmak için kaçarken onu nasıl aştığı anlatıldığında, ızdırap verici bir
acıma konusu olur:
Yakınlarında rezervuarlar, geniş, güzel manzaralar, Pürüzsüz
taşlarla kaplı. Parlak giysiler orada Troyalı eşler ve güzel kızları tarafından
daha önce yıkanırdı, - Barış zamanında, Achaean'lar henüz Troya'ya gelmemişken.
Koşarak geçtiler - biri kaçtı,
diğeri yetişti ... 68
İlyada'nın tamamında, en büyük
ulusal talihsizliğin - şehrin yok edilmesinin - gölgesi uzanıyor. Şair Truva'da
doğmuş olsa bile bu talihsizliği daha yürek burkan bir kılıkta gösteremezdi.
Ama aynı tonda anavatanlarından uzakta ölmekte olan Akhalar hakkında konuşacak.
Huzurlu bir hayatın kısa
hatırlatmaları canınızı yakıyor: bu öteki hayat, yaşayanların hayatı çok sakin
ve dolu görünüyor:
Sabahtan itibaren, her zaman,
kutsal gün büyüdükçe
Mızrak ve ok bulutları uçtu ve
insanlar düştü.
Saat birde oduncu koca yemeğini
hazırlamaya başlarken,
Ellerini çoktan doyurmuşken bir dağ
vadisinde otururken,
Yüksek ormanı kesti ve tokluk ruha
indi,
Peki, kalbini tatlı yemek arzusu
kapladı, -
O saatte, yiğitliğin gücüyle,
Danaalılar falanksları yarıp geçtiler. 69
İlyada'da savaşta olmayan, savaşın
mahvettiği, tehdit ettiği her şey şiirle bezenmiştir; ama - savaşın kendi
işleri değil. Yaşamla ölüm arasındaki geçiş hiçbir sessizlikle örtülmez:
Aşağıdaki beynin altında parlak bir
zirve koştu,
Keskin ağzıyla düşmanın ak
kemiklerini yardı,
Dişlerini kırdı. Kanla dolu gözler
İkisi birden. Ağzından, burun
deliklerinden kaçtı.
Kara ölüm bulutu onu her yerden
kapladı 10 .
Savaş eylemlerinin soğukkanlı zulmü
hiçbir şey tarafından maskelenmez, çünkü şair kimseyi yüceltmez, hor görmez
veya nefret etmez - ne kazananlar ne de yenilenler. Bir savaşın değişken
sonucuna neredeyse her zaman kader ve tanrılar karar verir. Kaderin çizdiği
sınırlar içinde, tanrılar keyfi olarak zaferleri ve yenilgileri dağıtır. Her
seferinde pervasızlığı veya ihaneti zorlayanlar onlardır, çünkü bu nedenle
barış her zaman imkansızdır. Bu onların işi - savaş ve kaprisleri ve
entrikaları tarafından yönlendiriliyor. Savaşçıların kendilerine gelince,
galipleri ve mağlupları - hayvanlarla veya ruhsuz nesnelerle - tasvir eden
karşılaştırmalar, ne hayranlık ne de küçümseme değil, ancak bu kadar
çarpıtılabilecekleri insanlara acıma uyandırır.
İlyada'dan ilham alan olağanüstü
adaletin bizim bilmediğimiz başka örnekleri olabilir ama onun taklitçisi yoktu.
Şairin Truvalı değil, Yunanlı olduğuna inanmak zor. Görünüşe göre ton
16,
346-350. Şiir, en eski bölümlerinin kökenine dair
doğrudan kanıtlar taşıyor: belki de tarih bize daha fazla netlik vermeyecektir.
Thucydides'in Truva'nın yağmalanmasından seksen yıl sonra Achaean'ların
fethedildiğine inanılacaksa, demirden sadece ara sıra söz edilen bu şarkıların,
bazıları ana vatanlarını terk etmiş olabilecek yenilenlerin şarkıları olup
olmadığı sorusu ortaya çıkar. yer. Truva'nın altına düşen Yunanlılar gibi,
şehirlerini kaybeden Truvalılar gibi, "sevgili vatanlarından uzakta" 71
yaşamaya ve ölmeye zorlandılar , kendilerini hem galiplerin - babalarının
- imgelerinde, hem de atalarının imgelerinde tanıdılar. kederi onlara
kendilerininkini hatırlatan yenildi. Yıllar sonra, bu savaşın gerçeği, düşmanın
sarhoş edici gururu veya aşağılanmasıyla örtülmeden, onlara çok daha eksiksiz
bir şekilde açıklanabilirdi. Kendilerini hem galip hem de mağlup hayal ederek,
artık ne galiplerin ne de mağlupların bilmediğini anlayabiliyorlardı, çünkü
ikisi de kördü. Ancak bu, varsayımdan başka bir şey değildir; insan bu kadar
uzak zamanları ancak tahmin edebilir.
Her ne olursa olsun, bu şiir gerçek
bir mucizedir. Acılığı, acılığın tek meşru nedeni tarafından üretilir - insan
ruhunun güce, yani nihayetinde maddeye tabi kılınması. Bu boyun eğme, tüm
faniler için aynıdır, ancak ruhlar, erdemlerinin derecesine göre buna farklı
şekilde katlanırlar. İlyada'da hiç kimse bu yasadan muaf değildir, tıpkı
dünyanın her yerinde hiç kimsenin ondan muaf olmadığı gibi. Şair, eylemine
maruz kalanların hiçbirini bu nedenle küçümsemeye layık görmez. Hem insan
ruhunun içinde hem de insan ilişkilerinde gücün zorbalığından kurtulmak için
çabalayan her şeye sevgiyle ama şefkatli bir sevgiyle bakar, çünkü tüm bunların
üzerinde yıkım tehlikesi vardır. Batı'nın sahip olduğu tek gerçek destanın ruhu
budur. Odyssey sadece mükemmel bir taklit gibi görünüyor - kısmen İlyada'nın,
kısmen doğu şiirlerinin; Aeneid, tüm parlaklığına rağmen soğukluk, retorik ve
kötü zevkle bozulan bir taklittir. Ortaçağ kahramanlık şarkıları gerçek
büyüklüğe ulaşmazlar çünkü eşitlik duygusundan yoksundurlar: "Roland'ın
Şarkısı"nda düşmanın ölümü yazar ve okuyucu tarafından Roland'ın ölümünden
tamamen farklı bir şekilde yaşanır.
Attic trajedisi - her halükarda
Aeschylus ve Sophocles trajedisi - Homer destanının gerçek devamıdır. Adalet
fikri onu istila etmeden aydınlatır; Soğuk gaddarlığında ortaya çıkan güce,
burada her zaman, ne güç kullananın ne de ondan muzdarip olanın kaçamayacağı
yıkıcı eylemleri eşlik eder. Aynı zamanda ruhun aşağılanması örtülmez, basit
acımayla örtülmez, ama utanca da maruz kalmaz. Nadiren değil, talihsizlik
içinde aşağılanarak yaralananlar bile trajediyle hayranlık uyandırmaya değer
gösteriliyor. Yunan dehası ilk olarak İlyada'da kendini gösterdiği gibi,
mucizevi bir şekilde son kez İncil'de de kendini ifade etmiştir. Yunanistan'ın
ruhu burada kendisini yalnızca diğer tüm iyi şeyler yerine "göklerdeki
Babamızın krallığını ve doğruluğunu" aramanın emredilmesiyle değil, aynı
zamanda burada insan zayıflığının temsil edilmesiyle de ilan eder. , aynı
zamanda insan olan ilahi bir varlıkta. Tutku hikayeleri, etle birleşen ilahi
zihnin talihsizlik içinde nasıl üzüldüğünü, acı ve ölüm karşısında nasıl
titrediğini, umutsuzluğun dibindeyken insanlardan ve Tanrı'dan nasıl ayrı
düştüğünü gösterir. İnsan zayıflığının anlaşılması Tutku'ya, Yunan dehasının
ayırt edici özelliği olan ve Attika trajedisi ile İlyada'nın ana değerini
oluşturan sadeliği verir. Orada, destanın sözlerine garip bir şekilde yakın
gelen kelimeler var; ve Hades'e gönderilen Truvalı genç, "böyle ölmek istemese
de", Mesih'in Petrus'a "Bir başkası seni bağlayacak ve seni
istemediğin yere götürecek" dediğinde hemen akla geliyor. Bu basitlik,
Müjde'yi canlandıran düşünceden ayrılamaz; çünkü insanın zaafını anlamak,
adaletin ve sevginin şartıdır. Kaderin ve zorunlulukların herhangi bir insan
ruhunu ne kadar sıkı bir şekilde iktidarda tuttuğunu bilmeyen, kendi türüne ve
sevgisine, tesadüfi koşulların kendisinden bir uçurumla ayırdığı insanlara
kendisi gibi bakamayacaktır. İnsan davranışının tabi olduğu güdülerin
çeşitliliği, birbirleriyle iletişim kurmasına izin verilmeyen farklı insan
türlerinin olduğu yanılsamasını yaratır. Sadece gücün gücünü deneyimlemiş ve
onu memnun etmemeyi öğrenmiş olanlar sevebilir ve adil olabilir.
İnsan ruhu ile kader arasındaki
ilişkiyi, her ruhun kendi kaderini inşa ettiği - ve kaderi değiştirme oyunuyla,
her ne olursa olsun, herhangi bir ruhta kaçınılmaz olarak yeniden yarattığı
zorunluluğu gözlemlemek; ve içindeki erdem ve zarafet bozulmadan korunabilir -
tüm bunlara bakıldığında, hata yapmak kolay ve caziptir. Kibir, aşağılama, hor
görme, nefret, kayıtsızlık, unutma veya cehaletle caydırma arzusu - her şey
böyle bir ayartmaya katkıda bulunur. Özellikle, insanların bir başkasının
talihsizliğinin ölçüsünü doğru bir şekilde hayal etmesi son derece nadirdir. Ve
bunu yumuşatırken, neredeyse her zaman, kaybın bu talihsizlerin doğuştan gelen
mesleği olduğuna ya da onun karakteristik, istisnai izlerinin talihsizliğe
katlanmış ruhta sonsuza kadar kalmayacağına inandıklarını iddia ediyorlar. Yunanlılar
çok sık, kendilerini aldatmamalarına izin veren böyle bir ruh gücüne sahipti.
Bunun için ödüllendirildiler: çünkü diğer her şeyde en yüksek netliği, saflığı
ve sadeliği elde edebildiler. Ancak düşünürler ve trajik şairler aracılığıyla
İlyada'dan İncil'e geçen ruh, Yunan uygarlığının sınırlarını aşmamış; ve
Yunanistan'da bastırıldıktan sonra geriye yalnızca yansımalar kaldı.
Öte yandan, Romalılar ve Yahudiler
kendilerini genel insani zayıflıklardan muaf görüyorlardı: İlki, kaderin
kendisinin dünyayı yönetmeyi seçtiği bir ulus olarak ve ikincisi, Tanrılarının
lütfu ve itaatleri ölçüsünde. ona. Romalılar diğer halkları, yenilenleri,
haraçları, köleleri hor gördüler: ve işte, ne destanlar ne de trajediler
yarattılar. Trajediler yerine gladyatör dövüşleri vardı. Yahudiler talihsizliği
günahın damgası ve dolayısıyla meşru bir aşağılama nedeni olarak gördüler.
Tanrı'nın kendisinin mağlup ettikleri düşmanları "korkuttuğuna" ve
onları kötülükleri için kefarete mahkum ettiğine inanıyorlardı, bu da onlara
karşı zulmü izin verilebilir ve hatta gerekli kılıyordu. Ve Eski Ahit'in tek
bir metninde, Eyüp hakkındaki şiirdeki bazı yerler dışında, Yunan destanıyla
uyumlu notlar yoktur. Ve yirmi asırlık Hıristiyanlık boyunca, ne zaman bir suç
meşrulaştırılsa, övülen, örnek alınan, hem sözde hem de eylemde tekrarlanan
Romalılar ve Yahudilerdi.
Ancak İncil'in ruhu, sonraki
Hıristiyan nesillerine en saf haliyle geçti. Daha ilk yüzyıllardan itibaren,
şehitlerin acıya ve ölüme neşeyle katlanmalarını bir lütuf işareti olarak görmeye
başladılar: sanki lütfun etkisi sıradan insanlar Mesih'in kendisinden daha büyük olabilirmiş gibi. Müjde'den, bir insan olan Tanrı'nın
kaderinin gözlerine bakarak ıstıraptan titremekten kendini alamayacağını
biliyorsak, o zaman yalnızca insanların görünüşe göre insan zayıflığının
üzerine çıkabileceğini anlamalıyız. ölüm yanılsama, kendinden geçme ya da
fanatizmle gölgelenir. Aldatmanın zırhıyla örtülmeyen bir kişi, kendisini
ruhuna işlemeden güç eylemine dayanamaz. Grace, bu etkinin bir kişinin ruhunu
saptırmasını önleyebilir, ancak onu yaralanmadan koruyamaz. Bunu çok fazla
unutan Hıristiyan geleneği, Passion anlatısının her cümlesinde çok dokunaklı
bir şekilde yankılanan o sadeliğe nadiren ulaştı. Öte yandan, inanç
meselelerindeki alışılmış şiddet, güç kullananların bu gücün insanların ruhları
üzerindeki etkisini görmelerine artık izin vermiyordu.
Rönesans sırasında Yunanca
metinlerin keşfinin yarattığı kısa ömürlü coşkuya rağmen, Yunan dehası bu yirmi
yüzyılda asla diriltilmedi. Villon'da, Shakespeare'de, Cervantes'te,
Moliere'de, bir zamanlar Racine'de ondan bir şeyler görülebilir. İnsanın
zayıflığı - aşk söz konusu olduğunda doğrudur - "Eşler Okulu"nda ve
"Phaedra"da açığa çıkar: Bu, destansı zamanların aksine, bu
zayıflığın yalnızca gösterilmesine izin verildiği garip bir çağdı. aşkta, ancak
savaşta, siyasette gücün ruh üzerindeki etkisi, yine de zafer sisi ile
sarmalıydı. Belki başka isimler de eklenebilir. Ancak Avrupa halklarının hiçbir
eseri, onlardan birinde ortaya çıkan bilinen ilk şiirle eşit olmayacaktır.
Belki de artık insan kaderinden bir sığınağa inanmamayı öğrendiklerinde, güce
hayran olmamayı, düşmandan nefret etmemeyi ve talihsizleri hor görmemeyi
öğrendiklerinde destansı dehalarını yeniden kazanacaklar. Ancak bunun yakın
zamanda gerçekleşeceği şüphelidir.
1938-1939'da yazılmış makale, ilk olarak
Marsilya'daki "Cahiers du Sud" dergisinde Emil Novis takma adıyla
yayınlandı, no. 230 ve 231, Aralık 1940 - Ocak 1941. Çeviren: Simone Weil.
Quvres. Gallimard, koleksiyon "Quarto", 1999, s. 529-551. İlyada ile
ilgili makale, Simone Weil'in Rusça yayınlanan ilk eseriydi (Novy Mir, No. 6,
1990). A. Sukonik'in çevirisi İngilizce metinden yapılmış ve kısaltılmış olarak
da basılmıştır. Orijinal metnin üçte birini oluşturan kısaltmalar Novomir
yayınında hiçbir şekilde belirtilmemiştir.
[2] İlyada,
şarkı 11, 159-162 (Agamemnon'un
Hector ile savaşı. Çeviri: V. Veresaev. Bu çeviri, içinde
sanatsal ve üslup açısından N. Gnedich'in
çevirisinden daha aşağı, gerçek anlamıyla aslına uygunluğu Simone Weil'in
Fransızca çevirisine çok daha yakın. Simone, bir dergi yayınında metne bir
notla eşlik etti: “Alıntılanan pasajlar yeni bir çeviriyle sunuluyor. Her
satır, Yunanca metnin ilgili ayetini aktarır, tüm tirelemeler ve enjambemani
dikkatlice yeniden üretilir; Her ayetteki Yunanca kelimelerin sırasına mümkün
olduğu kadar saygı duyulmaktadır.”
[3] Kanto 22, 401-404
(Hector'un cesedi bir arabanın arkasına çekiliyor).
[4] 22, 362-363 (Hector'un
ölümü).
[5] 22, 442-446 (Andromache,
savaş alanından Hector'u bekliyor).
[7] 21, 114-119.
[8] 24, 477-479 (Priam,
Akhilleus'a öldürülen oğlunun cesedini kendisine geri vermesi için yalvarır).
[9] 24, 480-484.
[10] 24, 507-512.
[11] 24.571.
[12] 1:29-31 (Agamemnon'un
Chryseis'i babasına geri vermeyi reddetmesi).
[13] 6, 456-458 (Hector'un
Andromache'ye vedası).
[14] 24, 731-734
(Andromache'nin Hector'un ölümünden sonra oğlu Astyanax'a yaptığı konuşma).
[17] 24, 602-613 (Aşil,
Priam'la konuşarak ona yiyecek ve bir süreliğine Hektor'un ölümü hakkında
teselli teklif eder).
[18] 24, 527-528, 531-533.
[19] 2, 198-202 (burada ve
aşağıda Odysseus'tan bahsediyoruz).
[20] 2, 266-270.
[21] 1, 348-350.
[22] 1, 185-187.
[23] 9. şarkının teması
("Büyükelçilik").
[24] 7, 92-93.
[25] 1, 215-218.
[26] 11, 544-546.
[27] 8, 69-72.
[28] 18, 309 (Hector'un
Polydamas'a savaşın devamını talep eden cevabı. Enialius, Ares'in kült
isimlerinden biridir. Başlangıçta Miken döneminde ayrı bir tanrının adıydı).
[29] 22, 354 (Aşil ölmekte
olan Hector'a hakaret eder).
[30] 23, 175.
[31] 1, 10 ve ötesi. Yayın, bana bir yazım hatası gibi
görünen devins - kahinler kelimesini içeriyor. İÇİNDE
İlyada'daki karşılık gelen
yer yalnızca bir kahinden bahseder. İlahlar - ilahlar, gökseller anlamında daha
uygun olur.
[39] 22, 99-100, 103-107,
111-113, 122-125.
[40] 22, 136-137, 159-161.
[41] 14, 85-87.
[42] Fransa'nın kuzeyinde
bir köy ve bir ova, Nisan 1917'den Mayıs 1918'e kadar süren çatışmalar
sırasında birçok kez elden ele geçti. Craonne'daki savaşlar hakkında
"Burada hepimiz mahkumuz, hepimiz kurban edildik" nakaratıyla bir
şarkı bestelendi. Simone onu çocukluğundan hatırladı.
[43] 8, 229-235.
Yenilenler için genel olarak merhametten değil, belirli bir
şekilde merhamet gösterme yeteneğinden bahsediyoruz.
[50] 6, 224-226 (Savaşta karşılaşan Glaucus ve Diomedes, onları
birbirine bağlayan misafirperverlik bağlarını hatırlıyor.
[53] 6, 410-413
(Andromache'nin Hector'a söylediği sözler).
[54] 24, 725-728, 743-745.
[55] 24:3-5.
[56] 24, 628-633.
Not: Bazen Büyük Dosyaları tarayıcı açmayabilir...İndirerek okumaya Çalışınız.
Yorumlar