Print Friendly and PDF

Şarkılarda


Düşlerimiz

Bizler "Gerçekleşmesi imkânsız gibi görünen düşler ile umurumuzda olmayan gidişat arasında bölünmüş" gibiyiz. Seçeneklerimiz gerçekten de "Düşler Fabrikası" (Dreamworks) ile hiçlik arasına mı sıkıştı?
 Böyle bir dünyada düşler neye benzer?

Yalnızca Birini Sevsen Bütün Şarkılarda Senin

Indra'nın cennetinde, incilerden oluşan oluşan bir ağ olduğu söylenir. Bu ağ öyle yapılmıştır ki, eğer incilerden birine bakarsanız geri kalanların tamamının bu inciden yansıdığını görür, bu ağın herhangi bir parçasına ulaşırsanız, ağın tamamında, gerçekliğin herbir parçasında yankılanan çanları çalmaya başlarsınız. Aynı şekilde her insan, dünyadaki her nesne yalnızca kendisinden oluşmaz; bütün insanları ve varolan bütün nesneleri içeririr. Aslında belli bir düzeyde diğer insanların ve nesnelerin hepsidir.
Avatamska Sutra

Güvercinler Şafak Sökerken Ağlar

Bir çift güvercin dün gece mecburen uçmuşlar…baykuşların arasında çıkan kavgada erkek güvercin onlar tarafından öldürülmüş. Dişi güvercin donup kalmış...sessizce uzun uzun bakmış görünmeyen yerlere, görür gibi.
"Bu gece şarkı dinleyeceğim",  "yarın ağlarım"demiş,
Ve güneş ufukta görününce başlamış ağlamaya...
Ey güneş! kaybolmasaydın bu gecelerde olmasaydı…
Ancak bilinen ve tekrarlanan kader deyip beni kandırıyorsun...Şimdi o yok...

Benli Şarkılar

"Ben" diye başlayan aşk şarkılarının neredeyse tamamında "karşı taraf' suçlu ya da hatalıdır. Herkes duygularını o şarkılarla dile getirdiğine ve o şarkıdaki hakkı yenmiş sevgilinin kendisi olduğuna inandığına göre, bu karşı taraf kim oluyor? Peki, onun şarkısı hangisi?

Murathan Mungan

"Neden Yakın Kalpler Uzaklarda Oturuyor?"


Yıllarca hasretini çek…
Kaderin dönülmez yollarında istemsiz kal..
Sonra nedensiz tekrar eski şarkıyı söylemeye çalış
Olur mu böylesi…ne alınır ne satılır …
Biz mi kalmış.. sen mi ben
Bence hayatın en görülmesin yanı
çaresi var ölümde…elimizde mi, değil…
Neden yakın kalpler uzaklarda oturuyor

Kalbim

Vücudumuzda kalbi aşkın ikametgâhı bilmek rastlantı olmasa gerek. Biliyorsunuz, beyin öldükten sonra vücut bir süre yaşar, ama kalp durduğunda hayat da durur. Demek doğru adres seçilmiş. Birdenbire eskilerden bir şarkı: "Vücut ikliminin sultanı sensin."
Murathan Mungan

Sana Benziyor


Bak yine soldu güneş yine akşam oluyor
Ömrümün kadehine sensiz bir gün doluyor

Sen yoksun diye inan dertliyim kederliyim
Gelmezsen kahrolurum yıkılırım sevgilim

Tadın sinmiş suyuna taşına, toprağına
Bu şehirde ne varsa hepsi sana benziyor

Seni unutmak için ne yaptımsa olmuyor
Tüm çabalar boşuna elden bir şey gelmiyor

Sen yoksun diye inan dertliyim kederliyim
Gelmezsen kahrolurum yıkılırım sevgilim

Hürriyet

Fransız şair Paul Eluard bir kadına aşık olur. Kararlıdır şair, çok sevdiği kadına bir aşk şiiri yazacaktır...ancak özgürlük baskın gelir…
Bana sorarsanız sevdiğin olmadığı özgürlük kimin için olsun.

Okul defterlerime
Sırama ağaçlara
Kumlar kar üstüne
Yazarım adını

Okunmuş yapraklara
Bembeyaz sayfalara
Taş, kan, kağıt veya  kül
Yazarım adını

Yaldızlı tasvirlere
Toplara tüfeklere
Kralların tacına
Yazarım adını

Ormanlara ve çöle
Yuvalara çiğdeme
Çın çın çocuk sesime
Yazarım adını

En güzel gecelere
Günlerin ak ekmeğine
Nişanlı mevsimlere
Yazarım adını

Gök kırpıntılarıma
Güneş küfü havuza
Ay dirisi göllere
Yazarım adını

Tarlalara ve ufka
Kuşların kanadına
Gölge değirmenine
Yazarım adını

Fecrin her soluğuna
Denize vapurlara
Azgın dağın üstüne
Yazarım adını

Bulutun yosununa
Kasırganın terine
Tatsız kaba yağmura
Yazarım adını

Parlayan şekillere
Renklerin çanlarına
Fizik gerçek üstüne
Yazarım adını

Uyanmış patikaya
Serilip giden yola
Hınca hınç meydanlara
Yazarım adını

Yanan lamba üstüne
Sönen lamba üstüne
Birleşmiş evlerime
Yazarım adını

İki parça meyveye
Odama ve aynaya
Boş kabuk yatağıma
Yazarım adını

Obur köpekçiğime
Dimdik kulaklarına
Acemi pençesine
Yazarım adını

Kapımın eşiğine
Kabıma, kacağıma
İçimdeki aleve
Yazarım adını


Camların oyununa
Uyanık dudaklara
Sükutun ötesine
Yazarım adını

Yıkılmış evlerime
Sönmüş fenerlerime
Derdimin duvarına
Yazarım adını

Arzu duymaz yokluğa
Çırçıplak yalnızlığa
Ölüm basamağına
Yazarım adını

Geri gelen sağlığa
Kaybolan tehlikeye
Hatırasız ümide
Yazarım adını

Bir tek sözün  şevkiyle
Dönüyorum hayata
Senin için doğmuşum
Seni haykırmaya

Hürriyet




           
Paul  ÉLUARD

Çeviri: Melih Cevdet ANDAY - Orhan Veli KANIK

Şiirin Aslı: Liberté


**

Paul Eluard/Seviyorum


-Geceleri hepimiz bir kumaş dokuruz.
-İşimiz gücümüz görmek karanlıkta.
Görmek, anlamak ve yapmaktır.
Varolmak yada olmamaktır.
Elimizde kardeşler,elimizde bu.
İyi olmak,
hür olmak elimizde.
Bozmak elimizde alın yazısını.
Bir bahar özlüyoruz güllü çiçekli,
mutlu günler bekliyoruz,
güzel yarınlar.
aydınlıklar sarsın dört bir yanı,
yıkasın kirini, pasını dünyamızın.


-İnsanlarda tek sıcak kanun
üzümden şarap yapmaları
kömürden ateş yapmaları
öpücüklerden insan yapmalarıdır

-Sokak saçmaydı, ev acımsı
gündüz kaygandı gece hastaydı...


-Tanımadığım bütün kadınlar adına
seviyorum seni
yaşamadığım bütün çağlar adına
seviyorum seni, enginlerin kokusu
sıcak ekmeğin kokusu adına,
ilk çiçekler adına, eriyen kar adına
insanın ürkmediği saf gönüllü
hayvanlar adına
sevmek adına seviyorum seni
sevmediğim bütün kadınlar adına
seviyorum seni
kendimi pek az görürüm yansıyan
sen değilsin bana
sadece bir çöl görürüm
geçmişinle bugün arasında
sonsuz uzayıp giden
yaşamı sözcük sözcük öğrenmem
gerekti bana, unutur gibi
benim ki olmayan bilgeliğin adına
seviyorum seni
yalnız kuruntu olan her şeye karşı
zorla tutmadığım bu ölümsüz yürek adına
seviyorum seni
sen kuşku sanıyorsun kendini oysa akılsın
sen başıma yükselen güneşsin
güvendiğim zaman kendime ...


-( Ölümsüz hava için ;)
önüme baktım
seni gördüm kalabalıkta
buğdaylar arasında seni gördüm
bir ağaç altında seni
bütün gezilerim sonunda
bütün acılarımın sonunda
dönemecinde bütün gülüşlerin
çıkarken sudan ateşten
yaz kış seni gördüm
evimde, kollarımda, düşlerimde
bırakmam artık seni...


-İnsanın ateşi insanın tek bir ateşi
tek bir öpüş
ve yanıyor
yakması gereken ...


-Yeryüzünde her zaman yüzler kalabalığı içinde
bağlayan bir yüz oldu, insanı geçmişine ...


-Görünür kılın beni güzel gözlerim
bitmek istemiyorum kendimde ...

Hiç kimse bilemez beni


Hiç kimse bilemez beni
Senin bildiğin kadar
Gözlerin, içinde uyuyup
Koyun koyuna uyandığımız gözlerin,
Ağarttı dünyanın tüm gecelerini
İnsan parıltılarınla senin
Gözlerinden başladı yolculuğum
Dünyalar ötesine anlamlı bir güzellik
İçinde binbir hevesle uçtuğum gözlerin
Gözlerinde yansıtırdı bizi
Bitip tükenmeyen yalnızlığımız
O bakışlar değil ki şimdi gözlerindeki
Hiç kimse bilemez seni
Benim bildiğim kadar
Çeviren: Sacide Üçer

Cuma


bugün sevilen küçük bir adam
olağanüstü
Kendimi çok iyi hissediyorum ama
Seni dayanılmaz özledim
Baş edilmez bir melankoli
Sana güvenmek istiyorum
Yanı başımda olduğunu görmek için
Daha önce hissetmediğim bir şansla
Ölmüş hatıralar için çok fazla nostaljik
Takınmak çok kötü oldu
ve çok az arzum kaldı o yüzden sakinim
affedilmek için bunu söylüyorum çığlıklar boğazıma takılıyor
bu yaşamak değil
aslında
hala bir çocuk gibi karmaşığım ve gergin
n’olur ama unutma
Asla yaşamayı istemiyorum

Seni seviyorum heryerde seni öpüyorum PaulYıkanmak için ısıttığın.
Ateşle ten arasında elçilik yapar.
Onları kavuşturur, seni temizler!
Mevlana

Şarkı Söyleyen Kuş Gibi Ol


Konduğu dalın inceliğinden
Düşecekmiş gibi olan
Ama yine de
Kanatları olduğunu bilerek
Şarkı söyleyen kuş gibi ol.
Victor –Hugo

Şarkımı Söylemek

Şarkımı söylemek, hayalimde anmak, içimdeki mutluluğun dışavurumudur.
Hayatta olduğumun ve "an"ı kutlamanın en güzel yoludur.
Her zaman attığım adımların ritminde ve aklımda hep o şarkım var.
Yıllar geçti. Bulunduğum her fırsatta bunları dışa vuramasam da... yine de bana şarkım neşe vermekle kalmayıp çevremede güzellik dağıtmaktadır.

Sende mi.. Sebep Buldun… Hepsi Gibi…  Ayrılmak İçin


Hermione krallıktaki en güzel kadındı.
Şairler ve şarkıcılar hep onun güzelliğine övgüler düzen şeyler yazıyor, söylüyordu.
Uzun, ipek gibi saçları mücevherlerle bir tutuluyordu.
Ona abayı yakmış pek çok asilzade ve tüccar, Hermione'ye ait olduğu, hatta değerli gözyaşlarını onlara sildiği söylenen mendilleri alabilmek için bir servet ödüyorlardı.
Hermione'nin bütün vücudunda mükemmel olmayan belki tek bir nokta vardı ama bu nokta o kadar belli belirsizdi ki sadece mükemmelliğini tamamlıyordu.
Sağ gözbebeğinin yanında küçük bir siyah nokta vardı.
Bu nokta o kadar küçüktü ki bir sürü talibi içinden biri bile fark etmemişti.
Aylarca naz yaptıktan sonra Hermione bir kontla evlendi.
Babası kontun varlığını, annesi yakışıklılığını onaylamıştı.
Hermione ise sadece peşindeki talip ordusundan ve kulaklarına işkence eden ayışığı serenatlarından kurtulacağına seviniyordu.
Kocası ilk birkaç ay boyunca ona tapıyordu.
Zamanla sevgisi azalmaya başladı.
Birkaç yıl sonra Hermione ona bahçede çay doldururken kocası ona baktı ve "Biraz yaklaşsana. Gözündeki o leke de ne?
Ne zamandan beri böyle sevimsiz bir leken var senin?" diye sordu.
Kocasının, doğduğu günden beri taşıdığı bu kusurunu ilk kez fark ettiğini duyunca Hermione, üzüntüyle gülümsedi ve cevap verdi:
"Sevgili kocam, o leke sadece beni sevmekten vazgeçtiğinden beri orada."
****
Bazen sana hayat vermeyen
Herhangi bir şey veya herhangi birinin
Senin için çok az olduğunu öğrenmek için
Karanlık ve yalnızlığının tatlı hapsine ihtiyacın vardır.
David Whyte
Birde gözü az gören, kulağı duymayan, padişah kapısında köle olan birini beğeneni çıkar mı?
...

Tanımadığım Ten

Yanlızca bir kırıntıydın içime düştüğünde
Vakitsiz anda...
Bilmediğim bir neden beni alıp götürdüğünde
O yerlere...
Keder ve budalalıktan başka yaşamın anlamı
Var mıydı..

Aradığım aşkı bulduysam sendedir
Ya bu benim içimde dolaşanda kimdir?
Ya bu benim içimde mekan tutanda kimdir?

Adem evvelinden beri bir yanımız noksandır
Neylersin...
Beni bu alemde divane gibi gezdiren
Sen değil misin?
Geriye kalan yanlızca tanımadığım
Bu tendir...

Özgür Şarkı

Canto Libre /VICTOR JARA
Bir güvercindir dizeler
yuva kuracak yer arayan;
çırpıp ve kapayan kanatlarını
uçan, uçan, uçan,
Şarkım özgür bir şarkıdır,
armağanlar vermek isteyen
kim ellerine sarılırsa,
kim istiyorsa ateş etmek.
Bir zincirdir şarkım
ne başı ne sonu olan
ve buluşur her baklasında
dostlarımın şarkılarıyla.
Söyleyelim durmaksızın hep birlikte
bütün insanlık için,
madem bir güvercindir şarkı
hedefe doğru uçan,
çırpıp kapayan kanatlarını,
uçan, uçan, uçan.
Şarkım özgür bir şarkıdır...
1970

 Sizin De Bir Şarkınız Var Mı?

İnancın toprağa ekilen bir tohuma benzediğini, ancak bakılırsa büyüyeceğini bilin.
 Fikri (tohumu) zihninize ekin, onu umutla sulayın ve gübreleyin.
Böylece kendini gösterecektir. Bütün hastalıklar zihinde başlar.
Bununla bağlantılı zihinsel bir kalıp olmadığı sürece, vücutta hiçbir şey görülmez.
Bir başkası için iyi dileklerde bulunurken, sizin iyilik, güzellik ve kusursuzluk konusunda sessiz içsel farkındalığınızın diğer kişinin bilinçaltının olumsuz kalıplarını değiştireceğini ve harika sonuçlar yaratacağını bilin.
“Sizin de içinizi huzura koyacak bir şarkınız var mı?”
Benim var...

Sevdin mi

Tutkuyla, derinden ve tüm kalbinle sev,
 İlk bakışta aşka inan,
 Aşkın tatlı bir kokusu ve hüzünlü bir tadı olduğunu unutma,
 Seni seviyorum, dediğinde, bunu gerçekten söyle,
 Mutlaka bir şiir ezberle,
 insanlara senden istediklerini ver ve bunu zevk alarak yap,
 Üzgünüm, dediğin kişinin gözlerinin içine bak,
 Hata yapmaktan ve onu telafi etmekten korkma,
 Bütün kuralları öğren ama hepsine uyma,
 Gitmediğin bir yere git,
 Dua et; Allah’a güven ama kapını kilitli tut,
 Satır aralarını oku,
 Geçmişi unutma ama orada da yaşama,
 Susmanın çoğu zaman en iyi cevap olduğunu bil,
 Daha çok kitap oku, daha sık hayal kur,
 Değiş ama değerini kaybetme,
 İnsanları akrabalarına göre yargılama,
 Yavaş konuş, hızlı düşün ama her şeyi söyleme,
 Sık sık anneni ara,
 Kaybettiğinde pes etme, ders al,
 Telefonda konuşurken gülümse,
 Konuşmayı seven biriyle evlen ve seni öperken gözlerini kapatmayan birine güvenme,
 Bazen yalnız kal

Tadı Bitmeyen Bir Şeker

“Aşk, iççekişlerin nefesiyle yükselen bir dumandır, Aşıkların gözlerinde parıldayan bir ateşin arınmasıdır, Aşkların gözyaşlarını besleyen bir denizin hırsıdır, Başka nedir ki ?
Dikkatli bir çığlık, Doğal bir kin, Tadı bitmeyen bir şekerdir”
W. Shakespeare

En Küçük Şarkı İçin

Yaşamayı öğrenmenin vakti geçti artık
Birleşen yüreklerimiz ağlasın gecede
En küçük şarkı için nice mutluluklar gerek
Nice pişmanlık bir titreyiş ödemeye
Bir gitar ezgisine nice hıçkırık
Mutlu aşk yoktur...”
Aragon
---
“Birde gerçeğini bulmak içinse”

Gala İçin Şarkı /


Sevgilim, sevgilim, güzel bir şarkı olacak
Sevmiyorum, artık kadınlardan hoşlanmıyorum.
Onlardan nefret ediyorum
Böyleyken...Gala'yı hiç sevmedim olur
Diğer kadınları inkâr edersem, bunu onaylarım
Gala dışında başka bir kadın bulamadım
Bana yaşama arzusu vermek için
beni öldürmek istiyor
Bana veren mutluluğun küçük, çok küçük kısmı 
Ve çok saf
Asla bir şeyin olmadığı büyük bir siyah madenden çıkarılması gerektiğine göre
başka bir şey bul
Büyük bir tehdit yumruk olarak büyük bir yokluk  madeninden
Her şeyden çok küçük bir elmas üzerinde kapalı ama bu kör
o korkunç sırrı açmaya cesaret sahibi olan
Bütün kadınlardan nefret ediyorum
panzehirlerden nefret ediyorum
en güzel bulutlar
uçar kuşlar, tüm tavanlar, tüm hapishaneler
Aşktan nefret ediyorum,
Gala'yı seviyorum
Paul Éluard

Not: Bazen Büyük Dosyaları tarayıcı açmayabilir...İndirerek okumaya Çalışınız.

Benzer Yazılar

Yorumlar