İran Tarihi ve Edebiyatı
FARS DİLİ:
Fars: Bu kelime aslında “Pars” olup arapçada p
harfi olmadığı için “Fars” şeklini almıştır.
Pers,
iranın yüksek bölgelerinde yaşayan bir kavim idi.
Medler
zagroslarda kalırken Persler, ovalara indiler.
İlk
imparatorlukları olan Ahamenit (Hehamenişiler) imparatorluğunu m.ö 550
yılında kurdular.
Ahamenitler,
iran bölgesine Pars demekteydiler.
Ahamenitler
döneminde konuşulan farsça Hint Avrupa dil ailesinin bir koludur
m.ö. 1500
yıllarında Hintçe ile tek dil olduğu söylenir, milletlerin ayrılmasıyla
müstakil olarak gelişti
Üç Döneme Ayrılır:
1-ESKİ FARSÇA: Medlerin kruluşundan(758) Ahameni
İmparatorluğunun yıkılışına (m.ö.330)kadar geçen sürede konuşulan, yazılı
belgeleri bulunan Med dili, saka dili, Eski Farsça ve Avesta dillerini kapsar.
Med dili:
-Eski Farsçanın medlerden
alındığını söyleyenler de vardır.
-med saraylarında iran
efsanelerinin konularını işleyen şairler
vardı
-Med dönemine ait bir çok hikaye
yunan kaynaklarında aktarılır
-fakat med diliyle yazılı hiçbir
belge günümüze ulaşmamıştır
-Asur krallarının kitabelerinde (m.ö
835), medlerden bahsedilir
-yunanca ve Latince eserlerde de
birkaç medce kelime vardır.
-Medlerin yerine geçen Ahamenit
krallarının kitabelerinde med dilinden kelimeler çoktur.
Eski Farsça
-Eski Farsça, Ahamenitler
döneminde (m.ö. 559-330) İranın resmi dili oldu
-sanskrit ve Avesta dilleriyle
yakın akrabalığı vardır
-en önemli belgeleri, Ahamenit
krallarına ait kitabelerdir
- kelimelerin son harfleri,
değişebilir
- Bisutun, Nakş-ı Rüstem, Şuş, ve Taht-ı Cemşid gibi
kitabeler kalmıştır
Avesta ve Dili
-Avesta kutsal kitabının dilidir
-İranın Kuzey bölgelerinde
kullanılmaktaydı
-Kitap beş bölümden oluşur(Yansa,
Yaştlar, Vispered, Vendidad, Hurda)
-sasanilere kadar (m.s. 226-651)
sözlü olarak aktarıldı
-Sasanilerde giderek bozulmasını
engellemek için yeni bir yazı icat ederek Avesta yazıldı
-Sasani hükümdarı Erdeşir-i
Babekan ve oğlu zamanında yazıya geçirildi
-Avestanın 12.000 öküz derisi
üzerine yazıldığı fakat iskenderin saldırı sırasında kaybolduğu belirtilir
-bu yazı, arami alfabesinden
olup, sağdan sola doğru idi
Sanskritçe:
-Eski Farsça ile aynı dönemde
Hindistanın güney bölgelerinde konuşulmaktaydı
-gramer olarak Eski Farsça ve
Avesta diliyle benzerlik gösterir.
-Dil benzerliğinden dolayı İran
ve Hint medeniyetinin aynı kökten geldiği söylenir
2- ORTA FARSÇA,
PART DİLİ, EŞKANİ ve SASANİ PEHLEVİCESİ VE MANİ dilleridir.
Part Dili:
-eşkaniler (m.ö. 250-m.s224) devletini kuranlar, part
kavmidir.
-partça ve Orta Farsça dillerine
sasani padişahlarıyla ilgili yazılarda rastlanır
-part dili, sasanilerin baskılarıyla
ortadan kalktı
-Pehleviceye partçadan bazı
kelimeler geçmiştir.
-ortaasyadaki pek çok kazıda
çıkan eserler, Süryani yazısıyla yazılan partça eserlerdir
SASANİ PEHLEVİCESİ:
-Sasani Pehlevicesi, Sasaniler
döneminde İranın resmi diliydi
-Pehlevi kitabeleri arami
yazısıyla yazılmış olup bu dönemin temel eserleridir
3- YENİ FARSÇA, İSLAMDAN SONRAKİ DÖNEMDEN ŞİMDİYE
KADAR
-Derî, Farsi-yi derî gibi isimleri de vardır.
-9. ve 10.yy dan itibaren İranın
doğu bölgelerindeki devletlerin resmi dili oldu
-saray ve yönetim dili olunca
şairler edebi eserlerle güçlendirdiler
-Rudeki, Dakiki, Firdevsi ve Kisai-yi Mervezi gibi şairlerin eserleri
edebiyatını geliştirdi
-İslamiyet etkisiyle Arapçanın
etkisi altına girdi
- kelimelerin son harfleri,
değişebilir
ESKİ FARSÇA |
AHAMENİTLER |
m.ö 550- 330 |
ORTA FARSÇA |
EŞKANİLER (Partlar),
SASANİLER |
m.ö 256-. İslama kadar |
YENİ FARSÇA |
TAHİRİLER..... |
M. 821.....islamdan sonra |
İRAN ve İRAN EDEBİYATI
İRAN: Eski
farsça olan avesta dilinde Airyana, Sanskritçede Ariya, pehlevi
ve dersi Farsçasında ise İr olarak geçer. Kelime anlamları ise Asil
ve Üstün, özgür demektir.
İran ise İr kelimesinin
çoğulu olarak Özgür kişiler demektir.
İran kelimesi, Rıza
Pehlevi döneminde ilk kez ülke adı olarak kullanılmış ve kabul
edilmiştir.
İran, sözlük anlamı olarak Aryailerin
memleketi demektir.
iran edebiyatının özelliği destansı olmasıdır. Yani
olan olayların destansı bir şekilde anlatılmasıdır.
İslamiyetten sonra mesnevi çok gelişmiştir
Genellikle mütekarib ve hezec bahirleri kullanılmış
İSLAM ÖNCESİ
-med döneminden günümüze bir
belge ulaşmamıştır
-Ahamenitler döneminden kaya
yazıları vardır
- avestadaki metinler, en eski
edebiyat eseri örneği sayılır.
-sasani söneminde ortaya çıkan mani’nin yazdığı belgelerin de
edebiyatta önemli yeri vardır
bu belgeleri
eşkani pehlevicesiyle yazmış olup mani diniyle ilgilidir.
-Orta Farsça döneminde iran
edebiyatı Milli destan ve münazara alanında gelişmiştir.
MEDLER:
(m.ö.728-MÖ.550)
-Medler, Aşur ve Babil kentlerini ele geçirip
Aşurileri yendiler
-Aşurilerin yenilgisiyle Med padişahlığı büyük bir
imparatorluğa dönüştü.
-Aşuriler, asurilerin dedeleridirler
-Medler, ilk ve en güçlü padişahı Hevexşetre döneminde
geniş bir alana hükmetmiştir
-Yunanlılar Hevexşetre’ye Key Hüsrev
demişlerdir
-bugünkü Hemedan bölgesinde kurulmuş olan Ekbatana,
Medlerin başkentiydi.
-m.ö. 6.yy da Azerbaycanın kuzeyine, ortaasyaya ve
afganistana kadar uzanan bir alanda imparatorluk kurmuştur
-batı asyanın en güçlü devletiydi
-Med kavmiyle ilgili işaretler, kitabelerde
Asur padişahının Kürdistan bölgesi olan Parsvaya saldırısıdır
-Parsva, Kürdistan dağlarında 27
küçük yerleşim yerinin olduğu bölgeye verilen isimdir
-Büyük bir medeniyet kurmuşlardı
-Persler, Aryai dilini ve 36
harflik alfabelerini Medlerden almışlardır
-yine Medler, perslerin toprak
levhalar yerine deri kağıtlar ve kalem kullanmasına vesile olmuştur
Heredot şöyle yazmıştır:
Aşuriler, asyada 500 yıl yaşadılar, onlara itaat
etmekten çıkan ilk kimseler Medlerdir. Bunlar, özgürlük için savaştılar ve kölelikten kurtuldular.
AHAMENİTLER:
MÖ.559-MÖ.330
-Bu dönemde
kendilerine pers denilmekteydi.
-Önceleri
Medlere tabi idiler
-Medlerin
bir eyaleti olan İlam’da
-dağlık
bölgelerden ovalara indiler
-yerleşim
yerleri Şiraza yakın olan Pasargad şehridir.
-Adını, Pers imparatoru
Ahamenit’ten alır.
-sonra II.Kruş
(kyros) (Büyük Kruş) döneminde güçlenip Medlere karşı ayaklandılar
-II.kruş Medleri hakimiyeti altına aldı
-büyük
Kruşun mezar anıtı hala Pasargad’tadır
-Makedonya kralı Büyük İskender
tarafından yıkıldılar
Meşhur Padişahaları
1.Kruş
2.Kruş (Büyük Kruş)
1.Daryuş (Büyük Daryuş)
-Bu dönemden kalan en önemli belgeler, Kirmanşah’ın
Bîsutun dağındaki yüksek kayalara kazınan yazılardır.
-Bisutun kelimesi, eski farsçada Bagastana
şeklinde idi. Pehlecide Bahistan ve sonra Bahistun olmuş. İslami
dönemde Behsutun ve günümüzde ise Bîsutun olmuş.
-Nakş-ı Rüstem, Şuş, ve Taht-ı Cemşid gibi kitabeler
kalmıştır
-Ahamenit krallarının kitabeleri günümüze ulaşmıştır
PARTLAR
(EŞKANİLER):MÖ.256-MÖ.226
-Part eyaletindeki kabileler birleşip Part
imparatorluğunu kurdu
-partlar m.s 77 yılına kadar paralarında yunan
harflerini kullandı
-daha sonra ortadoğudaki en güçlü imparatorluk oldu
-kendi kültürleri mezopotamyaya hakim oldu
-Romalılarla çokça yapılan sınır savaşları partları
zayıflattı.
SASANİLER: M.
224-652
Partların zayıfladığı dönemde
Fars eyaleti hükümdarı ERDEŞİR-İ BABEKAN güçlenmişti.
Fars eyaletindeki yerel hükümdarlardan olan SASAN,
kendi adıyla SASANİ İMPARATORLUĞUNU kurdu.
Erdeşirle birlikte geniş topraklara hakim oldu.
Başkenti Şimdiki ırakta olan Medain veya Farsça
adıyla Tifus idi.
Kirmanşah,
ikinci bir başkent gibi önemli bir şehirdi
Erdeşirin oğlu 1.ŞAPUR, Roma ordusunu yendi
Bu dönemde MANİ, peygamber olarak çıktı
1.Behram döneminde MANİ,
öldürüldü
Sasanilerde ZERDÜŞTLÜK
devlet dini oldu
I. ve II.HÜSREV ile güçlendi
Antakya ve Dimeşk’e (Şam) kadar
ilerledi
Hz.Peygamber II.Hüsrev’e İslam
daveti elçisi yolladı,
Peygamberin mektubunu yırttı ve Peygamber ona bedduada
bulundu
Hz.ÖMER, Sasani ordusunu 636 yılında KADİSİYE’de
mağlup etti
Son sasani padişahı III.Yezdigerd de zayıfladı ve Merv
şehri ele geçirilince öldürüldü
Sasani imparatorluğu yok oldu
Aslı Hintçe olan Kelile ve Dinme, nasrullah munşi tarafından bu dönemdeki orta Farsçaya
çevrildi
Pehlevi kitabeleri bu dönemin telem eserleridir
Erdeşir-i Babekan
I.Şapur
I.Hürmüz
I.Behram
I.Hüsrev (Enuşirevan)
II.Hüsrev
III.Yezdigerd
SASANİLERDEN SONRA TAHİRİLERE KADAR GEÇEN 200 YILLIK
DÖNEMDE ARAP DİLİ VE KÜLTÜRÜ HAKİM OLDU. BAZI YAZARLAR BU DÖNEMİ FARSLAR
AÇISINDAN KAYIP DÖNEM OLARAK ADLANDIRIRLAR.
TAHİRİLER:
821-873
Abbasi devleti içinde kurulan ilk müstakil hanedan
idi
İslam sonrası ilk dönem olduğu için daha çok Arapça
rağbet gördü Farsça pek ilgi görmedi
Padişahlar pehlevi kitaplarının yayılmasına engel
oluyordu
İran edebiyatı duraklama dönemine girdi
Kaynaklarda sadece aşağıdaki şairlerin isimleri ve
birkaç beyitleri mevcuttur
Hanzala-i Bağdisi
Mahmud-i Verrak-ı Herevi
SAFFARİLER:
867-903
Hanedanın kurucusu olan Yakub
b Leys Arapça bilmediği için şairleri Farsçaya teşvik etti ve onlara sahip
çıktı
Farsça gelişmeye başladı
İslam sonrası ilk fars şiiri bu
dönemde ortaya çıktı
Eski deri Farsçası sarayın resmi
dil idi
Bessam-ı kurdi harici
Firuz-ı Maşriki
Ebu salik-i gurgani
Muhammed b. Vasıf-ı sigezi
Muhammed b. Muhalled-i sigezi
SAMANİLER:874-999
Fars edebiyatının çok geliştiği bir dönem oldu
Buhara ve Semerkant şair ve yazarların merkezi oldu
Padişahlar şairlere bir çok eseri yazdırmış ve
nazmettirmişlerdir
Farsça Nazım ve Nesir’in temelleri bu dönemde atılmış
Arap edebiyatının etkisinden kaçılmıştır
Şiirde lafız gelişmiş fakat anlam zenginliği zayıftır
Tercume-i
Tarih-i Taberi Tercume-i
Tefsir-i Taberi Tarih-i
Bel’ami (Ebu
Ali Bel’ami) Şahname
(sadece mukaddimesi var) -(Ebu mansur) |
Dakiki-yi
Belhi * Ebu
şekur-i Belhi Ebu
müeyyed-i Belhi Ebu
şuayb-ı Belhi Ebu
Ali Bel’ami Ebu
mansuri Kisai-yi
Mervezi Revnaki Rudeki * |
GAZNELİLER:
962-1186
Afganistanda kurulmuştur
Fars Edebiyatı büyük bir gelişme
göstermiştir.
Şiir hem lafız hem mana açısından
güçlendi
Felsefi düşünceler de şiire
girmiştir
Gazneli padişahı Sultan Mahmud sarayında 400 kadar
şaire destek olmuştur
Gaznelilerin Abbasi Halifelerine yakınlığı nedeniyle
Arapça kelime ve terimler artmıştır
Şahname-----------------------------------------Firdevsi
Münşeat-----------------------------------------Ebu
Nasr-ı Mişkan
Tarih-i Beyhaki
--------------------------------Muhammed b. Huseyin el-Beyhaki
Firdevsi
Ebul Feth el-Busti
Ferruh-i Sistani
Esedi-yi Tusi
Escedi
Unsuri
Menuçihr-i Damğani
Ferruhi
SELÇUKLULAR:
1040-1300
Padişahlar, şair ve ediplere destek olmuşlardır
Nizamül-Mülk, Bağdat,
İsfahan, Herat, Nişaburda Nizamiye medreseleri kurdurmuştur
Anadolu Selçuklularında resmi dil Farsça dır
Irak üslubu
bu dönemde ortaya çıkar
Sınırları geniş olduğu için farklı edebi akımlar
görülmüştür
Irak ve Azerbeycan şairlerinde süslü, sanatlı, zor Irak üslubu hakim idi
Horasanda yetişen şairlerde, klasik Horasan üslubu hakim idi
Moğol saldırılarıyla yok edildiler
Siyasetname------------------------Nizamul
mulk Qabusname-------------------------Keykavus Tezkiretul-Evliya------------------Feriduddin-i
Attar Tarih-i
Beyhaki--------------------Ebul fazl-ı Beyhaki Kimya-yı
Saadet-------------------Gazali İhya-yı
Ulumud-din---------------Gazali Çahar
Makale----------------------Nizami-yi Aruzi Lugat-ı
Furs------------------------Lugat-ı Furs Lubabbu-l
Elbab-------------------Muhammed Avfi |
Enveri Hakani-yi
Şirvani Nasır-ı
Husrev Nizami-yi
Gencevi Reşid-i
vatvat Mesud-ı
Sad-ı Selman Ömer
hayam Baba
tahir-i uryan Muizzi Ebu
said Ebul hayr |
MOĞOLLAR VE
TİMURLAR: 1220-1505
Moğol istilası cengiz hanın İrana saldırısıyla başlar
Selçukluları ve
harzemşahları yok ettiler
Harezm, horasan, ırak ve maveraunnehir Moğolların
hakimiyetine girdi
Yağma, katliam ve saldırılarla tarihi ve kültürel pek
çok şey yok edildi
Edebiyat, ilim ve medrese mekanları yok edildi
Bu saldırılardan dolayı pek çok alim,
şair, edip ve tarihçi ya iranın uzak yerlerine veya Hindistan, Iraki ve
Anadoluya kaçtılar
(Cengiz handan sonra oğlu Oktay kaan İranı yağmaladı
Cengizin torunu Hulagu Alamut kalesini
alıp Bağdatı ele geçirdi ve Başkenti irandaki Merağe şehri olan İlhanlılar
devletini kurdu)
Timurların padişahı Aksak Timur, alimlere ve ediplere biraz saygı
göstermiş
Huseyin baykara, Heratı ilim
merkezi yapmış ve Mecalisul-Uşşak eserini yazmış
Hint Üslubunun ilk temelleri Timurlar
döneminde atıldı
Farsçaya pek çok Moğolca ve
Türkçe kelime girdi
Matematik, Tarih, Astronomi,
Tasavvuf, Mantık,Coğrafya gibi farklı alanlarda pek çok kitap yazıldı.
Sa’di |
Bostan,
Gulistan |
Mevalana
|
Mesnevi,
fih-i ma fih, Divan-ı şems, Mecalis-i seb’a |
Mahmud-i
Şebusteri |
Gülşen-i
Raz |
Nasıruddin-i
Tusi |
Tezkiretuş-şuara |
Abdurrahman
Cami |
Lubabul
Elbab (En eski Farsça tezkire) |
Devletşah Selman-i
Saveci Hafız Evhadi-yi
Merağei Emir
Husrev-i Dihlevi Xacu-yi
Kirmani Ubeyd-i
Zakani |
SAFEVİLER:1502-1722
Şah İsmail, 1500de tahta çıktı
Osmanlılara karşı birlik
oluşturmak için Şiiliği devletin resmi mezhebi yaptı
padişahlar şairleri kendilerini öven kasideler yerine
Al-i Beyte ağıtlar yazmaya yönelttiler
şairler bu nedenle saraydan uzaklaşıp halk arasında
yer edinmeye başladılar
şairler artık horasan üslubunu bırakıp hz.ali ve al-i
beyt hakkında mersiyeler yazdılar
eserler Arapça yerine Farsça ile yazılmaya başlandı
Bazı şairler bu gidişata tepki olarak hindistana gitti
ve orda Hint Üslubunu oluşturdular
ince duygular ve hayallerle süslü Hint Üslubu yaygınlaştı
ve edebi sanatlar doruğa ulaştı
gazel ve tasavvufi şiir terk
edildi
kafiye, teşbih, cinas, istiare
gibi zor sanatlar kullanıldı
pek çok şair ve edip yetişmesine rağmen Fars edebiyatı
için bir gerileme dönemidir
Bu dönemde Osmanlı padişahı yavuz
sultan selim Farsça Divan yazdı
Baba
Figani-yi Şirazi (Hint üslubu banisi) Hatıfi Ehli-yi
Şirazi Vahşi-yi
Bafki Muteşem-i
Kaşani Kelim-i
Kaşani Saib-i
Tebrizi |
Tezkireler: Tuhfe-i
sami (şah ismailin oğlu sam mirza) Mecalis-i
Nefais –Ali şir nevai Heft
iklim Hülasatul
eş’ar
|
Sözlükler: Ferheng-i
Cihangiri Ferheng-i
sururi Burhan-ı
Qatı’ Ferheng-i
Reşidi
|
KAÇARLAR:
1776-1925
Moğol saldırılarından kaçıp İrana
gelen Türkmen Kaçar boyudur
Aka Muhammed han uzun
savaşlar sonunda zendleri yok ederek Kaçar devletini kurdu
Bu dönemde şairler sanatlı ve zor
olan hint üslubunu bırakıp klasik şairlerin üslubuna yöneldiler
bu edebi geriye dönüşe Bazgeşt-i Edebi adı
verildi (Hint üslubundan Horasan ve Irak üslubuna dönüş)
Dönemin padişahları edebiyata
ilgi duyuyor ve şairlere destek oluyorlardı
Kaside ve mesnevi en çok ilgi
gören türler oldu
İngiliz, Fransız ve Rusların
saldırıları oluyordu
Güçlü bir yönetim olmadığı için
halkta isyanlar oluyordu
Muzafferuddin şah ve sonra
Muhammed ali şah döneminde baskı yönetimine karşı olaylar oldu
1906 yılında kanun-i esasi ile meşrutiyet
ilan edildi
Sosyal içerikli
gazete ve dergiler çıkmaya başladı
Meşrutiyetle birlikte şiire
sosyal ve siyasal konular girdi
Fakat eski kalıplar
kullanılıyordu
Aka Muhammed han (ilk padişah)
Fethali Şah
Muhammed şah
Nasıruddin şah
Muzaferuddin şah
Muhammed ali şah
Ahmed şah (Son padişah)
ÇAĞDAŞ İRAN
EDEBİYATI
KAÇARLAR
-Bu dönemde sonlarında siyasi ve ekonomik krizler
yaşanıyordu
-Muzafferuddin şah, halkı dinlemiyor ve çok savurgan
bir yönetim hakimdi.
-Din adamları herkesin işine karışıyordu
-İşsizlik, fakirlik ve hastalıklar artmıştı
-Pek çok kişi Rusya ve Osmanlıya kaçıyordu
-Abdulhamitin kanun-i esasiyi bozarak istibdada tekrar
başlaması özgürlükçüleri umutsuzluğa sevketti
-Halkın durumundan korkan muzafferuddin şah mecburen
1906’ da Meşrutiyet fermanıyla oluşan meclisin kurulmasını kabul etti.
EDEBİ DURUM:
-Kaçar padişahları edebiyatla ilgileniyor ve şairleri
himaye ediyorlardı
-Safeviler dönemindeki hint üslubuna tepki olarak
bazgeşt üslubu esas alındı
-tamamiyle eski şairlerin üslubu esas alındı
-firdevsi, sadi, enveri, hakani gibi şairler örnek
alındı
Fethalihan Saba
Micmer-İ İsfehani
Furuğ-I Bistami
Visal-İ Şirazi
Rızakulihan Hidayet
MEŞRUTİYET ÖNCESİ ŞAİR ve YAZARLAR:
Fethali han saba
Neşat-i İsfahani
Micmer-i İsfahani
Visal-i Şirazi
Kaani-yi şirazi
Furuğ-ı bistami
Suruş-ı İsfahani
Rızakuli han Hidayet
Sipihr-i kaşani
Mahmud han melikuş-şuara
MEŞRUTİYET
-meşrutiyetle beraber Osmanlıya giden bilim adamları
dönmeye başladı
-1.Dünya savaşıyla İngliz ve Ruslar, İranda hakim olmak
istedi
-Yabancı devletlerin baskısı arttı
-bir çok yerde isyanlar oldu
1925’te meclis hükümeti lağvetti
-1926’da pehlevi hanedanı Rıza han ile kuruldu
EDEBİ DURUM:
-Meşrutiyetle birlikte batı ile ilişkiler arttı
-şiire yeni konular girdi
- sosyal ve siyasi konular şiire hakim oldu
-kadın sorunları işlendi
-kasidede memduhun ve gazelde sevgilinin yerine vatan
oturdu
-şiire emperyalizm karşıtlığı hakim oldu
-aruz vezni hakim oldu
-sanat toplum içindir
ilkesi hakim oldu
MEŞRUTİYET (1906) SONRASI ŞAİR ve YAZARLAR:
Naim
Edibul-Memalik
Edib-i nişaburi
Işki
İrec mirza
Edib-i pişaveri
Arif-i kazvini
Vahid-i destgirdi
Melikuş-şuera (Muhammed taki
bahar)-vatan konusunu çok işlemiştir
Lahuti -şiirde realizm
öncülerinden
Nizam-i vefa
ARAYIŞ DÖNEMİ: 1914-1925
Bu dönemde şairler yenilenme
çabası içindeydiler fakat tam bir yenilik gerçekleştiremediler
Şairler eskileri taklit etmekten
kaçındılar
Yeni konular işlendi fakat eski
kalıp ve şekillerde idi
Işki ve lahuti yeni bir
üslup oluşturdu
YENİ ŞİİR
-Meşrutiyetle beraber şiire giren yeni konular hala
eski kalıplarda olduğundan bir arayış vardı
-yenilikçi gruplar da farklı kollara ayrıldı
Yeni fars şiirinin kurucusu Nima yuşic(1897-1959) tir
Şiirdeki çevre ve toplum
tasvirlerini serbest bir şekilde şiire dökerek değişimi başlatmıştır
-yeniliği sağlayanlar ve devam ettirenler Nima yuşici
takip edenler oldu
-yeni şiir tam olarak 1940 larda başlar (nimanın ilk
yeni şiir yılı)
Nima Yuşic
Feridun-i tevelleli
Muhammed ali-yi islami
Feridun-i muşiri
Nadir nadirpur
Furuğ-ı feruhzad
Ahmed şamlu
Sohrab-ı sipihr
Nima Yuşic: 1897-1959
-Önce horasan üslubuyla yazdı.
-Sonra semboller, istiareler, ve teşbihler ile serbest
bir üslupla yazdı
-Şekilsel ve kafiyesel değişimi yeterli bulmaz
-Önce romantizm içerikli sonra realist şiirler yazdı
-Kısse-i reng-i peride -(hayatının acıklı hikayesini
anlatıp toplumu suçlar)
-efsane-(toplumsal bozukluğa karşı çıkış)
-xanevade-i serbaz (Rus savaşına gönderilen bir
askerin yalnız kalan ailesi hakkında)
-mahbes (bir çiftçinin ağaya baş kaldırışını ve hapse
atılmasını anlatır)
--------
Ey Şeb
Kaknus
Ğorab
NİMADAN SONRAKİ ŞAİRLER:
Muhammed-i İslami
Feridun-i Muşiri
Huşeng-i İbtihac
Nadir nadirpur
Mehdi ahavan-ı salis
Furuğ-ı ferruhzad
Ahmed şamlu
Sohrab-ı sipihri
EDEBİ
SANATLAR:
Moğollar ve Timurlar ile başladı,
Safeviler devrinde en üst noktaya ulaşır. Hint Üslubu
hakimdi
HORASAN ÜSLUBU
Özellikle Samaniler, Gazneliler’de ve Selçuklular’ın
ise ilk dönemlerinde kullanılan bir edebi tarzdır. Türkistani üslup olarak da bilinir.
Horasanda, Tacikistan ve Özbekistan
bölgesinde kullanılmaktaydı.
Zor terkipler bulunmaz
Anlatım ve benzetmeler sade ve tabiidir.
Arapça kelime sayısı yok denecek kadar azdır
Daha çok kaside türünde kullanılmıştır
HİNT ÜSLUBU
Safevi padişahlarının medihe ve medih şiirlerine önem
vermemesi nedeniyle bir grup şairin Hindistana gitmiş ve orda bu üslüpu
oluşturmuşlar.
İnce anlamlar ve kapalı ifadeler ağırlıklıdır
Zor hayali unsurlar oldukça fazladır
Mübalağa önemli bir yer tutar
Acı ve ızdırap konuları fazladır
Tasavvufi konular önemli yer tutar
Az bilinen kelimelere ağırlık verilmiş
kelime ve cümle oyunları
IRAK ÜSLUBU:
Selçuklular döneminde
Horasan, Irak ve Azerbeycanda ortaya çıkmıştır
Iraktaki ve Azerbeycanda yetişen şairlerce
geliştirildi
Lafzi sanatlar pek çoktur
Teşbihler ve kinayeler fazladır
Tasavvufi konular fazladır
Arapça kelime ve ıstılahlar çoktur
Ayet hadis ve kıssalara çok yer verilir
MODERN HİKAYECİLİK VE ROMANCILIK
- CEMALZADE:
Modern fars hikayeciliğinin kurucularındandır
İlk hikayesi “Farsi şeker est”
Halk dilini kullanmıştır
“Ferheng-i Lugat-i amiyane” eseri önemlidir
-SADIK HİDAYET:
İran edebiyatında avrupa tarzı hikayeciliğin
kurucusudur.
Buf-ı Kur
(ruhsal hayatının öyküsüdür)
Hacı aga
(Halkı ezen yöneticilerden bahseder)
Zinde be Gur
(1940 lı yılların iranını farklı durumlarını değerlendirir
-SADIK ÇUBEK:
Toplumun ezilen kesimini işledi
ve kısa hikayeler yazdı
Seng-i Sabur
Tengsîr
KAYNAKLAR:
TEZKİRELER:
-Kelime anlamıyla "zikredilen, zikri geçen"
anlamına gelen tezkire,
-Farklı alandan kişilerin biyografisini çeşitli
yönleriyle ele alan eserlerdir.
mensur veya manzum olabilir
-Tezkireler konularına, kapsadıkları
kişilerin mesleklerine göre çeşitli adlarla anılmışlardır
-200 civarında tezkire var
1-Çahar Makale
– Nizami-yi Aruzi (tam tezkire değildir -Edebiyat tarihi) -4 BÖLÜM
Katipler
Şairler
Astronomi
Tıp
2-Lubabul Elbab–Muhammed
Avfi -1221 (Şairler tezkiresi –ilk tezkire budur)
8.yy’a
kadar olan şairleri alır (Tahirilerden selçuklulara kadar)
3-Tezkiretuş-Şuara –Devletşah-ı Semerkandi -1486
135
şairi ele alır (Rudeki-…)
4-Baharistan
–Abdurrahman-ı Cami -1487
35
şairi ele alır (Rudeki- Ali Şir Nevai)
5-Mecalisun-Nefais – Ali Şir Nevai -1491
6-Tuhfe-i
Sami- Sam mirza - 1550
7-Heft İklim
–Emin Ahmed-i Razi – 1587
7
Coğrafi Bölge hakkındadır
EDEBİYAT
TARİHLERİ
1-Şi’rul Acem-
Şibl,-yi Numani- 1905
2-Tarih-i Edebiyat-ı Farısi – Herman Ethe – 1917
(Rızadade-i
Şafak çevirdi)
3-Fars Edebiyatı Tarihi – Edward Granville Brown- 1924
4
Cilt olup her cildini farklı biri
tarafından çevrildi
4-Tarih-i Matbuat-ı İran der Devre-yi Meşrutiyet - Edward Granville Brown- 1926
Meşrutiyet
öncesi
Meşrutiyet
Sonrası
Matbaa
alındaki gelişmeler
5-İran Edebiyat Tarihi-Jan Rypka -1968
Avestadan
çağdaş edebiyata kadar 8 bölüm
MODERN
EDEBİYAT TARİHLERİ
1-Tarih-i Edebiyat der İran - Zebihullah Safa
2-tarih-i Edebiyat-ı İran piş ez İslam –Ahmed-i
Tefezzuli
3-tarih-i edebiyat-ı iran- rızadade-i şafak
4-edebiyyat-ı novin-i iran- yakub ajend
5-edebiyat-ı muasır-ı iran – İsmail hakimi
TARİH
İlk Farsça tarih yazımı şehnamelerle başlamıştır.
ŞAHNAMELER:
1-Şahname-i Ebul mueyyidi-İ Belhi – Ebul mueyyed
belhi-963 –günümüze tamamı ulaşmamıştır
2-şahname-i ebu mansuri- 957 (fars nesrinin en eski metnidir)
3-şahname – Ebul kasım-ı firdevsi – 1004
Dakikinin yazdığı geştasbname den
esinlenmiş
60.000 beyitten oluşur
TARİH KİTAPLARI
Tarih-i Bel’ami – Ebu ali-yi bel’ami – 963 – ilk farsça tarih kitabı
Tarih-i beyhaki- Ebul fazl-ı beyhaki – 1059
Siyasetname – Nizamul-mülk – 1091
Adab-ı
muaşeret
Siyaset
Ahlak
Toplum
tabakaları
MEŞHUR DİVANLAR
1-divan-ı hafız –hafız-ı şirazi
2-şahname – Ebul kasım-ı Firdevsi
3-gülşen-i raz – şeyh mahmud-i şebüsteri
4-rubaiyyat-ı hayam – ömer b. İbrahim hayam
5-mesnevi-yi manevi- celaluddin-i Muhammed-i belhi
6-divan-ı cami- nureddin abdurrahman-ı cami
SÖZLÜKLER
1-Lugat-ı furs – Esedi-yi tusi
2-Luğatname – Ali Ekber Dihhuda
3-Ferheng-i Amid – Hasan-ı amid
TASAVVUF KİTAPLARI
1-Şerh-i Taarruf – Müstemli-yi Buhari
2-Kimya-yı Saadet – imam gazali
3-tezkiretul evliya – feriduddin-i atar
4-Mesnev-yi manevi- Mevlana celaluddin Muhammed
5-Fihi ma fih – Mevlana celaluddin Muhammed
Firdevsî Tusî (Ebul kasım)
-samaniler ve gazneliler
döneminin önemli şairidir
-önemli eseri şehnamedir.
-bu eser, ilk insandan
sasanilerin son kralı 3. Yezdigerde kadarki iran tarihi hikayelerini anlatır
-gazneli mahmuta sundu
-60.000 beyitten oluşur
-mewsnevi
tarzında yazılmıştır.
Rûdekî:
-Kelile ve dimneyi nazmetmiştir.
-gazel ve kasidede meşhurdur
-pek çok şair onu övmüştür.
-farsça ilk rubai rudekiye
aittir
Hafız-ı Şirazi (Hace şemseddin muhammed)
İran tasavvuf şiirinin öncüsü
sayılır
Gazel şairidir
Şiirlerinde ayetlerden
mülemmalarda bulup hafızlığını da gösterir
Şiirlerinde şarap ve meyhaneden
çok bahseder
Hayyamdan etkilenmiştir
Dini pek çok kitabı okumuştur
Sa’dî:
Şirazda doğup şirazda vefat etti
Moğol saldırılarından dolayı
bağdata gitti
Bağdatta nizamiye medresesinde
tahsilini tamamladı
Pek çok ülkeyi dolaşıp şiraza
döndü
Söz ustası olarak bilinir
Farsça açısından Ferdevsiden
sonra en önemli kişi olarak kabul edilir
Dili hem çok kolay hem çok zor
olarak bilinir
GÜLİSTAN:
NESİR hikayeler olup içerisinde
nazım parçalar da vardır
8
bölümden oluşur
-hükümdarların
halleri
-derviş
ahlakı
-kanaat
etme
-susmanın
önemi
-sevgi
ve gençlik
-ihtiyarlık
-terbiyenin
önemi
-sohbet
adabı
BOSTAN :
NAZIM
tarzında kısa hikaye ve menkibeleri içerir
Mevlana:
(muhammed)
Belhte doğdu
ve konyada vefat etti
Lakabı
celaleddindir
Babası
harzemşah padişahından dolayı mevlana(13 yaşında iken) ile birlikte belhi
terketti
Alaaddin
keykubat bir elçi yollayıp onu konyaya çağırdı
Babası
konyada vefat ettiğinde mevlana 25 yaşındaydı
Müridler
artık onun etrafında toplandı
40
yaşında iken büyük bir arif idi
Şemseddin
muhammed tebrizi konyaya gelip onunla karşılaşınca ona bağlandı
Şems
bir gün aniden konyadan ayrıldı ve kayıplara karıştı
Mevlana
onun ayrılığıyla gece gündüz sema etmeye başladı
Onu
bulmak için şama gitti ve bulamayınca konyaya döndü
Sonunda
şemsin kendi içerisinde olduğunu anladı
Sonra
bir zaman salahaddin-i zerkubla karşılaştı ona tabi oldu
10 yıl ona
tabi kaldı ve zerkub vefat etti.
MESNEVİ:
En önemli
özelliği dini içerikli ve yol gösterici bir eser olmasıdır
DİVAN-I KEBİR:
Gazel
kitabıdır
RUBAİYYAT
FİHİ MAFİH
(nesir) talebelerinin mevlananın sözlerini topladığı eser
NAZIM ŞEKİLLERİ:
Klasik kalıplar:
1-Gazel: sevgili ve aşktan bahseden
şiirlerdir. İlk beytine matla’ son
beytine beytu-l gazel denilir. (Hafız, Mevlana)
2-Kaside: daha çok övgü içerir fakat her
alanda yazılabilir. (Ferruhi)
3-Mesnevi: Beyit sayısı sınırsızdır.
Baştan sona aynı vezinle yazılır.
Her konuda
yazılabilir. (Firdevsi-Mevlana)
4-Rubai: dört mısralı parçalardan oluşur.
Daha çok felsefi, irfani ve aşk konusu içerir. (Ömer hayyam)
Yeni şiir kalıpları
1-Nimai şiir: Aruz bahirleriyle yazılan
kafiyesiz serbest şiir.
2-sepid veya özrgür şiir: özellikle Ahmed
Şamlu ile belirginleşen özrgür şiirde vezinsiz ve kafiyesizdir.
LAFZİ SANATLAR:
Redif: mısra sonunda kafiyeden sonra
tekrar edilen aynı anlam ve yazılıştaki kelimedir.
Cinas: yazılışları tamamen aynı veya kısmen aynı fakat anlamları farklı olan kelimelerdir.
Tam:
aynı
خویش ـkendi خویش – akraba
Nakıs: hareke farklı گزیده- seçmiş گزیده –ısırmış
Zaid:
bir harf fazla olması نال – kıl
ناله – ağlama
Mürekkeb: biri tek diğeri bileşik kelime. تازنده – sağ oldukça تا زنده – koşan
Kalb: kelimelerdeki harflerin yer
değiştirmesi:
Ba’z:
bazı harfler yer değiştirir. جادو –
büyücü جاودانه – ebedi
Küll:
tam ters çevrilmesi. راز
–sır زار - üzüntülü
Hazf: Şiirde bazı harflerin
kullanılmaması. Mesela hiç elif yok. Noktalı harfler yok gibi.
Kafiye: mısra sonlarında son asıl harfi aynı olan farklı kelimelere
denilir.
Revi:
Kafiye kelimelerin en son asıl harfidir.
MANEVİ SANATLAR:
Müraat-i Nazir: aynı tür (Gül-Lale, Güneş-Ay, Dudak-Ağız) veya
birbiriyle anılan kelimelerin (Mum-Kelebek,
Leyla-Mecnun, Boy-Selvi) kullanılmasıdır.
Hüsn-i Ta’lil: Bir olayın hayali bir
sebebe dayandırılması.
Mübalağa: Mümkün veya mümkün olmayan
şeyleri abartarak aktarma
Tezat: Birbirine zıt kelimeler
kullanmak (ilk-son, ateş-su, doğru
yanlış)
Leff û neşr: ilk mısrada verilen bazı kelimelere ikinci mısrada aynı sayıda ilgili kelimeyle değinmek
Tecahul-i Arif: Bildiği bir şeyi
bilmezlikten gelme
Sual ve Cevap: muhatapla konuşur gibi
soru sorup cevap vermektir.
EN ÖNEMLİ VEZİNLER:
Hezec: (Meçhul kalıplar)
مفاعیلن مفاعیلن مفاعیلن مفاعیلن
فعولن مفاعیل مفاعیل
Remel: (Fail kalıplar)
فاعلن فاعلاتن
فاعلاتن
فعلاتن فعلاتن فعلاتن فعلاتن
Müctes: (Tersler birlikte)
فعلاتن مفاعیلن
فعلاتن مفاعیلن
Recez: (müfteilun veya Müstefilun fazlalı)
مفتعلن مفتعلن مفتعلن مفتعلن
فعلن
مستفعلن مستفعلن مستفعلن
Not: Bazen Büyük Dosyaları tarayıcı açmayabilir...İndirerek okumaya Çalışınız.
Yorumlar