Print Friendly and PDF

Sinek Kuşu

 


  Diyelim ki Kansas'ta bir yatırımcısınız.

  Ve ben de Kansas'ta bir tüccarım.

  Ve sen de  Bilmiyorum, ne almak istersin?

  Ne almak istiyorum?

  Bir limon şirketi   satın almak istiyorum.

  Bilmiyorum Zimbabwe'de.

  Demek Zimbabve'deki bir limon şirketinden hisse almak istiyorsun.

  Evet.

  Diyelim ki 1000 hisse almak istiyorsun 10 $ maksimum fiyata.

  Tamam, hadi yapalım şunu.

  Tamam, bu talebi sisteme girdin.

  Ve bir grup tüccar şimdi Zimbabwe'deki limon şirketi için satış fiyatları sunabilir.

  Fakat mesele şu ki, eğer tüm yatırımcılar aynı sistemi kullanıyorsa ve aynı bilgiye sahipse, diğerlerini nasıl yenersin?

  En hızlı çizgiye sahip olarak.

  Bir keresinde ne kadar ödemek istediğini bildiğimde, diğer tüccarları Kansas’tan New York’a deviriyorum.

  10 dolardan daha az satan hisse alıyorum.

  Geri dönüp onları sana 10 dolara satıyorum.

  Yani şimdi tüm bunlar yaklaşık 17 milisaniyede oluyor.

  Yakında 16 olacak.

  Ama 16 milisaniye nedir?

  Sinekkuşunun kanadını çırpma hızı.

  Tamam, peki sonra ne olacak?

  İşte bu.

  Hepsi bu.

  Yani demin 1000 kere 10 cent kazandım, yani 10 dolar.

  Bunları 10 dolar için mi yapıyorsun?

  Her gün bunun gibi 200 bin işlem   yapıyorum.

  Bu 200. 000 defa 10 kez 252.

  Bu yılda yaklaşık 500 milyon dolar eder.

  Bu para çok fazla.

  Zaman yolculuğu gibi.

  Evet!

  Peki ya çiftçiler?

  Ne olmuş onlara?

  Zimbabve'deki limon çiftçileri, bundan ne kazanıyorlar?

  Limon çiftçileri alakalı değil.

  Nasıl alakasız olabilirler?

  Limonları yetiştiriyorlar.

  Sistemde önemli bir değişken değiller.

  Matematiksel olarak, iş planımız için önemsizdir.

  Sanırım iş planınızla matematiksel olarak alakasız olan Zimbabve'deki çiftçilerden biri olmak istemem.

  Tamam özür dilerim.

  Çenemi kapatacağım ve işe geri döneceğim.

  Hayır hayır hayır.

  Onun  Bu ilginç bir problem.

  Çok fazla epistemolojik soru ortaya çıkarıyor.

[Kod Adı: Hummingbird / The Hummingbird Project]

Not: Bazen Büyük Dosyaları tarayıcı açmayabilir...İndirerek okumaya Çalışınız.

Benzer Yazılar

Yorumlar