Mevlana'nın Tasavvuf Düşüncesinde Hristiyanlığa Bakışı - "Hiçlik" Düşüncesini Merkeze Alma
Tosei
Sano
7 Eylül 2021
Japon
Dini Araştırmalar Derneği'nin 80.
Yıllık Konferansı
( 1) Rumi : Celaleddin Muhammed Rumi-ye Belhi ( 1207-1273 ). 13. yüzyıl Orta Asya
(Şimdiki
Tacikistan)'dan bir İslami mutasavvıf. " Mevlana "
("Efendimiz") unvanıyla bilinir . Tasavvufun Türkiye'deki temsilcisi
mevlevilik tarikatının kurucusu. Ailesiyle birlikte Türkiye'nin orta
kesimlerinde yer alan Konya'ya taşındı, tasavvufi faaliyetlerle uğraştı ve bunu
uygulama ve düşünce açısından geliştirdi. Bedeni döndüren sema ( zikir : tanrıların bir tür anılması
ve hatırlanması) adı verilen bir zihin-beden tekniği uyguladı ve düşüncesinin
özü, karşılıklı sevgi yoluyla Tanrı ile birlik olmaktı. O aynı zamanda bir
Ulema (Hanefi hizbi) idi. Temsili eseri " Mesnevi -ye ma'navi "
dir (Farsça, 1259-61
ve 1264-68
yılları arasında yazılmıştır ).
( 2) İslam'ın İsa'ya
bakışı : İsa, Musa ve Muhammed gibi bir
peygamberdir (insandır) ve Allah'ın Ruhu ( rUh )
aracılığıyla hastaları iyileştirir ve ölüleri diriltmek gibi mucizeler yapar.
Meryem, Tanrı tarafından bakire olarak dünyaya geldi ve bebekken kendini
peygamber ilan etti (Kuran 19 :
30-33 ). Hristiyanları Tanrı'nın öğretilerine yönlendirir ve
İncil (İncil)
bir kutsal kitaptır, ancak daha sonra Hristiyanların hataya
düştüğü ve bölündüğü söylenir. İsa'nın çarmıhtaki ölümü reddediliyor:
Bununla
da kalmayıp, (Yahudiler) "Allah'ın Resulü olan Kurtarıcıyı (Mesih) Meryem
oğlu İsa'yı öldürdük" diyorlar. Nasıl öldürülür, nasıl çarmıha gerilir?
Sadece öyle görünüyordu. ... Hayır, onu (İsa'yı) asla öldürmediler. Allah onu
yanına kaldırdı. Allah sonsuz kudret ve hikmet sahibidir. Kitap Ehlinden
(burada Hristiyanlardan) hiç kimse ölmeden önce O'na iman etmeyecektir.
Kıyamet günü gelince, onların aleyhine şahit olacaktır. (Kur'an 4 :
"Nisa" 156-159. Ayetler )
Medine
Vahyi Ne Zaman . Hz.Muhammed salla'llâhu aleyhi ve sellem'in Yahudilerle ihtilaf halinde olduğu ve Hıristiyanlarla
halen iyi ilişkiler içinde olduğu (sonraki ihtilaf) dönem. İncillerden
farklıdır, ancak buna dayanarak, İsa'nın göğe yükseldiğini ve Tanrı'ya yakın
peygamberlik niteliğini tanıdığı ve İsa'yı ölüme terk etmemek için Tanrı'nın
merhametini gösterdiği şeklinde bir yorum vardır .
( Robinson 78-105; Kuş Yuvası).
( 3) Mevlana ve
Hristiyanlık
Mevlana zamanında Anadolu (Türkiye) eski Bizans İmparatorluğu'nun
bir bölgesiydi ve çok sayıda Rum Ortodoks Hristiyan yaşıyordu . Konya'da
Mevlana, Hıristiyanlarla günlük temas halindeydi, onlarla etkileşime giriyor ve
onlara yardım ediyordu. Konya'nın eteklerinde bir manastırda On Manastır ile
etkileşime girdi . Pek çok Hristiyan, Mevlana'nın ölümünün yasını tuttu ve
Mevlana'yı bir peygambere benzer bir kişi olarak övdü (Aflaki , cilt 2, 590-593; tercüme eden
O'kane, 404-407; Sano 17-18
).
(4) Mevlana'nın İsa hakkındaki görüşü
・Tanrı'nın gerçek öğretisini ilan eden bir peygamber ・Tanrı'nın birliğinin simgesi :
Yahudiye Kralı tarafından zulme uğrayan ve bakanın komplosuyla bölünen
Hıristiyanların hikayesi (Mesnevi) ( M1/500-505 ) (Sano 22)
)
O (bakan) İsa'nın tek renginin kokusuna sahip değil İsa'nın
rengine boyanmış fıçının içinde hiçbir fıtrat yok Işık gibi basit ve tek renk
Daha ziyade balık ve berrak su benzetmesi Balık kuru ve kurudur.
Sıkıcı
görünen kuru bir zeminde binlerce renk olmasına rağmen yüz renkli giysiler, tek
renkli varilleri nedeniyle tek renkli değildir.
Balık
kim, deniz nedir, bu benzetmede yüz bin deniz ve balık var.
Bunun gibi, şanlı Yüce Kral ( Tanrı), varlığa saygıyla ona secde etti.
O
zamanlar , İsa'nın orijinal öğretisi basitti ve ilk bakışta çeşitli
öğretiler ve mezhepler ondan türetildi ve onu anlayanlar orijinal öğretiye
geri döndüler. Bu, yeryüzünün çeşitliliğine salınan bireysel balıkların ana
denize = Tanrı'ya dönmesine benzer.
・İsa'nın Manevi Bilgeliği, Tutkusu ve Kurtuluşu :
Musa'nın Tanrı'ya Tiran'ın Neden Üstün Olduğunu Sorma Hikayesi ( M2/1850-1867 )
İsa'yı terk ettin ve eşeği büyüttün Başka seçeneğim yok, eşek gibi
perdenin dışındasın Ne mutlu İsa'ya, akıl ve bilgelik eşeğin nimetleri değil,
ey eşeğin cinsi
Eşeğin kükremesini işit de sana acısın
Eşeğin sana aptallık emrettiğini bilmiyor musun İsa'ya merhamet
et, eşeğe merhamet etme
Doğal
cinsiyetinizin zekanızı yönlendirmesine izin vermeyin.
Nasıl, ey İsa'nın Nefesi olan İsa, ıstırap, çünkü dünyada
yılansız hazine yoktur.
Nasıl, aman Tanrım, bir Yahudi ile tanışmak
Nasıl,
ah Joseph, kıskanç komplocular
Gece gündüz bu akılsız halkın peşinden koştunuz, gece gündüz hayat
vermesine yardım ettiniz.
Bakın, saf kolerikler Ne hileler doğar safradan, ancak baş
ağrıları Sen de ikiyüzlülüğe, düzenbazlığa, hırsızlığa ve düzenbazlığa karşı doğu güneşinin
yaptığı gibi yaparsın.
Sen balsın, biz sirkeyiz, dünyada da dinde de bu safrayı
engelleyen bal ve sirke karışımıdır.
olduğunda
, sıradan insanlar tarafından takdir edilmez ve Yahudiler
tarafından ezilir: Zalimler. Hala güneş gibi insanları kurtarıyor. Peygamberler
ve evliyalar meleksi varlıklardır ve onlara uymakla nefsin üstesinden
gelinir. Bir peygamber ilahi vahiy alır ve bir evliya peygamberlerden birine
uyar ve mükemmel bir insan olur. Ayrıca peygamberler ve evliyalar evrensel
akılla ( 'akl-e
kolli ) birleşmişlerdir ve
kendileri de bilgi kaynaklarıdır, bu nedenle genel aklın bilgisine gerek
yoktur. ( Chittick
119,125 )
・Hastaları iyileştiren bir aziz olarak İsa : Birçok
hasta insanın kurtuluş için her zaman İsa'ya koştuğu anekdot ( M3/299-316 )
Hayatın her kesiminden insanlar, kör, topal, diz çökmüş, soyunmuş
Hastalıktan, İsa'nın inziva yerinde sabah nefesiyle
onları iyileştirdiği gibi
namazını kıldıktan sonra o salih din adamı
dışarıdaydı.
Umut ve beklentiyle sürüler halinde kapı eşiğine
yaslanmış ve oturan hastaları izledim .
İsa, "Ey mazlum kardeşler, Allah adına
Hepinizin bu dileği yerine geldi, artık acı çekmeden,
zahmet çekmeden Allah'ın
rahmetine ve lütfuna gidin."
Hepsi ayakları bağlı deve gibiydiler, ama sen dizlerini çözdün,
senin keskin gözlerinden neşeyle koştular, onun duasıyla ayaklarının üzerinde
eve koştular .
Siz de çok denediniz, kendi dertleriniz bu dinin kralları tarafından
iyileştirildi.
Nankörlüğün ve unutkanlığın içtiğin balı
hatırlatmadı
İster istemez yol sana kapanıyor, çünkü gönüller senden bıktı .
Başkalarının bahçelerinin sana açılması gibi Olgun bir meyvenin
kendi kendine açılması gibi.
o kapının etrafından tekrar dolaş, bir köpekten daha az olma
Mağara köpekleriyle dost olduysanız ,
Köpekler bile onları uyarır, yüreklerini ilk eve, kemiklerinizi tuttuğunuz o
ilk kapıya bağlamaları için.
Sarılın, doğru olanı yapın ve bırakmayın " Kuran'ın
İncil'deki İsa'nın şifa hikayesi. Orada, mağaranın köpeği (Kur'an 18:18 : Allah'a
inandıkları için zulümden kaçmak için bir mağarada 300 yıldan fazla uyuduktan
sonra uyanan genç adamların anekdotunda girişte nöbet tutan köpek), "
Krallar Din": Size sadakatle rehberlik eden azizleri takip edin ( Shahid! vol.5 54 ).
İsa, hastalığından kurtulmasıyla birlikte, ister Hristiyanlık ister İslam
olsun, hak dinin mensubu olup , diğer azizlerden biri olarak
konumlandırılmıştır.
2.
Mevlana'nın "Hiçlik" Düşüncesi ile
Hristiyanlık ve Heşkesm
(1)
Mevlana
Tasavvufu : Tasavvufi uygulamaların (Züikr, Semer vb.)
uygulanmasına dayalı deneyimleri şiire dahil etmek. Felsefi olmasa da İbn
Arabi'nin Teozofi'sine ('ifn)
benzer bir ideolojik arka plana sahiptir . Fars mistisizminin bir
özelliği olan Tanrı sevgisi ('eshq) aracılığıyla , zihin dünyevi
arzulardan arındırılır, ego arındırılır ve yavaş yavaş mutlak varoluş ( vojUd-e motlaq ):
mutlak hiçlik ( 'adam-e
motlaq). ) haline gelir .
ilahi birlik ( vahdet
) ile birlik . Son yıllarda Eckhart'ın mistik düşüncesiyle
karşılaştırmalı bir çalışma ( Bahr
kanı !; Zarrabi-Zadeh ) başladı ve
gelecekte Rumi'nin bunu Yunan Ortodoks mistik düşüncesiyle de
karşılaştırması umulmaktadır : Heshkasm (sessizlik), Rumi en çok günlük
olarak maruz kaldı .
(2)
Tasavvuf
Düşüncesinde İlahi Birlik ve “Hiçlik” :
Tasavvuf düşüncesinde, (genellikle) ilahî bir isme sahip bir tanrının ardındaki
nihai varlık kaynağı, “sınıflandırılmamış tabiat” ( vahdat-e b! tam^yoz )
olarak tanımlanır. , metaforlar karanlık, hiçlik ve boşluk gibi olumsuz
teolojik terimlerle, çünkü bunlar tüm tanımların ötesinde ve ifade edilemez.
Eckhart
: "Paul yerden kalktı, gözlerini açtı ve hiçbir şey
görmedi" (Elçilerin İşleri 9/8
)—Ne olduğunu (ne zaman) göremiyorum. o hiçbir şey görmüyor
pirinç
tarlası. Tanrı'ydı. Tanrı hiçbir şeydir ve Tanrı bir şeydir. Bir şey olan şey
aynı zamanda hiçbir şeydir. Tanrı nedir, her şeydir. (Tajima 182 tarafından
düzenlendi )
・Mevlana: ``Hiçlik'' ( 'adam, nisti ')
yaratılanların varlığından önce gelir ve iki türe ayrılır. Biri , bazen çoğul biçimde ifade edilen,
gerçek bir varoluş haline gelmeden önceki "arketip" olarak göreli
"hiçlik" tir. Diğerine mutlak hiçlik denir çünkü
"bireysellik" sonsuzdur ve duyusal olarak kavranamaz veya ifade
edilemez. Başka bir deyişle, buna mutlak varlık denir ve hiçbir şeyin
olmaması anlamında saf hiçlik değildir.
(Varlığın) Yaratıcısı (Yaratılışın) Fabrikasındadır
sen
git fabrikada onu gör
Eser, yaratıcının üzerine bir perde çekmiştir ki, eser dışında
görünmesin.
Fabrika yaratıcının meskenidir ve dışarıdakiler ondan
habersizdir.
Fabrikada, hiçlikte yaradılışı
ve yaratıcıyı bir
arada görmek için oraya gelin.
Fabrika, dışarıdan
gizlendiği bir durugörü yeridir.
Varlığa
yönelen asi Firavun, bu nedenle o fabrikaya karşı kördü ( M2/759-764 ) "
göreceli 'hiçlik' örneği
Bu nedenle Mustafar bize çok fazla peşinden
koşmamayı, Allah'ın özünü aramayı vasiyet etti.
Aklın düşünebildiği şey aslında öz ile
ilgisizdir.
Çünkü bu onun fikri, çünkü Tanrı'ya giden yol yüzbinlerce kefen
gibi görünür.
khu )
(veya kendisi khod'un
) aldığı örtüdedir
Tanrı'nın kendisinin özü olduğunu düşünüyor ( M4/37OO-3703 )
Biz (her birimiz) bir hiçiz ( pl. ),
varlığımız da öyle
Sen mutlak bir varlıksın , bunu yok oluş olarak göster (
fani-noma )
( MI/602
) " Mutlak Hiçlik: Mutlak Varlık Örnekleri"
・Heshkasm : Kök varoluşu kavramak
• Anlatılamaz Ousia (Tanrı'nın özü) ve ışığının görünüşü, ilahi isim vb. Energeia
olarak sınıflandırılır . Ancak bunlar aynı ilahi öze sahip iki ayrı varlık
değildir. Bir keşiş Energeia (Omori 321-325 ) aracılığıyla tefekkür ve "ilahi"
tekrarlar . Palamas ( 14. yüzyıl Heshkasm'ının teorik mükemmelleştiricisi):
"Ama onlar (Heshkast'lar) Tanrı'nın özünün tüm duyular için
algılanamazın ötesinde olduğunu çok iyi biliyorlar .
Yani, Tanrı yoktur. ama aynı zamanda Tanrı ve arabacının her şeye gücü yeten
üstünlüğü yalnızca tüm varsayımları ve koşulları değil, aynı zamanda tüm
elemeyi de aşar ve akılda doğar. Çünkü o, algılanabilecek tüm mükemmelliği
aşmıştır." ( G. Paramus
274-275 ) )
(3)
“Hiçliğe” ve dualiteye/birliğe götüren aşamalar
・Yaklaşın (qorb) :
Zihnin iç yüzeyine inerek, İlahi Birliğe yaklaşın ve onunla yüzleşin:
"Hiçlik". Mistiklerin doğası, Tanrı'nın özünde kaybolur ve Tanrı
benim elim, ayağım ve sözlerim olur ama 'ben', 'sen' ve 'Tanrı' ikiliği kalır
.
Peygamber, Tanrı'nın ben ne yukarıda ne
de aşağıda olduğumu söylediğini söyledi.
Yerde, gökte ve zirvede
dahil
değil, bunu kesin olarak bil, ah canım
Müminlerin kalbine dahil oldum ,
ah harika
Beni arıyorsan, o gönülde ara ( M1/2653-5 )
Nuh, Ey asi, ben ben değilim dedi.
Ruhlar
için ölürüm, ruhlar için yaşarım
Tanrı benim için kulak, duyu ve göz oldu çünkü
insanın duyularından öldüm.
Bu nefes O'na ışır, çünkü ben Ben değilim
Bu
nefesten önce nefes alıp konuşan kafirdir.
( M1/3124-6 )
・Refakatçi (ma'iyat) : Yaklaşımdan
bir adım ileri, İlahi Birlik: "Hiçlik"teki sınırlama güçlenir ve
sonsuza kadar sürer. Ancak, dualite kalır.
Biz cahil olursak, O'nun zindanıdır.
İlim olsa da O'nun evidir, uyursam O'nunla sarhoş
olurum .
Ağlarsam O'nun mavi bulutları Gülersem O'nun
zamanı
Öfkeyle savaşırsan, bu O'nun gazabının bir yansımasıdır.
Barışıp özür dilesen de rahmetinin bir tecellisidir ( M1/1510-3 )
・Fanner (kendi kendini yok etme) ve birlik :
Tamamen kendi kendini yok etmeyi planlamak için yoldaştan fanner'ı tekrarlayın.
Tıpkı Eckhart'ın "buluşunu" ( durchbrechen ) gibi, sonunda tanrısallığa
( va$le
kolli ) ulaşırız: "hiçlik"e tamamen .
Benlik yok olur ve Tanrı'nın lütfuyla ilahi birlik ile dolar ve Tanrı'da kalır
(uyuşukluk). Bu son durumda, "Ben" ve "sen" ikiliği ortadan
kalkar, geriye yalnızca Tanrı'nın birliği kalır.
iki kişi olduk Ben ve sen olmadan,
sen benimsin, ben senim
Bizi ne zaman bıraktık Sen ve ben ne
zaman ayrıldık ve Tanrı kaldı ?
( Tevfik
ed. 190 ) " Mevlana, dualiteden birliğe içsel bir mistik
dereceleme anlatır.
başka bir Musa ile tartıştı
çünkü renksizlik renkle yakalandı
Başlangıçta sahip olduğunuz renksizliğe geldiğinizde Musa ve Firavun
barışacaktır.
( M1/2467-2468
) " Renksizlik ilahi birliği temsil eder: 'hiçlik'. İlahi
Birlik'te tüm dinler renksiz ve tek renklidir, ancak renksizlikten renge,
peygamberler birbirinden farklıydı, her dinin doktrinleri başlangıçta birleşmiş
olsa da birbirinden farklıydı. Musa ve Musa kavga ettiğinde bu ima edilir. ( Foruzanfar 2003-04 1047-1048 )
Apotheosis
ve birlik : Apotheosis, bir kişinin tanrıya dönüştüğü bir durum
olan Heshkasm'da Tanrı'nın Energeia'sı ile çakışır. Soru : İkilik kalır
mı? Mevlana gibi Allah'a karşı kendini yok etme: kendini-minimumizm mi yoksa
nefsin Tanrı ile bir olduğu kendi kendini kabul etme: kendini maksimizm mi?
(Bahrani 44-46
)
Paramus:
Apotheosis, hipostazda, kökeni olmayan ve entelektüel olarak kavranamayacak
gibi görünen, varlıkların ölümsüz olduğu bir dünyada bir aydınlanmadır. ve
yukarıdan gelen güçle birlikte Tanrı ile birleşirler , kutsanmış saflığı
alabilirler ve bu, içkin evlat edinmenin bir sembolü olan Kutsal Ruh'un
armağanı ve lütfuyla hipostazda Büyük Tanrı ve Baba'ya bir yakarıştır ve
böylece: Lütfun gelmesiyle tüm azizler Tanrı'nın çocukları olarak
adlandırılacak ve Tanrı'nın çocukları olacaklar" ( G. Paramas
412 ).
・Birlik/Birlik Araçları :
Zeka veya Sevgi: Rumi'nin aşk yoluyla nihai ediniminin aksine, Eckhart'ın nihai
edinimi evrensel zeka aracılığıyladır ( akıl: intellectus, vernunfticheit ).
Heshkasm , beş duyuyu ve tutkuyu (aşk dahil) kutsayan "ruhsal
duyumları" vurgular (Omori 262-267 ). Mevlana ve diğerlerinin tasavvufi düşüncesiyle daha
pratik ve "Doğulu" bir ortaklığa sahiptir.
Paramas:
"Onlar (dindarlar), büyük emre göre, güçlerinin tüm kötü durumunu Tanrı
sevgisine dönüştürmek ve onu öldürmek için her şeyden önce ve en önde
gelenlerdir. Çünkü [Mesih], 'Rabbiniz Tanrı'yı tüm gücünüzle seviyorsunuz
olabilir" (Markos 12:30
). Başka bir deyişle [elinden gelenin en iyisini yap] demektir. Ne
yapmaya çalışıyorsun? Duygusal kısmın bir parçası olduğu açıktır . çünkü
ruhun "sevgi dolu" yanıdır. Bu hâle getirildiğinde, nefsin diğer
melekelerini dünyevîden ilahî mertebeye yükseltir. ( G. Paramus
253 ) _
Göğe yükseliş nedir , hiçtir,
sevdiklerin dini, iman hiçtir ( M6/223 )
(4)
Geçici özet : Mevlana, Kur'an'ı ve Tevhid'i esas alarak, Hz.
kademeli değerlendirme Ayrıca ilahi birliği, kavranamayan her şeyin kökü olarak
"hiçliği" kabul etmesi bakımından Heshchasm gibi Hıristiyan
mistisizmine yakındır. "Hiçliğe" nasıl yaklaşılacağı ve onunla nasıl
birleşileceği, özellikle Heshkasm'ın "tanrılaştırılması" İsa'yı takip
edip "Tanrı'nın çocuğu" haline geldiğinde ve vücut bulmuş bir öz
maksimalizm olduğunda, Mevlana'yı da içeren İslami kendini küçültme mistisizmi
farklı olabilir. Ancak görünen o ki ilahi birlik olarak “Ben” mi yoksa “Tanrı”
mı bir kişi oluyor, teolojik bir sorun olsa bile tasavvufi düşüncenin
uygulamasında bir fark yok. Bu gerçeklere dayanarak, Rumi'nin Ortodoks
Hıristiyanlar ve keşişlerle pratik olarak etkileşime girdiği, karşılıklı
anlayışı geliştirdiği ve saygı kazandığı görülüyor. Gelecekte, dua gibi pratik
zihin-beden tekniklerinin yanı sıra felsefi yönleri de karşılaştıracağız.
( bkz.
Hisamatsu 2020
).
Referanslar
Toshihiko
Izutsu ( 1993
) "Toshihiko Izutsu Koleksiyonu 11 Rumi
Cümle" Chuokoronsha
Masaki
Omori ( 2000
) "Enerji ve Işığın Teolojisi : Gregorios Palamas Üzerine Bir
Çalışma 1 "
Sobunsha
Tosei
Sano ( 2020
) "Mevlana ve Hristiyanlık - Hristiyanların Gözünden Hz. İsa ( 1 ) "
"Uluslararası
Sosyal ve Kültürel Çalışmalar Enstitüsü Bülteni" No.22 Ryukoku Üniversitesi
s.9-27
Düzenleyen
Teruhisa Tajima ( 1990
) "Eckhart Sermons" Iwanami Bunko
Yoshifumi
Torisu ( 2020
) (Ders Anlatımı) " Hristiyanlık ve İslam'da Evet -
Sorunların Teyidi ve Uzlaşmasının Anahtarı " Ryukoku
Üniversitesi Uluslararası Toplum ve Kültür Araştırma Enstitüsü Belirlenmiş
Araştırma "Kültürlerarası Anlayış ve Çok Kültürlü Bir Arada Yaşama"
Araştırma Konferansı (Ekim 2020 ) ayın
9'u )
G. Palamas
( 2018 )
"The Essence of the Essence of the Eastern Church's Essence of Human
Apotheosis" Çeviren: Masaki Omori Chisen Gakusensho 2 Eiji
Hisamatsu ( 2020
) " Heshkasm ve Tasavvuf Dua Tekniklerinin Karşılaştırmalı
Çalışması - "
Uluslararası Sosyal ve Kültürel Enstitüsü Bülteni Çalışmalar No.22 Ryukoku Üniversitesi
s.29-37
- Din Ahmad, Manaqeb al-'Arefn, editör: Yazıcı, Tahsin,
Türk Tarih Kurumu Basimevi, 2 cilt, Ankara, cilt 1; 1976 (2. baskı), cilt 2
; Allah'ı Bilenlerin Featleri (Manaqeb) al- "arefin), çeviren: O'kane,
John, Brill, Leiden, 2002
Azarizadi, Mehdi (düzenlendi), Masnavi-ye Ma'navi, Entesharat-e
Pazhuhesh, Tahran, 2005 ( 8. imp . ) Bahrani, A., Ayene-ha-ye Nisti
(Elahiyat-e Salbidar Asar-e Moulana vaMeister Eckhart) ), Nashr-e 'Elm,
Tahran, 2010-11
Chittick, WC, Aşkın Tasavvufu, Mevlana'nın Manevi Öğretileri, Devlet
Üni. New York'un
Basın, 1983
Forouzanfar, Badi' al-Zaman, Ahadis va Qesas-e Masnavi, editör:
Davdi, Hosein, Entesharat-e Amir-e Kabir, Tahran, 2001 (7. imp .)
Forouzanfar, Badi' al-Zaman, Sharh-e Masnavi-ye Sharif, Sherkat-e
Entesharat-e 'Elmi va Farhangi, 2 cilt, Tahran, 2003-04 (11. baskı )
Karaismailoglu, A. (Türkgesi), Mesnevi: Mevlana, Akgag
Yayinlari, Ankara, 2018 (16 Baski) Nicholson, Reynord A. (çeviri), The
Mathnawiof Jalalu'din Rumi, 6 cilt, Cambridge, 1925 1940.
Robinson, N., İslam ve Hıristiyanlıkta Mesih, Devlet Üniv. New
York Press, 1991
Shahidi, M., Sharh-e Masnavi, Sherkat-e Entesharat-e 'Elmi
va Farhangi, 6 cilt, Tahran, 2003 04 (3. baskı )
Toufq, HS ed., Maktubat-e Moulana Celal al-Din Rumi, Markaz-e
Nashr-e Daneshgahi, Tahran, 1992-93
Zarrabi-Zadeh, S., Practical Mistisism in Islam and Christian:
A karşılaştırmalı çalışma of Celal al-Din Rumi and Meister Eckhart, Routledge,
2016
Not: Bazen Büyük Dosyaları tarayıcı açmayabilir...İndirerek okumaya Çalışınız.
Yorumlar