Print Friendly and PDF

Elazığ ve Harput Yöresi Sesler


Harputlu Şair Rıfat Dede'nin Gazeli.

Ben şehid-i badeyim dostlar demim yad eyleyin
Türbemi meyhane enkazıyla bünyad eyleyin.
(Ah) Bezme gel sa-ki kurulsun dost için divanımız
(Ah) Şem’alar yansm.donansın supha dek ayvanımız
Şem’alar yansın,donansın supha dek ayvanımız (Aman)
(Ah) Harput ahengiyle ağlar vecde gelmiş ruhlar
(Ah) Evliya burcunda titrer ses duyup vicdanımız (Aman)
Evliya burcunda titrer ses duyup vicdanımız (Aman,aman)
(Ah) Nağmemiz bir gün bizim de yükselir ta arşa dek
(Ah) Yerde kalmaz ahımız,feryadımız,efganımız (Aman)
Yerde kalmaz ahımız,feryadımız,efgammız (Aman)
(Ah balam) Maveradan ses verir dem saz olup erbab-ı aşk
(Ah) Sazılar avazılardan meşk alır irfanımız (Ah)
Sazılar avazılardan meşk alır irfanımız (Ah)
(Ah) Müjdeler olsun harabat ehlinin ervahına
(Ah) Meşreb-i peymanenin ah-dindedir peymanımız
Meşreb-i peymanenin ah-dindedir peymanımız vay
***
Ben şehid-i badeyem dostlar demim yad eyleyin
Türbemi meyhane enkazile bünyad eyleyin

Gaslolunmaz ma ile gerçi şahidan-ı vega
Yıkayın meyle beni bir mezheb icad eyleyin

Kabrime kandil için bir köhne sagar vakfeyleyin
Şu'le-i nar-ı arakle ruhumu şad eyleyin

Türbedar olsun bana bir rind-i meyhar-ı garib
Nezr-i serhoşan ile ol pire imdad eyleyin

Neyle meyle bir alay mahbub ile her dem gelin
Bezm-i cem ayinini kabrimde mutad eyleyin

Her gelen mestan u rindan ise gelsin türbeme
Gelmesin sufi vü zahid tard u ib'ad eyleyin

Yadigar olsun bu nazmım evliya-yı sagare
Per açıp gitti rıfat ardınca feryad eyleyin

Şarap şehidi olduğunu söyleyerek türbesinin meyhane kalıntılarıyla kurulmasını, cenazesinin içkiyle yıkanmasını, kabrine kandil yerine kadeh dikilmesini ve mezarı başında içki alemleri yapılmasını rifat dede, şarap tanrısı dionysos'un anadolu köylüsünde zuhur etmesi değildir de nedir?

Asaf’ın miktarın bilmez Süleyman olmayan
Bilmez insan kadrini alemde insan olmayan
Zülfüne dil vermeyen bilmez gönül ahvalini
Anlamaz hali perişanın hali perişan olmayan
Rızkına kani olan gerdune minnet eylemez
Alemin sultanıdır muhtac-ı sultan olmayan
Kim ki haktan korkmaz ondan korkar erbab-ı ukul
Her ne isterse yapar haktan harasan olmayan
İtiraz eylerse bir nadan Ziya hamuş olur
Çünkü bilmez kadr-ı güftarı suhendan olmayan
**
Baba bugün
Yarı ğem
Sarardıptır yarı ğem e yar ...
Vallah bir güne men düşmüşem ey ey...
Yarı derttir yarı ğem e yar …
Baba bugün yardı ğem
Deldi bağrım yardı ğem e yar…
Vallah vefalı yar arasan ey ey…
En vefalı yardı ğem e yar…
Ğem yarıdı
Ciğerim ğem yarıdı
Menim kimin bi kese
Gece gündüz ğem yarıdı
**
Baba naçar ağlama
Gündür geçer ağlama
Bir kapıyı kapayan
Bir kapıyı açar ağlama
**
Sürme beni,sürme beni
Her göze sürme beni
Eşikte kulun olam
Kapından sürme beni
O da bensiz,o da bensiz
Od düştü,oda bensiz
Ne ben onsuz olurum
Ne olur o da bensiz
Oda yandı,oda yandı
Od düştü,oda yandı
Yar yatmış uyanmıyor
Vay beni o da yandı
Gülemem,gülemem
Gül koklayam,gül emem
Gönlü şad olan gülsün
Dertliyim ben gülemem
Güne düştüm,güne düştüm
Gölgeden güne düştüm
Felek gözün kör olsun
Dediğin güne düştüm
Düşte gör. düşte gör
Hayalde gör.düşte gör
Dostun kim,düşmanın kim
Hele bir kez düşte gör
Su da yandı,su da yandı
Od düştü,su da yandı
Seğirttim su serpmeğe
Serpdiğim su da yandı
Derde kerim,derde kerim
Gam derer,dert ekerim
Yas tutma deli gönül
Mevla her derde kerim
**
Her kitabe kim leb-i la'lin hadisin yazalar
Rişte-i can birle aşk ehli anı şirazeler

Hadi ley liley liley lileyli aman

Bu ne sırdır sırr-ı aşkı demedim ben kimseye
Şehre düşmüş ben seni sevdim deyu avazeler

Hele yar yar yar
Arsız yar imansız yar dinsiz yar
Al hançeri vur sineme iki yar
Bak ki benim derunumda neler var,neler var

Şeyhler meyhaneden yüz döndürürler mescide
Bi-tarikatler gerek kim doğru yoldan azalar

Hadi ley liley liley lileyli aman

Ey Fuzuli yar eğer cevretse andan incinme
Yarni cevri aşıka her dem muhabbet tazeler
**
Diraht-i gül çemen, âb-ü hava mahzun, ben mahzun
Harif-i hemdem-i ehl-i safa mahzun, ben mahzun
Beyan-ı ktssa-i aşka benim hemdem sana ey ney
Derunumda olan âh-ü sada mahzun, ben mahzun
Ten-i bimarda tig-i kazadan yareler var kim,
Devasından tabib-i canfeza mahzun, ben mahsun
Tegafül etme dil-sûz-i seher feryad-ı zanmdan
Medet Raşit gibi dest-i dua mahzun, ben mahzun
**
Yeşil yaprak arasında kırmızı gül goncası
Nerelerde mekan kurmuş gönlümün eğlencesi
Varın deyin nazlı yâre ayrılık son gecesi
Gözüm gördü gönlüm sevdi yar yoluna fedayım
Vallahi dost billahi dost sana kurban can daim

Yeşil yaprak arasında kırmızı gül hârı var
Yanakları alev almış sînesinde nârı var
Varın sorun el âleme kimin böyle yâri var
Gözüm gördü gönlüm sevdi yar yoluna can gider
Vallahi dost billahi dost sana kurban can daim

Makam: Sabâ
Usûl: Curcuna
Yöre: Elâzığ
**
Hasretle bu şeb gâh uyudum, gâh-i uyandım,
Hep o mehi andım.
Eğlence edüp hab-û hayalın oyalandım,
Ta subha dayandım.
Kan ağladım içtikçe mey-i bezm-i firakı,
Bi minnet-i saki.
Peymane gibi gâhi dolup, gâh boşandım,
Her renge boyandım.
Verdim bu gece şem ile pervaneye hayret,
Pür-sûziş-i hasret.
Yanup Yakılup gâhi durup, gâhi dolandım,
Ateşlere yandım.
Derdin, elemin çekmeye yok tâb ü tüvanım,
Ey ruh-i revanım.
Dil verdim ise, ben seni insafida sandım,
Canımdan usandım
Nakdiyne-i cân elde gezip, dehr-i dolaştım,
Çok şuha sataştım.
Pertev” dil-i biyçâreye bir çare arandım,
Bin derd kazandım.
**
İndim yarin bahçesine gül açılmış gül güle
Yanakları al al olmuş haber verin bülbüle
Yar seni sevdim seveli düşmüşüm dilden dile

Yürü yürü yavaş yürü cahilim aklım iter
Vallahi dost hilafım yok yüreğim yanmış tüter

İndim yerin bahçesine gülleri fincan gibi
İrisin derdim devşirdim ufağı mercan gibi
Gel sarılalım yatalım ikimiz bir can gibi

Vallahi dost billahi dost yüreğimden kan gider
Gözüm gördü gönlüm sevdi yar yoluna can gider
**
Görmedim alemde
Bir benzerin ey güzel
Övmüş de yaratmış
Yaradanım ta ezel
Böyle boy, böyle bos,
Bu ince bel, beyaz el,
Böyle kaş, böyle göz,
Hiç kimsede bulunmaz
Ömrümün baharı,
Güller açar yüzünde
Kaş keman, kirpik ok
Ceylan oynar gözünde
Böyle boy, böyle bos,
Bu ince bel, beyaz el,
Böyle kaş, böyle göz,
Hiç kimsede bulunmaz.
**
Penbe-i dağ-i cünun içre nihandır bedenim,
Diri olduqça libâsım budur ölsem kefenim.
Canı canan dilemiş, vermemek olma, ey dil!
Ne niza eyleyelim, ol ne senindir, ne menim.
Daş deler ahim oxu, şehd-i lebin şövqünden,
Nola zenbur evine benzese beyt'ül-hezânım.
Tövq, i zencîr-i cunun daire-i dövletdir,
Ne reva kim, meni ondan çıxara ze'f-i tenim.
Eşq sergeştesiyem, seyl-i sirişk içre yerim,
Bir hübâbem ki, hevâden doludur pîrehenim.
Bülbül-i qemzedeyem, bağ u baharim sensen,
Dehen ü qedd ü ruxün, gönce vü serv ü semenim.
Edemen terk Fuzûlî, ser-i kûyin yârın,
Vetenimdir, vetenimdir, vetenimdir, vetenim.

Füzûlî

[Vücudum aşk, delilik yarasının pamuklarıyla örtülüdür.
Sağ oldukça giyeceğim, ölünce de kefenim budur.
Ey gönül, canımı sevgili dilemiş, vermemek olmaz.
Niçin tartışalım ki o ne senindir, ne de benim.
Dudağının balının şevkiyle, aşkıyla ahımm oku taşı deler.
Hüzünlü evim arı kovanına benzese ne olur; şaşılır mı?
Delilik zincirinin ucundaki halka zenginlik çenberidir.
Vücudumun zayıflığı onu boynumdan çıkarırsa bu reva mıdır, yakışır mı?
Aşk sarhoşuyum. Yerim, gözyaşı seli içidir.
Gömleğinin içi hava ile dolu bir su kabarcığıyım. (Heva; hava, arzu, istek, aşk anlamlarında kullanılmıştır).
Bir kederli bülbülüm.
Bahçem ve ilkbaharım sen-sin.
Senin ağzın boyun ve yanağın benim bahçemde goncam, selvim ve yaseminimdir.
Fuzûlî, sevgilinin bulunduğu yerleri bırakamam. (Orada eziyet görsem de) vatanımdır, vatanımdır, vatanımdır, vatanım.]
**
Mest-i Nazım Kim Büyüttü Böyle Bi Perva Seni (Nevruz Tatyan)

Mest-i nazım kim büyüttü, böyle bi-perva seni
Kim yetiştirdi bu güna serviden bala seni yar seni
Hele yar yar yar yar dinsiz yar mürüvvetsiz yar
Al hançeri vur sineme iki yar iki yar
Gör ki benim derunumda neler var neler var
ben dedikçe böyle kim kıldı Nedim'i natüvan
Gösterir engüşt ile meclisteki mina seni
 **
mest-i nâzım kim büyüttü böyle bî-pervâ seni
kim yetiştirdi bu gûnâ servden bâlâ seni
bûydan hoş rengden pâkizedir nâzik tenin
beslemiş koynunda gûya kim gül-i ra’nâ seni
güllü dîbâ giydin amma korkarım âzâr eder
nazenînim sâye-i hâr-ı gül-i dîbâ seni
bir elinde gül bir elde câm geldin sâkiyâ
hangisin alsam gülü yûhut ki câmı yâ seni
sandım olmuş ceste bir fevvâre-i âb-ı hayât
böyle gösterdi bana ol kadd-i müstesnâ seni
sâf iken âyîne-i endâmdan sînem dirîğ
almadım bir kerrecik âgûşa ser-tâ-pâ seni
ben dedikçe böyle kim kıldı nedîm’i nâtüvân
gösterir engüşt ile meclisteki mînâ seni
**
Sabahın seher vaktinde aman görebilsem yârimi, görebilsem yarimi
Gül dalına bülbül konmuş aman çeker ah u zarını X2
Elimden almak isterler aman benim nazlı yârimi, benim nazlı yarimi
Bu güzellik sana bana kalmaz aman o şimdi yar o şimdi
Bu güzellik sana bana kalmaz aman geleceksen gel şimdi
Sabahın seher vaktinde aman oturmuş kahve içer, oturmuş kahve içer
Bir elinde altın makas aman yarine fistan biçer X2
Bir selama kail olduk aman onu da vermez geçer, onu da vermez geçer
Bu güzellik sana bana kalmaz aman o şimdi yar o şimdi
Bu güzellik sana bana kalmaz aman geleceksen gel şimdi
Meşelidir Bizim Dağlar Meşeli

Meşelidir bizim dağlar meşeli vay vay
Üç gün oldu aman yar sevdaya düzeli vay vay
Kalk gidelim aman bizim oda döşeli vay vay

Amman Feride'm aman kibar Feride'm aman
Bin paytona da kaçalım vay vay
El duymadan aman Kanlı Çay'ı da geçelim vay vay

Sen gidersen benim halim ni'colur vay vay
Altın yüzük aman parmağımda tunc olur vay vay
Sevip sevip aman ayrılması güç olur vay vay
**
Merhem koyup onarma sinemde kanlu dâğı
Söndürme öz elünle yandurduğun çerâğı

Uymuş cünûna gönlüm ebrûna der meh-i nev
Ne i'tibâr ana kim seçmez karadan ağı

Kaddün gamında servün sormağ za'f-ı hâlin
Gülzârdan kesilmez ırmaklarun ayağı

Dür tek dişün sözünü her dem işitmek ister
Bahrin müdâm anunçün sâhildedür kulağı

Zülfü siyeh sanemler olmuş senün esîrün
Işkunda her birinin öz zülfü boynu bağı

Ger müşg derse âşık ol buy-i zülfe sâkî
Tünd olma bir kadeh ver ter eylesün dimâğı

Devrân havâdisinden yoh bâkümüz Fuzûlî
Dâru'l-emânumuzdur meyhâneler bucağı
**
Harput  Mayası
Ah yavrum Çık ayvana bak yıldızın merdine
Ah yavrum Yeni düştüm bir güzelin (Ey) derdine Vay
Ah yavrum Düşmanların(Aman) baykuş konsun (Ey) yurduna Vah
Ah Gidem gelem (Aman) ben gülümü (Vay) derem yar
Gidem gelem (Ah gülüm)Aman,aman. aman, aman.
Ben gülümü (Ey) derem yar
Balam Sen ağam ol ben karşında duram yar
Ah balam Gamzelerin (Aman) bu sineme vuram yar
Ah balam Ne mümkündür (Ağam) bakmak ile doyam yar
Ah Sen bir yandan,ben bir yandan yanah yar
Sen bir yandan.(Gülüm aman, aman, aman, aman)
Ben bir yandan (Ağam) yanah yar
* * *
Ah yavrum Susam açmış.sümbül açmaz,gül ağlar
Ah anam Gül dalma bülbül konmuş(Ey) zar ağlar Anam
Ah yavrum Benim gönlüm (Aman) melül mahzun(Ey) kan ağlar Ağam
Ah       Canı nidem (Ağam) cananımdan ayrıldım
Canı nidem (Gülüm aman,aman,aman,aman.) cananımdan(Ey) ayrıldım
"Kerem eyle yüzün döndür bana yar          
Gözüm seni görmeyeli kaç gündür 
Kimi görsem benzetirim sana yar   
O kadar ki, bu gözlerim şaşkındır”  
“Humar gözlüm bakışından doyamam
Al gerdanda benleri çok sayamam
Çok güzelsin güzelliğen kıyamam
Kıyabilsem gör ki neler eylerim”
**
Aman Bıraktı hake hüsnün afitab-i alem arayi Canım
Ah Götürdü yeryüzünden mu’ciz-i la'lin mesihayı
Aman, aman, aman,gönül, aman, aman, medet kurban
Ah balam İki gözden revan olmuş siriskim kametin şevki Can
Ah       Asay-ı rauciz-i görkim iki bölmüş bu deryayı
Aman,aman,göuül,amaıı, aman, aman, aman
Şerab-ı nabe lütfet muhtesip çok kahr ile bakma Aman.aman
Ah       Miikedder kılma aks-i tireden cam-ı musaffayı
Aman,aman, aman,gönül, aman, aman,can,canım.aman
Ah Ey Fuzuli eşk-i seliyle perişan olma sabreyle
Ana hem var ola aher tutup durur mu dünyayı Medet,ah,ah,ah,yar.ey,ey
* * * *
Aman Bıraktı hake hüsnün afıtab-i alem arayi Canım
Ah Götürdü yer yüzünden mu*ciz-i la’lin mesihayı
Medet,aman, aman, aman, aman, aman, adan kurban
Ah balam İki gözden revan olmuş sirişkim kametin şevki Canım
Ah Asay-ı muciz-i görkim iki bölmüş bu deryayı
Aman,aman, aman, aman, aman, aman, ah canım
Şerab-ı nabe lütfet muhtesip çok kahr ile bakma Aman,aman
Ah       Mûkedder kılma aks-i tireden cam-ı musaffayı
Aman.aman, aman, aman, aman, aman, beni kurban
Ah balam Yedi gündür ol ayı görmezem ahım şerariyle Kurban
Ah Nola kılsam benattünn’aş ile yeksan Süreyyayı
Medet,aman, aman, aman, aman, aman, kurban
Ah Ey Fuzuli eşk-i seliyle perişan olma sabreyler
Ana hem var ola aher tutup durur mu dünyayı Medet,ah,ah,ah,yar,ey,ey
**
Al yanaktan.al yanakdan
Gül kokar al yanakdan
Dalda yaprak kalmadı
Yarama bağlamakdan
Denizler coşa geldi
Göz yaşı çağlamakdan
Gidin o yara deyin
Düşdüm elden ayakdan
Ver bana bir gül dedim
Al dedi,al yanakdan

Güle damlar.uûlc damlar
Göl suyu güle damlar
Kendi gül. meclisi gül
Oturmuş gül adamlar
Bülbül yuvasın kurmuş
Her seher güle damlar
Asmalar dama çıkmış
Bağ olmuş güle damlar
Bu dam. gül bahçesi mi?
Gül yüzler gül adamlar

Uy anam.uy anam
Çürüdü yerde yanjm
Baş koyam yar dizine
Kış yatam,yaz uy anam
Kerem bu derde yanmış
Korkan m ben de yanam
Ben derdimi söylesem
İşiden der uy anam
Derdime bir yanan sen
Ağla bana, uy anam
**
Güle naz,güle naz
Gül eder.bülbüle naz
Geçdim hasret bağından
Ağlı yan çok,gülen az
Gülün de devri dönmüş
Bülbül eder.güle naz
Har olmuş gönül bağı
Diken en çok.gül en az
Yar şimdi niyaz bilmez
Eder.her müşgüle naz
**
Ah Penbe-i dağ-ı cunun içre nihandır bedenim
Ah Dir oldukça libasım budur ölsem kefenim Medet aman aman aman
Ah Canı canan dilemi* vermemek olmaz ey dil
Canı canan dilemiş vermemek olmaz ey dil
Ah Ne niza eyleyelim ol ne şenindir ne benim Medet aman aman aman
Yandım aman aman aman
Hudam aman aman
Ah balam Tavk-ı zenci r-i cünun daire-i devlettir Aman aman aman aman
Ağam Ne reva kim beni andan ayı ra za'f-i tenim
Ne reva kimbeni andan ayı ra za’f-i tenim Aman aman aman aman
Yandım aman aman aman
Efendim aman aman
Ah Edemem terk-i Fuzuli ser-i koyun yarın
Ah Vatanimdir vatanimdir vatanimdir vatanım Medet aman aman aman
**

Not: Bazen Büyük Dosyaları tarayıcı açmayabilir...İndirerek okumaya Çalışınız.

Benzer Yazılar

Yorumlar