Yahudilere Zulmü Yapan Avrupalılar, Neden Araplarla savaşıyorlar
Vinnitsa'nın son Yahudisi
“Vinnitsa'nın Son Yahudisi” ( Almanca: Der letzte Jude von Winniza ) , Ukrayna'daki , yani Vinnitsa'daki Holokost'un bir bölümünün fotoğrafıdır .
Fotoğrafta, bir Alman askerinin , daha önce öldürülen yurttaşlarının cesetleriyle birlikte bir hendek kenarında duran kimliği belirsiz bir Yahudi'nin kafasına nasıl tabanca dayadığı görülüyor. Muhtemelen Yahudilerin öldürülmesine karışmış bir Alman tarafından çekilen fotoğraf, Holokost'un en ünlü fotoğraflarından biridir.
Bağlam
Vinnitsa bölgesinin merkezi olan Vinnitsa'daki Yahudi cemaatinin uzun ve eski bir tarihi vardır. 1939'da İkinci Dünya Savaşı'nın başlangıcında Vinnitsa'nın Yahudi nüfusu 33.150 kişiydi, yani şehrin toplam nüfusunun %35,6'sı. Büyük Vatanseverlik Savaşı sırasında 19 Temmuz 1941'de Vinnitsa Wehrmacht tarafından ele geçirildi . Yahudi nüfusunun bir kısmı, geri çekilen Kızıl Ordu ile birlikte tahliyeyi başardı , ancak şehirde kalanlar (ve çoğunluktaydılar) Jerusalemka bölgesindeki bir gettoya hapsedildi ve şehirde Judenrat oluşturuldu . 28 Temmuz 1941'de Vinnitsa'da ilk 146 Yahudi vuruldu. 1 Ağustos'ta 25 Yahudi aydının öldürülmesiyle idamlar yeniden başladı ve 13 Ağustos'ta 350 kişi daha vuruldu. 5 ve 13 Eylül'de " Yahudi sorununa nihai çözüm" hazırlıkları kapsamında Vinnitsa topraklarında 1.000 ila 2.200 Yahudi öldürüldü. 19-22 Eylül tarihlerinde çoğu Vinnitsa gettosunda tutuklu olan yaklaşık 28 bin Yahudi vuruldu. Değerli eşyalarına el konulduktan sonra Yahudiler şehrin birçok yerinde önceden kazılmış büyük hendeklere sürülüp kurşuna dizildi ve cinayetler fotoğraf filmine kaydedildi. Alman polis taburları ve Einsatzgruppen, Ukraynalı işbirlikçilerin yardımıyla infazlara katıldı . Alman işgal makamlarının emeklerine ihtiyaç duyduğu Yahudi uzmanlardan bazıları hayatta kaldı. Hitler'in karargahının inşasını tehdit eden "tehlike" nedeniyle Yahudileri iş için kullanmanın uygunluğu sorgulandı . 1 Ocak 1943 itibarıyla nüfus sayımında 5 bin Yahudi tespit edildi, bunların bir kısmı çevre bölgelerden Vinnitsa'ya sürüldü. Birçoğu tifüs ve açlıktan öldü ve Yahudi savaş esirleri de yok edildi. 16 Nisan'da Yahudilerin neredeyse tamamı vuruldu ve 25 Ağustos'ta kalan son 150 Yahudi uzman öldürüldü. Vinnitsa'nın " Yahudilerden arınmış " olduğu ilan edildi [1] [2] [3] [4] [5] [6] [7] [8] [9] [10] .
Açıklama
Konumu Vinnitsa , Ukrayna SSR'sidir [11] . Zaman - muhtemelen Temmuz 1941 [12] , en azından 1941 ile 1943 arası [13] .
"Vinnitsa'nın Son Yahudisi"
Yeni öldürülmüş birçok insanın cesediyle dolu bir çukur. Kenarında bilinmeyen bir Yahudi var. Beyaz gömlekli bir ceket giymiş ve ceketini elinde tutarak dik bir pozla diz çöküyor. Yahudi, geniş açık gözlerinin sert bakışıyla doğrudan kameraya bakıyor ve kamera onun sıkıştırılmış dudaklarını, çökmüş yanaklarını ve dağınık siyah saçlarını yakalıyor. Arkasında, açık bir mezardan çıkan küçük bir toprak yığınının üzerinde bir asker duruyor. Şapka, yüksek siyah cilalı çizmeler, tokalı kemer, gömlek ve pantolondan oluşan tarla grisi askeri üniforma giymiş, gözlüklü, tıraşsız yüzlü bir Alman adam. Ceketinin düğmeleri açık ve kıyafetleri kirli değil. Bir asker, kafasına silah dayayarak bir Yahudiyi vurmaya hazırlanıyor. Arka planda, Einsatzgruppen , SS ve Reich Çalışma Servisi üyeleri olan 14 izleyici , eleştirmenlerin binlerce olmasa da yüzlerce masum kurbanın olduğunu öne sürdüğü bir günde bir başka cinayeti izlerken bekliyor. Bu eylemin ana katılımcılarından biri (fotoğrafta yer almayan) mezarın karşı kenarında perde arkasında kaldı - muhtemelen portre formatı ve fotoğrafın çözünürlüğünün de gösterdiği gibi minyatür Leica kameralı deneyimli bir fotoğrafçı . Fotoğraf aynı zamanda, fotoğrafçının bir şeyi hatıra olarak, bir tür “hatıra eşyası” olarak alma arzusunu fark edebilen detaylara verdiği önemle de öne çıkıyor. Toplanan askerlerin tam da yoldaşları olan fotoğrafçının sahnelenen fotoğrafını çekmesini bekliyor olması ve ardından çekimin yapılması mümkündür. Yahudi, herhangi bir direniş belirtisi göstermeden, "çevresinden" daha büyük bir onurla ayırt edilir. Eleştirmenlerin belirttiği gibi, ölümünün kaçınılmaz olduğunu, ölümünün hızlı olacağını, kurşunun yıkıcı gücünün, bir kurşunla vücudunu başının arkasından geçerek hendeğe iteceğini, vücudunun üzerine düşeceğini biliyor. Vinnitsa'nın erkek, kadın ve çocuklarının, sevdiklerinin, akrabalarının, arkadaşlarının cesetleri. Aynı zamanda, bu bilinmeyen Yahudi'nin ölümünden bir saniye önce yüzündeki ifade, dehşeti değil, tiksintiyi, kendisine yapılanlara, bunu yapana ve bu insanların sadece bunu yapmakla kalmayıp aynı zamanda onu gözlemleyebilen [ 14] [15] [16] [17] [18] [19] [20] [21] .
Fotoğrafın arkasında el yazısıyla yazılmış bir yazı vardı: "Vinnitsa'nın Son Yahudisi" ( Almanca: Der letzte Jude von Winniza ), adını da buradan almıştır [22] [15] [17] . 1942'de, karargah inşaatının tamamlanması göz önüne alındığında, SS Brigadeführer ve Einsatzgruppe komutanı Max Thomas , Hitler'in hem Vinnitsa'dan hem de Ukrayna'dan gelişinden önce son Yahudilerin "ortadan kaybolmasını" emretti [23] [24] . Bu isim aynı zamanda bu kişinin Vinnitsa'daki son Yahudi olduğunu ve belki de çoğu Holokost'ta ortadan kaybolan bir tür aileden geldiğini ima ediyor olabilir [21] .
Tarih ve algı
Fotoğraf ilk kez 1961'de United Press International tarafından yayımlandı ve bu kuruluş onu Chicago , Illinois'deki Al Moss'tan aldı . Köken olarak bir Yahudi olan ve 1910'da Szydłowiec'te doğan Moss , Auschwitz , Riederloch , Allah gibi birçok toplama kampında tutsaktı . Mayıs 1945'te Münih'te , şehrin ve kendisinin Amerikan 3. Ordusu tarafından kamptan kurtarılmasından kısa bir süre sonra , bu fotoğrafın da bulunduğu bir Alman askerinin albümünü satın aldı. Moss, Eichmann'ın duruşması sırasında fotoğrafı kamuoyuna açıklamaya karar verdi, böylece dünyanın her yerindeki insanlar onun döneminde neler olduğunu bileceklerdi. Bundan sonra fotoğraf, Yahudi gazetesi The Forward'da tam sayfa yayınlanması da dahil olmak üzere geniş çapta dağıtıldı [15] [25] [ 26] [27] [17] .
Fotoğraf, Holokost konusunda en ünlü ve yayınlanmış fotoğraflardan biridir; izleyicide Nazizmin kurbanlarına yönelik korku, şok ve acıma hissi uyandırır; ancak muhtemelen Nazi suçlarının bir suç ortağı tarafından çekilmiştir, onların kendisi tarafından değil. Müttefikler arasından ihbarcı [14] [ 28 ] [ 29] [15] [17] [18] .
Fotoğraf , hardcore punk grubu Agnostic Front'un 1984 yılında çıkardığı ve üyelerinin ırkçılıkla suçlandığı ilk albümü Victim in Pain'in kapağında kullanılırken , vokalist Roger Miret de seçimini şöyle açıklamıştı: "Düşündüm ki, dostum, tarihin tekerrür etmemesi için bunun kamuoyuna açıklanması gerekiyor” [30] [31] . 2019 yılında online mağazanın Amazon şubesinin İngiltere'deki internet sitesinde bu fotoğraf şeklinde baskılı tişört ve tişörtler satılmaya başlandı ancak bununla ilgili bilgilerin medyada yayılmasının ardından, öğeler satıştan kaldırıldı [32] [33] [34] .
Ivangorod'daki Einsatzgruppe'nin fotoğrafı
Varşova Gettosundan Çocuk
Notlar
↑ Kruglov, 1997 , s. 13-14, 16, 22-23, 27, 43-44, 67.
↑ Vinokurova, 1999 , s. 332-335.
↑ Kruglov, 2001 , s. 68.
↑ Zabarko, 2007 , s. 579.
↑ Romanovsky, Silberklang, 2009 , s. 78-79.
↑ Vinnitsa . Yad Vaşem . Erişim tarihi: 20 Kasım 2019. 21 Nisan 2020'de arşivlendi .
↑ Vinnitsa . Elektronik Yahudi Ansiklopedisi (20 Nisan 2005). Erişim tarihi: 20 Kasım 2019. 2 Kasım 2019'da arşivlendi .
↑ Vinokurova F. A. "Ukrayna Yahudileri: tarih ve günümüz" bilimsel ve pratik konferansının materyalleri. Bilimsel geleneklerin toplanması // 1941-1944 Nazi işgali sırasında Vinnitsa Yahudileri . — Zhytomyr: Vidavnitstvo BEKLİYORUZ. BEN. Franka, 2009. - S. 402-403, 407-408. — 401–414 s. 14 Temmuz 2022 tarihinde kaynağından arşivlendi .
↑ Andriy Kobaliya, Anatoly Kerzhner. Kudüs'te idil. El sanatları bölgesi nasıl gettoya dönüştü? Hromadske radyosu (13 Mayıs 2017). Erişim tarihi: 20 Kasım 2019. 13 Haziran 2021'de arşivlendi .
↑ Katerina Barkalova. 30 binden fazla vardı, 76 kişi kaldı: Vinnitsa'nın işgali sırasında Yahudiler ne dehşetlere katlandı . Depo.ua (19 Temmuz 2019). Erişim tarihi: 20 Kasım 2019. 18 Şubat 2022'de arşivlendi .
↑ Pellegrini, 2010 , s. 219.
↑ Temmuz 1941, Waffen-SS'nin bir üyesi Ukrayna'nın Vinnitsa kentindeki toplu mezarda bir Yahudiyi vurarak öldürdü . Yad Vaşem . Erişim tarihi: 20 Kasım 2019. 22 Nisan 2019'da arşivlendi .
↑ Alan Taylor. İkinci Dünya Savaşı: Holokost . Atlantik (16 Ekim 2011). Erişim tarihi: 20 Kasım 2019. 4 Kasım 2019'da arşivlendi .
↑Geri gitmek:1 2 Sollberger ve diğerleri, 2016, s. 238-239.
↑Geri gitmek:1 2 3 4 Vinnitsa'daki Son Yahudi . Kenyon Koleji [tr] . Erişim tarihi: 20 Kasım 2019.22 Nisan 2019'da arşivlendi .
↑ Waffen-SS ve Reich Çalışma Servisi'nin Alman askerleri, bir Einsatzgruppe üyesinin cesetlerle dolu bir toplu mezarın kenarında diz çökmüş bir Ukraynalı Yahudiyi vurmaya hazırlanmasını izliyor . Holokost Anıt Müzesi . Erişim tarihi: 20 Kasım 2019. 22 Kasım 2019'da arşivlendi .
↑Geri gitmek:1 2 3 4 Denise Gee. “Fotoğraf her şeyi anlatır ama hiçbir şeyi açıklamaz .Güney Metodist Üniversitesi(16 Mart 2017). Erişim tarihi: 20 Kasım 2019.9 Mart 2022'de arşivlendi .
↑Geri gitmek:1 2 Glenn Patterson. Uzun zaman önce gördüğüm bir fotoğraf aklımdan çıkmıyordu ve bana anılara güvenmemeyi öğretti . The Guardian(25 Ekim 2014). Erişim tarihi: 20 Kasım 2019.12 Kasım 2020'de arşivlendi .
↑ Mort Laitner. Vinnitsa'daki Son Yahudi. Bir tişörtün üzerinde. Diz çöküp ölmeyi bekleyen o adama şunu söylemek istiyorum: Yahudiler, başına gelenleri dünyaya hatırlatmaktan asla vazgeçmeyecekler . The Times of Israel (27 Ağustos 2019). Erişim tarihi: 20 Kasım 2019. 18 Kasım 2019'da arşivlendi .
↑ Daniel S. Mariaschin. Holokost'u önemsizleştirmeyi bırakın . Fox Haber (17 Eylül 2019). Erişim tarihi: 20 Kasım 2019. 18 Kasım 2019'da arşivlendi .
↑Geri gitmek:1 2 Ram Yudovin. Vinnitsa'nın son Yahudisi . Snob.ru(27 Ocak 2019). Erişim tarihi: 20 Kasım 2019.14 Nisan 2021'de arşivlendi .
↑ Sollberger ve diğerleri, 2016 , s. 238.
↑ Breitman, 1996 , s. 314.
↑ Taegert, 2016 , s. 74-75.
↑ Al Moss . Holokost Anıt Müzesi . Erişim tarihi: 20 Kasım 2019. 9 Mart 2022'de arşivlendi .
↑ USC Shoah Vakfı Enstitüsü Al Moss'un ifadesi . Holokost Anıt Müzesi . Erişim tarihi: 20 Kasım 2019. 13 Ocak 2019'da arşivlendi .
↑ Amazon İngiltere'de Satılan Toplu Mezara Vurulan Adamın Resmini Taşıyan "Soykırım Gömlekleri" . Yeshiva World News [tr] (25 Ağustos 2019). Erişim tarihi: 20 Kasım 2019. 9 Mart 2022'de arşivlendi .
↑ Deborah R. Staines. Auschwitz ve kamera // İçindekiler . — Ölüm oranı. - Taylor ve Francis / Ölüm ve Toplum Araştırmaları Derneği, 2002. - s. 13-32. — 118 s.
↑ Isabel Wollaston. Holokost'un arşiv fotoğraflarında bulunmayan, kısmi ve ikonik olan // İçindekiler . — Yahudi Kültürü ve Tarihi. - Southampton Üniversitesi / Taylor ve Francis, 2012. - s. 439-462. — 486 s. 20 Haziran 2022 tarihinde kaynağından arşivlendi .
↑ Kelefa Sanneh. Birleşik Kan. New York'u ne kadar sert fethetti . New Yorker (2 Mart 2015). Erişim tarihi: 20 Kasım 2019. 4 Ocak 2019'da arşivlendi .
↑ My Riot: Agnostik Cephe, Cesaret, Cesaret ve Zafer, Roger Miret. Agnostik Cephe vokalisti, yakında çıkacak kitabına özel bir bakışla anılar arasında bir yolculuğa çıkıyor . Kerrang! (7 Eylül 2017). Erişim tarihi: 20 Kasım 2019. 5 Kasım 2019'da arşivlendi .
↑ Amazon, Nazi'nin Yahudi'yi idam etmesinin kötü şöhretli fotoğrafının yer aldığı gömlekleri çıkardı . The Times of Israel (24 Ağustos 2019). Erişim tarihi: 20 Kasım 2019. 14 Eylül 2019'da arşivlendi .
↑ Daniel Sugarman. Amazon Birleşik Krallık, meşhur Holokost resmini içeren giyim ürünlerini satıştan kaldırıyor . Yahudi Chronicle (25 Ağustos 2019). Erişim tarihi: 20 Kasım 2019. 14 Kasım 2019'da arşivlendi .
↑ Zachary Halaschak. Amazon, Nazi'nin Yahudi adamı idam ettiğini gösteren tişörtün satışını durdurdu . Washington Examiner (26 Ağustos 2019). Erişim tarihi: 20 Kasım 2019. 2 Aralık 2019'da arşivlendi .
Edebiyat
Zabarko B. M. Holokost çağında yaşam ve ölüm: kanıtlar ve belgeler. 3 ciltte. . - Kiev: "Spirit and Litera" yayınevi, 2007. - T. 3. - 694 s. — ISBN 9663780401 . (Rusça)
Kruglov A.I. 1941-1944'te Ukrayna'daki Yahudi nüfusunun yok edilmesi. Olayların kroniği . - Mogilev-Podolsk: Mogilev-Podolsk bölgesel matbaası, 1997. - 98 s. (Rusça)
Kruglov A.I. Ukrayna Yahudilerinin Felaketi 1941-1944. . - Kharkov: "Karavella" Yayınevi, 2001. - 376 s. — ISBN 9665860798 . (Rusça)
Romanovsky D., Zilberklang D. Yahudilerin Nazizm ve Yahudi direnişine karşı mücadeleye katılımı . - Kudüs: Holokost ve Kahramanlık Ulusal Anıtı Yad Vashem, 2009. - T. 1. - 240 s. — (Yad Vaşem Araştırması). — ISBN 9789653084346 . (Rusça)
Breitman R. Der Architekt der "Endlösung": Himmler und die Vernichtung der europäischen Juden . - Wein ve Zürih: Schöningh, 1996. - 348 s. — ISBN 9783506774972 . (Almanca)
Pellegrini RJ [tr] . Yaşam ve Ölüm Kimlikleri: Bizi Zehirli Hikayelerden Kurtarabilir miyiz? . - Bloomington: AuthorHouse, 2010. - 740 s. —ISBN 9781452052083. (İngilizce)
Sollberger D., Böning J., Boehlke E., Schindler G. Das Geheimnis: Psikolojik, psikopatoloji ve künstlerische Ausdrucksformen im Spektrum zwischen Verheimlichen und Geheimnisvollem . — Berlin: Frank & Timme GmbH, 2016. — 388 s. — ISBN 9783732903016 . (Almanca)
Taegert JJ Die Kima und ihr Lutz 1909-1945 II: Auf dich traut meine Seele: Die Eisenbahnologistik für Hitlers Feldzüge des Schreckens und das Los der Kriegskinder . - Norderstedt: Yönetim Kurulu - Talep Üzerine Kitaplar, 2016. - 308 s. — ISBN 9783743105652 . (Almanca)
Vinokurova, FA Vinnitsa Oblastı'ndaki Holokost // Ukrayna ve Moldova'daki Yahudi Kökleri: Geçmişten Sayfalar ve Arşiv Envanterleri / Weiner M. [en] . - Secaucus: Miriam Weiner Roots Vakfı'na Giden Yollar, 1999. - S. 332-335. — 600 s. — ISBN 9780965650816 . (İngilizce)
Vinnitsa'nın son Yahudisi (İngilizce) . Kenyon Koleji [tr] . Erişim tarihi: 20 Kasım 2019. 22 Nisan 2019'da arşivlendi .
Vinnitsa'nın son Yahudisi (İngilizce) . Yad Vaşem . Erişim tarihi: 20 Kasım 2019. 22 Nisan 2019'da arşivlendi .
Not: Bazen Büyük Dosyaları tarayıcı açmayabilir...İndirerek okumaya Çalışınız.
Yorumlar