ALİ ŞAHİN CANOZAN
Sivas, Ulaş-Başçayır köyünde 01 Ocak 1945 yılında doğdu. Sivas Ticaret
Lisesinde okumuş, Sivas Vakıflar Bölge Müdürlüğü’nün Hukuk servisinden emekli
olmuştur (1999). Âşık tarzı şiirler yazan Ali Şahin şiirlerinde Canozan
mahlasını kullanır. SRT (Sivas Radyo Televizyon)’de on yılı aşkın bir süre
“Mısra Yağmuru” adlı şiir ve sohbet programı yapmıştır.
Eserleri: Âşık Seyit Yalçın’ın
Hayatı ve Şiirleri (Sivas 1992), Âşık Mesleki (Sivas 2002)
ALİ ŞAHİN CANOZAN İLE YAPILMIŞ
BİR SÖYLEŞİ
—Bize
kendinizden bahseder misiniz?
Şubat 1945 yılında "Başçayır" köyünde doğmuşum. Âşık
Ruhsati ile akrabalığım vardır. Annem Yeni Karahisar Köyündendir. Annemin
babası orta derecede bir ilim adamı imiş. Şiire, edebiyata aşina imiş.
Hatırlıyorum, annem hafif sesle türküler mırıldanırdı:
Babam, eski ve yeni yazıyı bilirdi.
Köyümüzde okul yoktu. 9-10 yaşıma gelince, babam, kardeşlerim ve
beni okuttu. Heceyi öğrendikten sonra elime bir "Yunus Emre" divanı
geçti. Başı ve sonu yırtılmış bir kitaptan, Yunus'un şiirlerini ezberledim:
“Benim gözüm gönlüm aşktan doludur.
Dilim söyler Hakkı, gözüm suludur.
Od ağacı gibi yanar yüreğim... ”
--Hocam
Sivas'ın tarihten gelen kültürel bir değeri var. Bu derinlik nerden geliyor?
Sivas coğrafi olarak dört yolun ortasında. Doğu batı medeniyetinin
kesiştiği yer dersek yanılmış olmayız. Anadolu da bir güzellikler diyarıdır.
Kafkasya'ya balkanlara uzanan çeşitli milletlerin harman olduğu yer. Ama ilk
başlangıç 1071 de Malazgirt'ten başlıyor. Anadolu'nun Türkleşmesi ve
İslamlaşması sağlanmış Malazgirt'le. Elbette ki Anadolu'nun İslamlaşmasında
"Hoca Ahmet Yesevi'nin büyük emeği var. Onun müritleri ehli hal insanlar.
Onlar Anadolu'yu karış karış gezerek insanların gönüllerini tımar etmişler.
Bizim köklerimizde sözlü geleneğin yeri de çok büyüktür. Mesela
Dede Korkut hikâyelerinde kopuz çalınır. Osmanlıya geçişte bu aletler çeşitlenmektedir.
Anadolu'nun iç kesimlerinde halk edebiyatı çok güçlüdür. Dil sade ve anlaşılır.
Mesela Yunusun şiirlerini şimdi bile herkes anlamaktadır. Yunus temiz
Türkçe'nin piridir. Velilerden bir velidir. Yanmış yıkılmış Anadolu insanını
yeniden ruh iklimine götüren bir gönül adamıdır Yunus. Hani anlatılır Mevlana Anadolu'ya gelmiş
Suşehri'nde bir iki ay kalmış. “Hangi Türkmenin kapısını
çaldıysam karşıma Yunus çıktı” diyor.
— Sivas'ın Kültürel Değerleri Derken, İlk
Akla Gelen Nedir?..
Genel manada şair ve devlet adamı
olarak Kadı Burhaneddin'dir.Kadı Burhaneddin çok büyük şairdir. Bakir bir
şekilde duruyor. Bunu gün yüzüne çıkarmak sizlere düşüyor. Kadı'dan sonra Sivas
harab olmuş. Timur Kadı Burhaneddin'den
çok korkarmış. Onun zamanında buralara adım atamamış. Yaman devlet adamıdır
Kadı Burhanedin . Filozof bir şahsiyettir.
Mesela Âşık Veysel oda önemli bir şairimizdir. Gezgin âşıklardan
ise Talibi Coşkun önemli bir şairimizdir. Ama Sivas kültürünün temelini Ahmet
Kutsi Tecer atmıştır. Çok önemli ve hisli bir şairdir de aynı zamanda. Şu şiire
bir bakın ne derin anlamlar içermekte:
“Geceleyin bir ses böler uykumu,
İçim ürpermeyle dolar: - Nerdesin?
Arıyorum yıllar var ki ben onu,
Aşıkıymı beni çağıran bu sesin. ”
— Sizin yetiştiğiniz kültürel ortam nasıldı?
O yıllarda halk kültürü bütün canlılığı ile devam ediyordu.
Bilhassa köy düğünlerinde, âşık atışmaları yapılıyordu. "Usta Malı"
şiir söyleme geleneği devam ediyordu. "Deliktaş" ve köylerinde
"Ruhsati" yi bilmeyen yoktu. Bazen "Gaze
Düğünü" denen bir hafta hatta 10 gün süren şenlikler
yapılıyordu. Ruhsati'den oğlu Minhaci'den şiirler okunurdu.
"Mum Sekili" odalarda sohbetler yapılırdı. Bu
sohbetlerde bende bulunurdum. Sesim güzel olduğundan, bu düğünlerde türküler
söylerdim. "Âşık Sümmani'den, Elbistanlı
Derdi Çok'tan" şiirler söylerdim. Ruhsati'nin bugün yaygın
olan şu türküsü, o yıllarda da değişik ezgilerle söyleniyor ve çok seviliyordu:
“Daha senden gayrı âşık mı yoktur
Nedir bu telaşın vay deli gönül
Hesab etki, devri Ademden beri
Neler gelmiş geçmiş say deli gönül
Baktım iki kişi mezar eşiyor
Gam kasavet geldi boydan aşıyor
Çok yaşayan yüze kadar yaşıyor
De gel bu rüyayı yor deli gönül”
Ruhsati'den sonra "Kerem ile Aslı" hikâyesi de çok sevilirdi. "Darendeli çerçiler" gelir, halk kitapları satarlardı. Bir çanak buğday verirseniz bir
"Kerem ile Aslı" kitabı alırdınız. Özellikle uzun süren kış aylarında
"Ahır Sekisi" denen yerde Kerem ile Aslı hikâyesi çok
okunurdu. Kitabın içindeki manzum kısmı ağabeyimle birlikte okurduk:
“Hey ağalar, hangi derde yanayım
Yitirdim Aslımı gören olmadı
Pervaneler gibi yandım tutuştum
Yandım ateşimi alan olmadı. ”
Kitaplarla dostluğum gittikçe arttı. Eski ders kitaplarında
şiirleri bulunan "Samih Rıfat" ın şiirleri ilk ezberlediğim şiirlerden sayılır. Bilmem nedendir
"Bir Şehit Yavrusu" şiiri bana derin hüzün verirdi.
—Edebiyatımızda
sizi en çok etkileyen şairler kimler?
Hece, aruz, serbest vezin demeden her tür şiiri okudum. Fakat
"Halk Şiiri" sevgisini doya doya tatmışımdır. Lise yıllarıma gelince "Namık Kemal, Ziya Paşa, Fuzuli, M.Akif..." gibi ünlü simaların şiirlerini okudum. Fakat gönlüm hep heceden
yanaydı. Necip Fazıl'ın "Çile"
isimli ve 1962'de basılmış şiir kitabı elime geçti. Kitabı baştan sona okudum. Cin çarpar gibi çarptı beni.
Özellikle "Anneciğim" şiiri, en çok etkilendiğim
şiirlerdendir:
“Ak saçlı başını alıp eline,
Kara hülyalara dal anneciğim
O titrek kalbini bahtın yeline,
Bir ince tüy gibi sal anneciğim!”
—Sivas içinden veya Sivas dışından birçok şair- yazar ve akademisyenin
başvurduğu kaynak kişisiniz. Bilgiyi insanlarla paylaşmak nasıl bir duygu?
Bir bilgin bilgiyi tarif ederken demiş ki; "İlim, akrabalar tarafından alınamayan, hırsızlar tarafından
çalınamayan, üzerinden alındığı zaman eksilmeyen yegâne servettir." Bu tarif mucibince bilgiyi hem öğrenmek, hem yaymak hepimizin
insanlık görevidir. Âşık Yunus deyimiyle:
“İlim ilim bilmektir
ilim kendin bilmektir
Sen kendini bilmezsen
Bu nice okumaktır”
Efendim kitaplar, şiirler insanı olgunlaştırır, güzelleştirir.
Okumak, yazmak güzel meziyetlerdir. Ancak; kitaplar insanlar içindir; insanlar
kitap için değildir. Hatta her insan, okunması gereken başlı başına bir
kitaptır.
—Öz Türkçemizin
yaşamasında, Halk Şairlerinin ne gibi katkıları olmuştur?
Çok büyük katkıları olmuştur. Yalın bir dil kullanmanın da
ötesinde, halk deyişleri, manileri, türküleri, halk şairleri tarafından hem
unutturulmamış hem de gezici âşıklar sayesinde yöreden yöreye taşınmıştır.
Sevdalar, gurbet, hasret ilmek ilmek örülmüş onların şiirlerinde.
Bu yalın öz Anadolu Türkçesi'nin yanısıra, o kadar enfes tasavvuf
alanında da şiirler ortaya koşmuşlardır ki, bunlar o şairlerimizin kendilerini
mükemmel derecede geliştirmelerini bizlere göstermektedir. Buna örnek olarak
Dertli'yi gösterebiliriz.
—Cumhuriyetle
beraber halk Edebiyatında ne gibi gelişmeler olmuştur?
İlk hareketlilik "Halk Evlerinde" başlamıştır. Behçet
Kemal Çağlar'ın üstün gayretleri sayesinde yeni adımlar atılmıştır. Nerede
kaliteli bir halk edebiyatçısı varsa onu bulmuş, hatta ve hatta ayağına giderek
bilgileri toplamış, onu insanlara tanıtmıştır. Ayrıca 1927 yılında, Fuat
Köprülü'nün öncülüğünde çıkan "Halk Bilgisi" dergisi, bu bağlamda büyük çalışmalara imza atmıştır.
"Beş Hececiler" in Halk Edebiyatına katkıları da
yadsınamaz tabi ki. Edebiyatımıza yeni bir ruh kazandırarak, gençlere yeni
ufuklar açmıştırlar. Özellikle Faruk Nafiz Çamlıbel'in "Han
Duvarları" bir şaheserdir:
“Garibim, namıma Kerem diyorlar
Aslı ’mı el almış harem diyorlar
Hastayım derdime verem diyorlar
Maraşlı Şeyhoğlu Satılmışım ben "
Faruk Nafiz'in bu içli söyleyişini tüm eserlerinde görmekteyiz
ancak; "Han Duvarları"nda bir başkadır sanki.
— Türkülere
olan sevginizi biliyoruz. Türkülerin Türk Kültürü'ndeki yeri nedir?
Türküler, milli kültürümüzün temel taşlarıdır. Hüznümüzü,
sevincimizi türkülerle anlatırız. Muzaffer Sarsözen'in dediği gibi; "Türkü anlamak için türkü
dinlemek gerek" Daha çok kültürümüze ait olan türküleri
dinlemeliyiz.
"Hanu Yemendir, gülü
çimendir" türküsü okunduğu zaman hangimiz duygulanmayız.
Bu güzel türkülerin elbette yazılış sebepleri vardır. Mesela Faruk Nafiz'in Han
Duvarları manzumesindeki üç kıta Anadolu insanının vatanı uğrunda, cepheden
cepheye nasıl koştuğunu anlatıyor.
Bizleri en iyi kendi türkülerimiz anlatır. Ana sütü gibi tertemiz
duygularla, bizleri sarıp sarmayan türkülerimiz, yıllar geçtikçe daha da
güzelleşiyor ve anlamları daha da derinleşiyor.
— Edebiyatımızı nasıl sevdirebiliriz?
Klasiklerimizi çocuklarımıza ve gençlerimize sevdirerek
öğretmeliyiz. "Dede Korkut'u, Nasrettin
Hoca'yı, Yunus'u, Mevlana'yı, Fuzuli'yi..." ve daha yüzlerce eseri ve yazarı kültür programlarıyla
gençlerimize tanıtmalıyız. Hele Faruk Nafiz'in han duvarlarını hemen hemen
herkes ezbere okumalı. Onun tiyatrosunu yapmalı. Tarık Buğra da okunmalı tabiî
ki.
Ben Neyim?
“Ne söylesem vezin alır götürür
Şekle döker, kafiyeye batırır
Gece birkaç mısra dile getirir
Sabahleyin bozar bozar ağlarım ”
Bekir Sıtkı ERDOĞAN
Ben neyim?..
Bir şehrin "Don Kişotu"'mu?
Yel
Değirmenlerine, herkesten önce karşı duran bir serdengeçti mi?
Her seferinde künyesine sefer yazılan ve
cephede her defasında yenilip geri dönmeyen, Sezai KARAKOÇ tabiriyle "yenilgi yenilgi büyüyen bir
zafer vardır" aşkı ve idealini arayan bir seyyah mı?..
Bütün varlığını, kendi insanının mutluluğu
ile takas eyleyen bir gönül tüccarı mı?
Sahi ben neyim?..
Nedir beni divane eyleyen, kendi
deryasında?..
Yoksa, halka okuma aşkı veren Ahmet Mithat
Efendi'nin çığırında giden birisi mi?..
Yoksa! "Bir avare kasnak mıyım?".
Dönüp durdukça, kendi ömür sermayesini
berhava eden?
Ya da bir Milli Kültür divanesi miyim?..
Yosa ne söylediğini bilmeyen, Yunus
çizgisinde "Gel gör beni aşk
neyledi" diyen bir divane miyim?..
Bir türkü duyunca, yüreğimde dalga dalga duygular
kabarır. Alır götürür beni öte diyarlara. Türkülerin masum gözyaşları, içimdeki
deryaları coşturur. Ben de aynısını yazmak istedim. Aynı duyguların
mısralarıyla, hem hal olmak istedim. Lâkin, allame Muhammed İkbal'in, "En güzel şiirlerim yazamadıklarımda" sözü adeta beni
anlatır.
Veya Orhan VELİ gibi "duyuyorum, fakat anlatamıyorum" beni bende anlatır
sanki.
Çok şeyler düşündüm...
Çok
hayali aşk eyledim, fakat yazamadım. Şiir karşısında aczimi itiraf etmek
zorunda idim. Ve de öyle yaptım...
Sahi, ben neyim?
Neyi anlatır ve ne ile
anlamlandırırım kendimi?..
Dil bir milletin varlık sebebidir.
Dilini kaybeden milletler, hem
istiklalini, hem de istikbalini kaybederler.
Tarihte bunun birçok örneği vardır.
Anadolu da yirmiye yakın imparatorluk kurulmuştur. Onlardan bir kaçı, Hititler,
Sümerler gibi ismi var bugün cismi yok topluluklardır. İsmi yok, masallara
karışmışlardır.
Bundan dolayı, ortada bir Asur, Hitit ve
Sümer Devleti yoktur. (Oysa devlet olarak. Anadolu da irili ufaklı seksen yüz
civarında devlet kurulmuş ve yıkılmıştır)
Bu büyük
imparatorluklar zamanında çok güçlü olmalarına rağmen, dillerini kaybettikleri
için tarih sahnesinden silinmişlerdir..
Bunun zıttına, Finlandiya, kendi dilini
yeniden ihya edip, Rusların esaretinden kurtularak, medeniyet sahasında yerini
almıştır. Finlandiya dedik, hemen aklımıza meşhur klasik destan olan, "Kalevela" Finlerin uyanmasına
sebep olmuştur. SNAMAN bir köy öğretmenidir. Fakat Finlandiya'nın manevi
hâkimidir. Snaman Finlilerin destanını, atasözlerini hâsılı bütün kültürünü
dağınıktan kurtararak derli toplu bir hale getirerek unutulmaz bir görev ifa
etmiştir.
Günümüzde, Türkçe'nin durumuna bir göz
atacak olursak, dumanlı bir hava estiğini hissederiz.
Dilini seven, dinini de korur. Her konuda
olduğu gibi, "Yozlaşmadan uzlaşmak" büyük bir insani maharettir.
Son devrin ünlü şairlerinden Bahtiyar Vahapzade derki, "mazisine ... atisine gülle
atarlar." İngilizce, ticaret dili haline geldi. Dünyayı etkileyerek, büyük bir alanda
varlığını devam ettiriyor.
Klasiklerimizi, bilinçli olarak
öğretmeliyiz. Refik Halit Karay, Falih Rıfkı Atay, Faruk Nafiz Çamlıbel ve
Türkçe'ye gönül vermiş, nice yazar, şair bu uğurda güzel eserler ortaya
koymuşlardır.
Türkçe, gönül dilidir. Bundan 750 yıl önce
yaşayan Yunus'u okuduğunuz zaman gözünüz gönlünüz açılır. Ufkunuz genişler ve
medeniyetinize hayranlığınız daha da pekişir.
Çocuklarımıza, güzel Türkçeyi sevdirmek
için klasiklerimizi sık sık tekrar ettirmeliyiz. Her meselede olduğu gibi,
aklın yolu birdir.
Dili, korumak ve sevdirmekte tabiri
caizse, yozlaşmadan uzlaşmak yani, gereksiz aşırılıklara düşmeden, kültürümüzün
temel taşı olan Türkçe'yi, güzel dilimizi, çocuklarımıza ve gençlerimize planlı
programlı öğretmeliyiz.
Konu ile ilgili, KİTAP LİSTESİ
YAPARAK SUNMALIYIZ.
Gece açmış kollarını siyaha
doğru
Karanlığın ortasında yalnız
ben varım
Issızlığa yoldaş olur öyle
ağlarım
Rüzgâr ile ıslık çalar
dışarıda soğuk
Baykuş öter uzaklarda hep
boğuk boğuk
Karanlık da yavaş yavaş
sıyrıldı çıktı
Arkasından koşup giden bir
hıçkırıktı
Gözyaşların durdu ancak sabaha
kadar
HAKKINDA
GENERAL
GARCİA’YA MEKTUP/ OSMAN ÇELİK
Amerika Kurtuluş Savaşı'nın bir safhasında, İspanya Sömürge
Ordusu'nu tecrit edebilmek için Kübalı General Garcia'nın ordusuna talimat
göndermek icabetti. Cumhurbaşkanı, General Garcia'ya bir mektup yazdı. Mektubun
süratle yerine ulaşması gerekiyordu. Başkomutanlık karargâhında Garcia hakkında
bilgi yoktu, neredeydi, nasıl gidilirdi, hepsi meçhuldü. Bu "görev bir çok
üst rütbeli subaya teklif edildiği halde bin bir bahane dağı oluşturarak bu
görevi kabul etmediler. Hepsinin gelecek kaygısı vardı. Sonunda yetenekli bir
askerden bahsedildi. Bu bir onbaşı idi. Mektubu götürmeyi bu onbaşı
görevlendirildi. Onbaşı Towsand mektubu
aldı, torbasına koydu, gitti, döndü, tekmilini verdi. Garcia talimata uyacaktı.
Onbaşı mektubu alınca;
Bu Garda da kimdir?
Nerede bulunuyor?
Oraya nasıl gidilir?
Atla mı, trenle mi?
Harcırahımı kim verecek?
Arkadaşım ata daha iyi biner, onu gönderirseniz olmaz mıydı?
Eşim biraz rahatsız, hem bu hafta izin sırasındaydım' demedi.
Burada anlatılmak istenen, onbaşının dört gün sonra kıyılardan,
ormanlara dalarak üç haftalık bir seyahati yaya olarak tamamlamasının, dağlarda
ve ormanlarda Garcia'yı bulmasının hikâyesidir.
Ali Şahin CANOZAN, bu hikâyeyi her defasında tekrarlar. Asıl amacı
Garsiye değil, azimli ve kararlı insanın toplumların kaderini etkileyebileceği
gerçeğidir.
Becerikli bir insanın, bahaneler dağı oluşturmak yerine, sorulara
boğulmadan insanına hizmet etmesi ve verilen görevi hakkıyla yerine
getirmesidir.
Ali Ağabey bunu her seferinde hatırlatır. Türk gençlerinin
ülkeleri ve idealleri uğruna, her türlü fedakârlığı yapabilecek bir donanımda
yetiştirilmelerini salık verir.
Pısırık, neme-lazımcı insan yerine, tuttuğunu koparan ve yarınlara
yönelik hedefi olan insanların insanını aydınlatabileceğini hatırlatır.
Hikâyeye konu olan onbaşı gibi, bir insanın her okulda, her evde,
her dairede olmasını ister. Zira tarihin seyrini, toplumların değil şahısların
değiştirdiğini hatırlatır.
Bu hatırlatma bahsini açarken, mütefekkir Sezai KARAKOÇ'un düşünce
iklimine de yol alır. Sezai KARAKOÇ'un "Tarihte her hareket, bir tek kişinin
ayağa kalkması ile başlar" sözü, Ali Şahin
Ağabey için başucu yazısıdır ve her daim de örnek alınması gereken felsefi bir
dik duruşluluktur.
Milletlerin buhranlı zamanlarında, özellikle bireylerin öne
çıktığını ve onların rotası kabulünce başarıların ve kayıpların meydana
geldiğini anımsatır. İyi yetiştirilmiş bireylerin, insanını selamete
ulaştıracağı ve salimen varılması gereken kıyıya vardıracağını söyler. Bunla da
kalmaz ve bizim milletimizin, eski ihtişamlı günlerini yeniden yaşaması için,
kendine güvenen, iyi yetişmiş insanlar sayesinde olacağını anlatır.
Aslında gördüğü ve anlattığı bir fetih rüyasıdır. Padişah çadırı
etrafında "Kızıl Elmaya, Kızıl Elmaya, Kızıl Elmaya" diye nida eyleyen neferleri çağıran padişah, Kızıl Elmanın neresi
olduğunu sorar. Padişaha verilen cevap ise manidardır. Kızıl Elma, padişahımızın
hayalidir derler... Bu düşsel ideal ile kendi hayal iklimini l
bütünleyen Ali Şahın CANOZAN, kendi kızıl elmasının da bu milletin geleceği
olduğu aşkını anlatır...sh: 32-34
Kaynak: Osman ÇELİK, “Sivas'ın
Kutup Yıldızı ; Ali Şahin Canozan” Sivas
Postası Kültür Yayınları, Sivas
Not: Bazen Büyük Dosyaları tarayıcı açmayabilir...İndirerek okumaya Çalışınız.
Yorumlar